Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg syns Fabregas er god på cornere.

De siste kampene synet jeg vi har produsert mye på cornere. Både når Arshavin og Nasri har tatt dem. Personlig liker jeg også best at midtbanespillere slår dem. Da spisser ofte er farligere inne i boksen eller i reutrom.

Jeg trur ikke at for dårlige cornerleggere er det største problemet vi har.

Link to comment
Share on other sites

Dere glemmer Rockin Robin (ser han er nevnt av BE)! Han slår rett og slett geniale cornere. Han skyter dem knallhardt, innoverskrudd, i oftest nøyaktig riktig høyde, slik at de enkelt kan gå i mål ved en liten stuss enten fra motstander eller medspiller. Akkurat slik skal de slås!

 

Edit: Forøvrig er jeg uenig i at Arshavin har slått gode cornere så langt. I de to første kampene fikk han oppgaven, uten veldig stort hell, og har nå måttet overlate det venstre hjørnet til Samir.

Link to comment
Share on other sites

Dere glemmer Rockin Robin (ser han er nevnt av BE)! Han slår rett og slett geniale cornere. Han skyter dem knallhardt, innoverskrudd, i oftest nøyaktig riktig høyde, slik at de enkelt kan gå i mål ved en liten stuss enten fra motstander eller medspiller. Akkurat slik skal de slås!

 

Edit: Forøvrig er jeg uenig i at Arshavin har slått gode cornere så langt. I de to første kampene fikk han oppgaven, uten veldig stort hell, og har nå måttet overlate det venstre hjørnet til Samir.

Både mot Newcastle og Hull slo Arshavin cornere som det ble sjangser ut av. Kan være enig at han ikke var så god i starten. Men de siste kampene synest jeg han har vert en veldig god døball taker.

Mye enig i det du sier om RvPersie, men synest at han kommer bedre til sin rett på frispark som han skrur inn i boksen mot mål. Har ikke bete meg merke i hvordan han har tatt cornere i det siste. Men før synest jeg ofte dem blei for låge og beinet vekk på forsvarere som stod på første stolpe.

Link to comment
Share on other sites

Dere glemmer Rockin Robin (ser han er nevnt av BE)! Han slår rett og slett geniale cornere. Han skyter dem knallhardt, innoverskrudd, i oftest nøyaktig riktig høyde, slik at de enkelt kan gå i mål ved en liten stuss enten fra motstander eller medspiller. Akkurat slik skal de slås!

 

Edit: Forøvrig er jeg uenig i at Arshavin har slått gode cornere så langt. I de to første kampene fikk han oppgaven, uten veldig stort hell, og har nå måttet overlate det venstre hjørnet til Samir.

Mye enig i det du sier om RvPersie, men synest at han kommer bedre til sin rett på frispark som han skrur inn i boksen mot mål. Har ikke bete meg merke i hvordan han har tatt cornere i det siste. Men før synest jeg ofte dem blei for låge og beinet vekk på forsvarere som stod på første stolpe.

 

Ja, de kan til tider bli litt lave, men det sier seg jo selv at det er veldig liten margin på en god og en dårlig corner når man slår dem på den måten som RvP gjør. Men når han først treffer blir det i 9 av 10 tilfeller en stor sjanse ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Det var en veldig fin variant vi hadde på slutten av fjor sesongen. Husker spesielt på den tiden vi møtte Liverpool stadig, at vi hadde mange skumle cornere. Der hvor Persie legger 1-2 meter ut til Fab (eller hvem som helst egentlig), han stopper den, og vips har vi en fin vinkel hvor Persie faktisk kan skåre selv eller få en vrien stuss fra noen i feltet. Men husker det var noen smarte klubber som satte en stopper for den, da de så det ble den varianten flyttet bare de to på stolpen seg oppover, og det ble offside.

Ellers så synes jeg Arsjavin slår fine frispark i feltet, noe vi allerede har skåret to mål på(?).

