Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Etter tirsdagens tap mot Olympiakos så ser jeg at enkelte mener at Wenger må gå. Jeg forstår følelsene så absolutt, men jeg liker ikke "sparking" i sesongen selv om det av og til er nødvendig og er ikke klar til å be om dette på det nåværende tidspunkt (kanskje feigt av meg).

Men jeg blir mer og mer overbevist om at grunnene til at jeg de to foregående sesongene (ved sesongslutt og til tross for cup-titler), har ønsket at Wenger skulle trekke seg, var riktige grunner sett fra mitt ståsted.

 

Jeg har denne sesongen blitt enda mer overbevist om at Wenger er ikke den rette mannen til å bygge opp ett nytt Arsenallag og her er et par av punktene som har overbevist meg.

På overgangsmarkedet så ble det ikke gjort noen "kjøp" av utespillere, siden det ikke var tilgjengelig spillere som ville "styrket" Arsenallaget. På spissplassen så har vi noen få "nestenspillere" (eller enda verre). Giroud/Walcott/Welbeck har sine (forskjellige) styrker, men ingen av de er en "komplett" angriper. Campbell er etter min mening omtrent på nivået til Sanogo og hvis dette er fremtiden til Arsenal så er jeg skremt. SÅ WENGER VAR DER VIRKELIG IKKE NOEN SPILLERE TILGJENGELIG SOM KUNNE STYRKET DETTE ANGREPET.

På DM så mener jeg at Coq, etter en svak sesongstart, viser hva som bor i han, Men når han er ute hva har vi da? En skadeutsatt treig og "gammel" Arteta. En potensiell "defensiv katastrofe" i Flamini og kanskje en unggutt som på langt nær er klar ennå i Bielik. iGJEN SPØR JEG WENGER, VAR DER VIRKELIG IKKE NOEN TILGJENGELIGE SOM KUNNE GITT OSS BEDRE DEKNING PÅ DM.

Når det gjelder taktikk og lagledelse så virker det som at Wenger mer og mer taper grepet om laget. Jeg følte en "betinget" optimisme utover siste del av den avsluttede sesongen da det syntes om at Wenger tok tilbake en del av det grepet han hadde mistet, men den optimismen er nå totalt forsvunnet.

I tidligere sesonger ville oppvisninger som mot Leicester ha roet følelsene for en periode fremover, men med det laget har vist (totalt sett) denne sesongen så er ikke enkelte gode (eventuelt briljante) kamper nok til å få meg til å revurdere min mening om vår manager.

 

Som jeg har skrevet før så har jeg respekt for det Wenger har betydd for Arsenal opp i gjennom sin tid i klubben, og jeg har håpet at han skulle kunne ta er verdig farvel med denne klubben. Men det jeg jeg ser nå og forsåvidt tildels også har sett av Arsenal og Wenger over flere sesonger gjør at jeg bare kan gjenta min påstand om at Wenger er sin egen verste fiende i denne klubben. Og jeg tror også at han aldri har vært så nær å miste tilliten fra eier/styre som det han er nå. Jeg må innrømme at jeg nå for første gang faktisk ser en "hypotetisk" sjanse for at Wenger ikke avslutter en PL-sesong i managerstolen.

Link to comment
Share on other sites

Wenger må gå, men ikke før etter sesongen! Hvem jeg ville hatt inn er jeg dog usikker på, iallefall en ny tankegang.

 

Ser at både Klopp og Ancelotti blir nevnt, 2 gode erstattere for vår kjære Wenger.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være jeg er for risikoavers, men det er svært få managere (slik jeg ser det) som garantert kunne gått inn og gjort en bedre jobb enn den Wenger gjør idag. Greit at vi har gått på noen smeller siste måneden, men vi overkjørte jo også Leicester. Vi sitter og ser på Liverpool, Man Utd, tidvis City og Tottenham, bare for å nevne noen, i England, som har forsøkt å erstatte sine respektive managere, flere ganger. Jeg går ut i fra at de gjort grundig research, helt sikkert evaluert en hel haug med kandidater og allikevel går det rett vest nesten hver gang. Vi ser det samme i Chelsea også. Veldig varierende resultater mellom Mourinho-periodene og nå får de en dupp igjen nå.

