Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg har ingen forhåpninger om at vi vinner ligaen, men 2.plassen bør så absolutt være innen rekkevidde. Dersom vi klarer å frarøve Mourinho litt nattesøvn, må jeg si meg svært fornøyd med vår prestasjon i ligaen. Seier i FA-cupen hadde også smakt usedvanlig godt.

Link to comment
Share on other sites

"Æres den som æres bør" skrev jeg i en post litt lenger oppe på denne siden, og selv om jeg nok kommer til å forsette med å komme med en del kritiske synspunkter (for det er ikke tvil om at jeg fremdeles finner ting å kritisere) også i tiden fremover så er det ikke mulig å "bortforklare" Wengers store andel i den poengfangsten vi har hatt den senere tiden og den relativt sannsynlige veien til en ny festdag på Wembley.

 

Takk Arsene Wenger (og det er en oppriktig takk)!

Link to comment
Share on other sites

Klopp er en manager som kunne kommet inn og hatt umiddelbar suksess i Arsenal, tror jeg. I mange tilfeller har jeg savnet engasjementet fra sidelinjen (som Klopp har) og en manager som tør f.eks. å ta Øzil av banen når han tydeligvis ikke har dagen. Jeg tror faktisk at dette er et av de beste tidspunktene å bytte trener på, altså hvis man kunne fått inn en som Klopp da.

Link to comment
Share on other sites

Klopp inn hver dag i uka for min del. En som ville passet hånd i handske for Arsenal og tatt med seg Reus? :) All kudus til Wenger for fantastisk resultat i 2015, men vi har sett dette før. Når sommeren er over feiler vi nok igjen. Hjelper ikke med skippertak gang på gang.

Link to comment
Share on other sites

De lider av det vi har lidd av: solgt sine beste. Samtidig har de vært dårlige iår. Det bortforklarer uansett ikke stor sukksess senere år. Men forstår godt flere er skeptiske. Liker Klopp godt jeg, personlig preferanse og tror han ville tatt laget videre fra der vi nå er.

 

Dessuten har de slått oss iår igjen, til tross for elendig sesong

Link to comment
Share on other sites

De lider av det vi har lidd av: solgt sine beste. Samtidig har de vært dårlige iår. Det bortforklarer uansett ikke stor sukksess senere år

Var ingen hemmelighet at Lewa skulle til Bayern og han fikk ressurser til å hente inn spillere. Ramos og Immobile kom inn og ingen av dem har slått til, til tross for godt spill og mange mål for gamleklubbene, i tillegg fikk han tilbake Kagawa og inn med Ginter (og Kampl nå i januar).

 

Faktisk en manager som klarte seg bedre med små ressurser enn med store

Link to comment
Share on other sites

At Klopp er en dyktig manager hersker det ingen tvil om. Det at han blir en umiddelbar suksess i Arsenal har jeg derimot vondt for å tro. I det lange løp tror jeg han er en fornuftig arvtager etter Wenger, men sliter med å se at Klopp kan løfte laget fra dagens prestasjoner. Dersom Wenger sikrer andreplass i ligaen og FA-cupen så har sesongen vært en suksess og Wenger har da sikret to titler på to år. Wenger har loset oss igjennom en lang periode med økonomisk tørke, og han har jammen meg fortjent å høste fruktene av det.

Klopp minner meg mye om Moyes. Fikk til mye med begrensede midler. Begge kastet flasker, skrek og fektet med armene. Mye sprett og tjohei. Begge managere kan ta ut sin største stjerne når det butter i mot, med en ildrød farge i ansiktet. En avgjørelse som tas i "the heat of the moment". Ikke misforstå, begge er dyktige i faget, men enkelte mennesker trives best som underdog.

Link to comment
Share on other sites

Å sammenlige Moyes og Klopp blir for meg som Lada og Ferrari. Hva oppnådde egentlig Moyes med Everton? Klopp har vunnet ligaen flere ganger samt vært i CL finale de siste årene. Iår har det ikke vært godt nok, og han tar kanskje ansvaret for dette selv nå?

 

Edit: nå sammenlignet du kanskje mer væremåte enn prestasjon, og den sammenligningen kjøper jeg.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Glem Klopp eller eventuelle andre kandidater (i denne omgang). Det blir tidligst skifte hos oss om to år, så sant ikke Wenger (av en eller annen grunn) selv skulle ønske avløsning før det.

