Jump to content

Christopher Samba

Stefanb

Recommended Posts

Jeg er så absolutt ikke sikker på om Samba er den rette! Cahill er for lik Vermaelen, men dere glemmer den beste midtstopperen i år, men Samba er da ikke akkurat den mannen skal har en superstreng struktur og alltid er på plass. Om vi skal ha en slik man som skal forsterke dagens forsvarsrekke, må vi handle langt dyrere enn både Cahill og Samba, tror nå jeg!

Samba er stor, sterk og enorm trussel i lufta. Men har han virkelig det som skal til i det strukturelle, er han virkelig den frelseren som han har blitt opphøyd til igjennom dette forumet? Jeg tror ikke jeg vil juble enormt høyt om Samba kommer, jeg anser ikke han som den stjerna vi trenger i forsvaret. Nei, Samba er en spiller som har prestert sånn nogenlunde jevnt den siste tiden. Men som aldri helt har tatt steget helt opp, om han er god nok nå, jeg veit ikke...

Jeg syns ikke vi skal bli lei oss om Samba ikke kommer. Jeg tror det er andre stopperemner, samt de vi har som har potensialet til å ta flere steg til. Vermaelen har potensialet til å bli en strengt organiserende defensiv midtstopper, Djourou inn i det forsvaret da, så er det et stopperpar det lyser av etter min mening. Djourou er framtidas mann, det er jeg hellig overbevist om. Skal vi hente inn noe på midtstopperplass før neste sesong, bør det være en mann som kan sitte i backup fremfor Squillaci som var en sikkelig party pooper i fjor. Vårt forsvarsproblem i fjor var ikke Djourou, Koscielny osv. Vårt forsvarsproblem var skaden på Vermaelen, uten den hadde vi hatt et stopperpar i balanse nå. Men Vermaelen har mistet en sesong med utvikling, og Djourou og Koscielny har mistet en sesong med utvikling sammen med klubbens beste midtstopper.

Nei, jeg tror Arsenal klarer seg helt fint med de stopperne vi har. Det er bare snakk om den rette treninga, og en mann inn i backup om det skulle skjære seg med Vermaelen igjen.

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Om vi får inn Samba har vi en mann vi kan sette inn mot hodesterke lag. Sier ikke han er en frelser, vil tro han ferdighetsmessig er ganske jevn som JD og Koscielny og håper vi kan få til å rotere disse med å finne 2 gode par som også kan blandes som kan veksle mellom å spille liga, cup, cl også videre. Vi trenger ikke spille med det samme laget mot f.eks Partizan i CL som møter Man Utd i ligaen tre dager før (Hypotetisk sett), vi kan bruke et litt annerledes stopperpar blant annet og der kan Samba og Koscielny f.eks spille, siden jeg som deg også anser TV5 og JD som vårt beste stopperpar om Samba blir hentet inn.

Vi må heller ikke glemme at i bakgrunnen lurer Miquel og Bartley, Bartley tror jeg går ut før han får etablert seg fordi Wenger liker rutinerte menn som center-halfes.

Jeg er så absolutt ikke sikker på om Samba er den rette! Cahill er for lik Vermaelen, men dere glemmer den beste midtstopperen i år, men Samba er da ikke akkurat den mannen skal har en superstreng struktur og alltid er på plass. Om vi skal ha en slik man som skal forsterke dagens forsvarsrekke, må vi handle langt dyrere enn både Cahill og Samba, tror nå jeg!

Samba er stor, sterk og enorm trussel i lufta. Men har han virkelig det som skal til i det strukturelle, er han virkelig den frelseren som han har blitt opphøyd til igjennom dette forumet? Jeg tror ikke jeg vil juble enormt høyt om Samba kommer, jeg anser ikke han som den stjerna vi trenger i forsvaret. Nei, Samba er en spiller som har prestert sånn nogenlunde jevnt den siste tiden. Men som aldri helt har tatt steget helt opp, om han er god nok nå, jeg veit ikke...

