Jump to content

VM chit chat


Ben Elfen

Recommended Posts

Nå syntes jeg ikke den på Ronaldo var noe soleklart rødt kort, selv etter å ha sett reprisene. Men meg om det.

VAR gjør det mer rettferdig, selv om det tar bort noe av sjarmen. At vi sitter her hjemme å påstår å vite ting bedre enn 6 dommere må vi gjerne fortsette med. Men jeg kan ikke si jeg har sett totale feil som er gjort så langt i VM.

 

---

helt enig. Synes gult kort var det riktig. Ikke noe bevisst slag i ansiktet, ergo for strengt med rødt kort, men samtidig såpass aktiv arm at gult kort er OK. Mulig VAR tar bort noe av sjarmen, men det at det gjør fotballen mer rettferdig er grunn god nok for å forsvare systemet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

VAR kunne gjort det mer rettferdig, og i prinsippet så er jeg for VAR, men den menneskelige subjektive faktoren er fremdeles sterkt til stede siden det er en subjektiv vurdering fra VAR-dommer(ene) om de skal gripe inn. Vi har sett mange gode avgjørelser fra VAR-dommerne, men samtidig så er det vel ingen tvil om at det er flere situasjoner der VAR-dommerne feilaktig ikke har grepet inn. Og der ligger problemet med VAR.

 

Selvsagt er der situasjoner der vi foran TV'en mener at VAR burde blitt brukt, men som tross alt ikke er så klare, men det er samtidig noen tilfeller med manglende bruk som ødelegger VAR sett fra mitt ståsted.

 

---

VAR har gjort det mer rettferdig. At det er noen episoder VAR-systemet ikke har klart å fange opp forandrer ikke på det. Og som Ben elfen skriver trenger også dette en innkjøring. Poenget med VAR er ikke å eliminere subjektive vurderinger fullstendig. Det vil vi aldri klare uansett hva slags systemer vi innfører. Ingen systemer vil være perfekte. Men at dommeren får muligheten til å se viktige og avgjørende hendelser på nytt, vil føre til at bedre og mer riktige avgjørelser blir tatt. Det vil øke kvaliteten på fotballen. At man får noen korte stopp i spillet er da en liten pris å betale. Løsningen er å legge til mer tid. Og at det alltid vil være noen situasjoner man mener at systemet burda ha fanget opp er heller ikke noe fullgodt argument mot systemet. For at man fanger opp la oss si 70-90% av de viktige episodene vil gi et bedre produkt enn at man ikke fanger opp noen, eller en lavere andel av disse diskutable episodene.

Link to comment
Share on other sites

Nå syntes jeg ikke den på Ronaldo var noe soleklart rødt kort, selv etter å ha sett reprisene. Men meg om det.

VAR gjør det mer rettferdig, selv om det tar bort noe av sjarmen. At vi sitter her hjemme å påstår å vite ting bedre enn 6 dommere må vi gjerne fortsette med. Men jeg kan ikke si jeg har sett totale feil som er gjort så langt i VM.

 

Det er en rettighet jeg ikke vil si fra meg bare på grunn av VAR!! Det å sitte i sofaen og bli rasende på dommeren er jo halve sjarmen med sporten.

 

Enig med Piscator her. Jeg så noen tall før VM om at treffsikkerhetsprosenten var 93% når det kom til riktige avgjørelser før Var til 98% etter. Det vil jeg si er ekstremt bra.

 

Nesten like treffsikker som skuddfoten til Iwobi med andre ord :) Hadde vært gøy å se fordelingen hvis man hadde skilt mellom "åpenbare" og "tvilsomme" avgjørelser. Nå har jeg ikke sett forutsetningene, men hvis feks det å dømme kast riktig vei gir 1 i teller på "riktig avgjørelse" er jeg ikke overrasket over de fallene der.

