Jump to content

2010.08.14 Liverpool B


Arsenalboy93

Recommended Posts

Det er da helt greit med uavgjort mot Liverpool på Anfield, enda vi spiller imot 10 mann!

 

Angående det røde til Cole så syns jeg det er direkte latterlig at kommentatorene påstår at det ikke er rødt kort. Jeg er ikke i tvil, det er sånne taklinger som brekker bein! Det er viktig at slike taklinger gir rødt, nettopp for å forhindre at det blir skader i slike situasjoner. Hadde Kos knekt beinet der, så hadde de ikke vært i tvil. For min del får jeg grøsninger av sånt! UFF!

 

Ellers en grei kamp, tror vi hever oss utover, kunne sett litt mer innsats og tæl, samt vinnervilje. Men jeg tror dette kommer seg, Kos og Vermaelen fungerer meget bra. Almunia trengs ikke å nevnes engang, blir skremt!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

 

Angående det røde til Cole så syns jeg det er direkte latterlig at kommentatorene påstår at det ikke er rødt kort. Jeg er ikke i tvil, det er sånne taklinger som brekker bein! Det er viktig at slike taklinger gir rødt, nettopp for å forhindre at det blir skader i slike situasjoner. Hadde Kos knekt beinet der, så hadde de ikke vært i tvil. For min del får jeg grøsninger av sånt! UFF!

 

 

- enig, syns det er bra at dommeren slo ned på den taklingen.. så får "ekspertene" bare si hva de vil om det var rødt eller ikke.. for taklingen var ikke mindre farlig selv om det gikk bra med leggen til Koscielny.

Link to comment
Share on other sites

- enig, syns det er bra at dommeren slo ned på den taklingen.. så får "ekspertene" bare si hva de vil om det var rødt eller ikke.. for taklingen var ikke mindre farlig selv om det gikk bra med leggen til Koscielny.

 

Graham Poll er hvertfall enig i at det var et rødt på Cole, mens Kos sitt ikke var der.

 

http://www.dailymail.co.uk/sport/football/...y-departed.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg er IKKE fornøyd med vår midtbane, begge kantspisser (Arshavin og Nasri) telles også med i dette. 5 i dette leddet er fiasko, kanskje vi hadde ballen mer enn dem. Men vi sugde i balla å ha struktur og bevegelse i angrepet.

 

PS! Almunia var latterlig igår, hipphurra for Liverpools mål -.-

Link to comment
Share on other sites

Syns det var mykje bra i går eg. Vi står for kvalitet, pool for innsats...

 

Vi styrer mykje på anfield, også 11 mot 11. Pool har fokus på å forsvare seg og gjennvinning av ball etter lange mot kant, ikkje ulikt Drillos på 90 -talet. Gerrard hadde ein veldig bra kamp for pool, spesielt defansivt. Mange lag skal slite på anfield, så eg er godt nøgd med at vi viser at vi framleis har vesentleg meir kvalitet i laget vårt.

 

Kos var enorm i andre omgang. Bryt foran har enorm ro, med ball i nedtak, medtak, ( eit mislykka som kosta han gulkort nr.1), rask og virkar også ganske sterk. Vil nok gjere ein del feil før han tilpassar seg nivået, men dette var lovande!

 

Av negativ er det så irriterande at motstandarlaget tar oss på senga med innsats og guts. Spesielt i starten av andre omgang blir vi for naive, og dette er nok grunnen til at vi ikkje tok med oss tre poeng. Dette er svakt av laget/wenger å ikkje snu. Clichy syns eg sleit med gamle feil i går, da han går inn med for mykje fart gang på gang og blir mykje lurt. Mest alt som pool skaper kjem på den sida. Han får også minimalt med hjelp frå en veldig svak russar. Elles mykje på det jamne, Rosicky virka pigg og Walcott virkar litt sterkare og litt meir direkte....

 

Dette blir bra!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt grei sesongstart. Defensivt er vi rimelig trygge, med unntak av målet, fremover har vi mer å gå på. Arshavin er den som skuffer mest. Men uansett; 1 poeng på Anfield i sesongens første kamp, med nyansatt manager i Liverpool, er faktisk mer enn godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Helt grei sesongstart. Defensivt er vi rimelig trygge, med unntak av målet, fremover har vi mer å gå på. Arshavin er den som skuffer mest. Men uansett; 1 poeng på Anfield i sesongens første kamp, med nyansatt manager i Liverpool, er faktisk mer enn godkjent.

