Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2013/2014


Polljen

Recommended Posts

Finner ikke rett Gibbs-tråd, får at siden ikke eksisterer når jeg følger linken fra den nye, men Kieran har begynt sesongen bra, spesielt Tottenham-kampen var han enormt god. Håper han unngår skader nå da, Cashley er vel ferdig på landslaget etter VM tenker jeg meg og da fremstår han som den opplagte erstatteren, men for å erstatte Cole må han holde Luke Shaw bak seg som tar enorme steg.

 

Eneste jeg har å utsette på Gibbs er at han til tider blir stående igjen litt høyt i banen, når vi ligger dypt som vi gjør nå viser han at han ikke bare har farten å leve på, men at han er god til å takle og ikke er redd for å blokke ett skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Finner ikke rett Gibbs-tråd, får at siden ikke eksisterer når jeg følger linken fra den nye, men Kieran har begynt sesongen bra, spesielt Tottenham-kampen var han enormt god. Håper han unngår skader nå da, Cashley er vel ferdig på landslaget etter VM tenker jeg meg og da fremstår han som den opplagte erstatteren, men for å erstatte Cole må han holde Luke Shaw bak seg som tar enorme steg.

 

.

 

Baines?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter at vi nå har sett noen flere forestillinger fra Arsenal og passert overgangsvinduet så føler jeg for å komme med en kort oppdatering av mitt første innlegg i denne tråden (6. august)..

 

Målvakter: Ingen endring i mine vurderinger. Er usikker på stabiliteten til polakkene. Vet ikke i det hele tatt hva Viviano egentlig står for.

 

Midtforsvar: Ingen endring i mine vurderinger. Bredden er ok, med en Sagna som er akseptabel som 3. eller 4. valg. Per og Kos har sine klare styrker og svakheter. Hva "nye" Vermalen står for gjenstår å se. Det er lov å håpe at han kommer tilbake slik han var som ny i klubben, men frykter at han også blir en god midtstopper med klare "feil."

 

Backer: Heller ingen endring i mine vurderinger. Brukbart forspent på begge sider. Sagna og Kieran førstvalg. Nacho et godt andrevalg på venstre side og Carl gjør sine saker ganske så brukbart, med unntak av enkelte "håpløse" tvers over pasninger.

 

Midtbane: En klar oppgradering siden siste vurdering. Defensivt så ser det ut som at Flamini vil dekke noe av det jeg har savnet. er litt redd for enkelte "unødvendig" harde taklinger som lett kan gi mer enn gule kort. Ramsey er som en ny spiller og for meg den største overraskelsen så langt i sesongen. Wilshere viser stadig bedre og bedre takter. Og så har vi fått inn Özil som i sin første kamp, med sykdom i kroppen, imponerte. Når vi får Cazorla, Arteta og Thomas friskmeldt så har vi en ganske så mange alternativ som kan gi en imponerende midtbane,

 

Angrep: Er fremdeles skuffet over manglende kjøp i overgangsvinduet. Giroud har gjort en bra figur, men jeg savner et godt alternativ i spissrollen. Dette er en posisjon som bør forsterkes i Januar, hvis ikke det er en av de unge som fremstår som en åpenbaring de neste tre månedene.

 

Konklusjon: Jeg er mer optimistisk enn for en måned siden, men jeg har fremdeles klare reservasjoner som gjør at jeg beholder litt av skepsisen en stund ennå. Spissplassen er en av grunnene til forsatt forsiktig skepsis, den andre årsaken til min skepsis er det "nedslående" spillet laget viste i en periode i 2. omgang mot Sunderland. I denne "korte" perioden var laget virkelig "på hela", og en heldig inngripen fra dommer og noen andre "heldige" situasjoner gjorde at vi slapp unna med skrekken. Men slike perioder har ødelagt resultatet tidligere og jeg frykter at vi vil oppleve flere slike perioder der vi ikke er like heldige.

