Jump to content

2016.02.02 Southampton


Polljen

Recommended Posts

Arsenal arsenal.png?2012-13 southampton.png?2012-13 Southampton

Tirsdag 2. februar 2016, kl 20:45. Emirates Stadium

Premier League, 24. serierunde

Kampen vises direkte på TV2 Sport Premium 2 / Sumo

I lørdagens kamp mot Burnley fikk vi gjensyn med et par langtidsskadde spillere og en første "look" på vår nye midtbanespiller. Jeg fikk ikke sett hele kampen og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal mene om de tre spillerne og hvor klar de er til å starte fast pr. dato. Samtidig så var det ingen av de som gav meg et negativt inntrykk.

Coq og Elneny startet kampen og Rosicky kom inn ut i andre omgang. Sistnevnte så jeg svært lite til og jeg tviler på om han stiller fra start i de nærmeste kampene. Om Coq og Elneny er klare til å starte kampen vet jeg ikke, men samtidig når vi ser på alternativene så tenker jeg "hvorfor ikke"!

På tirsdag møter vi et lag vi fikk "grisebank" av på bortebane andre juledag, og jeg håper inderlig at både spillere og manager har lært leksa når vi møter et så aggressivt og offensivt lag.

I utgangspunktet så antok jeg at forsvaret var lett å velge siden jeg (nok feilaktig) antok at direkte rødt kort automatisk gav tre kampers karantene, men etter litt googling så har til og med undertegnede forstått at det normalt bare er en kamps soning for direkte rødt (flere kamper hvis "panelet" vurderer situasjonen som stygg) og Mertesacker som stod over Burnleykampen er da ferdig med soningen.

Jeg er faktisk usikker på hvem som skal starte i midtforsvaret. Jeg er nok ikke like overbevist over Mertesackers kvaliteter som det Tapapa er, men samtidig så var ikke de to som spilte mot Burnley helt 100% heller. Jeg er ikke så glad i komboen Per & Gabriel så jeg tar den "feige" utvei og velger Kos som den ene og "helgarderer" det andre valget :shy: .

På defensiv midtbane og "boks til boks" så har vi fire kandidater i Coq, Flamini, Ramsey og Elneny. Jeg er meget usikker men sjanser på å velge de samme to som startet mot Burnley.

Özil er et klart valg på offensiv midtbane og det er også Sanchez. På høyre kant har vi flere alternativer i Walcott, OX og Campbell. Iwobi har også vist mye positivt og kunne også dekket denne rollen. Jeg går for Campbell.

I angrepet så står det mellom Giroud og Walcott, og ingen av de er et "førstevalg" for meg, men jeg satser på Giroud fra start.

Cech

Bellerin - Per/Gabriel - Kos - Monreal

Elneny - Coq

Sanchez - Özil - Campbell

Giroud

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Kos gjorde mye rart mot Burnley, men mot Southampton bør vi nok kanskje gå for vår vante kombo med Koscielny/Mertesacker for å ha både fart og fysikk til å demme opp mot Southampton.

Tipper vi får se Ramsey sammen med Coquelin og at Alexis kanskje får seg et nytt innhopp med Walcott fra start.

 

Gleder meg til Alexis er tilbake for fullt og vi kan rotere han, Campbell, Ox og Theo ut i fra form.

På midten savner vi Cazorla, men Coq-Flamini ville vært krise kreativt sett og Ramsey har et bedre overblikk enn de andre der og gir oss også en trussel fra dypet. Mange fabler om dårlig form på waliseren, men han har jo tidvis spilt dypere enn Flamini og har lidd av å ha en makker som ikke akkurat kan beskrives som en taktiker.

 

På topp mener jeg vi bør stille med Giroud, men forstår også om vi velger Theo -> Blir vi liggende under med Giroud fra start vil vi nok få se at AW tar ut Giroud for Walcott, når bakrommet er ikke-eksisterende så kanskje bedre å ha Giroud som en "super-sub"

Link to comment
Share on other sites

Ønsket lag:

Cech

Bellerin - Gabriel - Koscielny - Monreal

Coquelin - Ramsey

Walcott - Özil - Sanchez

Giroud

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal behøve å velge enten Walcott eller Giroud fra start da begge har sine spissferdigheter som vi behøver og motstanderen er nødt til å ta hensyn til. Giroud er et fantastisk oppspillspunkt som man ønsker å ha nærmest mulig motstanderens 16 meter, mens Walcott har en stor forståelse i forhold til timing av løp i små rom og strekke forsvaret slik at hentet han blir spillbar eller skaper rom til de andre. På denne måten får man også utnyttet ferdighetene til Sanchez og Özil til det fulle hvor det blir skapt rom foran motstanderens forsvar mens Ramsey kan bruke de løpene fra dypet til å komme inn i boksen. Det er viktig at vi får tilbake dynamikken og det offensive samspillet i tråd med spillerne som returnerer fra skade når formen skal toppes i de tre gjenværende turneringene utover våren.

