Jump to content

2012.08.18 Sunderland (H)


onlyteo

Recommended Posts

Har du spilt i et soneforsvar?

Enkelte regler er ufravikelige ellers blir det bare kaos

 

Har du spilt i et forsvar, der man "overser" hvilken side man stenger for angepspillere på gjennomløp?

 

"La aldri en angrepspiller komme på innsiden (inn mot sentralt) til en bedre målposisjon", Dette har vært pri1 i min lille karriere som spiller. Det er også en gyllen regel jeg står for idag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

 

Har du spilt i et forsvar, der man "overser" hvilken side man stenger for angepspillere på gjennomløp?

 

"La aldri en angrepspiller komme på innsiden (inn mot sentralt) til en bedre målposisjon", Dette har vært pri1 i min lille karriere som spiller. Det er også en gyllen regel jeg står for idag.

De er etablerte 3 mot 1 i den situasjonen. Mertesacker skal sette linje, Vermaelen har ansvaret for hva som skjer over hans skulder til han har fått overlevert spiller. Inntil det så har Vermaelen å forholde seg til sin posisjon, løpet på skulderen til Mertesacker og til høyre sidaback. Han svikter i alle tre.

 

Korreksjon: Når ballen blir slått så er de 5 mot 1 uten press på ballfører. Mertesacker skal sette linje, Vermaelen og Gibbs blir stående og Vermaelen følger ikke løpet som går på skulderen til Mertesacker. Trekker Per innover som du ønsker så åpnes hele rommet mellom 1 og 2 i forsvaret og det blir i utgangspunktet alt for lang avstand mellom stopper og back. Nå blir det for stort rom mellom stopperne fordi Vermalen blir stående og ikke følger sin makker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg trodde egentlig at Wenger ville sette Diaby inn som den defensive midtbanespilleren, men han er ikke egentlig det, han trives bedre framover. Jeg tror Wenger ser for seg at de 2 på midten (foran forsvaret og bak de 3 offensive midtbanespillerne) er henholdsvis en holding midfielder og en box-til-box-spiller.

 

Det ser ut som Arteta (foreløpig) kan ta ansvaret for å ligge foran forsvaret og hjelpe dem, mens Diaby har litt mer frihet framover også. I utgangspunktet tror jeg Wenger egentlig vil ha muligheten til å bruke Arteta som box-til-box-spileren, slik at han kan bruke noe av sin kreativitet framover på banen også. Men med kjøpet av Sahin (som jeg anser som en offensiv spiller på midten, så kan det kanskje se ut som Arteta tar det defensive ansvaret!?

 

I og med at vi har fått inn Cazorla som styrer butikken framover kan det hende Wenger har råd til å bruke Arteta defensivt, mens Sahin/Diaby blir box-til-box-spillerne!

Link to comment
Share on other sites

Alt det Arteta gjør i det defansive spillet, er helt enormt i forhold til det Song har gjort tidligere. Arteta takler, vinner, og klarer å holde ballen i laget i motsetning til visse andre. Mulig Den beste løsningen faktisk vil være at Arteta tar det tyngste ansvaret bakover på midten.

Link to comment
Share on other sites

Alt det Arteta gjør i det defansive spillet, er helt enormt i forhold til det Song har gjort tidligere. Arteta takler, vinner, og klarer å holde ballen i laget i motsetning til visse andre. Mulig Den beste løsningen faktisk vil være at Arteta tar det tyngste ansvaret bakover på midten.

Har jo nevnt tidligere at jeg tror Arteta i stor grad kan være den som balanserer laget. Selv om han mangler Songs fysiske egenskaper så leser han spillet utrolig bra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...