Jump to content

23.11.11 Borussia Dortmund (H)


49 unbeaten

Recommended Posts

Arsenal FC - Borussia Dortmund

Uefa Champions League

23.11.2011 - Kl. 20.45

Emirates Stadium, London

Kampen vises på Viasat Motor

 

 

 

Etter en flott seiersrekke hvor vi har 10 seire på de siste 12 kampene i alle turneringer, skal vi nå opp til første eksamen i en kamp vi nesten må vinne om vi ikke skal gå på samme "blemmen" som ifjor når laget sparte seg til en 2. plass i gruppen. Om vi skal slippe topplagene Barcelona, Real Madrid, Bayern München og Inter i første utslagsrunde er en seier mot de gule tyskerne svært viktig, selv om vi med tap kan rette det opp mot Olympiakos borte med riktig utfall i Borussia Dortmund - Marseille. Og etter de senere årenes "ta den vanskeligste veien" skal vi ikke se bort ifra et tøft oppgjør når formlaget i Tyskland kommer til Emirates onsdag. Før forrige møte i Dortmund var begge lag inne i en dårlig periode, men begge lag har nå fått rettet opp feilene og klatret på tabellen. Etter 1-0 seieren borte på Allianz Arena mot Bayern München i forrige serierunde klatret de til en 2. plass kun to poeng bak nevnte Bayern. Arsenal på sin side har nå 5 strake seire i ligaen etter det sviende tapet på White Hart Lane, og har klatret til en 7. plass med 22 poeng samme poengsum som Chelsea, Tottenham og Liverpool.

 

For å lese hvordan vi ligger ann i gruppespillet før de to siste kampene kan dere lese denne artikkelen i stedet for at jeg skal skrive det samme her.

 

Skader:

Wilshere

Sagna

Jenkinson

Gibbs

Miyaichi

 

Lagenes 5 siste kamper:

Arsenal: WWWWW

Borussia Dortmund: WDWWW

 

Lagoppstilling i forrige kamp:

Arsenal:

Szczesny

Koscielny - Mertesacker - Vermaelen - Santos

Song - Arteta

Walcott - Ramsey - Gervinho

van Persie

-

Borussia Dortmund:

Weidenfeller

Piszczek - Santana - Hummels - Schmelzer

Bender - Kehl

Götze - Kagawa - Grosskreutz

Lewandowski

 

 

Jeg har tro på seier, har du?

 

 

Spillerbørsen finner du her.

Siste frist for å legge inn børs er samme dato som neste kamp

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Vi vinner og Marseille taper og vips vi er gruppevinnere og kan stille med et Carling cuplag i siste kvalifiseringsrunde borte mot Olympiakos.

 

En liten digresjon. Jeg håper faktisk Manchester City vinner serien i år all den tid vi ikke vinner, for jeg unner virkelig ikke Manchester United, Chelsea, Tottenham eller Pool noe som helst. Men hadde det ikke vært gøy om de ble slått ut av Champions League? Det er så absolutt mulig hvis Napoli klarer å slå dem på sin hjemmebane. La oss krysse fingrene for laget fra mafiahovedstaden!

Link to comment
Share on other sites

Kan være enig med deg på den lille digresjonen din. Om noen andre enn vi skal vinne serien, som lite tyder på for tiden, så kan det godt bli City. En av grunnene er som du sier at jeg ikke unner de andre lagene suksess, mens den andre grunnen er at jeg tror og håper City trapper ned på innkjøpspolitikken om de faktisk vinner ligaen og viser de er best. Om de ender som nummer 2 eller 3 kommer Mancini til å gå berserk igjen i sommer og hente alle stjernene rundt om i Euorpa for å slippe at de skal være med å slå City ved eventulle møter. Ellers når man først er inne på City er det utrolig at de får holde på slik med et underskudd på 1,8 milliarder på ett (!) år!

