Jump to content

Manuel Almunia


10000gunners

Recommended Posts

Det overrasker meg ikke ett sekund at Almunia kritikerne ikke makter å komme inn her og gi mannen skryt etter at han hadde en meget solid kamp i går.

 

Men dette er ikke noe nytt. Det har vært det samme med andre hoggestabber i klubben de senere år. Ljungberg f. eks fikk veldig mye pepper når han spilte dårlig, men det var ikke mange av de kritikerne som var innom å ga ros når han faktisk gjorde gode kamper og prestasjoner. Og listen over spillere som får denne behandlingen av fansen, er skremmende lang.

 

 

Hei Kim. Jeg synes Almunia spilte en meget god kamp i går, hvis en ser bort i fra tre situasjoner. Han var flinkere i feltet enn noen gang tidligere selv om han burde ha gått ut på fler innlegg. Han hadde en del greie rednigner som jeg mener keepere bør ta, og han virket litt mer på tå hev enn tidligere.

 

De 3 situasjonene jeg tenker på er selvsagt da han etter 40 sekunder plukker opp ett tilbakespill. Han kunne enkelt ha skutt ut til innkast men fikk panikk. vi kunne ha ligget under allerede der, men hadde marginene på vår side.

 

Situasjon 2 er i utganspunkt en god redning, men han gir en farlig/dårlig retur som Berbatov (offside) setter enkelt. Almunia har hatt mye flaks tidligere og også denne gangen hadde han flyt på sin side. Dersom Berbatov hadde stått onside hadde han likevel enkelt puttet returen.

 

Situasjon 3 er når han prøver på noe han ikke kan, nemlig å gå ut i feltet og plukke ett innlegg. Han glipper ballen og skaper en farlig situasjon. Han var riktignok modig og rettet opp sin egen feil.

 

Jeg vet at Man U hadde mange sjanser, og de scoret likevel bare ett mål (på Fabianski). Det betyr ikke automatisk at keeperspillet hr vært veldig bra. Man U bommet jo stort sett på mål hele kampen igjennom.

 

Min klnklusjon er at Almunia var mer heldig enn dyktig i går, da alle situasjonene ovenfor fort kunne ha ført til mål i mot.

 

BE

Hei Ben som vanlig spennende å lese det du skriver. Men her blir du fryktelig streng. Ta en hvilken som helst keeper og tell mulige situasjoner som kan føre til noe tror jeg ingen slipper unna. Syntes Almunia har gjort mange gode kamper og hadde han stått hele sesongen i fjor hadde vi vunnet ligaen eller blitt nr. 2. Horrible tabber fra verdenskeeperen Lehman gjorde at vi ga fra oss fire poeng.

Men slik er fotballen, selv den beste kan misse og denne typpe kalkulasjoner, som min her, blir egentlig meningsløs.

Det er mye følelser i debatten rundt Almunia og begge sider drar det noe langt i mellom. Jeg syntes du her drar det noe langt når du sier han var mer heldig enn dyktig. Du kunne sagt at en dyktig keeper også må få være litt heldig.

 

 

Sitter på en stille mandag på jobben og leser forum her, føler jeg må kommentere ett par ting. For det første jeg er absolutt enig med BE om at almunia er den første vi må bytte ut fra dagens lag. Men det blir litt vel i overkant subjektivt i noen innlegg. manure kampen var muligens hans beste kamp i Arsenal trøya, stod en så å si prikkfrikamp. Det er selvsagt den nevte tilbakespillsgreia. Det er flaks at vi ikke kommer under der, men situasjon to du tar opp, så er det slik at berba står i offside, skulle han vært onside måtte han vært ett par meter lenger bak, og det er ikke noe automatikk i at han hadde vært først på ballen der. Så det blir hypotetisk og diskutere der. situasjon tre ofrer han alt for og komme først på en ball som han bryter, hvor mange ganger ser man ikke keepere som går ut og bryter ballen slik for så å plukke den opp i neste trekk, han fikk ballen der, og det som teller.

 

men når det er sagt så har han kostet oss for mange poeng, og en god kamp tilgir ikke tre dårlige, så jeg er veldig enig med deg i at han må byttes ut. men føler det blir litt feil og ikke kunne gi skryt når det er på sin plass akkurat som kritikk er lov når det er berettiget.

 

Og så til deg som mener at vi hadde vunnet hvis han hadde stått hele sesongen ifjor, det er i hvertfall feil, tror heller vi hadde vunnet med Lehmann, almunia kostet oss noen poeng ifjor også, og fair enough Lehmann hadde to monstertabber, men den ene var mot Fulham og da snudde vi og vant og den andre mot blackburn, da tapte vi riktignok to poeng, men tror han hadde vunnet flere poeng for oss hvis han hadde fått spille de kampene han kunne ifjor. Men igjen, det blir helt hypotetisk og diskutere.

 

Er som du sier, mange meninger her. Og noen er ekstreme i begge retninger. Selv henger jeg meg på BE og de som vil ha han vekk, men jeg kan innrømme når han spiller solid, som mot manure. Bare så synd det skjer så altfor sjeldent. For han er ingen ekstremkeeper som kan redde kamper på egen hånd. Gjorde det vel hjemme mot spurs fjor, men en gang holder ikke.

Link to comment
Share on other sites

Den actim statsen for keepere er bare tull. Den gir ikke særlig minus for tabber og gir pluss dersom keeperen for eksempel har et clean sheet. Det favoriserer keepere som spiller på lag som har et godt forsvar. Om man redder et sykt skudd får man ikke mer poeng enn hvis man redder en lompe seg selv en blind dverg ville klart å plukke opp. At Gomes er på topp 10 lista understreker at statsen regner på feil grunnlag når det gjelder keeperrangering.

Link to comment
Share on other sites

prikkprikkprikk

 

 

...

...

