Jump to content

Cesc Fabregas


Gaston

Recommended Posts

Så idiot tror jeg ikke Wenger er, at han vil holde på Cesc, hvis Cesc har gitt beskjed tidlig om at han vil dra. It makes no sense to me.

 

Men vi får vel agree to disagree, Stian :)

 

Jeg mener å ha fått med meg det, men er ikke helt sikker.

Hehe, ja, kan ikke alltid vær enig ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.6k
  • Created
  • Last Reply

Uansett hvorvidt en liker Fabregas eller ikke; en kan faen ikke si med hånda på hjertet at han ikke divet ikveld mot Racing.

 

Nja, det vil jeg ikke si. Han detter lett- ja, men de fleste fotballspillere ville falt der. Noe dive er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Barcelona strikes again, enda en dive. De er gode fotballspillere hele gjengen, men usmakelige jævler, eneste i Barcelona jeg enda liker er Thiago og Abidal.(Sistnevnte er sannsynligvis mest pga krefthistorien, førstnevnte har jeg aldri sett eller hørt noe dumt av.)

 

@Stian: Om du ser på hva jeg skrev så skrev jeg definitivt ikke at han vil nå toppen om tre-fire år, jeg skrev at det er da midtbanespillere ofte når sitt fulle potensial, jeg husker når Barca punget ut med 20 millioner pund for Gerard blant annet. Cesc dro definitivt på feil tidspunkt for klubben, selv om det kunne gjort forrige sesong vanskeligere hadde jeg heller ønsket at han skulle dra da så vi hadde mistet Nasri neste sommer og en stjerne hver sommer for å miste to er 'crucial'.

Link to comment
Share on other sites

Å i det hele tatt påstå at det ikke er diving.... Se på beina på gjøken - plutselig stopper de å bevege på seg - jeg visste ikke at det er en sammenkobling mellom overkropp og bein - må være gen-feil på folk fra Barcelona - alternativt miljøskade

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å hate Cesc. Snarer tvert imot. Setter man til side alt av spekulasjoner så sitter man igjen med et riktig så flott eventyr, både sportslig og økonomisk.

 

Han kom gratis til klubben

Han har solgt sykt mange trøyer

Han har vært den viktigste bidragsyteren til at vi klarte topp 4 de siste 4-5 årene og at CL millionene har veltet inn

Vi fikk 350 millioner for å levere han tilbake

 

 

Den økonomiske og sportslige verdien på Cesc er en av grunnene til at klubben sitter såpass godt i det akkurat nå. Hvorfor hate en spiller som gjør at vi kan le hele veien til banken? Han har i tillegg gitt oss noen fantastiske fotballminner. På toppen av det så elsker han klubben. Mulig han ikke er en legende i supporternes øyne, men jeg tør vedde på at Gazidis har et lite Fabregas alter på kontoret sitt :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er det oppklart for min del. Takk for svar, Sir John. :)

 

Ikke at jeg har noe forhold til Brady som spiller, eller hvorvidt han er en legende eller ikke, men dette kan vel være grunnen til at noen ser på Brady som en legende og ikke Cesc. Brady vant trofeer med klubben og var en viktig bidragsyter, Fabregas birdo med noen pene mål og assists, men sviktet klubben når vi trengte han som mest. I tillegg til det kommer han med meget uheldige og sleivete uttalelser i media i ettertid. Altså langt ifra en legende verdig.

Det var jeg som dro inn Brady i dette så jeg skal klargjøre noe:

-Brady innrømte fra dag en at pengene og klubbens ambisjoner (eller mangel på sådanne) var avgjørende

-Han sa at han elsket Arsenal og at han gjerne ville tilbake en dag

-Han mente at alt var bedre i Italia og at det ble drevet langt mer proffesjonelt fra topp til bunn

-Var Arsenals eneste superstjerne

 

Fabregas:

-Kom fra Barca

-Sier han elsker Arsenal

-Manglet motivasjon grunnet manglende ambisjoner fra klubben

-En av tre toppspillere i klubben

 

Hvor er den store forskjellen??