Link to comment
Share on other sites

Ved å applaudere eit eventuelt ligagull for Man. City anerkjenner ein også indirekte dei metodane dei nyttar for å bli best. Eg ser heller at klubbar som driv med eit snev av seriøsitet vinn, om det så betyr Man. Utd. for ørtande gong. Eller Tottenham for den del. Om eg hadde vore City-supportar og vunne ligaen denne sesongen hadde eg vorte raud i trynet av sinne og skam, og bede eigar-pakket ta fyrste fly heim att. Men det er nå berre meg, og eg innser at eg er i mindretal. Ein skal ikkje leite mykje rundt på nettet for å finne City-fans som kjem opp med dei mest kreative argument for å rettferdiggjere situasjonen. Man. City er etter mitt syn symbolet på ei heilt katastrofal og øydeleggjande utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Pokalen som City til syvende og sist sansynligvis får tilslaget på i år er verdiløs for alle andre enn dem selv.

Og akkurat derfor synes jeg det er greit at det er de som får den. Mulig at det høres rart ut, men når alle vet at de har "jukset" seg til den svir det mindre for meg enn om Liverpool eller United vinner den "fortjent" og halve øya begynner å gni det inn hos den ensomme arsenalsupporteren her ute.

 

Men nok om det, nå skal jeg fokusere på neste kamp mot Borussia Dortmund!

Link to comment
Share on other sites

Pokalen som City til syvende og sist sansynligvis får tilslaget på i år er verdiløs for alle andre enn dem selv.

 

Diverre kjem ikkje media til å sjå det på den måten. Eg tykkjer ikkje det er sjenerande mykje fokus blant journalistar, tv- og radiofolk på alle problema klubbar som dette skaper. Eg er stygt redd Man. City kjem til a bli hausa opp som "the biggest thing since sliced bread". I alle fall om dei har suksess i Europa.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok regne med at det nevnes i media, og jeg både håper og tror at ordet dyrekjøpte er blandt ordene som brukt i den sammenhengen. Dessuten er "sannheten" ikke ordrett det media forfekter, men vår oppfattelse av det. Jeg sliter i alle fall med å forstå hvordan de skal få meg til å rope halleluja for en City-pokal, men det er jo mulig jeg er i mindretall da? Eller er jeg det? Jeg tror faktisk at andelen av befolkningen som tar hallelujavarianten er meget begrenset. Cityfansen selvsagt, pluss en og annen korttenkt sjel her og der. Kanskje er jeg naiv, men ....

Link to comment
Share on other sites

Ved å applaudere eit eventuelt ligagull for Man. City anerkjenner ein også indirekte dei metodane dei nyttar for å bli best. Eg ser heller at klubbar som driv med eit snev av seriøsitet vinn, om det så betyr Man. Utd. for ørtande gong. Eller Tottenham for den del. Om eg hadde vore City-supportar og vunne ligaen denne sesongen hadde eg vorte raud i trynet av sinne og skam, og bede eigar-pakket ta fyrste fly heim att. Men det er nå berre meg, og eg innser at eg er i mindretal. Ein skal ikkje leite mykje rundt på nettet for å finne City-fans som kjem opp med dei mest kreative argument for å rettferdiggjere situasjonen. Man. City er etter mitt syn symbolet på ei heilt katastrofal og øydeleggjande utvikling.

 

Støtter denne!!! jeg unner ikke det verste kjøpelaget å vinne ligaen, det de driver med er helt sinnsykt og er så lite sympatisk at det er helt vondt!

 

Men dette er jo ikke den store City-tråden, så jeg håper på et godt resultat mot Dortmund, jeg tror det blir en vanskeligere kamp enn vi liker å tro. Kan ihevrtfall bruke den til å finstudere en del gode, unge spillere som vi kanskje kan kjøpe i januar eller til sommeren!

