Jump to content

2012.09.28 Chelsea H


Maestro

Recommended Posts

  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Det er lenge siden jeg har vært her inne nå men jeg bare må si det. Du verden for en tabbe å sette ut Mertesacker. Han er vår beste defensive spiller med god marigin. Han hadde sin beste kamp noensinne i rødt og hvitt forige helg - har hatt en knallåpning på sesongeno, så blir han vraket i toppkampen mot Chelskie...

 

Jeg så kampen på pub og var oppgitt over dette når lagopstillingene ble kjent. Det var delte meninger blant oss Arsenal-suportere men du verden så rett vi BFG tilhengerne fikk.

Som andre nevner her så vet vi nå at Verm og Kos ikke fungerer optimalt sammen. Skal det på død og liv rulleres baki der så ruller de sistnevnte.

 

Per må tilbake i første ellveren førstkommende onsdag mot Olympiacos - og bli der....

Link to comment
Share on other sites

Bare skikkelig ræva. Kos er jo bare helt horribel kampen gjennom, og Vermaelen ikke mye bedre. Bare rot. Stopperne er skyld i begge målene. Verm lager frispark og Kos føkker det opp. Ja til Mertesacker! Skjønner dog tankegangen til Wenger mtp Kos idag, men det slo bare skikkelig uheldig ut.

 

For øvrig må Giroud begynne å sette sjansene sine, det begynner å haste. Arteta er som alltid god - BB i mine øyne, selv om det er vanskelig å velge noen etter dagens forestilling.

 

Skikkelig skuffa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig troen på dette Arsenallaget, ikke som seriemester i år, men som et lag som kan være nærmere teten enn i fjor (poengmessig).

 

Det betyr likevel ikke at jeg er fornøyd med det som skjer både på banen, benken og i "administrasjonen".

 

På banen i dag er det nok å sette fingeren på. En offensiv del som til tider er direkte tafatt, en midtbane som "halter" og et forsvar som til tider er usikkert.

 

Arsenal har en offensiv kapasitet som gjør at jeg er optimistisk, spørsmålet er når denne "optimismen" når Arsenals angripere og de skal få troen. Personlig så ville jeg flyttet Podolski inn som en hengende spiss bak Giroud, for vi har nok av vinger som kan ta den jobben. Tror nok 4-4-2 kunne blitt brukt med hell.

I dag var det mye "så som så". Podolski viser innsats, men får lite til. Gervinho har sine lyspunkt, men går alt for ofte tilbake til gamle synder. Ramsey har ingenting på vingen å gjøre.

 

På midtbanen så hadde heller ikke Cazorla noen fantastisk dag, Arteta er vårt defensive "alibi", men mangler den rette makkeren. "Glassfoten" Diaby og Ramsey gjør en OK jobb, men er for meg ikke rette menn på rett plass.

 

Bakover så blir jeg mer og mer imponert av spilleren som jeg ville ha erstattet raskest mulig, Jenkinson. Han virker mer og mer tilpass i rollen og gjør færre og færre feil.

For meg så er det også noe som ikke stemmer helt med parhestene Vermalen og Koscielny. Om Per hadde gjort en bedre jobb, blir bare spekulasjoner, for han har vært på gyngende grunn ved flere anledninger, men jeg føler meg totalt sett tryggere når Per er med.

 

Keeper skal jeg kommentere rett nedenfor.

 

Jeg var MEGET kritisk til Wenger sist sesong, og selv om jeg har blitt betraktelig mildere i min kritikk mot Arsene & Co, så er jeg ikke fornøyd.

For meg gjorde Wenger to tabber i sommer, det var ikke å selge RvP og Song, men derimot å ikke kjøpe inn en ny keeper og en "ekte" defensiv midtbanespiller som erstatning for Song.

 

På Keeperplass så sitter vi med en tropp, med en brukbar polakk, og en middelmådig (skadd) polakk og en like middelmådig italiener. Vi hadde trengt en virkelig rutinert siste skanse som kunne være en reell konkurrent til Szcezny og dermed også en god backup. En slik rutinert keeper kunne også skapt en bedre kommunikasjon i det bakre ledd. Det er her jeg tror vi kan få vår akilleshel hvis Szcezny ikke kommer tilbake i "godt slag".

Link to comment
Share on other sites

 

 

Keeper skal jeg kommentere rett nedenfor.

 

Jeg var MEGET kritisk til Wenger sist sesong, og selv om jeg har blitt betraktelig mildere i min kritikk mot Arsene & Co, så er jeg ikke fornøyd.

For meg gjorde Wenger to tabber i sommer, det var ikke å selge RvP og Song, men derimot å ikke kjøpe inn en ny keeper og en "ekte" defensiv midtbanespiller som erstatning for Song.