 

Kanskje er Klopp også en kandidat når den tid kommer, og vi får da først forhåpentligvis mulighet til å se hva han klarer i en annen liga enn den tyske.

Link to comment
Share on other sites

Vi har Bergkamp som går skolen i Ajax og Henry som går i lære hos Wenger selv. Vil anta at en av dem overta og fortsetter i akkurat samme spor som tidligere, men lov å drømme om noe nytt.

 

Litt usikker på at Klopp er det vi, eller City, vil ha. Så dårlig som Dortmund tidvis spiller i kamper hvor de skal domminere banespillet er jo helt krise. Ser for meg et lite opprør her inne hvis Arsenal skal skru om til å spille en ren kontringsfilosofi med 30% ballinnehav, selv om det kan bedre resultatene mot kanonene :D

Link to comment
Share on other sites

Dortmund har vært rævva i år, men kan vel ikke annet enn å være imponert over de resultatene de har hatt de senere år. Jeg tror et poeng med et managerbytte kan være å få inn noen nye impulser også, noen som kan ha tanker for hvordan vi skal ta det siste steget opp og hente hjem titler. Ja, vi er der nå og vi vant FAC i fjor, men år etter år har vi vært hektet av i gullkampen i oktober/november. Vi må i hvert fall ha inn en trener som kjenner og vet hva toppnivået i Europa er og som kan ha (nye) tanker om hvordan Bayern/Barca/RM osv skal knekkes.

 

(PS. Er ikke overbevist om at det er Bergkamp/Henry/Adams som skal overta etter Wenger, tror det kreves litt mer.)

Edited by Innbytterbenken
Link to comment
Share on other sites

Å sammenlige Moyes og Klopp blir for meg som Lada og Ferrari. Hva oppnådde egentlig Moyes med Everton? Klopp har vunnet ligaen flere ganger samt vært i CL finale de siste årene. Iår har det ikke vært godt nok, og han tar kanskje ansvaret for dette selv nå?

 

Edit: nå sammenlignet du kanskje mer væremåte enn prestasjon, og den sammenligningen kjøper jeg.

Prestasjonsmessig har Klopp vært ett hestehode foran Moyes, men for ett middelmådig lag er det bortimot umulig å blande seg inn i toppen av PL uten finansiell doping. Da er det mer overkommelig å blande seg i toppen av Bundesliga. Men sammenlikningen av prestasjoner blir, som du sier, å sammenlikne Ferrari og Lada. Det jeg syns er mer spennende å se på er væremåte, tilnærming til spillet etc. De aller fleste regnet med at Moyes skulle ha suksess i United (meg inkludert), men ett managerbytte er sjeldent knirkefritt. Derfor tror jeg ikke Klopp ville gitt oss umiddelbar forbedering.

Link to comment
Share on other sites

 

(PS. Er ikke overbevist om at det er Bergkamp/Henry/Adams som skal overta etter Wenger, tror det kreves litt mer.)

Bergkamp/Henry som Arsenalmanager? Tja kanskje, men ingen av de er klare til å ta over hvis/når Wenger gir seg om et par år. Adams? Nei, så absolutt ikke. Han har prøvd seg som manager og jeg har ikke sett noe som helst som skulle tilsi at han har noe i managerstolen til Arsenal.

 

Jeg tror et poeng med et managerbytte kan være å få inn noen nye impulser også, noen som kan ha tanker for hvordan vi skal ta det siste steget opp og hente hjem titler. Ja, vi er der nå og vi vant FAC i fjor, men år etter år har vi vært hektet av i gullkampen i oktober/november. Vi må i hvert fall ha inn en trener som kjenner og vet hva toppnivået i Europa er og som kan ha (nye) tanker om hvordan Bayern/Barca/RM osv skal knekkes.

 

Poenget med nye impulser/tanker er et viktig punkt når vi diskuterer hvem som en gang skal overta, men det har også en relevanse når vi diskuterer Wenger. Jeg skal gi Wenger skryt for at han virker å ha "tatt seg sammen" denne vinteren/våren, men sett over de siste sesongene så synes jeg at det har blitt mye "på stedet hvil" (eller ett steg tilbake) når det gjelder Wengers utvikling som manager. Det er vel forsåvidt ganske naturlig når man sitter i en posisjon over lang tid og ikke blir "utfordret" nok av de man har rundt seg ( og ikke minst over seg) at det er vanskeligere å utvikle seg og sitt virke videre rent kvalitetsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Bergkamp/Henry som Arsenalmanager? Tja kanskje, men ingen av de er klare til å ta over hvis/når Wenger gir seg om et par år. Adams? Nei, så absolutt ikke. Han har prøvd seg som manager og jeg har ikke sett noe som helst som skulle tilsi at han har noe i managerstolen til Arsenal.