 

Dette med faking av skader som du trekker frem Imers skulle jeg gjerne ha sett kilderef på. Du har sagt dette mange ganger tidligere, men jeg har aldri sett at andre har kommentert det. Hvis det er noe du tror så bør du presisere det og ikke la det fremstå som en sannhet for å sverte hans navn og rykte.

Link to comment
Share on other sites

Når han selv har innrømmet i etterkant av at han "mistet motivasjonen" i fjor vår (for øvrig MENS vi kjempet om LIGATITTELEN), så er det lett å anta at han "sparte seg selv" mot slutten av sesongen. Hvorfor kunne han ikke spille for oss i sesongoppkjøringen? Hvorfor kunne han ikke spille den første seriekampen mot Newcastle? Tydelig at han brukte noen måneder på å hore seg ut av klubben.

 

Ettersom han skulle vekk fra klubben og nektet å spille mer, så ble også Wenger tvunget til å selge han for en latterlig pris. Kan ikke akkurat si at Fabregas hjalp klubben han "elsker" så mye der.

Link to comment
Share on other sites

Når han selv har innrømmet i etterkant av at han "mistet motivasjonen" i fjor vår (for øvrig MENS vi kjempet om LIGATITTELEN), så er det lett å anta at han "sparte seg selv" mot slutten av sesongen. Hvorfor kunne han ikke spille for oss i sesongoppkjøringen? Hvorfor kunne han ikke spille den første seriekampen mot Newcastle? Tydelig at han brukte noen måneder på å hore seg ut av klubben.

 

Ettersom han skulle vekk fra klubben og nektet å spille mer, så ble også Wenger tvunget til å selge han for en latterlig pris. Kan ikke akkurat si at Fabregas hjalp klubben han "elsker" så mye der.

 

Hørt om VM? Van Persie og Fabregas var ikke tilgjengelige før uti september da de fikk en forlenget ferie pga. VM sluttspillet.

 

Ellers så slet han med hamstringen i store deler av de siste sesongene i klubben og hvorfor er det så usannsynlig at han faktisk var skadet? Han var faktisk helt knust når han ikke kunne spille i Carling Cup finalen og det var i ettertid av dette at han faktisk mistet mye av motivasjonen og nærmest ikke spilte noe mer i løpet av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke VM i fjor sommer.

Nettopp. Og siden vi ikke hørte noe ang Fabregas (verken om skader eller andre grunner til at han ikke kunne spille), så tolker jeg det som at han har sagt til Wenger at han ikke orker/er motiviert/er skadet i høyre øreflipp, og dermed ikke kunne spille våre kamper mot slutten av sesongen/begynnelsen av den neste sesongen.

 

Så svar på spørsmålet fra RP7 over her blir at jeg ikke har noe kilder på det jeg kommer med, men det er slik jeg tolker situasjonen og manglende informasjon fra klubben og Cesc på hvorfor han ikke spilte.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke VM i fjor sommer.

 

Trodde han snakket om sesongoppkjøringen sommeren 2010 når Fabregas ikke var tilgjengelig.. så der må jeg bare beklage Wilshere!

 

Var forøvrig temmelig klart at Fabregas kom til å forsvinne når han ikke var involvert i preseason 2011 i det hele tatt..

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Og siden vi ikke hørte noe ang Fabregas (verken om skader eller andre grunner til at han ikke kunne spille), så tolker jeg det som at han har sagt til Wenger at han ikke orker/er motiviert/er skadet i høyre øreflipp, og dermed ikke kunne spille våre kamper mot slutten av sesongen/begynnelsen av den neste sesongen.

 

Så svar på spørsmålet fra RP7 over her blir at jeg ikke har noe kilder på det jeg kommer med, men det er slik jeg tolker situasjonen og manglende informasjon fra klubben og Cesc på hvorfor han ikke spilte.

Da er det lurt å legge til et "jeg tror" når du skriver noe slikt. Det er faktisk en ganske drøy påstand du kommer med når man ikke aner hva som egentlig har skjedd i kulissene.

