Jump to content

EM 2008


The Gunner

Recommended Posts

  • Replies 400
  • Created
  • Last Reply

Gratulerer Cesc, gratulerer Spania. Dette var fortjent.

Du stjal mine ord :D... Gratulerer Cesc og Spania, de har vært best i hele mesterskapet. Selvom jeg håpet på Tyskland er jeg overhodet ikke bitter. Gleder meg til å se Cescyboy løfte pokalen nå! Han har som sagt vist klasse og dette unner jeg ham, og husk; dette er bare begynnelsen av et overnaturlig fotballtalent, som kommer til å gi oss glede, mye glede!

Link to comment
Share on other sites

spania var nok bedre enn tyskland, men dette kunne endt på et helt annet vis om dommeren ikke hadde hatt hjerte for spania. mannen ga primadonnaene fra spania frispark i alle dueller. den andre veien kunne det nesten virke som om det måtte drap til for å få frispark. spanjolene er gode i handball, men de kan da ikke få bruke hendene i sekstenmeteren. det var da fan meg enkelt å se at det skulle være straffe.

 

spania med dommeren som tolvte mann vant mot et tysk lag som prøvde på noe de ikke har gjort tidligere i turneringen. kantene trakk inn i banen, og ballen skulle inn sentralt. banens desidert dårligste, og den største skuffelsen i em, ballack, har tidenes dårligste kamp. hver gang han mottok ballen, gikk han seg fast en spanjol og gav bort ballen. det må vel være den dårligste innsatsen av en tysk fotballspiller noensinne.

 

podolski, marchena: kom til arsenal?

Link to comment
Share on other sites

Imponerende kamp igjen av Spania! Fullt fortjent at de vant EM! Utrolig gøy for Fabregas også. Tyskland startet bra, men Spania ble bare bedre og bedre og kunne vunnet denne kampen med flere mål hadde de vært litt mer heldige og effektive. :D

 

Enig med refser - skulle gjerne hatt Marchena i Arsenal. For en stopper han har vært i dette EM!

Link to comment
Share on other sites

spania var nok bedre enn tyskland, men dette kunne endt på et helt annet vis om dommeren ikke hadde hatt hjerte for spania. mannen ga primadonnaene fra spania frispark i alle dueller. den andre veien kunne det nesten virke som om det måtte drap til for å få frispark. spanjolene er gode i handball, men de kan da ikke få bruke hendene i sekstenmeteren. det var da fan meg enkelt å se at det skulle være straffe.

 

spania med dommeren som tolvte mann vant mot et tysk lag som prøvde på noe de ikke har gjort tidligere i turneringen. kantene trakk inn i banen, og ballen skulle inn sentralt. banens desidert dårligste, og den største skuffelsen i em, ballack, har tidenes dårligste kamp. hver gang han mottok ballen, gikk han seg fast en spanjol og gav bort ballen. det må vel være den dårligste innsatsen av en tysk fotballspiller noensinne.

 

podolski, marchena: kom til arsenal?

Whining for min del....

Og heller lyst på senna eller villa istedenfor podolski og marchena...

FABREGAAAAS!!!!!

Dommern var Nøytral og Spania vant fullt fortjent, ingenting kan endre på det nå!!!!!:D

Link to comment
Share on other sites

EMs keeper: - Edwin van der Sar

Nederland startet, som vi alle vet, mesterskapet glimrende. Helt overraskende vant de "Dødens Gruppe" lekende lett, etter å ha ydmyket VM-finalistene Italia og Frankrike. En av de viktigste grunnene til dette var Edwin van der Sar. Han hadde en rekke matchvinnende redninger i samtlige kamper i gruppespillet. I tillegg var han mye med i oppbyggingsfasen i mange av de livsfarlige contringene til Nederland.

Utfordrer: - Iker Casillas

 

EMs forsvarsspiller: - Sergio Ramos

Startet mesterskapet noe forsiktig, men har tatt seg mer og mer opp, og står til slutt igjen som EM-vinner og den soleklart beste forsvareren i mesterskapet. På forhånd stilte jeg meg tvilende til om han var god nok til å takle så mange gode angrepsspillere han fikk mot seg. Altså stilte jeg spørsmålstegn angående hans defensive kvaliteter. Han har overbevist meg stort, og har vært en av Spania's aller viktigste spillere på veien til triumf. Fremover har han som vanlig vært glimrende.

