Jump to content

Spissplassen


The Gunner

Recommended Posts

Slik jeg ser det, har vi tre generasjoner av rene spisser på laget vårt.

 

Generasjon 1 - spisser som er gode nok nå

Robin van Persie

RvP er en spiss i verdensklasse når han er i toppform. Dessvere er han veldig skadeutsatt, noe som er en stor hindring for både han og oss. Jeg er overbevist om at han hadde vært blant verdens beste om han ikke hadde hatt alle skadeproblemene.

 

Eduardo

Eduardo er også en spiss som har slitt med skader. Jeg registrer at mange er misfornøyde med han, og noen sier at han ikke fortjente ny kontrakt. Dere må huske at han var svært god i perioden før han ble skadet, så vi vet hva han har i seg. Når han har vært skadet i ett år, kan man ikke forvente at han kommer rett tilbake i toppform. Jeg er sikker på at han kan slå igjennom for fullt om vi gir han litt tid.

 

Generasjon 2 - spisser som blir gode nok om et par år

Nicklas Bendtner

Bendtner er en spiller jeg har vært veldig negativ mot ved tidligere anledninger, men nå har jeg begynt å få troen på han. Han putter jevnt og trutt når han får sjansen, han er stor og sterk og har en veldig god arbeidsinnsats som gjør det lettere for våre andre offensive spillere. Han har også overbevist for landslaget. Jeg skulle gjerne ha sett hvordan utfallet av Chelsea-kampen hadde blitt om han started, i stedet for Eduardo.

 

Carlos Vela

Det er også mange som stiller spørsmåltegn ved denne unge mexikaneren. Jeg syntes stort sett at han har gjort sakene sine bra de gangene han har fått sjansen, og han er fortsatt veldig ung, bare 20 år. Wenger har uttalt at Vela er den eneste grunnen til at han ikke erstattet Vela i sommer. Det blir meget spennende å følge denne karen fremover. Jeg tror som Wenger at han kan bli utrolig god.

 

Generasjon 3 - spisser som blir gode nok om fem år

Benik Afobe

Benik er en spiller som jeg har utrolig stor tro på. Han regnes som et av balløyas største spisstalenter, og han har virkelig overbevist på juniorlaget, reservelaget og aldersbestemte landslag. Wenger har uttalt at han har god nok teknikk til å spille fast i Premier League allerede nå, men han mangler litt på rutine og fysikk.

 

Luke Freeman

Her har vi enda et fantastisk talent som sammen med Afobe putter jevnt og trutt på junior- og reservelaget. Luke blir av mange sammenlignet med Michael Owen, og jeg tror han og Afobe kan danne et helt utenomjordisk spisspar om noen år.

 

Vi har også spillere som Jay Simpson, Roarie Deacon, Sanchez Watt og Gilles Sunu som må legges merke til, samt Arshavin, Nasri og Walcott som kan spille som litt dyptliggende spisser.

 

