Jump to content

2019.04.21 Crystal Palace (H)


Polljen

Recommended Posts

arsenal.png?2016-2017   Arsenal   v   Crystal Palace  Crystal Palace    crest
Søndag 21. april 2019, kl. 17:00. Emirates Stadium
Premier League, 35. serierunde.
(dette er Arsenals 34. kamp denne sesongen. siden møtet med Wolves i 31. serierunde er utsatt til 24. april grunnet FA-cup)

Kampen vises IKKE direkte på TV2 Sport Premium (Det er Cardiff-Liverpool som er den utvalgte kampen på det tidspunktet),
Vår kamp vises i opptak mandag 22. kl 12:00 på Sport 1 og kl 18:55 på Sport Premium.

 

Spillere som er utilgjengelige foruten våre tre langtidsskadde spillere er Suarez (lyske), Ramsey (sannsynligvis, med hamstring eller "muskelproblemer"?) og Sokratis som er suspendert.

Det er lett å tenke at Crystal Palace, som ligger som nr 13 på tabellen med tre tap og to seire på sine siste fem i PL, vil være en av de enklere kampene i det som gjenstår av sesongen. Med det tette kampprogrammet som Arsenal har så ville jeg normalt tenkt at vi burde spare enkelte spillere i denne kampen, men jeg tror ikke det finnes noen flere "enkle" kamper denne sesongen.

Arsenal har to veier som kan lede til deltakelse i Champions League neste sesong, via PL og via EL, men begge veiene er vanskelige. Det er ikke et umulig scenario at både Arsenal og Chelsea havner utenfor topp fire når sesongen avsluttes i midten av mai, samtidig som de kanskje vil møtes i EL-finalen for å kjempe om en siste plass i neste sesongs Champions League.

Borte mot Wolves kommende onsdag så er Sokratis tilbake fra suspensjon, så da kan det være en mulighet for f.eks. å la Koscielny få hvile en kamp. Jeg antar at Emery i den kampen kommer til å starte med ett av sine mer "defensive" lagoppsett, som betyr at Mhiki og/eller Iwobi sannsynligvis starter da.

Mot Crystal Palace så velger jeg følgende lag fra start:

Leno
Mustafi/Mavropanos - Koscielny - Monreal
AMN     - Torreira - Xhaka -     Kolasinac
Özil
Auba - Laca

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Polljen changed the title to 2019.04.21 Crystal Palace (H)
  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Jeg er spent på hvordan vi stiller på søndag. Det er en must win for topp 4, men allikevel tenker jeg at et par spillere, som feks Koscielny, bør hviles.

Kanskje Matteo inn for enten Torreira eller Xhaka på midten og et par unggutter på benken som kan komme inn hvis vi mot formodning skulle drepe kampen på et tidlig tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg, Noname, i at det kanskje er lurt å hvile Koscielny litt. Årsaken til at jeg likevel ønsker å starte med Kos på søndag er at jeg mener det er viktig å ha en leder bak i forsvaret. Slik jeg ser det så har vi to spillere som er egnet til å ta det ansvaret, Kos og Sokratis. Siden Sokratis er suspendert på søndag men er spilleklar til onsdag, så mener jeg at en eventuell hviling av Kos bør vente til onsdag. 

Link to comment
Share on other sites

Du verden så mye fokus det er på det å hvile spillere i dag Det gjelder ikke bare i Arsenal selvfølgelig.. Var ikke sånn i gamle dager 🙂 Ingen trenger å minne meg på at det er et helt annet tempo i dagens fotball . En del av oss husker imidlertid hvordan banene så ut i gamle dager . 10 minutter ut i en kamp i gamle dager så enkelte baner ut som om det skulle være opptaksprøver for fallskjermejegerne der. Det var bare gjørme i store deler av banene. 