 

 

Sitter på en stille mandag på jobben og leser forum her, føler jeg må kommentere ett par ting. For det første jeg er absolutt enig med BE om at almunia er den første vi må bytte ut fra dagens lag. Men det blir litt vel i overkant subjektivt i noen innlegg. manure kampen var muligens hans beste kamp i Arsenal trøya, stod en så å si prikkfrikamp. Det er selvsagt den nevte tilbakespillsgreia. Det er flaks at vi ikke kommer under der, men situasjon to du tar opp, så er det slik at berba står i offside, skulle han vært onside måtte han vært ett par meter lenger bak, og det er ikke noe automatikk i at han hadde vært først på ballen der. Så det blir hypotetisk og diskutere der. situasjon tre ofrer han alt for og komme først på en ball som han bryter, hvor mange ganger ser man ikke keepere som går ut og bryter ballen slik for så å plukke den opp i neste trekk, han fikk ballen der, og det som teller.

 

men når det er sagt så har han kostet oss for mange poeng, og en god kamp tilgir ikke tre dårlige, så jeg er veldig enig med deg i at han må byttes ut. men føler det blir litt feil og ikke kunne gi skryt når det er på sin plass akkurat som kritikk er lov når det er berettiget.

 

Og så til deg som mener at vi hadde vunnet hvis han hadde stått hele sesongen ifjor, det er i hvertfall feil, tror heller vi hadde vunnet med Lehmann, almunia kostet oss noen poeng ifjor også, og fair enough Lehmann hadde to monstertabber, men den ene var mot Fulham og da snudde vi og vant og den andre mot blackburn, da tapte vi riktignok to poeng, men tror han hadde vunnet flere poeng for oss hvis han hadde fått spille de kampene han kunne ifjor. Men igjen, det blir helt hypotetisk og diskutere.

 

Er som du sier, mange meninger her. Og noen er ekstreme i begge retninger. Selv henger jeg meg på BE og de som vil ha han vekk, men jeg kan innrømme når han spiller solid, som mot manure. Bare så synd det skjer så altfor sjeldent. For han er ingen ekstremkeeper som kan redde kamper på egen hånd. Gjorde det vel hjemme mot spurs fjor, men en gang holder ikke.

Hei Legend14.

Hvis du leser gjennom tråden og ser mitt svar så hadde jeg ikke tenkt å skrive noe om Almunia i den aktuelle kampen som du nevner. Grunnen til at jeg skrev var fordi Kim fremoprovoserte ett svar fra meg. Og når jeg først skal svare foretrekker jeg å være ærlig. Derfor skrev jeg som jeg skrev.

 

Hvis du tar situasjon 2 og 3 som nevnt overfor så er det slik at i situasjon 2 så visste nok ikke Almunia at Berbatov var i offside, derfor va rdet ikke en god nok retur fra ham. At han var i offside eller ei er egentlig irrelevant.

 

Når det gjelder situasjon 3 så har vi nok forskjelig syn på hvordan slikt skal takles. Jeg mener det er en tabbe ast han ikke tar den fast i første omgang men når han først "driter seg ut" så retter han det opp etterpå, men det forandrer ikke det at det til å begynne med var dårlig (min personlige mening). Jeg hasr ingen problemer med å gi Almunia skryt når han fortjener det, men jeg synes ikke han fortjente skryt for de 3 situasjonene i nevnte kamp.

Og jeg er heller ikke enig i at dette var Almunias beste kamp.

 

Forøvrig har jeg merket at vi stort sett er enige i synet om Almunia.

Forresten høres arbeidsplassen din behagelig ut, sitte å surfe på gamle tråder på forumet. Kan det bli bedre?

 

BE

 

edit: Sitter og ser Liverslut West Ham kampen nå og Robert Green er en keeper som redder, plukker innlegg og jeg tror jammen meg han klarer å stå rett plassert også. Den første timen har han spilt smått fantastisk. Jeg skulle ønske vår keeper kunne gjøre sånn også

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger når man leser andre forum kommer man over innlegg som man nærmest føler man har skrevet selv. Jeg har nok funnet min debattant på gunnerblog.com og her er dagens bidrag fra ham/oss:

 

Credits *_Respects Highbury @ gunnerblog.com

 

Manuel Almunia = The Cancer of the Arsenal team.

 

A recap of his season errors to date (and we're not even at the halfway stage yet).

 

1) Allows a Grant Leadbitter long-range strike beat him from over 30 yards out, despite the fact that the ball comes straight at him and off the underside of the crossbar. The goalkeeping coaches (e.g. Bob Wilson) agree, that is no way a goal an international keeper worth his salt should be conceding (which is why Almunia isn't an international). 2 points dropped.

 

2) Both Stoke goals - a team notorious for its inability to score from open play - are directly the result of Almunia's incompetence. If he comes off his line and commands his area, like Fabianski did against Wigan in the Beer Cup - then there is no way Stoke get anything. The defenders were not to blame, as Almunia was twice hesitant and even jumped out of the way for the second Stoke goal. 3 points dropped.

 

3) At home to the Spuds. First of all he is beaten from 45 yards out. No goalkeeper is allowed to be beaten from that far out full-stop. Even Joe Hart of Citeh yesterday, was miles off his line but was able to sprint back and make an excellent save. You just cannot be beaten from 45 yards out when you are on your line, as the ball has too far to travel in the air before it impacts. Ridiculous. Then there was more. Unable to hold a simple back-pass by the corpulent Huddlestone, resulting in the odious bisexual One tapping in a rebound into an empty net. Another 2 points dropped (see where I'm going yet?)

 

4) Aston Villa at home. Could do nothing about the Clichy own-goal but was completely 100% at fault for the Agbonlahor goal. Exhibited all the elements of what makes an atrocious goalie: first he is unable to read the game by coming out to sweep up. He had more than enough time and everyone knows that along with Walcott and Cisse, Agbonlahor is the fastest footballer in Europe. Yet he stood rooted to this line as the ball came over the top and did nothing. Then, when Agbonlahor did have a shot; it went straight through his gloves. Cannot say he cost us the points but he certainly sealed our fate.

 

5) Away at Fulham. Hesitant once again and incapable of commanding his area. Gives Hagelund all the time in the world to come through and head home Fulham's winner, despite the ball being right in his vicinity. At least 1 point dropped there (our performance scarcely merited all three)

 

I will add a few more debatable ones to that. Cech, Casillas or Buffon would never have been beaten by Robinho's chip. I know because Robinho tried that one against Reina several times when they played El Pool and it never came off. He made a nice one when they played Chelski but Cech tipped it over. Yet Almunia does not read strikers well and was beaten with consummate ease.

