Jump to content

Seaman


Nilsen

Recommended Posts

Enda en æra er over..

 

http://www.mirror.co.uk/sport/football/tm_...-name_page.html

 

Flytte fra Highbury, selge Vieira, og nå dette..

Det får vel være grenser for hva en hardt prøvet supporter skal tåle :D

 

Hilsen Nilsen

26769[/snapback]

Glad han venta til etter at han la opp i alle fall. Ellers hadde det vert verre å svelge.

 

Utrulig kva som blir nyheitssaker forresten. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Guest jan-birger

jeg syns Seamann var en god nokk keeper for arsenal, nå sliter de med og finne keeperformen som de hadde da han var der..Lheman begynner og nå det stadiet men ikke lenger. :D

Link to comment
Share on other sites

er det bare megg eller prøvde han å donere den bort for å få inn penger til hjelp mot kreft? :angry: i så fall så gjør han det av en god grunn.

26837[/snapback]

Tror det stemmer ja! Det var til Kreft research'en i England! Det var faktisk en person som ga (Hvis man regner om til svenske kroner) 130000 SEK.

 

Seaman sier han aldri skal ha hestehale igjen! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har sett "fans forum" på Arsenal TV nå, der David Seaman var gjest for øvrig.

 

Der kan fans ringe inn til studio og spørre spørsmål om alt mulig og det var en som ringte inn og sa at straffe redningen til Seaman mot Sampdoria (regner med det var rundt 93-94) var en bedre redning enn den han hadde mot Sheff. United i 2003, men er det noen som husker denne redningen og hva var det som var så spesielt med den? Dette spørsmålet er vel til den "eldre garde", så om noen husker den, kan en av dere beskrive den?

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker desverre ikke hans strafferedningen hans så jeg kan desverre ikke hjelpe deg der Jazze.

 

Det Seaman ofte huskes for er de få, men desverre akk så sjebnesvangre tabbene hans. Han har også hatt noen strålende redninger som den Sir John linker til i kampen mot Sheffield United.

 

Jeg husker Seaman best for at han sjeldent trengte å gjøre spektakulære redninger. Han var etter mitt syn en mønsterkeeper som nesten alltid stod riktig plassert og derfor ikke trengte å slenge seg i hytt og pine. Jeg kan ikke huske at han hadde noen "tv-redninger" dvs at han slenger seg og tar en ball fast som han bare kunne flyttet seg littegrann og plukket enkelt ned. Alt så så enkelt ut for ham.

 

Feltarbeidet hans var eksemplarisk. Når han var på sitt beste og gikk ut i feltet for plukke ned ballen så tok han den nesten alltid fast. Det virket så lett og elegant, han tok ballen høyt i ballbanen, men ikke så høyt at han måtte hoppe særlig mye. Akkurat så høyt at motstanderne ikke kunne nå opp i hodedueller, men ikke så høyt at risikoen for at han skulle glippe den ble stor.

 

Jeg savner Seaman :-(

Link to comment
Share on other sites

Ser på denne.

 

Etter 3:04 kommer Seaman mot Sheff.U.

 

Gordon Banks Mark II.

 

 

Jepp, har dette klippet liggende på pc`n, en meget bra redning uten tvil!

 

 

 

Tapapa: Ok, takker for hjelp anyway, får lete videre eg da :)

skal også sies at det er 5 år og 5 dager siden han la opp i dag :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker desverre ikke hans strafferedningen hans så jeg kan desverre ikke hjelpe deg der Jazze.

 

Det Seaman ofte huskes for er de få, men desverre akk så sjebnesvangre tabbene hans. Han har også hatt noen strålende redninger som den Sir John linker til i kampen mot Sheffield United.

 

Jeg husker Seaman best for at han sjeldent trengte å gjøre spektakulære redninger. Han var etter mitt syn en mønsterkeeper som nesten alltid stod riktig plassert og derfor ikke trengte å slenge seg i hytt og pine. Jeg kan ikke huske at han hadde noen "tv-redninger" dvs at han slenger seg og tar en ball fast som han bare kunne flyttet seg littegrann og plukket enkelt ned. Alt så så enkelt ut for ham.