 

Dette er en fin oppsummering.

Alle vil juble over et poeng på Anfield. Som de vil hos oss.

En god start - helt klart,

Link to comment
Share on other sites

For det første synes jeg vi skal være godt fornøyde som får med oss ett poeng fra en av sesongens vanskeligste kamper. Vi mangler våre to kanskje viktigste spillere i Fab og Song. Kommentarer som "at vi ikke slår Liverpool med 10 mann er bare helt elendig" synes jeg blir for dumt. Liverpool har en helt unik egenskap, og den heter fandenivoldskhet. Dette kommer ekstra godt frem når de blir redusert til ti mann, og så lite som Cole utretter i 1. omgang var det ikke noe stort tap å få han utvist. Kos gjør en fantastisk debut. Finnes det en verre arena å debutere på enn Anfield? Var stort å se han i et par dueller med Torres, gutten er jo lynrask! Utvisningen er feilaktig, så han får selvfølgelig ikke trekk for det. Chamakh var skuffende, men hva annet er det å forvente? Spillestilen vår i sånne kamper gjør det nesten umulig for en enslig spiss å utmerke seg, da han i nesten alle situasjoner er alene mot minst to rettvendte forsvarere, og i tillegg får han aldri noen gode innlegg å jobbe med. "Scorer" på sin eneste skikkelige sjanse, og det gir nok litt selvtillitt iallefall. Wilshere viser noen glimt at storhet, men mangler tryggheten og erfaringen i sånne kamper. Arshavin er som vanlig uinteressert. Gi den gutten litt Liverpool-guts! Nasri synes jeg har hevet seg fra fjoråret, han virker langt skarpere i år, noe som er positivt. Han er klart best sentralt, og bør ikke spille kant spør du meg. Men Fab - Song - Nasri sentralt kan bli fantastisk, selv om vi blir sårbare i duellspillet. At vi spiller med en keeper som Almunia er bare tragisk, men nok er sagt om det allerede.

Nå er det bare å glede seg til neste kamp, forhåpentligvis unngår vi undervurdering mot et Blackpool fulle av selvtillitt.

Link to comment
Share on other sites

Lignet mest på en pre-season kamp. Ingenting har forandret seg siden i fjor, og det beviser vi for andre kamp på rad...

Dette laget har kommet så langt det kan med Wenger bak roret, på tide med noe nytt.

 

Dette baserer du på en kamp hvor Liverpool sesongdebuterer hjemme etter en meget svak sesong i fjor og har alt å bevise. Hvis du hørte stemningen på Anfield før kampstart så kan du kanskje fatte hvor mye denne kampen betydde for `pool. Likevel er vi klart best i første og litt mer ujevne i andre. Vi får med oss ett poeng uten at våre 3 viktigste spillere er på banen (van Persie fikk vel ca 15 min- rett skal være rett) og vi gjør en helt grei ligadebut.

 

En del personer som trenger å bli realitetsorientert her inne. Liverpool på Anfield er sesongens kanskje 3. vanskligste bortekamp og vi kommer oss derfra med poeng etter å ha vært det beste laget. Det fortjener i mine øyne honnør og ikke slakt.

 

Wilshere viser at han ikke holder nivået i en slik kamp enda og er vel vår svakeste.

Diaby gjør en utrolig kamp defensivt og vinner enormt med baller og dueller. Svak i endel enkle avleveringer, men unngår de farlige balltapene. Tror han tar enda et steg dette året og blir ekstremt viktig både offensivt og defensivt. Måten han dytter Mach og Gerrard unna i en og samme duell var helt rått å se.

Eboue er ekstremt trygg og gjør det meste riktig. Blir ikke brukt av Nasri de to gangene han løper seg helt fri dessverre.

Nasri totalt sett Arsenals beste sammen med franskpolakken. Sterk debut av sistnevnte. Da han løp opp Torres ved to anledninger så forsto jeg hvorfor vi måtte ut med 10 mill for en midtstopper.

Chamakh er tøff og kommer til å gi oss tyngde i boksen. Høyner vi kvaliteten på innleggene tipper jeg han kan bidra enda mer. Sammen med van P i et to-spiss system vil han gi oss noe som vi manglet i fjor. Persie blir igjen frigjort til å sette opp andre, mens Cham kan gi trykk i boksen.

Resten var på det jevne med et lite pluss til TR for et godt innhopp.