 

På Keeperplass så sitter vi med en tropp, med en brukbar polakk, og en middelmådig (skadd) polakk og en like middelmådig italiener. Vi hadde trengt en virkelig rutinert siste skanse som kunne være en reell konkurrent til Szcezny og dermed også en god backup. En slik rutinert keeper kunne også skapt en bedre kommunikasjon i det bakre ledd. Det er her jeg tror vi kan få vår akilleshel hvis Szcezny ikke kommer tilbake i "godt slag".

 

Jeg er helt enig. Szszesny er ikke mer enn brukbar, og de to andre er som du sier helt middelmådige. Szszesny er bare alt for høy på seg sjæl mens Mannone ikke er bedre enn det han viser, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner meg virkelig ikke på Wenger til tider. Vi har sluppet inn to mål med Per på banen. Det er rett og rett utilgivelig å benke han i en så viktig kamp. Og hvorfor i svarte granskauen spiller Ramsey høyreving? Dette er rett og slett ikke godt nok. Jeg forventer mer av dette laget

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor i svarte granskauen spiller Ramsey høyreving?

Det vil jeg tro er samme årsak som at han startet borte mot Manchester City i den posisjonen, og samme som Benayoun gjorde flere ganger forrige sesong, nemlig å skape bedre defensiv balanse og vinne midtbanekrigen. Mot City synes jeg han var god og hjalp Jenkinson veldig bra hjemover, noe som kanskje også er en av grunnene til at engelsk/finnen vår har stått frem de siste kampene.

Link to comment
Share on other sites

Det er verdens letteste sak å være etterpåklok, men tror kanskje at Torres, Hazard, Oscar og Mata hadde flydd rundt Mertesacker som mygg, og det kunne kanskje vært enda styggere. Men det får vi nok aldri vite.........

Ramsey på kant, hmmm den er vanskeligere å forstå.......edit: 49 unbeaten hadde bra svar på det

Link to comment
Share on other sites

Skjønner meg virkelig ikke på Wenger til tider. Vi har sluppet inn to mål med Per på banen. Det er rett og rett utilgivelig å benke han i en så viktig kamp. Og hvorfor i svarte granskauen spiller Ramsey høyreving? Dette er rett og slett ikke godt nok. Jeg forventer mer av dette laget

Hei hei hei, nå må du roe deg ned litt. Vår kjære debatant Arshavin vet jo bedre enn alle andre og han sier Wenger er verdens beste manager og aldri gjør feil. (ironi kan forekomme)

 

Arshavin: Før du henger meg ut som medgangssupporter og Wenger hater, du kan lese igjennom alle innlegg jeg har skrevet her og det finnes ikke ett vondt ord mot Wenger.

 

Per skulle spilt, alle skjønner hvorfor han valgte Kos, men de fleste mente det var feil. Per er dirigenten i forsvaret. Vermalen ruser og ruser og lærer aldri.

Taktisk er det helt hjelpeløst å sende opp midtstopper når vi har frispark på midtbanen, for så å ta den kort... Det er faktisk helt ufattelig at man kan gjøre sånne taktiske feil på dette nivået.

 

Dårlig kamp, men totalt sett ser det fremdeles relativt bra ut denne sesongen. Hvor lenge er det ikke siden majoriteten her inne var så optimistiske på seier i en toppkamp? 2 Billige mål til Chelsea, Arsenal hadde en i stolpen, Giroud's store sjanse samt en brukbar redning på Podolski sin heading.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg tro er samme årsak som at han startet borte mot Manchester City i den posisjonen, og samme som Benayoun gjorde flere ganger forrige sesong, nemlig å skape bedre defensiv balanse og vinne midtbanekrigen. Mot City synes jeg han var god og hjalp Jenkinson veldig bra hjemover, noe som kanskje også er en av grunnene til at engelsk/finnen vår har stått frem de siste kampene.

Helt riktig, er derfor Aaron har blitt brukt, i dag vant vi possession med 2%, men mener vi tapte midtbanen. Vi hadde mange rare balltap og klarte ikke holde følge når Ramires kom i full fart gjennom sentrale områder f.eks

Link to comment
Share on other sites

Det er tidlig ennå, men status så langt er 6 kamper og 2 seiere. Vi er på et skjema til 57 poeng noe som de siste sesongene ville gitt 7. plass.

Det har vært ett tøft program. Stoke borte, Liverpool borte, Manchester City borte og Chelsea hjemme. Det kommer enklere tider. Så helt rettferdig å ta ett poengsnitt etter disse kampene er det vel ikke.

Link to comment
Share on other sites

Forsvarsspillet er en ting, men i dag tapte vi på mindre arbeidsinnsats og vilje enn Chelsea som forøvrig hadde ok kontroll på oss med unntak av fra 1-1 til pause.

Det mangler guts, tempo, presisjon og en fandenvoldsk holdning som må til for å vinne disse kampene.

