Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2013/2014


Polljen

Recommended Posts

Jeg forsetter mitt innlegg, som jeg startet i tråden "tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2013", der jeg tar utgangspunkt i "påstanden" om at Arsenal har en god stamme i laget.

Dette er en påstand som jeg ikke direkte er uenig i, men samtidig så føler jeg at det er en stamme som har sine svake punkter.

De svake punktene ligger slik jeg ser det i en for "tynn" spillerstall og en lagledelse som etter min mening har blitt svakere de siste sesongene.

 

Jeg ar klar over at jeg ikke har noen "fotballfaglige" kvalifikasjoner, jeg er bare en stakkars supporter som av og til skriver noe som skulle vært "usagt", av og til skriver noe som lett blir misforstått, men en sjelden gang så har jeg mitt "øyeblikk" og skriver noe som ikke er "helt på jordet".

Min vurdering er Arsenallaget slik jeg ser det. Noen vil kanskje være enig, andre totalt uenig, men uansett her er mine tanker.

 

Arsenals stamme sies å være i god forfatning. Problemet er som jeg har skrevet at en stamme ofte har sine svake punkter, og for meg er det ingen tvil om at Arsenalstammen har flere svake punkter. De finnes i spillerstallen, de finnes i lagledelsen. Det finnes kanskje noen spillere som er for "lette", men for meg så virker det som "psyken" kanskje er et av de store svake punktene.

Jeg skal prøve å vurdere hver lagdelr. Siden jeg ikke har noen stor kunnskap om vårt reservelag så er det spillerne som normalt vil være aktuelle til førsteelleveren som jeg tar for meg. Jeg er klar over at noe/mye av det som jeg skriver kan oppfattes som "svartmaling" av laget og kanskje satt på spissen, men det blir gjerne slik når en ikke er fornøyd med noe.

 

Målvakter: Polakkene er ikke dårlige keepere, men prestasjonen er til tider for ujevne og tabbene kommer litt for ofte. Hvem som bør være førstemålvakt er jeg svært usikker på. Jeg har ingen tro på at vi får inn noen forsterkning her.

Midtforsvar:Vi har en ganske brukbar stopperrekke, men akkurat som med keeperne så er de litt for ujevne og jeg stoler ikke 100% på de der bak. Per har rutinen og redder seg ofte på den, men farten er for svak og det blir noen tabber av og til. Laurent er en fantastisk stopper med god fart, som av og til totalt mister hodet og det resulterer gjerne i totalt unødvendige røde kort. Thomas trodde jeg var redningen for vårt midtforsvar, og lenge så det slik ut, men sist sesong til tider viste han seg å være en svært ustabil spiller. Noe som førte vår kaptein ut av startelleveren. Et annet problem er som flere har påpekt at den fransk/belgiske samarbeidet synes å være vår dårligste kombinasjonen der bak, noe som gjør oss vel avhengig av vår "trege" tysker. Sagna har vist at han kan være en akseptabel backup i midtforsvaret, men han trengs vel i utgangspunktet på backen. Midtforsvaret har som sagt i utgangspunktet noen gode spillere, men de har noen klare svakheter som kan koste oss dyrt.

Backer: Vi er i utgangspunktet brukbart forspent både på høyre og venstre side. Det finnes svakheter hos alle, men totalt sett så fungerer det brukbart, med unntak av evnen til å slå gode innlegg som er skuffende fra flere av backene. Bacary var litt opp og ned i fjor, men jeg har trua på han og det jeg har sett fra et par treningskamper ser positivt ut. Carl er for ustabil, og ikke minst de defensive pasningene går litt i "hytt og pine". På den andre siden så har vi to relativt likeverdige kandidater. Kieran er ganske bra offensivt, og har blitt bedre defensiv selv om han av og til har noen problemer bakerst. Nacho har jeg egentlig ikke klart å gjøre meg opp en skikkelig mening om ennå, han virker relativt pålitelig men er nok et andrevalg bak Gibbs.

Midtbane. Vårt defensive "alibi" er Mikel (Arteta). han har overrasket meg med sine prestasjoner på denne posisjonen, selv om han av og til må "maskere" sine svake sider med noen unødvendig "harde" tacklinger av og til. Men Arteta er ikke den defensiv "bautaen" som vi virkelig trenger i denne posisjonen og samtidig så er han svært vanskelig å erstatte hvis han er ute med skade/suspensjon. Diaby med sin skadehistorie er en vits, ikke et alternativ i denne posisjonen. Aaron fungerer ofte overraskende bra sammen med Arteta, men akkurat som Jack og mange andre så er utstabilitet et problem. Jack har absolutt talentet, og kan være fantastisk. men han kan også være revva dårlig og har ikke en sikker plass i startoppstillingen. Tomas er en av mine "favoritter" og er med dagens tropp god nok til å starte kamper, men alderen og skadehistorien (som heldigvis har blitt bedre) gjør at han kanskje ikke får alt for mye spilletid. Santi er en av våre beste, og er brilliant når han er på sitt beste. Personlig så ville jeg sett han mer i den kreative posisjonen enn å bli henvist til kanten.

