Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Det ryktes nå at Arsenal vurderer å tilby Arsene Wenger en rolle som rådgiver i Arsenal.

Det er ingen tvil om at AW besitter mye kunnskap og selv om jeg ikke er en kategorisk motstander av å gi professoren en rolle i klubben så skal jeg innrømme at jeg ikke anser dette som helt problemfritt.

Pluss-siden ved å gi AW en slik rolle kan de fleste tenke seg til selv og som nevnt over så vil den kunnskapen han besitter så absolutt være et pluss-

På minus-siden så blir de punktene jeg drar frem av den mer spekulative sorten.
Det ene potensielle punktet er at AW kommer tilbake som en "syvende far i huset" og at det kanskje kan underminere de som nå har tatt over (jeg vil presisere ordet kanskje).
Det motsatte kan også skje at AW rett og slett får null innflytelse og kun blir en slags gallionsfigur som gir en slag falsk trygghet når det gjelder det mange av oss feilaktig får ett inntrykk av at han bidrar med å utvikle laget/klubben.

Jeg kommer ikke til å motsette meg at Wenger får en rolle i klubben, jeg kommer ikke til å skrive negative kommentarer hvis så blir tilfelle, men i utgangspunktet er jeg usikker på om dette i praksis vil gavne klubben.
Manchester United hentet inn Alex Ferguson i en slags rådgivende rolle for OGS da han tok over, og jeg har null peiling på om dette har hjulpet OGS eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

AW har hatt manager jobben i 22 år og det er nok når det gjelder han og vårt første lag. Han må ikke få inn et eneste ord i det som har med førstelaget å gjøre. Nok er nok. Han er en mann som sikkert kan gjøre en jobb med unge talenter. Skal strekke meg til at han kan gjøre mye med unge fremad stormende talenter i akdemiet og de trener et annet sted en førstelaget.

Er gammel nok til å huske problemene som oppstod i Liverpool når Bill Shankly sluttet. Bob Paisley som ovetok fikk store problemer , da Shankly kom ofte på treningene. De henvendte seg mer til Shankly en til Paisley.

Nei , få opp statuen av Wenger på utsiden av Emirates og så er vi ferdig med han.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår helt og holdent reaksjonene som er skrevet ovenfor. Når jeg ikke var helt i mot dette i mitt innlegg, selv om jeg er ganske skeptisk, så skyldes det at jeg tolket de ryktene jeg leste slik at dette var noe som Arteta så på som positivt.

Som nevnt så er jeg skeptisk, jeg forstår motstanden og en absolutt forutsetning for at Wenger skal få en mindre rolle i klubben er at det helt og holdent på skje på Arteta sine premisser. Hvis dette blir aktuelt så må rollen være som en rådgiver når vår manager føler behovet for det. Rådgiveren skal i så fall kun ha en rolle ovenfor manager og ikke ovenfor spillergruppen eller staben forøvrig.

Jeg er vel en av de her på forumet som har lengst fartstid som "konsekvent" Wengerskeptiker, men jeg gir likevel Wenger  ros for den måten han har opptrådt på (i forhold til Arsenal) etter at han forlot klubben. Det er også en av grunnene som gjør det mulig for meg å ikke være en 100% motstander av denne muligheten.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Det finnes sikkert områder hvor Wenger kunne ha vært en rådgiver. Også på områder som en vanlig dødelig ikke tenker på med en gang.

Nå har Arteta tatt tak i vårt største problem de siste 15 årene - forsvaret. Wenger neglisjerte dette i lang tid. Det verserer nå rykter om at Arteta vil gjøre kort prosess i neste overgangs vindu ved å sikre seg de han vil ha så fort vinduet åpner. Skjedde vel aldri under Wenger de siste 15 årene. 

Arteta har fått seg en del erfaring med CL både som spiller og under Pep i City. 

