Jump to content

2014.01.08 Everton H


49 unbeaten

Recommended Posts

Arsenal-vs-Everton.jpg

Fa cupens sjette runde

Lørdag 08. mars 2014, kl. 13:45 Emirates Stadium

Kampen sendes live på TV2 Sport Premium

 

Da er det tid for å ta imot Everton til den sjette runden i FA cupen, eller kvartfinale for å bruke et viktigere ord. Etter tapet mot Stoke så er det nok bare de største optimistene som fortsatt tror på muligheten til å vinne serien. Dermed vil en seier her være ytterst viktig for at nok en sesong ikke skal "gå i vasken" der man er ute av alle cuper og uten sjanse i serien før man er halvveis i mars. Enda viktigere vil det være siden bare Manchester City av de andre storlagene er igjen i turneringen og med en heldig trekning i semifinalen så er sannsynligheten for å innta Wembley svært høy.

 

Nå er de fleste spillerne spredd utover hele verden for å spille en privatlandskamp så det vil bli spennende å se hvem som returnerer skadefrie. Av de som var ute mot Stoke er det bare Monreal slik jeg har fortstått det som kan returnere. Ramsey begynner å nærme seg et etterlengtet comeback, men er ifølge physioroom ikke tilbake i kamp før 16. mars mot Tottenham selv om jeg tror dette er i tidligste laget basert på de siste uttalelsene fra Wenger. For Everton sin del så har de Jagielka og Traore ute med en hamstringskade, Kone med en kneskade og Oviedo med brukket legg av deres viktige spillere. Det største savnet vil nok være Jagielka som denne sesongen har stabilisert seg på et høyt nivå og sammen med Distin vært blant ligaens beste midtstopperpar, og har etablert seg på det engelske landslaget som et førstevalg.

 

Hvis man tar utgangspunkt i at spillerne kommer tilbake skadefrie (bank i bordet) fra landslagspausen, så er det viktig at Wenger roterer på laget og putter inn flere spillere fra start med fart og agressivitet i beina. Tabben mot Stoke kan ikke gjentas der det ble for mange like spillertyper som ønsket ballen i beina og leverte nært sesongens dårligste kamp, til tross for tapene 6-3 og 5-1 mot henholdsvis City og Liverpool. Tradisjonen tro vil nok Wenger rullere på keeperne slik at Fabianski starter denne kampen. Backene vil med stor sannsynlighet bli Sagna og Gibbs, mens det endelig kan ligge an til en rullering på midtstopperplass siden Vermaelen er tilbake fra skade. Hvem som går ut av Mertesacker og Koscielny er usikkert, og personlig så heller jeg litt mot å vente med Vermaelen for å spille han i stedet mot Bayern München i en kamp som allerede er tapt. På midtbanen vil jeg ha inn Flamini siden han er mer direkte i spillet sitt og holder ikke på ballen like mye som det Arteta gjør, samtidig som han gir et annet trykk i laget og dirigerer medspillerne bedre på offensiv markering. Sammen med han ønsker jeg å spille Wilshere siden de to har hatt et godt samarbeid, der Wilshere nå får mer frihet fremover på banen hvor han er best.

 

På kantene må Wenger tenke fart, fart, fart og spille Chamberlain på venstre og Gnabry på høyre. Hvis ikke tror jeg det nesten er bortkastet å spille Özil siden overblikket og silkefoten hans ikke kommer til sin rette når alle medspillerne trekker inn mot det rommet hvor han skal briljere. Podolski får ikke brukt sin spisskompetanse og blir for ofte spilt opp feilvendt og i press, og nå som selvtilliten virker å være på bunn blir han veldig tafatt i spillestilen sin og spiller ofte den enkle støttepasningen. Rosicky kan være et alternativ for Gnabry, men selv om man alltid får 100 % fra tsjekkeren så går han mye inn i samme rommet som Özil og skaper få sjanser for seg selv eller medspillerne. Da står man igjen med valget om spiss og etter en pause noen kamper kom Giroud tilbake med to scoringer og assist mot Sunderland, men var sammen med resten av laget på bunnivå offensivt mot Stoke. Håpet må være at Giroud kommer til flere sjanser når bevegelsene rundt han blir større og han får kantspillere som kommer til dødlinjen og slår innlegg. Denne kombinasjonen fungerte godt med Walcott på banen så det kan fungere igjen. Det andre alternativet er Sanogo som startet de to forrige cupkampene mot Liverpool og Bayern München, og i spesielt førsteomgangene viste tegn til klasse. Spørsmålet må være om han er klar å spille med dette presset? I motsetning til Giroud så har han i tillegg til god fysikk også litt høyere fart i beina som gjør at motstanderne må tenke på bakrommet.

