Jump to content

Tusmos medisinkokebok


Tusmo

Recommended Posts

Det har vært en del diskusjoner rundt temaet "jinxing" i det siste, og jeg vil her se litt på dette fenomenet. Som den høyst uoffisielle medisinmannen på forumet, med noen år sentralt i sofaen for Arsenal, føler jeg at jeg har en viss "kompetanse" på feltet.

 

For å forstå dette begrepet må man forstå de imaginære åndene vi hele tiden omgis oss med. Hvem de er er irrelevant(fritt valg fra øverste hylle; Gamle-Erik, Manitu, Allah, Vårherre, etc), men de har veldig ofte den evnen å avgjøre tilfeldigheter(i den grad de eksisterer) for oss. Sparker vi foreksempel tåa i et bordben påkaller vi ofte mannen med horn. Mine personlige erfaringer med det er ikke bare positive, da det sjelden hjelper tåa. Disse imaginære åndene jobber som regel for seg selv, og derfor er ikke denne sorten medisin noen eksakt vitenskap(den eneste eksakte vitenskap er etterpåklokskap, som en klok mann har sagt). Det jeg har merket som er verdt å ta med seg er at disse åndene ikke kan lese tanker i nevneverdig grad, men de følger med på våre handlinger. Det er nesten som man kan følge et karmasystem.

 

Medisin for å jinxe en fotballkamp:

 

1. Aldri titt innom en fotballkamp til et annet lag for å fryde deg over at de sliter! Dette merker åndene, og vil da at du skal få deg en på trynet. Følg heller med på oppdateringer på nettet.

 

2. Aldri uttrykk din skadefryd på nettet før kampen er slutt. Nå var vi jo en del som gjorde dette under Tottenhams sorti i FA-cupen, men det spørs om åndene var mest ute etter å stoppe kjeften på kjepphøye scumfans.

 

3. Aldri vær kjepphøy før en kamp. Hovmod står ofte for fall, og det er få ting åndene liker bedre enn å se en flåkjeft få seg en på trynet.

 

4. Tipping har jeg erfart er meget sterk medisin. Derfor tipper jeg aldri på Arsenal eller andre lag jeg ønsker skal vinne. Da er det bedre å tippe imot. Ved hjelp av denne medisinen fikset jeg faktisk seriemesterskapet i 2001/2002. Åndene liker nemlig å loppe folk for penger, ofte i høyere grad enn de liker å se oss lide over fotballresultater isolert sett.

 

5. ALDRI ønsk at en spiller blir skadet. Dette merke åndene selv om du bare tenker det. Den spilleren du ønsker skal bli skadet blir som oftetst bedre, og det virker som om arsenalspillernes skadeopphold varer lengre etter slik dårlig medisin.

 

Dette var første leksjon. Any requests?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Genialt Tusmo:) Og jeg har akkurat de samme erfaringene. Ang. nr 4, tippa feks en gang på tre kamper. Husker bare hvem to av de var siden den 3. gikk inn.

 

Tippet feks på at Manure skulle tape mot Bolton til hele 12.0 i odds. Den gikk heldigvis inn. Dessverre tippet jeg også Arsenal mot et lag som vi skulle slå. Vi var i toppform på den tiden, og oddsen var relativt liten. Likevel klarte vi å tape den kampen(tror faktisk det sto uavgjort til 2 min på overtid rett etter en stor Arsenalsjanse).

Link to comment
Share on other sites

Hah, fantastisk Tussmo. Rett og slett genialt. Hvis vi nå kan få disiplin til dette må Emitates utvides. Det er rett og slett ikke plass til alle pokalene vi kommer til å få. Jeg skal følge hvert punkt i detalj og gjøre min del. Nå kan vi ikke feile. Ugh. :o

 

Forøvrig: Always shave before kick-off and no w**king on a matchday!! :)

Link to comment
Share on other sites

he he, glimrende oppsummert Tusmo. På de fleste områder i livet er jeg ikke overtroisk, snarere det motsatte vil jeg vel hevde, men akkurat når det gjelder fotball, er bevismaterialet overveldende. Alt du skriver her er rett Tusmo! Og dette kan simpelthen ikke BARE skyldes tilfeldigheter...!? Er det rart vi goonere generelt er litt pessimistiske av oss? Og det mest påfallende er at andre lags supportere ikke blir straffet for de samme tingene.

