Jump to content

Christopher Samba


Stefanb

Recommended Posts

Fakta om Christopher Samba:

Fullt navn: Veijeany Christopher Samba.

Født: 28 mars, 1984 i Paris, Frankrike.

Høyde: 193 cm.

Posisjon: Midtstopper.

 

Tidligere klubber:

2003-2004 Sedan: 26

2004-2006 Hertha BSC II: 28 (4)

2004-2007 Hertha BSC: 20

2007- Blackburn Rovers.: 145 (14)

 

Det var ingen hemmelighet om at Samba på ønskelisten til Arsenal i januar og den store stopperen avslørte selv at han var veldig nærme en overgang.

 

Nå har vi visstnok lagt inn et bud på £8M for kongoleseren og ifølge twitter rykter har han allerede "agreed personal terms".

 

MarcoSilva twitrer dette:

@MarcoSilva11 Marco Silva

Arsenal fans… Expect your first signing to be announced next week..

 

Dette kan selvfølgelig være Gervinho, Samba eller til og med Jenkinson, men interessen i Samba skal visstnok være reell.

 

 

Min mening er at Samba ville vært en bedre signering enn Cahill mtp. at han er akkurat den typen stopper vi trenger. En stor bauta av en leder og en spiller som er en skikkelig forsvarsspiller og er helt latterlig god i luftrommet. Fungerer også til nøds som en meget god offensiv spiller på dødball hvor han ruver over alt og alle.

 

For £8M ville Samba vært et knallkjøp og ved siden av Vermaelen tror jeg han ville vært fantastisk. Samtidig kunne han også tilført mye rutine og erfaring til de fleste av stopperene våre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

;)-->

QUOTE(Stefan B @ May 28 2011, 02:57 PM) 225821[/snapback]

 

 

MarcoSilva twitrer dette:

@MarcoSilva11 Marco Silva

Arsenal fans… Expect your first signing to be announced next week..

 

 

 

Spennende utsagn, blir spennende å se om det er Samba, Gervinho eller Alvarez, som han hinter til. Stetter en knapp på Alvarez men, det er heler ikke umulig at det kan være Samba

 

60-40 i favør Alvarez

Link to comment
Share on other sites

Jeg la ut et innlegg i Alvarez tråden i går (men av en eller annen grunn vises det ikke på siste post) hvor jeg linket til youngguns bloggen. Visstnok var Richard Law i Argentina for å forhandle om Alvarez, men mtp. at de krever 14 millioner euro så var det lite trolig at denne overgangen ble reell helt ennå. Tviler derfor på at det er Rick Alvarez det er snakk om.

 

Gervinho derimot sa han skulle annonnsere valget han hadde tatt i starten av juni så det kan for all del være han ;)

Link to comment
Share on other sites

;)-->

QUOTE(Stefan B @ May 28 2011, 02:57 PM) 225821[/snapback]

MarcoSilva twitrer dette:

@MarcoSilva11 Marco Silva

Arsenal fans… Expect your first signing to be announced next week..

 

Dette kan selvfølgelig være Gervinho, Samba eller til og med Jenkinson, men interessen i Samba skal visstnok være reell.

 

 

Han legger også til dette ett par poster senere:

Marco Silva

Not including Jenkinson... That's all I am saying guys sorry.. Moving on.

Link to comment
Share on other sites

Dersom Arsenal kjøper Samba, viser Wenger at han virkelig forstår hvor skoen trykker i dagens Arsenal. Samba er en kriger som oser rutine. Hvis dette er tilfelle, vile det vært et av de viktigste kjøpene Wenger har gjort på mange år.

Link to comment
Share on other sites

Dersom Arsenal kjøper Samba, viser Wenger at han virkelig forstår hvor skoen trykker i dagens Arsenal. Samba er en kriger som oser rutine. Hvis dette er tilfelle, vile det vært et av de viktigste kjøpene Wenger har gjort på mange år.

 

En signering av Samba kan vel også tyde på at planen er å ligge dypere i 4-4-2, og spille raskt i lengderetningen. Tror ikke Wenger hadde hentet inn Samba hvis han planla å spille sånn som vi har spilt denne sesongen. Samba er vel ikke spesielt komfortabel med å stå høyt og ta spillere på fart.