Jeg syns ikke vi skal bli lei oss om Samba ikke kommer. Jeg tror det er andre stopperemner, samt de vi har som har potensialet til å ta flere steg til. Vermaelen har potensialet til å bli en strengt organiserende defensiv midtstopper, Djourou inn i det forsvaret da, så er det et stopperpar det lyser av etter min mening. Djourou er framtidas mann, det er jeg hellig overbevist om. Skal vi hente inn noe på midtstopperplass før neste sesong, bør det være en mann som kan sitte i backup fremfor Squillaci som var en sikkelig party pooper i fjor. Vårt forsvarsproblem i fjor var ikke Djourou, Koscielny osv. Vårt forsvarsproblem var skaden på Vermaelen, uten den hadde vi hatt et stopperpar i balanse nå. Men Vermaelen har mistet en sesong med utvikling, og Djourou og Koscielny har mistet en sesong med utvikling sammen med klubbens beste midtstopper.

Nei, jeg tror Arsenal klarer seg helt fint med de stopperne vi har. Det er bare snakk om den rette treninga, og en mann inn i backup om det skulle skjære seg med Vermaelen igjen.

Hvem foreslår du da, hvis du mener Cahill og Samba ikke vil styrke forsvaret? De har ikke vunnet CL eller PL før, men har prestert jevnt godt over lengre perioder. Og det er jo det vi trenger. Det er vel ingen tvil om at Koscielny og Djourou har et bra maksnivå, det har vi sett mot både Chelsea, Man Utd og Barcelona. Det er stabiliteten som er deres akilles og da må det vel være hensiktsmessig og hente inn en spiller som er god på det de andre stopperne er svake på?

Det er langt i fra sikkert at Wenger gjør rett i å hente inn Samba, men hva har vi å tape? Nå har vi forsøkt oss med middelmådige stoppere som vi har hentet for slikk og ingenting og vi her inne, meg selv inkludert og vel så det, har skreket etter en no-nonsense stopper som ikke for nervesammenbrudd når de hører navnet Drogba. Wenger prøver her å hente en spillertype som laget mangler, og hvem kan klandre han for det. Sambas fysikk, tilstedeværelse og lederstil er ganske unik. Det er ikke bare på banen at disse kvalitetene vil gjøre seg gjeldene, men forhåpentligvis også på treningsfeltet. JD, Kos, Miguel, unge Carl og Bartley vil observere og lære av han og forhåpentligvis sprer det seg mer "tøffhet" og guts i spillergruppa. Med de kvalitetene han har så kan jeg tåle at han ikke vinner triksekongen på løkka. På det området har vi nok av spillere som ville hevdet seg. Men jeg kan ta feil, det har jeg gjort så alt for mange ganger før, men nå satser jeg på at Wenger gjør rett.

Jeg kan være enig i at Samba er en spiller som kan tilføre oss noe, men ikke nødvendigvis styrke oss. I storkampene, tror jeg ikke Samba vil være en spiller som gjør oss ekstra gode. Djourou har vært skadet lenge i en periode før denne sesongen, men har nå vært skadefri en god periode. Det jeg ser i han er en stopper som utfyller Vermaelen på en meget, meget god måte. Han har etterhvert fått en stabilitet som er bortimot akseptabel, og dette vil komme utover neste sesong også.

Samba er en spiller som kan hentes inn for å tilføre oss bredde, men ikke ekstra kvaliteter. Vi har allerede spillere i troppen som er på samme nivå eller høyere enn Samba. Derfor mener jeg ikke dette er en spiller vi skal ligge langflate etter, og bruke masser av penger for å hente.