De som er spesielt interessert kan se på kampprogrammet til våre helter som vant the double i 71. Mars , april og mai måned der med kamper i liga , FA cup og Messebycupen  er ganske imponerende. Vi spilte vel totalt 73 kamper den sesongen , brukte totalt 16 spillere , og flere spilte samtlige kamper. Det var litt nostalgi mens vi venter på neste kamp 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig, Gunners68, i at det er STORT fokus på hviling, men i en periode der muligheten for en viktig CL-plass er det vi i realiteten spiller om så må man se litt lenger enn bare til neste kamp.

Vi har ikke en stall som tillater at mange spillere "hviles", men når det gjelder enkelte nøkkelfigurer som i tillegg har vært mye skadeutsatte så kan det være lurt å vurdere muligheten.

Det er ikke mange spillere som jeg mener det er behov for å hvile, men det er noen ytterst få i det bakre ledd som er så viktige for meg at jeg føler det må vurderes. I hovedsak er dette Koscielny og Monreal. Så lenge vi spiller med tre bak og ikke minst når Sokratis "tvangstviles" grunnet gule kort, så er det vanskelig å hvile noen av de to spillerne. Men begge er skadeutsatte, begge merker alderen (selv om de er unggutter sammenlignet med deg og meg). En av de kan "hviles" i en kamp så sant Sokratis spiller, Monreal kan også hviles hvis vi spiller med en firer bak og Kolasinac er på backen. Resten av gjengen må gjerne spiller hvert eneste minutt om det var opp til meg.

Når det gjelder sammenligningen med 71, så var det vel kanskje mer "gampefotball" den gangen. Det var en kanskje en annen type spillere. Spillet var kanskje ikke like teknisk og hurtig som det er nå, jeg må innrømme at akkurat dette husker jeg ikke der jeg nettopp var startet å bry meg om Arsenal som en åtteårig unge.

Nostalgi er alltid viktig, men nuet er enda viktigere 😉

Link to comment
Share on other sites

Nå starter mitt siste innlegg , Polljen , med hvor mye fokus det er på det å hvile spillere idag og at det ikke bare gjelder Arsenal 🙂 Dette var jo noe Ferguson , Houllier og Wenger stod i bresjen for grunnet alle cupene og PL.

Jeg nevner vel egentlig ingen spillere siden poenget mitt er hvordan dette er helt vanlig idag , men omtrent ikke forekom før. Derfor nevnte jeg også dette med 71 laget som vel fortsatt har rekorden når det gjelder antall spillere som ble brukt for å bli mester.

Fotballen den gang bar preg av elendige baner , det var tøffere spille typer den gang , selvfølgelig ikke like hurtig fotball som  idag - det var som man sa den gang - Kick and run 🙂 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Marius- said:

Da er det top3 i ligaen om begge er utenfor. Max 5 lag fra samme land

Om ikke det er motivasjon for morgendagens kamp så vet ikke jeg. Alt ligger i våre hender mtp 3.plassen. Vinner vi i morgen får vi en ørliten luke før de vanskelige bortekampene mot Leicester, Wolves og Burnley.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke klok på gunners når det gjelder motivasjon. Trur fan med de tenker at spurs tapte så det er ikke krise om vi taper. Alt er i våres hender og vi har det letteste programmet igjen. Bør klare 3. plassen. Og vil ikke hvile kos, en tabbe av mus eller mav er nok. Stoler ikke på de 2.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett @Gunners77 i at vi ikke bør bli for kjepphøge bare fordi Tottene tapte mot City.

Ja vi har alt i våre hender når det gjelder 3. og eventuelt fjerdeplassen i PL, men det er ikke mye som skal gå galt før vi ramler ut av topp fire. Når det gjelder det såkalte letteste kampprogrammet så er det en sannhet med store modifikasjoner. På papiret så har vi et lettere kampprogram enn United og Chelsea, men vi har ikke et lettere kampprogram enn Tottenham. Jeg vil påstå at de fire siste kampene til Tottene er (på papiret) er enklere enn våre siste fire. Vi har rett nok en femte kamp igjen som gjør at vi kan ta tredjeplassen fra Tottene, men veien er kort for å miste den igjen. Det smerter å si det, men sannsynligheten for at Tottene skal havne utenfor topp fire er minimal.

