Jump to content

Seaman


Nilsen

Recommended Posts

Ingen tvil om at Seaman var en fantastisk keeper. Det eneste negative med ham er at han ikke klarte å legge opp i tide.

 

Det var en behagelig ro over Seaman da han var på sitt beste. Det var aldri noen tv-redninger, aldri noe tull.

 

Arsenal har en god historie på keeperplass. vi har stort sett alltid hatt fantastiske keepere. Vi får bare håpe at vi klarer å få keeperene vi har nå opp på samme nivå, enten det er Almuinia som tar steget opp (ha ha) eller om det er en annen.

 

Seamans styrker var hans ro, hans evne til å dirigere forsvar, hans trygghet i feltet, hans faste og trygge grep, og ikke minst hans evne til å vinne kamper for oss som Piscator har forklart ovenfor.

 

Jeg ser mange skriver at han desverre vil bli husket for hans tabber. Det første jeg tenker på når jeg hører navnet hans er en stor bart og hestehale :-)

 

BE

 

Edit: jeg glemte en av Seamans beste evner, nemlig å stå rett plassert. Han er høyst sannsynlig den mest plasseringsdyktige keeperen jeg noensinne har sett

Link to comment
Share on other sites

Den nevnte kampen mot Tottenham var jo utrolig, der han alene reddet laget, som jo ble mer eller mindre rundspilt.

 

Eller for å seie det med kampreferent Jørn Brekke: " 1 omgang var jevn, men med et lite Spurs overtak"-----------" 2 omgang gikk mer i bølger------" og "forsvaret vårt fungerte bra-----" :D

Link to comment
Share on other sites

Eller for å seie det med kampreferent Jørn Brekke: " 1 omgang var jevn, men med et lite Spurs overtak"-----------" 2 omgang gikk mer i bølger------" og "forsvaret vårt fungerte bra-----" :D

 

he he, fotball handler i høyeste grad om hvilke briller man ser kampen med...! :) Og selv om Seaman reddet Arsenal i den nevnte kampen, og spurs (Lineker) hadde de største sjansene, spillmessig var det kanskje ikke så stor forskjell? Og det var vel særlig i den andre omgangen at spurs skapte de store sjansene. Så Jørn har kanskje sine ord i behold? For Arsenal er jo alltid bedre enn Tottenham! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er liten tvil om at Seaman er tidenes keeper i Arsenal, selv med andre gode kandidater som Jennings og Wilson.

 

Tja. Hvis en ser på både fartstid og egenskaper så kanskje, men som keeper isolert sett gir jeg nok min stemme til Pat Jennings. Spurs connection eller ikke. Pat Jennings var et unikt keepertalent. Når en skal diskutere verdens beste keepere gjennom tidene er Pat Jennings et av navnene som vil bli vurdert av alle fotballsupportere. Den ære kommer nok ikke Seaman til del, i alle fall ikke utenfor Arsenalkretser. Kjøpet av den da 32 år gamle Jennings for skarve £35.000 i 1977 er en av de mest geniale signeringene som noen gang er gjort av Arsenal.

 

Når det er sagt, Seaman var outstanding og er en Arsenallegende så god som noen.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Hvis en ser på både fartstid og egenskaper så kanskje, men som keeper isolert sett gir jeg nok min stemme til Pat Jennings. Spurs connection eller ikke. Pat Jennings var et unikt keepertalent. Når en skal diskutere verdens beste keepere gjennom tidene er Pat Jennings et av navnene som vil bli vurdert av alle fotballsupportere. Den ære kommer nok ikke Seaman til del, i alle fall ikke utenfor Arsenalkretser. Kjøpet av den da 32 år gamle Jennings for skarve £35.000 i 1977 er en av de mest geniale signeringene som noen gang er gjort av Arsenal.

 

Jennings var utvilsomt en av de store - kanskje en bedre keeper enn Seaman, og at det var et av tidenes røverkjøp er også hevet over tvil. Når mange av oss likevel rangerer Seaman foran skyldes vel kanskje det at Arsenals meritter med Seaman i buret?

Link to comment
Share on other sites

Eller for å seie det med kampreferent Jørn Brekke: " 1 omgang var jevn, men med et lite Spurs overtak"-----------" 2 omgang gikk mer i bølger------" og "forsvaret vårt fungerte bra-----" :D

 

he he, fotball handler i høyeste grad om hvilke briller man ser kampen med...! ;) Og selv om Seaman reddet Arsenal i den nevnte kampen, og spurs (Lineker) hadde de største sjansene, spillmessig var det kanskje ikke så stor forskjell? Og det var vel særlig i den andre omgangen at spurs skapte de store sjansene. Så Jørn har kanskje sine ord i behold? For Arsenal er jo alltid bedre enn Tottenham! ;)

 

Eg vart litt forvirra her, inntil eg tok på dei rette brillene. No ser eg heilt klart at uttrykket "rundspelt" må ha vore ein tendensiøs inkurie. Eller noko sånt. B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg gjerne på hyllesten her.

