Jump to content

EM 2020


Simbad

Recommended Posts

Er litt fotball-lei for øyeblikket så denne turneringen blir det nok kun noen få kamper jeg vil prioritere.

Når det gjelder VAR så har jeg ikke fått med meg noen "EM-situasjoner", men på et generelt grunnlag så er jeg ikke i tvil om at VAR kan fungere og kan bli et godt og rettferdig verktøy fremover.

Men for at VAR skal være levedyktig så må det som du sier først og fremst ha noen i "bua" som er kompetente. I tillegg så må de følge punktet om kun å ta opplagte feilvurderinger fra dommeren sin side.
Når det gjelder offside-sjekk ved mål så holder det ikke hvis VAR-dommer må bruke ett par minutter på å finne ut om det var offside eller ikke. Det er nødvendig med en bredere strek slik at det kun er opplagte offsidesituasjoner som kan tas. Offsider der vi snakker om millimetere og som det ofte kan ta lang tid å avgjøre er ødeleggende for kampene (etter min mening). 

VAR-dommeren skal ikke være en "overdommer" kun en hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Enig , Polljen , når det gjelder feks offsside situasjoner. De må slutte med millimeter målingene. Det tar som du sier flere minutter å få en avgjørelse om det skal godkjennes eller ikke. Fotball gleden blir helt borte når det scores mål. Hva sier VAR og så drar de den ene linjen etter den andre. 

Det må kompetente folk til og de må være konsekvente. Det er alt for mange situasjoner hvor disse behandles ulikt. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Polljen said:

Er litt fotball-lei for øyeblikket så denne turneringen blir det nok kun noen få kamper jeg vil prioritere.

Jeg er også litt fotball-lei. Prøvde å se de siste tjue minuttene av Frankrike mot Tyskland. Kjedet meg og sovnet før kampen var ferdig. Det er knapt noen Arsenal-spillere å følge heller. Tierney er skadet, Leno og Saka får vel knapt spilletid og Xhaka er mest sannsynlig på vei ut. Hvis det er en spiller i EM som blir sterkt linket til oss, så vil jeg se han spille. Ellers tror jeg nok jeg dropper de aller aller fleste kampene.

Link to comment
Share on other sites

I dag kommer termin listen boys og da er vi i gang igjen . Deretter skal vi la oss frustrere i ukesvis uten at noen av de 200 som er linket til oss blir signert. Da det blåses i gang har vi igjen troen på topp 4 🙂 

Det blir vel å se på de siste rundene når de beste står igjen. Det har vært en lang sesong og vi trenger et avbrekk vi som sitter i godstolen  også 🙂 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Gunners68 said:

I dag kommer termin listen boys og da er vi i gang igjen . Deretter skal vi la oss frustrere i ukesvis uten at noen av de 200 som er linket til oss blir signert. Da det blåses i gang har vi igjen troen på topp 4 🙂 

 

Her treffer du godt

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Gunners68 said:

 Det har vært en lang sesong og vi trenger et avbrekk vi som sitter i godstolen  også 🙂 

Det er godt med et avbrekk når de "gamle" stuemøblene er kastet ut og det kommer til å gå en uke eller to til  før den nye ekstra gode stolen er på plass 😇

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

grattis til England. Endelig til finale etter 55 år. Men alt for mange fokuserer på den billige straffen. Hvorfor snakkes det ikke om den åpenbare straffen de ble snytt for. Hvor var var da? Sannheten er at dette var en av de mest enveiskjørte kampene i hele EM. Danskene har imponert, med mye fin fotball, men først og fremst med en helt enorm kollektiv innsats. Men i går ble de rundspilt, og det var en kombinasjon av heltemodig defensiv innsats, ineffektive engelske angripere og flaks som gjorde at sifrene ikke ble direkte stygge for Danmark. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, piscator said:

grattis til England. Endelig til finale etter 55 år. Men alt for mange fokuserer på den billige straffen. Hvorfor snakkes det ikke om den åpenbare straffen de ble snytt for. Hvor var var da? Sannheten er at dette var en av de mest enveiskjørte kampene i hele EM. Danskene har imponert, med mye fin fotball, men først og fremst med en helt enorm kollektiv innsats. Men i går ble de rundspilt, og det var en kombinasjon av heltemodig defensiv innsats, ineffektive engelske angripere og flaks som gjorde at sifrene ikke ble direkte stygge for Danmark. 

HVIS straffen Engeland ble snytt for var den da Kane ble "felt" innenfor sekstenmeteren, så er jeg uenig i at det var straffe.  Kane "startet" det hele med å sparke til den danske forsvareren før han selv gikk over ende. Selv de engelske kommentatorene registrerte det da de fikk se reprisen.

Når det er sagt så vant England fortjent i går, de var så absolutt det beste laget.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Polljen said:

HVIS straffen Engeland ble snytt for var den da Kane ble "felt" innenfor sekstenmeteren, så er jeg uenig i at det var straffe.  Kane "startet" det hele med å sparke til den danske forsvareren før han selv gikk over ende. Selv de engelske kommentatorene registrerte det da de fikk se reprisen.

Når det er sagt så vant England fortjent i går, de var så absolutt det beste laget.

interessant prinsipp-diskusjon dette. Så vidt jeg kan bedømme har Kane startet bevegelsen da den danske forsvareren forsøker å takle. Dansken bommer på ballen, og Kane treffer dansken. Men dansken bommer uansett på sin tackling, OG hindrer Kane i en stor sjanse. Det at det teknisk sett er Kane som treffer dansken i en bevegelse som likevel er umulig å stoppe, er vel ikke da relevant? Jeg mener dette var straffe. Og uansett registrerer jeg at praksisen er fullstendig inkonsekvent. Noen ganger tar man hensyn til det ene, andre ganger det andre...