 

Feltarbeidet hans var eksemplarisk. Når han var på sitt beste og gikk ut i feltet for plukke ned ballen så tok han den nesten alltid fast. Det virket så lett og elegant, han tok ballen høyt i ballbanen, men ikke så høyt at han måtte hoppe særlig mye. Akkurat så høyt at motstanderne ikke kunne nå opp i hodedueller, men ikke så høyt at risikoen for at han skulle glippe den ble stor.

 

Jeg savner Seaman :-(

 

Savner Seaman jeg også. Fantastisk keeper, men som du sier så blir han desverre husket for de få skjebnesvangre tabbene sine.

 

Og det er jo nettopp denne holdningen som lyser gjennom i Almunia diskusjonen også. Når han gjør noe bra, så skal man likevel ta for seg eventuelle feil som har vært i kampen, selv om disse ikke har resultert i baklengs eller har noe å si for kamputfallet.

Link to comment
Share on other sites

Og det er jo nettopp denne holdningen som lyser gjennom i Almunia diskusjonen også. Når han gjør noe bra, så skal man likevel ta for seg eventuelle feil som har vært i kampen, selv om disse ikke har resultert i baklengs eller har noe å si for kamputfallet.

 

Hei Kim

 

Her tar du etter mitt syn helt feil.

 

Visst hadde Seaman sine tabber, men som regel var han tryggheten selv og han spredde tryggheten sin videre til forsvaret og til resten av laget. Forsvaret visste at han eide sekstenmeteren og når han var på vei ut for å plukke ned ballen så kunne andre spilllere begynne å forflytte seg framover fordi de visste at keeper hadde kontroll på situasjonen.

 

Almunia har få tabber, men sprer usikkerhet til hele laget ved å avlaste forsvaret minimalt ved innlegg fordi han knapt plukker ned noe som helst utenfor femmeteren. Han sprer ytterligere usikkerhet ved at han ofte plasserer seg feil slik at motstanderen kan score på begge sider av han. Det vanskeligjør forsvarets arbeid. Han plasserer seg også ofte feil bak muren.

 

Jeg tror Seaman, til tross for hans tabber, fortsatt huskes som en stor keeper av fansen. Jeg tviler på om Almunia etterlater seg et tilsvarende ettermæle.

Link to comment
Share on other sites

Og det er jo nettopp denne holdningen som lyser gjennom i Almunia diskusjonen også. Når han gjør noe bra, så skal man likevel ta for seg eventuelle feil som har vært i kampen, selv om disse ikke har resultert i baklengs eller har noe å si for kamputfallet.

 

Hei Kim

 

Her tar du etter mitt syn helt feil.

 

Visst hadde Seaman sine tabber, men som regel var han tryggheten selv og han spredde tryggheten sin videre til forsvaret og til resten av laget. Forsvaret visste at han eide sekstenmeteren og når han var på vei ut for å plukke ned ballen så kunne andre spilllere begynne å forflytte seg framover fordi de visste at keeper hadde kontroll på situasjonen.

 

Almunia har få tabber, men sprer usikkerhet til hele laget ved å avlaste forsvaret minimalt ved innlegg fordi han knapt plukker ned noe som helst utenfor femmeteren. Han sprer ytterligere usikkerhet ved at han ofte plasserer seg feil slik at motstanderen kan score på begge sider av han. Det vanskeligjør forsvarets arbeid. Han plasserer seg også ofte feil bak muren.

 

Jeg tror Seaman, til tross for hans tabber, fortsatt huskes som en stor keeper av fansen. Jeg tviler på om Almunia etterlater seg et tilsvarende ettermæle.

 

Joda, Seaman huskes nok som en stor keeper av fansen. Men som du selv sier, så er det nok de få skjebnesvangre tabbene som er det første man husker på. Dette kommer av at de fleste har en tendens til å lete etter det negative hos spillere, fremfor å forsøke å se etter det positive.

 

At Almunia ikke kommer tli å etterlate seg ett ettermæle å snakke om, er det ingen tvil om. Det er vel heller ikke det som er kjernen for diskusjonen. Jeg er heller ikke så sikker på at det er kun Almunia som sprer usikkerhet til laget. Almunia sto faktisk meget godt i mål i forrige sesong i mine øyne. Da fungerte også laget mye bedre kollektivt. Mye pga at vi hadde Flamini som ryddet opp det meste foran forsvaret, samtidig som vi var mye bedre offensivt, noe som ga laget en mye bedre kollektiv trygghet. Så jeg tror nok det er like mye den kollektive "kollapsen" som har vært med på å spre usikkerhet gjennom hele laget, enn bare Almunia.