Så på hvilke områder Wenger skal være mentor for Arteta vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Om Wenger er den rette til å gi Arteta råd skal jeg ikke påstå, men jeg tror så absolutt at Arteta har mer å lære. Det er en stor forskjell fra å være nr to eller tre i den sportslige ledelsen til å selv skulle ta kommandoen. Jo visst fikk Arteta en del erfaring under Pep, men jeg er overbevist om at han trenger noen å sparre seg mot i tiden som kommer. 
Slik jeg har forstått det så har Arteta allerede brukt andre personer som har en fortid i Arsenalsystemet som samtalepartnere i startfasen som sjef i Arsenal. Det å ha en "sparringpartner" kan være viktig for de fleste i en viktig jobb, om dette er Wenger eller noen helt andre bryr jeg meg ikke så mye om, jeg antar at Arteta selv vet best hvem han ønsker å "sparre" mot 😀.

Det er nok ikke helt den samme situasjonen men ut fra den infoen som kom i siste del av nittitallet så hadde AW god nytte av å kunne bruke DD som en "sparringpartner" og det å ha en "sparringspartner" tror jeg de fleste uavhengig av erfaring kan dra nytte av. Når AW kom så langt i sin karriere at han tydeligvis ikke trengte noen å sparre mot så gikk også karrieren feil vei (min subjektive tolkning).

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Gunners68 said:

I dag ryktes det at Wenger er kandidat til president jobben i franske Rennes. Kanskje like greit det , Polljen 🙂 

Det er jo så med ryktene rundt Wenger som det er med de fleste rykter i fotballverden. De florerer!

Men når det gjelder Wenger så tror jeg nok at det er et verv ala det du nevner som er det som passer best. Wengers tid som aktiv sportslig ansvarlig i en toppklubb er nok over, selv om ryktene helt sikkert kommer til å koble han til både den ene og den andre klubben fremover. Det faktum at han har passert 70, og nå har vært borte fra å drive en aktiv trenergjerning i snart to år, sier vel sitt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polljen said:

Det er jo så med ryktene rundt Wenger som det er med de fleste rykter i fotballverden. De florerer!

Men når det gjelder Wenger så tror jeg nok at det er et verv ala det du nevner som er det som passer best. Wengers tid som aktiv sportslig ansvarlig i en toppklubb er nok over, selv om ryktene helt sikkert kommer til å koble han til både den ene og den andre klubben fremover. Det faktum at han har passert 70, og nå har vært borte fra å drive en aktiv trenergjerning i snart to år, sier vel sitt.

Alt har en ende.  , Polljen . Han hadde sine beste år som manager i Arsenal og vi har mye å takke han for. Dessverre ble det en del år for mange , men nå går livet videre - for arsenal og for Wenger. 

Link to comment
Share on other sites

At Emery sitt opphold i Arsenal ikke var så vellykket, antar jeg de fleste er enig i. At Emery som mange andre sparkede managere har prøvd å bagatellisere sine egne feil i den jobben som ble utført, er nok sikkert også riktig. Men når Emery sin forgjenger prøver å imøtegå den delen av Emery sine "unnskyldninger" som gjelder det laget han overtok, da får han motbør fra den franske professoren. 

Hvis jeg skal tro den artikkelen som jeg linker til nedenfor så mener Wenger at påstanden fra Emery om at han mottok et lag "in decline" bare er en feilaktig bortforklaring fra Emery sin side. 

Wenger har sikkert rett i at Emery bør "own up" til sine egne feil, men møter ikke Wenger da seg selv i døren? Når tid har Wenger "owned up" til sine feil i sin tid i Arsenal? 

https://www.teamtalk.com/news/wenger-hits-back-at-emery-and-tells-him-to-own-arsenal-screw-up

Link to comment
Share on other sites

Tenker på de spillerne som Wenger overtok når han ble ansatt og hva han leverte til Emery. Alle bortforklaringene til Wenger - himmel og hav 🙂 Noe av det var det bare han selv som trodde på. 

Med all respekt for hva Wenger fikk til når han kom. Han overtok mange bra spillere samt signerte flere etter hvert hvor de fleste brakte suksess til klubben i mange sesonger. Men , etter hvert kom hverdagen for Wenger også. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen grunn til å kritisere Wenger for denne uttalelsen. Han har innrømt at han satt for lenge og at vi mistet personlighet som klubb da vi flyttet til Emirates. 