 

Leon Osman's goal for Everton was one he should have saved imo. There was only room for Osman to put that ball in one place, and that was Almunia's near-post. After that Champions League final in 2006, it is unbelievable that a goalkeeper who has been given as many first-team opportunities as Almunia continues not only to look so appalling, but is incapable of understanding the significance of protecting one's near-post.

 

Everyone has had their say about where the biggest problems in the Arsenal team lie. I agree that as a unit the defence needs a Zapata. And everyone devoid of delusional outlook knows that Song is shite, full-stop.

 

However if I were to point the finger at one individual who consistently harms Arsenal's chances of success then it is Almunia. I said this two years ago: no team has Ever won the Premiership title or the Champions League with a non-international keeper in the nets. It cannot happen.

 

A top goalkeeper will perhaps gain you 7-8 points per season (see Casillas, Buffon). A very good goalkeeper might win you 1 to 3 points (see Jaaskelainen's remarkable display away to Hull). An average keeper will not win you any points but, he will not cost you any either.

 

A very poor keeper will cost you points in a season (see Gomes and Almunia). Almunia needs to go asap. Until January comes and an Akinfeev or decent international-standard keeper can be bought, I reckon Fabianski should be given all the opportunities he needs.

 

I agree with Wenger that there deifnitely is some 'potential' (there goes that word again) in various areas. But this overlooks the fact that the team often needs to compensate for Almunia. Look at that first Chelski goal yesterday: putting Djourou and the whole defence - see team - under pressure.

 

It isn't good enough and I do not feel we can win anything with this jester in goal. We have excellent players in Fabregas and Van Persie, fantastic prospects in Ramsey, Wilshere and Vela and a few decent squad players. This will all go to pot however if Almunia is permitted to remain in goal.

 

He is 31 and has never been selected for international football (with good reason) and even England refuse to select him (rightly so. David James is miles superior).

 

Great day yesterday, loved every minute of that game and like I said; best away day I have been to in 30 years (bar 89).

 

Almunia needs to go though.

 

And we all knew Arsenal could beat the bigger teams. The Wigan game will tell us more about this team than a win against a Top 4 side.

 

P.S: Bin Dippers are owed a beating for last season.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger når man leser andre forum kommer man over innlegg som man nærmest føler man har skrevet selv. Jeg har nok funnet min debattant på gunnerblog.com og her er dagens bidrag fra ham/oss:

 

Ja, dette synes jeg vi har hørt før! :) Som sagt før, jeg er enig i at Almunia har for mange svakheter, og særlig plasseringsevnen er for dårlig, og Wenger burde finne en bedre keeper. Men rett skal være rett, jeg synes at dette innlegget går for langt. Dette er en kraftig overdrivelse for å markere sitt syn, der Almunia blir gjort til syndebukk, og får skylda også for ting som egentlig er andres feil.

 

Og for å ta de enkelte målene; scoringen mot Sunderland kan ikke lastes Almunia, det var et drømmetreff; knallhardt og plassert så langt opp i vinkelen det nesten er mulig å komme. Denne goalen var forsvarets feil, fordi de ikke presset Leadbitter og lot ham skyte uforstyrret. Almunia var passiv ved begge Stokes mål, ja, men jeg synes det er feil å gi ham skylden for den første. Enten var det frispark til Toure, eller så må Toure ta skylden for å ha tapt duellen så lett. Den andre burde han gått ut og avskjært ballbanen. Hans feil, helt klart. Han tabbet seg ut ved tre av fire spurs-mål, men her fikk han heller ikke mye hjelp av forsvaret. 0-2 målet mot Aston Villa har vi vel utdebattert allerede, så det skriver jeg ikke noe mer om! ;) Og jeg synes også det blir feil å laste ham for Robinhos lobb mot ManC.

Link to comment
Share on other sites

Og akkurat dette er noe av årsaken til at jeg sikkert med andre er drittlei det jeg kaller ren hetsing og hva jeg vil kalle opp til en besettelse/fanatisme det som går på Almunia.

 

Tror ikke det er en eneste på dette forumet som har hevdet at Almunia er en verdensklassekeeper,men kommentarene rundt Almunia er ca 90% bullshit.

Det toppet seg vel i Burnleytråden da kommentaren var at nå får vi Fabianski i mål: Ihvertfall en keeper som kan redde skudd.

Reinspikka tøv etter min mening.

 

Hadde Almunia diskusjonen vært litt mer balansert og objektiv er det helt greit å diskutere,men kan aldri huske en Arsenalspiller har vært utsatt for mer hets enn Almunia.

Link to comment
Share on other sites

Og akkurat dette er noe av årsaken til at jeg sikkert med andre er drittlei det jeg kaller ren hetsing og hva jeg vil kalle opp til en besettelse/fanatisme det som går på Almunia.

 

Tror ikke det er en eneste på dette forumet som har hevdet at Almunia er en verdensklassekeeper,men kommentarene rundt Almunia er ca 90% bullshit.

Det toppet seg vel i Burnleytråden da kommentaren var at nå får vi Fabianski i mål: Ihvertfall en keeper som kan redde skudd.

Reinspikka tøv etter min mening.

 

Hadde Almunia diskusjonen vært litt mer balansert og objektiv er det helt greit å diskutere,men kan aldri huske en Arsenalspiller har vært utsatt for mer hets enn Almunia.

Her er jeg enig med deg, omtrent uansett hva som skjer så får Almunia all skyld for det. Jeg skjønner med å lese innleggene her at mange ikke har så mye til overs for Almunia. Men det er forskjell på å klage litt og hetse.. Man skulle tro at Almunia var satan sjølv og bare står i mål for å ødelegge....

Dette er jo helt feil, Almunia har gjort mange rare ting/tabber men det er det jo flere i Arsenal som har gjort i det siste. Men får de den samme hetsen: NEI!.. Den eneste som er i nærheten er Bendtner som heller ikke er en populær mann her på forumet..

 

Det er greit å syntes at Almunia ikke er en god nok keeper, men det blir helt usakelig å si at han ikke klarer å redde en dritt.. Almunia er en middels god keeper som var reservekeeper i mange år og kanskje det er det han passer best som.. Kanskje vi trenger en ny første keeper. Men så lenge Almunia står i Arsenalmålet så har han min tillit. Vi er jo Arsenalfans og vi burde være hevet over å hetse egne spillere.