Angrep. Det området det blir klaget mest på. Jeg er ikke i tvil om at vi ble betydelig svekket da RvP forsvant og vi egentlig ikke fikk erstattet hans kapasitet.

Theo som så gjerne vil være spissen, men som nok i all hovedsak vil bli værende på vingen. Og for meg så er det på vingen han hører hjemme, da med mulighet til å vandre innover når muligheten byr seg. Theo har talentet, men sliter med å få vist det frem. Det samme kan det sies om OX, som egentlig er en svært anvendelig spiller som varierer mye i sine prestasjoner. Lukas vet jeg egentlig ikke hva jeg skal si om, for han har noen briljante øyeblikk, men blir ofte en for anonym spiller. Oliver er faktisk en ganske bra spiss og i et tospann i 4-4-2 så kunne han nok fungert godt i Arsenalangrepet, men han er ikke en "goal-getter" og den spydspissen vi trenger.

Generelt når det gjelder spillerstallen så er "ustabilitet" nøkkelordet, slik jeg ser det. Det er mye godt å bygge på der men ofte så virker det som at hodene ikke er på rett plass, og når neste avsnitt leses så er det vel ikke noen tvil om hvor jeg legger ansvaret for dette.

Benken. Jeg har i det meste av AW sin regjeringstid vært en lojal "støttespiller" både når det gjelder ungdomspolitikk, behovet for en sunn økonomisk styring og for det meste også når det gjelder spillerkjøp/salg. Det har kommet noen "Wenger knows" ut av min munn gjennom disse årene, kanskje for mange. Jeg kom sist sesong til den konklusjon at Wenger burde ha fått avløsning denne sommeren, dette har ikke skjedd og jeg kommer ikke til å delta i noe "hylekor" om å sparke Wenger under den kommende sesong. Jeg har derimot store reservasjoner mot en ny forlengelse av hans kontrakt.

MIn "mistillit" til Wenger har kommet sakte men sikkert gjennom de siste sesongene. Ikke så nye p.g.a. overgangsvunduene, men i hovedsak på grunn av det jeg kaller hans "naive" lagledelse. AW synes for meg å gli mer og mer inn i en boble der input utenfra er uten interesse. Jeg overdriver sannsynligvis, men det er virkelig noe naivt over det han driver med. Jeg kunne sagt at det var kunnskapsløshet og manglende evner, men Wenger har imponert meg tilbake i tid så jeg føler at han har det i seg, men han har "mistet" evnen eller rett og slett ikke lenger vil bruke alle sine ressurser (litt vanskelig å finne det rette ordene her).

Et eksempel på det som fikk meg til å se på han med et nytt lys er litt for mange kamper, der motstander endrer taktikk når Arsenal på mange måter er eneste lag på banen, og Arsenallaget da ikke evner å omstille seg til denne endringen som motstander har utført. Når det skjer i en enkelt kamp så er det lett å bare skylde på spillerne, men det har rett og slett skjedd litt for ofte. Jeg skal heller ikke legge skjul på at spillerkjøp/salg etterhvert også har fått en innvirkning på min "mistillit". At det var noen sesonger økonomien gjorde det vanskelig å bruker store midler på spillerkjøp p.g.a. Emirates og Highbury-prosjektet aksepterer jeg, men midler fra spillersalg og en relativt bra økonomi burde gitt grunnlag for forsterkning.

For meg så var det vel evnen/viljen til å erstatte RvP som utløste denne delen av mistilliten. Den ble forsterket i Januarvinduet der en skade var eneste grunn til at han "måtte" gjøre et kjøp, men det kom ingen reell forsterkning av laget ellers. Både i de to foregående vinduene og ikke minst i det nå pågående vinduet så har det kommet klare signal fra ledelsen om at det finnes midler, så det finnes egentlig ingen unnskyldning for ikke å komme med en reell forsterkning av laget. Problemet er vel tilsynelatende at Wenger er av den oppfatning at vi har en tropp som er kapabel til å kjempe om de gjeveste titlene.

Administrasjon/styre/eier. Hvis det er bunnlinja i regnskapet som er det viktigste så er det vel bare å gratulere hele gjengen med vel utført jobb. Hvis det sportslige virkelig er viktig for Stan, Ivan og den gamle garde i styret så kan jeg bare si at dere er en stor skuffelse hele gjengen.

 

Mye preik, kanskje noen faktafeil (forhåpentligvis ikke) og mange påstander som andre er uenige i, fra min side. Men slik er Arsenalverden sett fra mitt ståsted.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Meget bra innlegg.

