Jump to content

Tusmos medisinkokebok


Tusmo

Recommended Posts

Forøvrig: Always shave before kick-off and no w**king on a matchday!! :P

Shaving før kick-off tror jeg absolutt har noe for seg, i sammenheng med personlig hygiene. Det virker som om åndene går etter trynefaktor når de velger hvem de skal straffe og hvem de vil belønne. Et godt utseende og god kroppslukt vil da ofte kunne få vekten til å bikke i riktig favør.

 

W**king on a matchday og utfallene det vil gi har jeg ikke forsket på. Det spørs om åndene som ser deg i akten regner med at du der får nytelse nok, og da mener at du prioriterer bort nytelsen av et godt fotballresultat. Plausibelt.

 

Habitten har veldig ofte mye å si, men kan virke på ulik måte for ulike "medisinmenn". En kompis av meg som er fan av Norwich, nekter å bære klubbens farger når han hører kamp på nettradio. Det har han utelukkende negativer erfaringer med, og han har derfor kuttet det ut. Personlig bærer jeg nesten alltid drakt når jeg ser kamp, og da er det viktig å ha samme drakt som laget. Det å ha noenlunde luktfri drakt er også et must, og hvis det viser seg at drakten ikke paserer odørkontrollen, er det bare å sende den til vask og ta en annen drakt som du har oppnådd gode resultater i tidligere. Å bære en drakt som lukter for sterkt gjør at man ikke oppfyller kriteriet i første avsnitt i dette innlegget. Som Legend14 påpekte kan det være fornuftig å vaske drakten dersom laget fikk et dårlig resultat sist gang du brukte den.

 

Tekstmeldingen som sistnevnte debattant sendte til sin bror viste seg å være meget sterk medisin, og det er mulig at det var nettopp det som gjorde at vi vant kampen i går :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Advarsel!

 

Bruk av medisin er som tidligere nevnt ingen eksakt vitenskap, og man kan aldri være 100% sikker på at den virker. Dette har man veldig mange eksempler på i årenes løp. En av comanchenes største medisinmenn, Isa Tai(navnet oversettes sjendent da det betyr noe sånt som "Coyote Anus"), utviklet en gang en medisin som skulle gjøre comanchene usårbare mot den hvite manns ildstokker. Under slaget ved Adobe Walls gikk comanchene på et sviende nederlag, nettopp mot den hvite manns ildstokker. Isa Tai mente at noen comancher hadde "jinxet" medisinen hans ved å drepe en skunk, og ved denne påstanden fikk han bank av de overlevende fra slaget og ble kastet ut fra stammen av høvding Quannah Parker. Isa Tai skulle deretter bevise at hans medisin var sterk og kokte opp en ny, før han red alene mot Adobe Walls for å vinne slaget på egenhånd, uten at noen "jinxet" medisinen hans ved å drepe en ny skunk. Louis Masterson(eller Kjell Hallbing som han egentlig het), skrev i sin bok "Comanche!" at et skudd fra en Sharps "Big-Fifty" rifle, avfyrt av Billy Dixon på 1500 meters hold, felte den kjepphøye medisinmannen. Moralen er: Aldri stol helt og holdent på medisin.

Link to comment
Share on other sites

pøøh!!! Dette er vel ikke noe å skryte av. Dette er vel omtrent den statistikken Arsenal i snitt har mot spurs i det aktuelle tidsrommet. Så dette er vel bare resultater som forventet...!? ;) :P

 

Da husker ikke du mye av 80 tallet! :P

Link to comment
Share on other sites

Da husker ikke du mye av 80 tallet! :)

 

he he, 80-tallet? Nei, det husker jeg ikke så mye av. Perioden fra Brady reiste og frem til Champagne Charlie senket Pool i 87 har jeg kun vage minner av! ;)

 

Og bare så det er sagt, jeg har kun sett et lokalderby mot spurs, og det endte med 0-1 tap. Så det er vel like greit at jeg ikke ser flere? Du er nok en mye bedre representant å sende i så henseende Chaz! ;)

