Jump to content

On this day in...


Overmars

Recommended Posts

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Jeg var også der.

Siste kamp for Bergkamp og Pires. Det første var allment kjent, det siste ble klart da Pires fikk et spansk flagg rundt seg på runden spillerne tok etter kampen for å takke publikum.

Det mest morsomme med denne kampen var at alle prøvde å mate Bergkamp med baller i angrepssonen for at han skulle score. Flere kunne puttet selv, men lette etter Dennis som dessverre hadde en iskald fot den dagen. Han var nok preget av at det var hans siste kamp for klubben.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

(jeg er en dag for sent ute, men håper å bli "tilgitt")

22. Juni.

 

Det er et par år siden vi feiret Arsenals 125-års dag, da klubben oppstod under navnet Dial Square.

Dial Square ble omdøpt til Royal Arsenal og så i 1893 til Woolwich Arsenal. Datoen for navnendringen til Woolwich Arsenal skal visst nok ha vært 22. juni 1893.

Det var under navnet Woolwich Arsenal at klubben i 1893 kom med i seriesystemet. Klubben spilte i andre divisjon i elleve sesonger før de rykket opp til første divisjon i 1904.

 

 

 

Rettelse: Hadde opprinnelig skrevet 22. juli, skal selvsagt være 22. juni.

Link to comment
Share on other sites

(jeg er en dag for sent ute, men håper å bli "tilgitt")

22. Juli.

 

Det er et par år siden vi feiret Arsenals 125-års dag, da klubben oppstod under navnet Dial Square.

Dial Square ble omdøpt til Royal Arsenal og så i 1893 til Woolwich Arsenal. Datoen for navnendringen til Woolwich Arsenal skal visst nok ha vært 22. juli 1893.

Det var under navnet Woolwich Arsenal at klubben i 1893 kom med i seriesystemet. Klubben spilte i andre divisjon i elleve sesonger før de rykket opp til første divisjon i 1904.

 

^^

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

i dag er det 95 år siden en av de største "merkedagene" i Nord-London Fotballen. Det var på denne dagen i 1919 at Arsenal ble valgt (Kuppet) inn i ligaen, i et møte i regi av "the Football League", og skaffet seg selv plass i 1. divisjon på bekostning av Tottenham.

 

Link til litt historie

 

I ettertid et helt korrekt valg, selvsagt! ;D

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

På denne dagen i 1919 startet Arsenal sitt "ubrutte" opphold i den øverste divisjonen i England. Kampen den 30. august, på Highbury, endte med tap 0-1 for Newcastle. Sesongen endte med en 10. plass, West Brom vant serien.

 

De fleste kjenner vel historien når det gjelder det faktum at Ligaens vise menn valgte å la Arsenal få en av to ledige plasser i første divisjon på bekostning av Tottenham :proud: .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

På denne datoen for 81 år siden døde, den kanskje viktigste personen i Arsenals historie, Herbert Chapman.

 

Jeg har stor respekt for det vår nåværende manager har gjort for klubben, og AW er nok den viktigste personen i Arsenal i vår livstid, men for meg personlig så tror jeg ikke at det er noen som står over Chapman når det gjelder utviklingen av klubben Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

På denne dag i 1989 så kom vel et av de største høydepunktene i Arsenals moderne historie.

 

Alle kan vel historien, men 26. mai 1989 så var det siste kamp i ligaen, Arsenal måtte slå Liverpool (på Anfield) med to mål for å ta ligagullet, og gjorde det med mål fra Alan Smith og Michael Thomas (på overtid). Det er verdt å se det om og om igjen

Link to comment
Share on other sites

På denne dag i 1989 så kom vel et av de største høydepunktene i Arsenals moderne historie.

 

Alle kan vel historien, men 26. mai 1989 så var det siste kamp i ligaen, Arsenal måtte slå Liverpool (på Anfield) med to mål for å ta ligagullet, og gjorde det med mål fra Alan Smith og Michael Thomas (på overtid).

For å gjøre det enda mer imponerende: Dette var i en periode hvor Liverpool og Everton(!) var de to dominerende lagene i den øverste divisjonen. De to lagene stod for 8 av 10 mulige seire i løpet av 80-tallet. De to andre var Arsenal (obviously) og Aston Villa(!).

Liverpool vant hele 6 av 10 mulige ganger i løpet av 80-årene mens vi kun havnet blant topp 3 to ganger(3. Plass da Villa vant serien).

 

Liverpool fløy høyt etter å ha tatt FA-cupgull helgen før og lå an til å ta 'The Double'.

 

Kampen var flyttet pga Pools vei til FA-cupfinalen. Pool hadde gått ubeseiret siden 1. januar mens Arsenal(som på det tidspunktet hadde ledet med 15 poeng!) hadde sviktet på veien(History repeats itself?).

Pool hadde ikke tapt på Anfield med 2 eller flere mål på 3 år og Arsenal hadde ikke vunnet der på 15. Liverpool hadde heller aldri før tapt når Aldridge og Rush hadde spilt sammen.

 

Mange prater om Citys prestasjon da de vant serien i siste serierunde men vi vant denne på flere scorede mål(!), mot gigantiske Liverpool på deres hjemmebane.

Begge lag på 76 poeng og +37 mål. 22 seire, 10 uavgjorte og 6 tap.

Hvis ikke det er mer minneverdig vet ikke jeg...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...