Utfordrer: - Yuriy Zhirkov

 

EMs midtbanespiller: - Marcos Senna

Eks-brasilianeren havner naturlig nok til dels i skyggen av de elegante og langt mer offensive Xavi Hernandez og Andres Iniesta på midtbanen til Spania. Men uten en spiller som Marcos Senna, i den rollen han spiller på laget, ville Spania neppe vunnet EM. Han ligger i rommet mellom midtbanen og forsvaret, og har i hovedsak ansvar for å ta ut de viktigste angrepsspillerne til motstanderen. Andrey Arshavin og Michael Ballack er bare noan av verdensstjernene han har tatt totalt ut av viktige kamper.

Utfordrer: - Wesley Sneijder

 

EMs angrepspiller: - Lukas Podolski

Åpnet mesterskapet forrykende med to mål mot sitt opprinnelige hjemland Polen, og fulgte det opp med scoring mot Kroatia i neste kamp. Videre i mesterskapet kom det ingen scoringer, men han spilte glimrende i nærmest samtlige kamper, og spilte en nøkkelrolle i Löw's mannskap som tok seg helt til finalen. Minimum èn målgivende pasning, og mange gode innlegg var bare noe av det han tilførte laget mot slutten av mesterskapet.

Utfordrer: - Andrey Arshavin

 

EMs spiller: - Marcos Senna

Begrunnelse over.

Utfordrer: - Sergio Ramos

 

EMs unge spiller: - Cesc Fabregas

Spilte ikke like mye som forventet, da han hadde en rolle som "Super Sub" i Aragones' mannskap. I hver eneste kamp hvor han kom inn, endret han kampbildet totalt, og viste glimrende pasningsspill, overblikk og teknikk. Spilte fra start for første gang i mesterskapet mot Hellas, og var etter rapportene å dømme banens soleklart beste spiller. Sin andre kamp fra start kom i selveste finalen, grunnet David Villa's forsmedelige skade. Han var igjen en av de beste spillerne, og strødde om seg med flotte pasninger, som løste opp det meste av Tyskland's forsvar.

Utfordrer: - David Silva

 

EMs manager: - Guus Hiddink

Først tok den hyllede treneren Russland videre fra kvalifiseringen for EM, hvor de eliminerte puljefavorittene England. Med Hiddink's nyinnførte angrepsspill kom Russland seg videre fra gruppa, og skulle møte Hollenderen's hjemland i kvartfinalen. Andrey Arshavin briljerte, og Hiddink's menn ydmyket Nederland 3-1 etter ekstraomganger. Superlativene rettet mot Hiddink tok aldri slutt, selv om Spania ble et par hakk for store i semifinalen. Allikevel er det ingen tvil om hvem som fortjener denne tittelen.

Utfordrer: - Fatih Terim

 

EMs overraskelse: - Tyrkia

På forhånd var Tyrkia tippet som et av de svakeste lagene i hele turneringen. Ingen trodde de skulle ta seg videre fra gruppa, men Fatih Terim's menn viste seg bedre enn noen kunne forvente. De tok seg videre fra kvartfinalen etter en thriller av de sjeldne mot Kroatia. I semifinalen mot Tyskland hadde de 12 av de beste spillerne sine ute med skader og suspensjoner. Tyskerne undervurderte tydeligvis de røde, som kjørte over dem totalt i så godt som 90 minutter. Men tyrkerne fikk smake sin egen medisin når Phillip Lahm, ufortjent satte inn seiersmålet på overtid.

Utfordrer: - Russland

 

EMs skuffelse: - Frankrike

Frankrike var naturlig nok, med sitt utrolige mannskap, en av forhåndsfavorittene. Men trener Raymond Domenech gjorde mange rare valg når det gjalt førsteellever, og det viste seg at det skulle bli skjebnesvangert. De åpnet svakt mot det antatt dårligste laget i gruppa, Romania, og klarte kun uavgjort. Deretter ble gruppekampene til Frankrike preget av mange endringer i laget. 4-1 tap mot Nederland ble hardt å takle, og i sin siste og avgjørende gruppekamp mot Italia ble det et relativt ufortjent 2-0 tap. En av favorittene sto altså igjen med ett enkelt poeng i gruppespillet. Det er alt for dårlig.

Utfordrer: - Tsjekkia

 

EMs flopp: - Frankrike

Begrunnelse over.

Utfordrer: - Hellas

 

EMs innbytter: - Cesc Fabregas

Begrunnelse over.