Link to comment
Share on other sites

 

---

VAR har gjort det mer rettferdig. At det er noen episoder VAR-systemet ikke har klart å fange opp forandrer ikke på det. Og som Ben elfen skriver trenger også dette en innkjøring. Poenget med VAR er ikke å eliminere subjektive vurderinger fullstendig. Det vil vi aldri klare uansett hva slags systemer vi innfører. Ingen systemer vil være perfekte. Men at dommeren får muligheten til å se viktige og avgjørende hendelser på nytt, vil føre til at bedre og mer riktige avgjørelser blir tatt. Det vil øke kvaliteten på fotballen. At man får noen korte stopp i spillet er da en liten pris å betale. Løsningen er å legge til mer tid. Og at det alltid vil være noen situasjoner man mener at systemet burda ha fanget opp er heller ikke noe fullgodt argument mot systemet. For at man fanger opp la oss si 70-90% av de viktige episodene vil gi et bedre produkt enn at man ikke fanger opp noen, eller en lavere andel av disse diskutable episodene.

Jeg er fullstendig enig i at VAR totalt sett har gjort fotballen mer "rettferdig" og at når barnesykdommene er luket ut så vil det nok gå seg til.

 

Det som er det store "problemet" er hvordan man skal tilpasse VAR til den daglige fotballen ute i de forskjellige ligaene. På Landslagsnivå så er det forsåvidt ikke noe problem å videreføre noe som er ganske likt det som nå er i VM, men på nasjonalt plan så må man finne en løsning som er betydelig mindre ressurskrevende en det VM-versjonen er. Under VM så er det fem "dommere" som sitter og følger kampene og hvis vi f.eks. skal overføre dette til ligaer med 20 lag (10 kamper pr serierunde) så blir det veldig ressurskrevende, man kan ikke ha opptil femti "dommere" sittende i busser utenfor de forskjellige arenaene hver eneste serierunde. Nå er dette satt på spissen fra min side, men det krever ressurser og vi må også forutsette at de som er "VAR-dommere" er like kvalifiserte som han som løper rundt på banen.

En god ressurs er selvsagt dommere som er "pensjonerte" , da det ofte er det fysiske som gjør at de må gi seg og denne fysiske delen setter ingen stopper fra å sitte i et "VAR-lokale".

 

Kanskje blir det mange nasjonale varianter og en lik variant for alle internasjonale kamper.

Jeg har vel nevnt det tidligere at den engelske varianten som ble utprøvd i FA-cupen varierer ganske mye fra VM-varianten. I den engelske varianten, så var det dommeren som kontaktet VAR hvis han var usikker, VAR vurderte kun situasjoner som banedommeren ønsket vurdert og VAR tok ikke selv initiativet til at dommeren skulle revurdere situasjoner.

 

Hvis jeg går litt "off-topic" og ser til NFL (amerikansk fotball) så blir alle "touch downs" vurdert av videodommere og i tillegg så har hvert lag et visst antall "challenges" der de kan utfordre hoveddommerens avgjørelse. Da ser hoveddommeren situajsonen på video og vurderer den. Hvis utfordringen er vellykket så blir ikke antall utfordringer redusert, men hvis dommeren ikke endrer mening så mister laget en utfordring. Dette medfører at lagleder må være ganske forsiktig med å utfordre dommerens avgjørelse.

 

Nå mener jeg ikke at NFL-modellen skal overføres til europeisk fotball, men ved å gi en lagleder ett minimum av "utfordringer" så kan man muligens bli kvitt litt av den urettferdigheten som vil følge VAR. Mulighetene er mange og VAR vil nok i løpet av noen få sesonger bli fast innslag i de fleste store ligaer og også i enkelte mindre ligaer. Time will show.

Link to comment
Share on other sites

En vurdering av VAR må alltid basere seg på hvor godt det funker relativt til hvordan det er uten VAR. Jeg skjønner ikke de som måler det opp med hvordan det ville vært i en perfekt verden.

I en perfekt verden hadde det vært mange kloninger av BE.

Muligens en liten digresjon.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

En vurdering av VAR må alltid basere seg på hvor godt det funker relativt til hvordan det er uten VAR. Jeg skjønner ikke de som måler det opp med hvordan det ville vært i en perfekt verden.

Jeg vet ikke helt jeg.

 

En perfekt verden får vi aldri, men hvis VAR fremstår som altfor tilfeldig (selv om den øker rettferdigheten) så mener jeg mye av vinningen går tapt.

Jeg er sikkert for negativ, for konservativ, for lite fremadseende, men løsninger som bare flytter på problemet er ikke alltid de beste løsningene.

Mållinjeteknologien er en veldig god løsning. VAR kan bli en god løsning, men jeg tro at den må bli ganske så "perfekt" før den blir en teknologi som de fleste (alle) godtar.