Link to comment
Share on other sites

Ved å applaudere eit eventuelt ligagull for Man. City anerkjenner ein også indirekte dei metodane dei nyttar for å bli best. Eg ser heller at klubbar som driv med eit snev av seriøsitet vinn, om det så betyr Man. Utd. for ørtande gong. Eller Tottenham for den del. Om eg hadde vore City-supportar og vunne ligaen denne sesongen hadde eg vorte raud i trynet av sinne og skam, og bede eigar-pakket ta fyrste fly heim att. Men det er nå berre meg, og eg innser at eg er i mindretal. Ein skal ikkje leite mykje rundt på nettet for å finne City-fans som kjem opp med dei mest kreative argument for å rettferdiggjere situasjonen. Man. City er etter mitt syn symbolet på ei heilt katastrofal og øydeleggjande utvikling.

Helt enig med deg! Sjeikene er i ferd med å ødelegge verdens mest populære idrett.

 

Men ja, Dortmund hjemme. Jeg tar det ikke for gitt at vi skal vinne denne kampen. Riktignok er vi i mye bedre form en de vi var sist når vi spilte uavgjort, men de har nok av spillere som kan avgjøre kampen på egenhånd. Spesielt Götze og Kagawa er i stand til å skape mye hodebry for Vermaelen & Co. Det eneste jeg føler meg sikker på er at den samme knallharde jobbingen og den gode spiriten i laget må fortsette dersom vi skal få et resultat i denne kampen. Tror vi starter temmelig likt som sist, men tipper Rosicky låner plassen til Ramsey i denne kampen.

Link to comment
Share on other sites

Fortsetter vi trenden fra de siste hjemmekampene med høyt tempo og god balanse vinner vi denne. Song må ta ut Götze og Kosc må stenge høyrekanten. Forøvrig er vi Dortmund overlegne og bør kunne vinne på en normal dag. Gleder meg og satser på stor stemning på Emirates. Spillerene har fått troen tilbake og det smitter over på publikum også.

 

Tipper Rosicky spiller denne på bekostning av Ramsey og ikke utenkelig at Arshavin tar plass på venstre. Gervinho kan av og til forsvinne litt mot de godt organiserte lagene og jeg føler at Arsh fortsatt har det lille ekstra som skal til mot topplagene. Får vi kontringer er Arsh, vP og Walcott en ok kombinasjon..

Link to comment
Share on other sites

Mot Norwich stilte vi det sterkeste laget vi i øyeblikket kan mønstre. Dette er en nøkkelkamp for den videre sesongen, og jeg tror vi stiller uforandret. Rotasjonene kommer først mot Fulham. Eneste måtte være som du nevner Arshavin for Gervinho. Ramsey tipper jeg starter. Selv om jeg ikke er helt så oppe som du etter hans kamp mot Norwich er han i en god stim, og han har spilt seg opp til å være en nøkkelspiller. I alle fall i øyeblikket (før Diaby/Wilshere er klare igjen). Rosicky tror jeg er en svekkelse/gamble (stryk det som passer) som Wenger ikke tar i akkurat denne kampen. Til det er kampen for viktig og Dortmund for gode. My humble opinion.

Link to comment
Share on other sites

Mot Norwich stilte vi det sterkeste laget vi i øyeblikket kan mønstre. Dette er en nøkkelkamp for den videre sesongen, og jeg tror vi stiller uforandret. Rotasjonene kommer først mot Fulham. Eneste måtte være som du nevner Arshavin for Gervinho. Ramsey tipper jeg starter. Selv om jeg ikke er helt så oppe som du etter hans kamp mot Norwich er han i en god stim, og han har spilt seg opp til å være en nøkkelspiller. I alle fall i øyeblikket (før Diaby/Wilshere er klare igjen). Rosicky tror jeg er en svekkelse/gamble (stryk det som passer) som Wenger ikke tar i akkurat denne kampen. Til det er kampen for viktig og Dortmund for gode. My humble opinion.

Ikke uenig med deg ang Ramsey, frykter bare slitasjen på en så ung spiller. Tror vi vil føre kampen mot BD og ser derfor at det ikke blir like mye rom å løpe i for Ramsey som han hadde mot Norwich. Han er i mine øyne best når han får sette fart bakfra og rettvendt, mens jeg forventer en kamp hvor vi vil ha mye ball på 40 m og inn uten bakrom. Der syns jeg både Arshavin og Rosicky har ferdigheter som vil komme til nytte.