 

men for øvrig har jeg en ganske bra statistikk jeg også, jeg har sett Arsenal knuse Norwich 5-0 og Boro 7-0, og jeg var i parken i 94, som du kanskje husker!? B) B)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Forøvrig: Always shave before kick-off and no w**king on a matchday!! ;)

 

 

Igår hadde jeg en omvendt jinx om man vil. Min broder er Everton fan, og rett før 1-1 målet sendte jeg han en melding der jeg gratulerte med seieren og at det ikke var mulig å vinne dette mot dommeren, og noe om at overgansbudsjettet deres var brukt på dommerestanden. Med andre ord en totalt meningsløs og desperat melding - MEN hva skjer,vi snur det og vinner, så da måtte jeg bare sende en liten hovmodig melding etter slutt, om at det var min skyld :huh:

 

 

Må bare quote litt her :D

 

Sa i pausen at jeg skulle "lage " litt medisin. Min forlover fra bryllupet er barca fan, og i pausen gjentok jeg meldingen som jeg hadde sendt min bror mot Everton. I en litt mer moderat utgave da, sett i lys av første omgangen :P Og hva skjer? Vi snur 0-1 til 2-1..Tilfeldig? Neppe :P :blink: Husket selvsagt og sende en ny en etter kampen, akkurat med samme resultat som mot Everton, ingen svar foreløpig...Jeg tror våre sjangser er store før returen :lol:

 

 

Og Sir John, vet ikke om jeg kjøper den etter idag ;) HAHA

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt på å ødelegge ved å ha på meg Arsenaldrakta ved kampstart. Noe jeg har lært de siste årene, er at i storkamper er det best å ikke ha drakt på i det hele tatt. Tok den av kun et par minutter før utligninga og la den fint over Arsenalbagen med resten av Arsenaldraktene mine og skjerf...

Link to comment
Share on other sites

Guttungen pleier å få se første omgang i midtukekampene før han legger seg. Nå snudde vi mot Everton og Barcelona etter at han hadde lagt seg. Dilemmaet blir da som følger. Skal jeg sende han i seng før kampen på Camp Nou starter? Skal han få lov å se hele kampen eller skal han i seng etter første omgang. Hvordan forklarer man for en ellveåring at tidspunktet han legger seg på avgjør resultatet av en fotballkamp hundrevis av mil unna?

Link to comment
Share on other sites

Guttungen pleier å få se første omgang i midtukekampene før han legger seg. Nå snudde vi mot Everton og Barcelona etter at han hadde lagt seg. Dilemmaet blir da som følger. Skal jeg sende han i seng før kampen på Camp Nou starter? Skal han få lov å se hele kampen eller skal han i seng etter første omgang. Hvordan forklarer man for en ellveåring at tidspunktet han legger seg på avgjør resultatet av en fotballkamp hundrevis av mil unna?

 

Man forklarer det selvsagt ikke! Send guttungen i seng til pause hvis Arsenal sliter... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guttungen pleier å få se første omgang i midtukekampene før han legger seg. Nå snudde vi mot Everton og Barcelona etter at han hadde lagt seg. Dilemmaet blir da som følger. Skal jeg sende han i seng før kampen på Camp Nou starter? Skal han få lov å se hele kampen eller skal han i seng etter første omgang. Hvordan forklarer man for en ellveåring at tidspunktet han legger seg på avgjør resultatet av en fotballkamp hundrevis av mil unna?

 

Kunnskap om medisin bygges på erfaringer, og i tillegg er det individuelt fra medisinmann til medisinmann hvilke ritualer som virker. Ditt tilfelle virker spesielt trist, da det her kommer i konflikt med god barneopdragelse. Slik jeg ser det er du kommet opp i en verdikonflikt, der du må prioritere hva som er viktigst for deg/dere; enten at du prøver å utøve din medisin ved å prøve en metode du har positive egenskaper til, eller at du gir din unge, håpefulle god arsenalopdragelse.

 

Dersom du velger den første stien ved å følge dine erfaringer og velge det trygge, kan nok resultatene på midtukekampene fortsette å komme, til alle gooneres store lykke. Imidlertid kan det gi din sønn negative følelser mot vårt kjære Arsenal, og i verste fall finne seg et annet lag. Gud(eventuelt: Allah, Manitu, Vishnu, Jahve, eller andre) forby!

