Jump to content

2010.0915 SC Braga H


arsenalboy1993

Recommended Posts

jeg vil gi Clichy litt ekstra Ros for hvordan han takkler å angripe og samtidig forsvare seg selv!

 

Jeg håper du har rett og at det er endring på gang etter et par år med suspekt backspill, men jeg blir ikke helt komfortabel med Clichy - selv ikke mot Braga. Energi og engasjement har det aldri vært mangel på. Det bringer deg et stykke på vei, men defensivt har han posisjoneringsproblemer for ofte. At motstanderen ikke evner å utnytte dette fjerner ikke problemet. Det bare skjuler det inntil noen som evner det dukker opp. Offensiv vilje har han også. Han har noen flotte brytninger innimellom, men han har ikke noe sluttprodukt. Kollegaen på høyresiden er rene Beckham i forhold. Enn så glad du kan bli i en spiller som gir så mye som Clichy ser jeg Kieran Gibbs som en spiller med større potensial og jeg håper han sakte men sikkert overtar denne posisjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Jeg håper du har rett og at det er endring på gang etter et par år med suspekt backspill, men jeg blir ikke helt komfortabel med Clichy - selv ikke mot Braga. Energi og engasjement har det aldri vært mangel på. Det bringer deg et stykke på vei, men defensivt har han posisjoneringsproblemer for ofte. At motstanderen ikke evner å utnytte dette fjerner ikke problemet. Det bare skjuler det inntil noen som evner det dukker opp. Offensiv vilje har han også. Han har noen flotte brytninger innimellom, men han har ikke noe sluttprodukt. Kollegaen på høyresiden er rene Beckham i forhold. Enn så glad du kan bli i en spiller som gir så mye som Clichy ser jeg Kieran Gibbs som en spiller med større potensial og jeg håper han sakte men sikkert overtar denne posisjonen.

 

Amen, jeg har lenge vært skeptisk til Clichy og ser det ikke som noen selvfølgelig at han avslutter sesongen som førstevalg foran Gibbs. Du har rett i alt du skriver om Clichy og det som er bekymiringsfullt er at han etter mitt syn ikke har utviklet seg siden han slo igjennom. Samme defensive feil, samme resultatløse innlegg og sånn går nå åran.

 

Men for all del, jeg elsker innsatsen til gutten og hans fantastiske evne til å klare å bryte foran motstander.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk hvordan dette laget kombinerer og spiller.

Godt tempo og spillerene finner hverandre i blinde.

Er dette laget det mest samspilte vi har sett på lang lang tid?

Chamakh er etter min mening bedre på topp en Van Persie. Han jobber som en helt,har en utsøkt teknikk. Ballen glir fortere videre med

han på laget.

Wilshire viser at han er kvalitet tvers igjennom og kommer garantert til å bli en nøkkelmann for England om en stund.

 

I forsvaret vil nok Vermaelan komme tilbake,men både Sebastien og Kosci er kvalitetsspillere.

 

Nasri,Arshavin,Wilshire og Cesc finner hverandre i blinde og spiller utrolig bra sammen.

Dette er vel den beste prestasjonen av et Arsenal lag denne sesongen mot et forvirret Braga lag.

Link to comment
Share on other sites

Chamakh er etter min mening bedre på topp en Van Persie. Han jobber som en helt,har en utsøkt teknikk.

Jeg begynner nesten å synes synd på Nikki Bendtner, fra å være ett klart 2. valg på topp sist sesong, så vil han etter min mening (når han blir skadefri) bli et 4. valg der framme. Slik jeg ser årets tropp, og den innsatsen som er vist, så kommer han bak RvP, Chamakh og Vela på rangstigen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner nesten å synes synd på Nikki Bendtner, fra å være ett klart 2. valg på topp sist sesong, så vil han etter min mening (når han blir skadefri) bli et 4. valg der framme. Slik jeg ser årets tropp, og den innsatsen som er vist, så kommer han bak RvP, Chamakh og Vela på rangstigen.