Link to comment
Share on other sites

Selv om flere har uttrykt at de misliker Cesc enormt, hadde jeg ikke sagt nei takk til å få ham tilbake til klubben om 3-4 år(da er han 28-29), når han har vunnet alt som er mulig med Barca og er klar for å vende tilbake til sitt virkelige hjem, for deretter å føre oss til et par seriemesterskap og CLpokal sammen med RvP og resten av gutta som er i klubben nå, men som er for gamle da.. Hadde dette skjedd ville han fått legendestatus av meg.

 

Enn så lenge får han kose seg med heltestempelet fra min side. Velger dog å ikke se altfor mange Barcakamper, nettopp pga klysestempelet klubben har og innvirkningen det har på spillerne deres. Er kun Messi som får tommelen opp fra meg derfra...

Link to comment
Share on other sites

La oss snu situasjonen litt på hodet her:

 

Gooneren Jack Wilshere går til Barcelona som 16-åring, på jakt etter førstelagsfotball. Noe Arsenal ikke kunne tilby han. Åtte år og kun et cuptrofe senere begynner Wilshere, i likhet med majoriteten av Barca-supporterne, å se seg lei på at klubben ikke gjør de nødvendige og til tider åpenbare grepene som trengs. Samtidig er han ønsket tilbake i sin moderklubb. Favorittklubben Arsenal, som har rukket å bli verdens desidert beste klubblag. Et lag som hvert år vinner to-tre pokaler. Her spiller flere av hans nærmeste venner fra landslag og ungdomsår. Familien, som bor i Stevenage (to-tre steinkast unna), trygler han om å komme hjem etter åtte år i utlandet. I tillegg er klubben trent av hans forbilde, Dennis Bergkamp, som også har satt av trøye nummer 10 i tilfelle returen skulle bli et faktum.

 

Sikkert mange som kommer til å mislike den fiktive sammenligningen, men jeg synes det er viktig at folk ser dette fra et litt annet ståsted. Man skulle nesten tro Cesc hadde signert for Spurs her inne. Og det å kalle Cesc for "cunt" og "judas" synes jeg er helt forkastelig. Vieira ønsket seg bort i ei årrekke han også. Lenge før den ærverdige Arsenal-skuta begynte å synke. Hvor lenge tror dere han hadde blitt hvis klubben hadde fremstått på den måten den har gjort de siste fem-seks årene?

 

Cesc forsøkte virkelig i Arsenal. Og jeg skulle inderlig ønsket at han forsøkte et par år til, minst. Men det er vanskelig å kritisere Cesc for valget han tok, selv om det hele kanskje kunne skjedd på en ryddigere måte.

 

Cesc har min respekt!

Link to comment
Share on other sites

jeg synes din hypotetiske sammenlikning er helt relevant Bergkampboy. Og sammenlikningen med Brady likeså. Det blir litt perspektivløst å kalle Cesc en sviker. Når han dro på måten han gjorde "frasa" han seg muligheten til legendestatus, men samtidig har han min forståelse. Og i Cesc sitt tilfelle handler det ikke om penger i det minste; det handler om familiære røtter og sportslige ambisjoner. Og jeg forstår Cesc at han ble frustrert på slutten; et lovende lag som aldri fikk ut sitt potensiale, og grunnen til det er HOVEDSAKLIG klubbledelsens manglende evne til å gjøre de riktige grepene.

 

At Vieira endte opp som "konsulent" i ManC istedenfor å få en liknende posisjon i Arsenal har kanskje noe med det samme å gjøre? Vel, mulig Vieira tjener (MYE?) mer penger i ManC enn han ville gjort i Arsenal, klubben hvor han virkelig har en posisjon i utgangspunktet. Men det kan jo også hende Vieira synes Arsenal-ledelsen er bakstreverske og lite ambisiøse, og at det er (hoved)grunnen til at han ikke orker å gå inn i en organisasjon der han hele tiden måtte jobbe i "motbakke"? Hva som er sannheten her vet vi jo strengt tatt ikke, så dette blir jo noe spekulativt. Men jeg tør nok satse noen kroner på at det jeg her har skrevet har hatt en viss betydning. For med en slik tolkning er det jo en ganske stor grad av konsistens her...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

He said: 'Now, my team-mates are more experienced than me and I trust them – they have told me to be calm, to stay in my position.'

