Jump to content

Tusmos medisinkokebok


Tusmo

Recommended Posts

Det har vært en del diskusjoner rundt temaet "jinxing" i det siste, og jeg vil her se litt på dette fenomenet. Som den høyst uoffisielle medisinmannen på forumet, med noen år sentralt i sofaen for Arsenal, føler jeg at jeg har en viss "kompetanse" på feltet.

 

For å forstå dette begrepet må man forstå de imaginære åndene vi hele tiden omgis oss med. Hvem de er er irrelevant(fritt valg fra øverste hylle; Gamle-Erik, Manitu, Allah, Vårherre, etc), men de har veldig ofte den evnen å avgjøre tilfeldigheter(i den grad de eksisterer) for oss. Sparker vi foreksempel tåa i et bordben påkaller vi ofte mannen med horn. Mine personlige erfaringer med det er ikke bare positive, da det sjelden hjelper tåa. Disse imaginære åndene jobber som regel for seg selv, og derfor er ikke denne sorten medisin noen eksakt vitenskap(den eneste eksakte vitenskap er etterpåklokskap, som en klok mann har sagt). Det jeg har merket som er verdt å ta med seg er at disse åndene ikke kan lese tanker i nevneverdig grad, men de følger med på våre handlinger. Det er nesten som man kan følge et karmasystem.

 

Medisin for å jinxe en fotballkamp:

 

1. Aldri titt innom en fotballkamp til et annet lag for å fryde deg over at de sliter! Dette merker åndene, og vil da at du skal få deg en på trynet. Følg heller med på oppdateringer på nettet.

 

2. Aldri uttrykk din skadefryd på nettet før kampen er slutt. Nå var vi jo en del som gjorde dette under Tottenhams sorti i FA-cupen, men det spørs om åndene var mest ute etter å stoppe kjeften på kjepphøye scumfans.

 

3. Aldri vær kjepphøy før en kamp. Hovmod står ofte for fall, og det er få ting åndene liker bedre enn å se en flåkjeft få seg en på trynet.