Link to comment
Share on other sites

Dette baserer du på en kamp hvor Liverpool sesongdebuterer hjemme etter en meget svak sesong i fjor og har alt å bevise. Hvis du hørte stemningen på Anfield før kampstart så kan du kanskje fatte hvor mye denne kampen betydde for `pool. Likevel er vi klart best i første og litt mer ujevne i andre. Vi får med oss ett poeng uten at våre 3 viktigste spillere er på banen (van Persie fikk vel ca 15 min- rett skal være rett) og vi gjør en helt grei ligadebut.

 

En del personer som trenger å bli realitetsorientert her inne. Liverpool på Anfield er sesongens kanskje 3. vanskligste bortekamp og vi kommer oss derfra med poeng etter å ha vært det beste laget. Det fortjener i mine øyne honnør og ikke slakt.

 

Wilshere viser at han ikke holder nivået i en slik kamp enda og er vel vår svakeste.

Diaby gjør en utrolig kamp defensivt og vinner enormt med baller og dueller. Svak i endel enkle avleveringer, men unngår de farlige balltapene. Tror han tar enda et steg dette året og blir ekstremt viktig både offensivt og defensivt. Måten han dytter Mach og Gerrard unna i en og samme duell var helt rått å se.

Eboue er ekstremt trygg og gjør det meste riktig. Blir ikke brukt av Nasri de to gangene han løper seg helt fri dessverre.

Nasri totalt sett Arsenals beste sammen med franskpolakken. Sterk debut av sistnevnte. Da han løp opp Torres ved to anledninger så forsto jeg hvorfor vi måtte ut med 10 mill for en midtstopper.

Chamakh er tøff og kommer til å gi oss tyngde i boksen. Høyner vi kvaliteten på innleggene tipper jeg han kan bidra enda mer. Sammen med van P i et to-spiss system vil han gi oss noe som vi manglet i fjor. Persie blir igjen frigjort til å sette opp andre, mens Cham kan gi trykk i boksen.

Resten var på det jevne med et lite pluss til TR for et godt innhopp.

 

 

Glimrende oppsummert, RP7. Det er opp til flere på dette forumet som trenger en solid dose reality cheque etter hva jeg klarer å lese meg frem til. Det er enkelte som faktisk ikke evner å forstå hva det betyr å møte Liverpool, med nye manager, og såret stolthet etter fjorårets møkkasesong, på Anfield i første ligakamp. Det er liksom ikke helt det samme som å møte Barnet på Underhill. I en privatkamp. Selv om det tydelig kan virke som om enkelte sidestiller disse to kampene.

Link to comment
Share on other sites

Helt grei sesongstart. Defensivt er vi rimelig trygge, med unntak av målet, fremover har vi mer å gå på. Arshavin er den som skuffer mest. Men uansett; 1 poeng på Anfield i sesongens første kamp, med nyansatt manager i Liverpool, er faktisk mer enn godkjent.

Trygge defensivt er en overdrivelse. Når ballen var i spill fungerte det bra bakover, men på cornere så var det mye å sette fingeren på. Er enig i at det var et greit resultat kampen sett under ett. Det er viktig å få med seg poeng i bortekampene mot våre nærmeste rivaler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes mange er overdrevent negative i etterkant av kampen. Vi fører kampen på bortebane mot et lag som stiller med lagkapteinene til England og Argentina sentralt. At vi ikke rader opp sjanser på løpende bånd mot et defensivt organisert Liverpool er så, men det er helt normalt at et slikt oppgjør avgjøres på små marginer og marginer ble det.

 

Manuel Almunia startet sesongen som vår førstekeeper og allerede etter en kamp er diskusjonen i gang om han gjorde en god eller dårlig kamp. Hverken eller. Han gjorde en helt normal opptreden. Et par gode redninger, totalt kaos og et par kråkestup på dødball og et skudd fra spiss vinkel som går inn ved nærmeste stolpe. Det summer greit opp situasjonen slik den har vært (fra dag 1), slik den var på Anfield og slik den vil bli videre. Det er ingen selvfølge at skuddet til Ngog skal reddes, men det er å forvente at slikt reddes oftere enn det slippes inn. At van der Sar har sluppet inn et lignende mål viser bare dette. Ingen selvfølge, men hos van der Sar er dette unntaket. Hos Almunia er det ikke regelen, men alt for hyppig. Marginer. Det er slik vi blør, og det er dette som skiller vår keeper fra våre rivalers keepere. Almunia får en 5'er.

 

Bacary Sagna er stødig defensivt og villig offensivt. Han har ikke verdens mest finslepne innleggsfot, men han kommer seg da i posisjoner og legger trykk på Liverpools forsvar. Alt i alt en 6'er.