 

Poenget med nye impulser/tanker er et viktig punkt når vi diskuterer hvem som en gang skal overta, men det har også en relevanse når vi diskuterer Wenger. Jeg skal gi Wenger skryt for at han virker å ha "tatt seg sammen" denne vinteren/våren, men sett over de siste sesongene så synes jeg at det har blitt mye "på stedet hvil" (eller ett steg tilbake) når det gjelder Wengers utvikling som manager. Det er vel forsåvidt ganske naturlig når man sitter i en posisjon over lang tid og ikke blir "utfordret" nok av de man har rundt seg ( og ikke minst over seg) at det er vanskeligere å utvikle seg og sitt virke videre rent kvalitetsmessig.

 

At jeg tok opp Bergkamp/Henry/Adams i diskusjonen er fordi det er så mange som har et romantisert forhold til det at en av våre gamle helter skal ta over skuta etter Wenger. Det hadde vært superkult hvis f.eks. Henry viste seg å være Guardiola II, men jeg tror ikke vi skal regne med det i nærmeste framtid.

 

Ja vi har kanskje vært litt mer kyniske i vår spillestil i storkampene og dette har jo ført til flere poeng, men så kommer f.eks. Monaco hjemme og vi går helt bananas framover når vi endelig har fått 1-2-scoringen. Men så er spm om det er Wengers feil eller spillernes. Wenger har jo et ansvar fr å se dette fra sidelinjen. Jeg tror også at nye impulser er viktig, noen nye tanker. dette er veldig hypotetisk men jeg tror at ganske mange managere hadde klart å føre Arsenal til en topp 4-plassering de siste sesongene med det mannskapet vi har hatt. Men for å ta steget opp fra 3-4-plass til toppen så trengs det kanskje nye tanker.

Link to comment
Share on other sites

Men så er spm om det er Wengers feil eller spillernes. Wenger har jo et ansvar fr å se dette fra sidelinjen.

 

_________________

 

 

Med tanke på det Wenger selv har sagt, så var det spillerne selv som tok ansvar foran feks City-kampen og ville spille mer defensivt. Og det var ikke i beregningen hans at Coquelin skulle kunne bli en fast spiller i lagoppstilling.

 

Så i mine øyne tyder det på at, ja spillerne elsker Wenger, men de så seg lei på hans naive spillestil og følte de måtte ta ansvar selv.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt tidligere så har Wenger vært fenomenal for Arsenal, klubben og alt rundt! Men hans tid i Arsenal er over, det trengs nytt blod inn! Spillerstallen er god nok til å vinne alt, men stadig vekk blir vi servert og underholdt med dårlige valg fra Wenger som kan gi enhver person hjertefeil under kamper. Håper han trekker seg etter sesongen, helst med en FA-cup triumf!

 

Hvem som kan være god nok til å overta er en helt annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

 

At jeg tok opp Bergkamp/Henry/Adams i diskusjonen er fordi det er så mange som har et romantisert forhold til det at en av våre gamle helter skal ta over skuta etter Wenger. Det hadde vært superkult hvis f.eks. Henry viste seg å være Guardiola II, men jeg tror ikke vi skal regne med det i nærmeste framtid.

 

Ja vi har kanskje vært litt mer kyniske i vår spillestil i storkampene og dette har jo ført til flere poeng, men så kommer f.eks. Monaco hjemme og vi går helt bananas framover når vi endelig har fått 1-2-scoringen. Men så er spm om det er Wengers feil eller spillernes. Wenger har jo et ansvar fr å se dette fra sidelinjen. Jeg tror også at nye impulser er viktig, noen nye tanker. dette er veldig hypotetisk men jeg tror at ganske mange managere hadde klart å føre Arsenal til en topp 4-plassering de siste sesongene med det mannskapet vi har hatt. Men for å ta steget opp fra 3-4-plass til toppen så trengs det kanskje nye tanker.