 

Hvis du velger den andre stien vil du i langt større grad kunne kontrollere din sønns opdragelse mot det å bli en god gooner. Du vil da imidlertid sette dine medgooners følelse av lykke på spill, noe som kan vare helt frem til neste kamp.

 

Jeg vil ikke på noen måte prøve å påvirke ditt valg av sti. Vi trenger både å ha åndene på vår side i de kommende kampene, samtidig som vi trenger rekruttering av gode gooners. Dette er et valg du selv må ta.

 

Du må likevel ikke glemme at det kan være andre faktorer som har vippet åndene til vår favør etter pause i disse to midtukekampene du referer til. Det er godt mulig at det var Legend14 sin tekstmeldingsmedisin som gjorde begge snuoperasjonene mulige. Jeg føler at "the force" er sterk hos ham. Man må også ta høyde for at en god del scum- og manurefans "jinxet"

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk ny hjørnesofa for noen uker siden. Vi har vunnet hver eneste kamp jeg har sett fra samme plass i sofaen. Jeg forlot sofaen etter ca 60 minutter mot Newcastle og vi så alle resultatet. Så til saken. Min samboer vil nå absolutt flytte på sofaen. Hun har null forståelse for mine argumenter. Jeg er svært usikker på hvor mye prinsipp jeg skal legge i denne saken. Jeg vurderer kampen i helga som den minst viktige fremover og kan kanskje ofres som en test på om hvor sterk medisin plassering av sofaen er.

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk ny hjørnesofa for noen uker siden. Vi har vunnet hver eneste kamp jeg har sett fra samme plass i sofaen. Jeg forlot sofaen etter ca 60 minutter mot Newcastle og vi så alle resultatet. Så til saken. Min samboer vil nå absolutt flytte på sofaen. Hun har null forståelse for mine argumenter. Jeg er svært usikker på hvor mye prinsipp jeg skal legge i denne saken. Jeg vurderer kampen i helga som den minst viktige fremover og kan kanskje ofres som en test på om hvor sterk medisin plassering av sofaen er.

Anbefaler deg å flytte sofaen da det meget mulig kan være plasseringen av sofaen som forårsaket kollapsen mot Newcastle og ikke hvor du sitter i den. Veldig trolig at sofaens plassering beskytter mot tap, men ikke beskytter mot kollaps når man har fått rødt kort. Flytter du sofaen så kan det tenkes at vi vinner alle kamper inntil din utkårede tvinger deg til å flytte den igjen

Link to comment
Share on other sites

Med kun 6 års erfaring som Arsenalsupporter har jeg ikke lagt meg til noen strenge ritualer, men en ting har jeg lagt merke til;

 

Arsenal slo Sparta Praha 7-0. Jeg våknet opp og det var det første jeg leste i avisen på bursdagen min. Senere den dagen slo Rosenborg Valencia 2-0. Det er kanskje uinteressant for dere med mindre sympati for RBK, men like fullt...

På samme dato (24. oktober) i fjor slo vi City 3-0, og RBK ble seiremestere.

Konklusjon: Jeg burde ha bursdag året rundt, da virker det som det går veien.

 

Dette er forresten utrolig fornøyelig lesing :)

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk ny hjørnesofa for noen uker siden. Vi har vunnet hver eneste kamp jeg har sett fra samme plass i sofaen. Jeg forlot sofaen etter ca 60 minutter mot Newcastle og vi så alle resultatet. Så til saken. Min samboer vil nå absolutt flytte på sofaen. Hun har null forståelse for mine argumenter. Jeg er svært usikker på hvor mye prinsipp jeg skal legge i denne saken. Jeg vurderer kampen i helga som den minst viktige fremover og kan kanskje ofres som en test på om hvor sterk medisin plassering av sofaen er.