Han har spilt dårlig i det siste, men han har jo ikke akkurat sviktet klubben..

Så til alle dere som hetser Almunia, klag når det er på sin plass og diskuter hans innsats.. Men hold dere god for alle hetsingen av egne spillere!!

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger når man leser andre forum kommer man over innlegg som man nærmest føler man har skrevet selv. Jeg har nok funnet min debattant på gunnerblog.com og her er dagens bidrag fra ham/oss:

 

Ja, dette synes jeg vi har hørt før! ;) Som sagt før, jeg er enig i at Almunia har for mange svakheter, og særlig plasseringsevnen er for dårlig, og Wenger burde finne en bedre keeper. Men rett skal være rett, jeg synes at dette innlegget går for langt. Dette er en kraftig overdrivelse for å markere sitt syn, der Almunia blir gjort til syndebukk, og får skylda også for ting som egentlig er andres feil.

 

Og for å ta de enkelte målene; scoringen mot Sunderland kan ikke lastes Almunia, det var et drømmetreff; knallhardt og plassert så langt opp i vinkelen det nesten er mulig å komme. Denne goalen var forsvarets feil, fordi de ikke presset Leadbitter og lot ham skyte uforstyrret. Almunia var passiv ved begge Stokes mål, ja, men jeg synes det er feil å gi ham skylden for den første. Enten var det frispark til Toure, eller så må Toure ta skylden for å ha tapt duellen så lett. Den andre burde han gått ut og avskjært ballbanen. Hans feil, helt klart. Han tabbet seg ut ved tre av fire spurs-mål, men her fikk han heller ikke mye hjelp av forsvaret. 0-2 målet mot Aston Villa har vi vel utdebattert allerede, så det skriver jeg ikke noe mer om! ;) Og jeg synes også det blir feil å laste ham for Robinhos lobb mot ManC.

Hei, Piscator. Ingen bombe at du skulle kommentere dette og jeg er heller ikke overrasket over hvilke mål du ønsket å kommenter. Jeg får bare beklage litt sent svar da jeg er småsyk.

Ang. Sunderland målet så er det ett drømmetreff, ingen tvil om det, men det forandrer ikke det faktum at Almunia nok en gang plasserer seg selv slik at han ikke ser utgangen på skuddet, skuddet går 20 cm unnad ham og det er nok en gang i keeperhjørnet. Du kan se målet litt ned på denne siden.

Vi er enige om at Almunia er passiv på begge stoke målene. Nå er det slik at jeg ikke pleier å tenke hvem som har mest skyld på målene, men hvem som har skyld. At det er dårlig av Kolo gjør det ikke bra av Almunia. Han burde ikke ha vært passiv og gått ut på innkastet.

Jeg er enig i at han ikke bør lastes for Robinhos lobb. Det er som jeg skrev om Burnleys andre mål, ingen tabbe men mulig å gjøre en bedre jobb som keeper.

 

Mmaelan, du kan aldri huske en Arsenalspiller har vært utsatt for mer hets enn Almunia. Nå er ikke jeg enig i bruken av ordet hets. Jeg mener han får saklig kritikk, og jeg mener også at vi aldri har hatt en svakere spiller som spiller fast i vår førsteellever.

 

Ang. endelig en keeper som kan redde ett skudd, så var det ment litt som kødd, det er også beklaget i kamptråden, men du må gjerne bruke det mot meg likevel. Det gavner jo din sak.

 

Etter å ha lest gjennom Burnley kamptråden så fikk jeg nesten ett inntrykk av at flere ønsket at Fabianski skulle feile, slik at man kunne bruke "hva var det jeg sa" ang. Almunia vs Fabianski. Jeg håper virkelig ikke supportere synker så dypt at de ikke alltid ønsker at ens egne spillere skal gjøre det best mulig til enhver tid

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom Burnley kamptråden så fikk jeg nesten ett inntrykk av at flere ønsket at Fabianski skulle feile, slik at man kunne bruke "hva var det jeg sa" ang. Almunia vs Fabianski. Jeg håper virkelig ikke supportere synker så dypt at de ikke alltid ønsker at ens egne spillere skal gjøre det best mulig til enhver tid

 

Dette blir vel å snu virkeligheten på hodet. Jeg håper da aldri at noen Arsenal-spiller gjør feil, Fabianski og Almunia inkludert, men virkeligheten er dessverre en annen. De gjør feil - alle gjøre det - men BEGGE Arsenals keepere gjør litt for mange feil. Sånn er det. Men jeg - og tydeligvis mange med meg - mener fortsatt at Almunia får for mye kritikk i forhold til hva han fortjener. Det smøres på, og Almunia får skylden for ting han strengt talt ikke bør lastes for. Andre slipper langt billigere unna kritikk, Fabianski inkludert. Jeg så ikke kampen mot Burnley, og har kun sett målene. Så vidt jeg kan bedømme så var Fabianskis opptreden i forbindelse med baklengsmålene i går av en art som mange her inne ville slaktet Almunia for. I tillegg hevdes det at Fabianski generelt opptrådde nølende og slepphendt. Likevel er det altså mange som mener at Fabianski ikke var spesielt svak i går. Og da kan ikke jeg forstå annet enn at noen her inne driver en enorm forskjellsbehandling i forhold til keeperne våre. Og som stresset mange ganger nå; det er denne forskjellsbehandlingen jeg vil ha slutt på, og det er denne som gjør at mange beskylder noen av dere for å drive hets mot Almunia. De fleste er enige i at Almunia er for dårlig, men saken tjenes ikke av at noen driver å systematisk forvrenger episoder i Almunias disfavør og i favør av andre spillere. Rett skal være rett!

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i dine kommentarer Piscator. Jeg så kampen og Fabianski var regelrett svak i mange situasjoner.

Utkast fungerte ikke. Han virket usikker i feltet og virket som han hadde såpeglatte hansker.

Når de fremste Almunia kritikerene hevder Fabianski gjorde en god kamp igår, da viser en med all tydelighet at det er en regel for Almunia og en for Fabianski.