Han skal nok få slite med spilletid. Ingen tvil om det. Men han har fortsatt framtiden foran seg og med litt mere finpuss så kan han nok krangle seg oppover i "køen"

Link to comment
Share on other sites

Strålende kamp i går, sånne kvelder er det bare å nyte. Braga var elendige,men likte spesielt måten Arsenal gikk rett i strupen på Braga, her var det ingen tvil om at Arsenal skulle bestemme. Herlig.

Om noen skal trekkes fram må det selvfølgelig være Cesc! Makan til innsats, overblikk, eleganse, råskap, effektivt spill.

 

nå venter det flere skikkelige tester framover, Sunderland borte og så kommer den jeg er mest spent på CHELSEA BORTE! DA får vi mange flere svar på hvor Arsenal står, blir vi igjen latterliggjort av de virkelig store eller har vi tatt et steg nærmere. Uavgjort der vil være et meget godt resultat, men det kreves da at Arsenal spiller mye klokere defensivt enn i toppmøtene i fjor. Liker sesongstarten meget godt, måtte det gode spillet vare til mai.

Link to comment
Share on other sites

Vi må ikke ta helt av... Det var tross alt mot Braga vi spilte, et lag jeg aldri har hørt noe om. Vi stilte med toppet lag, og rasultatet ble som forventet. Det som blir spennende å se, er når vi spiller mot lag som Chelsea, Barcelona, Real osv.

 

Braga er da et velkjent porugisisk lag.

 

Forøvrig så var gårsdagens kamp en sann fornøyelse. Uansett motstander eller turnering. Det er når Arsenal er på det nivået at man lett kan akseptere trofeløse sesonger. Rett og slett fordi fotballen blir opphøyet til kunst.

Link to comment
Share on other sites

Braga er da et velkjent porugisisk lag.

 

Forøvrig så var gårsdagens kamp en sann fornøyelse. Uansett motstander eller turnering. Det er når Arsenal er på det nivået at man lett kan akseptere trofeløse sesonger. Rett og slett fordi fotballen blir opphøyet til kunst.

 

Er helt fullstendig enig med deg. Det er altså så vakkert å se på, om vi ikke klarer medaljer, så er denne type fotball en seier i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Braga er da et velkjent porugisisk lag.

 

Forøvrig så var gårsdagens kamp en sann fornøyelse. Uansett motstander eller turnering. Det er når Arsenal er på det nivået at man lett kan akseptere trofeløse sesonger. Rett og slett fordi fotballen blir opphøyet til kunst.

 

jeg er helt enig Chaz, når Arsenal er i dette humøret er de i en helt annen verden enn alle andre lag. Jeg får nesten ståpels av det vakre kombinasjonsspillet til Arsenal, som er så raskt at det er omtrent umulig å demme opp for. Det er noe sensuelt, nærmest erotisk over det hele ! :xxx: :xxx: Dette er slik fotball skal spilles rett og slett! Så la oss virkelig nyte slike øyeblikk, selv om man kanskje ikke ender opp med noen pokal i skapet til slutt. Og om motstanderen på papiret er god eller dårlig er ikke så viktig. Det viktige er at Arsenal er profesjonelle nok til å ikke ta av selv om de vinner med slike siffer, uansett hvem de møter.

Link to comment
Share on other sites

Mykje som var på toppnivå i går, og sjølv på ein trøbblete stream var dette vakkert.

Ein ting som gledar er at det virkar som vi er bedre til å true bakrom enn dei siste åra. Vi slår av og til nokre lengre pasningar i bakrom på spelarar som truar, noko som gir oss bedre plass til småspelet vårt foran forsvaret. Meir varisasjon i spelet vårt gjere oss mykje vanskeligare å forsvare seg i mot, noko Braga smerteleg fekk erfare :xxx:

Link to comment
Share on other sites

jeg er helt enig Chaz, når Arsenal er i dette humøret er de i en helt annen verden enn alle andre lag. Jeg får nesten ståpels av det vakre kombinasjonsspillet til Arsenal, som er så raskt at det er omtrent umulig å demme opp for. Det er noe sensuelt, nærmest erotisk over det hele ! :xxx: :xxx: Dette er slik fotball skal spilles rett og slett! Så la oss virkelig nyte slike øyeblikk, selv om man kanskje ikke ender opp med noen pokal i skapet til slutt. Og om motstanderen på papiret er god eller dårlig er ikke så viktig. Det viktige er at Arsenal er profesjonelle nok til å ikke ta av selv om de vinner med slike siffer, uansett hvem de møter.