Per i dag er har vi ikke helt trygg dekning på spissplassen, og bør vurdere å hente inn en ny spiss i neste overgangsvindu. Jeg foreslår at vi henter inn en litt gammel spiss, som har masse rutine og vet hvor målet står. Han kan lære ungguttene et par triks, og når han blir for gammel kan de ta over etter han. Henry hadde vært en drøm å hente tilbake, og det er heller ikke helt usannsynlig. Han har sagt at han garantert vil vende tilbake til Arsenal, om det så er som vannhenter. Han har allerede vunnet La Liga, Champions League og Copa Del Rey. Barcelona har hentet inn Zlatan, og har egentlig ikke bruk for han lengre. Hvis Wenger er villig til å legge litt penger på bordet, så er jeg sikker på at han ville blitt et meget godt kjøp. Hvis ikke ville Grafite vært et godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Satse på unggutta, mange her vil forsterke stallen for suksess nå istedenfor fremtiden, men de vil også fortsette å spille fin fotball og satse ungt, man må vite hva man vil, og vi vil først og fremst underholde og satse ungt, for å benytte oss av denne satsingen i mange år fremover, vi har såpass oppspart at vi sikkert kan klare oss uten titler mange år fremover, og når fansen slutter å gå kan vi bruke mer penger om nødvendig. Viktigste er å ha en god kapital i disse tider!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Vela allerede er utrolig god, og at han bare blir bedre! Så jeg mener vi bør satse på han, men vi bør fortsatt hente en ny spiss. van Persie er jo nesten skadet hele tiden. Jeg har alltid likt Eduardo, men mener han er ganske ustabil, men det kommer seg kanskje med litt selvtillit. Bendtner er god på det meste bortsett fra den siste delen, avslutningene, mener jeg. Så jeg håper vi henter Chamack eller Dzeko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fornøyd med bredden blant våre spisser. Vi har våre to antatt beste spisser ute og jeg tror ingen lag som mister sine to beste spisser til samme tid ville blitt svekket. Hvordan hadde Chelsea vært hvis Drogba og Anelka var skadet til samme tid?

 

Når det gjelder Eduardo så mener jeg at han fortsatt har mye å bevise. Han må bevise at han kan komme tilbake til gammel form. Jeg er enig at han ikke hadde en stor kamp mot Chelsea, men han gikk på mange gode løp, men han misset med avgjørende touch flere ganger slik at Chelseaforsvaret kunne rydde unna. Med litt mer kamptrening så tror jeg han får det lille ekstra. I en klubb av våre størrelse kan vi ikke tillate å være nostalgiske, han må vise at han kan komme tilbake i toppform ellers må han nok finne seg en ny arbeidsgiver. Personlig tror jeg vi ser en Eduardo i god form veldig snart.

 

Når det gjelder Vela så har jeg kjempestore forventninger til han. Han er såpass ung at jeg ikke forventer samme prestasjoner av han som av Eduardo. Jeg liker det jeg ser av han og håper han stadig kan utvikle seg, ikke minst fysisk.

 

Walcott har jeg ingen tiltro til lenger, dessverre. Han viser igjen at han koker når han får ballen og ikke vet hvor han skal gjøre av seg. Jeg har dessverre ingen tro på at han skal bli en god spiss, når han allerede går varm i toppen når han er 30-40 meter fra mål. Hos Vela ser jeg massevis av fotballforståelse, hos Walcott ser jeg kun et veldig raskt rotehode som faller hele tiden uten noen som helst grunn. Personlig tror jeg Walcott bør prøve seg i en annen liga, Italia eller Spania.

 

Hvis Walcott selges, så syns jeg vi godt kan kjøpe en ny spiss. Hvis ikke syns jeg vi skal gå gjennom serien med de vi allerede har. Vi må ikke glemme at Bendtner snart er tilbake og det får vi en spiss med ganske andre ferdigheter enn de tre små, lette vi har nå.

Link to comment
Share on other sites

Alle sier at Vela skal blir så kjempe god, grett nok at han har vist seg litt fra i ligacupen i kamper vi har vunnet lett. Men uten om så har han ingenting å vise til. Walcott har vertfall bevist at han kan i enkelte øyeblikk.

Men det største talentet vi har i stalle mener jeg er Bendtner, han er stor og sterk, og viser (vertfall på landslaget) at han er en giftig forran mål. Håper han får spille fast resten av sesongen og at han vokser under det, slik av vi til neste sesong kan ha to klasse spisser på topp, han og RvP.

Link to comment
Share on other sites

Her er en statestikk over spissene våre(30.11.09):

 

Robin van Persie:

Kamper: 192 Mål: 71

 

Eduardo:

Kamper: 50 Mål: 18

 

Nicklas Bendtner:

Kamper: 106 Mål: 27

 

Carlos Vela:

Kamper: 35 Mål: 7

Tar den et steg videre. Snitt mål per kamp blir da:

 

RvP=0.37

Eduardo=0.36

Bendtner=0.25

Vela=0.2

 

Ifølge Wikipedia har:

 

Drogba = 0.42

Torres = 0.6!!!