 

 

Link to comment
Share on other sites

jeg diskuterte spillerstallen med en annen supporter og sa at jeg mente Arsenal måtte handle inn en ny spiss pga eventuell skade på Giroud. Jeg fikk da til svar at vedkommende mente at vi var godt forspent på spissplassen og kunne bruke enten Podolski eller Walcott på denne plassen. På de tre plassene bak spissen har vi Cazorla, Özil, Rosicky, Ox, og Walcott/Podolski hvis Giroud er fit.

 

Jeg tror fortsatt vi trenger en solid spiss/back.up for Giroud hvis han ikke funker/er skadet.

 

Wenger var vel kalr for å hente Demba Ba på slutten av vinduet så det er vel ikke usannsynlig at det skjer noe i januar?

Link to comment
Share on other sites

jeg diskuterte spillerstallen med en annen supporter og sa at jeg mente Arsenal måtte handle inn en ny spiss pga eventuell skade på Giroud. Jeg fikk da til svar at vedkommende mente at vi var godt forspent på spissplassen og kunne bruke enten Podolski eller Walcott på denne plassen. På de tre plassene bak spissen har vi Cazorla, Özil, Rosicky, Ox, og Walcott/Podolski hvis Giroud er fit.

 

Jeg tror fortsatt vi trenger en solid spiss/back.up for Giroud hvis han ikke funker/er skadet.

 

Wenger var vel kalr for å hente Demba Ba på slutten av vinduet så det er vel ikke usannsynlig at det skjer noe i januar?

 

 

Hvis vi henger med i toppen så tviler jeg på at the special one vil styrke oss. Det var vel det som var hovedårsaken til at han ikke fikk gå til oss på deadline day.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hvis vi henger med i toppen så tviler jeg på at the special one vil styrke oss. Det var vel det som var hovedårsaken til at han ikke fikk gå til oss på deadline day.

 

Tror kanskje han tenkte mer på at Wenger vil være interessert i å forsterke spissplassen i januar, ikke at vi skulle gå for Ba

Link to comment
Share on other sites

 

Correctomondo...

 

spørsmålet er om Wenger vil styrke spissplassen i januar! Tviler på at vi får over Demba Ba....

 

Tviler også på at Ba er et alternativ. I mine øyne er ikke Ba noe voldsom forsterkning heller

Link to comment
Share on other sites

 

Tror kanskje han tenkte mer på at Wenger vil være interessert i å forsterke spissplassen i januar, ikke at vi skulle gå for Ba

 

Ok, da misforstod jeg.

 

 

 

Tviler også på at Ba er et alternativ. I mine øyne er ikke Ba noe voldsom forsterkning heller

 

 

Slik som Giroud fremstår om dagen så trenger vi ikke en forsterkning, kun en back up :D

Link to comment
Share on other sites

Giroud har vært god denne sesongen, uten tvil! Men vi hadde vært ennå bedre med en virkelig god backup bak han. Særlig interessant hadde det vært med en annen type spiss som vi kunne hivd innpå når det butter. Nå virker det som vi har fått en utrolig god offensiv midtbane i Özil, og da forer han en spiss uansett spilletype.

Link to comment
Share on other sites

Når vi er såpass bedekt på midten kan jo også Walcott og Podolski spille spiss, selv om det forutsetter en relativt skadefri tropp. Suboptimalt, men det går an å leve med fram til jul.

 

Bedekt er vel en form av ordet bedekke, som betyr å gjøre drektig. Sikker på at vi er bedekt på midten? :proud:

Link to comment
Share on other sites

 

Slik som Giroud fremstår om dagen så trenger vi ikke en forsterkning, kun en back up :D

Tja, jeg er vel ikke helt enig i det. Jeg er imponert over hva Giroud har vist frem så langt denne sesongen, men jeg er kanskje rett og slett for kravstor. En (ny) spiss kan gjerne komme som backup, men han må samtidig være et reelt alternativ til Giroud som spillertype. En eventuell ny spiss i januarvinduet som har de samme styrkene og svakhetene som Giroud er for meg ikke ønskelig. Jeg tar gjerne i mot Walcott som den nye spissen hvis han bare klarer å "øke" effektiviteten, ellers så er mitt alternativ en spiss med fotballstyrken til Suarez uten å ha personligheten til nevnte person.

