Jump to content

Let's all laugh at Moan Utd


Guest larsenal

Recommended Posts

Hadde det vært en Arsenalspiller som hadde gjort det samme som Nani, og ikke fått rødt kort, hadde vi nå sittet og diskutert hvor heldige Arsenal var som ikke fikk rødt kort

Link to comment
Share on other sites

Interessant hvor forskjellige oppfatninger en kan ha. Aldri i livet rødt etter min mening.

 

Selvfølgelig spiller det en rolle om det er tilsiktet eller ikke. Nani prøver å nå ballen (som kommer ovenfra -

dermed har man langt mindre oversikt over hva som skjer fremfor en), er uheldig, noe klønete og treffer

Arbeloa. Gult, ikke preg av oransje engang. Men takk skal du ha ref, dette var moro å bevitne :D

Helt klart rødt spør du meg. Husker dere et visst rødt kort R VP fikk i CL da han høyt i lufta prøvde å ta ned en ball.

Han traff en Barca spiller i brystet som han ikke så da han kun hadde øynene på ball.

Er ikke første gangen en får rødt kort for farlig spill, og så lenge regelen er slik er det greit.

Link to comment
Share on other sites

men det mest interessante med denne saken er ikke om det skulle vært rødt eller ikke, men at det blir så mye fuss. Alle lag har fått langt mer kontroversielle avgjørelser mot seg enn dette, men det har ikke blitt på langt nær så omtalt. Og det blir ekstra ironisk all den tid ManU er det laget som i særklasse har blitt penest behandlet av dommerne opp gjennom årene. Når så marginene for en gangs skyld går mot dem, er hylekoret et faktum. Utrolig patetisk og dobbeltmoralsk. Og parodien er komplett når Henning Berg synes synd på dem. Snakk om mangel på gangsyn!

Link to comment
Share on other sites

Helt klart rødt spør du meg. Husker dere et visst rødt kort R VP fikk i CL da han høyt i lufta prøvde å ta ned en ball.

Han traff en Barca spiller i brystet som han ikke så da han kun hadde øynene på ball.

Er ikke første gangen en får rødt kort for farlig spill, og så lenge regelen er slik er det greit.

 

Har han fått flere røde mot Barca? Husker kun den fra 2011 hvor han får etter å ha skutt bort ballen.

Men regelen er da ikke slik at farlig spill kvalifiserer til rødt kort? Da hadde det haglet røde kort.

Og hva er farlig spill? Det blir jo da en subjektiv vurdering fra dommeren i mange tilfeller.

 

Disse situasjonene gis det alltid gult kort på (og det med rette). Derfor var det feil å gi rødt igår.

Forøvrig enig piscator, men at det skulle bli mye fuss kunne man nesten forvente. Gud bedre hvor

bortskjemte de røde djevlene er med dommeravgjørelser..

Edited by bergkamp88
Link to comment
Share on other sites

Da vet dommerstanden i UEFA tydelig hva som er akseptabelt når du dømmer ManU. Fergie har vel nå gjort det klinkende klart at dette var første og siste gang de skal ha en kontroversiell avgjørelse MOT seg, og regner med det betaler seg neste gang ManU spiller i Europa.

 

Skjønner ikke hvorfor denne avgjørelsen skal regnes som kontroversiell? Nå gleder jeg meg bare til kampen mot Bayern!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Har han fått flere røde mot Barca? Husker kun den fra 2011 hvor han får etter å ha skutt bort ballen.

Men regelen er da ikke slik at farlig spill kvalifiserer til rødt kort? Da hadde det haglet røde kort.

Og hva er farlig spill? Det blir jo da en subjektiv vurdering fra dommeren i mange tilfeller.

 

Disse situasjonene gis det alltid gult kort på (og det med rette). Derfor var det feil å gi rødt igår.

Forøvrig enig piscator, men at det skulle bli mye fuss kunne man nesten forvente. Gud bedre hvor

bortskjemte de røde djevlene er med dommeravgjørelser..

Så klart farlig spill kvalifiserer til rødt kort?!?