 

Laurent Koscielny gjorde sin debut, og han klarte seg meget godt både individuelt og som makker til Vermaelen. Blir klippet ned av Joe Cole (oransje kort) og ble båret ut med fryktet brudd, men kommer ut igjen og fortsetter som ingenting skulle ha hendt. Fernando who? Vipper opp på en 8'er i denne kampen og får intet trekk for det røde kortet, det er enkelt og greit feil.

 

Thomas Vermaelen er en spiller som du vet hva du får av. Stabile prestasjoner, solid forsvarsspill og han er i tillegg en offensiv trussel. En spiller med en herlig holdning. Ikke rart denne karen var kaptein på Ajax. Han var enorm i debutsesongen, og det er etter denne kampen ingen grunn til å frykte at dette ikke følges opp denne sesongen. En meget solid 7'er.

 

Gael Clichy er en energibombe, men han er også til tider en liten rotekopp som kan miste hodet i pressede situasjoner og konsentrasjonen i upressede situasjoner. Reparerer mye med fart og innsats. Viktig redning på streken i denne kampen, men også det leddet i fireren som viste sprekker. Offensivt feier han på, men han mangler et sluttprodukt. Der Sagna trykte på, vendte Clichy for ofte opp. Får kun en 5'er for denne kampen, og skal passe seg for Kieran Gibbs som kanskje ikke er helt på nivå defensivt ennå, men offensivt har han noe Clichy mangler. Et sluttprodukt.

 

Abou Diaby hadde den defensive rollen på midtbanen og klarte seg noenlunde, men da skal det også sies at det ikke var så veldig ofte at Liverpool klarte å sette press på Arsenal og gi Diaby en skikkelig test. Det var de første 10-15 minuttene av andre omgang, ellers var Arsenal det førende laget og Diaby sopet greit opp det meste rundt seg. Grei kamp, og en gjennomsnittlig 6'er.

 

Sentralt på midtbanen opererte Samir Nasri og Jack Wilshere. En fortsatte som i pre season, en gjorde det ikke. Denne anledningen ble litt for stor for unge Wilshere. Det som ser ut til å bli hans første reelle sesong i Arsenal, startplass i sesongpremieren og fullt trykk på Anfield gjorde at spenningsnivået ble for høyt. Selv om han på ingen måte gjemte seg bort ble det for mye balltap og mislykkede involveringer. Nå er dette unnagjort og ved neste korsvei er han bedre rustet, men for denne kampen blir det kun en 4'er. Var også en av tre involverte ved kortsluttningen som forærte Liverpool ledelsen. Samir Nasri var vår beste offensive spiller i denne kampen, i alle fall inntil Tomas Rosicky kom inn. Herjet til tider med høy intensitet og gode tekniske prestasjoner, men det manglet litt rytme i laget som helhet og dermed klarte banens beste spiller, Jamie Carragher, å demme opp for Arsenals beste. Nasri får imidlertid en klokkeklar 8'er av meg.

 

Kantene Emmanuel Eboue og Andrey Arshavin startet begge friskt, men falt av utover kampen. Eboue ble nok i utgangspunktet valgt foran Walcott på grunn av sine defesive egenskaper. Kampbildet ble etterhvert slik at et bytte var naturlig og helt korrekt. Eboue gjorde seg imidlertid fortjent til en grei 6'er. Andrey Arshavin gjorde ingen stor kamp, men han gikk til verket med en direkte stil. Vi trenger denne type spillere i vårt pasningsorienterte lag. Han er en potensiell matchvinner, men han lykkes ikke i denne kampen og ble mer anonym etterhvert. Dårligere enn en 5'er fortjener han likevel ikke selv om det var han som leverte pasningen Wilshere kontrollerer på treningsfeltet, men ikke på Anfield.

 

Marouane Chamakh var ensom på topp. Han ble godt pakket inn av Liverpools midtstoppere og klarte aldri å skape lukene som forløsende pasninger kunne tres igjennom. Han jobbet imidlertid uten stans og sørget for at både Carragher og Skertl kjente på kroppen at han var tilstede. Til slutt var det også akkurat dette som skapte forutsetningene for at Pepe Reina kunne tørke tårene i Barcelonadrakten sin. Karma. Chamakh jobbet seg til en meget solid 6'er.