 

PS!! Jeg forventer selvsagt ikke en perfekt VAR-verden fra første dag, så godtroende er ikke engang undertegnede.

 

 

I en perfekt verden hadde det vært mange kloninger av BE.

Muligens en liten digresjon.

 

BE

 

En verden full av Polljen-kloner ville vært tragisk ;D

Link to comment
Share on other sites

Nesten litt synd, kunne tenkt meg at Banega annonseres til uka ;) nå må vi forhåpentligvis vente litt lenger på han. For en slik spiller på midten mangler vi når Ozil ikke er i form, humør eller i slag.

Når Özil ikke er i form, humør eller slag. Dvs nesten hele tiden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt jeg.

 

En perfekt verden får vi aldri, men hvis VAR fremstår som altfor tilfeldig (selv om den øker rettferdigheten) så mener jeg mye av vinningen går tapt.

Jeg er sikkert for negativ, for konservativ, for lite fremadseende, men løsninger som bare flytter på problemet er ikke alltid de beste løsningene.

Mållinjeteknologien er en veldig god løsning. VAR kan bli en god løsning, men jeg tro at den må bli ganske så "perfekt" før den blir en teknologi som de fleste (alle) godtar.

 

PS!! Jeg forventer selvsagt ikke en perfekt VAR-verden fra første dag, så godtroende er ikke engang undertegnede.

 

 

 

En verden full av Polljen-kloner ville vært tragisk ;D

Jeg ser den. VAR bryter jo inn og stopper spillet, er enig at man må ta med det i beregningen. På den andre siden igjen er det jo litt spennende å se hva VAR kan gjøre med f.eks. den sinnsyke holdingen feltet som har vært så fremtredende de siste 10-20 årene.

 

Jeg er optimist. Mållinjeteknologi sier jeg i hvertfall klart ja til.

Link to comment
Share on other sites

 

(...) Det som er det store "problemet" er hvordan man skal tilpasse VAR til den daglige fotballen ute i de forskjellige ligaene. På Landslagsnivå så er det forsåvidt ikke noe problem å videreføre noe som er ganske likt det som nå er i VM, men på nasjonalt plan så må man finne en løsning som er betydelig mindre ressurskrevende en det VM-versjonen er. (...)

 

---

dette er det sterkeste argumentet mot ordningen. Kan tenke meg at dette er bare noe som blir innført på landslagsnivå og i de store profesjonelle ligaene. Det er vel allerede i dag en viss mangel på dommere, og systemet vil forhåpentligvis aldri bli innført på lavere nivå. Det fins det neppe ressurser til. Men der hvor det er store penger og prestisje på spill, er ordningen totalt sett en berikelse, selv om det blir noen stopp i spillet.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge football er lek er VAR helt unødvendig, men slik er ikke verden lengre. Fotball er storindustri, og rett og galt er av stor betydning. VAR er i øyeblikket ingen eksakt videnskap som målinje teknologi, men likevel et tilgjengelig verktøy for å unngå grove urettferdigheter. At noen i det hele tatt er motstandere av å ta imot og ikke minst videreutvikle VAR er for meg en gåte. Da får en heller kalle en spade for en spade og forfekte at en er motstander av fotballturneringer i dagens form, enten det er VM, PL eller noe annet. Hvilken konsernleder ville for eksempel syntes det var noe sjarmerende ved at det manglet noen hundretalls millioner på konto fordi en økonomisjef stadig gjorde regnefeil og nektet å bruke kalkulator.

Link to comment
Share on other sites

Sir J jeg er både enig og uenig med deg.

 

Ja, fotballen i dag er på mange måter storindustri og sånn sett så sett fra et bedriftsmessig ståsted så er det kanskje fullstendig ulogisk å være i mot VAR uavhengig av hvilken form det til slutt måtte ende opp på.

Men selv om fotballen er blitt en storindustri, så er den i underholdningssegmentet og det er ikke alltid det "perfekte" som drar inn pengene. Det er godt mulig at jeg er særdeles naiv, men for meg så er sjarmen med fotballen noe av det som har dratt meg til den og det som først og fremst kan få meg til å forsvinne fra den er hvis den endrer seg for mye på "businessens" vilkår. Hvis VAR utvikler seg slik at sjarmen med fotballen blir redusert for mye, hvis en kamp blir stoppet i tide og utide, hvis tvilsomme situasjoner blir omregnet til kroner og ører så kan en slik innføring være med å ødelegge fotballen.