Det blir feil.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom Burnley kamptråden så fikk jeg nesten ett inntrykk av at flere ønsket at Fabianski skulle feile, slik at man kunne bruke "hva var det jeg sa" ang. Almunia vs Fabianski. Jeg håper virkelig ikke supportere synker så dypt at de ikke alltid ønsker at ens egne spillere skal gjøre det best mulig til enhver tid

 

Dette blir vel å snu virkeligheten på hodet. Jeg håper da aldri at noen Arsenal-spiller gjør feil, Fabianski og Almunia inkludert, men virkeligheten er dessverre en annen. De gjør feil - alle gjøre det - men BEGGE Arsenals keepere gjør litt for mange feil. Sånn er det. Men jeg - og tydeligvis mange med meg - mener fortsatt at Almunia får for mye kritikk i forhold til hva han fortjener. Det smøres på, og Almunia får skylden for ting han strengt talt ikke bør lastes for. Andre slipper langt billigere unna kritikk, Fabianski inkludert. Jeg så ikke kampen mot Burnley, og har kun sett målene. Så vidt jeg kan bedømme så var Fabianskis opptreden i forbindelse med baklengsmålene i går av en art som mange her inne ville slaktet Almunia for. I tillegg hevdes det at Fabianski generelt opptrådde nølende og slepphendt. Likevel er det altså mange som mener at Fabianski ikke var spesielt svak i går. Og da kan ikke jeg forstå annet enn at noen her inne driver en enorm forskjellsbehandling i forhold til keeperne våre. Og som stresset mange ganger nå; det er denne forskjellsbehandlingen jeg vil ha slutt på, og det er denne som gjør at mange beskylder noen av dere for å drive hets mot Almunia. De fleste er enige i at Almunia er for dårlig, men saken tjenes ikke av at noen driver å systematisk forvrenger episoder i Almunias disfavør og i favør av andre spillere. Rett skal være rett!

Den setningen som du har sitert meg på var ikke rettet mot deg i det hele tatt. Det gjelder noen som kom med spydige kommentarer i kamptråden.

Pekkiry skrev dette : Der har vi superkeeperen som er mye bedre enn Almunia. ;)

mmaelan skrev dette: Forferdelig keeperspill. Almunia sin feil....

og det var muligens fler også som jeg ikke gidder å lete opp.

 

Når det gjelder kritikk mot Fabianski så har jeg ingen problemer med å kritisere ham. Jeg er den eneste i hele kamptråden som sier at han kunne ha gjort bedre på mål 2.

Det overrasker meg forresten at ingen har kommentert at han selvfølgelig skulle ha hatt frispark på det første målet.

 

BE

 

Enig med deg i dine kommentarer Piscator. Jeg så kampen og Fabianski var regelrett svak i mange situasjoner.

Utkast fungerte ikke. Han virket usikker i feltet og virket som han hadde såpeglatte hansker.

Når de fremste Almunia kritikerene hevder Fabianski gjorde en god kamp igår, da viser en med all tydelighet at det er en regel for Almunia og en for Fabianski.

Det blir feil.

 

Hvilke situasjoner var Fabianski regelrett svak? Nå så jeg kampen med en ganske dårlig stream, men det jeg merket meg var at han gjorde det meget godt i sweeper posisjon (det har han blitt kritisert for tidligere), han var meget sikker i feltet og svært god på igangsettinger. Han "fumlet" mye med ballen, det er jeg enig i men det var aldri noen fare i de situasjonene.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Han "fumlet" mye med ballen, det er jeg enig i men det var aldri noen fare i de situasjonene.

 

BE

 

Du ga jo Almunia kritikk for at han ga retur på ett skudd i kampen mot United, som førte til ett annulert offsidemål. I mine øyne, var det like lite fare i den situasjonen, som i enkelte av Fabianskis situasjoner i går. Nei, Almunia kunne ikke vite at Berbatov var i offside, men det er uinteressant, så lenge han var det.

 

Du synes det er overraskende at ingen har nevnt at Fabianski burde hatt frispark i situasjonen som førte til første målet. Det kan jo hende at flertallet her inne ikke er enig med deg i den vurderingen. Det er jo ikke nødvendigvis slik at du sitter på fasiten, selv om du selv har vært keeper.

Link to comment
Share on other sites

Han "fumlet" mye med ballen, det er jeg enig i men det var aldri noen fare i de situasjonene.

 

BE

 

Du ga jo Almunia kritikk for at han ga retur på ett skudd i kampen mot United, som førte til ett annulert offsidemål. I mine øyne, var det like lite fare i den situasjonen, som i enkelte av Fabianskis situasjoner i går. Nei, Almunia kunne ikke vite at Berbatov var i offside, men det er uinteressant, så lenge han var det.

 

Du synes det er overraskende at ingen har nevnt at Fabianski burde hatt frispark i situasjonen som førte til første målet. Det kan jo hende at flertallet her inne ikke er enig med deg i den vurderingen. Det er jo ikke nødvendigvis slik at du sitter på fasiten, selv om du selv har vært keeper.

Det er sant det du sier, men å gi en dårlig retur er ikke det samme som å fumle litt og ta ballen først.

 

Det er like rart at ingen kommenterer at det ikke skal være frispark mot Fabianski, og nei, jeg har ikke alltid fasiten selv om jeg tidligere har vørt keeper.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

 

Hvilke situasjoner var Fabianski regelrett svak? Nå så jeg kampen med en ganske dårlig stream, men det jeg merket meg var at han gjorde det meget godt i sweeper posisjon (det har han blitt kritisert for tidligere), han var meget sikker i feltet og svært god på igangsettinger. Han "fumlet" mye med ballen, det er jeg enig i men det var aldri noen fare i de situasjonene.

 

BE

 

Ser du vekk fra målet som var en regelrett keepertabbe så hadde han igangsetting etter ca 24 min. som gikk rett til kast Burnley pga han bommet på medspiller.

Han hadde minst 2 ganger han fomlet på enkle baller og mistet.

Men etter å ha sett dine kommentarer BE blir jeg lettere oppgitt.

Bruker du virkelig samme standard når du vurdere Almunia kontra Fabianski.

Det er den jeg nemlig reagerer på.

At du syns Fabianski spilte en god kamp igår så har Almunia spilt gode kamper hele sesongen.