Utfordrer: - Arjen Robben

 

EMs mest attraktive lag: - Nederland

Jeg har nevnt Nederland ved flere anledninger over, og her får de endelig sin kåring. De holdt ikke helt inn, men sto for EMs soleklart mest attraktive fotball. Med Wesley Sneijder i spissen utspilte de giganter som Italia, Frankrike og til dels Romania etter tur. Ruud van Nistelrooy hadde funnet formen, og forsvaret fungerte optimalt. Strålende angreps- og kontringsfotball resulterte i mange mål. De ble overrumplet av også attraktive Russland i kvartfinalen, men blir laget som skal huskes for sin herlige holdning og flotte spill.

Utfordrer: - Spania

 

EMs minst attraktive lag: - Hellas

Fulgte absolutt ikke 2004-triumfen opp i det hele tatt. Årets mesterskaps soleklart med destruktive og dårlige fotball sto Otto Rehagel's menn for. Prøvde til stadighet å drepe kamper med mye spill på egen banehalvdel. De fortjener absolutt ikke en plass i flere store mesterskap dersom de bare skal være ute etter å ødelegge fotballkamper. At de vant EM 2004 er en tragedie. Jeg tar herved fra Otto Rehagel gudestatusen han har fått i Hellas.

Utfordrer: - Frankrike

 

EMs lag:

Edwin van der Sar

Sergio Ramos - Carles Puyol - Sergey Ignashevich - Yuriy Zhirkov

Wesley Sneijder - Marcos Senna - Cesc Fabregas - David Silva

Andrey Arshavin - Lukas Podolski

Link to comment
Share on other sites

EMs keeper: - Edwin van der Sar

Nederland startet, som vi alle vet, mesterskapet glimrende. Helt overraskende vant de "Dødens Gruppe" lekende lett, etter å ha ydmyket VM-finalistene Italia og Frankrike. En av de viktigste grunnene til dette var Edwin van der Sar. Han hadde en rekke matchvinnende redninger i samtlige kamper i gruppespillet. I tillegg var han mye med i oppbyggingsfasen i mange av de livsfarlige contringene til Nederland.

Utfordrer: - Iker Casillas

 

EMs forsvarsspiller: - Sergio Ramos

Startet mesterskapet noe forsiktig, men har tatt seg mer og mer opp, og står til slutt igjen som EM-vinner og den soleklart beste forsvareren i mesterskapet. På forhånd stilte jeg meg tvilende til om han var god nok til å takle så mange gode angrepsspillere han fikk mot seg. Altså stilte jeg spørsmålstegn angående hans defensive kvaliteter. Han har overbevist meg stort, og har vært en av Spania's aller viktigste spillere på veien til triumf. Fremover har han som vanlig vært glimrende.

Utfordrer: - Yuriy Zhirkov

 

EMs midtbanespiller: - Marcos Senna

Eks-brasilianeren havner naturlig nok til dels i skyggen av de elegante og langt mer offensive Xavi Hernandez og Andres Iniesta på midtbanen til Spania. Men uten en spiller som Marcos Senna, i den rollen han spiller på laget, ville Spania neppe vunnet EM. Han ligger i rommet mellom midtbanen og forsvaret, og har i hovedsak ansvar for å ta ut de viktigste angrepsspillerne til motstanderen. Andrey Arshavin og Michael Ballack er bare noan av verdensstjernene han har tatt totalt ut av viktige kamper.

Utfordrer: - Wesley Sneijder

 

EMs angrepspiller: - Lukas Podolski

Åpnet mesterskapet forrykende med to mål mot sitt opprinnelige hjemland Polen, og fulgte det opp med scoring mot Kroatia i neste kamp. Videre i mesterskapet kom det ingen scoringer, men han spilte glimrende i nærmest samtlige kamper, og spilte en nøkkelrolle i Löw's mannskap som tok seg helt til finalen. Minimum èn målgivende pasning, og mange gode innlegg var bare noe av det han tilførte laget mot slutten av mesterskapet.

Utfordrer: - Andrey Arshavin

 

EMs spiller: - Marcos Senna

Begrunnelse over.

Utfordrer: - Sergio Ramos

 

EMs unge spiller: - Cesc Fabregas

Spilte ikke like mye som forventet, da han hadde en rolle som "Super Sub" i Aragones' mannskap. I hver eneste kamp hvor han kom inn, endret han kampbildet totalt, og viste glimrende pasningsspill, overblikk og teknikk. Spilte fra start for første gang i mesterskapet mot Hellas, og var etter rapportene å dømme banens soleklart beste spiller. Sin andre kamp fra start kom i selveste finalen, grunnet David Villa's forsmedelige skade. Han var igjen en av de beste spillerne, og strødde om seg med flotte pasninger, som løste opp det meste av Tyskland's forsvar.