 

 

Enig, sexy fotball ja :xxx:

Oppskriftsmessig så langt denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Eit strålande, men ikkje særleg overraskande resultat. For dette mønsteret går veldig lang tid attende under Wenger. Dei seinare åra har me i tur og orden bona golvet med Sparta Praha (7-0), Fenerbache (5-2) og AZ Alkmaar (4-1) tidleg i C.L.

 

Me spelar ei form for fotball som krev ein god del energi og overskot, og 16 mål på dei tre siste heimekampane viser at det har me i massevis. Det meste går på skjener. Men kva skjer frå november/desember og utover? Det er lakmus-testen. Vert det den same gamle leksa? Trøytte spelarar, som ikkje heilt greier å halde oppe det tempoet Wenger baserer spelet sitt på? Skader opp og i mente, som kanskje også til dels er eit resultat av nettopp trøytte spelarar?

 

Kva som skjer vidare denne sesongen er "anyones guess". Det er jo slik at vårt unge lag i utgangspuntet er vorte eit år eldre, og eitt år betre. Rutine som ein suksessfaktor skal ein ikkje undervurdere. Og med berre litt framgang på skadefronten, er eg ikkje viljug til å avskrive våre sjansar i gullkampen. Eg er nøktern, forsiktig optimist som alltid....

Link to comment
Share on other sites

Jeg usikker på hvor gode Braga egentlig er, så det er vanskelig å gi en skikkelig vurdering av hvor sterk denne seier er.

 

 

Braga slo ut Sevilla over to kamper,da er de vel bedre enn Sevilla som er et av topplagene i Spania? Er kun Chelsea av PL-lagene som kunne slått Braga med slike siffre for øyeblikket!

Link to comment
Share on other sites

Eit strålande, men ikkje særleg overraskande resultat. For dette mønsteret går veldig lang tid attende under Wenger. Dei seinare åra har me i tur og orden bona golvet med Sparta Praha (7-0), Fenerbache (5-2) og AZ Alkmaar (4-1) tidleg i C.L.

 

Me spelar ei form for fotball som krev ein god del energi og overskot, og 16 mål på dei tre siste heimekampane viser at det har me i massevis. Det meste går på skjener. Men kva skjer frå november/desember og utover? Det er lakmus-testen. Vert det den same gamle leksa? Trøytte spelarar, som ikkje heilt greier å halde oppe det tempoet Wenger baserer spelet sitt på? Skader opp og i mente, som kanskje også til dels er eit resultat av nettopp trøytte spelarar?

 

Kva som skjer vidare denne sesongen er "anyones guess". Det er jo slik at vårt unge lag i utgangspuntet er vorte eit år eldre, og eitt år betre. Rutine som ein suksessfaktor skal ein ikkje undervurdere. Og med berre litt framgang på skadefronten, er eg ikkje viljug til å avskrive våre sjansar i gullkampen. Eg er nøktern, forsiktig optimist som alltid....

 

 

Skulle vært gøy å høre deg forklare hvorfor vår måte å spille fotball på krever mere energi og overskudd enn de andre lagene i PL...

Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut :)

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk kamp, koste meg fra start til slutt! Jeg er sikker på at vi kunne ha puttet hvertfall 2 til hvis vi hadde vært mere serriøs til tider, men samme det, er artig og se gutta leike seg utpå der. Alle gjør en god kamp, men er vell ingen tvil om hvem som er banens beste :)

 

Til helga får vi en hard test, viktig med seier der!

 

Proud to be a Gooner!

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært gøy å høre deg forklare hvorfor vår måte å spille fotball på krever mere energi og overskudd enn de andre lagene i PL...

Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut :)

 

Sikkert fordi Arsenalspillerne løper mest i PL. Stewart Robson viste til en undersøkelse rett etter forrige sesong, som viste nettopp det. Høyt press er en viktig del av Arsenals forsvarsarbeid, og du har sikkert lagt merke til hvordan vi presser ballfører overalt på banen.

Link to comment
Share on other sites

I tilegg sier ikke antall meter om hvor høy intensitet spillerne løp med. Det krever mye mer energi når man holder en høyere fart. Jeg har ikke noen tall på det, men husker å ha lest at flere spillere har nevnt hvor slitsomt det er å spille på vår måte. Det er temmelig logisk å konkludere med at det høye tempoet påvirker skadefrekvensen vår, for det er ikke tilfeldig lenger når vi har hatt så mange skader de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært gøy å høre deg forklare hvorfor vår måte å spille fotball på krever mere energi og overskudd enn de andre lagene i PL...

Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut :)

 

Rasta Pinky og Magnus87 har gode svar her, men eg får likevel svare deg sidan eg vart utfordra..

Har du nokon gong spelt ein heil fotballkamp med ein og to-touch fotball i eit vanvittig tempo? "Pass and move, pass and move" frå start til slutt? Eg har ikkje, og det ser da også veldig enkelt ut for oss som ser på. "Then again, maybe not."

 

Dette er ekstrèm-sport, og Arsenal og Arsène Wenger burde vore faste gjester på Ekstremsportveko. Det er noko heilt anna enn å parkere laget framfor eigen sekstenmeter, og der angreps-spelet består av lange innkast og å lempe ballen inn i motstandarens 16-meter. Det er noko heilt anna enn å basere taktikken sin på å sparke motstandarane helselause. Bokstaveleg tala. Det er i og for seg ein ekstrèm-sport det òg, der til og med eg kunne ha hevda meg bra. Eg ville imidlertid blitt henta av politiet fortare enn Sam Allardyce hadde fått sagt gampefotball.

Link to comment
Share on other sites

Rasta Pinky og Magnus87 har gode svar her, men eg får likevel svare deg sidan eg vart utfordra..

Har du nokon gong spelt ein heil fotballkamp med ein og to-touch fotball i eit vanvittig tempo? "Pass and move, pass and move" frå start til slutt? Eg har ikkje, og det ser da også veldig enkelt ut for oss som ser på. "Then again, maybe not."

 

Dette er ekstrèm-sport, og Arsenal og Arsène Wenger burde vore faste gjester på Ekstremsportveko. Det er noko heilt anna enn å parkere laget framfor eigen sekstenmeter, og der angreps-spelet består av lange innkast og å lempe ballen inn i motstandarens 16-meter. Det er noko heilt anna enn å basere taktikken sin på å sparke motstandarane helselause. Bokstaveleg tala. Det er i og for seg ein ekstrèm-sport det òg, der til og med eg kunne ha hevda meg bra. Eg ville imidlertid blitt henta av politiet fortare enn Sam Allardyce hadde fått sagt gampefotball.

 

 

Du spør om jeg har spilt en hel kamp med en og to-touch fotball i et vanvittig tempo, og svaret på det er ja.

Jeg har spilt på lag som har vært overlegen motstanderen teknisk og gjort som Arsenal, latt ballen gjøre det meste av jobben, her stopper dog sammenligningen mellom meg og Arsenal :)

Jeg har desverre aldri vært i nærheten av å inneha det tempoet som disse Arsenal-spillerne har i kroppen, det er et av de viktigste momentene Arsene Wenger kikker på når han går til innkjøp av nye spillere.

Tempo og teknikk er kjennetegnet på våre spillere, eller rettere sagt er teknikken årsaken til at vi er i stand til å holde det høye tempoet på ballen, gode eksempel er Walcott, Arshavin, Nasri og Chamakh.

Men ta gjerne med Koscielny og Squillaci i samme åndedrag, en ny type midtstoppere i forhold til gode gamle Adams, Keown og Bould.