 

Kort sagt har vel hele øvre halvdel av tabellen vært på managerjakt siste sesongene og det gir sjeldent, eller aldri, et mirakuløst bra utfall. Av det som nevnes nå er feks Ancelotti som er aldrende, skiftet klubb annenhver sesong siste tre klubbene han har vært i og har kun et lengre opphold i Milan å vise til. Greit det kan gi kortvarig suksess, men er det det vi vil ha?

 

Jeg ser for meg at Wenger kommer til å sitte helt til en Vieira, Bergkamp, Henry er klar og kommer i med hensikt om å styre klubben i en ny lengre periode. Men det kan jo være at jeg ikke klarer å tenke nok utenfor boksen.. :shy:

Link to comment
Share on other sites

Det kan være jeg er for risikoavers, men det er svært få managere (slik jeg ser det) som garantert kunne gått inn og gjort en bedre jobb enn den Wenger gjør idag. Greit at vi har gått på noen smeller siste måneden, men vi overkjørte jo også Leicester. Vi sitter og ser på Liverpool, Man Utd, tidvis City og Tottenham, bare for å nevne noen, i England, som har forsøkt å erstatte sine respektive managere, flere ganger. Jeg går ut i fra at de gjort grundig research, helt sikkert evaluert en hel haug med kandidater og allikevel går det rett vest nesten hver gang. Vi ser det samme i Chelsea også. Veldig varierende resultater mellom Mourinho-periodene og nå får de en dupp igjen nå.

 

Kort sagt har vel hele øvre halvdel av tabellen vært på managerjakt siste sesongene og det gir sjeldent, eller aldri, et mirakuløst bra utfall. Av det som nevnes nå er feks Ancelotti som er aldrende, skiftet klubb annenhver sesong siste tre klubbene han har vært i og har kun et lengre opphold i Milan å vise til. Greit det kan gi kortvarig suksess, men er det det vi vil ha?

 

Jeg ser for meg at Wenger kommer til å sitte helt til en Vieira, Bergkamp, Henry er klar og kommer i med hensikt om å styre klubben i en ny lengre periode. Men det kan jo være at jeg ikke klarer å tenke nok utenfor boksen.. :shy:

Jeg har etterhvert blitt det man kan kalle en "Wengerskeptiker", og selvsagt så er det vanskelig å unngå at enkelte av mine synspunkter er farget av det, men jeg mener likevel at det jeg nå kommer til å skrive også kunne ha kommet fra noen som er litt mer nøytral enn det jeg er :shifty:

 

Du skriver at vi har gått på noen smeller de siste månedene, men at vi overkjørte Leicester. En slik "argumentasjon" hatt jeg lett akseptert for fem seks år siden, men for meg så er "smellene den siste måneden" bare en bekreftelse på det som har gjort meg til den "Wengerskeptikeren" jeg etterhvert har blitt (Jeg var godt plantet i "Wenger knows leiren" i sin tid). Jeg er ikke i tvil om at Wenger fremdeles kan ha evnen i seg, som han etter min mening tildels viste i siste halvdel av den foregående sesongen. Men når vi opplever kamper som mot West Ham eller Olympiakos så blir jeg (vi?) ikke lenger overrasket, vi har sett det før og vi forventer å se det igjen. Wenger har kanskje fremdeles evnen, men har han viljen, til å gjøre noe med det? Det er ikke de enkelte "duppene" som er problemet, men de kommer for ofte og Wenger synes ikke å klare å skape ett lag som kan være stabilt over tid. VI kan skylde på skader og enkeltspillere som svikter, akkurat som andre klubber kan gjøre det, men i en klubb som Arsenal der manageren har hatt stor makt over lang tid så har vedkommende ett stort ansvar for å rette opp i problemene.

Nå kan selvsagt du og jeg være uenige om hva som er problemet/problemene, og om de i det hele tatt eksisterer, men i motsetning til enkelte av de andre klubbene du nevner så har vi en reell maktfaktor i managerstolen (der det kun er Ferguson i nyere tid som har hatt samme status) som da også må akseptere ansvaret for de (hypotetiske?) problemene som er i klubben.