Utfordrer: - David Silva

 

EMs manager: - Guus Hiddink

Først tok den hyllede treneren Russland videre fra kvalifiseringen for EM, hvor de eliminerte puljefavorittene England. Med Hiddink's nyinnførte angrepsspill kom Russland seg videre fra gruppa, og skulle møte Hollenderen's hjemland i kvartfinalen. Andrey Arshavin briljerte, og Hiddink's menn ydmyket Nederland 3-1 etter ekstraomganger. Superlativene rettet mot Hiddink tok aldri slutt, selv om Spania ble et par hakk for store i semifinalen. Allikevel er det ingen tvil om hvem som fortjener denne tittelen.

Utfordrer: - Fatih Terim

 

EMs overraskelse: - Tyrkia

På forhånd var Tyrkia tippet som et av de svakeste lagene i hele turneringen. Ingen trodde de skulle ta seg videre fra gruppa, men Fatih Terim's menn viste seg bedre enn noen kunne forvente. De tok seg videre fra kvartfinalen etter en thriller av de sjeldne mot Kroatia. I semifinalen mot Tyskland hadde de 12 av de beste spillerne sine ute med skader og suspensjoner. Tyskerne undervurderte tydeligvis de røde, som kjørte over dem totalt i så godt som 90 minutter. Men tyrkerne fikk smake sin egen medisin når Phillip Lahm, ufortjent satte inn seiersmålet på overtid.

Utfordrer: - Russland

 

EMs skuffelse: - Frankrike

Frankrike var naturlig nok, med sitt utrolige mannskap, en av forhåndsfavorittene. Men trener Raymond Domenech gjorde mange rare valg når det gjalt førsteellever, og det viste seg at det skulle bli skjebnesvangert. De åpnet svakt mot det antatt dårligste laget i gruppa, Romania, og klarte kun uavgjort. Deretter ble gruppekampene til Frankrike preget av mange endringer i laget. 4-1 tap mot Nederland ble hardt å takle, og i sin siste og avgjørende gruppekamp mot Italia ble det et relativt ufortjent 2-0 tap. En av favorittene sto altså igjen med ett enkelt poeng i gruppespillet. Det er alt for dårlig.

Utfordrer: - Tsjekkia

 

EMs flopp: - Frankrike

Begrunnelse over.

Utfordrer: - Hellas

 

EMs innbytter: - Cesc Fabregas

Begrunnelse over.

Utfordrer: - Arjen Robben

 

EMs mest attraktive lag: - Nederland

Jeg har nevnt Nederland ved flere anledninger over, og her får de endelig sin kåring. De holdt ikke helt inn, men sto for EMs soleklart mest attraktive fotball. Med Wesley Sneijder i spissen utspilte de giganter som Italia, Frankrike og til dels Romania etter tur. Ruud van Nistelrooy hadde funnet formen, og forsvaret fungerte optimalt. Strålende angreps- og kontringsfotball resulterte i mange mål. De ble overrumplet av også attraktive Russland i kvartfinalen, men blir laget som skal huskes for sin herlige holdning og flotte spill.

Utfordrer: - Spania

 

EMs minst attraktive lag: - Hellas

Fulgte absolutt ikke 2004-triumfen opp i det hele tatt. Årets mesterskaps soleklart med destruktive og dårlige fotball sto Otto Rehagel's menn for. Prøvde til stadighet å drepe kamper med mye spill på egen banehalvdel. De fortjener absolutt ikke en plass i flere store mesterskap dersom de bare skal være ute etter å ødelegge fotballkamper. At de vant EM 2004 er en tragedie. Jeg tar herved fra Otto Rehagel gudestatusen han har fått i Hellas.

Utfordrer: - Frankrike

 

EMs lag:

Edwin van der Sar

Sergio Ramos - Carles Puyol - Sergey Ignashevich - Yuriy Zhirkov

Wesley Sneijder - Marcos Senna - Cesc Fabregas - David Silva

Andrey Arshavin - Lukas Podolski

 

Er enig med deg i nesten alt du skrev der :P og veldig bra begrunnelser hr du også :D Den eneste forandringen JEG ville tatt, var å ta inn Marchenna i stedet for Puyol, men ellers er jeg helt enig med deg! :)

Link to comment
Share on other sites

EMs keeper: - Gianluigi Buffon

Det er Buffon, og det er de andre. Keepere har sine øyeblikk og blaff, men Buffon er der hver gang. Så også nå. Buffon fikk mer eller mindre egenhendig Italia til en kvartfinale.