Jeg tror vi har mer igjen for å hente inn en mann som ikke er fullt så kjent, som har uforløst potensiale. Heller være noe mer tålmodig, og gi Djourou tilbake for alt det arbeidet han har lagt ned. Han har bevist at maksnivået ligger på høyde med Ferdinand osv. Men han trenger litt mer førstelagsspill for at han skal ta steget. Vi så Flamini, hvordan han utviklet seg med et år fast, vi så Henry, vi så Fabregas. Djourou har hatt skadene, noe Fabregas ikke hadde. Men han har kommet til det punktet i karrieren, at han må ha fast førstelagsspill for å utvikle seg videre. Jeg mener vi først og fremst skal satse på han. Da vil eventuelt Samba bli hentet inn for å forsterke bredden vi har i laget.

Jeg tviler på at Samba ønsker å komme til klubben for å være backup, da må han i tilfelle være godt oppdatert på skadehistorikken vi har i klubben. Som tilsier at han, om han blir hentet som backup allikevel blir sentral...

Men som sagt, jeg mener ikke vi bør ligge langflate etter Samba. Han er en spiller som ikke forsterker, men øker bredden i troppen. Skal vi ha stoppere som forsterker oss så er svarene stoppere som ligger langt unna det vi kan hente til klubben, snakker da Chiellini, Vidic, Terry, Pique osv. Det er de eneste som ligger så mye over det nivået Djourou og Vermaelen innehar i dag, at det er verdt å hente inn som forsterkninger.

Det er klart at vi kan vente, og la Djourou utvikle seg. Men det er en høyrisikostrategi som jeg tror Wenger ikke har råd til å satse på. Vi er vel begge enige om at midtforsvaret vårt har vært for dårlig denne sesongen? Med Vermaelen tilbake vil ting bli bedre, men jeg mener allikevel at Djourou mangler det siste lille for å være en optimal partner for Vermaelen. Jeg har sett altfor mange poengtap mot Bolton, Stoke og Sunderland som følge av klyngefotball i vår egen 16 meter. Det er i slike situasjoner vi er hjelpesløse og det er i slike situasjoner Samba er i sitt ess. Jeg sier ikke at Samba er verdens beste stopper, jeg sier at han har noen ekstreme kvaliteter som ingen av våre spillere har. Dersom vi får han inn tror jeg vårt lag kunne fremstått som mer komplett. Men det er min mening da.

Det er kanskje derfor man ligger litt langflate etter dette beistet. - Fordi vi vet Wenger ikke kommer til å handle en som er langt dyrere. Jeg er ikke enig i enten-eller vinklingen din (enten en 20 mill pund + stopper - eller ingenting). Og jeg er heller ikke helt enig i at vi kommer til å klare oss helt fint med de stopperne vi har. Antageligvis klarer de seg ok, men holder det? Svaret på det mener jeg er nei. Ikke hvis vi vil helt til topps. Vi trenger et stopperpar som utfyller hverandre godt og som er på topp hele sesongen.

Klart det hadde vært fint med en klassestopper som er bunnsolid både strukturelt og posisjoneringsmessig, og det er mulig Samba ikke er det, men han har flere års erfaring fra PL og viktigst av alt : Han vil tilføre oss MYE der vi sliter mest. Dødballsituasjoner. Han rensket unna veldig mye selv og er ikke redd for å delegere oppgaver. Videre er han en mer typisk forsvarsspiller enn de vi har i troppen allerede. Han oser autoritet, setter seg i respekt og er ikke like ivrig på å bryte høyt, han holder linja. Dette trenger vi.

....og at resultatet vi da er tjent med er å bruke Djourou fast, slik at han kan utvikle seg til den bauten han har potensiale til å bli. Fremfor å hente inn en gjennomsnittlig spiller som Samba, som ikke kommer til å bli bedre enn pdd.

....og at resultatet vi da er tjent med er å bruke Djourou fast, slik at han kan utvikle seg til den bauten han har potensiale til å bli. Fremfor å hente inn en gjennomsnittlig spiller som Samba, som ikke kommer til å bli bedre enn pdd.