Alternativet Podolski som også er nevnt har ennå ikke vist meg noe som tilsier at han er et godt nok alternativ til Giroud hverken som konkurrent eller som backup.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner deg veldig godt Polljen. Det er ikke at Giroud ikke er en god spiss. Og han har virkelig tatt flere steg opp i kvalitet til i kontrast fra i fjor, men allikevel så er det bare at jeg føler han ikke er optimal for den fotballen Arsenal prøver å spille. Tidvis kan han være herlig, men som oftest så blir han litt for treg, uteknisk og statisk. Det jeg misliker mest med Giroud som spiller er rett og slett at han er dødstreg. En annen ting som er verdt å bemerke er at Giroud så langt denne sesongen har kommet til ytterst få store muligheter. Mot Tottenham og Sunderland blant annet så scoret han på de få store sjansene han egentlig fikk. Noe som i for seg selv ikke er negativt mtp. effektivitet, men når denne godformen hans dabber av og han ikke scorer på de få sjansene han får så kan det fort gå langt mellom målene. Det som dog er positivt er at han alltid vil binde opp en forsvarsspiller eller to pga. størrelsen sin og åpne for at Walcott (eller en annen spiller) får det lille rommet å gå på mellom backen og midtstopper.

 

For å si det slik: En spillertype som Aubameyang i kontrast til Giroud hadde vært herlig. Rask, teknisk god nok til å føre ballen bra til tross for høy fart og farlig foran mål. Er også over 185 høy og ville glidd rett inn i laget vårt som midtspiss. Gir pdd. meget god konkurranse til Lewandowski i Dortmund og kostet de knappe £10m. Var litt usikker på han selv tidligere i sommer, men grunnet de få 3 tingene (pace, power, technique) så var han velkommen i mine øyne selv om jeg helst ville ha en mer etablert spiss inn.

 

Liker Giroud, men jeg føler bare ikke at han er optimal som vår midtspiss. En veldig utypisk Wenger-spiss kan man trygt si. Har dog vært generelt sett imponert over han så langt denne sesongen. Hatt mange meget kalde avslutninger. Særlig de to målene mot Tottenham og Sunderland var av ypperste hylle.

Link to comment
Share on other sites

@Polljen og Stefan B

 

Jeg kjøper for så vidt argumentene deres, men jeg ser allikevel litt annerledes på det.

 

Giroud er litt endimensjonal så lenge han er såpass treg som han er, men jeg synes han tilfører laget veldig mye i den "nye" spillestilen vår. I mitt hode skiftet vi spillestil etter kontraktsforhandlingene til Walcott. Etter at Theo 'signed tha thing' har han vært vår mest offensive spiller. Det er Walcott som pusher offsidelinja til motstanderne. Han er også den av våre spillere som har minst defensivt ansvar.

 

Girouds jobb som oppspillspunkt er uhyre viktig for vår nye spillestil. Det gir oss mulighet til å flytte spillet mye raskere i lengderetning. Årene 2009-2012 var preget av MYE posession, og dessverre altfor ofte posession without penetration. Det siste halvåret synes jeg laget har variert presshøyden på en flott måte, og gjennom dette gitt oss mange overgangssjanser. Både i rene kontringer (f.eks 2-mot-2) og ved å raskt snu spillet og utspille en motstander i ubalanse (f.eks 5-mot-6).

 

Girouds defensive kvaliteter er også viktige for oss når vi skal gjenvinne ball høyt i banen, og på defensiv dødball.

Link to comment
Share on other sites

@Polljen og Stefan B

 

Jeg kjøper for så vidt argumentene deres, men jeg ser allikevel litt annerledes på det.

