Jump to content

Reservelaget som unskyldning?!


Internettansvarlig

Recommended Posts

Ser at det er mange som liker å dra frem dette at vi bruker reservene i Ligacupen. Greit nok at det er vittig å terge Spursfansen med dette, men når alt kommer til alt, er ikke Arsenal - Arsenal?

 

Synes denne fokuseringen på dette har gått alt for langt. Personlig holder jeg ikke med 11 enkeltspillere (eller førstelaget), jeg holder med Arsenal som klubb og hvem de enn måtte ha på banen til den aktuelle kampen.

 

Det er klart at en ikke kan se bort fra skader og suspensjoner fører til at et lag blir svekket, men denne overfokuseringen på at vi ikke stiller med våre beste er nesten kvalmt. Som om "det er ikke så nøye med dette laget". "Kjekt om de går videre, ikke så trist om de taper".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er delvis enig, og delvis uenig. Det er synd om det blir slik at ligacupen er for "reservene" og at man derfor ikke bryr seg om vi ryker ut. Jeg bryr meg, og er derfor litt ambivalent til Wengers policy med laguttak. Jeg syns for eksempel det er verdt å ta med flere naturlige førstevalg bare for å unngå tap mot Spuds på Emirates (nå trengte vi ikke det, denne gangen). Og jeg husker også jeg var ravende uenig i praksisien etter et forsmedelig 0-5 for Chelsea før rublene på Highbury (Ligacup semifinale 1998). På den annen side er det uvurderlig matcherfaring for up and coming stars å få møte (toppede) PL-lag i avgjørende kamper som jo cupkamper er. Jeg antar at vi er enige om at vi foretrekker at denne praksisen holdes til Ligacupen og ikke flyter over til FA-cupen også?! Det skal være "normalt" å bli satt ut av start11ren når man ikke er førstevalg, men det er nok også betydelig motivasjon i å vite at man kan få spille finalen og ikke bare gjør "grovarbeidet for de virkelige stjernene". Det er prisverdig at Wenger lar unggutta få spille helt til de eventuelt ryker selv og ikke bare dytter inn førstelaget når heder og ære skal deles ut. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å la være om jeg var manager...

 

Når det gjelder fokus på "reserver" så sier jo Wenger at han anser at han har et lag (a squad) og skiller ikke mellom A- og B-lag. Hvilket jo er positivt for lagånden, men i praksis er det jo ikke helt sånn. Per i dag vil vel de fleste være enige i at: Almunia-Clichy-Toure-Gallas-Sagna-Rosicky-Cesc-Flamini-Hleb-Adebayor-van Persie (med noen små variasjoner, kanskje) er vårt "førstelag" i den forstand at om alle spillere var friske ville disse spilt CL-finalen... I kampen mot Spuds var det kun van Persie (1. omgang) og Sagna (2. omgang) av disse nevnte som spilte. Van Persie har spilt 85 minutter fotball siden oktober og er i så måte nærmest i rekonvalesens. Det var vel like mye kamptrening som kvalitet som var skyld i at han startet mot Spuds. Når vi stiller med et så annerledes lag enn første11ren er det både lov og på sin plass å fortelle verden det. Uten at det betyr at det er "greit at vi taper"! Som det sto i en engelsk avis: Når man taper for Arsenal i Ligacupen er det nærmest for en ydmykelse å regne. Og vi skal vel ikke stikke under en stol at en del av supportergleden er å fortelle andre lags supportere både at vi er best - og hvor mye bedre vi er? Ikke minst gjelder dette Spuds.

 

Men, det viktigste i alt dette er at også "reservepregede" Arsenal-lag er Arsenal. Og vi skal være lykkelige og stolte over at vi har så mange, så gode spillere at Wenger kan gjøre sånt og likevel ta oss til finaler mot lag fra verdens beste liga. :D

Link to comment
Share on other sites

Unnskyldning for hva? De representerer klubben på en fremragende måte.