Spørsmålet er da hvor lang tid og hvor mange tabber/småfeil vi må tåle før Djourou potensielt blir en bauta. Du kjenner jo skadehistorikken hans. I år har han vært god, men jeg mener han har et stykke å gå før han når bauta nivå. Da er det bedre, mener nå jeg, å hente inn en spiller som har fremstått som en av de bedre i ligaen den siste sesongen i sin posisjon.

Og hvordan kan du være så sikker på at Samba, i en alder av 27(?), ikke vil bli bedre?

På generelt grunnlag selvsagt. Det pleier å være slik at man utvikler seg nevneverdig på slutten av 20 årene. Det er ingen nyhet...

Jeg vil som sagt være enig i en signering av Samba, om det ikke går utover utviklingen til de gutta vi har i klubben allerede. Jeg mener at Samba ikke er noen gigant, og at han er en spiller som må sees på som et tillegg til det vi allerede har, og ikke en forsterkning. Av den grunn ønsker jeg meg heller en videre bruk av Djourou, slik at han får den utviklingen han trenger. Jeg tror også at Djourou har kommet over det værste, og at han vil holde seg skadefri neste sesong. En påstand uten hold i annet enn min egen magefølelse, selvsagt.

Samba er uten tvil en spiller som ligger på relativt godt Premier League nivå, jeg mener bare at han ikke nødvendigvis er akkurat den spilleren vi trenger. Jeg mener at vi bør ha mulighetene åpne for at vi skal kunne satse på Djourou og Vermaelen. Holder de seg skadefrie neste sesong, tror jeg de to danner et stopperpar av verdensklasse. Vi må også huske på at Vermaelen ikke var skadefri i forrige sesong. Når Djourou og Vermaelen får vokse sammen, tror jeg de blir vår neste forsvarsmur!

Samba er velkommen, men det skal ikke gå utover utviklingen til Djourou, eventuelt Koscielny og de andre litt yngre stopperne våre. At vi har en lys fremtid, med de er det ingen tvil om, jeg vil heller vente en sesong til på de store titlene, enn å rushe på...

Samba er uten tvil en spiller som ligger på relativt godt Premier League nivå, jeg mener bare at han ikke nødvendigvis er akkurat den spilleren vi trenger. Jeg mener at vi bør ha mulighetene åpne for at vi skal kunne satse på Djourou og Vermaelen. Holder de seg skadefrie neste sesong, tror jeg de to danner et stopperpar av verdensklasse. Vi må også huske på at Vermaelen ikke var skadefri i forrige sesong. Når Djourou og Vermaelen får vokse sammen, tror jeg de blir vår neste forsvarsmur!

Samba er velkommen, men det skal ikke gå utover utviklingen til Djourou, eventuelt Koscielny og de andre litt yngre stopperne våre. At vi har en lys fremtid, med de er det ingen tvil om, jeg vil heller vente en sesong til på de store titlene, enn å rushe på...

Det er denne tankegangen som har gjort at vi står uten trofeer de siste seks sesongene. Vi kan IKKE investere i etablerte spillere som holder et jevnt nivå, fordi en eller annen middelmådighet skal få lov til å utvikle seg. Det ble sagt om Senderos da Campbell dro, det ble sagt om Denilson og Diaby da Flamini og Gilberto dro og det ble sagt om Bendtner da vi ikke hadde spisser i 2009/2010 sesongen. Riktignok var det den tankegangen som gjorde Fabregas til hva han er i dag, men det kostet oss dyrt på veien.

Jeg sverger til å gi ungguttene sjansen såfremt vi ikke handler klare forsterkninger. For Gervinho fordi han tilfører laget noe vi har savnet, samt at han vil være en forsterking på venstre kant. Er for et kjøp av spiss, av hvilken kvalitet bestemmes av formasjonsvalg.

Hvem er det Ferguson har kjøpt som er en grei nok Premier League spiller? Ferdinand? Rooney? Berbatov? Carrick? Nei, alle var enten gigatalenter eller godt etablerte omtalte og dominerende spillere...