 

Han var god på sweeper,men definitivt ikke god i feltet. Eller hvis det å gå ut og finne han er på bærtur og rykke tilbake er god i feltet....vel da snakker vi om 2 forskjellige ting her.

 

Vi har pr. idag ingen keepere i toppklasse, og Fabianski minner mye om Manninger blottet for selvtillit siste tiden i Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvilke situasjoner var Fabianski regelrett svak? Nå så jeg kampen med en ganske dårlig stream, men det jeg merket meg var at han gjorde det meget godt i sweeper posisjon (det har han blitt kritisert for tidligere), han var meget sikker i feltet og svært god på igangsettinger. Han "fumlet" mye med ballen, det er jeg enig i men det var aldri noen fare i de situasjonene.

 

BE

 

Ser du vekk fra målet som var en regelrett keepertabbe så hadde han igangsetting etter ca 24 min. som gikk rett til kast Burnley pga han bommet på medspiller.

Han hadde minst 2 ganger han fomlet på enkle baller og mistet.

Men etter å ha sett dine kommentarer BE blir jeg lettere oppgitt.

Bruker du virkelig samme standard når du vurdere Almunia kontra Fabianski.

Det er den jeg nemlig reagerer på.

At du syns Fabianski spilte en god kamp igår så har Almunia spilt gode kamper hele sesongen.

 

Han var god på sweeper,men definitivt ikke god i feltet. Eller hvis det å gå ut og finne han er på bærtur og rykke tilbake er god i feltet....vel da snakker vi om 2 forskjellige ting her.

 

Vi har pr. idag ingen keepere i toppklasse, og Fabianski minner mye om Manninger blottet for selvtillit siste tiden i Arsenal.

Jeg synes ikke målet var en keepertabbe. Jeg synes han gjorde rett i å gå ut i den situasjonen. Dessuten mener jeg han skulle ha frisprak.

Igangsettingen i 24. minutt kan jeg ikke huske å ha sett, men det kan komme av at jeg så på en meget dårlig stream. Uansett er det ikke bra med dårlige igangsettinger. Jeg regner med at vi er enige i akkurat det.

ja, han fomlet litt også. Det har jeg aldri benektet.

 

mmaelan, jeg prøver å bruke samme standard når jeg kommenterer begge keeperene. Jeg har nevnt tidligere som den eneste på hele foumet her skrevet at Fabianski kunne ha gjort en bedre jobb på mål 2.

Jeg mener han var god i feltet, men det er mulig at han gjorde tabber i feltet hver gang min stream stoppet. Det ville ha vørt pussig, men kanskje det er grunnen til at jeg synes han var god i feltet og du dårlig.

 

Jeg er enig i at vi ikke har noen keeper i toppklasse. Vi har en keeper uten potensial som er 31 år gammel og vi har en keeper med kjempe potensiale i en alder av 24 år. Fabianski er allerede god og kan snart blir en toppkeeper.

Apropos Manninger så syntes jeg han var en god keeper.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett kampen, bare sammendraget som jeg finner på Arsenal TV Online.

 

Første mål: jeg skjønner ikke at det er Fabianskis feil. Han går tøft inn i en duell og blir grundig rent ned av Burnleyspilleren. Burde vært frispark.

 

Andre mål: Uenig med Ben Elfen, kan ikke forstå hvordan noen skal kunne ta den. Nydelig avslutning.

Link to comment
Share on other sites

synes mmaelan sin vurdering er mere "spot on" enn BE sin er. Og synes ingen av våre keepere holder mål. samtidig ser jeg ikke potensialet i Fabianski sitt spill heller. slik han er nå ser han ut som en som blir akkurat som Almunia, verken bedre eller dårligere.

 

Mannone derimot... det er en keeper med potensiale - etter min mening overgår han Fabianski allerede. (Basert på kamper for reservelag dog...)

Link to comment
Share on other sites

synes mmaelan sin vurdering er mere "spot on" enn BE sin er. Og synes ingen av våre keepere holder mål. samtidig ser jeg ikke potensialet i Fabianski sitt spill heller. slik han er nå ser han ut som en som blir akkurat som Almunia, verken bedre eller dårligere.

 

Mannone derimot... det er en keeper med potensiale - etter min mening overgår han Fabianski allerede. (Basert på kamper for reservelag dog...)

 

Du skriver at Fabianski blir akkurat som Almunia. Kan du utdype det litt? Spillemessig er de jo helt forskjellige.

 

Ang. Mannone så er han etter hva jeg har forstått den som blir rangert lavest av alle 4 keeperne i Arsenal systemet. Jeg har aldri sett ham spille, men det har tydeligvis du. Hvilke egenskaper er det han er som er bra, hva kan han forbedre?

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Det er sant det du sier, men å gi en dårlig retur er ikke det samme som å fumle litt og ta ballen først.

 

Poenget mitt, er at det kunne like så fort ha ført til farlige situasjoner, dersom det hadde vært en spiss der fremme som kunne snappet ballen før Fabianski gjenvant kontroll. Og det er det samme med situasjonen til Almunia. Den hadde vært farlig dersom Berbatov ikke hadde stått i offside.

Link to comment
Share on other sites

Dere gir dere ikke, imponerende :D

 

Jeg vil ikke gå for mye inn på enkeltsituasjoner for noen av keeperene fordi de rett og slett ikke kan sammenlignes i mine øyne. En god keeper har god hjelp av sitt forsvar og er helt avhengig av god kommunikasjon for å fungere. Til nå i serien kan man vel knappest si at Almunia har hatt et godt forhold til sine stopperkolleger og Fabianski hadde heller ingen super støtte i går.

 

Generelt vil jeg si at begge har klare svakheter som helt klart setter store begrensninger i spillet. Almunia har et plasseringsproblem og har alltid hatt det. Flere frispark hvor han er så feilplassert bak muren at du vet at skuddet vil gå inn bare det treffer i det lengste hjørnet. Vi har sett eksempler på det både i år og i fjor. Almunia er i tillegg en beregnede og tildels passiv keeper. Han prøver å vente ut motspiller en mot en og gjør dette bra, desverre prøver han det samme i feltet og taper derfor duellene eller rett og slett blir stående. De gangene det koker litt i hodet hans, som mot ManU og Chelsea viser han faktisk at han kan gå ut og plukke/bokse når han tenner og går litt mer på instinkt. Vil se mer av det. Han trenger litt av galskapen til Jens for å hevde seg i toppen.