 

Du skriver at det er svært få managere som garantert kunne gått inn og gjort en bedre jobb. Jeg vil påstå at det ikke finnes en eneste manager som kan gå inn i en klubb og "garantert" ville gjort en bedre jobb en sin forgjenger, det finnes ingen garantier i et slikt yrke. Men at det finnes kandidater der ute som kunne/kan gjøre en bedre jobb i Arsenal enn Wenger er jeg overbevist over, neida jeg kan ikke komme med noen åpenbare navn men det skyldes manglende kunnskap om kandidatene fra min side og ikke mangel på tro på at de finnes.

 

Du nevner at hele øvre halvdel har vært på managerjakt de siste sesongene og at det sjelden eller aldri gir et mirakuløst utfall. Der er jeg helt enig, men skal Arsenal unngå et managerbytte p.g.a. redselen for det ukjente? Ja det er ingen tvil om at et managerbytte kan gi oss noe værre, men den sjansen tar jeg siden det også er en reell mulighet for at vi kan få oss noe bedre.

 

Som sagt så sliter jeg med å akseptere "frykten for det ukjente" som grunnlag for å beholde Wenger, men selv om jeg ønsker et managerskifte så ønsker jeg det ved sesongslutt og ikke som et resultat av en sparking under sesongen. Mitt (sannsynligvis urealistiske) håp er at Wenger selv beslutter å gi seg, at han gjør dette kjent for styret (ikke nødvendigvis offentligheten) i god tid slik at det kan gjøres en god jobb med å finne en erstatter og hvis han kunne avslutte med en pokal (mest sannsynligvis FA) så hadde det vært kronen på verket.

 

Når det gjelder erstatter så er jeg ikke ute etter en klubbhopper, men en person som kan bygge sitt lag og bli sittende i managerstolen i mer enn noen få sesonger. Hvem denne personen er vet jeg ikke (manglende kunnskap hos meg), men jeg har ingen tro på at denne personen skal være Vieira, Bergkamp eller Henry. De tre kan nok være gode kandidater i fremtiden, men da tenker jeg fem, ti, femten år frem i tiden og ikke neste år eller året deretter.

Link to comment
Share on other sites

Wenger har blitt kritisert for sin tilnærming til de store kampene. I kalenderåret 2015 har vi slått City, United x 2 og Chelsea. To av disse kampene var seriekamper, en var kvartfinale i FA-cupen og den siste var Community Shield kampen. Fellesnevneren for alle kampene var ett Arsenal som lå dypt og skadet motstander på kontra. Nå gjelder det bare å finne den rette balansen i kamper der vi dominerer banespillet.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikkje kødd i overskrifta, dette var verkeleg overraskande for meg. Og med tanke på at vi var det laget som ved sesongslutt i 2015-sesongen hadde sanka flest poeng er dette verkeleg eit fundament å byggje vidare på. Kva er ordtaket igjen; "eit godt angrep vinn fotballkampar, eit solid forsvar vinn titlar?" var det så?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at Arsenal nå har fått en defensiv bemanning som så absolutt skal være blant de beste i den engelske ligaen. Når det gjelder 2015 så fikk vi også noe som egentlig har manglet lenge, en "ekte" DM som er en reell hjelp for den bakre fireren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

det er utrolig hvilken forskjell det er på prestasjonene til Arsenal i ligaen og i de andre turneringene denne sesongen. Det kan virke som om man mentalt har innstilt seg på at det er ligaen som skal prioriteres, og at det er der konsentrasjon og fokus er på topp?

Man skal jo i teorien ha samme innstilling til hver kamp. Over en hel sesong skjønner jeg at det er vanskelig. Da er jeg enig at det er ligaen som veier tyngst i år. Tidligere år har jeg fått inntrykk av at det har vært motsatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir for dumt å bli småsur, Wenger, når journalister stiller det spørsmålet som alle andre i fotballverdenen også lurer på; Burde ikke Alexis bli hvilt snart? Det er jo helt innlysende at noe slikt måtte skje!? Skal ikke ha drevet idrett på veldig høyt nivå for å skjønne at den belastningen Alexis har hatt i sommer/høst kan føre til alvorlige skader!?

