Jump to content

2020.01.21 Chelsea (B)


Polljen

Recommended Posts

Chelsea    crest   Chelsea    v    Arsenal arsenal.png?2016-2017    
Tirsdag 21. januar 2020, kl 21:15, Stamford Bridge
Premier League, 24. serierunde 
Kampen vises direkte på TV2 Sport Premium / Sumo

 

Skader/suspensjoner: Tierney og Chambers er langtidsskadde. Aubameyang er suspendert. Reiss Nelson er ute med en skade han pådro seg på trening i forkant av kampen mot Sheffield United. Det ryktes at det er en "hamstring"-skade, men hvor lenge han er ute vites ikke i skrivende stund. Kolasinac er usikker. 

Xhaka pådro seg sitt femte gule kort i dag og "normalt" ville det ført til en kamps utestengelse, men reglene i PL er slik at antall gule kort for spillere i ligaen ble "delvis nullstilt" pr 31. desember.
Jeg bruker uttrykket "delvis nullstilt" da dette gjelder straffen fpå en kamp utestengelse etter fem gule kort, og i den sammenheng så står Xhaka bokført med kun ett kort. Når det gjelder eventuelle straffer for 10 eller flere gule kort så gjelder fremdeles alle gule kort som er pådratt siden sesongstart. så her står Xhaka oppført med fem gule kort. Når det gjelder neste steg, to kampers utestengelse for ti gule kort, så blir antall kort her "nullstilt" etter kampslutt søndag den 5. april. Straff for 15 eventuelt 20 gule kort blir ikke "nullstilt" i løpet av sesongen. Rent teoretisk så kan en spiller pådra seg hele fjorten gule kort i løpet av en sesong uten å pådra seg noen suspensjoner.

Vår motstander Chelsea ligger som lag nr fire i PL, Arsenal ligger som nr ti på tabellen, hele ti poeng bak vår motstander. Chelsea har to seire, en uavgjort og to tap på sine siste fem kamper i PL. Arsenal har en seier, tre uavgjorte og ett tap på sine siste fem.

Bellerin var tilbake på benken mot Sheffield United, men jeg er usikker på om han er klar til å starte i en så pass tøff kamp. Jeg tipper AMN blir foretrukket. Sokratis spilte ikke mot Sheffield United grunnet sykdom. Om Sokratis blir klar mot Chelsea er jeg usikker på, det spørs på hva denne "sykdommen" er.

 

Leno
AMN - Sokratis/Mustafi - Luiz - Saka/Kolasinac
Torreira - Xhaka
Pepe - Özil - Martinelli
Laca

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

I morgen vil jeg ha Ceballos inn for Xhaxa sentralt. I morgen trenger vi raske ben sentralt som sideforskyver seg raskt. Vi får se om Arteta eller om Lampard vinner den taktiske biten som sist. Vi kom ofte i undertall sentralt sist når Lampard gjorde grep før pause. Der må vi vinne krigen i morra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sas2002 said:

I morgen vil jeg ha Ceballos inn for Xhaxa sentralt. I morgen trenger vi raske ben sentralt som sideforskyver seg raskt. Vi får se om Arteta eller om Lampard vinner den taktiske biten som sist. Vi kom ofte i undertall sentralt sist når Lampard gjorde grep før pause. Der må vi vinne krigen i morra.

I morgen (og i overskuelig framtid) ønsker jeg Xhaka framfor Ceballos sentralt.

Jeg håper dagen i morgen er dagen der Özil tar litt høyere risiko i pasningsspillet sitt og går for flere målgivende.
dessuten håper jeg vi starter med høyt og aggresivt press og får et tidlig mål.

Tror også jeg ønsker Joe Willock på banen framfor Pepe

Edited by Ben Elfen
Link to comment
Share on other sites

Da er vi svært uenige. Pepe skaper masse ubalanse når han bestemmer seg for å sette fart noe han må gjøre oftere. Ceballos er spillesugen og vi trenger også mer kreativitet sentralt. Kante og Jorginho vs torreira og Ceballos. Xhaxa kom ofte på etterskudd når Lampard gjorde grep sist. Har ikke trua på poeng i morra dessverre selv om Chelsea sliter. Vi er dessverre ikke bedre. Kroenke må bla opp MYE penger og riktige spilleskjøp må gjøres i sommer eller så er Arteta i samme problem om 1 års tid