 

EDIT: Man kunne legge til ett punkt i lista. Ikke se Arsenal-kamper! Arsenal vinner en signifikant høyere andel av de kampene jeg ikke ser enn de jeg ser. Og dette skyldes ikke at jeg prioriterer å se toppkampene, der man jo kan forvente at man har en lavere vinstrate. For jeg ser de kampene jeg har anledning til å se. Jeg prøver til og med BEVISST å styre klar av toppkamper, delvis i et håp om at min manglende tilstedeværelse skal slå positivt ut, delvis fordi jeg er genuint pessimistisk, og fordi jeg tror de taper uansett.. Likevel, i toppkampene blir regelen bekreftet ved unntaket! de taper man stort sett uansett om jeg ser dem eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

Ahh, tvangstanker. Blir et litt religiøst preg over det hele. Deilig befriende å vite at ingenting jeg gjør vil påvirke fotballresultatene i England

 

he he, kanskje ingenting du gjør påvirker begivenhetene i positiv retning, men det er utvilsomt mye som kan påvirke begivenhetene på en negativ måte, ihvertfall for oss goonere! Her må du ikke undervurdere erfaringene til mange av oss. Vi snakker jo om opptil flere tiårs opplevelser! Mønsteret er alt for klart til å kunne forklares med tilfeldigheter alene! :o

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Man kunne legge til ett punkt i lista. Ikke se Arsenal-kamper! Arsenal vinner en signifikant høyere andel av de kampene jeg ikke ser enn de jeg ser. Og dette skyldes ikke at jeg prioriterer å se toppkampene, der man jo kan forvente at man har en lavere vinstrate. For jeg ser de kampene jeg har anledning til å se. Jeg prøver til og med BEVISST å styre klar av toppkamper, delvis i et håp om at min manglende tilstedeværelse skal slå positivt ut, delvis fordi jeg er genuint pessimistisk, og fordi jeg tror de taper uansett.. Likevel, i toppkampene blir regelen bekreftet ved unntaket! de taper man stort sett uansett om jeg ser dem eller ikke...

 

Pøh- tull og tøys. Du som så mange ganger har skrevet fornuftig om statistikk tidligere :o

 

Arsenal vinner langt flere kamper enn de taper. Ved å unngå å se noen få kamper er det derfor meget sannsynlig at kampen du går glipp av ender med seier.

Med utgangspunkt for PL-kampene: Når toppkampene utgjør ca 1/5 (8/38), og de har langt høyere tapsprosent, så forsterkes vinnersjansen ytterligere i de 30 kampene som gjenstår i PL. Sjansen for seier er statistisk høy for hver kamp du mister hvis disse fordeles likt mellom toppkamper og vanlige kamper. Trolig ser du relativt sett flere av toppkampene enn av de vanlige kampene og dermed blir sjansene enda høyere for at kampen du går glipp av ender med seier.

 

Dette endrer seg ikke enten du er på Emirates, foran tven eller et eller annet sted hvor du ikke har tilgang på matchen :)

Link to comment
Share on other sites

Pøh- tull og tøys. Du som så mange ganger har skrevet fornuftig om statistikk tidligere :o

 

Arsenal vinner langt flere kamper enn de taper. Ved å unngå å se noen få kamper er det derfor meget sannsynlig at kampen du går glipp av ender med seier.

Med utgangspunkt for PL-kampene: Når toppkampene utgjør ca 1/5 (8/38), og de har langt høyere tapsprosent, så forsterkes vinnersjansen ytterligere i de 30 kampene som gjenstår i PL. Sjansen for seier er statistisk høy for hver kamp du mister hvis disse fordeles likt mellom toppkamper og vanlige kamper. Trolig ser du relativt sett flere av toppkampene enn av de vanlige kampene og dermed blir sjansene enda høyere for at kampen du går glipp av ender med seier.