Mulig at Samba vil være en rock i vårt forsvar, men jeg vil heller se en Djourou som nytter seg av hele sitt potensiale

Du er for Gervinho, fordi han tilfører noe laget mangler. Da forstår jeg virkelig ikke hvorfor du vil se Djourou fremfor Samba. Samba har jo alt vi mangler. Rå styrke, ekstremt god på både defensiv og offensiv dødball, en leder og en fighter med enorm fysikk. De kvalitetene er det mangelvare på i dagens Arsenal. Hvorfor vil du ikke ha slike kvaliteter inn i laget?

Du er for Gervinho, fordi han tilfører noe laget mangler. Da forstår jeg virkelig ikke hvorfor du vil se Djourou fremfor Samba. Samba har jo alt vi mangler. Rå styrke, ekstremt god på både defensiv og offensiv dødball, en leder og en fighter med enorm fysikk. De kvalitetene er det mangelvare på i dagens Arsenal. Hvorfor vil du ikke ha slike kvaliteter inn i laget?

Må nesten si meg enig der. Litt skremende utvikling på Djourou de siste månedene, og når det gjelder Gervinho så har jeg bare sett han et par ganger. Og han har ikke imponert da. Hvor mange her er det egentlig som har sett Gervinho over tid? Er han god nok?

Samba har holdt et greit nivå i Premier League, og er kanskje det beste alternativet der ute mtp Wengers pengebruk.

Mulig at Samba vil være en rock i vårt forsvar, men jeg vil heller se en Djourou som nytter seg av hele sitt potensiale

Djourou har vært ekstremt "error prone" på slutten av sesongen. Faktisk så ille at jeg har mine tvil om han er naturlig klønete eller om det er feil som kan fjernes med litt erfaring. I utagnspunktet har Djourou alt som skal til for å lykkes, men det hadde også Titus Bramble en gang i tida.

JD hadde mye feil på slutten av sesongen, men skal sies at han var nylig tilbake fra skade og kanskje ble presset tilbake for tidlig(Når det er sagt har vi behov for en ny stopper så vi får rotert litt, UTD har 4 gode stoppere, vi kan ikke legge oss bak dem) Og den som virkelig gjorde mye feil på slutten av sesongen var Ramsey, men han ble "tilgitt" fordi skaden hans opprinnelig var verre.. Til deg over: jeg har sett en del Lille i år(Fordi jeg trodde Hazard skulle til oss etterhvert,s er ikke slik ut mer) og Gervinho har sammen med Cabaye(Newcastle) vært den stødigste spilleren. Bare å se på statistikkene hans hva han har hjulpet laget med, han er veldig direkte og kan både legge opp og gå på mål selv, tilfører dermed laget noe vi ikke har fra før.

Djourou har vært ekstremt "error prone" på slutten av sesongen. Faktisk så ille at jeg har mine tvil om han er naturlig klønete eller om det er feil som kan fjernes med litt erfaring. I utagnspunktet har Djourou alt som skal til for å lykkes, men det hadde også Titus Bramble en gang i tida.

Har lenge vært en kjemper for Djourou og jeg er ikke i tvil om at han besitter kvaliteter som kan gjøre han til en midtstopper i verdensklasse, men utifra skadehistorikk og hvor lite han har spilt de siste sesongene så er jeg veldig for et kjøp av Christopher Samba som ikke bare vil gi oss litt mer sikkerhet bakover, men som også kan gi våre midtstoppere et par råd.

Forøvrig har Bramble blitt en temmelig god midtstopper til slutt, men han var i utgangspunktet et mindre talent enn Djourou og langt langt mer "error-prone" enn Djourou.

Lederegenskaper og figheter, har vi allerede i Vermaelen. Jeg sier ikke at jeg ikke ønsker Samba velkommen, men jeg sier at det ikke skal gå utover Djourous utvikling. Situasjonen da, vil bli at Samba først og fremst ender opp som backup, om vi skal utvikle Djourou videre fra dagens nivå. Noe som selvsagt ikke skjer, blir Samba hentet, vil det klare stopperparet bli Samba og Vermaelen, og Djourous utvikling vil stagnere.