Flytt for all del ikke den sofaen! Åndene er vanedyr, og er ikke glad i forandringer. Da jeg i min pure ungdom studerte i Volda, fant jeg ut at åndene ikke likte at noen satt på et pesielt sete på Cafe de France. Hver gang soen satte seg dit, gikk det galt med Arsenal, og den som satt der endte alltid opp sintere enn de andre, som bare lo av stakkaren, mens han druste i veggen som slo lagelig til for slag. Dette opplevde vi tre kamper på rad, med tre ulike goonere. Etter den tid fikk plassen navnet "sintesetet", og den ble aldri mer beklemt av goonerrumpeballer så lenge det var kamp.

 

Likeledes har mange erfart at enkelte steder man ser kamp på, gjør at Arsenal vinner oftere og visa versa. Denne stedsmedisinen kan være lunefull, men er absolutt verdt å merke seg.

Link to comment
Share on other sites

Flytt for all del ikke den sofaen! Åndene er vanedyr, og er ikke glad i forandringer. Da jeg i min pure ungdom studerte i Volda, fant jeg ut at åndene ikke likte at noen satt på et pesielt sete på Cafe de France. Hver gang soen satte seg dit, gikk det galt med Arsenal, og den som satt der endte alltid opp sintere enn de andre, som bare lo av stakkaren, mens han druste i veggen som slo lagelig til for slag. Dette opplevde vi tre kamper på rad, med tre ulike goonere. Etter den tid fikk plassen navnet "sintesetet", og den ble aldri mer beklemt av goonerrumpeballer så lenge det var kamp.

 

Likeledes har mange erfart at enkelte steder man ser kamp på, gjør at Arsenal vinner oftere og visa versa. Denne stedsmedisinen kan være lunefull, men er absolutt verdt å merke seg.

For sent. Den ble flyttet på lørdag, og vi så jo resultatet på søndag. Nå tror jeg det å flytte tilbake ikke vil hjelpe på. Skaden er skjedd og åndene er misfornøyde. Vil heller ikke risikere husfreden her, da kona desverre er fornøyd med den nye plasseringen.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at tøffelen, kjevlet og kyllingen var beregnet på meg :P

 

Problemet er at det blir litt for ofte at jeg bruker "Arsenal-medisin" som grunnlag for store og mindre beslutninger i forholdet vårt.

 

Første gang "medisin" kom i bruk forholdet vårt er 16 år siden. Jeg hadde leid firmahytta der jeg jobbet og skulle reise sammen med 2 andre par på langweekend til fjells. Det viste seg til min forferdelse at avreisedag var samme dag som 2 semifinale mot Sampdoria i Cupvinner cupen. Det i seg selv var ikke krise, for min kjære sjekket opp at kampen ble vist på en lokal pub ved hytta. Der er her medisinen kommer inn. Jeg hadde i løpet av 3 år frekventert Highbury Pub på Majorstua, og Arsenal hadde ikke tapt en eneste gang jeg hadde sett dem der. Jeg kunne da ikke risikere at jeg var årsak til at vi mistet finaleplassen, og melde ifra at vi måtte utsette avreise 1 dag. Jeg kan love at det ikke var enkelt å argumentere for dette, men kampen ble sett på "Highbury Pub" og vi gikk videre. Det var aboslutt verdt en skikkelig krangel.

 

Desverre så gikk medisinen ut på dato i finalen pga Seamans blemme fra Nayims skudd. Jeg kunne da gå videre til andre fotballpuber, noe som var bra siden vi ett år tidligere hadde flyttet fra Majorstua til Østkanten.

Link to comment
Share on other sites

Desverre så gikk medisinen ut på dato i finalen pga Seamans blemme fra Nayims skudd. Jeg kunne da gå videre til andre fotballpuber, noe som var bra siden vi ett år tidligere hadde flyttet fra Majorstua til Østkanten.

Dette er også et viktig element å merke seg. Medisin varer ikke evig, og vil før eller senere gå ut på dato. Medisin som har virket fint lenge, vil en dag plutselig ikke virke mer. I likehet med ting man måtte ha laget selv, følger det ikke med noen angitt utløpsdato på medisin. Riktignok er åndene vanedyr, men i lengden ønsker også de forandring. Vi får sjelden eller aldri vite når åndene er lei av din medisin, og da er det bare å begynne på nytt.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...