Se på hans uttalelser i dag som en supporter sine uttalelser. Fordi det er det han er nå. 

Når det kommer til Emerys uttalelser virker det for meg som et desperat forsøk på å 'redde sitt eget ansikt', men det blir mer desperat og pinlig etter at han både feilet med å få spillerne og fansen med seg. Han burde latt det ligge. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Emery rotet det godt til for seg selv , det er helt korrekt. Det var han som hadde alt ansvaret . Men , han ble tildels godt motarbeidet også ved at flere spillere mer eller mindre så ut som om de ga en god faen. Når han ba om litt ekstra innsats så ble det problemer.  De var godt vant våre spillere , da Wenger aldri satte de på plass. Han unngikk alle konfrontasjoner. Når Emery da forlangte litt ekstra så ble det for mye for enkelte. Han prøver nok å redde rauva si nå - men han får ikke gjort noe med det. Arsenal er et kapittel han bør glemme fort.

Vi må vel kanskje ikke glemme at vi var temmelig høyt oppe i vår rekke på 22 kamper uten tap. Det var også den gang folk her på forumet som ropte om MINST 2 plass. Det var ikke vakker fotball , men vi nektet å tape. Vi hadde flaks i mange av kampene , men vi fikk poeng med oss. Så han fikk fansen med seg - i en periode. Men , da han forlangte litt ekstra av Øzil så begynte urolighetene.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Gunners68 said:

Emery rotet det godt til for seg selv , det er helt korrekt. Det var han som hadde alt ansvaret . Men , han ble tildels godt motarbeidet også ved at flere spillere mer eller mindre så ut som om de ga en god faen. Når han ba om litt ekstra innsats så ble det problemer.  De var godt vant våre spillere , da Wenger aldri satte de på plass. Han unngikk alle konfrontasjoner. Når Emery da forlangte litt ekstra så ble det for mye for enkelte. Han prøver nok å redde rauva si nå - men han får ikke gjort noe med det. Arsenal er et kapittel han bør glemme fort.

Vi må vel kanskje ikke glemme at vi var temmelig høyt oppe i vår rekke på 22 kamper uten tap. Det var også den gang folk her på forumet som ropte om MINST 2 plass. Det var ikke vakker fotball , men vi nektet å tape. Vi hadde flaks i mange av kampene , men vi fikk poeng med oss. Så han fikk fansen med seg - i en periode. Men , da han forlangte litt ekstra av Øzil så begynte urolighetene.

Det er et dårlig argument. Arteta setter skyhøye krav til spillerne og forlanger ekstra. Likevel ser man at hele spillergruppen er med på det. Det er måten Emery satte krav, ikke hvor høye krav, som var problemet. Og hvordan han behandlet spillerne. Det er mange eksempler på at han ikke har det som skal til når det kommer til behandling av stjernespillere. Måten han frøs Özil ut av laget var ikke en leders måte å gjøre ting på. 

I tillegg eksperimenterte han for mye. Klarte aldri å sette en fast førsteellever og spillerne ble forvirret, med rette. Ja, vi gikk de kampene uten tap, men vi spilte generelt dårlig og uorganisert under Emery nesten uansett motstand. I høst var det vel ingen kamper vi skapte mer enn motstander. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke forsvart  Emerys måte å behandle Øzil saken på for jeg vet svært lite om hva som eksakt skjedde. Det jeg vet var at Øzil ikke leverte varene som tidligere. Begynte allerede under Wenger det. Emery ber om litt mer innsats og så starter problemene. Vondt i ryggen , skadet bla bla bla. Spilte i perioder ikke en borte kamp. Forsvarer ikke mobbing av spillere i det hele tatt. Men , saken kunne ha vært løst veldig fort ved at Øzil kunne ha gjort det Emery ba om. Litt mer innsats. Nå er det enda en ny manager og Øzil deltar mer ved at han presser / løper en del mer. Hvorfor gjorde han ikke det under Emery ?