 

Psyken til laget, ustabil tropp, naiv kampledelse og manglende spillerkjøp. Der nevner du etter min mening kanskje de 4 viktigste grunnene til hvorfor vi ikke har lykkes på en god stund.

 

En annen ting jeg vil legge til er dette spillet Wenger og styret bedriver. Jeg finner det både provoserende og bekymrende. Hvert år snakkes det om ligagull, men når mai kommer,

og sesongen er over, har pipa fått en annen lyd. Da er 3 og 4-plasser plutselig "fantastic achievements". For å være ærlig skjønner jeg fint lite, jeg var hellig overbevist om at Wenger

var deperat etter å løfte et trofee igjen (og egentlig tror jeg han fortsatt er det), men utifra hvordan han agerer, må det være som du sier Polljen, han har havnet i en boble.

 

Jeg er spent.

Si vi får inn Suarez.

Si vi kjemper i toppen og i cupene når februar og mars kommer

Klarer vi å krige inn 3 poengere uke etter uke da også?

Eller blir det mageplask igjen ?

 

Psyken er kanonviktig. Vi har trynet på oppløpet og i finaler ved flere anledninger de siste 6-7 årene, når presset har vært stort. Hva tilsier at det ikke skal skje nå?

Personlig er jeg, for å være litt pessimist, styggt redd det vil skje igjen. Fordi vi ikke er det samlede sterke enheten vi en gang var. Fordi vi savner vinnertypene, lederne

som Adams, Veira, Keown, Lehmann, Campbell, Henry, Bergkamp. Fordi Wenger er avhengig av dem.

 

Gi deg selv bedre kort på hånden Wenger !

Link to comment
Share on other sites

 

Psyken til laget, ustabil tropp, naiv kampledelse

 

Tror egentlig det er litt motsatt. Psyke, stabil tropp og god kampledelse er grunnen til topp 4 de siste årene. Det er akkurat disse tingene våre konkurrenter har manglet og områder vi har vært sterke.

 

Psyke: Når f.eks Wilshere vedder på Twitter at vi havner foran Spurs når vi er 10 poeng bak i Februar så betyr det at man har troen på det. Sterk psyke

Stabil tropp: Kjernen har vært stabil siden panikken etter Fabregas forsvant. Det er tydelig at det er harmoni i spillergruppa og at alle jobber mot et felles mål

Kampledelse: Den er bra. Du får ikke såpass ut av et lag som vi har nå uten å være forberedt til kamper. Finnes dessuten like mange (om ikke flere) eksempler på at Wenger er usedvanlig dyktig på kampledelse som det motsatte

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tydelig at vi har helt ulike synspunkter og forventninger. Og det er selvsagt helt greit. Det er en stor prestasjon å ha kvalifisert seg til CL i 16-17 sesonger på rad, uten tvil, men er det nå sånn at vi har "lykkes" bare vi oppnår den 4-plassen?

 

De punktene jeg hentet fra Polljen var det jeg mener er noen nøkkelpunkter til hvorfor vi ikke har hevda oss helt oppe i toppen, der vi vil være! Flere sesonger har vi havnet rundt 20 poeng bak. Likevel selger vi like herlig et par av våre beste spillere den påfølgende sommeren.

 

Psyke: At wilshere sitter hjemme på laptopen sin og skriver at vi kommer foran spurvene synes jeg ikke reflekterer lagets psyke.. Jeg mener laget har hatt dårlig psyke i den forstand av at når det virkelig har gjeldt, da har det svikta. 3 ganger på oppløpet i PL, i flere cupfinaler.

 

Stabil tropp? Jeg synes overhode ikke vi har hatt en stabil tropp og det overrasker meg at noen synes det. Som nevnt har vi mista nøkkelspillere hvert eneste år. Det eneste leddet som er nokså uforandret (på hele nesten to år) er forsvaret. Angrepet er helt nytt. Midtbanen vi har hadde spilt svært lite sammen før fjoråret.. For bare 3 sesonger siden hadde vi en offensiv med Cesc, Nasri, Arshavin og RvP. Poff! Nå er alle borte.

 

Lagledelse. Jeg synes den ofte er svak. Tenker da spesielt på under kampene selvfølgelig. Vi har et spillermønster, én taktikk og det holder han fast med jerngrep. Også jo, så skal en forhåndsbestemt spiller byttes ut i det 70 min. Jeg mener han litt for ofte viser klare mangler på å tilpasse seg motstanderen underveis og savner grep. Som regel ruller da kameraet mot 4-dommeren hvor AW står og sutrer.

Link to comment
Share on other sites

Spot on Bergkamp88. Dine tanker rundt lagledelsen deler jeg til det fulle. Det er ikke få kamper der vi ser ting ikke fungerer, men Wenger bytter først spiller rundt det 70.minutt og da virker det forhåndsplanlagt. Det er ikke bare vi fans som har latt oss bite merke i dette, dette har også blitt diskutert av "eksperter" rundt om.