 

Jo da, de representerer klubben på en flott måte. Men likevel brukes dette "reservelags"-argumentet som en forklaring på hvorfor de ikke utspiller spurs, noe et "toppet" Arsenal-lag vanligvis vil gjøre (ja, kampen før jul var et unntak!? :unsure: ). Og det at Wenger bruker et mer reservepreget mannskap i ligacupen gir jo uvilkårlig preget av at dette er noe som prioriteres LITT mindre, noe som vel også reflekterer virkeligheten? Og ja, jeg er også litt ambivalent til dette. Ja, PL, CL og FA cup har litt høyere prioritet, og ja, det er bra at talentene får matcherfaring. De lærer særlig mye fra kamper som den i går. Men samtidig synes også jeg det blir helt feil å bruke dette som unnskyldning DERSOM man skulle tape. Ryker man ut mot spurs er det like forbasket surt, uansett hvilket lag man mønstrer og uansett hvilken turnering vi snakker om. At vi er blitt svært bortskjemte akkurat når det gjelder kamper mot spurs under Wenger forandrer ikke på det, snarere tvert i mot! :huh:

Link to comment
Share on other sites

Men samtidig synes også jeg det blir helt feil å bruke dette som unnskyldning DERSOM man skulle tape. Ryker man ut mot spurs er det like forbasket surt, uansett hvilket lag man mønstrer og uansett hvilken turnering vi snakker om.

Det var vel litt dette jeg prøvde å si med ganske mange ord, ja. Det er en slags trøst, men ingen unnskyldning å vite at vi har enda flere, enda bedre spiller om vi taper, men det er jo også omtrent som å si at vi hadde vunnet mot Spuds om Toure var her... Det er alltid Wengers privilegium å ta ut laget - og taper de han tar ut er det surt. Andre lags supportere lar ikke være å minne meg på at vi tapte uansett hvem vi har spilt med. Jeg mener derimot at det er positivt at media toner ned signifikansen av at Spuds spilte på høyde med oss for en gangs skyld i går på grunn av Wengers laguttak. Samtidig mener jeg at om Arsenal vinner Ligacupen med denne politikken er det fullt lovlig å skryte en del ekstra :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Internettansvarlig her. Dessuten er ligacupen undervurdert. Iallfall på dette forumet. Folk sier at vi ikke har noe å tape osv. når vi spiller ligacup, men det har vi virkelig. Personlig har jeg ekstremt lyst til å nå finalen, og selvsagt også prøve å vinne den. Kanskje kan vi møte Everton i år?

Link to comment
Share on other sites

Unnskyldning for hva? De representerer klubben på en fremragende måte.

 

Jo da, de representerer klubben på en flott måte. Men likevel brukes dette "reservelags"-argumentet som en forklaring på hvorfor de ikke utspiller spurs, noe et "toppet" Arsenal-lag vanligvis vil gjøre (ja, kampen før jul var et unntak!? :unsure: ). Og det at Wenger bruker et mer reservepreget mannskap i ligacupen gir jo uvilkårlig preget av at dette er noe som prioriteres LITT mindre, noe som vel også reflekterer virkeligheten? Og ja, jeg er også litt ambivalent til dette. Ja, PL, CL og FA cup har litt høyere prioritet, og ja, det er bra at talentene får matcherfaring. De lærer særlig mye fra kamper som den i går. Men samtidig synes også jeg det blir helt feil å bruke dette som unnskyldning DERSOM man skulle tape. Ryker man ut mot spurs er det like forbasket surt, uansett hvilket lag man mønstrer og uansett hvilken turnering vi snakker om. At vi er blitt svært bortskjemte akkurat når det gjelder kamper mot spurs under Wenger forandrer ikke på det, snarere tvert i mot! :huh:

 

Er nokså enig med deg her Piscator. Det er fantastisk hva disse unggutta presterer.

Men realiteten er at Mikke Mus cupen er det som er forbeholdt 'reservene', men et

tap for Tottene igår hadde vært utrolig kjipt.

Hva disse unggutta presterer mot mer erfarne motstandere er ganske fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange gode meninger her. Men for min del er det ikke så stor forskjell om vi kommer til finalen eller til semien. Ikke fordi det er resvervene som taper mot et toppet lag, og det dermed er en "unnskyldning" for at vi taper. Det viktigste er at reservene får kamptrening mot toppa lag som kjemper alt de kan for å vinne. Uansett om de ryker mot spurs eller ikke, så har de allerde klart kjempeprestasjonen å slå blakcburn borte!! Så klart, det beste hadde jo vært å vinne hele cupen - noe som Wenger faktisk aldri har gjort. En seier i cupen vil føre til en enorm selvtillits-boost for spillerne, men det viktigste er som sagt kamptreningen. En finale betyr også en ekstra kamp for reservene mot et topplag. Uansett vil vi være det laget som kommer ut som vinnere i denne cupen dette året pga kamptreningen de unge guttene får!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er genialt av Wenger å la reservelaget til Arsenal spille carling cup :unsure:

 

Ikke bare at de får vist seg fram for wenger og oss (supportere) men de får også en ENORM selvtillit !