Det er mulig du mente at alt ifra meg over her var dårlige argumenter. Det var du som  skrev at Emery ikke fikk fansen med seg. Jeg husker halleluja stemningen som varte en periode. Han fikk åpenbart med seg fansen. Både i London og her på forumet. Du husker sikkert selv skrivingen om byttene som ble  gjort langt tidligere en under Wenger. Skjedde jo alt i pausen. Intensiteten var høyere. Ingen vakker fotball , flaks hadde vi , men vi var høyt oppe. Har du glemt den perioden Simbad ? 

Vel , hverdagen kom og så ble det mye rart . Veldig mye rart. Sesong avslutningen i fjor skulle i seg selv ha resultert i sparken. 

Selvfølgelig er det mange måter å få med seg et lag på. Hvordan du  gjør det er selvfølgelig viktig - som du er inne på Simbad. Men , glem ikke for all del at våre stjerner var jævlig godt vant under regimet til Wenger for der ble det ikke forlangt mye. Men , vi er helt enige i om at det har med å gjøre det på rette måten - samt at det å fryse ut spillere / mobbe  de ikke hører hjemme noe sted.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Simbad said:

Det er måten Emery satte krav, ikke hvor høye krav, som var problemet. Og hvordan han behandlet spillerne. Det er mange eksempler på at han ikke har det som skal til når det kommer til behandling av stjernespillere. 

I tillegg eksperimenterte han for mye. Klarte aldri å sette en fast førsteellever og spillerne ble forvirret, med rette. Ja, vi gikk de kampene uten tap, men vi spilte generelt dårlig og uorganisert under Emery nesten uansett motstand. 

Ja, Emery mangler åpenbart mye når det gjelder å lede en toppklubb. Det synes som han gikk seg litt vill. Istedenfor å fokusere på struktur og overordnede linjer i laget, syntes det som om han var mer opptatt av detaljstyring. Det er ikke slik intelligente, kreative mennesker med høy ferdighet og elsk til "faget" liker å bli behandlet. Språk betydde kanskje mer enn han også liker å innrømme. Det virket som han ganske tidlig mistet garderoben. Arteta stiller åpenbart enda strenger krav enn Emery, men han nyter like åpenbart stor respekt i spillergruppa, og har fått selv en gammel "sirkusartist" som Özil til å kjenne lukta av sagflis igjen! ;) 

Men når det er sagt, er det heller ingen grunn til å sope under teppet at Emery arvet et lag på vei nedover. Ikke bare i form av selve spillerstallen, men også de holdningene, og det samholdet som fantes i spillergruppa. Dette er ofte en stor utfordring å gjøre noe med. Så for all del, når den enkeltes innsats skal evalueres må man se på alle faktorene; både det laget vedkommende har arvet, hva man har fått ut av dette, og hvordan laget har blitt videreutviklet. 

Og for all del; Wenger hadde åpenbart sine lik i skapet, både det at han arvet et av tidenes beste forsvar (noe som åpenbart ga han mye "gratis" mhp suksessen i de tidligere årene), men ikke minst hvordan han lot spillergruppa forvitre de siste årene av hans regjeringstid. Han klarte ikke å oppdatere seg med tanke på måten laget skulle spille på, og han klarte heller ikke å holde kvaliteten på stallen ved like. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Gunners68 said:

Jeg har ikke forsvart  Emerys måte å behandle Øzil saken på for jeg vet svært lite om hva som eksakt skjedde. Det jeg vet var at Øzil ikke leverte varene som tidligere. Begynte allerede under Wenger det. Emery ber om litt mer innsats og så starter problemene. Vondt i ryggen , skadet bla bla bla. Spilte i perioder ikke en borte kamp. Forsvarer ikke mobbing av spillere i det hele tatt. Men , saken kunne ha vært løst veldig fort ved at Øzil kunne ha gjort det Emery ba om. Litt mer innsats. Nå er det enda en ny manager og Øzil deltar mer ved at han presser / løper en del mer. Hvorfor gjorde han ikke det under Emery ?