Den tydelige mangelen på en plan B er skremmende, noe den har vært i mange år. Spillestilen vår undér Wenger følernjeg har gått fra fin attraktiv fotball på midten av 2000 tallet til mer og mer kjedelig spillestil. Tidene forandrer seg så det får nok ta noe av skylden, men ikke alt. De dagene Arsenal ikke har dagen (og det er en hel del pr sesong), kan det være fryktelig kjedelig å se på.

Link to comment
Share on other sites

Så dersom kampledelsen hadde vært bedre så hadde plustselig laget vært godt nok til å kjempe helt i toppen? Hvis man plusser på poengene vi har tapt på dårlig kampledelse så vil vi jo rykke opp et par hakk på tabellen?

 

Det henger liksom ikke på greip det dere sier. Hadde vi fortsatt hatt dårlig psyke og en ustabil tropp dersom vi ble nummer 2 takket være god kampledelse?

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Castor. Vi har altså vært den store taperen i overgangsvinduene de siste 5 årene. Noe må det da være som blir gjort riktig i klubben vår siden vi holder unna for alle unntatt Manchesterlagene. Vi har for eksempel tatt flere poeng enn Chelsea i løpet av de tre siste sesongene, på tross av at de har høyere lønnsbudsjett. På tross av at de har brukt over 70 mill pund mer enn oss på overganger. Pr Sesong!

 

Jeg tror det som gjør oss konkurransedyktige er psyke, lagmoral, en definert spillestil, kontinuitet i spillergruppa (- noen stjerner) og ikke minst spillerutvikling. Spillerutvikling er ikke noe man slutter med når spilleren er 18-20 år. Det pågår kontinuerlig, og siden vi nå har beholdt hele stammen fra fjorårssesongen blir jeg optimistisk. Jeg tror helt ærlig at flere av dagens Arsenalspillere vil utvikle seg til stjerner i løpet av den kommende sesongen. På tross av lave prislapper ;D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror helt ærlig at flere av dagens Arsenalspillere vil utvikle seg til stjerner i løpet av den kommende sesongen. På tross av lave prislapper ;D

 

Ah du er så herlig optimist du RastaPinky! :D

 

Tror Ramsey tar store steg denne sommeren mens Wilshere og muligens Chamberlain finner seg mer til rette i år, men ellers så klarer jeg ikke å se så mange som vil heve seg fra i fjor. Satser på at Giroud putter flere mål dog. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva hvis osv er og blir spekulasjoner, men at byttene veldig ofte virker å være mer forhåndsbestemte enn behovsrettede er vel lite tvil om. 70 minutter Podolski ut enten det er slik eller slik osv. Variasjon og plan-B har ofte vært etterlyst mot parkerte busser og kontringsfenomener, men det virker igjen å være "my way or no way" som vi da "lacked a little bit of this or that" å lykkes med.

 

Når det gjelder psyken så forteller vel historien sitt eget språk når det kommer til topp-4 kamper og finaler. Heldigvis har vi bunnsolid trening i å kvalifisere for kvalifisering og kvalifisere oss til Champions League, så akkurat det er vist ikke så skummelt.

 

At verden opplever det slik er like rart som at verden har påpekt mangler i stallen i årevis. Ikke så veldig. Det er nemlig slik. Så at det er opplagte svakheter er vel ikke så mye å legge skjul på? Det er dog ikke bare svakheter, det er styrker også. Nok styrker til at vi snart har vunnet "The Wenger Trophy" 16 år på rad. Uansett hvordan en snur og vender på det er det en utrolig prestasjon som forteller om en ufattelig stabilitet på ett nivå. Et Ganske høyt nivå, så da kan nødvendigvis ikke Wenger være helt håpløs heller.

 

Det dreier seg nok til syvende og sist mer om å få nok ferdighet og personlighet inn i laget. Noe vi i mange år ikke har kunnet, og som vi deretter i flere år ikke har villet. Nå står vi her i veikrysset på nytt, og det virker som vi vil mer enn på lenge. Om vi får det til er en annen sak. Han som visste hvordan slikt skulle gjøres er ikke i klubben lengre. Nei, ikke deg Peter.

Link to comment
Share on other sites

Så dersom kampledelsen hadde vært bedre så hadde plustselig laget vært godt nok til å kjempe helt i toppen? Hvis man plusser på poengene vi har tapt på dårlig kampledelse så vil vi jo rykke opp et par hakk på tabellen?

 

Det henger liksom ikke på greip det dere sier. Hadde vi fortsatt hatt dårlig psyke og en ustabil tropp dersom vi ble nummer 2 takket være god kampledelse?