 

BE

Edited by ben elfen
Link to comment
Share on other sites

Så klart farlig spill kvalifiserer til rødt kort?!?

 

BE

 

Jaha?

 

Det kommer vel helt ann på hvordan en definerer farlig spill. Er det ikke farlig spill å gå opp med albuen i hodedueller? Er det ikke farlig spill å ta rennafart og gå inn i dueller med strake ben og knottene først? Klart det er det, men du ser (som oftest) at det ikke blir gitt rødt likevel. Eller hva med høye spark? En ser ofte spillere få seg en støvel rett i snyteskaftet, hvorpå motspilleren kun får gult kort eller en advarsel. Fordi det ikke er tilsiktet. Det går fort, adrenalinet pumper, det er kamp om ballen og begge gir alt. Hva med når når Diaby sparker Terry i hodet i CC-finalen 07. Han holdt på å ta livet av mannen. Er dette farlig spill og rødt kort? Diaby skulle nå ballen og rakk ikke trekke tilbake foten før JT hadde hodet der ballen var.

 

Vi kommer nok aldri til å bli enige :proud:

Edited by bergkamp88
Link to comment
Share on other sites

 

 

Har han fått flere røde mot Barca? Husker kun den fra 2011 hvor han får etter å ha skutt bort ballen.

Men regelen er da ikke slik at farlig spill kvalifiserer til rødt kort? Da hadde det haglet røde kort.

Og hva er farlig spill? Det blir jo da en subjektiv vurdering fra dommeren i mange tilfeller.

 

Disse situasjonene gis det alltid gult kort på (og det med rette). Derfor var det feil å gi rødt igår.

Forøvrig enig piscator, men at det skulle bli mye fuss kunne man nesten forvente. Gud bedre hvor

bortskjemte de røde djevlene er med dommeravgjørelser..

Var ikke mot Barca, men mot et annet lag. Tror det var mot sveitserne. Akkurat det samme som skjedde, bortsett fra at vP faktisk tok ned ballen og hadde kontroll. Hadde heller ikke strakt ben.

Nani fullfører og går fra å treffe med bøyd kne til å avslutte aksjonen med strakt kne. Dvs han sparker faktisk Arbeloa etter at han kjenner at det er kontakt.

Kan forøvrig også minne om Eboués røde på OT hvor han kommer inn på samme måte, men lar kneet bøyes når han ser at det vil bli kontakt. Han har øynene på ballen hele tiden og treffer i hoftehøyde. Kan ikke huske at Sir F klagde på det kortet.. I går kommer Nani i brysthøyde og med strakt ben. Kan ikke skjønne at det er noe å diskutere en gang. Farlig spill og stor sjanse for å skade motspiller. Dette med å ikke se at en motspiller kommer er bare tull. Man kan ikke gjøre hva man vil bare man ser en annen vei. På en fotballbane er det forventet at det er flere spillere tilstede og man må agere forsvarlig uansett om man ser opp eller ned. Nanis spark må man kunne forutse vil treffe noen og dermed skal han straffes.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart farlig spill er rødt kort. Og jo det er farlig spill å gå opp med albuen i hodedueller og det skal normalt belønnes med rødt kort. Går du inn med knottene først og strake ben og dommeren får det med seg skal det også belønnes med en tur i garderoben. Det at dommere vanligvis ikke er tøffe nok til å gi det røde kortet gjør det jo ikke noe mindre riktig å gi rødt i dette tilfellet. Nani har beina i brysthøyde og selv om det ikke er tilsiktet å sparke til noen blir det ikke mindre farlig av den grunn.

Når det gjelder John Terry så er han en treskalle og det var sannsynligvis farligere for Diaby å sparke han enn det var for Terry å ha hodet der ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Jaha?