Sett i forhold til Chelsea og United så har vi en litt klarere fordel (igjen på papiret). De to klubbene skal møte hverandre, noe som vil medføre poengtap for det ene eller begge lagene. United skal i tillegg møte City i løpet av sine siste fem i PL. Foruten møtet med United så skal Chelsea møte lag som vi også møter (har møtt) på våre siste seks kamper.
Det kan selvsagt være en lang vei fra den hypotetiske "papirtabellen" til den reelle tabellen midt i mai, men slik jeg ser det så er United det laget som skal få det mest vanskelig med å nå en topp fire plass i årets PL, men våre skal ikke roe mye før vi brått finner oss som nummer seks i midten av mai.

Jeg er som regel dårlig til å spå, men som nevnt vi kan ta tredjeplassene selv om vi da sannsynligvis må vinne fem på rad. Når det gjelder fjerdeplassen så vil jeg påstå at vi ligger ganske brukbart an, men marginene kommer til å bli små hvis vi taper en kamp, og hvis vi taper mer enn tre poeng av de siste femten så trenger vi en god porsjon flaks for å nå CL via PL.

Jeg forstår godt at du ikke vil hvile Kos, men det kan bli mye Mus og Mav i de siste kampene hvis Kos sin utsatte kropp får problemer p.g.a. et hardt kampprogram.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Emery både Mus og Mav , hviler Kos , og vi taper så får han kritikk for ikke å ha brukt Kos. Bruker han Kos , og han igjen blir skadet , så får Emery kritikk for ikke å ha spart han . Glad jeg ikke er Emery 🙂

Vi har spillere som drar på årene ,  som er skade utsatte , så det er vel en påminnelse om at vi trenger nye og bedre spillere. Vi spiller for en 3 plass i PL og vi skal nå spille for en finale i EL  , men vi må gamble mest sannsynlig i alle gjenstående kamper når det gjelder startellveren.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å spå korleis det ender i innspurten. Men det som er sikkert er at med vår manglande stabilitet så kan alt skje. Skal me være sikra så må me ta tredjeplassen noko som truleg krev full pott. Eg er motstander av å spare friske spelarar. Men dersom det er spelarar med kjenning av eit eller anna bør dei sparast på heimebane. 

Dersom alle under er friske så vil eg starte med dei:

Leno

Mustafi, Koscielny, Monreal

Maitland Niles, Kolasinac

Torreira, Xhaka

Ozil

Lacazette, Aubameyang

Link to comment
Share on other sites

Arsenal XI vs. Palace: Leno; Mustafi, Koscielny, Mavropanos; Jenkinson, Guendouzi, Mohamed Elneny, Kolasinac; Özil; Lacazette, Aubameyang.

Elneny fra start er kreft. Xhaka misser kampen som en "precaution".

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor fan starter Elneny, flaut. 

Starting XI: Leno, Mustafi, Koscielny, Mavropanos, Jenkinson, Guendouzi, Elneny, Kolasinac, Ozil, Lacazette, Aubameyang.

Subs: Cech, Mkhitaryan, Torreira, Maitland-Niles, Iwobi, Monreal, Nketiah. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Verminator5 said:

Gjør vi? Elneny, Jenkinson og Mavropanos på banen samtidig gjør meg nervøs. Ingen Torreira eller Xhaka.

Nei. Ikke bakover - framover stiller vi sterkt. Greit å hvile spillere. Vinner dette enkelt

Link to comment
Share on other sites

Risky lagoppsett. Ingen tvil om at vi går for begge frontene, både EL og PL. Men Elneny har kalkulert med at Chelsea og United skal møtes og United har City i tillegg. Liten gambel på at vi drar i land seieren mot CP med redusert lag. Vi har tungskyts på benken hvis det skulle være behov. Kalkulert risiko, godt hvis det lykkes, ser litt amatørmessig ut dersom vi avgir poeng. 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...