 

 

Nå var det ikke dette jeg heller sa. Jeg sa meg enig i Bergkamp88'es vurdering av lagledelsen. Det er selvsagt flere ting som er årsaken til at vi ikke er i toppen, men dette er endel av årsaken imo. Konstant nedrustning av stallen, spare seg til fant, osv osv har like store eller større innvirkning på totalbildet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at det er et godt kameratskap blant mange av spillerne, og når jeg (kanskje litt feilaktig) har brukt benevnelsen psyke så tenker jeg ikke på den enkelte spillers "daglige" psykiske form.

Det jeg tenker på er den rådvillheten som (i enkelte kamper) råder når spillerne ikke klarer å omstille seg ovenfor endringer som skjer på den andre banehalvdelen.

 

Selvsagt er det mange kamper der spillerne viser en fantastisk "psyke" og imponerer i kamper vi ser ut til å vinne. Et godt eksempel er Chelsea-kampen på Brua der vi knuser Chelsea etter å ha ligget under.

Når jeg skal framheve hva jeg mener med en naiv lagledelse og en dårlig "psyke" på banen så er det greit å ta frem de verste eksemplene som heldigvis ikke skjer ofte. Det er nok av poeng som er tapt uten at spillerne springer rundt som halshogde kyllinger, men som sagt det er greit å ta noe av de "verste" tilfellene som mine eksempler.

 

2010-11 sesongen inneholdt et par kamper som er "horrible", og jeg tror nok denne sesongen var tidspunktet da jeg i det små begynte å gå fra å være en "Wenger-disippel" til å forsiktig stille spørsmål ved Wengers disposisjoner og planer.

 

November 2010, Tottenham hjemme. Arsenal rundspiller Tottenham i første omgang, kampreferater sier at Tottenham ble "comprehensively outplayed". Redknapp forstod at noe måtte gjøres og gjorde vellykkede endringer i pausen. Wenger klarte etter min mening ikke å ta tak i laget sitt når kampen endret karakter, og som samme kampreferat sier "Arsenal, stunned, had no response to offer as Wenger was left to sift through the wreckage of this damaging defeat."

Februar 2011. Newcastle borte. Arsenal er regelrett fantastiske i første del av kampen, sitat: "Newcastle were completely blown away during the opening half of the match", og ledet 4-0 etter 26 minutter. Etter at Diaby ble vist av banen i det 50. minutt så endret mye seg. Kanskje skulle Barton ha blitt vist ut i forkant av Diabys utvisning, noe som selvsagt ville ha endret det hele. At Djourou måtte ut med skade og ble erstattet av Squillaci gjorde det selvsagt ikke bedre. Men feilaktige dommeravgjørelser må vi (og alle lag) leve med, men der og da så var min største fortvilelse å sitte å se en gjeng Arsenal-spillere som så ut som tankeløse Zombier og en benk som virket totalt lamslått.

 

Nå vil noen si at dette er unntakene og ikke regelen, Joda, der er jeg enig i, men jeg tror nok at vi skal finne en del kamper der en mye "utvannet" variant av mine eksempler har funnet sted. Vi kan også klage på manglende straffer eller feilaktige straffer, vi kan klage på skader, vi kan klage på Phil Dowd og mye annet, men for meg blir det mest bortforklaringer.

 

Det jeg prøver å belyse er at Wenger ikke bare er genial men han har også hatt sine svakheter. Noen klarer å lære av sine svakheter, men jeg har sett få tegn på at Wenger vil eller evner å innrømme overfor seg selv at han har noen svakheter og dermed lære av de.

 

Som sagt så er dette et par ytterpunkt, men i løpet av denne sesongen så gikk det endelig opp for meg at ikke alt var som det skulle være i Arsenal og kanskje hadde kritikerne på forumet noen gode poeng. Jeg var da fremdels godt inne i "Wenger-folden", men en spire startet sakte å vokse. Kanskje er jeg blitt for negativ nå, men mitt problem er at jeg ikke klarer å "late" som at det meste er som det bør/skal være. Wenger har vært som et "idol" for meg, og jeg beundrer dere som klarer forsatt har en slik stor tro på han (noe jeg respekterer), men for meg så har nok "Wenger-toget" kommet farlig nær endestasjonen.

 

PS!! mine små referater er hentet fra BBC sine kamprapporter.

Link to comment
Share on other sites

RastaPinky, on 07 Aug 2013 - 3:05 PM, said:

Enig med deg Castor. Vi har altså vært den store taperen i overgangsvinduene de siste 5 årene. Noe må det da være som blir gjort riktig i klubben vår siden vi holder unna for alle unntatt Manchesterlagene. Vi har for eksempel tatt flere poeng enn Chelsea i løpet av de tre siste sesongene, på tross av at de har høyere lønnsbudsjett. På tross av at de har brukt over 70 mill pund mer enn oss på overganger. Pr Sesong!