Utfordrer: - Edvin van der Sar

 

EMs forsvarsspiller: - Carlos Marchena

En hovedårsak til at Spania vinner. Har satt sine langt mer kjente medspillere Sergio Ramos og Charles Puyol i skyggen. Det betyr ikke at Ramos/Puyol ikke har vært gode, men Marchena har vært en klasse over.

Utfordrer: - Ingen

 

EMs midtbanespiller: - Marcos Senna

Har ved siden av nevnte Marchena vært Spanias viktigste spiller. Balanserer opp Spanias kreative midtbanespillere på en fremragende måte.

Utfordrer: - Ingen

 

EMs angrepspiller: - David Villa

Norge er fokusert på Premier League, og dermed Fernando Torres. Så fikk David Villa vist for resten av europa det de fleste spanjoler visste fra før, at selv om Torres er god så er Villa bedre.

Utfordrer: - Ruud van Nistelrooy

 

EMs spiller: - Marcos Senna

Begrunnelse over.

Utfordrer: - Marchena

 

EMs unge spiller: - Cesc Fabregas

Kanskje EM's mest omtalte spiller, men i Spania er Xavi sjef og Cesc er bare enn guttunge. Vel å merke en populær guttunge. I alle fall nå. Han er mesterskapets Super-Sub, og Spanias 4. viktigste spiller etter Senna, Marcena og David Villa.

Utfordrer: - David Silva

 

EMs manager: - Guus Hiddink

Mannen er unik i landslagssammenheng. Alt han tar i blir til noe som ligner på gull.

Utfordrer: - Ingen

 

EMs overraskelse: - Tyrkia

Det er utrolig at det er mulig ha ha så mye flaks, men det har sin pris. Når de endelig røk ut hadde de uflaks.

Utfordrer: - Russland

 

EMs skuffelse: - Frankrike

Må vel si Frankrike til tross for at det var ganske forutsigbart egentlig. Den nye generasjonen franskmenn er ikke kvalitetsmessig i nærheten av den gamle som har lagt opp eller er på vei ut. I tillegg har Raymond Domenech alle kvalifikasjoner til å ta over Spurs i løpet av sesongen.

Utfordrer: - Hellas

 

EMs flopp: - Nederland

Nederland som landet med et plask etter å ha blitt blåst opp til en ballongs som måtte sprekke. Flotte scoringer laget en illusjon om kvalitet som ikke var reell. Nederland var aldri 3 mål bedre enn hverken Italia eller Frankrike. Deres bane ble at de levde ut illusjonene selv med total krasjlanding mot Russland som følge.

Utfordrer: - Portugal

 

EMs innbytter: - Cesc Fabregas

Begrunnelse unødvendig. Innbytteren er farlig nær å være EM's beste spiller.

Utfordrer: - Ingen

 

EMs mest attraktive lag: - Spania

Utvilsomt Spania. De har hold koken fra første til siste kamp med attraktiv fotball. Nederland hadde fantastiske øyeblikk i sine to første kamper og Russland på høygear var også imponerende. Dette ble imidlertid bare blaff, men Spania holdt stilen hele veien.

Utfordrer: - Nederland

 

EMs minst attraktive lag: - Hellas

Hellas. Direkte pinlig.

Utfordrer: - Ingen

 

EMs lag:

Gianluigi Buffon

Sergio Ramos - Carles Puyol - Carlos Marchena - Fabio Grosso

Anderi Arshavin - Marcos Senna - Cesc Fabregas - Wesley Sneijder

Ruud van Nistelrooy - David Villa

Link to comment
Share on other sites

EMs keeper: - Edwin van der Sar

Nederland startet, som vi alle vet, mesterskapet glimrende. Helt overraskende vant de "Dødens Gruppe" lekende lett, etter å ha ydmyket VM-finalistene Italia og Frankrike. En av de viktigste grunnene til dette var Edwin van der Sar. Han hadde en rekke matchvinnende redninger i samtlige kamper i gruppespillet. I tillegg var han mye med i oppbyggingsfasen i mange av de livsfarlige contringene til Nederland.