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi jo sett at det laget vi har stilt med mot Burnley og Spudz ikke akkurat imponerte.

Det er vel ikke bare unggutta sin skyld, men også de som har vært med i gamet en stund nå.

 

Naturligvis er det en ypperlig mulighet til å la reservene og unggutta få vise seg fram i ligacupen, men ikke for en hver pris.

Jeg syns vi burde hatt litt mer mix av de som kalles "førstelagsspillerne" og ungguttene/reservene.

Wenger mente han gjorde feil å bruke Fabregas m.fl. i fjor og spolerte for andre turneringer, men jeg er ikke helt enig i det. Det var vel flere ting enn det som ikke fungerte i fjor.

Vi kom jo tross alt til finalen og rundspilte Chelsea store deler av kampen.

 

Det er imponerende det unggutta får til, men mener fortsatt det er nødvendig å stille med "ryggraden" i laget. Spesielt når det begynner å nærme seg finale.

Kanskje spesielt Gallas, Fabregas og kanskje Hleb eller Rosicky som skaper mye av drivet i Arsenal-spillet.

De kunne i det minste vært med i troppene i ligacupkampene.

Slik som f.eks. Gilberto, Denilson og Diaby har opptrått i det siste har jeg vanskelig for å se at det skal bli så mye bedre i returoppgjøret.

Forsvaret er jo også ganske shaky uten Sagna, Gallas, Toure og Clichy.

 

Min minste bekymring er spissene. Der har vi kvalitet som er bra nok og de gjør absolutt jobben sin.

Men de får jo ikke kommet til nok sjanser hvis midtbanen ikke holder nivået oppe.

 

Vi har antagelig det beste "b-laget" i England, men å insistere å på kun bruke dem er litt dumt syns jeg.

Svekker jo sjansen for å vinne et ligacuptrofè ganske mye.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyldning????

 

Var det ikke reservelaget kanskje?

 

Og b-gutta har jo klart seg godt.

Unnskyldning trenger vi ikke. Vi konstaterer at hverken Newcastle, Blackburn eller Tottenham har klart å vinne over reservegjengen til Wenger. Basta!

 

Men jeg skulle gjerne sett at Wenger brukte 3-4 av førstelagsspillerne, det hadde vært mer enn nok til å feie Tottenham ut av banen!

ja det hadde vært litt bedre men noen a-lagspillere og noen reserver :unsure:

 

kan jo prøve ut 2 og 2 nye spillere for hver kamp :huh:

Link to comment
Share on other sites

Unnskyldning for hva? De representerer klubben på en fremragende måte.

 

(Inn med te-skje? :unsure: ) Dersom en f.eks. skulle tape en kamp eller ryke ut av en cup..

 

Jeg skjønner hva du mener, men jeg ser det ikke sånn. Jeg synes tvert imot av vi er utrolig stolte av gutta, og at det er det som uttrykkes. Ikke en unnskyldning, og slett ikke at det er greit å tape. Dette er Arsenal-Spurs uansett hvem som spiller.

 

Fire turneringer på det nivået fotballen nå er kommet gjør at hele stallen må benyttes. At ligacupen er den turneringen som er lavest rangert er et faktum, og at lagoppstillingen vil gjespeile det er selvsagt. Dog drar Wenger dette til det ekstreme, og jeg er enig i B&M i at jeg gjerne skulle sett 2-3 spillere fra førstelaget også var med i disse kampene. Å startet kampen i går med Gallas i stedet for Djourou og Fabregas i stedet for Denilson ville helt klart gitt oss en helt annen pondus.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du ikke ser på sånn?? Ingen her som sier noe annet enn at vi er stolte over hva de har prestert. Jeg stiller heller ikke spørsmål ved Wengers valg av lag, som jeg synes her helt på sin plass.

 

Poenget er at det blir en overfokusering på at vi stiller med et reservepreget lag. Dersom du faktisk mener at mange ikke vil bruke dette som et argument dersom vi går ut, så deg om det, men jeg har vertfall mine tvil.