Link to comment
Share on other sites

Dette lagde jeg jo en tråd om tidligere i år (men det var ingen som svarte på den :D) .Jeg tror vi faktisk aldri har vært farligere på cornere under Wenger enn det vi er nå. Det er ikke lenge siden at vi spilte kamper der vi hadde helt opp til 20 cornere uten å skape en eneste stor målsjanse. Ved van Persie sine cornere får ved en sjanse for hver tredje corner - ikke noe jeg har tall på, men mitt inntrykk. Fabregas legger ikke gode cornere i mine øyne. Over halvparten blir plukket på første stolpe. Arshavin sine cornere kommer for nærme keeper, men de begynner nok å komme seg. Han er jo knallbra på frispark fra venstresiden og har allerede fått assists på frispark fra denne posisjonen.

 

For å score på en dødball trenger man i teorien kunn én god hodespiller for å score. I praksis blir ofte det gjort litt vanskeligere ved at de beste hodespillerne blir dekket opp av de beste hodespillere på motstanderlaget. Men det skal ikke mere til enn en god ball og spilleren får heade uansett hvor god han som dekker han opp er på hodet. Vinnervilje er noe som også er viktig for den i feltet. Det er ikke uten grunn at Gallas har scort så mange mål for oss som han har gjort. Diaby og Toure har også kommet til en del sjanser, men de virker nesten sjokkerte hver gang de faktisk får avsluttet. Med tanke på hvor mange dårlige baller de i feltet har fått de siste årene kan jeg nesten skjønne det :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enig med den ironiske kommentaren til Orakelet. Alle vet at Bayern er en dårligere klubb enn Arsenal, spiller i et mindre fotballand enn Arsenal, og sist men ikke minst at Bayern har en gammel førsteelver (8 over 30: Butt, Lucio, van Buyten, Oddo, Ze Roberto, van Bommel, Toni, Klose.) Kun Lahm, Schweinsteiger og Ribery i førsteelveren er under 30! Aldri i livet om dette "ryktet" stemmer. Burde vel helst vært plassert under "useriøse rykter"...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe å kimse over, for dette kan fort bli en realitet. Ikke at jeg tror det, men tror ikke vi skal avskrive det helt.

For det er kanskje en del likhetstrekk med Arsenal utgaven som var da mr Wenger kom til oss, og det Bayern Munchen utgaven vi ser nå, med gamle "nesten avdanka" spillere, så er laget i et perfekt utgangspunkt for Wenger. Men nå er det vel slik at Wenger alltid har respektert kontraktene sine, så det er vel neppe noen fare ennå, men så er det slik at det er alltid en første gang for alt.

 

Scenarioet er skummelt nok det, Bayern Munchen er et relativt bra lag, og de er kanskej villig til å bruke penger på de spillerne Wenger trenger, og det kan bli en skummel avfære. Så det at Wenger kan bli fristet av en fallende "storhet", som er villig til å legge absolutt alt til rette for Wenger, vel det kan fort bli skummelt for oss det. Det som derimot taler mot at Wenger skal forlate oss, er at han kanskje føler han ikke er ferdig med det han har startet. Og jeg tror jeg holder meg til akkurat det, men tanken på Wenger og Bayern Munchen er absolutt skummel den, og tørr ikke helt avskrive den sånn uten videre. Alle gode ting har en ende....

Link to comment
Share on other sites

Synes Wenger har gjort mye riktig med hvordan han har drevet Arsenal siden forrige sesong. Ja, Arsenal kunne hatt Gareth Barry eller Xabi Alonso istdenfor Denilson, Diaby eller Song. Og det hadde kanskje vært bedre med tanke på at den sentrale midtbanen til Arsenal ikke har vært kjempebra når Fabregas har vært borte.

 

Det er mange som slaktet Wenger fordi han ikke kjøpte noen ordentlig erstatter til spillere som Flamini og Hleb, og stolte fullt på sine egne manager instinkter når det gjaldt hvordan han skulle drive Arsenal på best mulig måte. Og for Wenger, var best mulig måte å gi en ordentlig sjanse til spillere som Diaby og Denilson som han mente hadde bevist at de fortjente sjansen. Akkurat som han gjorde med Flamini før han dro til AC Milan. Wenger har fulgt trener prinsipp reglene han har hatt i 35 år. Og det har ført til at Arsenal ikke har kjempet om Premier League Gull i år, samtidig som de er klar for FA cup semi finale mot Chelsea og har godt utgangspunkt med 1-1 borte mot Villareal i kvartfinalen i Champions League.