Link to comment
Share on other sites

En signering av Samba kan vel også tyde på at planen er å ligge dypere i 4-4-2, og spille raskt i lengderetningen. Tror ikke Wenger hadde hentet inn Samba hvis han planla å spille sånn som vi har spilt denne sesongen. Samba er vel ikke spesielt komfortabel med å stå høyt og ta spillere på fart.

 

Samba ville fungert i den formasjonen vi spilte sesongen som var også, men problemet er hvor lite kollektivt press det er på ballføreren til motstanderlaget. Det gjør jobben i Arsenal til veldig veldig vanskelig (mtp. offsidelinja blant annet) og er det en ting Samba er så er det å være en leder og han er en utrolig vokal og dominerende person utifra hva jeg har sett av han, men uansett så må det kollektive presset opp og laget må uansett "herje" mer med motstanderne enn tidligere (jogging etter motstanderen når man har mistet ballen f.eks. burde det nesten bli gitt bøter for såfremt man ikke har løpt 14km i løpet av en kamp).

 

For selv om Samba kommer inn og hjelper stort med offsidefella og defensive dødballer så er det til syvende og sist laget som trenger å kjempe hardere for hverandre, men han ville vært et utmerket kjøp spør du meg og ville passet utrolig godt ved siden av Vermaelen og som mentor for alle stopperne våre egentlig.

Link to comment
Share on other sites

;)-->

QUOTE(Stefan B @ May 28 2011, 04:24 PM) 225838[/snapback]

Samba ville fungert i den formasjonen vi spilte sesongen som var også, men problemet er hvor lite kollektivt press det er på ballføreren til motstanderlaget. Det gjør jobben i Arsenal til veldig veldig vanskelig (mtp. offsidelinja blant annet) og er det en ting Samba er så er det å være en leder og han er en utrolig vokal og dominerende person utifra hva jeg har sett av han, men uansett så må det kollektive presset opp og laget må uansett "herje" mer med motstanderne enn tidligere (jogging etter motstanderen når man har mistet ballen f.eks. burde det nesten bli gitt bøter for såfremt man ikke har løpt 14km i løpet av en kamp).

 

For selv om Samba kommer inn og hjelper stort med offsidefella og defensive dødballer så er det til syvende og sist laget som trenger å kjempe hardere for hverandre, men han ville vært et utmerket kjøp spør du meg og ville passet utrolig godt ved siden av Vermaelen og som mentor for alle stopperne våre egentlig.

 

Du er jo helt klart inne på noe her, Stefan.

 

Det jeg dog tror, er at ved å få inn ledertyper som Samba, så vil det kollektive presset bli markant bedre. Man så det når Campbell manet til kamp - når han hyttet med nevene, skreik og gestikulerte vilt med hele kroppen - spillerne hørte det! Og innsatsen ble deretter! Så med en Szczesny i mål, Samba i midtforsvaret, Wilshere på midtbanen og RvP på topp - så kan dette bli særdeles bra. TROR jeg. Jeg tror Wilshere vil bli en spiller som vil mane til kamp bare ved sin tilstedeværelse. Kanskje ikke i 2011/2012... men det vil skje.

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ May 28 2011, 04:24 PM) 225838[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Samba ville fungert i den formasjonen vi spilte sesongen som var også, men problemet er hvor lite kollektivt press det er på ballføreren til motstanderlaget. Det gjør jobben i Arsenal til veldig veldig vanskelig (mtp. offsidelinja blant annet) og er det en ting Samba er så er det å være en leder og han er en utrolig vokal og dominerende person utifra hva jeg har sett av han, men uansett så må det kollektive presset opp og laget må uansett "herje" mer med motstanderne enn tidligere (jogging etter motstanderen når man har mistet ballen f.eks. burde det nesten bli gitt bøter for såfremt man ikke har løpt 14km i løpet av en kamp).

 

For selv om Samba kommer inn og hjelper stort med offsidefella og defensive dødballer så er det til syvende og sist laget som trenger å kjempe hardere for hverandre, men han ville vært et utmerket kjøp spør du meg og ville passet utrolig godt ved siden av Vermaelen og som mentor for alle stopperne våre egentlig.

Du er jo helt klart inne på noe her, Stefan.