Tre av våre fire bak i forsvaret gjør en for dårlig kamp noe som bare bekrefter at det fortsatt er MYE å jobbe med i det kollektive forsvarsarbeidet.

Mertesacker hadde kanskje bidratt bedre på dødballer, men det er umulig å si i ettertid. Han hadde uansett blitt rundingsbøyle mot de fotrappe og tekniske spillerne til Chelsea ellers i kampen. (Kos løp opp Torres og laget nesten straffe. Per hadde aldri vært i nærheten)

Som jeg med flere har sagt før...vent med å skryte av dette forsvaret til vi har møtt våre argeste konkurrenter og de beste i CL. Det er fortsatt mye som skurrer syns jeg.

Chelsea hadde ikke mange sjanser i dag, men de spiller tross alt borte, er effektive og var særdeles fornøyd med resultatet underveis i kampen.

 

Stusser også på at Poldi blir tatt av etter 60-70 min. hver kamp. Han er en matchvinner og det burde være mulig å ha han og Giroud på banen sammen.

Tviler sterkt på at han ikke holder kampen ut. Litt mindre tilfreds på den venstrekanten enn i midten? Må da være mulig å spille med to spisser også?

Nå er vi bak Tottene og allerede litt hektet av ift. Chelsea og det er bare 4 poeng ned til 16. plass og ganske så jevnt foreløpig. Plutselig var ikke sesongstarten så bra likevel.

Blir en tung sesong hvis vi ikke begynner å vinne hjemmekampene nå.

 

To bortekamper på rad nå mot West Ham og Norwich mellom de to CL-kampene. Jeg tør ikke spå at vi tar 6 poeng i begge dem selv om det er forventet.

Link to comment
Share on other sites

Vi spilte ganske dårlig, men kunne egentlig vunnet. Det er det beste ved kampen.

To meget enkle mål. Tror nok Mertesacker hadde ordnet opp. Håpløse avslutninger av Gibbs, Giroud og Cazorla.

Jenkinson igjen et lyspunkt.

Og kunne Mannone tatt et eller begge målene?

Og til slutt - gleder meg vanvittig til onsdag. Heldigvis glemmer vi fort.

Link to comment
Share on other sites

Det er tidlig ennå, men status så langt er 6 kamper og 2 seiere. Vi er på et skjema til 57 poeng noe som de siste sesongene ville gitt 7. plass.

 

Edit: ... og 7.plassen er også posisjonen vi innehar i øyeblikket.

Vi har 2 poeng mer etter 6. runde sammenlignet med i fjor. Da ledet United med 16 poeng, samme som Chelsea har nå. Avstanden i dag opp til United og City er 3 poeng og til Spurs er det 2.

Jeg mener kampprogramment vi har hatt i de to sesonginnledningene er nokså likt. Av tunge kamper i fjor hadde vi Newcastle borte, Liverpool hjemme og United borte. I år har vi hatt City borte, Liverpool borte og Chelsea hjemme. Begge år har vi hatt hjemmekamp mot et nyopprykket lag og to kamper mot middels god motstand.

Er vi styrket fra i fjor eller er vi svekket? I fjor hadde vi en grusom målforskjell grunnet tapet på OT, i år er den bedre. Men, igjen så er det en kamp som tipper den i positiv retning og ikke i negativ retning som i fjor. En kamp hvor alt går bra mot en hvor alt gikk galt.

 

Vi skaper færre sjanser, vi spiller langsommere og vi mangler ekstremspilleren vi hadde i fjor. Nå misbrukte riktignok vP mange sjanser i går, men han skapte hvertfall enormt mye for United i sitt link up spill og sine gode bevegelser. Vi så en Giroud i går som gjør to gode løp og har to dårlige avslutninger. Løsner det så kan det bli bra, men jeg syns igjen avslutningene blir dårlige fordi han ikke er rask nok i den avgjørende fasen. Han blir tvunget over i dårlige posisjoner når han skal avslutte fordi det tar for lang tid med ham enda.

I 3 av de 6 kampene Arsenal har spillt har han vært i klare matchvinner posisjoner og misbrukt muligheten. Det har kostet oss mange poeng så langt. Selvfølgelig legger jeg ikke all skyld på ham, det er mange andre som har kunnet score samt gjøre bedre valg også, men det er ikke til å komme unna at den spilleren som er hentet inn for å score mål må gjøre det i de situasjonene han har blitt satt opp i. Sunderland og Chelseasjansene er enorme, mot Stoke skyter han fra 40 meter i stedet for å slå til Walcott som hadde en banehalvdel for seg selv. Hvor mange poeng skal forsvinne før andre får sjansen? En Arshavin som tydeligvis er i god form bør nå få en mulighet sammen med Podolski og Walcott som begge gjør gode løp og som kan avslutte hurtig og presist. Chamack var til tider meget god i sesongoppkjøringen og viste mer mot Coventry enne Giroud gjorde. Nå kom det riktig nok i fase av kampen hvor Coventry var desillusjonerte og slitne, men link up spillet og valgene hans var meget gode.