Jeg er helt enig med deg i din vurdering, og jeg har vel sannsynlig vært en av de mest Wenger-kritiske denne sesongen (samtidig som jeg vil gi ros til Wenger når jeg mener det er på sin plass).

 

Jeg har ikke hatt (og har fremdeles ikke) noe problem med å forstå de som har ønsket (og fremdeles ønsker) Wenger med videre som vår manager, men jeg har og har hatt problemer med å forstå argumentene om det ikke finnes noen som kan erstatte Wenger. Det kanskje verste argumentet som kom mot slutten av forrige sesong var at Wenger måtte forsette "fordi vi vet hva vi har men ikke hva vi får".

 

Hvis vi ser oss blinde på tabellplassering og avansement i cupen, så er ikke managerposisjonen noe å diskutere. Hvis man derimot ser på som blir levert på banen og også fra benken under kamp, så mener jeg at det er grunnlag til å diskutere om Wenger klarer å få ut av laget det potensialet som bor i de spillerne vi har til disposisjon.

 

For ett år siden så var jeg klar på at jeg mente at Wenger burde trekke seg etter sesongen, i år kommer jeg ikke med en slik uttalelse. Det er ikke det at jeg mener at Wenger er vårt beste og eneste alternativ i posisjonen, men rett og slett en erkjennelse av at et skifte ikke vil skje før den nåværende kontrakten går ut (og kanskje ikke da heller).

Link to comment
Share on other sites

Vi får diskutere når sesongen og FA cup'en er ferdig. Da ser vi om man har tatt ett steg frem fra ifjor eller tilbake. Uansett er det sundt og diskutere manager som har fått så mange år på baken.

Dette har du helt rett i. Det er lett å gå seg fast i samme spor når man sitter så lenge som Wenger har gjort. Diskusjon og kritisk evaluering hører alltid hjemme for at best mulig resultat skal oppnås. Dette har det nok manglet i klubben i de senere år.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

synes vi fortsatt kan diskutere denne tråden og saken selv om sesongen ikke er ferdig ennå.... Vi ser nok en gang ut til å gå mot en meget sterk sesongavslutning, alle ekspertene sier at med denne formen og noen kvalitetsspillere inn så er Arsenal med å kjempe om tittelen. Jeg er helt enig det, men det mener jeg vi har sagt i ganske mange år nå. Så kommer vi til høsten, noen spillere er skadet, noen nye har kommet inn, og vi får problemer allerede før jul eller rundt juletider. Vi klarer ikke å beholde det trykket vi har nå over sommeren (sannsynligvis, tror jeg). Så er spm da om en annen manager med en annen filosofi, andre tanker, kan få oss til å prestere jevnt over en hel sesong eller om Wenger er fortsatt best skikket til det.

 

Jeg har på en måte veldig lyst til at Wenger fortsetter og at vi spiller som vi gjør nå også etter sommeren, men noe inni meg sier at vi ikke klarer det over en hel sesong, at vi er litt tilbake til det samme gamle og får en down før jul og ute av tittelkampen.

Link to comment
Share on other sites

synes vi fortsatt kan diskutere denne tråden og saken selv om sesongen ikke er ferdig ennå.... Vi ser nok en gang ut til å gå mot en meget sterk sesongavslutning, alle ekspertene sier at med denne formen og noen kvalitetsspillere inn så er Arsenal med å kjempe om tittelen. Jeg er helt enig det, men det mener jeg vi har sagt i ganske mange år nå. Så kommer vi til høsten, noen spillere er skadet, noen nye har kommet inn, og vi får problemer allerede før jul eller rundt juletider. Vi klarer ikke å beholde det trykket vi har nå over sommeren (sannsynligvis, tror jeg). Så er spm da om en annen manager med en annen filosofi, andre tanker, kan få oss til å prestere jevnt over en hel sesong eller om Wenger er fortsatt best skikket til det.

 

Jeg har på en måte veldig lyst til at Wenger fortsetter og at vi spiller som vi gjør nå også etter sommeren, men noe inni meg sier at vi ikke klarer det over en hel sesong, at vi er litt tilbake til det samme gamle og får en down før jul og ute av tittelkampen.

Jeg er en av de som har ytret ønske (lenge) om et skifte i managerstolen og selv om jeg ikke har endret mening så erkjenner jeg at det ikke kommer til å skje slik vinter/vårsesongen har gått resultatmessig.