 

Det jeg dog tror, er at ved å få inn ledertyper som Samba, så vil det kollektive presset bli markant bedre. Man så det når Campbell manet til kamp - når han hyttet med nevene, skreik og gestikulerte vilt med hele kroppen - spillerne hørte det! Og innsatsen ble deretter! Så med en Szczesny i mål, Samba i midtforsvaret, Wilshere på midtbanen og RvP på topp - så kan dette bli særdeles bra. TROR jeg. Jeg tror Wilshere vil bli en spiller som vil mane til kamp bare ved sin tilstedeværelse. Kanskje ikke i 2011/2012... men det vil skje.

Jeg kan også se for meg Wilshere som en fremtidig ledertype, om enn ikke kaptein så midtbanesjef. Men problemet er vel det at vi trenger en spiller som kan gjøre den jobben i 2011/2012. Det er en slik spiller som kan snu dette for oss!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også se for meg Wilshere som en fremtidig ledertype, om enn ikke kaptein så midtbanesjef. Men problemet er vel det at vi trenger en spiller som kan gjøre den jobben i 2011/2012. Det er en slik spiller som kan snu dette for oss!

 

Helt klart andfje! Jeg tror Samba er en god start, da han kan lede forsvaret - men spørs om vi ikke trenger en på midten også ja.. Eller om det skjer et mirakel og sørger for at Fabregas blir en slik person... Men det tviler jeg sterkt på

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ May 28 2011, 04:24 PM) 225838[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Samba ville fungert i den formasjonen vi spilte sesongen som var også, men problemet er hvor lite kollektivt press det er på ballføreren til motstanderlaget. Det gjør jobben i Arsenal til veldig veldig vanskelig (mtp. offsidelinja blant annet) og er det en ting Samba er så er det å være en leder og han er en utrolig vokal og dominerende person utifra hva jeg har sett av han, men uansett så må det kollektive presset opp og laget må uansett "herje" mer med motstanderne enn tidligere (jogging etter motstanderen når man har mistet ballen f.eks. burde det nesten bli gitt bøter for såfremt man ikke har løpt 14km i løpet av en kamp).

 

For selv om Samba kommer inn og hjelper stort med offsidefella og defensive dødballer så er det til syvende og sist laget som trenger å kjempe hardere for hverandre, men han ville vært et utmerket kjøp spør du meg og ville passet utrolig godt ved siden av Vermaelen og som mentor for alle stopperne våre egentlig.

Du er jo helt klart inne på noe her, Stefan.

 

Det jeg dog tror, er at ved å få inn ledertyper som Samba, så vil det kollektive presset bli markant bedre. Man så det når Campbell manet til kamp - når han hyttet med nevene, skreik og gestikulerte vilt med hele kroppen - spillerne hørte det! Og innsatsen ble deretter! Så med en Szczesny i mål, Samba i midtforsvaret, Wilshere på midtbanen og RvP på topp - så kan dette bli særdeles bra. TROR jeg. Jeg tror Wilshere vil bli en spiller som vil mane til kamp bare ved sin tilstedeværelse. Kanskje ikke i 2011/2012... men det vil skje.

 

Definitivt vil det helt klart hjelpe med Samba også. I motsetning til når Fabregas "brøler" så vil man faen ikke kødde med Samba dersom han brøler til deg.

 

Szczesny, Samba, Vermaelen, Wilshere, Fabregas og van Persie er alle ledertyper. Dog har de alle litt alle forskjellige måter å være leder på. For min del må en kaptein være en som tørr å skrike og kjefte på spillerene mens Fabregas kan gå frem som et godt eksempel (UTEN bindet) og allikevel være en inspirasjon. Forhåpentligvis hvis Samba kommer så blir han "uoffisiell" kaptein og tar skikkelig ansvar i de bakre rekkene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så lysten på Samba, for jeg føler det er for mye usikkerhet.

 

* Hvordan han vil takle å spille på et lag som står høyt i banen?

* Hvordan er han utenom "fysikk/duellspillet", i et lag som krever så mye mer enn dette i hans posisjon i systemet?

Takler han et høyt tempo uke inn og ut? (CL spill, marginene i vårt spill defensivt kontra Rovers og deres spillesystem)

 

Jeg føler Samba kunne være en spennende 3.valg i klubben, men der føler jeg Koscielny har sin plass neste sesong.