 

Jeg tror det som gjør oss konkurransedyktige er psyke, lagmoral, en definert spillestil, kontinuitet i spillergruppa (- noen stjerner) og ikke minst spillerutvikling. Spillerutvikling er ikke noe man slutter med når spilleren er 18-20 år. Det pågår kontinuerlig, og siden vi nå har beholdt hele stammen fra fjorårssesongen blir jeg optimistisk. Jeg tror helt ærlig at flere av dagens Arsenalspillere vil utvikle seg til stjerner i løpet av den kommende sesongen. På tross av lave prislapper

 

 

 

Har vi vært nødt til å være den store taperen i vinduene? Hvis vi ikke hadde vært det - Kanskje vi kunne konkurrert med Manchester-klubbene istedet for at vi klamrer oss til 4-plassen hvert år, 20 poeng bak seriemesteren..

Er det ikke det som er målet ?

 

Selvfølgelig er det mye som blir gjort riktig i klubben også, det er ikke sånn at alt er svart som natta og Wenger er en elendig trener. Far from it. MEN, hvorfor har ikke grep blitt tatt for å ta steget helt opp? Og hvertfall i sommer, når pengene har vært der. Som arseblog sier det :

 

"It has been close to three months since last season ended. Three months in which we could have brought in the players we needed. We’re just over a week away from kick-off and nothing has happened (bar Yaya). Three months. 12 weeks. 90 days (more or less). Lots of time to do lots of stuff. And a week is supposed to focus us on what we really need to do?"

 

Rasta: Du bruker ordet konkurransedyktige. Konkurransedyktige ifht hva? CL-spill? - Så absolutt ! PL-gull - Niks ! Ifjor kom vi 26 (!) poeng bak vinneren. Året før 19. Høye tall ! I 2010/2011 hadde vi det som lignet et lag som kunne ta tittelen. Men vi sviktet da det gjaldt som mest. United snubla ofte, det samme gjorde City og Chelsea. Vinneren endte opp på 80 poeng. Vi hang lenge med, men dreit på draget på oppløpet. 68 poeng tok vi, 12 poeng bak United. 09-10 havnet vi 11 poeng bak . 08-09 -18 poeng. Skulle noen være interesserte i gjennomsnittet av poeng vi har havnet bak de siste 5 årene er, så er det på 17,2 poeng..

 

Så vi har ikke vært så voldsomt konkurransedyktige når det gjelder å vinne titler, som vell er målet. Og her mener jeg psyken har spilt en rolle. Som Sir John sa : Når det gjelder psyken så forteller vel historien sitt eget språk når det kommer til topp-4 kamper og finaler. Heldigvis har vi bunnsolid trening i å kvalifisere for kvalifisering og kvalifisere oss til Champions League, så akkurat det er visst ikke så skummelt.

Link to comment
Share on other sites

RastaPinky, on 07 Aug 2013 - 3:05 PM, said:

Enig med deg Castor. Vi har altså vært den store taperen i overgangsvinduene de siste 5 årene. Noe må det da være som blir gjort riktig i klubben vår siden vi holder unna for alle unntatt Manchesterlagene. Vi har for eksempel tatt flere poeng enn Chelsea i løpet av de tre siste sesongene, på tross av at de har høyere lønnsbudsjett. På tross av at de har brukt over 70 mill pund mer enn oss på overganger. Pr Sesong!

 

Jeg tror det som gjør oss konkurransedyktige er psyke, lagmoral, en definert spillestil, kontinuitet i spillergruppa (- noen stjerner) og ikke minst spillerutvikling. Spillerutvikling er ikke noe man slutter med når spilleren er 18-20 år. Det pågår kontinuerlig, og siden vi nå har beholdt hele stammen fra fjorårssesongen blir jeg optimistisk. Jeg tror helt ærlig at flere av dagens Arsenalspillere vil utvikle seg til stjerner i løpet av den kommende sesongen. På tross av lave prislapper

 

 

 

 

Rasta: Du bruker ordet konkurransedyktige. Konkurransedyktige ifht hva? CL-spill? - Så absolutt ! PL-gull - Niks ! Ifjor kom vi 26 (!) poeng bak vinneren.

 

 

 

Ikke 26. Vi kom 16 poeng bak sist. Alt for mye.

Link to comment
Share on other sites

Når en leser hva jeg har skrevet den siste tiden så har jeg forståelse for at enkelte mener at jeg sutrer for mye, at tilstanden ikke er så gal som jeg vil ha det til og at en noen/mange av dere ser mye lysere på fremtiden enn undertegnede.

 

Ja, pr dato så er jeg nok en "sutrer", men det er ikke av "prinsipp" men av en ekte følt "frykt" for det som skjer i klubben.

 

Før jeg begynner på et nytt "langt" foredrag, så vil jeg bare presisere at jeg er stolt av å være en Arsenal-supporter. Og supporter har jeg vært, på godt og vondt, i perioder mer aktiv enn andre perioder. Men følelse for klubben fikk jeg lenge før en god del av de som er her på forumet var "påtenkt" ;D

 

Som sagt jeg er en stolt Arsenal-supporter, men er jeg stolt av dagens Arsenal Football Club? Jeg må innrømme at jeg sliter der, for det er mye i klubben som jeg har problemer med.

