Jump to content

Vassiriki Abou Diaby


pacman

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply
Skilnaden på dei to nemnte herrane og Diaby er at dei ikkje held på ballen i sju lange og sju breide, for så å rote den vekk etter nok eit håplaust dribleraid. Eg står på at det ikkje bør være Arsenal's måte å spele på. I alle fall ikkje under Wenger.

Akkurat det kan man nå diskutere. Det tok jaggu meg noen år før RvP lærte seg å slippe ballen i riktig øyeblikk. Som jeg har sagt gjennom de siste dagene i denne diskusjonen så tror jeg Diaby vil, på lik linje med RvP og Song, oppnå stabilitet og spill på et høyt nivå. Dette er selvsagt på grunnlag av at han får kontinuitet med helsa og i kampprogrammet sitt.

Link to comment
Share on other sites

 

Vel, Diaby er 25 år no. Utan at eg skal insinuere at mannen er tungnem, må ein vel kunne slå fast at lærekurven ikkje er spesielt bratt.

Det er sant, men jeg har gjentatt dette til det kjedsommelige; dersom Diaby får en lengre periode uten skader og med mange kamper sammenhengende, så tror jeg denne læringskurven vil bli brattere og brattere for hver kamp. Anklene til Diaby har fått vanvittig mye juling og slikt tar det tid å komme seg over. Og det at spillere med mange kamper i bena utvikler seg er det vel ingen tvil om?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er endelig Diaby klar for kamp igjen. Han er ihvertfall med i stallen i morgen mot tyskerne. Vi trenger å få igang han også, nå som kampprogrammet tetner til. Jeg tilhører kanskje mindretallet, men jeg har klokketro på Diabys kvaliteter. I mine øyne er han den av våre midtbanespillere med høyest toppnivå. Kanskje det er naivt å håpe at hans 5 år lange skademareritt er over for godt. Da er jeg naiv.

 

Håper han kan få en halvtime i morgen, og kanskje 1 time mot City neste uke. Etter så lang tid ute, vil jeg anta at han er rusten på endel områder. Tempoet i spillet vårt er såpass høyt at han skal være godt skjerpa for å ikke bli sinke. Jeg har blitt imponert av Arteta som virket langsom i de første kampene, men som nå i høy grad bidrar til flyten i spillet vårt.

 

Fysisk forventer jeg at Diaby er på topp. Har lyst til å se ham vinne dueller og at han hjelper forsvaret med masse gjenvinninger. Jeg frykter at hans offensive bidrag kan bli skjemmet av dårlige og trege taktiske valg. Det vil forhåpentligvis bedre seg når han får litt spilletid.

 

Velkommen tilbake!

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å se det er flere enn meg som har klokketro på Diaby. Håper så inderlig han får en lengre periode uten skader nå, så han får vist hva han kan. Tror nok en hjemmekamp i Champions League mot Dortmund er litt i overkant å få sin første kamp i etter et så langt skadeavbrekk, men skulle vi formodentlig ha en trygg ledelse på slutten kan nok en 10-20 min gjøre han godt så han får kjenne på nivået og tempoet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Diaby tilbake blir godt, håper det varer en stund denne gangen, vi trenger mer konkurranse sentralt der Ramsey har spilt ujevnt. Diaby er ikke akkurat løsningen på en jevn spiller, men det gjør at vi hvertfall har et ordentlig roteringsalternativ til den avanserte sentrale midtbanerollen ved siden av Arteta.

Link to comment
Share on other sites

¨Jeg håper han holder seg skadefri en stund nå for potensialet til Diaby er det

liten tvil om. På sitt beste er han utrolig bra og kan tilføre midtbanen både kraft og slepen teknikk.

Han er jo en potensiell målscorer og. Hadde en del mål før han ble skadet, og det er ikke

akkurat noen målmaskiner vi har på midtbanen lengre.

Link to comment
Share on other sites

Den med absolutt høyeste toppnivå, men dessverre også den som svinger mest i løpet av en kamp. Mye av dette kan nok tilskrives at han aldri har fått spille seg varm med faste midtbanepartnere. Første del av sesongen i fjor da han fikk noen kamper på rad med Fab og Song var han ekstremt god. Håper at han nå er kvitt de plagene han har slitt med i 3 år, da vil han kunne avlaste samtlige på midten. Har en unik egenskap siden han kan bekle alle roller i midtbaneleddet og som hengende spiss.

Link to comment
Share on other sites

Uenig i at Diaby er den midtbanespilleren i klubben med "absolutt" høyeste toppnivå. Syntes Wilshere i fjor (og da særlig mot Barcelona) holdt et nivå som Diaby aldri har holdt i Arsenal drakta. Og i motsetning til Diaby så var faktisk Wilshere i en alder av 18-19 år allerede da stabilt god over lange perioder. Noe Diaby pdd. aldri har klart (og da heller selvfølgelig egentlig ikke fått lov til av høyere makter som absolutt vil se han skadet).

 

Men at Diaby kan bli en meget god spiller kan jeg fortsatt tro og håpe. Det eneste det avhenger av er at han holder seg skadefri over lengre tid og med Diaby's skadehistorikk så er det en meget liten sjanse dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Uenig i at Diaby er den midtbanespilleren i klubben med "absolutt" høyeste toppnivå. Syntes Wilshere i fjor (og da særlig mot Barcelona) holdt et nivå som Diaby aldri har holdt i Arsenal drakta. Og i motsetning til Diaby så var faktisk Wilshere i en alder av 18-19 år allerede da stabilt god over lange perioder. Noe Diaby pdd. aldri har klart (og da heller selvfølgelig egentlig ikke fått lov til av høyere makter som absolutt vil se han skadet).

 

Men at Diaby kan bli en meget god spiller kan jeg fortsatt tro og håpe. Det eneste det avhenger av er at han holder seg skadefri over lengre tid og med Diaby's skadehistorikk så er det en meget liten sjanse dessverre.

Diaby har spillt enkeltomganger vel på høyde med hva unge Jack gjorde mot Barcelona hvor han var god, men egentlig bare i 45 minutter. Hvis du for eksempel ser første omgang borte mot Liverpool i kvartfinalen i CL 2008 så vil du se Diaby rive i stykker hele midtbanen til `pool. Gerrard har i ettertid uttalt at han aldri har løpt så mye og blitt så utspillt i sitt liv. Det var mot en meget sterk liverpoolmidtbane som bestod av Gerrard, Kuyt, Alonso og Mascherano og som på den tiden hadde en ekstremt godt organisert defensiv struktur. Et annet eksempel er hjemme mot United i 2009, kanskje det beste Unitedlaget noen sinne, hvor Nasri scorer begge målene. Diaby var helt ekstrem i disse kampene.

 

Diaby har en dimensjon i spillet sitt som Jack aldri vil kunne få og det er det vanvittige drivet med ball og den fysiske tilstedeværelsen. Jack vil være overlegen når det gjelder frispillinger, men totalt sett vil jeg fortsatt hevde at en Diaby som har dagen og selvtilliten er noe av det beste og mest ekstreme man kan finne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i din vurdering av maksnivået RP7, men om det er spenningsvariasjoner eller hva det er som gjør det så blåser sikringen ganske kjapt. Han burde streng tatt døpes om til Aaaaaah-buuuuuuu. Kan noen finne på-knappen og få den til å henge inne ville Diaby vert en verdensstjerne.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...