Link to comment
Share on other sites

Arshavin ja, Rosicky nei - eller i alle fall litt mindre ja. Rosicky synes jeg er en skygge av sitt gamle jeg etter han kom tilbake fra skaden. Ja, han løper som gal, men jeg synes han er blitt en garantist for ingenting. Nei, det var vel overdrevet, men det er langt og lenger enn langt mellom hver gang han åpner opp et etablert forsvar og avsluttningene hans er som målprotokollen tilsier. For alle sine mangler er Arshavin langt giftigere, men Ramsey blir det. Tror jeg. :genius:

 

Jeg ser behovet for å spare en 20-åring på dette nivået, men Fulham, City og Wigan er de neste. Hvile mot Fulham og Wigan. Spille mot City?

Link to comment
Share on other sites

Arshavin ja, Rosicky nei - eller i alle fall litt mindre ja. Rosicky synes jeg er en skygge av sitt gamle jeg etter han kom tilbake fra skaden. Ja, han løper som gal, men jeg synes han er blitt en garantist for ingenting. Nei, det var vel overdrevet, men det er langt og lenger enn langt mellom hver gang han åpner opp et etablert forsvar og avsluttningene hans er som målprotokollen tilsier. For alle sine mangler er Arshavin langt giftigere, men Ramsey blir det. Tror jeg. :genius:

 

Jeg ser behovet for å spare en 20-åring på dette nivået, men Fulham, City og Wigan er de neste. Hvile mot Fulham og Wigan. Spille mot City?

City tja.. Satse på ligacupen i den situasjonen vi er i nå er vanskelig å forsvare, men samtidig viktig for selvtilliten med fortsatt gode resultater. Blir vanskelig å ta ut et lag til den kampen. Fulham blir en kamp med lite bakrom, mot Wigan vil han ha mye rom å løpe i. Helt enig med deg i at onsdagens kamp er viktig, men jeg ser for meg at det er den kampen sammen med Fulham hvor Ramsey vil slite mest med å få ut sitt potensiale.

TR var fantastisk for Tjekkia i landslagspausen og jeg syns vi har sett prov på at han er på vei tilbake. Har hatt noen nydelige gjennombruddspass den siste tiden og jeg er sikker på at han kan skape uorden hos tyskerne. Målkontoen derimot..

Link to comment
Share on other sites

Vi skal jo ha en så stor stall nå at en rullering til denne kampen bør være en selvfølge.

Ramsay kan godt få en pause nå. Vil vel også ha Arshavin inn kontra Rosicky som jeg

føler er mye innsats men lite kjøtt på beinet.

 

Kanskje også en kamp å la Chamakh spille på seg noe selvtilitt.

Spiller vi med de samme spillerne kamp etter kamp nå vil det sannsynligvis få konsekvenser

seinere i sesongen.

Er greit med en 1-0 seier her;-)

Link to comment
Share on other sites

Ved å applaudere eit eventuelt ligagull for Man. City anerkjenner ein også indirekte dei metodane dei nyttar for å bli best. Eg ser heller at klubbar som driv med eit snev av seriøsitet vinn, om det så betyr Man. Utd. for ørtande gong. Eller Tottenham for den del. Om eg hadde vore City-supportar og vunne ligaen denne sesongen hadde eg vorte raud i trynet av sinne og skam, og bede eigar-pakket ta fyrste fly heim att. Men det er nå berre meg, og eg innser at eg er i mindretal. Ein skal ikkje leite mykje rundt på nettet for å finne City-fans som kjem opp med dei mest kreative argument for å rettferdiggjere situasjonen. Man. City er etter mitt syn symbolet på ei heilt katastrofal og øydeleggjande utvikling.

 

Helt enig! Dessverre ser City ekstremt sterke ut for øyeblikket. Håper vi kan gi dem et par smeller i løpet av den neste mnd.