 

Arsenal stallen Arsene Wenger har satt sammen ligger ikke dårlig an til å vinne en pokal i år, så mulig at trener instinktene til Wenger har vært rett til nå. For det har nå gått 4 år siden sist Arsenal vant noe trofe, og det er altfor lenge for en klubb som Arsenal. Men forhåpentligvis så beviser de som har noe å bevise i Arsenal stallen at de kan bidra til å hjelpe Arsenal å vinne en turnering. Hvis Arsenal ikke skulle vinne noe gull i år, så kan det bety at Wenger ser at det er bedre spillere ute i markedet som kan hjelpe Arsenal med å vinne mer enn de som er her alerede. Det handler tross alt om å vinne, så vi kan bare håpe på en spennende sesong avslutning hvor Arsenal er med å kjemper om seier i Champions League og FA cup. Selv om Arsenal ikke ender opp med noe trofe i år, så har Wenger gjort riktig som trener i å stole på at det laget han hadde var bra nok til å kjempe om trofeer i de beste turneringene. Uansett så lærer vi. Vi lærer om spillere som Denilson, Diaby, Eboue og Song osv er gode nok til å hjelpe Arsenal i å vinne. Eller så lærer vi at Wenger har som vanlig rett i hvordan man skal lede Arsenal til seier.

Link to comment
Share on other sites

satser på dette blir noen fine dager, og at vi går videre i dag og slår ut chelsea på lørdag, synes ikke sesongen ser så stygg ut då egentlig..

 

men vi hadde trengt et troffe og vokse på til neste sesong, tror det ville spredd mye god tro rundt om i arsenal troppen..

 

håper og ønsker dere noen gode dager!!

 

positive pac

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.dagbladet.no/2009/04/30/sport/p...unchen/5994241/

 

Bare misunnelig du Rummenigge. Diaby ble hentet i 2006. Altså det året han fyller 20. Kan vell neppe kalles tenåring da. Denilson ble hentet som 18 åring. Dagbladet har i sedvanlig stil null interesse og kunnskap om Arsenal.

 

Begynnner man å støvsuge klubber for 10 åringer, er saken en annen

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/2009/04/30/sport/p...unchen/5994241/

 

Bare misunnelig du Rummenigge. Diaby ble hentet i 2006. Altså det året han fyller 20. Kan vell neppe kalles tenåring da. Denilson ble hentet som 18 åring. Dagbladet har i sedvanlig stil null interesse og kunnskap om Arsenal.

 

Begynnner man å støvsuge klubber for 10 åringer, er saken en annen

Kan se at dette er et problem. Men det er et større problem at noen klubber pøser inn "kunstige" penger inn i fotballen. Noe som Bayern M gjør i stor skala.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal man si det?

Hva skal man bevise?

 

Vi mennesker kan neppe være den rasen som setter mest pris på ting, eller som verdsetter det som blir gjort for vår følelsesmessige faktor i livet.

Arsenal er vårt liv, og det finnes uttalige måter på hvordan akkurat dette laget har en plass i vårt hjerte. Noen følger laget via resultater, andre følger hver kamp på tv, noen klarer å komme seg over til England et par ganger i året, mens andre kan være der borte 10-20 ganger i løpet av en sesong. Det finnes så uttallige områder som påvirker muligheter/begrenser i denne supporterkulturen.

 

Hadde det vært opp til meg, så hadde jeg nok flyttet til London på flekken med kona. Men, så lenge jeg har en kone og et barn ca 6uker unna (og ingen stor lotto-gevinst stående på kontoen) og meninger derfra, så blir det nok bare med drømmene (foreløbig).