 

Men nå skal vi ikke la Seaman tråden også bli ett offer for Almunia diskusjonen. Vi får heller bare være enige om at vi er uenige, og så få vi heller diskutere hvor fantastisk Seaman var :)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, la oss mimre litt om den fantastiske keeperen, David Seaman :-)

 

Det jeg iallefall alltid vil huske Seaman for, er sesongen 90/91. Da han startet sesongen som en mildt sagt mindre populær keeper, etter som han hadde blitt kjøpt inn for å erstatte Lukic som fremdeles var en meget god keeper. Etter hvert som sesongen gikk, fikk han fansen med seg, og ved sesongslutt var vel Seaman alles helt. Og det faktum at han satte ny ligarekord i moderne tid med bare 18 innslupne mål iløpet av en sesong, sier egentlig det meste om hvor god Seaman var :)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, la oss mimre litt om den fantastiske keeperen, David Seaman :-)

 

Det jeg iallefall alltid vil huske Seaman for, er sesongen 90/91. Da han startet sesongen som en mildt sagt mindre populær keeper, etter som han hadde blitt kjøpt inn for å erstatte Lukic som fremdeles var en meget god keeper. Etter hvert som sesongen gikk, fikk han fansen med seg, og ved sesongslutt var vel Seaman alles helt. Og det faktum at han satte ny ligarekord i moderne tid med bare 18 innslupne mål iløpet av en sesong, sier egentlig det meste om hvor god Seaman var :)

 

Helt enig Kim. Målene han slapp inn var slike som keepere ikke kan ta. Som f.eks de to han slapp inn mot Chelsea. Det ene husker jeg veldig godt, et knallhardt skudd lavt mot lengste stolpe. Han hadde dekket keeperhjørnet, stod helt riktig langt ute og spilleren kunne bare scoret akkurat der han traff.

 

Seaman var helt super det året, hvis vi ser mellom fingrene med to av tre mål han slapp inn mot Tottenham i FA-cupen så hadde en prikkfri sesong.

 

Jeg tror aldri vi får se en slik sesong av en keeper igjen. Litt fordi dagens fotballer er vanskeligere å redde for de ikke går like rett som de gamle. Det er etter mitt syn hovedforklaringen på at det er mye dårlig feltarbeid blant keeperne. Ingen eier seksetenmeteren slik Seaman eide den :)

 

Edit: Jeg var en av de som var veldig negativ til kjøpet av Seaman fordi jeg var veldig godt fornøyd med Lukic. Jeg tok veldig, veldig feil.

Link to comment
Share on other sites

Seaman er og blir en legende, men ikke alt var bare rosenrødt her heller. De to siste sesongene han hadde for oss ble preget av en del rufsete spill. Spensten var borte, men han klarte å kompensere mye på rutinen sin. Det ble sluppet inn en del enkle mål, og han fikk en del pepper på forumet her av den grunn. Likevel var ettermælet hans så sterkt fra før at dette er slike ting som blir glemt i det lange løp.

Link to comment
Share on other sites

Har sett "fans forum" på Arsenal TV nå, der David Seaman var gjest for øvrig.

 

Der kan fans ringe inn til studio og spørre spørsmål om alt mulig og det var en som ringte inn og sa at straffe redningen til Seaman mot Sampdoria (regner med det var rundt 93-94) var en bedre redning enn den han hadde mot Sheff. United i 2003, men er det noen som husker denne redningen og hva var det som var så spesielt med den? Dette spørsmålet er vel til den "eldre garde", så om noen husker den, kan en av dere beskrive den?

 

Husker den redningen godt, Vi var så og si ute av cupvinner cupen før Stefan Schwartz sende av gårde ett frispark som gjorde at det ble ekstra omganger og straffespark.

 

Nevnte redning var helt enorm, knallhard straffe fra Lombardo, om dere husker han. til venstre for Safe Hands, han går riktig of strekker armen opp, det som var så utrolig er at straffen var så sinnsykt hard, men han holdt den ute. Fantastisk.

 

Han hadde også mange flere hærlige redninger, nevnte Sheff U i semi finalen, i 97 borte mot PAOK hadde han også ei vannvittig redning. i 91 mot Leeds hadde han vel også ei rå ei.kunne sikkert remsa opp en haug her.