Rooney = 0.44

Henry = 0.68 (I Arsenal).

Shearer = o.49

Ruud van Nis. = 0.633 i manure.

 

Tallene er iforhold til klubbene dem spiller i nå, uten om Henry da.

Link to comment
Share on other sites

Vi bør kjøpe en god gammel spiss som bøtter inn mål NÅ i januar.

Så lenge VP er ute resten av sesongen så mangler vi en spiss av format på topp.

Eduardo var glimrende før han brakk foten,men har ikke kommet tilbake til gamle høyder.

 

Som Ian Wright er inne på kunne jeg tenke meg en spiss alla hva United gjorde med Henrik Larsson.

Forstår ikke helt motforestillingene til å hente en til å få fart på maskineriet der framme igjen.

Jeg er overbevist om at vi trenger det.

 

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/sport...-awakening.html

Link to comment
Share on other sites

Enig med pacman og mmaelan, vi trenger en spiss som kan levere fra første spark på ballen. Hvis vi skal ha noen som helst form for ambisjoner om et trofee, tror jeg en slik spiss må handles inn på bekostning av de neste generasjoner.

 

Trenger ikke å være på bekostning av noe som helst hvis det er snakk om en låneavtale eller en ettårig kontrakt. En god erfaringsoverføring fra den kan være gull verdt for unggutta våre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at vi lar Eduardo få litt tid på seg. Han som alle andre sliter som oftest i starten når endringer i formasjonen forekommer, og når han attpåtil har vært skadeplaget og er ikke 100% fit, så kan man kanskje ikke forvente at han bøtter inn. Men, han har selvsagt prestert langt under pari hvis vi tenker på situasjonen han er i, for han har hatt flere gode sjanser som han skal sette i form eller ikke.

 

Hvis det ikke fungerer med Eduardo som midtspiss, så tror jeg heller ikke det vil fungere med feks Vela, Walcott eller Arshavin. Har ingen oversikt over hvor lenge Nicklas er ute, men jeg synes han burde få en kamp til på vingen før han skal få forsøke seg som midtspiss. Vi så det mot Sunderland, og vi så det spesielt godt mot Chelsea. Vår utskjelte danske er en av de vi kunne savnet minst hvis van Persie skulle være ute mot Chelsea. Han vil garanrert vokse i rollen.

 

Er det slik at både Dudu og Nicklas skulle feile som midtspiss, så må det enten skje et formasjonsbytte til vår gamle 4-4-2, eller så må Edin Dzeko kjøpes inn i Januar. Han er "hard to get", men framdeles mitt klare førstevalg. Kan også sies at det finnes mange gode alternativer der ute.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg mener et kjøp av Dzeko er helt urealistisk i januar, mener jeg vi bør satse på en rutinert ringrev som kan prestere fra dag en og samtidig lære våre unge menn en hel del. Jeg hadde aldri trodd jeg vil si dette, men van Nistelrooy er en jeg definitivt tror kunne ha bøtta inn mål for oss. Da han bøttet inn mål for United hadde han jo en del assistmenn rundt seg, men i Arsenal mener jeg han ville ha fått ennå flere rundt seg. Arshavin, Fabregas, Nasri, Rosicky osv ville nok ha bidratt til at Ruud ville ha scoret en hel del for oss.

 

Dette er nok heller ikke videre realistisk. Men jeg mener helt klart at vi trenger en ny spiss inn i januar. Vi har mange talenter, men jeg føler ikke at vi har noen som passer inn i den midtspissrollen nå som Nick og Robin er ute. Henry hadde vært en drøm, men tviler. En jeg ser andre har vært inne på og som jeg også har tenkt på, er Carlton Cole. Han briljerer for West Ham og jeg tror han ville ha passet perfekt inn i vårt lag. Han er stor og sterk, bra på hodet, har bra teknikk og scorer mål. Jeg tror det ville ha vært et sikrere kort å satse på en spiss som v Nistelrooy eller Cole som har erfaring fra Premier League, framfor en type som Dzeko som mest sannsynlig ville ha brukt tid på å venne seg til den engelske fotballen. Han er jo også et mye dyrere alternativ enn de to andre.