Vi har alle forskjellige måter å støtte laget, både økonomisk og følelsesmessig. Det som uansett slår oss sammen, er interessen og følelsen for laget som vi alle elsker.

 

Likevel, betyr ikke det at vi har alle den samme oppfattelsen av hva vi forventer/krever, og hvordan vi ser på faktorer i forhold til vårt eget.

Er det slik at fotballen også styres av nedturer og oppturer, eller skal man kun fokusere på det man er vant til?

 

Jeg startet mitt liv med Arsenal på midten av 80-tallet, og da skal jeg love dere at det var langt ifra noe rød løper hverken sportslig eller spillemessig. Uansett, jeg ble så inni helv... betatt av alt. Navnet, draktene, stadionet, og spillere presset seg på, og gav meg ikke noe valg. Dette var klubben for meg.

 

Tider kom, og tider gikk. Nedturer kom og nedturer gikk, akkurat som oppturer kom og gikk i like raskt tempo. Dette var det å være fotballsupporter, en følelsesmessig opplevelse som ikke noen utenom deg selv kan beskrive følelsen av.

Man kan felle tårer i glede og i sorg, men en stund etterpå skjønner man at det er slik man skal føle det for å sette pris på gleder. Fotball skal gi følelser, både på godt og vondt.

 

Alle som kun opplever gleder og oppturert i livet, vil de i det hele tatt klare å føle hva en medgang er?

Alle som kun er negative, klarer de i det hele tatt å sette pris på noe positivt som de aller fleste andre klarer?

 

Jeg vil ikke fremstå som en jesus, dommer, eller en kalkulator på hva som er rett og galt, men jeg tror alle har mulighet til å sette seg ned å tenke over hva de egentlig mener, forventer, føler, og opplever i sitt forhold til Arsenal FC.

 

For noen år siden vant vi pokaler i ny og ne, og jeg kan forstå at mange av de som ble supportere i den tiden kanskje har blitt for godt vant.

Ser man historisk på alle de store ligaene, så uansett en dominanse i mange år kommer det perioder hvor det må (mange som ikke klarer å komme tilbake) bygges et nytt lag for nye store epoker i historien. Liverpool i 70 og 80 tallet er et perfekt eksempel i den ligaen som opptar oss mest, og hvem hadde trodd at historien ble som den ble i slutten av 80-tallet og fremover?

Hadde man stått i slutten av 80-tallet å sagt at Pool ikke kom til å vinne ligaen på over 18 år (kan gå mange år før de gjør det), så hadde man enten blitt slått helsesløs eller blitt sperret inne på en lukket avdeling. Det fantes ikke noen logisk grunn der og da, for at selveste Liverpool skulle miste taket på det de hadde.

 

Ser man historisk i mange land, så er det lag som har hatt så sterke posisjoner som gjør at man blir overrasket over hvordan det kunne gå slik det kunne gå. Uansett, dette er en del av det mest spennende ved sporten.

Ingen vil til evig tid ha den possisjonen de har, for det er så mange faktorer som spiller inn i resultatene. (skader, økonomi, et stabilt styre, et trener team som får muligheten til å tenke fremover, motstanderlagene sine faktorer, og taktikk/trenermåte, osv osv)

 

Det finnes så mange ting som kan påvirke et lags utvikling, og prestasjoner. Det finnes så mange ting som gjør at vi ikke kan styre alt som vi vil, og det er jo en sjarm som kan både glede og ikke minst frustrere oss supportere.

 

De siste sesongene har laget og ikke minst Wenger fått så enormt hard kritikk, at jeg mange ganger har blitt forbannet. Jeg har selv blitt skuffet mange ganger av spillet og resultater, men det har bare gitt meg mere følelser når jeg har sett hvilke ord som blir brukt mot en manager som faktisk har omgjort så mye av klubben til det bedre på så kort tid at det nesten er magisk.

 

Ny stadion, ny spillestil, ny satsning i klubbens ungdomspolitikk, og ikke minst: ny satsning globalt.