 

Da Arsenal måtte opp et gir for å jage kampen ble Tomas Rosicky og Theo Walcott satt inn. Han hadde ingen "Roy of the Rovers" øyeblikk, Walcott, men han skapte mye mer stress på Liverpoolforsvarerene. Slik sett gjorde han jobben sin. 6'er til Walcott, hverken mer eller mindre. Rosicky derimot gjorde det Wilshere ikke klarte. Alle, eller i alle fall de aller fleste, scoringer i fotball skyldes at noen gjør en feil. Rosickys inntreden var vel det som til syvende og sist skapte tilstrekkelig trykk på Liverpoolforsvaret til at denne feilen til slutt ble fremprovosert. Rosicky ble en nøkkelspiller i denne kampen, og en 7'er for innhoppet er i alle fall ikke for mye.

 

Robin van Persie sin inntreden var også av betydning. Rent formasjonsmessig ble det mer å holde styr på for Liverpool. Noen feiende inntreden hadde han likevel ikke individuelt sett, 6'er holder.

 

Har vi tapt to poeng eller vunnet ett? Ett poeng i denne kampen er i min bok i henhold til budsjett, men det var dette med marginene da. Vi var det beste laget, og noen av disse marginene kan vi gjøre noe med. Akkurat det er forbannet frustrerende å bevitne.

 

Det er disse småtingene som til sist gjør at noen vinner pokalen med et fattig lite poeng. Noe denne kampen viser til fulle ved vi hadde angst i pausen med tanke på Koscielny og dette med marginene like etter pausen. Marginer. Vi trenger en midtstopper og en keeper i dette transfervinduet. Leverer du det Arsene er pokalen faktisk et troverdig mål.

Link to comment
Share on other sites

Herlig innlegg, Sir John. Vanligvis er du kortfattet og konkret, så det er tydelig at du ønsker å sette noen fourmbrukere på plass. Når det gjelder d inviduelle spillervurderingene er jeg veldig enig med deg, selv om jeg mener at Almunia bør ha målet. Ikke den største tabben, men en god keeper skal ha den. Vi slipper inn alt for mange mål pr. skudd. All skyld er så klart ikke spanjolens, men han er absoultt en viktig faktor.

 

Ut ifra sjansene er uavgjortresultatet helt greit. Rosicky hadde den neste største sjansen i kampen, men utenom det var det lite store sjanser som ble skapt. For min del var det likevel en frustrerende kamp. At det er vanskelig å bryte gjennom Liverpool er helt naturlig, særlig når de har et så fantastisk hjemmepublikum i ryggen (ta et hint Goonere som er på Emirates!!!) . Det er mer det at Liverpoolspillerne ville så utrolig mye mer i denne kampen enn Arsenalspillerne. Hva skjedde med spillerne som satts skikkelig fart på kanten og skikkelige bevegelser rundt 16-meteren. Det ble for stillestående,, og når vi i en 5-10 minutters periode spiller 9 mot 11 skal vi trykke på. Jeg husker det var 4 (!) stykker i forsvar da v i var 2 mann mer. Ikke rart vi ikke skapte noe i løpet av de minuttene. Ikke skyter vi heller. Nasri har en helt fantastisk skuddfot. Bør skyte mer. Liverpool virket farligere i angrepene sine. Det er vanskelig å forklare, men jeg føler Liverpool hadde mer power og gjennombruddskraft. Det virker som det er en større vilje til å vinne dueller og kjempe ballen i mål. Særlig Chelsea er flinke på dette trykket. Høy fart i lengderetning med og uten ball. Vermaelen er en av få som kommer framover med stor fart og styrke.

 

Defensivt klarte vi oss som sagt veldig bra og slapp til dem lite. Det eneste problemet var til tider hodeballer. Kosci og Diaby var de skyldige. Førstnevnte hadde forøvrig en strålende kamop og var vår beste defensive spiller.

 

Her er forøvrig MOTD highlights fra kampen (nesten 20 (!) minutter langt klipp): http://www.101greatgoals.com/videodisplay/6582670/

På slutten viser de forresten problemet ved at vi alltid skal spille gjennom midten og at angrepen dermed stopper opp og Liverpool får kommet tilbake i tide. Sender ikke midtbanespillerne ballen ut til kanten fordi innleggene som oftest er så dårlige?

Link to comment
Share on other sites

Har Post Match fra SkySports ja, hvis du er ute etter den. (med analyser og diverse av kampen fra Jamie Redknapp og Paul Merson i studio + en liten match comp på 1,5 min ca på slutten der..) Vil du ha den?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...