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sas2002 said:

Da er vi svært uenige. Pepe skaper masse ubalanse når han bestemmer seg for å sette fart noe han må gjøre oftere. Ceballos er spillesugen og vi trenger også mer kreativitet sentralt. Kante og Jorginho vs torreira og Ceballos. Xhaxa kom ofte på etterskudd når Lampard gjorde grep sist. Har ikke trua på poeng i morra dessverre selv om Chelsea sliter. Vi er dessverre ikke bedre. Kroenke må bla opp MYE penger og riktige spilleskjøp må gjøres i sommer eller så er Arteta i samme problem om 1 års tid

Pepe har noen styrker. De kjenner vi alle til, men de ser man svært sjeldent dessverre. Hans svakheter er defensive. han jobber ikke godt nok hjem og han slurver i presset. Vi trenger en som gjør den jobben helhjertet i morgen.

Ceballos har til gode å imponere meg, i tillegg er han kamprusten. Ville være galematias å slippe han til start i morgen.
Xhaka er viktig for strukturen i laget, kall det gjerne limet om du vil. Uten han går det for til helvete i morgen.

Selv om vi har vært dårlig på å holde ledelse tror jeg vi vinner dersom vi får det første målet.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ben Elfen said:

Pepe har noen styrker. De kjenner vi alle til, men de ser man svært sjeldent dessverre. Hans svakheter er defensive. han jobber ikke godt nok hjem og han slurver i presset. Vi trenger en som gjør den jobben helhjertet i morgen.

Ceballos har til gode å imponere meg, i tillegg er han kamprusten. Ville være galematias å slippe han til start i morgen.
Xhaka er viktig for strukturen i laget, kall det gjerne limet om du vil. Uten han går det for til helvete i morgen.

Selv om vi har vært dårlig på å holde ledelse tror jeg vi vinner dersom vi får det første målet.

 

Lykke til

Beskrivelsen av Pepe i første avsnittet kunne like gjerne ha vært en beskrivelse av Øzil. 

Enig i at det kan være risikabelt å bruke en kamprusten Ceballos. 

Link to comment
Share on other sites

Özil og Pepe må begynne å ta mer offensivt ansvar. Laca jobber superbra, men sliter foran mål. Han må få seg et mål eller to for å komme skikkelig i gang. Akkurat nå er vi ekstremt avhengig av at Martinelli tar steget, om ikke de andre tre nevnte tar mer ansvar. 

Torreira er ekstremt viktig, i mine øyne er det han som er 'limet'. Ikke Xhaka. Xhaka er også en spiller som må begynne å ta mer ansvar. Vi trenger at han involverer seg mer offensivt.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Gunners68 said:

Beskrivelsen av Pepe i første avsnittet kunne like gjerne ha vært en beskrivelse av Øzil. 

Enig i at det kan være risikabelt å bruke en kamprusten Ceballos. 

Ikke enig. Özil gjør en manns jobb defensivt han. Problemet med Özil er at han spiller på for lav risiko offensivt. Er det selvtillitsproblemer eller manglende bevegelse rundt ham som er grunnen til det? Ikke vet jeg, men justeringer må til  

 

55 minutes ago, sas2002 said:

Neida. Xhaxa er nok mannen å satse på videre de neste sesongene. Masse målpoeng og skaper aldri kontra i mot med sine tversoverpasninger. Enig vedr risk med Ceballos men vi skaper alt for lite framover 


Er det poeng Ibsen selv at alle skal LSE rundt med målpoeng?

 

47 minutes ago, Simbad said:

Özil og Pepe må begynne å ta mer offensivt ansvar. Laca jobber superbra, men sliter foran mål. Han må få seg et mål eller to for å komme skikkelig i gang. Akkurat nå er vi ekstremt avhengig av at Martinelli tar steget, om ikke de andre tre nevnte tar mer ansvar. 

Torreira er ekstremt viktig, i mine øyne er det han som er 'limet'. Ikke Xhaka. Xhaka er også en spiller som må begynne å ta mer ansvar. Vi trenger at han involverer seg mer offensivt.

tror ikke Torreira ville ha fungert like optimalt med for eksempel Ceballos ved sin side. 
kan vi enes om at duoen Xhaka - Torreira aka Xhareira? Er limet sammen? 