Så med andre ord, jeg har ikke sagt at jeg ikke ønsker å hente Samba. Jeg sier at det ikke er en spiller vi på død og liv må ha. Jeg sier ikke at han ikke tilfører oss noe nytt, men jeg sier at han ligger på samme nivå som de andre stopperne, og at han vil stagnere utviklingen til en potensielt topp-stopper. Det totale av dette gir meg en konklusjon at Samba ikke bør være en prioritert mann.

Jeg vil gjerne ha inn forsterkninger på stopperplass, men det må være en klar forsterkning. Vi kan godt hente inn Samba som en del av backupen på stopperplassene. Men det vil selvsagt ikke være realitetene om vi bruker 10 millioner pund på han. Samba er en spiller som tilfører oss styrke og god på offensive og defensive dødballer (noe Vermaelen også var i sin debuttsesong), om han blir hentet inn, og det ikke går utover utviklingen til Djourou, er jeg ikke i tvil om at han er rett mann. Men jeg har mine tvil...

Djourou er en lojal spiller og har hatt flere bunnsolide perioder i 2010/11-sesongen.

Samtidig viste han en usikkerhet og noe nochalant spill i en del kamper og det kan vi ikke ha hvis vi skal holde tett i forsvar.

Jeg ble overrasket hvor mange dueller han kunne finne på å tape inni feltet og spesielt de siste kampene når egentlig hele laget var ute å kjøre.

Ingen grunn til å bare skylde på Djourou for Koscielny og Squillaci har også vist en en klønetendens som kostet oss flere poeng. Kos må man vel kunne si har hatt en god førstesesong, men det må bedring til der også.

Jeg anser Djourou og Kos som gode backupspillere, men som førstevalg vil jeg ha Vermaelen og gjerne Samba hvor de forhåpentligvis kan utfylle hverandre veldig bra. Vi har en kriger i Vermaelen, men ingenting i veien for at starter neste sesong med to fighere som stopperpar B)

Ser man litt på kvaliteter og type spiller mener jeg Djourou og Samba egentlig er ganske like. Samba er derimot en sterkere og tøffere utgave.

Ellers virker det ikke som Squillaci helt innehar nivået som kreves i PL, men hvem vet...kanskje finner han også formen. Mest trolig blir han nok solgt i sommer eller i januar.

Har lenge vært en kjemper for Djourou og jeg er ikke i tvil om at han besitter kvaliteter som kan gjøre han til en midtstopper i verdensklasse, men utifra skadehistorikk og hvor lite han har spilt de siste sesongene så er jeg veldig for et kjøp av Christopher Samba som ikke bare vil gi oss litt mer sikkerhet bakover, men som også kan gi våre midtstoppere et par råd.

Forøvrig har Bramble blitt en temmelig god midtstopper til slutt, men han var i utgangspunktet et mindre talent enn Djourou og langt langt mer "error-prone" enn Djourou.

Litt uenig der. Brable var et forholdsvis stort talent som hadde alle fysiske forutsetninger for å bli bra. Akkurat som Djourou. Problemet til Bramble var dårlige valg og generelt klovneri. Litt sånn som Djourou har vartet opp med både for oss og for Sveits. Spørsmålet er bare om Djourou vokser det av seg eller om det er en "medfødt defekt"

Samba er den midtstopperen vi Arsenal Fans har ønsket oss de siste årene ,mye heller han en feks Cahill. Samba er nesten 2 meter med stein, Tøff og kompromiss løs, har en fandeninvolsk innstilling. Ingenting jeg ønsker mer akuratt nå en å se Samba i Arsenal drakt. For de som så Rovers- United på slutten av sesongen, da scum sikkret serigullet. Samba storspilte!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...