 

Men hva jeg og andre her inne mener, har jo ikke veldig mye å si. Jeg for min del tviler på at Wenger foretar seg noe som helst i Januar-vinduet, hvertfall ikke på spissfronten. Til det har han for stor tro på sine egne, for han virker å være livredd for å gjøre noe som kan hindre utviklingen dems. Det kan virke som han har et annet syn på det enn meg, som mener at en rutinert spiss inn bare ville ha gagnet de vi allerede har. De ville ha sluppet presset og samtidig kunne ha dratt mye lærdom ut av det.

 

Den som lever får se!

Link to comment
Share on other sites

http://www.arsenal.com/news/news-archive/w...transfer-window

 

Etter det Wenger har sagt, så vil han se etter mulig ersatter. Han er jo ikke osm styret til Real Madrid, altså kjøpe spillere uten planlegging. Da vet vi ihvertfall at Wenger ser etter en spiss...

 

Hehe, det er EKSTREMT sjelden av Wenger går ut SÅ tydelig og sier at han kommer til å kjøpe SÅ lenge før åpningen av markedet. Dette kan bare bety en ting; at sånn cirka alle spisser i Serie A og Premiera Division kommer til å bli linket til oss før Wenger sannsynlig havner på noe som ingen hadde tenkt på :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er EKSTREMT sjelden av Wenger går ut SÅ tydelig og sier at han kommer til å kjøpe SÅ lenge før åpningen av markedet. Dette kan bare bety en ting; at sånn cirka alle spisser i Serie A og Premiera Division kommer til å bli linket til oss før Wenger sannsynlig havner på noe som ingen hadde tenkt på :D

For meg virker det som om han allerede har ferdigforhandlet en avtale. Jeg tipper på Chamakh selv om han er cuptied

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Virker veldig positivt ut med tanke på at det kommer inn en spiss i Januar. Men da håper jeg det blir en som kan spille med ryggen mot mål og holde på ballen på topp, i tillegg til å ha ok fart. En rimelig sterk spiss som også kan spille på vingen(i tilfelle rottefelle) ville ikke vært å forakte(om ikke da Wenger begynner å plassere RvP på vingen, noe jeg tviler sterkt på).

 

Men, da håper jeg at Vela blir drillet mer på vingen. Føler han forsvinner enda mer alene på topp enn Eduardo gjør.

Link to comment
Share on other sites

Virker veldig positivt ut med tanke på at det kommer inn en spiss i Januar. Men da håper jeg det blir en som kan spille med ryggen mot mål og holde på ballen på topp, i tillegg til å ha ok fart. En rimelig sterk spiss som også kan spille på vingen(i tilfelle rottefelle) ville ikke vært å forakte(om ikke da Wenger begynner å plassere RvP på vingen, noe jeg tviler sterkt på).

 

Men, da håper jeg at Vela blir drillet mer på vingen. Føler han forsvinner enda mer alene på topp enn Eduardo gjør.

 

Enig der. Vi trenger ikke enda en 1,70 høy spiss uten fysisk styrke som først og fremst er "briljant".

 

Det interessante på sikt er at vi har:

 

van Persie

Bendtner

Eduardo

Walcott

Vela

X (den som eventuelt måtte komme inn)

 

Noen må på sikt ut. Hvem blir det? Eduardo har nettopp signa nye år. Jeg blir sjokkert om det blir Walcott, og Wenger er utrolig glad i Bendtner... Høres ut som Vela forsvinner?