 

Som nevnt tidligere så er er prinsipielt tilhenger av prinsippet VAR, men det betyr ikke at jeg mener at en slik ordning MÅ innføres uansett hvordan den virker.

Sett fra mitt ståsted så kan man ikke se svart eller hvitt når det gjelder VAR, det finnes mange nyanser der i mellom når man vurderer VAR.

Slik den har fungert i VM så viser den potensialet, men den er langt fra perfekt og skal VAR være liv laga, så må den nærme seg det perfekte (objektivt perfekt ala mållinjeteknologien blir VAR noe ikke okke som).

 

 

For å gå litt bort fra emnet VM og også fra VAR så vil jeg sammenligne litt med reprisemulighetene som TV har under sending.

I sin barndom så var dette en mulighet der vi fikk se mål og noen få andre muligheter en gang eller to til (fra samme vinkel).

Så utviklet det seg til at vi fikk se opptak av et mål eller en situasjon fra flere vinkler.

Deretter så gjorde ale vinklene og muligheten til å zoome seg inn på situasjoner at vi virkelig får se hva som skjer. Dessverre så har denne muligheten en bakside og det er at dette også gir forståsegpåerne, både i kommentatorboksen, i studio og foran TV-skjermen muligheten til å gå fullstendig bananas, Med bananas så mener jeg at dommerne nå kan bli skjelt ut som som ubrukelige for en situasjon de må oppfatte i et brøkdel av et sekund, samtidig som resten av oss kan finne "feilen" etter ørten gjennomganger av situasjonen og dømme dommerne ut fra det. Så kan man selvsagt si at det er derfor dommerne trenger VAR for å få de disse vinklene de ikke ser "live" og jeg er ikke uenig i det. Problemet igjen er at nå brukes dette av TV på hver en minste situasjon som uansett ikke kommer til å komme under VAR sitt ansvarsområde, og denne "misbruken" er sett fra mitt ståsted i ferd med å ødelegge sjarmen med fotballen.

Det å sitte på tribunen under en kamp er som regel alltid bedre enn å sitte foran skjermen. Først får man med seg atmosfæren, så får man selv vurdere situasjoner uten ett utall repriser, man kan diskutere en situasjon uten å ha fasit vist om og om igjen med tildels tåpelige kommentarer fra "pundits" både under kamp og i pausen eller etter kamp.

Så ja teknologi kan ha noe for seg, men den kan med feilaktig bruk også ødelegge dette verdens vakreste spill ..............etter min mening!

Link to comment
Share on other sites

Så lenge football er lek er VAR helt unødvendig, men slik er ikke verden lengre. Fotball er storindustri, og rett og galt er av stor betydning. VAR er i øyeblikket ingen eksakt videnskap som målinje teknologi, men likevel et tilgjengelig verktøy for å unngå grove urettferdigheter. At noen i det hele tatt er motstandere av å ta imot og ikke minst videreutvikle VAR er for meg en gåte. Da får en heller kalle en spade for en spade og forfekte at en er motstander av fotballturneringer i dagens form, enten det er VM, PL eller noe annet. Hvilken konsernleder ville for eksempel syntes det var noe sjarmerende ved at det manglet noen hundretalls millioner på konto fordi en økonomisjef stadig gjorde regnefeil og nektet å bruke kalkulator.

 

Helt enig.

 

F.eks. synes jeg det var utrolig lite sjarmerende når RvP fikk sitt andre gule kort for å sparke vekk ballen et halvt sekund etter dommeren blåste i fløyta. Ei heller feilaktige straffespark som satte en strek for våre Invincibles.

 

VAR trenger å forbedres, men jeg er så jævlig for dette. Synes det er herlig, selv om det akkurat nå ikke har vært implementert helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer nå om Tyskland vinner 1-0 og Sverige 1-0?

Alle på 6p og alle 3-2 i målforskjell

 

 

Edit nå er scenarioet ikke mulig lenger ;)

 

Ellers er det ganske latterlig å se på surmulinga til Ozil utpå her. Ikke rart han mislikes når han oppfører seg slik gang på gang. Sier ikke han er dårligst utpå der, men seriøst den værste til å himmle med øya og gestikulere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...