Link to comment
Share on other sites

Våre største svakheter nå om dagen offensivt er 3 ting:

1. Lacazette er ikke i nærheten av å score mål. Ikke scoret mål på 7 kamper, og omtrent 1 år siden han scorte på bortebane. 

2. Özil er vaksinert mot å skyte eller score mål. Siden desember har han kun forsøkt å skyte 2 (!) ganger. Ved siden av dette så skaper han heller ikke nok sjanser for tiden.

3. Ingen dype løp fra noen av sentrale midtbanespillerne våre når vi har ballbesittelse/ingen måltrussel fra midtbanen generelt.

 

Alle disse 3 tingene kombinert gjør at det ofte er veldig enkelt å forsvare seg mot oss. Det er kun Martinelli og Pepe som er trusler i åpent spill, og på dødballer så er det Sokratis/Luiz på hodet, eller Pepe med venstrefoten.

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Stefanb said:

Våre største svakheter nå om dagen offensivt er 3 ting:

1. Lacazette er ikke i nærheten av å score mål. Ikke scoret mål på 7 kamper, og omtrent 1 år siden han scorte på bortebane. 

2. Özil er vaksinert mot å skyte eller score mål. Siden desember har han kun forsøkt å skyte 2 (!) ganger. Ved siden av dette så skaper han heller ikke nok sjanser for tiden.

3. Ingen dype løp fra noen av sentrale midtbanespillerne våre når vi har ballbesittelse/ingen måltrussel fra midtbanen generelt.

 

Alle disse 3 tingene kombinert gjør at det ofte er veldig enkelt å forsvare seg mot oss. Det er kun Martinelli og Pepe som er trusler i åpent spill, og på dødballer så er det Sokratis/Luiz på hodet, eller Pepe med venstrefoten.

 

1. At han ikke scorer er greit nok det, men jeg mener han tilfører laget ekstremt mye mer enn scoringer. Han binder opp to forsvarsspillere nesten uansett og han må være ganske j**lig å spille mot. Aggressiv og sterk. Jeg er overbevist om at Laca kommer tilbake. 

2. At Özil ikke skyter er vel egentlig relativt normalt, men jeg skulle gjerne sett ham tilføre laget mer. Jeg tror en sulten Ziyech kunne gitt Özil skikkelig konkurranse om plassen, lært av sitt idol og kanskje overgå ham etterhvert. 

3. Dette er en av grunnene til at jeg gjerne skulle sett en mer mobil spiller ved siden av Torreira, en spiller som kan gå på løp i fra dypet samtidig som han vet når han skal holde igjen for å støtte Torreira(Willock eller Guendouzi kan kanskje bli en slik spiller på sikt). Evt en mer målfarlig spiller på høyrevingen(kanskje Pepe kan bli det, men han bør begynne å produsere mer) eller en mer målfarlig Özil. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Ben Elfen said:

Ikke enig. Özil gjør en manns jobb defensivt han. Problemet med Özil er at han spiller på for lav risiko offensivt. Er det selvtillitsproblemer eller manglende bevegelse rundt ham som er grunnen til det? Ikke vet jeg, men justeringer må til  

 


Er det poeng Ibsen selv at alle skal LSE rundt med målpoeng?

 

tror ikke Torreira ville ha fungert like optimalt med for eksempel Ceballos ved sin side. 
kan vi enes om at duoen Xhaka - Torreira aka Xhareira? Er limet sammen? 

Pr nå, greit nok. Men jeg tror både Ceballos og Guendouzi overgår Xhaka. Begge er mer mobile og mer kreative enn sveitseren. 

Jeg skjønner lite av denne 'elsken' av Xhaka, som i mine øyne ikke mer enn en middelmådig midtbanespiller.

Ei heller skjønner jeg negativiteten mot Lacazette, som er en spiller som ikke er en notorisk målscorer slik som Auba, men et oppspillspunkt langs bakken som er utrolig flink til å linke spillet sammen med resten av de offensive spillerne. Ærlig talt synes jeg ikke 7 kamper uten mål for en slik spiller er særlig lenge heller. At vi har vært altfor avhengige av Aubas mål bør også føre til at vi ser på Özil og Pepe som skaper mindre enn forventet. 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Tapapa said:

Hvis folk syns at 7 kamper uten scoring for en spiss på Arsenal ikke er særlig lenge, vel da gir jeg bare opp. Start Nketiah foran Laca for min del. 