 

Uten tvil den beste keeper i vår historie, og en av tidenes beste. I hvertfall inne på topp 5 lista over tidenes keepere.

 

her er noe til nytelse :D

 

http://www.youtube.com/watch?v=toDkZ6okxQM&feature=related

Link to comment
Share on other sites

Har sett "fans forum" på Arsenal TV nå, der David Seaman var gjest for øvrig.

 

Der kan fans ringe inn til studio og spørre spørsmål om alt mulig og det var en som ringte inn og sa at straffe redningen til Seaman mot Sampdoria (regner med det var rundt 93-94) var en bedre redning enn den han hadde mot Sheff. United i 2003, men er det noen som husker denne redningen og hva var det som var så spesielt med den? Dette spørsmålet er vel til den "eldre garde", så om noen husker den, kan en av dere beskrive den?

 

Husker den redningen godt, Vi var så og si ute av cupvinner cupen før Stefan Schwartz sende av gårde ett frispark som gjorde at det ble ekstra omganger og straffespark.

 

Nevnte redning var helt enorm, knallhard straffe fra Lombardo, om dere husker han. til venstre for Safe Hands, han går riktig of strekker armen opp, det som var så utrolig er at straffen var så sinnsykt hard, men han holdt den ute. Fantastisk.

 

Eg kan leggje til at kampen vart spelt 20/4 1995, at Seaman redda tre straffar i straffekonkurransen og at på den omtalte redninga ligg han faktisk på bakken i det han reddar. Den påfylgjande finalen mot Real Zaragoza vart diverre ein heilt annan historie for den godaste Seaman..

 

Elles går mitt beste minne med David Seaman attende til 12/1 1991. Tottenham vs. Arsenal. Arsenal's forsvar hadde ikkje sin beste dag på jobben, og slapp Gary Lineker åleine gjennom 5-6 gonger. Seaman redda alt med fabelaktige reaksjonsredningar, også på forsøk frå Walsh og Gascoigne.

Kampen enda 0-0 og, sjølv om eg sikkert er subjektiv med eit selektivt minne, dette er det beste målvaktspel eg nokon gong har vore vitne til. Fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Nå var vel ikke 18 baklengs i 91 rekord, som det hevdes. Liverpool slapp inn bare 16 i 1978-79 sesongen (12 hjemme og 4 borte, mens Arsenal hadde 10 baklengs hjemme og bare 8 borte). Men 91 sesongen var stor, selv om laget slapp inn ett færre - 17 - i 97. Seaman var nesten umulig å score på. Den nevnte kampen mot Tottenham var jo utrolig, der han alene reddet laget, som jo ble mer eller mindre rundspilt. Men Seaman tok alt fra Lineker. Min favoritt den sesongen var bortkampen mot Liverpool. Man hadde nettopp fått sesongens eneste tap mot Chelsea, og norske Pool og ManU favoriserende medier slo opp "nå sprekker Arsenal" med krigstyper. I de tre påfølgende kampene møtte Arsenal de tre nærmeste lagene på tabellen; Liverpool, Leeds og Crystal Palace (den gangen med Ian Wright på laget). Vel, Arsenal vant alle tre, med 7-0 i målforskjell! Ikke mye sprekk å spore der i gården! :D

 

I den første omgangen mot Liverpool ble man rundspilt omtrent som mot Tottenham, men Seaman vartet opp med den ene redningen etter den andre. Mener jeg så den ene fra Barnes i den lenkede kavalkaden. Jeg så denne kampen sammen med en haug med scousere som skrek opp hver gang Pool skapte en stor sjanse. Jeg sjønte ikke hvorfor de skrek opp. De måtte jo forstå at Seaman ville redde likevel! :) Så istedenfor 0-5, sto det 0-0 ved pause, takket være safe hands. I den andre omgangen snudde spillet, og Arsenal tok over. Liverpool hadde blåst kruttet, og Arsenal sikret en minneverdig seier da Merson puttet etter et fint samspill med Smith.

 

Det er liten tvil om at Seaman er tidenes keeper i Arsenal, selv med andre gode kandidater som Jennings og Wilson. Det som var Seamans sterkeste egenskap var hans evne til å holde hodet kaldt. Selv i de mest dramatiske situasjonene beholdt han roen. Og dette psyket mange ganger ut motstanderne. De hadde nesten gitt opp å score før de fikk sjansen...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...