 

Jeg var uhyre skeptisk og rett og slett forbannet på GG når han hentet inn ny keeper fra QPR sommeren 90, vi hadde jo Lukic (og det var andre deler av laget som jeg følte trengte nytt blod fremfor keeperplassen), men akk så feil man kan ta.

 

Som skrevet her tidligere burde han kanskje gitt seg 1-2 år tidligere fordi han hos mange nå huskes for tabbene (og keepersituasjonen i klubben i dag hadde kanskje vært annerledes, hvem vet?) men da hadde vi ikke fått redningen mot Sheff Utd, se også denne hyllesten med redninger der mye er hentet fra tidlige delen av karrieren i Arsenal.

 

 

For meg var han den ultimate keeper, utrolig god til å plassere seg rett, god på nærskudd/reflekser, nærmest aldri en TV-redning og han utstrålte en utrolig ro. Han var vel eneste spiller som ikke var innblandet i bråket mot Man U der Limpar og McClair røk i tottene på hverandre? 21 mann "sloss" inkl benkene og vi ble fratatt 2 poeng og Man U 1 poeng.

 

Første året hadde han også assist 2 juledag mot Derby, utspill som gikk i tverliggeren og returen som Smith satte i mål

Link to comment
Share on other sites

Husker den redningen godt, Vi var så og si ute av cupvinner cupen før Stefan Schwartz sende av gårde ett frispark som gjorde at det ble ekstra omganger og straffespark.

 

Nevnte redning var helt enorm, knallhard straffe fra Lombardo, om dere husker han. til venstre for Safe Hands, han går riktig of strekker armen opp, det som var så utrolig er at straffen var så sinnsykt hard, men han holdt den ute. Fantastisk.

 

Hvis noen klarer å oppdrive en video, så må den legges ut her! Kunne gjerne tenke meg å se denne redningen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=toDkZ6okxQM&NR=1

 

Mange fantastiske redninger av Ddavid på den filmen her.

 

Det som var ufattelig bra med premier league den gange - man hadde Peter Schmeichel i Manu også. de 2 beste keeperne i verden. Kampene mellom united og Arsenal hadde de beste duellene uansett hvor man lette på banen.

 

Fantastisk keeper - tidenes beste i ei Arsenaldrakt. Aldri vært noen i nærheten av ham. Savner han nå om dagen ja...

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=toDkZ6okxQM&NR=1

 

Mange fantastiske redninger av Ddavid på den filmen her.

 

Det som var ufattelig bra med premier league den gange - man hadde Peter Schmeichel i Manu også. de 2 beste keeperne i verden. Kampene mellom united og Arsenal hadde de beste duellene uansett hvor man lette på banen.

 

Fantastisk keeper - tidenes beste i ei Arsenaldrakt. Aldri vært noen i nærheten av ham. Savner han nå om dagen ja...

ingen over, ingen ved siden.

 

må håpe at arsenal kan få tak i en ny toppkeeper i seaman klasse. kan også godta lehmann klasse;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det var en behagelig ro over Seaman da han var på sitt beste. Det var aldri noen tv-redninger, aldri noe tull.

 

(...)

Seamans styrker var hans ro, hans evne til å dirigere forsvar, hans trygghet i feltet, hans faste og trygge grep, og ikke minst hans evne til å vinne kamper for oss som Piscator har forklart ovenfor.

 

(...)

 

BE

 

Edit: jeg glemte en av Seamans beste evner, nemlig å stå rett plassert. Han er høyst sannsynlig den mest plasseringsdyktige keeperen jeg noensinne har sett

 

En god ting kan ikke sies for ofte.

Amen!

Link to comment
Share on other sites

Rygging er ikke nevnt blandt hans sterke sider, noe Nayim oppdaget og Ronaldinho husket.

 

Alle vet at ryggeferdigheter og hår følger hverandre omvendt proporsjonalt. Jo mer av det ene, jo mindre av det andre. Slik er vi skapt. Skylden for disse to baklengsmålene mener jeg således evolusjonen, eller Vår Herre må ta, alt eftersom...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

gratulerer med gårdagen Seaman! I mine øyne tidenes Arsenal-keeper, og det sier jo ikke så lite! Redningen i semifinalen mot Sheffield U var som tatt ut av en annen verden.

En av tidenes redninger i engelsk fotball. Husker sesongen 90-91. Han var nesten umulig å score på. I bortekampen mot spurs hadde Lineker 6-seks 100% sjanser. Seaman tok dem alle,

og kampen endte 0-0. Borte mot Liverpool ble Arsenal rundspilt i første omgang, og Seman leverte en katalog med fantastiske redninger. I den andre omgangen snudde kampen,

og en fiks Merse-Smudger kombinasjon sikret seieren. Og Arsenal vant ligaen. Ahh, det var tider det! B)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...