De sistnevnte var veldig solide, britiske stoppere men fullstendig hjelpeløse teknisk i forhold til våre nye stoppere. Wengers fotball-filosofi består av mye ball-innehav og det starter i disse dager helt bakfra hos våre forsvarsspillere, AW ønsker at Arsenal skal ha ballen mye og bygge opp angrep sakte men sikkert når motstanderen er i balanse, dette har vi sett flere gode eksempler på de siste kampene hvor vi har scoret etter 20-25 trekk uten at motstanderen får røre ballen. For øvrig slike mål som Drillo mener aldri scores.

Min erfaring er at det å løpe etter ballen er mye mere krevende fysisk enn det å holde på den, det er selvfølgelig også Wengers tanke, det er utrolig utmattende å oppleve at det andre laget holder i ballen over 20 trekk for så å score mål til slutt, min påstand er at våre motstandere så langt denne sesongen har vært adskillig mere tappet for krefter etter kampene enn våre spillere har vært.

Det å holde på ballen og la motstanderne løpe mellom er veldig oppbyggende når det gjelder energi, entusiasme og selvtillit, i tillegg er det helt nydelig å se på, ferdigheter med ball altså ;)

For øvrig er Drillo-fotballen, som har stor suksess i disse dager, et eksempel på at det motsatte også kan gi resultater men jeg påstår at denne måten å spille fotball på er mye mere kraftkrevende enn Wengers, derfor frykter jeg at hvis Drillos skulle komme til et sluttspill vil vi være sjanseløse i gruppespillet på grunn av at spillerne vil være utslitte etter en eller to kamper.

Jeg var selv til stede i USA i -94 og fulgte lagets gruppespillkamper, kjempekamp mot Mexico hvor vi vant 1-0 for så å falle helt gjennom de to siste kampene hvor vi tapte 1-0 mot Italia og måtte derfor slå Irland i siste kampen men hvor spillerne var totalt utslitte og vi klarte bare 0-0.

Jeg skal imidlertid gi deg rett på et punkt og det er at skadesituasjonen vår sannsynligvis skyldes vår måte å spille fotball på, altså mye ballinnehav, vi opplever alt for ofte at våre spillere blir sparket i filler.

Men jeg mener altså IKKE skadesituasjonen skyldes at vi er mere utslitte enn motstanderne pga spillestil, heller da pga at vi blir nedsparket veldig mye oftere enn motstanderne i PL, men skadene kan nok også skyldes stor belastning på enkeltspillere som igjen kan skyldes noe manglende bredde i stallen.

Men også her synes jeg AW har gjort en fantastisk jobb denne sommeren, vi har ikke fått flere spillere inn men bedre spillere inn, og det betyr i praksis at vi kan ha Vermaelen, Walcott, van Persie, Ramsey, Diaby og Bendtner ute med skader og allikevel valse over motstanderne våre.

Jeg er helt overbevist om at denne situasjonen fortsetter og at denne sesongen vil bevise at Wengers fotballfilosofi atter fører til pokaler ;)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det å løpe etter ballen er mye mere krevende fysisk enn det å holde på den, det er selvfølgelig også Wengers tanke, det er utrolig utmattende å oppleve at det andre laget holder i ballen over 20 trekk for så å score mål til slutt, min påstand er at våre motstandere så langt denne sesongen har vært adskillig mere tappet for krefter etter kampene enn våre spillere har vært.

Det å holde på ballen og la motstanderne løpe mellom er veldig oppbyggende når det gjelder energi, entusiasme og selvtillit, i tillegg er det helt nydelig å se på, ferdigheter med ball altså B)

 

Det er svært vanskeleg å prove noko frå eller til her, men eg vil gjerne legg til eit par moment. Motstandaren treng ikkje springe etter ballen heile tida. I staden legg mange seg bakpå, og satsar på kontringar. Eg går ut frå at du ikkje meiner at ein slit seg ut på det også. Eg vågar òg påstanden at å springe etter ballen heile tida er vel så demoraliserande som utmattande. Eit anna moment er at kvar motstandar møter oss stort sett berre eit par gonger per sesong, medan dei elles møter lag som for ein stor del ligg på same nivå tempomessig. Arsenal derimot held fram med det same hardkøyret sesongen ut, d.v.s. godt over 50 kampar. Klart det kostar, og det er etter mitt syn hovudårsaka, i tillegg til alle skadane, til at me tradisjonelt sett ikkje har hatt same flyten i angrepsspelet vårt i andre halvdel av sesongen. Men det er jo mogleg du har ei anna forklaring på dette fenomenet....