 

Titler og pokaler er viktig for alle supportere, men jeg er litt "sær" av meg så jeg bytter gjerne bort en pokal hvis jeg bare vet at de som representerer Arsenal på alle nivå yter sitt beste,

For å sette det litt på spissen, så er jeg fornøyd hvis:

 

- spillerne yter sitt beste både individuelt og som en enhet

- manager og trenerstab gjør sitt til å få det beste ut av den til enhver tid tilgjengelige spillerstall. En sportslig ledelse som evner å bruke rett spiller på rett sted, og som evner å ta tak under kamp.

- manager, administrasjon, styre bruker tilgjengelige økonomiske ressurser (innenfor en sunn økonomisk ramme) til å styrke spillerstallen i de posisjoner som har et behov for det.

- vi har et styre og en eier som i tillegg til å styre klubben sunt økonomisk også har en genuin interesse for, og en reell forståelse for fotball (det sportslige)

Hvis jeg kan si om de overnevnte punktene at ja slik er det i klubben min, da er jeg virkelig stolt selv om vi taper kamper og ikke vinner titler. Problemet i dag er at jeg sliter med å se at det er noen som helst av de nevnte punktene som egentlig "går inn".

 

La meg starte på toppen:

 

Eier: Hvorfor har egentlig Silent Stan kjøpt aksjemajoriteten i klubben. Det er en gåte for meg. Har han en genuin interesse for fotball? Har han et ekte følt ønske om å oppnå sportslige suksesser med sine klubblag i diverse lagidretter. Ikke vet jeg, men ut fra det jeg kan lese om klubbene i statene så er det mye "midt på treet"-klubber. Er det en samlemani? Ja kanskje det. Eller er det rett og slett bare en investering (Pengeplassering)?

Jeg forstår meg rett og slett ikke på Silent Stan. Om Usmanov er et bedre alternativ vet jeg ikke. Russeren har nok en mer genuin interesse for fotball, men jeg er redd for den "sunne økonomien" med en oligark eller en sjeik.

Styret: Jeg betviler ikke styrets kapasitet når det gjelder å styre klubben som en bedrift der det økonomiske resultatet blir satt i høysetet. Men jeg betviler sterkt styrets kapasitet når det gjelder å skape det best mulige produktet i dette selskapet. Fotball har (dessverre) på mange måter gått over fra å være en lidenskap til en ren kommersiell underholdning, og styrer svikter både når det gjelder lidenskap og det å skape et best mulig produkt sett fra kundens synspunkt.

Administrasjon. Ypperlige på økonomi og markedsføring, men finnes det nok kunnskap til å sørge for at det sportslige også blir så godt som mulig? Finnes det her nok evne/kunnskap til å sette krav til det sportslige apparat?

Manager og trenerstab. Trenerstaben kan jeg ikke uttale meg så mye om, en grå masse som helt er i skyggen av manageren. Wenger har jeg skrevet mye om, mitt store idol som har falmet de siste sesongene. En mann som jeg mener har mistet mye av de evnene han hadde. Kanskje er de der fremdeles uten at han selv ønsker/klarer å ta de frem. Ja jeg mener Wenger har sviktet, både sportslig og ikke minst når det gjelder å skape en tropp (ut fra de tilgjengelige midler) som både kan glede meg i spill og resultat.

Spillerne: Vi har en akseptabel, men altfor tynn stamme i laget. Noen av spillerne yter opp til sitt potensiale, andre gjør det ikke. Som et lag fungere det ofte bra, men av og til så mangler lagfølelsen totalt. Hvorfor enkelte (både nåværende og tidligere spillere) ikke har levd opp til sitt potensiale varierer nok fra person til person. Noen (få) har vel rett og slett ikke "giddet" å yte sitt beste, andre har blitt brukt i feil roller. Noen fungerer (har ikke fungert) på grunn av personlighet. Det er et mangfold av årsaker til at laget ikke har levert optimalt ut fra de forutsetninger som ligger (har ligget) i Arsenals tropp de siste sesongene. Men jeg er nok ikke i tvil om at en del av det som har sviktet skyldes lagets ledelse.

Som sagt jeg stiller et spørsmål ved om jeg med hånden på hjertet kan si at jeg er "stolt" over klubben slik den fremstår i dag. Jeg synes det er forferdelig at jeg i det hele tatt stiller et slikt spørsmål, for det burde/skulle ikke være nødvendig. Men å si at jeg er en stolt Arsenal-supporter har jeg ingen problemer med og det blir jeg inn til mitt siste åndedrag.