Det er mulig du mente at alt ifra meg over her var dårlige argumenter. Det var du som  skrev at Emery ikke fikk fansen med seg. Jeg husker halleluja stemningen som varte en periode. Han fikk åpenbart med seg fansen. Både i London og her på forumet. Du husker sikkert selv skrivingen om byttene som ble  gjort langt tidligere en under Wenger. Skjedde jo alt i pausen. Intensiteten var høyere. Ingen vakker fotball , flaks hadde vi , men vi var høyt oppe. Har du glemt den perioden Simbad ? 

Vel , hverdagen kom og så ble det mye rart . Veldig mye rart. Sesong avslutningen i fjor skulle i seg selv ha resultert i sparken. 

Selvfølgelig er det mange måter å få med seg et lag på. Hvordan du  gjør det er selvfølgelig viktig - som du er inne på Simbad. Men , glem ikke for all del at våre stjerner var jævlig godt vant under regimet til Wenger for der ble det ikke forlangt mye. Men , vi er helt enige i om at det har med å gjøre det på rette måten - samt at det å fryse ut spillere / mobbe  de ikke hører hjemme noe sted.

Det var først og fremst den delen om at kravene ble høyere jeg mente var et dårlig argument. Beklager den uklarheter i innlegget mitt.

Kravene er kanskje enda høyere nå, men spillerne er enige i Artetas visjon, så de er mye mer villige til å gjøre det Arteta krever av dem. Det var noen få som stod for den 'hallelujastemningen', de fleste var skeptiske men valgte å la Emery få sjansen. På nyåret begynte Emery å spille spillere ute av posisjon/roller (Torreira som en mer offensiv spiller og Xhaka som anker feks) noe som begynte å vise seg både i resultater og spillernes væremåte. 

Wenger satt altfor lenge, og var for snill. Emery prøvde å være streng, men var altfor lite konsekvent og fremstod som en dårlig leder og kommunikator. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, piscator said:

Ja, Emery mangler åpenbart mye når det gjelder å lede en toppklubb. Det synes som han gikk seg litt vill. Istedenfor å fokusere på struktur og overordnede linjer i laget, syntes det som om han var mer opptatt av detaljstyring. Det er ikke slik intelligente, kreative mennesker med høy ferdighet og elsk til "faget" liker å bli behandlet. Språk betydde kanskje mer enn han også liker å innrømme. Det virket som han ganske tidlig mistet garderoben. Arteta stiller åpenbart enda strenger krav enn Emery, men han nyter like åpenbart stor respekt i spillergruppa, og har fått selv en gammel "sirkusartist" som Özil til å kjenne lukta av sagflis igjen! ;) 

Men når det er sagt, er det heller ingen grunn til å sope under teppet at Emery arvet et lag på vei nedover. Ikke bare i form av selve spillerstallen, men også de holdningene, og det samholdet som fantes i spillergruppa. Dette er ofte en stor utfordring å gjøre noe med. Så for all del, når den enkeltes innsats skal evalueres må man se på alle faktorene; både det laget vedkommende har arvet, hva man har fått ut av dette, og hvordan laget har blitt videreutviklet. 

Og for all del; Wenger hadde åpenbart sine lik i skapet, både det at han arvet et av tidenes beste forsvar (noe som åpenbart ga han mye "gratis" mhp suksessen i de tidligere årene), men ikke minst hvordan han lot spillergruppa forvitre de siste årene av hans regjeringstid. Han klarte ikke å oppdatere seg med tanke på måten laget skulle spille på, og han klarte heller ikke å holde kvaliteten på stallen ved like. 

Enig. Emery tok over en veldig vanskelig oppgave, og viste seg dessverre for ham og oss, ikke god nok. Jeg hadde egentlig ok respekt for ham før han kom med uttalelsene han gjorde som for meg blir pinlig og desperat etter å ha feilet. Hadde han ikke sagt noe hadde jeg fortsatt hatt den respekten for ham. 

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...