Vi er en av de aller største klubbene i verden, med en av de alle fineste og moderne stadioner. Vi har tatt så mange steg oppover, selv om vi ikke har like mange pokaler de siste 4-5 årene.

 

Mange tenker at: hvorfor vinner vi ikke noe nå, når vi gjorde det for få år siden. Er vi noe dårligere, og har Wenger mistet kontrollen? Jeg personlig tror ikke vi er noe spesielt dårligere, men vi møter nå flere sterke lag som påvirker muligheten våres.

Chelsea og Pool var ikke i nærheten av sitt nivå de første årene Wenger ankom øya, og den viktigste faktoren for at de har tatt steget så voldsomt; er en sterk kapitalistisk påvirkning. Chelsea satt nye standarder med overlegenhet når de kjøpte sine første titler i ligaen på mange herrens år, og andre klubber har prøvd å følge samme oppskrift (ikke i samme størrelse selvsagt)

Dette har skapt en helt annen styrke, enn det Utd og Arsenal var vant til mot hverandre. Nå er det 4 lag som har kjempet om gullet de siste årene, i motsetning til da det var kun Utd og Arsenal-.

 

Jeg blir oppgitt når jeg kan lese:

(semifinale mot Utd) i CL Nå er det eksamen for om politikken til Wenger viser seg å være riktig?

Hva faen........ Om vi taper mot et av verdens beste lag og med noen av verdens beste offensive spillere, så er dette en eksamen som viser omt Wenger har tatt feil eller er godkjent?

 

Det har allerede på dette forumet vært skrevet i lang tid at Wenger har gjort sitt, men jeg har fortsatt til gode å lese at noen har kommet med en grundig begrunnelse på hvem som hadde gjort en bedre jobb som manager.

Jeg respekter alle som har en mening, og som begrunner det. Jeg blir rett og slett forbanna, oppgitt, og ikke minst lei meg når folk slenger ut søppel uten å bry seg.

Det kan sikkert være noen som kunne ha gjort det bedre i managerstolen, men det er vanskelig å argumentere for dette når vi allerede har en som er på øverste hylle.

 

Sir Ferguson (som er en gud for mange Utd supportere) har også ledet utd til mange svake (flaue) forestillinger i sin karriere. Ingen er feilfrie, selv om de når aldri så mange pokaler over en periode. Han gjør heller ikke alt rett, og det er det faktisk ingen som gjør. Hvordan kan chelsea med sitt mannskap unngå å vinne ligaen de siste 2 årene (3 med denne sesongen), når de har en tropp som er kjøpt opp for over £200millioner?

Fotballen avgjøres av mange faktorer som bl.a penger, marginer (skader, dommeravgjørelser, etc), men også av å ha en dyktig manager som setter i sammen det han har til å prestere best mulig.

Wenger har satset litt annerledes enn Chelsea og bl.a Utd (Pool er også i denne gruppen) på det å få resultater. Hadde han egentlig noe valg når russeren kjøpte to sinnsyke kjappe titler til Chelsea?

 

Vi har ikke hatt de ressursene på det økonomiske planet som Chelsea og til dels Utd (selv om de har blitt kjøpt av amerikanerene med stor gjeld) de siste 4-6 årene, for vi har bygget en ny stadioen med våre egne penger og vårt eget lån. Vi har stor gjeld, som vi MÅ betjene. Uansett, det viser seg at den forandringen som har skjedd gir oss større muligheter (økonomisk) i fremtiden.

Vi har jobbet hardt for det vi har oppnådd og stilt oss i en possisjon hvor de aller fleste lagene i England er missunnelige på oss, hvorfor ødelegge dette på en gambling? Vi er fremtiden.

 

Wenger ville produsere sine egne talenter i et spillesystem som han hadde troa på og som ikke presset fremtiden for en klubb som var avhengig av god økonomisk struktur. Vi hadde jo ikke noen milliardær som lekte med klubben.....

Et spillesystem som betyr offensiv fotball for oss tilskuere, skapt av spillere som føler seg trygge i spillesystemet. Et system som har gitt oss så mye fin fotball, at til og med brasilianerene er misunnelige på fotballen vår.