Link to comment
Share on other sites

Engelskmenn har kalt Maradona for juksemaker i en mannsalder np fordi han handset ballen i mål. Det virker som om de tror at de hadde vunnet hvis der målet hadde blitt annullert. Det tror ikke jeg. 

Poenget mitt er, kommer de til å kalle Sterling for juksemaker nå?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, piscator said:

interessant prinsipp-diskusjon dette. Så vidt jeg kan bedømme har Kane startet bevegelsen da den danske forsvareren forsøker å takle. Dansken bommer på ballen, og Kane treffer dansken. Men dansken bommer uansett på sin tackling, OG hindrer Kane i en stor sjanse. Det at det teknisk sett er Kane som treffer dansken i en bevegelse som likevel er umulig å stoppe, er vel ikke da relevant? Jeg mener dette var straffe. Og uansett registrerer jeg at praksisen er fullstendig inkonsekvent. Noen ganger tar man hensyn til det ene, andre ganger det andre...

Enig med @Polljen. Det var ikke straffe. 
PS! Dansken traff ballen (og ble sparket rett etterpå). Ingen straffe. Sterling sin straffe var bare tull. Håper han blir slaktet i alle verdens aviser

Link to comment
Share on other sites

vi er ihvertfall enige om at den straffen England faktisk fikk var billig! ;) Om Sterling skal kalles juksemaker er en annen sak. Maradona tok en frekkis og handset med vilje. Å hevde at Sterling jukset seg til straffe blir vel en overdrivelse. Han ramlet i kampens "hete". Det skjer lett i slike situasjoner, uten at det er straffe, og uten at den som detter skal beskyldes for forsøk på juks.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, piscator said:

interessant prinsipp-diskusjon dette. Så vidt jeg kan bedømme har Kane startet bevegelsen da den danske forsvareren forsøker å takle. Dansken bommer på ballen, og Kane treffer dansken. Men dansken bommer uansett på sin tackling, OG hindrer Kane i en stor sjanse. Det at det teknisk sett er Kane som treffer dansken i en bevegelse som likevel er umulig å stoppe, er vel ikke da relevant? Jeg mener dette var straffe. Og uansett registrerer jeg at praksisen er fullstendig inkonsekvent. Noen ganger tar man hensyn til det ene, andre ganger det andre...

Dansken er først inne i situasjonen, treffer ballen med knottene og Kane sparker dansken i achillesen/hælen for å treffe ballen(usikker på om Kane faktisk treffer ball i det hele tatt). Aldri i verden straffespark og helt riktig frispark mot Kane. Enig med både Polljen, BE og dommer med den situasjonen der.

At dommer ikke blir bedt om å se på situasjonen selv når Sterling legger seg for å få straffes er latterlig. At VARdommer(ne?) ikke selv ser at det er en soleklar dive er enda mer latterlig og lukter muligens korrupsjon. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ben Elfen said:

Enig med @Polljen. Det var ikke straffe. 
PS! Dansken traff ballen (og ble sparket rett etterpå). Ingen straffe. Sterling sin straffe var bare tull. Håper han blir slaktet i alle verdens aviser

Amen.

Den Kane "straffen" var faen meg piss. Det var frispark til Danmark hvis det var noe.

Sterling sin var pisstynn. At VAR teamet ikke gjør noe mer der eller ber dommeren om å gå bort til skjermen for å se situasjonen igjen er skammelig.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av situasjonene var straffe, men å kalle Sterling for en "diver" på grunn av den situasjonen er jeg uenig i.  Der var vel en viss kontakt og jeg mener at Sterling ikke bevist prøvde å filme seg til en straffe, men kontakten var på ingen måte nok til at det burde vært dømt straffe.

Så til VAR som i EM har fungert meget bedre enn den fungerer i PL. I EM så skal VAR kun omgjøre en situasjon når det er en "klar og feilaktig" avgjørelse. Selv om jeg er uenig i straffen så tar jeg heller den "feildømmingen" som VAR gjorde  i den situasjonen enn de betraktelig mer vilkårlige situasjonene vi opplever i PL.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Tapapa said:

Engelskmenn har kalt Maradona for juksemaker i en mannsalder np fordi han handset ballen i mål. Det virker som om de tror at de hadde vunnet hvis der målet hadde blitt annullert. Det tror ikke jeg. 

Poenget mitt er, kommer de til å kalle Sterling for juksemaker nå?

Ikke er jeg engelskmann, og jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg har kalt Sterling en juksemaker i lang tid, og vil fortsette å gjøre det etter gårsdagens kamp. Det kan tenkes at jeg også har brukt enda verre gloser.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Verminator5 said:

Ikke er jeg engelskmann, og jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg har kalt Sterling en juksemaker i lang tid, og vil fortsette å gjøre det etter gårsdagens kamp. Det kan tenkes at jeg også har brukt enda verre gloser.

Enig med deg, som så ofte før. Det tyder på at du er en vis mann, Verm! 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ben Elfen said:

Skulle ønske våre midtstoppere også gjorde slikt når de ble finta på ræva. Sinnsykt kynisk

Enig, ekstremt kynisk men også ekstremt rutinert. På overtid, skjønner at han er lurt og tar en for laget. 

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...