Link to comment
Share on other sites

da vil du(sir jonh) altså ikke bruke det som unnskyldning???

 

jeg ville heller ikke brukt det som unnskyldning, men har lest dette med b-lag bla bla flere ganger og vet om en del som ville brukt det som unnskylding..

 

a-laget til arsenal gjore ikke verdens beste kamp mot tottentott sist heller, vi hadde en god porsjon flaks då og..

 

håper på en bedre prestasjon neste gang, liker dårlig at tottenham får kredden for spillet i kampene sine mot oss i år

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det blir en overfokusering på at vi stiller med et reservepreget lag. Dersom du faktisk mener at mange ikke vil bruke dette som et argument dersom vi går ut, så deg om det, men jeg har vertfall mine tvil.

 

Selvsagt er det noen som vil gjøre det. So what? Vil flertallet gjøre det? Jeg tviler. Flertallet koser ræva av seg etter som gutta turer fram og alle er inneforstått med at dette på et eller annet tidspunkt kan si stopp. I fjor sa det stopp i finalen mot Chelsea. Jeg kan ikke huske at det påkrevde noen unnskyldninger for noe som helst. Tvert i mot var den store majoriteten likevel strålende fornøyd med det som ble prestert. Jeg kan heller ikke huske at noen hevdet at hadde bare de kjente spillerene vært på banen så hadde vi ikke tapt. Tvert i mot var det heller et rop om at de unge gutta burde spille i stedet for de mest kjente når det kladdet litt i serien. Også etter finaletapet, eller kanskje spesielt etter det. I år er det kanskje slutt i neste kamp, eller kanskje ikke. Tviler sterkt på at reaksjonene vil være stort annerledes av den grunn, selv om det er Spurs det gjelder.

 

Overfokusering? Dette er da helt naturlig. Det er et faktum at dette er et lag med snittalder rundt 20 år, og gjerne under det etter at 2-3 innbytter er gjort. Så lenge disse gutta feier over etablerte premier league motstandere sesong etter sesong vil det bli fokus på dette. Det er ikke mulig å ikke fokusere på dette. Hvem er det egentlig som fokuserer på dette? Wengerboys og The Arsenal Kids er begreper som er skapt i pressen, og ikke av Arsenalsupporterene. Sjekk TV-forumet om de er opptatt av det? Nei, jeg synes ikke dette er overfokusert. Det er kun en faktisk situasjon som reflekteres slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ville sikkert brukt det som "unnskyldning". Men jeg kan like gjerne si: "ligacupen, what ever". For jeg vil MYE MYE MYE heller vinne alt annet (PL, CL og/eller FA-cup). Det er derfor det er greit at AW stiller med "B-laget", og det er derfor også ikke like ille å tape i LC som i de andre turneringene. Forstå meg riktig, jeg vil gjerne vinne ALT, men må jeg velge, så ryker LC først.

 

Men Tottenham MÅ vi ikke tape mot!!! Uten at det er god nok grunn til at AW skal endre laguttaket.

Link to comment
Share on other sites

Ligacupen er ungguttenes mulighet. I går stilte vi mange unggutter, altså det vi her kan kalle reservelagsspillere. Slik har det utviklet seg under Wenger.

 

I starten når Wenger startet denne praksis var jeg totalt uenig, men i dag forstår jeg godt hvordan han handler slik. Fire turneringer, der PL og CL virkelig krever sitt, er det fort gjort å gape over for mye. Er stolt av hva ungguttene har prestert i kamp etter kamp, år etter år. Lag fra den øverste divisjonen har gått på hue og ræva ut av turneringen titt og ofte. Og skulle det bli et tap, så tror jeg at jeg heller ville ha brukt energi på å være stolt av gutta, enn å finne diverse unnskyldninger.

 

Om vi ville ha tapt, så ville det ha vært for jævlig, enten om vi stilte toppet eller reservepreget. Tap er aldri gøy. Og i går var det ille å se baklengsmålet komme, og enda verre når Keane feiret målet. Ble direkte uvel. Men uansett hvordan man vrir og vender på dette, faktum er at Arsenal stilte med er langt svakere mannskap enn Spudz. Et eventuelt tap kunne derfor lettere forsvares fra min side.

Link to comment
Share on other sites

I min verden er det forskjell på unnskyldning og forklaring.