Fabianski har galskapen og villskapen, han mangler imidlertid presisjon og tyngde i feltet. Blir litt for ofte sperret ned og kommer på halvdistanse. Jeg liker imidlertid innstillingen og tror at han vil bli bedre med mer erfaring og tøffere fysikk. Høyden taler litt imot ham, men vi har sett keepere som feks Given som kompenserer med en vanvittig spenst og tøffhet.

Fabianski har relativt god plasseringsevne på dødballer (frispark og hjørnespark), men har en veldig dårlig teknikk en mot en. Kommer ofte feil i forhold til målet og er relativt lett å skyte forbi. Virker igjen som timingen ikke er den beste. Blir litt hverken eller og blir derfor nokså lett overspilt.

 

Tror faktisk begge kan heve spillet sitt med mer erfaring. Almunia har helt klart styrker som Fabianski mangler og motsatt. Problemet er selvf at en keeper spiller akkurat så godt som selvtilliten tilsier og det er derfor vanskelig å rullere selv om det nok hadde vært lurt til tider. En kamp hvor man forventer mange lange og tunge baller inn i feltet kunne være en match for Fabianski, mens en match hvor motstander først og fremst kommer på kontringer ville være en match for Almunia siden han er bedre i sweeperspillet og klart bedre en mot en.

 

Dette blir sannsynligvis mitt første og siste innlegg i keeperdebatten da jeg ikke har sterke preferanser for den ene eller den andre. Helst ville jeg sett en helt ny og ubestridt førstekeeper i Arsenal uten at jeg helt vet hvem det skulle være.

Link to comment
Share on other sites

Apropos Manninger så syntes jeg han var en god keeper.

 

Ja, Manninger var god og utrolig talentfull, men hans karriere illustrerer jo godt hvor viktig det mentale er. Det hjelper ikke å være talentfull dersom du ikke får det ut, fordi du har for dårlig selvtillit (som jo kan skyldes at du ikke får nok sjanser?). Og på grunn av denne faktoren kan en talentfull keeper fremstå som dårligere enn en keeper med et middelmådig talent. Og kanskje det er en grei beskrivelse av dagens situasjon i Arsenal. Mulig Fabianski har talent langt over Almunia, og mulig han burde fått sjansen. Men per i dag fremstår Almunia som det beste (eller minst dårlige? :D ) alternativet, og dermed gjør Wenger som han gjør. Dette kan naturligvis skade Fabianskis utvikling, og gjøre han enda dårligere, og dette viser et annet poeng; det gjelder å være på rett sted til rett tid. Sånn sett er det mange tilfeldigheter tilstede...

Link to comment
Share on other sites

Apropos Manninger så syntes jeg han var en god keeper.

 

Ja, Manninger var god og utrolig talentfull, men hans karriere illustrerer jo godt hvor viktig det mentale er. Det hjelper ikke å være talentfull dersom du ikke får det ut, fordi du har for dårlig selvtillit (som jo kan skyldes at du ikke får nok sjanser?). Og på grunn av denne faktoren kan en talentfull keeper fremstå som dårligere enn en keeper med et middelmådig talent. Og kanskje det er en grei beskrivelse av dagens situasjon i Arsenal. Mulig Fabianski har talent langt over Almunia, og mulig han burde fått sjansen. Men per i dag fremstår Almunia som det beste (eller minst dårlige? :D ) alternativet, og dermed gjør Wenger som han gjør. Dette kan naturligvis skade Fabianskis utvikling, og gjøre han enda dårligere, og dette viser et annet poeng; det gjelder å være på rett sted til rett tid. Sånn sett er det mange tilfeldigheter tilstede...

 

Jeg hadde veldig store forventninger til Manninger i sin tid og er enig med deg i at det var det mentale som ødela hans Arsenalkarriere. Det gleder meg at han gjør det meget godt for Juventus for tiden.

 

Det er helt greit at du mener Almunia for tiden er vår beste, eller minst dårlige keeper for tiden. Akkurat som jeg mener det samme om Fabianski som i tillegg har framtiden for seg da han er mye yngre.

 

Jeg så litt på gårdagens kamp i stad og kan ikke skjønne hvordan folk mener at det første målet var hans feil. Jeg vil ha en keeper som går etter slike baller og jeg mener det burde vært blåst frispark til oss i den situasjonen.

 

Piscator, du har vel (hvis jeg ikke blander med mmaelan) flere ganger påstått at noen (Almunia) får urimelig med kritikk der andre slipper unna. Det er nok delvis sant og jeg skal kort forklart hvorfor.

 

Se på Clichy, en spiller jeg tror det aller, aller fleste liker veldig godt. Han har gjort mange feil i år som har blitt straffet hardt og alikevel får han ikke så mye kjeft, hvorfor det?

 

Clichy spiller på veldig små marginer, han bryter ofte ballen foran motspilleren og det bidrar til at vi får mange overgangsmuligheter. Sånn vil jeg at vi skal spille og jeg er villig til å se gjennom fingrene en gang i blant hvis han mislykkes med dette og det medfører baklengsmål for oss.

 

Lehmann spilte også med meget høy riskio og det stemmer at det gikk skeis noen ganger, men den prisen var etter mitt syn verdt å betale for alt det positive han offensive spill bidro med for oss.

 

Almunia spiller på sikkerhet og hvis han da ikke lykkes i å ta det han etter mitt syn SKAL ta, så har jeg ikke like høy terskel for hans feil. Håper du forstår mine poeng.

 

Just for the record, jeg liker egentlig mannen jeg. Etter det jeg kan lese på div steder så er han et godt likt medlem av vårt lag. Når han uttaler seg så syns jeg han virker som en fornuftlig og reflektert mann. Hver gang han spiller så håper jeg av hele mitt hjerte at han gjør det godt. Jeg syns han spilte bedre i fjor enn jeg hadde forventet og jeg hadde håpet at han skulle heve sitt spill ytterligere i år. Det startet lovende, men etter en stund syns jeg hans svakheter kommer veldig tydelig fram.