 

Pass på Øzil littegranne også nå da...

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel prestasjonene i ligaen vs CL jevnet seg ut også. Ref noen poster ovenfor her. Tenke seg til hvor bra det kunne sett ut hvis man bare tok det steget videre iår... Hvile spillere?! Det gjør ikke Wenger, han presterte å ha sanchez på i 90min hjemme mot Zagreb også. Til tross for at kampen allerede var vunnet og der målforskjell hadde null og nix betydning.

 

Det er når man legger sammen alle avgjørelsene til Wenger (de gode og dårlige) man kan dømme. Det holder ikke for meg med en eller to perioder per sesong med best resultater og spill. Vi ender nede i tottenham dumpa hvert bidige år der vi klarer en 3-4plass. Det er veldig lite som tyder på noe annet iår også.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Nå har vel prestasjonene i ligaen vs CL jevnet seg ut også. Ref noen poster ovenfor her. Tenke seg til hvor bra det kunne sett ut hvis man bare tok det steget videre iår... Hvile spillere?! Det gjør ikke Wenger, han presterte å ha sanchez på i 90min hjemme mot Zagreb også. Til tross for at kampen allerede var vunnet og der målforskjell hadde null og nix betydning.

 

Det er når man legger sammen alle avgjørelsene til Wenger (de gode og dårlige) man kan dømme. Det holder ikke for meg med en eller to perioder per sesong med best resultater og spill. Vi ender nede i tottenham dumpa hvert bidige år der vi klarer en 3-4plass. Det er veldig lite som tyder på noe annet iår også.

Fullstendig enig.

 

Det er selvsagt god grunn til å kritisere at Sanchez spilte hele kampen mot Zagreb, men det som er enda verre sett med mine øyne er det som skjedde i en fullstendig uviktig kamp mot Sheffield Wednesday i "Mikke Mus cupen".

At han starter med OX er ikke det verste, men at han i en periode med store skadeproblemer så setter inn Walcott når OX blir skadet er for meg utilgivelig.

Selvsagt så kan ikke Wenger vite at Walcott også skal bli skadet og men kan gjerne kalle denne "dobbeltskaden" en tilfeldighet (som det jo tross alt er), men det kritikkverdige er at han "gambler" med å bruke så viktige spillere i en kamp som for de fleste ansees å være fullstendig uten verdi sett i forhold til de store turneringene.

 

-------------------------------------------

 

Det finnes nok fremdeles enkelt blant oss som mener at Wenger er og vil være rett mann til å styre Arsenalskuta både i nåtid og i kort/lang fremtid, ikke minst siden de mener at de ikke finnes "alternativer" der ute som er gode nok. Jeg må dessverre bare si at hvis Wenger er og blir det beste alternativet for Arsenal så er det virkelig en dårlig standard på det som ellers finnes av trenere/managere ute i den store vide verden.

Selv om et under skulle skje utover i sesongen og vi skulle vinne ligaen så kommer jeg nok enda en gang til å konkludere ved sesongslutt at det er på tide med et managerskifte. Kanskje er Arsenal gode nok til å vinne en Premier League som etter min mening er av dårlig kvalitet (per dags dato), men vi blir mer og mer hengende bak i Europa og det trengs nye impulser i dette laget.

 

PS!! Ett managerskifte bør komme ved sesongslutt og ikke i sesongen!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Mange har skjelt ut Wenger når han bruker strofen "like a new signing" når en spiller kommer tilbake fra skade. Nå har genierklærte Klopp benyttet samme strofe.

 

http://www.skysports.com/football/news/11669/10151673/jurgen-klopp-welcomes-new-signings-as-four-return-to-liverpool-training

Denne gangen mener jeg at den uttalelsen stemmer. For øyeblikket står ikke stallen vår noe tilbake fra City sin, United sin, Chelsea sin eller Tottenham sin og nå som Coquelin og Alexis er på vei tilbake er vi klart styrket. Også fått hentet inn en toveisspiller på midten MED skuddbein. Veldig fornøyd med dette vinduet.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...