Cahill føler jeg har mer å gi vårt system, selv om Samba er et fysisk monster i forhold. Vi burde ikke gamble på en ny spiller, for det har vi gjort mer enn nok de siste årene. Vi må sikre oss med kvalitet og trygghet.

 

Hvorfor er det så få klubber på øverste nivå, som har jaktet Samba over tid......?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så lysten på Samba, for jeg føler det er for mye usikkerhet.

 

* Hvordan han vil takle å spille på et lag som står høyt i banen?

* Hvordan er han utenom "fysikk/duellspillet", i et lag som krever så mye mer enn dette i hans posisjon i systemet?

Takler han et høyt tempo uke inn og ut? (CL spill, marginene i vårt spill defensivt kontra Rovers og deres spillesystem)

 

Jeg føler Samba kunne være en spennende 3.valg i klubben, men der føler jeg Koscielny har sin plass neste sesong.

Cahill føler jeg har mer å gi vårt system, selv om Samba er et fysisk monster i forhold. Vi burde ikke gamble på en ny spiller, for det har vi gjort mer enn nok de siste årene. Vi må sikre oss med kvalitet og trygghet.

 

Hvorfor er det så få klubber på øverste nivå, som har jaktet Samba over tid......?

 

Kommer han så kjapt som mulig, blir han med på treningsleir. Der får han nok takle både et og hit.

Men se på selve personen, Samba. Han er; stort bygd, han har nok ikke trent seg så svær, han er sterk som en okse, har duellstyrke på lik linje som Vidic, og er en som TAR TAK! Akkurat det Arsenal trenger!

Link to comment
Share on other sites

Kommer han så kjapt som mulig, blir han med på treningsleir. Der får han nok takle både et og hit.

Men se på selve personen, Samba. Han er; stort bygd, han har nok ikke trent seg så svær, han er sterk som en okse, har duellstyrke på lik linje som Vidic, og er en som TAR TAK! Akkurat det Arsenal trenger!

 

Vi trenger også en som leser spillet godt, en som er stabil på det nivået vi må ha, og som takler å spille i et system som har stor risiko defensivt (mye rom, pga offensive backer og offensiv midtbane...)

Har Samba dette utenom fysikken? Jeg tviler.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så lysten på Samba, for jeg føler det er for mye usikkerhet.

 

* Hvordan han vil takle å spille på et lag som står høyt i banen?

* Hvordan er han utenom "fysikk/duellspillet", i et lag som krever så mye mer enn dette i hans posisjon i systemet?

Takler han et høyt tempo uke inn og ut? (CL spill, marginene i vårt spill defensivt kontra Rovers og deres spillesystem)

 

Jeg føler Samba kunne være en spennende 3.valg i klubben, men der føler jeg Koscielny har sin plass neste sesong.

Cahill føler jeg har mer å gi vårt system, selv om Samba er et fysisk monster i forhold. Vi burde ikke gamble på en ny spiller, for det har vi gjort mer enn nok de siste årene. Vi må sikre oss med kvalitet og trygghet.

 

Hvorfor er det så få klubber på øverste nivå, som har jaktet Samba over tid......?

 

Vel det første avsnittet der: Det kan man umulig vite, men Samba er jo meget autoritær og vil mest sannsynligvis sette denne linjen selv på et område hvor han selv er bekvem.

 

Utenom fysikken og duellspillet sitt vil han ikke bidra med 60-70 meters pasninger eller dype løp. Samba er en naturlig forsvarsspiller som prioriterer å forsvare målet sitt. Dog derimot er han en meget meget stor trussel på offensiv dødball. Her blir det som Gooner for Life sier veldig viktig å få Samba tidlig inn slik at han kan tilpasse seg Arsenal systemet eller litt motsatt.

 

Når det gjelder det siste så tror jeg Samba ofte vil bli satt mer ut mot lag i Champions League. Her kan Vermaelen, Djourou og Koscielny som oftest gjøre en god figur mtp. at taktikk og spillestill er mer viktig her enn i Premier League. Når det gjelder tempoet har han 4 sesonger under seg i Blackburn og har tilpasset seg genialt til de forskjellige spillesystemene som managerene de siste sesongene har spilt. Da blant annet Mark Hughes, Paul Ince, Big Sam og nå Steve Kean.