 

Cazorla er blitt genierklært, men han har også hatt muligheten til å avgjøre kamper. I går misbruker han to gode sjanser og han gikk i veien for Podolski mot Sunderland. Han mister ballen mer i andre omgang i alle kampene han spiller fordi han blir sliten og da er valgene litt mindre geniale og litt enklere å lese. I går mister vi Diaby på midten og dermed forsvinner også mye av dynamikken og trykket fra midten og fremover. Chamberlain var svak i går og Ramsey tydlig preget av ankelskaden fra 1. omgang (som Alsaker rett og slett lot være å kommentere siden den var etter en Torrestackling som burde gitt kort..). Vi trengte tydeligvis ikke Song fordi de andre ville ta stegene. Diaby ja, de andre så langt nei. Arteta må ta ekstremt mye av æren for å holde oss inne i kampen i går, han drar i de fleste snorer både offensivt og defensivt. Han setter opp de andre i gode posisjoner og spiller de andre gode. Dette var mye av det Song har gitt oss de siste årene i tillegg til de avgjørende passene. Han var den spilleren i PL med flest pass gjennom ledd i fjor, nå er Arteta i ferd med å ikle seg den samme rollen. Dessverre har han ikke en like dødelig spiss foran seg og han har heller ikke egenskapen Song hadde til å vende bort spillere for å skape overtall på en side.

 

Jeg syns dessverre vi er på stedet hvil fra i fjor. Noen gode inn, de beste ut. Same old same old. Giroud får flere sjanser og jeg håper det løsner. Podolski må prestere bedre enn i går da han virket tung og ikke hjalp til like mye bakover som tidligere. Cazorla har nivået, men sløser litt og må bli mer effektiv i avslutningene.

 

Årets beste så langt syns jeg Jenkinson fortjener. I går var han stødig i alle pass, gode dragninger og umulig å passere en mot en. Mindre rusing og blottlegging bakover og en motor som er på nivå med Gareth Bale. Savnet av Sagna har blitt minimalt og det er rett og slett imponerende av unggutten.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel kanskje Wengers svakhet, å gjøre de "geniale" taktiske grep utfra motstander....Men det er jo lett å sitte her etterpåklok å fortelle hva som gikk galt.

 

Men der jo også mulig at vi sitter med kunstig høye forhåpninger for sesongen. Riktignok en klar forbedring av spillet i forhold til starten i fjor.

 

Dette kan jo være lurt å få spilt inn Giroud i systemet, tillit og selvtillit kan gjøre underverker. Han kommer aldri bli en van Persie, men han tilfører laget mer punch i angrepet. Selv om han ikke scorer alt selv, så skaper han rom for andre. Og i en lagidrett er det kanskje vel så viktig.

Giroud som midtspiss, så kan Wenger heller fylle på med Podolski, Walcott eller oxlade rundt han. Hvem som scorer målene er vel ikke første pri, men at vi faktisk får mål og vinner fotballkamper, det er jo det det hele handler om.

 

Vi trenger muskler på midtbanen, en litt "dirty" spiller......En ny Vieira og Petit hadde vært kult, ikke den mest kreative, men det er nok av andre kreative sjeler på laget.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel kanskje Wengers svakhet, å gjøre de "geniale" taktiske grep utfra motstander....Men det er jo lett å sitte her etterpåklok å fortelle hva som gikk galt.

Du har helt rett, og etterpåklokskap kan det være når man kommenterer en enkel kamp, men akkurat dette med Wengers "svakhet" til å svare på grep som motstander tar under kamp er ikke noe nytt.

Akkurat dette punktet har vært mitt "hovedbuskap" i den kritikken jeg har kommet mot Wenger de siste sesongene.

 

Wenger er en fantastisk dyktig manager, men han har sine svakheter. Uansett om man velger å kalle det stahet, naivitet eller noe annet, så har vi tapt litt for mange poeng i kamper der vi i utgangspunktet har hatt full kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett, og etterpåklokskap kan det være når man kommenterer en enkel kamp, men akkurat dette med Wengers "svakhet" til å svare på grep som motstander tar under kamp er ikke noe nytt.

Akkurat dette punktet har vært mitt "hovedbuskap" i den kritikken jeg har kommet mot Wenger de siste sesongene.

 

Wenger er en fantastisk dyktig manager, men han har sine svakheter. Uansett om man velger å kalle det stahet, naivitet eller noe annet, så har vi tapt litt for mange poeng i kamper der vi i utgangspunktet har hatt full kontroll.

Etterpåklokskap er en viktig klokskap,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...