 

Det kommer vel helt ann på hvordan en definerer farlig spill. Er det ikke farlig spill å gå opp med albuen i hodedueller? Er det ikke farlig spill å ta rennafart og gå inn i dueller med strake ben og knottene først? Klart det er det, men du ser (som oftest) at det ikke blir gitt rødt likevel. Eller hva med høye spark? En ser ofte spillere få seg en støvel rett i snyteskaftet, hvorpå motspilleren kun får gult kort eller en advarsel. Fordi det ikke er tilsiktet. Det går fort, adrenalinet pumper, det er kamp om ballen og begge gir alt. Hva med når når Diaby sparker Terry i hodet i CC-finalen 07. Han holdt på å ta livet av mannen. Er dette farlig spill og rødt kort? Diaby skulle nå ballen og rakk ikke trekke tilbake foten før JT hadde hodet der ballen var.

 

Vi kommer nok aldri til å bli enige :proud:

 

John Terry stupa jo nedover for å heade bort ballen. Nani hopper med strakt ben i brysthøyde - med knotter først. Det går jo ikke å sammenligne. Skjønner ikke hvordan folk kan mene at dette er katastrofal dømming.

Link to comment
Share on other sites

 

John Terry stupa jo nedover for å heade bort ballen. Nani hopper med strakt ben i brysthøyde - med knotter først. Det går jo ikke å sammenligne. Skjønner ikke hvordan folk kan mene at dette er katastrofal dømming.

 

Nedover og nedover.. Ballen var i en høyde hvor man kan forvente at motstanderlaget vil prøve å heade ballen. Diaby sparker til med full kraft og treffer Terry i hodet/svelget.

Det går absolutt ann å sammenligne, slike situasjoner skjer hele tiden. Jeg mener da slike spark som Diaby har (uten at det pleier å ha samme konsekvenser), samt type nedtak som Nani forsøkte på. Og som oftest får det samme type utfall. Dommeren forstår at det ikke er tilsiktet og lar det passere eller gir et gult da det utilsiktet men noe farlig av spilleren som lager frisparket. Som da Luiz sparket Ba i ansiktet og knakk nesen hans. Det var en kamp om ballen som fikk et kjipt utfall. Det samme var tilfellet Nani/Arbeloa.

 

Om ikke katastrofalt, mener jeg det var feil og altfor, altfor strengt. Uten at jeg klager, United har hatt dommeren med seg i alle år.. Nydelig å se Fergie grine og sutre

Link to comment
Share on other sites

 

Nedover og nedover.. Ballen var i en høyde hvor man kan forvente at motstanderlaget vil prøve å heade ballen. Diaby sparker til med full kraft og treffer Terry i hodet/svelget.

Det går absolutt ann å sammenligne, slike situasjoner skjer hele tiden. Jeg mener da slike spark som Diaby har (uten at det pleier å ha samme konsekvenser), samt type nedtak som Nani forsøkte på. Og som oftest får det samme type utfall. Dommeren forstår at det ikke er tilsiktet og lar det passere eller gir et gult da det utilsiktet men noe farlig av spilleren som lager frisparket. Som da Luiz sparket Ba i ansiktet og knakk nesen hans. Det var en kamp om ballen som fikk et kjipt utfall. Det samme var tilfellet Nani/Arbeloa.

 

Om ikke katastrofalt, mener jeg det var feil og altfor, altfor strengt. Uten at jeg klager, United har hatt dommeren med seg i alle år.. Nydelig å se Fergie grine og sutre

 

Mente ikke at du sa at det var katastrofalt, men det er jo, uten å overdrive, 5 saker på hver eneste nettavis om denne saken nå, og kommentarfeltene blir overkjørt. Fatter ikke hvorfor det har blitt så mye styr. Men har selvfølgelig mye med at det er United det skjer mot. Uvant kost for "supporterne"! :D

 

Når det kommer til Diaby-situasjonen er det lenge siden jeg har sett den, men slik jeg husker det stuper Terry, for å klarere en ball og får et saftig spark av Diaby og dette er ikke særlig høyt. (mulig jeg tar feil) Uansett ikke noen fin situasjon. Om det er Ba og Coloccini-situasjonen du sikter til så syns jeg det også skulle vært rødt kort.Når det kommer til gårsdagens situasjon så hopper Nani inn,med nærmest strake bein, med knottene først, i meget høy fart. Det at han ikke gjør det med vilje rettferdiggjør ikke det faktum at han bedriver farlig spill ved å hoppe slik inn i situasjonen. Men som du har sagt, vi skal nok slite med å bli enige i dette :P

Edited by MikL02
Link to comment
Share on other sites

Mye styr, ja! En kan jo spørre seg hvordan avisenes vinkling ville vært om det eksempelvis var Luis Suarez som utførte dette sparket på Patrice Evra?! Hvor ville sympatien ha ligget?