Vi velger å stille med et svakere lag enn vi ville velge i en semifinale i champions league. Dette er et valg, som jeg mener kun er en forklaring på at Tottenham med et toppet lag, er bedre enn oss i kampen i går.

Vi velger å bruke dette mannskapet som en investering for fremtiden. De trenger sterk matching og dette er turneringen som blir valgt, en turnering vi ut i fra dette velger å nedprioritere. Dette er en forklaring. Så enkelt er det. Ingen unnskyldning.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen unnskyldning for evt. å ryke for Tottenham. Men det reserve-/junior-preget laget vårt har i Carling cupen må vitterlig kunne brukes som en del av forklaringen når/hvis laget skulle ryke ut.

 

Jeg ser også at noen ønsker 2-3 av våre faste menn i denne cupen. Det er et ønske jeg på ingen måte støtter. Spillere som Fabregas, Gallas og Hleb kan umulig spille alle kamper sesongen igjennom. Og skulle de være med fra eksempelvis semifinalen i ligacupen, tror jeg konsekvensen fort ville blitt dalende prestasjoner forøvrig og eller at de måtte hviles i det jeg anser som viktigere kamper, PL,CL og FA-cup. (I mine øyne er enhver ligakamp, i hvert fall i den posisjonen vi er i nå, viktigere enn en ligacupfinale).

 

Dessuten er det langt fra sikkert at Fabregas' tilstedeværelse i en slik kamp ville gitt noe bedre resultat. Kanskje ville han gitt ro og selvtillit i rekkene, men det kan også hende at vi igjen ville fått se et Henry-syndrom; et Arsenal-lag med én stor og for dominerende stjerne som alle angrep skal igjennom. Henry var i sin siste Arsenal-sesong, selv om han sikkert ikke ønsket det selv, en hvilepute for resten av laget. Jeg er redd Fabregas kunne blitt det samme for young guns.

 

Slik det er nå bærer unggutta/reservene det hele og fulle ansvar i ligacupen. Det mener jeg gavner oss best både på lang og kort sikt. Det nest beste ville vært full satsing. En halvveis-satsing (eller gylden middelvei som mine kritikere vil hevde) mener jeg er den dårligste.

Link to comment
Share on other sites

dette er ikke junior\reserve laget til arsenal de fleste spillerne er førstelagspillere så blir lagt frem litt feil av og til synes jeg, det som er saken er vel bare at de fleste av disse er ung..

 

hvor mange av de som spilte i går som har reserve lagskamper for arsenal, ikke mange det..

 

walcott, denilson, senderos, gilberto, eduardo, bendtner, rvp, diaby, djourou, sagna, er first team members alle sammen, er vel bare traore som spiller på reserve laget til vanlig

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt! Vi spiller jo med reservelaget, og da mener jeg at det er sterkt av dem å komme så langt, og slått ut Newcastle og Blackburn. Men om vi hadde røke ut, så har vi all rett til å forsvare oss og laget med det, for vi spiller med B-lag mot de fleste laga som toppa Premier League lag. Så det er jo HELT SANT!

Link to comment
Share on other sites

Skulle vi ryke ut mot Chelsea, Liverpool, Newcastle, Derby og diverse andre lag i Premier League, untatt Tottenham, da kunne vi brukt den unnskyldningen. Men å tape for Tottenham er det aller verste en Gooner vet om. Skulle tape komme i LC med B-laget, ville det uansett vært en tragedie. Og da tenker ikke jeg sånn: "Ja ja, det var B-laget", men at vi har tapt mot erkerivalene våre. Noe som ikke har skjedd på lenge. Så lenge at jeg ikke husker det akkurat nå, tidlig på morgenen.

 

Men uansett så taper vi ikke for Scum, EVER!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil fremdeles ikke bruke dette som noen unnskyldning. Kunne nesten forutse at Spudz ville vinne denne kampen. Spudz er mange hakk mer gira på å vinne denne kampen enn hva Arsenal er.

 

All honør til Spudz som vinner, men det må også være lov til å se på dagens Arsenal-lag. Fire ferske fjes i Fabianski, Hoyte, Traore og Denilson. Ellers danner Walcott og Bendtner spissparet. Spudz stiller som alltid et sterkt lag.

 

Min påstand blir vel noe sånn som at et ordinært Arsenal-lag aldri ville ha endt slik som dagens lag!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...