 

Tippet lagoppstilling:

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Flamini - Wilshere

Gnabry - Özil - Chamberlain

Giroud

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Enig i tankegangen bak dette laget, men jeg er jo helt sikker på at Wenger ikke starter med både Gnabry og Ox. Det kommer ikke til å skje. Arteta har også klippekort så lenge han er skadefri, og siden Wilshere fikk en trøkk i går så vil det ikke overraske meg at det blir Arteta og Flamini der bak. Det ryktes også at Ramsey er på vei tilbake nå og er ti full trening. Kan han få en overraskende plass på laget? Gjetter også på at Sangogo fortsetter med å starte cup-kampene.

 

 

Mitt tips.

Bakre 5 som vanlig.

Arteta - Wilshere(Flamini)

Ox - Özil - Caz

Sanogo

 

Link to comment
Share on other sites

Özil spillte full kamp igår, tipper han blir spart litt til noe som må anses for ett mirakel i serien.

Wilshere fikk en smell (som vanlig) igår.

Rosicky fikk bare 45 min, så en mulighet for at han kan starte.

Podolski bare 15min.

 

Tipper følgende lag:

Szezc

Sangna - Per - Kos - Gibbs

Arteta - Flamini

OX - Rosicky - Cazorla

Sanogo

 

Tror også vi ryker ut av cup'en lørdag desverre.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme mot Everton skal vi ikke tape, det er nå ihvertfall min mening. Tror heller ikke vi gjør det, spent på hvem spiller spiss, jeg tipper Giroud

starter, og at Sanogo muligens kommer inn etterhvert. Everton er ikke i tidens borteform, og har blant annet ikke vunnet sine siste 5 bortekamper,

det må dog sies at de siste tre tapene kom mot tottene, chelsea og liverpool. De sliter med andre ord i toppkampene, og vil forhåpentligvis slite mot

oss og. Her er det bare å kjøre på og komme seg til semifinale!

Om det blir uavgjort, blir det omkamp eller ektraomganger?

Link to comment
Share on other sites

 

Om det blir uavgjort, blir det omkamp eller ektraomganger?

Omkamp! (When a first match has resulted in a draw, it shall be replayed on the ground of the Club drawn second)

 

-------------

 

Ut fra det spillet Arsenal har vist i det siste så er jeg i utgangspunktet skeptisk, men av en eller annen (uforklarlig) grunn så har optimismen startet å stige foran akkurat denne kampen. Når det gjelder resten av mars så er optimismen (foreløpig) ikke så klar.

 

-----------

 

Lagoppstilling:

Bak, det vanlige.

Arteta - Flamini (mye skader reduserer alternativene)

OX - Özil - Caz/Rosicky

Sanogo (så dårlig som Giroud var sist så blir det benk på han)

Link to comment
Share on other sites

Kos ser ut til å være ute av troppen til imorgen etter en smell...

Arteta og Flamini på midten kan fort bli fryktelig statisk.

 

endrer og håper på følgende:

 

Szszc

Sagna - Per - Vermaelen - Gibbs

Flamini - OX

Gnabry - Özil - Cazorla

Sanogo

Link to comment
Share on other sites

Laget: Fabianski; Sagna, Mertesacker, Vermaelen, Gibbs; Arteta, Flamini; Oxlade-Chamberlain, Ozil, Cazorla; Sanogo

 

Subs: Viviano, Podolski, Gnabry, Giroud, Rosicky, Ryo, Jenkinson

 

Everton: Joel, Coleman, Stones, Distin, Baines, McCarthy, Barry, Barkley, Pienaar, Mirallas, Lukaku

Link to comment
Share on other sites

Vi vinner The treble!

 

Sorry Tapapa, men etter du var bombesikker på at vi ville høvle over United både borte og hjemme så har jeg ikke like stor tillit til deg angående dine spådommer lenger! :(

Link to comment
Share on other sites

 

Ja.

 

Forøvrig en helt latterlig miss av Mirallas, men selvfølgelig er Lukaku der til rett sted til rett tid..

 

Da er det bare å bytte han ut i pausen. Med disse overgangene imot lukter det nytt gult på Flamini snart

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at vi ikke var mer kompakte når vi først leder. De utligna etter en kontring. Helt unødvendig!

 

Skal nevnes at det har vært ekstremt sjeldent vi har blitt tatt på kontringer denne sesongen kontra sesongen før.

Link to comment
Share on other sites

Sagnas innsats i dag vil nok ikke være avgjørende uansett. Ser ikke for meg at han spiller i klubben til høsten. Men situasjonen ved utligningen viser Sagnas største problem. Er alt for ofte en av de fremste spillerne, og når dermed ikke tilbake på kontringer imot. Dette har desverre også Gibbs lagt til sitt spill.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...