Link to comment
Share on other sites

Sånn helt umiddelbart ble jeg veldig, veldig fornøyd med det Wenger sier der.

 

Men samtidig... Har vi hørt lignende før? JA det har vi, og vi har blitt skuffet. Han sier jo også dette : "However we will only make a decision if it suits us."

 

Jeg er egentlig litt enig med Tapapa i at vi i utgangspunktet ikke trenger noen spiss, sånn som ting har utviklet seg med RVP. Men, med i utgangspunktet, mener jeg at vi ikke hadde trengt en spiss til om de der framme hadde vært "normale" hva gjelder skadeomfang på hver enkelt. Og da tenker jeg spesielt på van Persie.

 

Men som kjent har vi langt fra et "normalt" lag når det gjelder skader. Og det gjelder også de der framme.

 

--- Robin er som kjent plaget av lange skadeavbrekk, forfulgt av nye lange skadeavbrekk. Nå kom et nytt LANGT et, i en periode hvor han var i sitt livs form....... (herregud så irriterende og ubeleilig, jeg klarer ikke helt å legge det fra meg)

 

--- Eduardo sin horror-skade trenger ingen nærmere forklaring og det er naturlig at han ikke er på sitt beste. I tillegg kan vi ikke avhenge for mye av han, da han stadig pådrar seg nye skader (som jeg har hørt er vanlig etter en slik forferdelig skade)

 

--- Bendtner utvikler seg stadig og ser mer og mer lovende ut, men han er bare 21 år og har ikke bevist nok til at Wenger skal spille han uke-inn og uke-ut med det ansvaret at han skal prestere HVER gang og gjerne score mål hyppig.

 

--- Vela er spennende, men altfor uferdig til å bli gitt for stort ansvar og for mye spilletid. Definitivt ikke en vi bør/skal avhenge av i mange kamper. Tror et lån til en annen PL-klubb hvor sjansene for spilletid er langt større, hadde tjent begge parter stort.

 

--- Walcott må lære seg å føre ballen før han kan bli spiss. Det var selvfølgelig litt satt på spissen, men det er rett og slett sjokkerende hvor lite kontroll på ballen han har hatt de par kampene han har vært innvolvert nå. Også han er skadeplaget til tusen. Er han skapt kun for å løpe mon tro? :D

 

 

1. RVP er ikke kvitt skadeplageriene

2. Eduardo har sin "historie" og sliter med å finne form + holde seg skadefri

3. Bendtner er bare 21 og ikke god nok til å være vår viktigste angrepsspiller

4. Vela har slik jeg ser det, nokså langt igjen til å være en som starter kamper hver uke for Arsenal

5. Walcott er en spiller som trenger å få selvtillit og spille seg varm over en lengre periode. Dette rekker han frustrerende nok veldig skjeldent på grunn av alle skadene.

 

Dette sett i relasjon betyr at vi få inn en spiss i januar, hvis vi skal ha noe som helst håp håp om et gjevt trofè(CL, PL). Noe jeg tror vi blir nødt til å klare snart. Hvis ikke kan det være goodbye Cescy-boy (+ fler?). Jeg vet hva han har sagt, men han må etterhvert bli frustrert av å spille på et nesten-lag når han er så fantastisk god som han er. Og kommer Barca på banen igjen kommer ihvertfall ikke jeg til å hetse han hvis han drar. Det kan selvfølgelig skje at Eduardo kommer i kjempeform, men hva så om han blir skadet igjen? Gitt hans historie er ikke det helt utenkelig....

Link to comment
Share on other sites

Takk. Det er viktig at Wenger endelig tar action på dette.

Vi har definitivt slitt med å score mål etter skadene på VP og Bendtner.

Uten en ressurs inn på topp tror jeg dette kunne blitt en vel tøff sesong.

Arshavin er også skuffa og sier Wenger må kjøpe inn gode spillere i januar.

 

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/sport...in-January.html

 

http://justarsenal.com/wenger-admits-he-is...et-at-last/2155

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...