 

Dette endrer seg ikke enten du er på Emirates, foran tven eller et eller annet sted hvor du ikke har tilgang på matchen :)

 

he he, det er jo en god analyse du her serverer, men en viktig del av det å være en sann supporter er å syndes litt synd på seg selv, krisemaksimere, og tro at alt som kan gå galt går galt. Og på tross av dette, og alle slike ting, så gjør jo Arsenal det ikke så helt galt. Tenk om de plutselig skulle få litt flyt? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at jeg leste i TGP for 1-2 år siden at en Arsenal-supporter fra Norge hadde vært på over 50 Arsenal-kamper (sikkert flest hjemmekamper) uten å se et eneste Arsenal-tap. Kanskje dere overtroiske burde spleise på noen billetter og sende dem til ham? :o

 

Om noen kjenner til detaljene i historien, så få dem gjerne fram.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at jeg leste i TGP for 1-2 år siden at en Arsenal-supporter fra Norge hadde vært på over 50 Arsenal-kamper (sikkert flest hjemmekamper) uten å se et eneste Arsenal-tap. Kanskje dere overtroiske burde spleise på noen billetter og sende dem til ham? :P

 

Om noen kjenner til detaljene i historien, så få dem gjerne fram.

 

Tror det var Stein Eriksen som var den ekstremt heldige. I de kampene jeg har sett Arsenal så har kun 1/3 av kampene endt med Arsenalseier B)

Link to comment
Share on other sites

Tror det var Stein Eriksen som var den ekstremt heldige. I de kampene jeg har sett Arsenal så har kun 1/3 av kampene endt med Arsenalseier :P

Jeg har desverre bare 40% seire. B)

 

(Legg merke til at jeg ikke blåser meg opp, selv om min statistikk er bedre enn AnabOles. Dette for at åndene ikke skal få lyst til å sabotere når vi skal over på finalen).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desverre bare 40% seire. :P

 

(Legg merke til at jeg ikke blåser meg opp, selv om min statistikk er bedre enn AnabOles. Dette for at åndene ikke skal få lyst til å sabotere når vi skal over på finalen).

 

Du har ikke vurdert å la denne Eriksen ta plassen din?

Link to comment
Share on other sites

Kan også tilføye en liten morsom detalj som er at Stein Eriksen faktisk er inspektør på den videregående skolen jeg går på. For å si det sånn... Det er ingen som kødder med han. Respect. Det som dog er artig er at i timene han underviser så er det ett tema han ikke klarer å la være å diskutere når det kommer opp, og det er Arsenal. Da kan han bable i en time. Snakker av erfaring her! Herlig kar!

Link to comment
Share on other sites

Kan også tilføye en liten morsom detalj som er at Stein Eriksen faktisk er inspektør på den videregående skolen jeg går på. For å si det sånn... Det er ingen som kødder med han. Respect. Det som dog er artig er at i timene han underviser så er det ett tema han ikke klarer å la være å diskutere når det kommer opp, og det er Arsenal. Da kan han bable i en time. Snakker av erfaring her! Herlig kar!

 

he he, det er akkurat som han som spiller hovedrollen i "Tribunefeber". Stein Eriksens faste bidrag er et av de absolutte høydepunktene i TGP.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at jeg leste i TGP for 1-2 år siden at en Arsenal-supporter fra Norge hadde vært på over 50 Arsenal-kamper (sikkert flest hjemmekamper) uten å se et eneste Arsenal-tap. Kanskje dere overtroiske burde spleise på noen billetter og sende dem til ham? :unsure:

 

Om noen kjenner til detaljene i historien, så få dem gjerne fram.