Link to comment
Share on other sites

Om vi skal se på styrkene til Borussia Dortmund så må man trekke frem de offansive spillerne Kagawa, Götze, Grosskreutz og Lewandowski. Mye fart og god teknikk, spesielt iblant de 3 førstenevnte som spiller bak spissen. Lewandowski selv er ikke av de hurtigste og dermed mener jeg vi kan spille med Mertesacker i midten, mens Koscielny som spilte en strålende kamp deffansivt mot Norwich og tok ut Pilkington helt fra kampen får fortsette på backen for å stoppe vingene som ofte bytter posisjon. Djourou fungerer greit som back så lenge motstanderen ikke heter Götze og kan drible seg både inn i banen og rundt for å slå innlegg. I tillegg føler jeg vi bør bytte minst mulig i den bakre fireren for å skape en så sammensveiset (bokstavlig talt) gjeng som mulig. Eneste byttet jeg kunne tenkt meg er at Ramsey, som ikke har spilt seg ut av laget, får en velfortjent pause etter den lange skadeperioden han har vært igjennom. Mulig det er dumt å forske i en såpass viktig kamp, men med den formen som Robin van Persie er i ønsker jeg han som en hengende spiss bak Park som fungerer best med en makker. Tror dette ville tilført spillet vårt mye mer gjennombruddsvilje og om vi skulle møte veggen kan van Persie ta frem skuddfoten fra distanse som Ramsey, Rosicky, Arshavin og Benayoun svært sjelden viser frem.

Szczesny

Koscielny - Mertesacker - Vermaelen - Santos

Song - Arteta

Walcott - van Persie - Gervinho

Park

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk at andelen av befolkningen som tar hallelujavarianten er meget begrenset. Cityfansen selvsagt, pluss en og annen korttenkt sjel her og der. Kanskje er jeg naiv, men ....

 

Det trur eg du har heilt rett i. Dei aller fleste ser galskapen i det heile. Men eg meiner likevel pressa er for lite kritisk og for lite på hogget. Ta tilfellet Abramovich. Mannen har sjølv vedgått at han har oppnådd store deler av rikdomen ved hjelp av bestikkelsar. Er han da rette mann til å eige Chelsea? Burde han ikkje i staden vore straffa? Burde ikkje avisene i større grad sett desse forholda på agendaen, i staden for nesten berre å konsentrere seg om det sportslege? Til samanlikning organiserte pressa reine heksejakta då Eduardo fall over ende i straffefeltet mot Celtic. Det leier fram til spørsmålet: Er Eduardo ein større skurk enn Abramovich? Det er mogleg det finst dei som meiner det, men da er i alle fall vedkommande ikkje skikka til å skrive i ei avis.

Pressas makt og innflytelse er i det heile tatt svært problematisk, når ein som i dette høvet fokuserer på bagatellar og lèt dei store sakene liggje.

Link to comment
Share on other sites

Team News: Diaby, Van Persie and Rosicky

 

 

Rosicky ute, men Diaby er tilbake. Ikke akkurat noe tap der vil jeg si mtp. hvordan Rosicky generelt sett har gjort det denne sesongen, men uansett er det en kjekk spiller å ha i bakhånd.

 

Van Persie starter ifølge Arsenal.com så håper vi får se dette laget:

 

Szczesny

Koscielny - Mertesacker - Vermaelen - Santos

Song - Arteta

Walcott - Arshavin - Gervinho

v. Persie

 

Arshavin inn for Ramsey slik at vi har noe mer å spille på offensivt. Hvis Arshavin ikke har dagen og sliter på midten, eller laget blir overkjørt på midten må Ramsey eller Diaby gjerne komme inn i pausen for Arshavin.

Link to comment
Share on other sites

Håper for guds skyld at Wenger ikke sparer de beste mot Dortmund. Vi har fortsatt ikke sikret oss 1.plassen, og derfor er det nødvending at vi bruker våre beste spillere imorra, og tar den fordømte 1.plassen.

 

Er det noen av dere som vil møte Barca eller Real allerede til neste runde?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...