 

Wenger på sitt beste har absolutt fremdeles noe å tilføre Arsenal, men etter min mening så er det en stund siden han var "på sitt beste".

Når det gjelder inneværende sesong så har jeg en ambivalent oppfatning av det Wenger har bidratt med, med en ikke direkte imponerende høstsesong og en senvinter/vårsesong der jeg har mye mer "respekt" for det han har levert.

 

Når det gjelder høstsesongen så vil noen legge "hovedskylden" på de til tider store skadeproblemene laget hadde, noe jeg er meget uenig i. Selvsagt virket skadesituasjonen inn, men jeg mente da og mener nå at vi likevel hadde så pass mye kvalitet i laget at vi burde ha spilt bedre og dermed tatt mer poeng. Høsten var en periode der Wengers "stahet" slo inn i for stor grad, det virket som at at det defensive (i en periode) ble "nedprioritert" og i tillegg så hadde vi et lite vellykket forsøk med 4-1-4-1 der Wilshere var den sentrale mannen og Özil ble skjøvet ut på kanten i "ingenmannsland".

 

Den "kyniske" forsvarsorganiseringen som kom i bortekampen mot City er på mange måter et vendepunkt der Wenger (tilsynelatende) skiftet syn på vår defensive organisering og dette (med ett par glipptak) har gjort Arsenal til et sikrere lag utover sesongen. Selvsagt har flere tilgjengelige friske spillere også hjulpet til og ikke minst så har noen litt mer "anonyme" spillere slått ut i blomst, jeg tenker da på Bellerin og Monreal. Vi har også hatt noen sentrale offensive midtbanespillere som bare har blitt bedre og bedre.

 

Til slutt vil jeg påstå at en av faktorene for Arsenals og Wengers suksess i andre halvdel av sesongen rett og slett skyldes at de/han har hatt en solid dose FLAKS på grunn av noen "uheldige" skader som viste seg å være "hell i uhell". Det at både Arteta ble langtidsskadet og at Flamini også var ute en del kamper var slik jeg ser det den utløsende faktor til at Coquelin ble hentet tilbake. Svært mange av oss (sannsynligvis inkludert Wenger) hadde nok avskrevet "le Coq" da han ble sendt på lån og vi forventet nok at han hadde spilt sin siste kamp i klubben.

For meg så er Coquelin sin "hjemkomst" den virkelig store "åpenbaringen" i den siste halvdelen av sesongen og jeg er overbevist om at vi med Flamini, og sannsynligvis også med Arteta, i den rollen etter nyttår ikke hadde kjempet om andreplass i ligaen og kanskje så hadde det heller ikke blitt en tur på Wembley i slutten av denne måneden.

 

Som sagt Wenger blir i klubben neste sesong og sannsynligvis sesongen deretter og hvordan det vil gå får tiden vise. Hvis det vi i sommer får se er en "stabukken" Wenger så er jeg ikke optimist. Hvis han nok en gang etter en brukbar vårsesong konkluderer med at troppen er god nok og at laget dermed ikke blir forsterket i noen få vitale posisjoner, så blir det sannsynligvis nok en sesong der vi maks kan håpe på topp fire i ligaen, komme videre fra gruppespillet i CL (men ikke videre i cupspillet) og kanskje går det bra i FA nok en gang. Hvis derimot Wenger gjør noen få "nøkkelkjøp", forsetter å legge vekt på den defensive organiseringen og bruker enda mer de kvalitetene vi har i laget til oftere å spille en mer direkte offensiv angeprsfotball (istedet for den for ofte brukte samle alle offensive i midten og stange mot forsvaret) så tror jeg Wenger kan gjøre stor suksess med laget når hans karriere i klubben går inn i sin siste fase!

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

alle ekspertene sier at med denne formen og noen kvalitetsspillere inn så er Arsenal med å kjempe om tittelen

Og dersom vi ikke har fått inn et stort navn, men et par mindre kjente i de prekære situasjonene vil de vel snakke om at vi skal slite med å slå Tottenham for topp 4 igjen..

Er det noen jeg ikke hører på så er det "ekspertene".

 

Mener Wenger har bygget videre på sesongen fra i fjor og ser dermed ikke noe poeng i å erstatte han enda.

 

Er for tiden 99% sikker på at det blir Steve Bould som erstatter han den dagen det skjer dog, noe som vil være et "kjedelig" valg.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...