 

Når det gjelder Cahill har han ikke noe særlig mer tempo enn hva Samba har og minner rett og slett for mye om Djourou, Vermaelen og Koscielny i spillestilen. Han er også ivrig på å komme seg fremover i banen i motsetning til Samba. Samtidig som han er vanvittig overpriset og det er vel heller ikke uten grunn til at de store klubbene ei heller har kjøpt Cahill? Det meldes jo at Manchester City er interesserte, men når det gjelder å kjøpe kvalitetsspillere så mener de at prislappen avgjører tydeligvis.

 

Hvordan ville Cahill tilpasset seg det samme spillesystemet forøvrig? Bolton står ikke akkurat høyt oppe i banen de heller og selv om de har helt klart forandret en del på spillesystemet siden Coyle tok over så er det en litt mer "fin" form og mer underholdene fotball de holder på med.

 

Jeg tror Samba ville tilført oss noe "annet" som vi har lengtet etter siden Adams/Campbell forsvant og at han ville vært perfekt sammen med Vermaelen. Cahill er en spillertype som ligner utrolig mye på Vermaelen og jeg er veldig redd for at det ville endt som med Gallas - Toure.

 

Samba = £8-10M og Cahill = £15-20M. Samtidig er de begge risikable kjøp mtp. at de ikke har spilt i Europa f.eks., men når det kommer til pengene kan man bare gjette hvem av de Wenger ville kjøpt hvis det stod mellom de to.

Link to comment
Share on other sites

Samba er utrolig den beste hode spileren i PL og høy og gir alt i vær kam med takklinger å alt.

 

Satdig har hatt blitt flyttet opp på topp for å gi spissene til å få en mulighet til å ta ned ballen innen for 16 meter, en av de beste mittstopperen i pl uten tvil,

 

Hadde han spilt på en støre topp klubb hadde han nok vært med i troppen til frankrike mange ganger.

 

Nå blir Arsenal farlig på cornere og lange innkast vis Wenger henter han =)

Link to comment
Share on other sites

Samba er utrolig den beste hode spileren i PL og høy og gir alt i vær kam med takklinger å alt.

 

Satdig har hatt blitt flyttet opp på topp for å gi spissene til å få en mulighet til å ta ned ballen innen for 16 meter, en av de beste mittstopperen i pl uten tvil,

 

Hadde han spilt på en støre topp klubb hadde han nok vært med i troppen til frankrike mange ganger.

 

Nå blir Arsenal farlig på cornere og lange innkast vis Wenger henter han =)

Absolutt. Som jeg skrev i Cahill tråden så er faktisk Samba den Blackburnspilleren som har flest avslutninger på mål denne sesongen. Han og Vermaelen kan bli ekstremt farlige for motstanderne våre

Link to comment
Share on other sites

Samba er utrolig den beste hode spileren i PL og høy og gir alt i vær kam med takklinger å alt.

 

Satdig har hatt blitt flyttet opp på topp for å gi spissene til å få en mulighet til å ta ned ballen innen for 16 meter, en av de beste mittstopperen i pl uten tvil,

 

Hadde han spilt på en støre topp klubb hadde han nok vært med i troppen til frankrike mange ganger.

 

Nå blir Arsenal farlig på cornere og lange innkast vis Wenger henter han =)

 

Han spiller sine landskamper for Kongo btw. Hvis vi skulle hentet Gervinho og Samba vil vi mye mulig slite under ACN. Det gitt at Kongo faktisk kvalifiserer seg da.

 

Det er ingen tvil om at Samba kunne hjulpet arsenal med noen av de defensive problemene. Han er en enestående leder, som vinner så og si alt av dueller. Det er dog vanskelig å si hvordan han vil passe inn i arsenals spillestil. Men det kan man jo si uansett hvilken stopper vi henter.

 

Blir nok igjen snakk om prislappen på spilleren. Alle ryktertilsier rundt 8-9 mill pund. Men jeg trur neppe at Samba går for mindre enn det vi kjøpte mr Kos for. Så får vi vente og se hva som skjer. En skribent for et mer kjent tidsmagasin(husker ikke navnet) nevnte i en twittermelding at arsenals første signering ville bli annonsert denne uken

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...