Utfordrer: - Iker Casillas

 

EMs forsvarsspiller: - Sergio Ramos

Startet mesterskapet noe forsiktig, men har tatt seg mer og mer opp, og står til slutt igjen som EM-vinner og den soleklart beste forsvareren i mesterskapet. På forhånd stilte jeg meg tvilende til om han var god nok til å takle så mange gode angrepsspillere han fikk mot seg. Altså stilte jeg spørsmålstegn angående hans defensive kvaliteter. Han har overbevist meg stort, og har vært en av Spania's aller viktigste spillere på veien til triumf. Fremover har han som vanlig vært glimrende.

Utfordrer: - Yuriy Zhirkov

 

EMs midtbanespiller: - Marcos Senna

Eks-brasilianeren havner naturlig nok til dels i skyggen av de elegante og langt mer offensive Xavi Hernandez og Andres Iniesta på midtbanen til Spania. Men uten en spiller som Marcos Senna, i den rollen han spiller på laget, ville Spania neppe vunnet EM. Han ligger i rommet mellom midtbanen og forsvaret, og har i hovedsak ansvar for å ta ut de viktigste angrepsspillerne til motstanderen. Andrey Arshavin og Michael Ballack er bare noan av verdensstjernene han har tatt totalt ut av viktige kamper.

Utfordrer: - Wesley Sneijder

 

EMs angrepspiller: - Lukas Podolski

Åpnet mesterskapet forrykende med to mål mot sitt opprinnelige hjemland Polen, og fulgte det opp med scoring mot Kroatia i neste kamp. Videre i mesterskapet kom det ingen scoringer, men han spilte glimrende i nærmest samtlige kamper, og spilte en nøkkelrolle i Löw's mannskap som tok seg helt til finalen. Minimum èn målgivende pasning, og mange gode innlegg var bare noe av det han tilførte laget mot slutten av mesterskapet.

Utfordrer: - Andrey Arshavin

 

EMs spiller: - Marcos Senna

Begrunnelse over.

Utfordrer: - Sergio Ramos

 

EMs unge spiller: - Cesc Fabregas

Spilte ikke like mye som forventet, da han hadde en rolle som "Super Sub" i Aragones' mannskap. I hver eneste kamp hvor han kom inn, endret han kampbildet totalt, og viste glimrende pasningsspill, overblikk og teknikk. Spilte fra start for første gang i mesterskapet mot Hellas, og var etter rapportene å dømme banens soleklart beste spiller. Sin andre kamp fra start kom i selveste finalen, grunnet David Villa's forsmedelige skade. Han var igjen en av de beste spillerne, og strødde om seg med flotte pasninger, som løste opp det meste av Tyskland's forsvar.

Utfordrer: - David Silva

 

EMs manager: - Guus Hiddink

Først tok den hyllede treneren Russland videre fra kvalifiseringen for EM, hvor de eliminerte puljefavorittene England. Med Hiddink's nyinnførte angrepsspill kom Russland seg videre fra gruppa, og skulle møte Hollenderen's hjemland i kvartfinalen. Andrey Arshavin briljerte, og Hiddink's menn ydmyket Nederland 3-1 etter ekstraomganger. Superlativene rettet mot Hiddink tok aldri slutt, selv om Spania ble et par hakk for store i semifinalen. Allikevel er det ingen tvil om hvem som fortjener denne tittelen.

Utfordrer: - Fatih Terim

 

EMs overraskelse: - Tyrkia

På forhånd var Tyrkia tippet som et av de svakeste lagene i hele turneringen. Ingen trodde de skulle ta seg videre fra gruppa, men Fatih Terim's menn viste seg bedre enn noen kunne forvente. De tok seg videre fra kvartfinalen etter en thriller av de sjeldne mot Kroatia. I semifinalen mot Tyskland hadde de 12 av de beste spillerne sine ute med skader og suspensjoner. Tyskerne undervurderte tydeligvis de røde, som kjørte over dem totalt i så godt som 90 minutter. Men tyrkerne fikk smake sin egen medisin når Phillip Lahm, ufortjent satte inn seiersmålet på overtid.

Utfordrer: - Russland

 

EMs skuffelse: - Frankrike

Frankrike var naturlig nok, med sitt utrolige mannskap, en av forhåndsfavorittene. Men trener Raymond Domenech gjorde mange rare valg når det gjalt førsteellever, og det viste seg at det skulle bli skjebnesvangert. De åpnet svakt mot det antatt dårligste laget i gruppa, Romania, og klarte kun uavgjort. Deretter ble gruppekampene til Frankrike preget av mange endringer i laget. 4-1 tap mot Nederland ble hardt å takle, og i sin siste og avgjørende gruppekamp mot Italia ble det et relativt ufortjent 2-0 tap. En av favorittene sto altså igjen med ett enkelt poeng i gruppespillet. Det er alt for dårlig.