 

Akkurat derfor vil jeg at Arsenal skal satse på Fabianski, jeg tror potensiale hans er mye høyere enn Almunias og at han allerede i dag er en bedre keeper. Ikke fordi jeg "liker" han eller "misliker" Almunia. Det er ingen i dagens Arsenalstall jeg misliker (selv om jeg tror at spillere som Gallas og RvP ikke alltid er så enkle å ha med å gjøre, akkurat som jeg tror Lehmann var vanskelig å ha med å gjøre også).

Link to comment
Share on other sites

Takk for et meget godt innlegg RP7, litt om keepere og høyder i følge Wikipedia.

 

1. Manuel Almunia, 191 cm

2. Łukasz Fabiański, 191 cm

3. Shay Given, 185 cm

 

Det var overraskende. Mener at jeg tidligere har lest at Fabianski er 186 cm.

I Wiki var vel høyden til Fabragas ved en anledning satt nesten 5 cm høyere enn han egentlig er, dette ble rettet etter en tid..

 

Har sjekket diverse sider og finner tall fra 186-191 cm. De fleste opererer med 190 el 191 så dette er vel sannsynligvis riktig. Da er han høyere enn jeg trodde. Takk for opplysningen.

Link to comment
Share on other sites

Apropos Manninger så syntes jeg han var en god keeper.

 

Ja, Manninger var god og utrolig talentfull, men hans karriere illustrerer jo godt hvor viktig det mentale er. Det hjelper ikke å være talentfull dersom du ikke får det ut, fordi du har for dårlig selvtillit (som jo kan skyldes at du ikke får nok sjanser?). Og på grunn av denne faktoren kan en talentfull keeper fremstå som dårligere enn en keeper med et middelmådig talent. Og kanskje det er en grei beskrivelse av dagens situasjon i Arsenal. Mulig Fabianski har talent langt over Almunia, og mulig han burde fått sjansen. Men per i dag fremstår Almunia som det beste (eller minst dårlige? :D ) alternativet, og dermed gjør Wenger som han gjør. Dette kan naturligvis skade Fabianskis utvikling, og gjøre han enda dårligere, og dette viser et annet poeng; det gjelder å være på rett sted til rett tid. Sånn sett er det mange tilfeldigheter tilstede...

 

Jeg hadde veldig store forventninger til Manninger i sin tid og er enig med deg i at det var det mentale som ødela hans Arsenalkarriere. Det gleder meg at han gjør det meget godt for Juventus for tiden.

 

Det er helt greit at du mener Almunia for tiden er vår beste, eller minst dårlige keeper for tiden. Akkurat som jeg mener det samme om Fabianski som i tillegg har framtiden for seg da han er mye yngre.

 

Jeg så litt på gårdagens kamp i stad og kan ikke skjønne hvordan folk mener at det første målet var hans feil. Jeg vil ha en keeper som går etter slike baller og jeg mener det burde vært blåst frispark til oss i den situasjonen.

 

Piscator, du har vel (hvis jeg ikke blander med mmaelan) flere ganger påstått at noen (Almunia) får urimelig med kritikk der andre slipper unna. Det er nok delvis sant og jeg skal kort forklart hvorfor.

 

Se på Clichy, en spiller jeg tror det aller, aller fleste liker veldig godt. Han har gjort mange feil i år som har blitt straffet hardt og alikevel får han ikke så mye kjeft, hvorfor det?

 

Clichy spiller på veldig små marginer, han bryter ofte ballen foran motspilleren og det bidrar til at vi får mange overgangsmuligheter. Sånn vil jeg at vi skal spille og jeg er villig til å se gjennom fingrene en gang i blant hvis han mislykkes med dette og det medfører baklengsmål for oss.

 

Lehmann spilte også med meget høy riskio og det stemmer at det gikk skeis noen ganger, men den prisen var etter mitt syn verdt å betale for alt det positive han offensive spill bidro med for oss.

 

Almunia spiller på sikkerhet og hvis han da ikke lykkes i å ta det han etter mitt syn SKAL ta, så har jeg ikke like høy terskel for hans feil. Håper du forstår mine poeng.

 

Just for the record, jeg liker egentlig mannen jeg. Etter det jeg kan lese på div steder så er han et godt likt medlem av vårt lag. Når han uttaler seg så syns jeg han virker som en fornuftlig og reflektert mann. Hver gang han spiller så håper jeg av hele mitt hjerte at han gjør det godt. Jeg syns han spilte bedre i fjor enn jeg hadde forventet og jeg hadde håpet at han skulle heve sitt spill ytterligere i år. Det startet lovende, men etter en stund syns jeg hans svakheter kommer veldig tydelig fram.

 

Akkurat derfor vil jeg at Arsenal skal satse på Fabianski, jeg tror potensiale hans er mye høyere enn Almunias og at han allerede i dag er en bedre keeper. Ikke fordi jeg "liker" han eller "misliker" Almunia. Det er ingen i dagens Arsenalstall jeg misliker (selv om jeg tror at spillere som Gallas og RvP ikke alltid er så enkle å ha med å gjøre, akkurat som jeg tror Lehmann var vanskelig å ha med å gjøre også).

 

OK, jeg ser poenget ditt, men jeg er ikke nødvendigvis helt enig. For jeg mener at man i fotball først og fremst bør satse på det sikre, ihvertfall bakover på banen. Ingen grunn til å ta en unødvendig risiko. Derfor er Almunias strategi om å spille på det sikre noe jeg liker. Problemet er at han dessverre ikke er god nok. Fremover på banen derimot, er det viktig at man tør å prøve. Men heller ikke der er det noen grunn til å gjøre ting vanskeligere enn de er. Arsenal har rotet bort alt for mange poeng og pokaler opp gjennom årene ved å gjøre ting unødvendig vanskelig for seg selv både offensivt og defensivt...

 

For øvrig er jeg enig at man på grunn av aldersforskjellen kanskje burde satse på Fabianski, for å la han få en reell sjanse til å vise om han er gode nok når det kommer til stykket. Men åpenbart vurderer Wenger det dithen at dette vil koste laget for mye, for ellers ville vel han også kanskje gjort nettopp dette?

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...