 

I forhold til forsvaret er jeg i tenkeboksen ovenfor hvordan vi skal komponere fra kamp til kamp. På en måte kan man se det som styrke at vi har tre såpass gjevne midtstoppere, mens man på den andre siden kan tenke det er en svakhet. Jeg håper inderlig at Wenger bestemmer seg for en duo og kjører de for å skape gode relasjoner og tillit. Om man setter seg inn i hodet på motstanderne tenker jeg at de fleste ser på Mertesackers fart som vår akilles, og den gjør at vi må ta en god del forbehold i forhold til presshøyde og hvem som bryter foran deres angripere. Koscielny er dyktig til å bryte foran, men bommer han så er veien til mål helt åpen da Mertesacker ikke har fart til å ta igjen selv Peter Crouch på krykker. Med Gabriel og Koscielny vil begge kunne passe på hverandre på en mye bedre måte og utelukke den svakheten. Gabriel på godt og vondt har også en mer agressiv spillestil i forhold til Mertesacker som tidvis kan bli ganske så passiv og ryggende.

 

Mangler bare å få Cazorla skadefri nå så ser jeg lyst på vårens utfordringer.

Link to comment
Share on other sites

CaOwFKIWYAAUguU.jpg

 

Hmmmmm...... tilbake til duoen Flamini og Ramsey på midten..... noe betenkt, selv om jeg kan forstå at to kamper for Coq på få dager kan bli for mye så kort tid etter at han er tilbake fra skade.

Ellers et greit lag, det største diskusjonstemaet uten om defensiv midt blir vel Per v Gabriel.

 

Personlig så er jeg fornøyd med at Wenger valgte Campbell fremfor Walcott på kanten (med utgangspunkt i formen Theo har vist i det siste)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i alle dager starter flamini vs coq?

Vi tapte 4-0 mot dem sist med Ramsey og Flamini på midten, håpløst å starte med de samme her. SKUFFA!

 

Fordi Coquelin akkurat kom tilbake fra skade og spilte senest fra start på lørdag?

 

Hadde han startet kampen og blitt skadd igjen så hadde du garantert belastet Wenger for at han startet med Coquelin.

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukt Ramsey og Flamini på midten noen ganger nå. Fasiten så langt med disse to er begredelig, og nettopp Southampton kampen var katastrofe med de to. Nå kjøpte vi Elneny rimelig tidlig, men tydeligvis er han ikke en oppgradering til Flamini engang? Hvorfor er han ellers ikke i troppen? Han figurerte på treningsbildene uten problemer.

 

Når det gjelder Coq så sa Wenger etter kampen sist at han var 100% og at han fikk slippe siste 15min pga denne kampen..

Nei dette kjøper jeg ikke, nå ble jeg virkelig redd for at Southampton starter med Long og igjen driter oss ut. Ja jeg er skuffa over det som blir gjort og sagt.

Link to comment
Share on other sites

Elneny fikk en smell på trening og står derfor over kampen.

Du får velge å se på det som du vil, men er ikke verdt å potensielt ta 3 poeng i denne kampen mot å tape 20 poeng på resten av kampene denne sesongen fordi vi risikerte Coquelin her.

 

Er kanskje nettopp pga. bakromstrusselen at vi starter med Gabriel og Koscielny?

Link to comment
Share on other sites

Elneny fikk en smell på trening og står derfor over kampen.

Du får velge å se på det som du vil, men er ikke verdt å potensielt ta 3 poeng i denne kampen mot å tape 20 poeng på resten av kampene denne sesongen fordi vi risikerte Coquelin her.

 

Er kanskje nettopp pga. bakromstrusselen at vi starter med Gabriel og Koscielny?

Amen Stefan. Du mener oftere og oftere det samme som meg. Ergo, har du oftere og oftere korrekte meninger ?
Link to comment
Share on other sites

 

Eller kanskje du bare etter å ha lest tusenvis av innlegg fra meg har blitt påvirket etterhvert? :lol: ;D

Dette er en syltynn hypotese. Hva kom først, høna eller egget? Det er det vanskelig å svare på, bortsett fra det som er helt sikkert. Og det er at ingen av dem kom til Krokstadelva først ?

Link to comment
Share on other sites

Vi virker forferdelig stressa med ball. Med unntak av to store sjanser, begge ved Özil, har det vært mye rart fremover. Blir presset veldig til å gjøre feil og blir utkjempet som Marius sier i dueller. Virker rett og slett ikke skrudd på. (Sett det før?)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...