Utfordrer: - Tsjekkia

 

EMs flopp: - Frankrike

Begrunnelse over.

Utfordrer: - Hellas

 

EMs innbytter: - Cesc Fabregas

Begrunnelse over.

Utfordrer: - Arjen Robben

 

EMs mest attraktive lag: - Nederland

Jeg har nevnt Nederland ved flere anledninger over, og her får de endelig sin kåring. De holdt ikke helt inn, men sto for EMs soleklart mest attraktive fotball. Med Wesley Sneijder i spissen utspilte de giganter som Italia, Frankrike og til dels Romania etter tur. Ruud van Nistelrooy hadde funnet formen, og forsvaret fungerte optimalt. Strålende angreps- og kontringsfotball resulterte i mange mål. De ble overrumplet av også attraktive Russland i kvartfinalen, men blir laget som skal huskes for sin herlige holdning og flotte spill.

Utfordrer: - Spania

 

EMs minst attraktive lag: - Hellas

Fulgte absolutt ikke 2004-triumfen opp i det hele tatt. Årets mesterskaps soleklart med destruktive og dårlige fotball sto Otto Rehagel's menn for. Prøvde til stadighet å drepe kamper med mye spill på egen banehalvdel. De fortjener absolutt ikke en plass i flere store mesterskap dersom de bare skal være ute etter å ødelegge fotballkamper. At de vant EM 2004 er en tragedie. Jeg tar herved fra Otto Rehagel gudestatusen han har fått i Hellas.

Utfordrer: - Frankrike

 

EMs lag:

Edwin van der Sar

Sergio Ramos - Carles Puyol - Sergey Ignashevich - Yuriy Zhirkov

Wesley Sneijder - Marcos Senna - Cesc Fabregas - David Silva

Andrey Arshavin - Lukas Podolski

Bra liste, men jeg må si at jeg ville satt podolski ned på venstrekant og byttet david silva med david villa :D

Link to comment
Share on other sites

ja slik ville mitt lag sett ut:

 

Keeper: Edvin Van Der Sar ( Iker Casillas )

 

Høyreback: Sergio Ramos ( Phillip Lahm )

Midtstopper: Carles Puyol ( Kolodin )

Midtstopper: Pepe ( Marchena )

Venstreback: Zhirkov ( Gio )

 

Høyremidt: Sneijder ( Iniesta )

Sentral: Senna ( Semak )

Sentral: Fabregas ( Xavi )

Venstremidt: Podolski ( Silva )

 

Spiss: Arsjavin ( Torres )

Spiss: David Villa ( Pavlusjenko/Güiza)

Link to comment
Share on other sites

Det som var bra var at ingen Arsenal spillere ble skadet under årets EM :)

 

Vel, snart tenker jeg meldingen om at Van Persie er skadet igjen kommer. Han snubla i trappa ut fra flyet i London, og brakk tånegla. Tror det var snakk om 3-4 måneder's fravær.

Link to comment
Share on other sites

Herlige oppsummeringer fra Helmik'n og Sir John! Gode vurderingere av dere begge, men Sir John vinner på grunn av sitt keepervalg! Få den mannen til Arsenal. ASAP!

 

Dette har vært et fantastisk mesterskap. Utrolig mange underholdende og spennende kamper. At det var Spania som stod igjen som vinner er bare rett og rimelig. Fantastisk fotball.

 

Den største skuffelsen er Frankrike. Det skal rett og slett ikke være mulig å levere et så svakt mesterskap. Er også skuffet over hvordan Nederland faller sammen mot Russland. Det var et nedtur. De som har overrasket er Tyrkia og Russland. Vi må takke høyere makter for at Tyrkia faktisk nektet Norge adgang til dette mesterskapet. Tør ikke å tenke på hvilken nedtur dette vil ha blitt.

 

Mange gode spillere har vist seg frem. Skulle gjerne ha hentet et par spanjoler til Arsenal. Der var det kvalitet i samtlige ledd. Vår egen Fabregas, til tross for «lite» spilletid, er en av drivkreftene på dette laget.

 

Arsenal har også hatt med mange spillere i mesterskapet. Fabregas er den som har kommet best ut, mens van Persie og Lehmann har gjort sine saker godt.

Link to comment
Share on other sites

Er jo helt tragedie at Domenech får fortsette som sjef for Frankrike. Merkelig er det også.