Dei nemnde skadane fører jo også til at Wenger ikkje får rullert så mykje på spelarane som han gjerne ville, og dette bidreg berre til å forsterke problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært vanskeleg å prove noko frå eller til her, men eg vil gjerne legg til eit par moment. Motstandaren treng ikkje springe etter ballen heile tida. I staden legg mange seg bakpå, og satsar på kontringar. Eg går ut frå at du ikkje meiner at ein slit seg ut på det også. Eg vågar òg påstanden at å springe etter ballen heile tida er vel så demoraliserande som utmattande. Eit anna moment er at kvar motstandar møter oss stort sett berre eit par gonger per sesong, medan dei elles møter lag som for ein stor del ligg på same nivå tempomessig. Arsenal derimot held fram med det same hardkøyret sesongen ut, d.v.s. godt over 50 kampar. Klart det kostar, og det er etter mitt syn hovudårsaka, i tillegg til alle skadane, til at me tradisjonelt sett ikkje har hatt same flyten i angrepsspelet vårt i andre halvdel av sesongen. Men det er jo mogleg du har ei anna forklaring på dette fenomenet....

Dei nemnde skadane fører jo også til at Wenger ikkje får rullert så mykje på spelarane som han gjerne ville, og dette bidreg berre til å forsterke problemet.

 

 

Jeg er stort sett uenig i det meste av det du hevder her.

For det første; det koster absolutt masse krefter å ligge bakpå, det fungerer slett ikke slik i fotball at du kan kose deg med å ligge i egen 16-meter uten å jobbe knallhardt i ballfører hele tiden, da snakker jeg selvfølgelig om de to fremste lagdelene, et godt eksempel på dette er Norges a-landslag som tidligere nevnt.

Det fungerer ikke slik at Grindheim, Gamst Pedersen, Carew og de andre gutta kan "slappe av" i egen sone.

Skal man spille på denne måten krever det enorm aggresivitet og press på ballfører på egen banehalvdel, det hadde selvfølgelig kostet enda mere krefter å flytte presset høyere på banen men du må ikke tro at det er noe "hvilehjem" å spille med lavt press for det.

Når det gjelder tempoet på lagene i PL finnes det ingen lag her som ikke er kapabel til å holde et vanvittig høyt tempo i kamp etter kamp, det er slett ikke bare chelsky, manu og vi som gjør det.

Det spesielle med Arsenal er at vi klarer å holde et vanvittig høyt tempo på ballen innad i laget mens ballen går langs gresset, høyere enn noe annet lag og det skyldes utelukkende teknisk skolerte og hurtige spillere, samt et nøye innstudert bevegelsesmønster. Dette gjør at våre motstandere veldig ofte må løpe etter ballen i store deler av kampene, noe som er utrolig slitsomt i lengden, både fysisk og psykisk.

Da trenger man selvfølgelig ikke være rakett-forsker for å skjønne at vårt problem angående skader først og fremst skyldes at våre spillere blir nedsparket av frustrerte og utslitte motspillere til slutt.

Skulle vært artig å sett en statistikk over hvor mange nedklippinger hvert enkelt lag i PL blir utsatt for, min påstand er at Arsenal ville toppet den statistikken soleklart og da er det vel ikke usannsynlig at det i så fall henger sammen med skadesituasjonen??

Her har AW vært inne på løsningen på problemet, nemlig at tekniske spillere skal beskyttes av dommerne, det har imidlertid ført til en storm av protester fra de engelske managerne som beskylder ham for å prøve å påvirke dommerne.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...