 

Ser ikke helt hvor det står at han ikke stolte på sine medspillere i Arsenal. Artig måte journalisten har tolket det faktum at han stoler på sine medspillere i Barca

Link to comment
Share on other sites

Prøver å vri det for å få det til å høres ut som om han prøver å sverte sine gamle lagkamerater ja. Men, det er ingen tvil om at dette veide tungt på Fabregas. Særlig i store kamper og spesielt etter han fikk kapteinsbindet. Gutten skulle aldri blitt kaptein for oss i en så ung alder (selv om han var meget moden for alderen). Likte heller ikke at han de siste sesongene i klubben hadde nærmest null defensivt ansvar, men det er ikke vanskelig å forstå tankegangen til Wenger der når han har en så forbanna god offensiv spiller.

 

Uansett så har Cesc et poeng. Forhåpentligvis har Wenger skjønt dette med kjøpene av Mertesacker, Arteta og Santos.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe galt i det han sier, det er bare sannheten. Tåpelig å lage sensasjonssak av noe så åpenbart. Nå blir han ledet av de større spillerne, i Arsenal var det motsatt. Ikke alle er født til å lede, og ihvertfall ikke Fabregas dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe galt i det han sier, det er bare sannheten. Tåpelig å lage sensasjonssak av noe så åpenbart. Nå blir han ledet av de større spillerne, i Arsenal var det motsatt. Ikke alle er født til å lede, og ihvertfall ikke Fabregas dessverre.

 

helt klart. Dette er uproblematiske og sanne uttalelser i mine øyne også, selv om denne sannheten er brutal for Arsenal som klubb. Men det er liten tvil om at dette kanskje er en av de viktigste grunnene til at Barca er helt i toppen hele tiden, og vinner trofeer, mens Arsenal kun er blant de nest beste. Og det er Wengers ansvar å gjøre noe med dette. Som vi har vært inne på så mange ganger før, Wenger er en strålende trener og spillerutvikler, men han mangler noe på å kunne kalles en komplett manager. Skal man vinne noe i dagens fotball må ALLE bitene være på plass i puslespillet. Dette handler om profesjonalitet. Og dessverre er det noen biter som mangler hos Arsenal, især de bitene Cesc påpeker i dette intervjuet. Om dette skyldes at de blir bevisst oversett, eller fordi Wenger ikke forstår at de er viktige er kanskje mindre viktig. Det som er interessant og bekymringsverdig er AT det er slik. Og det er jo nettopp på grunn av dette, mer enn pengene at Arsenal lekker som en sil når det gjelder å beholde de beste spillerne. Disse spillerne ser med egne øyne at det er noe som mangler. Naturligvis har de selv noe av ansvaret, men enkeltspillere kan ikke gjøre annet enn å gi sitt beste, og eventuelt si fra når det er noe som mangler. Men hvis dette da ikke blir tatt hensyn til, og klubben blir stående på stedet hvil er det grenser for hvor mye enkeltspillere skal tøye sin tålmodighet. De har også egne hensyn å ta. Det må man ha forståelse for.

 

Hvis Wenger og klubben hadde gjort de nødvendige grep underveis hadde ikke Cesc reist på et så tidlig tidspunkt. Og dette er ikke en ny surmaget kritikk i kjølvannet av den dårlige kampen mot Wigan. På tross av den strålende formen Arsenal har vist i vinter har de fortsatt et stykke å gå. For det beste de kan oppnå med dette er jo en ny CL-plass. Til nå har de egentlig ikke bevist noe som helst. Og de må kunne holde dette nivået gjennom en hel sesong før de kan friskmeldes, og dit er det fortsatt et stykke. Ja, skal man være kritisk er det heller visse tegn som tyder på at laget fortsatt mangler en del. For både mot QPR og Wigan - to bunnlag - har man hatt muligheten til å rykke fra konkurrentene og semetere tredjeplassen. Begge gangene sviktet man. Dette inngir ikke til tillit, dessverre. De virker fortsatt livredde for å mislykkes når de begynner å nærme seg å oppnå noe.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...