Husker du forsvarte Giroud når han gikk 19 kamper uten et mål, men ja 7 kamper er for lenge.

Det verste er at han kommer til så få scoringsmuligheter.. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Stefanb said:

Det verste er at han kommer til så få scoringsmuligheter.. 

Jeg gir mye av den skylden til de andre offensive. Spesielt Özil og Pepe, men også at vi spiller med en altfor lite mobil midtbanespiller ved siden av Torreira. Samt at vi spiller uten en utpreget venstreback. 

Link to comment
Share on other sites

Xhaxa har bidratt med 6 straffer i mot. ca 15 avgjørende situasjoner som har sørget for baklengsmål og har 17 assist og 10 mål på ca 150 kamper for oss. 
Fortsetter vi resterende sesonger med Xhaxa i startoppstillingen så vil vi ikke konkurrere mot de beste. Da er vi fornøyd med å være nest best. Da vil vi ligge på 7-10 plass i årene framover. Han er ikke god nok men det er fan meg ikke resten av sentralinja hele bortsett fra Torreira. Kroenke bla opp.

154 11 17
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, sas2002 said:

Xhaxa har bidratt med 6 straffer i mot. ca 15 avgjørende situasjoner som har sørget for baklengsmål og har 17 assist og 10 mål på ca 150 kamper for oss. 
Fortsetter vi resterende sesonger med Xhaxa i startoppstillingen så vil vi ikke konkurrere mot de beste. Da er vi fornøyd med å være nest best. Da vil vi ligge på 7-10 plass i årene framover. Han er ikke god nok men det er fan meg ikke resten av sentralinja hele bortsett fra Torreira. Kroenke bla opp.

154 11 17

Spot on. Helt siden den gang vi ble grisebanket av Bayern Munchen , så skjønte jeg at med spillere som Xhaka i laget så blir det deretter. Hvis ikke vi har større ambisjoner en å ha en sånn spiller i laget, att på til som kaptein ,(fratatt det nå ) så er listen lagt for nederste del av tabellen. Vi er ikke langt unna det nemlig. De to neste er bortekamper mot Chelsea i dag og så Burnley. Tror ikke jeg tør å sette  så mye  penger på at det ender med 6 poeng. Ikke sikkert det blir noen poeng i det hele tatt.

Så lenge vi tror at vi kan basere fremtiden på spillere som Xhaka , Mustafi , Sokratis  og Luiz så får vi ta til takke med nedre del av tabellen. Jeg vet ikke hvor mange andre lag i PL som hadde vært frempå for å kjøpe noen av de hvis de var til salgs ? Ikke mange tror jeg. Men , i Arsenal er det plass for disse. Finn frem til bedre spillere og gjør noe før det er alt for sent.

Link to comment
Share on other sites

Xhaka har sine svakheter, men har de siste kampene vært mye mer disiplinert enn før. Jeg har fortsatt tro på at han kan bidra når vi blir presset bakover og ligger lavt, men han er for treg (samme problem for alle våre sentrale midtbanespillere) når store rom skal dekkes. Torreira har god frekvens over korte avstander, alt for dårlig toppfart over lengre distanser. Guendouzi samme problem. Ceballos er treg i alt han gjør defensivt og har pr i dag ingen rolle i et lag hvor Özil starter. 
Pépé bør starte og løpe til han er tom. Laca er selvskreven i mine øyne, eneste offensive kraft som både kan holde på ball og være oppspillspunkt. De andre er alt for svake og uklare i sine bevegelser til å fungere i link up og oppspill. Målene kommer, når det offensive sitter bedre for hele laget. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gunners68 said:

Spot on. Helt siden den gang vi ble grisebanket av Bayern Munchen , så skjønte jeg at med spillere som Xhaka i laget så blir det deretter. Hvis ikke vi har større ambisjoner en å ha en sånn spiller i laget, att på til som kaptein ,(fratatt det nå ) så er listen lagt for nederste del av tabellen. Vi er ikke langt unna det nemlig. De to neste er bortekamper mot Chelsea i dag og så Burnley. Tror ikke jeg tør å sette  så mye  penger på at det ender med 6 poeng. Ikke sikkert det blir noen poeng i det hele tatt.