Noen vil vel si at det ikke er mulig å skille stolthet for klubben i "nuet" og stoltheten over å være supporter. Der er jeg uenig. Klubbens eiere, styre, manager og spillere er noe flyktig, noe som er tidsbegrenset. Arsenal er noe evigt, noe som er mye mer enn enkeltelementene i klubben.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Forsvaret vårt ligger dypere til nå i år enn de gjorde i fjor og jeg føler vi igjen er gått over til en mer kontringsbasert spillestil. Ramsey har begynt sesongen brlliant, det er han som har oppgaven med å sette opp de mer kreative spillerne og kontrollere tempoet vårt i Arteta sitt fravær. Legg merke til forskjellen på hvordan Wilshere-Ramsey-Mozart opptrer ifht. første seriekamp i år, de ligger nå mye tettere og det er vanskeligere å komme forbi.

 

Mulig jeg kommer med en ordentlig og lengre analyse senere, men har lagt mer fokus på å analysere motstandere pdd :)

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret vårt ligger dypere til nå i år enn de gjorde i fjor og jeg føler vi igjen er gått over til en mer kontringsbasert spillestil.

 

Har bare mast på dette de siste 4-5 årene, men bedre sent enn aldri! :)

 

Foretrekker heller en dypere defensiv linje enn en høy linje hvor vi er ekstremt utsatt for løp i bakrom. Særlig når en dyp forsvarslinje som det vi har nå om dagen også sørger for at motstander laget MÅ presse opp og etterlater seg rom for Walcott, Cazorla og Giroud til å kontre i. Dette passer oss ypperlig.

Link to comment
Share on other sites

 

Har bare mast på dette de siste 4-5 årene, men bedre sent enn aldri! :)

 

Foretrekker heller en dypere defensiv linje enn en høy linje hvor vi er ekstremt utsatt for løp i bakrom. Særlig når en dyp forsvarslinje som det vi har nå om dagen også sørger for at motstander laget MÅ presse opp og etterlater seg rom for Walcott, Cazorla og Giroud til å kontre i. Dette passer oss ypperlig.

Taktikken vi spiller nå er lagt opp for at Mertesacker skal være den klare forsvarssjefen og for å utnytte styrkene hans best mulig der bak samt minimere sjansene for at motstandere får utnyttet svakheten hans.

Kan også nevne at når vi spiller slik vi gjør nå, er jeg for første gang på flere år positiv til Theo på spissplass da han nå vil få rom å løpe i.

Link to comment
Share on other sites

Kan det hende at Wenger nå vil benytte Walcott mer som spiss når Giroud trenger hvile/avlastning? Jeg ser ikke for meg at Bendtner kommer inn og spiller noen stor rolle fram til januarvinduet hvor jeg regner med at vi er på jakt etter en spiss igjen. Bendtner har brent sine bruer i Arsenal tror jeg.

 

Mer sannsynlig at han da vil benytte seg av Walcott på topp og da Rosicky, Cazorla, Özil og Wilshere på de plassene hvor vi har sett Podolski og Walcott "ute på kanten". Eller?

 

Ser for meg med Cazorla på venstre, Özil i midten og Rosicky på høyre at det kan bli mye balltrilling og at vi da trenger en rask spiss på topp som kan jakte de stikkerne som forhåpentligvis kommer mange av.

Link to comment
Share on other sites

Med Ozil inn har vi no endå ein midtbanespelar med eit habilt skot, noko som gjer at forsvaret må støte, som igjen gir rom for Walcott i bakrom. Dette er i mine auge eit godt argument for at Walcott bør spele midtspiss når Giroud blir skadd / må kvilast. Sanogo er uferdig, og bør helst spele Mikkemus-cupen og ikkje mykje meir.

Link to comment
Share on other sites

Herlig å se at optimismen er tilbake hos så mange debattanter :)

 

På tross av enkelte mangler/svakheter så er det vanskelig å ikke være blid/optimistisk når vi kjøper en spiller som Özil. Har jo sagt det i mange år at det er en slik signering laget og supporterene skriker etter. Se på hvordan Cazorla, Podolski, Walcott, Wilshere, Zelalem osv. osv. har reagert etter at vi kjøpte han. For å ikke nevne supporterene som har tatt helt av! Draktsalget med Özil har forøvrig også tatt helt av og det er rimelig tydelig at dette var en signering de fleste av oss har ventet på.

 

Cazorla og Özil inn i løpet av et år. Fantastisk med to verdensklasse spillere som disse inn.

Link to comment
Share on other sites

Vi har Sunderland - Stoke - Swansea i de 3 neste kampene, vinner vi de 3 har vi satt the pace i PL og kommer mest sannsynlig til å ligge øverst etter 6 kamper.

 

Burde kunne la seg gjøre

 

Liverpool som leder nå, har Swansea, Southampton, Sunderland som sine neste 3. Og vi skal ta igjen 3 poeng på de. Håper vi får 3 rake nå jeg også, men tror Liverpool leder fremdeles etter 6 kamper.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...