Et system hvor talentene kunne vokse seg inn i fra tidlig alder, for var de gode nok så fikk de sjansen i samme system som de allerede var vant til fra ungdomslag og b-lag.

 

Noen taklet ikke suksessen, organiseringen, og tryggheten/tillitten, og prøvde steder hvor de fikk bedre lønn. De aller fleste er vel vi enige om at de fikk seg en nedtur resten av karrieren, og det fryder meg :D

 

Det jeg prøver å si på en sein lørdag, er at vi burde begynne å sette pris på hva vi har. Vi er så heldige, å står i en posisjon som gjør at så mange er misunnelige på oss.

Hvorfor ikke bare ta dette inn.

Vi kan kreve at vi skal være med i toppen slik det er nå, men herregud: har vi ikke vært med de siste sesongen i liga, fa, og cl? Er det kun pokaler som betyr noe, så vil ikke fotballen være det rette stedet å lete etter dette.

Vi er med helt i toppen av alt år etter år, selv om vi ikke henter pokaler. Det er vel ingen som kan motargumentere akkurat dette de siste sesongene med få poeng fra ligatopp, og semi+finale i de store cupene.

For meg betyr jobben, organiseringen, oppbyggningen, sjarmen, og spillestilen, mer enn å vinne pokaler. Om vi kan kombinere begge to blir det helmaks, og det tror jeg også på i nær fremtid- Likevel: jeg ville ikke byttet bort en dritt mot det vi ER og HAR, mot en kortsiktig glede som f.eks chelsea har opplevd.

 

Vi ER Arsenal, og vi skal være stolte av det.

 

En småbrisen mann, som måtte desverre ta noen ord på et forum som har gitt meg mye frustrasjon. Jeg respekter de som står for ting, men liker ikke den "sutringa" og den hodeløse klaginga som har vært en økende tendens de siste 2-3 årene i Arsenal kulturen.

 

For meg er dette nok en god sesong uansett om vi når finalen i cl eller ikke.

Skål!

Link to comment
Share on other sites

Oj, dette var litt av et innlegg fra en av tungvekterne på forumet.

 

Ekstremt velkomponert innlegg, og jeg er så enig, så enig.

 

Jeg er så stolt av klubben av vi alle elsker. Jeg elsker måten den drives på, at vi som eneste toppklubb, står

på egne bein i økonomiske vanskelige tider. Vi betaler avdragene på lånet vårt, og klubben går i overskudd.

Dette har jeg diskutert med flere ivrige Chelsea supportere, med tanke på hvordan deres klubb drives, og de slipper alltid opp for argumenter på dette punktet :D

 

Mange har vel spekulert i om Wengers ungdomssatsing var et bevisst valg. At det var noe han var nødt til å gjøre,

siden det ville være mye gjeld i begynnelsen etter bytte av stadion. Det kan jo være slik, men når vi nå

ser hva han får til, vi er så nære en tittel, så blir jeg mektig imponert. Selv om de fleste av oss kan vel

av og til rynke på nesa over hans taktiske disposisjoner, er det vel ingen tvil om at vi har en av verdens

beste managere. Og i øyeblikket ser jeg virkelig ikke hvem som skulle overtatt etter han..

 

Som du sier vieira, pokaler er ikke alt. Og det er jeg enig i. Men jeg er usikker om alle spillerne våre er enig.

Det er det eneste jeg frykter. At spillerne vil forlate klubben, fordi trangen etter å vinne pokaler er så stor at

man vil prøve lykken andre steder. Men de spillerne som skulle komme på slike tanker, bør virkelig tenke seg om et par ganger ekstra. Det er ikke alltid grønnere gress på den andre siden..

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med deg vieira04 at kritikk bør være begrunnet. Men det gjelder også motsvar til kritikk. Har sett mange her inne prøvd å dra igang en seriøs diskusjon på om Wenger er rett mann for fremtiden. Og stort sett det eneste man møter, er standardsvaret: "Wenger knows". Så det er nok ikke bare de som retter kritikk som bør gå i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...