Så lenge vi tror at vi kan basere fremtiden på spillere som Xhaka , Mustafi , Sokratis  og Luiz så får vi ta til takke med nedre del av tabellen. Jeg vet ikke hvor mange andre lag i PL som hadde vært frempå for å kjøpe noen av de hvis de var til salgs ? Ikke mange tror jeg. Men , i Arsenal er det plass for disse. Finn frem til bedre spillere og gjør noe før det er alt for sent.

Luiz har funnet formen og spilt godt i alle Arteta-kampene - han må vi beholde.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, RP7 said:

Xhaka har sine svakheter, men har de siste kampene vært mye mer disiplinert enn før. Jeg har fortsatt tro på at han kan bidra når vi blir presset bakover og ligger lavt, men han er for treg (samme problem for alle våre sentrale midtbanespillere) når store rom skal dekkes. Torreira har god frekvens over korte avstander, alt for dårlig toppfart over lengre distanser. Guendouzi samme problem. Ceballos er treg i alt han gjør defensivt og har pr i dag ingen rolle i et lag hvor Özil starter. 
Pépé bør starte og løpe til han er tom. Laca er selvskreven i mine øyne, eneste offensive kraft som både kan holde på ball og være oppspillspunkt. De andre er alt for svake og uklare i sine bevegelser til å fungere i link up og oppspill. Målene kommer, når det offensive sitter bedre for hele laget. 

Jeg er også optimistisk og tror målene vil komme når det offensive sitter bedre. Pepe har vært veldig ujevn , men du ser det er et stort potensiale der. Har som deg RP7 troen på det offensive.

Når du beskriver det defensive hvor de fleste du beskriver har sine begrensninger , samt at vi i tillegg har spillere som er veldig skadeutsatte og som har sine  sine problemer i forsvaret så må det være på høy tid å gjøre noe. Vi lever jo nesten på guds nåde bak der. Hadde det skadet folkens om vi fikk inn klasse spillere defensivt ? 

Er forresten enig med deg RP7 og mange andre her at det har vært en progresjon under Arteta. Men , det er en del som gjenstår og klasse spillere hadde ikke skadet. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Ray1955 said:

Luiz har funnet formen og spilt godt i alle Arteta-kampene - han må vi beholde.

Luis har hevet seg i de kampene - riktig det. Men , hvor lenge kan vi satse på han ? Var vel ikke uten grunn at Luiz var førstemann som måtte gå når Lampard overtok Chelsea. Luiz fikk en grei beskjed fra Lampard om han ikke var med i planene hans. Ikke et vondt ord de imellom , iflg Luiz. 

Ville det skadet om vi fikk inn en klasse stopper. Så får Luiz og Sokratis inntil videre konkurrere om en av stopper plassene.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

 

Ville det skadet om vi fikk inn en klasse stopper. Så får Luiz og Sokratis inntil videre konkurrere om en av stopper plassene.

Nei, det ville ikke skadet. Det ville der i mot vært en meget god ide (sett fra mitt ståsted)! 

-----

Når det gjelder diskusjonen om Lacazette så er det ingen tvil om an kommer til alt for få målsjanser og ergo lager for få mål.

Det er selvsagt en "enkel" løsning å bytte han ut med Martinelli eller Nketiah, men vil det føre til et mer offensivt og scorende Arsenal. Pr idag er svaret mitt et klart Nei. 

Man kan gjerne si at Laca ikke er i målform og man kan gjerne si at man ikke er (eller har vært) imponert over Laca som spiss og det er helt korrekt at Laca pr januar 2020 ikke er en god nok spiss. Hvis man har et snevert syn på den rollen Laca synes å utføre i de siste kampene, så mener jeg at han er uvurderlig for Arsenal. 

En av grunnene til at Laca ikke kommer til så mange sjanser er at han har vært nødt til å ta et mye større defensivt ansvar enn det en spiss burde bli pålagt. Laca må for ofte for lang bak for å gjøre en jobb som en lag med en bedre midtbane ville gjort uten hjelp fra den spilleren som ligger på topp. I en formasjon med to spisser så ville det kanskje fungert bra med en Laca som må gå så dypt. 

Man må gjerne ønske å bytte Laca ut med en av våre unge lovende som spiss, men er det noen som da kan dekke den (unødvendige) defensive rollen som Laca dessverre nå må påta seg?

Jeg ser dessverre ikke en løsning på det problemet akkurat nå. 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...