 

Giroud er litt endimensjonal så lenge han er såpass treg som han er, men jeg synes han tilfører laget veldig mye i den "nye" spillestilen vår. I mitt hode skiftet vi spillestil etter kontraktsforhandlingene til Walcott. Etter at Theo 'signed tha thing' har han vært vår mest offensive spiller. Det er Walcott som pusher offsidelinja til motstanderne. Han er også den av våre spillere som har minst defensivt ansvar.

 

Girouds jobb som oppspillspunkt er uhyre viktig for vår nye spillestil. Det gir oss mulighet til å flytte spillet mye raskere i lengderetning. Årene 2009-2012 var preget av MYE posession, og dessverre altfor ofte posession without penetration. Det siste halvåret synes jeg laget har variert presshøyden på en flott måte, og gjennom dette gitt oss mange overgangssjanser. Både i rene kontringer (f.eks 2-mot-2) og ved å raskt snu spillet og utspille en motstander i ubalanse (f.eks 5-mot-6).

 

Girouds defensive kvaliteter er også viktige for oss når vi skal gjenvinne ball høyt i banen, og på defensiv dødball.

Helt enig, Girouds defensive innsats gir Walcott rom til å kontre og når han i tillegg varter opp med DEN scoringsformen fra seriestart mener jeg at han er rett mann. Ville gjerne sett en annen spillertype som alternativ dog, Akpom har potensialet, men er vel litt for tidlig for han? Aller helst ville jeg beholdt Campbell til tross for latterlig dive og Afobe har jeg ikke hørt noe om på lenge, Sanogo virker heller ikke helt klar og et alternativ til Giroud, gjerne en spiller som er bedre med ballen i beina, har ett visst driv og klarer å ta seg forbi spillere rettvendt, men også klarer å motta ballen feilvendt ville vært optimalt. Desverre finnes det ikke altfor mange av disse på markedet til rett pris for en reserveplass.

Link to comment
Share on other sites

I helgens kamp mot Stoke spilte vi med følgende:

 

Schezzzzny

Sagna-Mertesacker-Koscielny-Gibbs

Ramsey - Flamini

Gnabry-Özil-Wilshere

Giroud

 

Walcott er selvskreven på laget i stedet for Gnabry, men hvem skal ut og inn når Arteta-Podolski-Cazorla-Rosicjy-Ox er tilbake, og for ikke å glemme Diaby. Pr nå så fungerer jo Flamini og Ramsey perfekt som de 2 bakerste på midtbanen, jeg synes det er for ille hvis Wilshere skal slite benken når Santi er tilbake og Rosicky har hatt en knallstart på sesongen, hvor skal han evt inn?

 

Synes det er veldig vanskelig å sette opp en førsteellever pr idag!

Link to comment
Share on other sites

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Flamini - Ramsey

Walcott - Özil - Cazorla

Giroud

Arteta kan gå inn i laget også i kamper hvor vi ønsker å kontrollere mer eller i større oppgjør hvor vi muligens trenger et kjølig hode, men så lenge som Flamini presterer slik han gjør så er det lite med plass til den emminente spanjolen vår inntil videre. Wilshere, Rosicky, Chamberlain og Podolski er alle dårligere enn de andre nevnte her. Så de blir da sittende på benk og blir brukt som backup/supersubs. Diaby derimot er et eget kapittel da han trolig er bedre enn Flamini og Arteta på sitt beste, men når han er skadet praktiskt talt hele tida og veldig sjeldent spiller på sitt øverste nivå når han faktisk er skadefri så er det i mine øyne på tide å gi slipp. Få inn Pogba eller noe og vips.. så har vi virkelig en av verdens aller beste midtbaner.

Link to comment
Share on other sites

Arteta kan gå inn i laget også i kamper hvor vi ønsker å kontrollere mer eller i større oppgjør hvor vi muligens trenger et kjølig hode

 

 

Er vel egentlig enig med deg, men jeg husker bortekampen mot Bayern i våres. Hodet til Arteta var alt annet en kjølig på tampen den kvelden...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...