 

Men se det positive i det; da slipper vi en del skader.

Ja, stakkars Frankrike, merkelig fyr! Men som du sier, da slipper vi "unødvendige" skader :D

Link to comment
Share on other sites

Slik vuderer jeg Arsenal spillerne i EM:

 

Fabregas: Den beste Arsenalspilleren under årets EM. Viser nydelig blikk og pasninger+godt arbeid hjemover. Utrolig at han ikke ble brukt mer enn han ble. Allikevel ble han meget viktig for Spania den tiden han spilte. 8 av 10

 

Lehmann: Viser at han fortsatt er en god keeper tross noe småplukk. Imponerende at han holder slik klasse etter benking i Arsenal. Burde kanskje ventet litt ved Torres mål i finalen, men er allikevel litt lei meg for at denne sutrekoppen forlater oss. 6 av 10

 

Robin Van Persie: Rakk EM så vidt, og ble på grunn av det en superinnbytter sammen med Robben. Scorer to mål, hvor det ene er klasse over. Har fintene og snerten i skuddene, men mangler litt etter et langt skademareritt i 07/08. Spår uannsett at han får en meget god sesong i Arsenal i 208/09-sesongen.

7 av 10

 

Senderos: Ble sammen med Sveits det første laget som ikke teoretisk kunne gå videre i EM. Tross dette viser han at han er en god stopper så lenge han ikke blir utfordret på fart. Tror aldri han blir noe særlig mer enn en helt ok reserve på Arsenal, men fikk nok selvtillit etter dette EM. Av Sveits' beste.

6 av 10

 

Djourou: Spilte for lite til å bli vurdert. (Spilte han i det hele tatt noe?)

 

Alt i alt et bra "Arsenal-EM" uten skadde spillere

Link to comment
Share on other sites

Lehmann: Viser at han fortsatt er en god keeper tross noe småplukk. Imponerende at han holder slik klasse etter benking i Arsenal. Burde kanskje ventet litt ved Torres mål i finalen, men er allikevel litt lei meg for at denne sutrekoppen forlater oss. 6 av 10

 

Det målet var ikke Lehmans feil, Lahm gjør en utrolig slett forsvarsjobb (utrolig at en del eksperter setter han på mesterskapets lag... :blink: ). En ting er at han sover og blir forbiløpt av Torres, en annen ting er hvordan han reagerer etter det. Han lunker etter og sikrer ikke området hvor Lehman naturlig nok må ha sine bein. Er det en eneste en her på forumet som tror at f. eks Toure IKKE hadde slengt beina fram og derved dekket området som Lehman ikke kunne dekket med overkroppen?

 

Ræva av Lahm, ikke Lehmans skyld!

 

Jeg får legge til at jeg er lei for at han du kaller "sutrekoppen" forlater oss. Skjønner ikke hvorfor han skal kalles en sutrekopp heller, han sa bare det som burde være innlysende for de fleste fotballinnspirerte folk, at han ganske enkelt er bedre enn Almunia.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis Lehmanns skyld, men han burde stått på strek. Hadde Lehmann stått på strek, så er jeg ganske sikker på at Torres ikke hadde scort!

Så Lehmann og Lahm får dele skylden for det baklengsmålet, dessverre.

 

( PS, Føler kun det er Tapapa, Ben Elfen og Rotteh som forguder Lehmann her!?)

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis Lehmanns skyld, men han burde stått på strek. Hadde Lehmann stått på strek, så er jeg ganske sikker på at Torres ikke hadde scort!

Så Lehmann og Lahm får dele skylden for det baklengsmålet, dessverre.

 

( PS, Føler kun det er Tapapa, Ben Elfen og Rotteh som forguder Lehmann her!?)

 

Selvfølgelig skal han ikke bli stående på streken, han skal ut for å gjøre målet mindre.

 

Jeg forguder ikke Lehmann, mener blant annet at han skulle tatt Tyrkias andre scoring. Jeg var enig i at han fortjente å vrakes for en periode etter Fulham og Blackburn kampene. Det forandrer ikke det faktum at han er langt bedre enn Almunia og burde fått plassen sin tilbake og jeg irriterer meg grenseløst over at Wenger valgte å gi plassen tilbake til Almunia etter at Lehman hadde spilt glitrende i den perioden.

 

Hvis du leser rundt på forskjellige tråder så ser du at det er mange her på forumet som mener han er en langt bedre keeper enn Almunia. Det er nok ikke bare meg, Ben Elfen og Rotteh som mener det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...