 

Når det er sagt: Hvorfor straffer vi? I det sivile samfunnet og på fotballbanen? Vel, i bunn og grunn er det for å styre-/redusere mengden uønsket adferd.

 

I den alminnelige strafferett snakker man om objektiv- og subjektiv skyld. Begge deler må være oppfylt for at straff skal kunne komme på tale.

 

Den objektive skyld handler om den rene gjerningsbeskrivelsen. Det må rent objektivt foreligge en handling som omfattes av gjerningsbeskrivelsen i et straffebud. Nani sparker Arbeloa i brystkassen, hvilket er klart forbudt i FIFAs law of the game.

 

Spørsmålet blir således den subjektive skyld. Med hvilket sinnelag har Nani handlet? Handlet han med vilje? Har han opptrådt uaktsomt? Kan vi bebreide Nani? Litt forenklet blir spørsmålet om Nani kunne eller burde handlet annerledes? Hvis man svarer nei på begge spørsmålene, så er utvisningen feilaktig idømt. Det er meningsløst å straffe i situasjoner hvor ingenting kunne eller burde vært gjort annerledes!

 

Slik jeg ser det, har Nani øyne på ball hele veien. Han ser ikke Arbeloa komme. Det taler klart til hans fordel. Likevel må en fotballspiller bære ansvaret for hvor han setter føttene/knottene. Hvis han hever knottene en meter/halvannen over bakken, må han også til en viss grad forvisse seg om at dette skjer uten særlig fare for med-/motspillere. Spørsmålet blir hvor langt skal man skal strekke dette kravet om aktsomhet? Ikke minst i en idrett hvor sparking (på ball) og kroppskontakt er en essensiell del av selve spillet?!

 

Til syvende og sist blir dette en skjønnsmessig vurdering som dommeren, et sekretariat eller gud og hvermann må ta stilling til. Jeg registrerer at uenigheten er stor, og at videodømming nok en gang - og i beste fall - bare ville vært til minimal hjelp!

Edited by Safe Hands
Link to comment
Share on other sites

Ett par ting legger jeg merke til skjer hos real som er taktiske valg av Mourinho... Rødt kort, og direkte angripe motstanderens lag med offensivt bytte. Med en gang de får mål to, smeller han inn pepe.

Wenger hadde ment at spillerne som var utpå der selv skulle ordnet biffen, og da hadde nok historien fort blitt en annen.

For en påstand.

 

Og hvor mange kamper, hvor motstanderen har fått en spiller utvist, har Wenger ikke vunnet?

Link to comment
Share on other sites

Collina mener at det var riktig av tyrkeren å gi Nani det røde kortet, men at han i tillegg skulle straffet Rio Ferdinand for den ironiske klappingen han utførte etter kampen. Senere ble det besluttet at midtstopperen ikke ville få straff i ettertid for klappingen.

 

http://www.dagbladet.no/2013/03/08/sport/fotball/collina/nani/26117539/

Link to comment
Share on other sites

det mest utrolige er at man diskuterer disse avgjørelsene enda. Da Arsenal ble bortdømt mot Barca da RvP fikk sitt meeeget strenge røde kort (MYE strengere enn Nani sitt, det var jo ikke farlig spill en gang), ble det knapt en notis i avisene. Ingen mente den gangen at Arsenal var blitt bortdømt, hvilket var mye nærmere sannheten enn det var nå med ManU. Det er denne groteske "forskjellsbehandlingen" jeg reagerer på. Den gjør meg kvalm på fotballens vegne. Bra at folk som Collina prøver å sette ting i et mer riktig perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...