 

Som flere har nevnt, så var nok dette Stein Eriksen. Men jeg mener å huske at vår tidligere effektansvarlig Lasse Phøner også har en god rekke med kamper live uten tap. er ikke sikker på om denne er brutt nå, men den startet tilbake i 76 eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig: Always shave before kick-off and no w**king on a matchday!! ;)

 

Dette skal tas adnotam fra og med NU! :)

 

Jeg mener å huske at jeg leste i TGP for 1-2 år siden at en Arsenal-supporter fra Norge hadde vært på over 50 Arsenal-kamper (sikkert flest hjemmekamper) uten å se et eneste Arsenal-tap. Kanskje dere overtroiske burde spleise på noen billetter og sende dem til ham? :unsure:

 

Om noen kjenner til detaljene i historien, så få dem gjerne fram.

 

Gidder noen sponse mine turer for å se oss mot yidsen? Fra 1971 og frem til i dag; 14 kamper live, hjemme, borte og på nøytralt gress har gitt følgende uttelling: 11 seiere, 3 uavgjort og siger og skriver NULL tap! Bare kontakt meg på PM så skal vi bli enige om hvordan midlene overføres. :P

Link to comment
Share on other sites

Fra 1971 og frem til i dag; 14 kamper live, hjemme, borte og på nøytralt gress har gitt følgende uttelling: 11 seiere, 3 uavgjort og siger og skriver NULL tap!

 

pøøh!!! Dette er vel ikke noe å skryte av. Dette er vel omtrent den statistikken Arsenal i snitt har mot spurs i det aktuelle tidsrommet. Så dette er vel bare resultater som forventet...!? :) :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Igår hadde jeg en omvendt jinx om man vil. Min broder er Everton fan, og rett før 1-1 målet sendte jeg han en melding der jeg gratulerte med seieren og at det ikke var mulig å vinne dette mot dommeren, og noe om at overgansbudsjettet deres var brukt på dommerestanden. Med andre ord en totalt meningsløs og desperat melding - MEN hva skjer,vi snur det og vinner, så da måtte jeg bare sende en liten hovmodig melding etter slutt, om at det var min skyld :P

 

Men når man snakker om ritualer og jinx. Har hatt en god del av de, helt tilbake til jeg var en 13 år så måtte jeg ha to pakker blå extra, en til hver omgang. Måtte ALLTID ta hele pakken når dommeren blåste for avspark Og hadde selvsagt ett spesielt glass jeg alltid måtte drikke av.

 

Når jeg senere begynte å røyke så hadde det seg slik at jeg ALDRI måtte røyke under kamp, kunne banne på at hver gang jeg tente meg en sigg så slapp vi inn mål. Husker spesielt en episode i 01 tror jeg det var, hjemme mot leeds, jeg tok to siggs og vi slapp inn to mål. og tapte kampen. Heldigvis sluttet jeg med røyk så det problemet er ikke aktuelt lenger. :P

 

Har også hatt drakt ritualer, der man kun vasker drakta ved tap, kan godt si at hjemme drakta 04 luktet vondt på slutten :D

 

Og en ting som ALDRI funker, det er å flagge med Arsenal flagg. Gjort det to ganger, Barca 06 og manure ifjor, TAP OG TAP.

 

Idag har jeg klart og begrense det til at jeg må putte noen penger på Arsenal sparebøssa mi, som kun kan åpnes i mai, og skal jeg først ha pils til kampen må jeg drikke 3 stk 0,33 i hver omgang eller alternativt 2 stk 0,5 per omgang. Blir litt brisen av sånnt. Og sist men ikke minst, må legge en pris snus i munnen ved avspark, spytte den ut i pausa og legge en ny en inn i andre omgang. Gjør jeg dette galt, da vinner vi ihvertfall IKKE!

 

Så jeg skjønner at det er meget masse vi kan gjøre for at laget vårt skal vinne, og jeg er sterk motstander av og drive og jinxe, mulig jeg har noen andre problemer, men det får så være :P Havner vel hos psykolog med tvangstanker til slutt :lol:

 

Så nå kaster jeg noe salt over skuldra og rister dette av meg :lol:

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...