Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2013


Stefanb

  

63 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hva jeg tenker om overgangsvinduet? Jeg håper det snart er ferdig. Det er så mye grin. Jeg gleder meg sykt til sesongen starter. Med eller uten forsterkninger.

 

Jeg kom over dette Nick Hornby sitatet i en veldig velskrevet artikkel. The natural state of a football fan is bitter disappointment, no matter what the score

 

Det virker som "bitter disappointment" skyller over mange Arsenalfans i disse tider. Mange river seg i håret over manglende spillerkjøp. Stan, Ivan og Arsene får gjennomgå i mer eller mindre velfunderte utbrudd. Mitt inntrykk er at spesielt de yngre generasjoner fotballfans legger veldig stor vekt på spilleroverganger. Klart det er viktig å få inn gode spillere, men for meg er en 'skapt' stjernespiller mye mer verdt enn en 'kjøpt' stjernespiller.

 

Det begynner å bli litt tynt i rekkene i Arsenalstallen etter tidenes opprydding, både i seniorstallen og blant de yngre. Jeg prøver meg på en oppsummering.

 

Szcz

Sagna - Per - Kos - Gibbs

Arteta - Ramsey

Walcott - Rosicky - Cazorla

Giroud

 

Subs: Fabianski, Jenkinson, Vermaelen, Nacho, Wilshere, Podolski, The Ox

 

Der har vi 18 spillere som kan slå godt fra seg i PL. Men det holder neppe til å vinne PL, selv om jeg har litt trua.

 

Når vi går utover disse 18 synes jeg det ser tynt ut.

På keeperplass er jeg ikke sikker på om Martinez er klar for å være tredjevalg.

På backplassene har vi kanskje ligaens beste andrevalg? Videre kommer Miquel, Yennaris, Bellerin. Skal noen av disse få spilletid i viktige kamper?

På stopperplass har jeg lyst til å se mer av Sagna, men vi er vel litt 'short in numbers'? Eneste fra de yngre som kan gjøre en jobb her er Miquel, men jeg er ikke overbevist.

Jeg digger Arteta/Ramsey som holdende midtbanespillere og håper de vil være skadefrie førstevalg kommende sesong. Jack og Ox ser jeg helst høyere i banen. Frimpong er et stort spørsmålstegn. Diaby blir kanskje frisk en gang. Eisfeld/Aneke/Zelalem er spennende, men jeg ser for meg at vi trenger en spiller inn på denne plassen.

6 av de 18 spillerne over regner jeg som offensive midtbanespillere som konkurrerer om 3 plasser. Gnabry og Ryo havner vel også i den bolken.

Spissplassen er Giroud sin slik det ser ut i dag. Podolski var ikke overbevisende som spiss forrige sesong. Har han blitt kjappere? Walcott spiller nærmest spiss fra sin fremskutte høyrevingposisjon med få defensive bidrag. Det funker for meg. Gervinho er kanskje på vei ut? Sonogo/Afobe/Akpom er spennende men ingen av disse skal vel drive oss fram til store triumfer? Hadde vært fint med et alternativ til Giroud, selv om jeg tror han kommer nær 30 mål denne sesongen hvis han spiller fast. Gjerne en plan B (eller en ny plan A?).

 

Det har vært mye snakk om 70M pund, og dersom vi ender opp med å ikke handle noe særlig forstår jeg at mange føler seg snytt. En liten trøst til dere er at pengene ikke forsvinner (hvis ikke Stan stjeler de). Arsenal vil bestå og vi skal alle glede oss over små og store triumfer.

 

Peace out - Let's get ready to rrrrrumble :gimme:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Takk, Rasta!

 

Tråden om overgangsvinduet er som vanlig spekket med mye frustrasjon. Det er forsåvidt greit nok. Men det er godt med noen alternative syn!

 

Jeg mener vi trenger 3 nye spillere. På stopperplass, sentralt på midten og i angrepet. Jeg klarer ikke helt å se at dette skjer om vi bruker en halv milliard på Suarez. I tillegg til all støyen som følger med den spilleren, gjør de ryktene meg litt urolig. Litt! Jeg har heldigvis lært av tidligere vinduer og har holdt god følelsesmessig avstand til baksidene av engelske tabloider denne sommeren! Takk og lov! Det har vært en fantastisk sommer...

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det så sliter klubben nå med å erstatte ennå stjernespillere som forsvant. Vi mangler en spiss til og til og med når RVP var

her trengte vi en spiss til. Midtbanen vårs virker litt lett syns jeg fremdeles. Bautaen mangler.

Vi trenger en forsvarsspiller til. Usikker på om det er midtstopper eller høyreback, for tror Sagna kan gjøre en god jobb i midten.

Ellers er det litt skremmende at the hope i the hanging snor er nå PL største klyse Suarez. Higuain og Jovetic var tydeligvis ikke gode nok for Wenger.

For meg er det en gåte at vi ikke prøvde hardere. Med David Dein på plass tror jeg vi hadde hatt forsterkningene klare allerede.

Link to comment
Share on other sites

*Range Rover pulls up to McDonald's drive thru* "Ello, I'll offer 75 cents for ze dollar burger." "Mr Wenger, we've been through this..."

 

18 dager til sesongstart. Begynner å bli knapt med tid nå for å få inn forsterkninger før sesongen sparkes igang. Enda kjipere er det om vi ikke kvalifiserer oss til CL denne sesongen fordi Wenger skal spare 2-3 øre ved å kjøpe en spiller så sent som mulig i vinduet.

Link to comment
Share on other sites

Som alt annet så tviler jeg på det skjer:P

 

Jada, i pessemismens ånd så forstår jeg tankegangen din. Dersom man skal se litt objektivt på denne saken så gir det mening i mine øyne. Vi har allerede to tidligere Malaga spillere i stallen som sikkert vil snakke varmt om klubben vår. Vi trenger en forsterkning på høyreback dersom Sagna er tiltenkt en rolle som stopper. Malaga trenger angripere etter å ha mistet bla. Isco og Saviola. Om Bendtner er det rette valget for Malaga er en annen sak. I tillegg så virker det som om Malaga og Arsenal har funnet tonen hva gjelder verdivurderinger av spillerne sine. Så vil tiden vise.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo snakk om at Bendtner sine lønnskrav var for høye for Malaga i går? Tipper det er et faktum da det trolig er rundt 10-20 klubber som Bendtner har forhandlet med (utifra rykter) som alle har trukket seg grunnet lønnskravene hans.

 

Face it boys. Bendtner blir her trolig en sesong til til kontrakten hans går ut. "Verdens beste spiss" er litt av en kar.

Link to comment
Share on other sites

Bendtner får nok en rolle å spille i Arsenal denne sesongen om vi ikke klarer å finne oss en ny spiss. Utrolig nok. Har hatt troa på fotballferdighetene til Bendtner i lang tid, men ga opp etter forrige sesong.

 

Bedre å satse på Sanogo eller Akpom. Bendtner har vært latterlig dårlig de siste 3 årene og har vært rimelig respektløs ovenfor Arsenal de siste årene. Personlig syntes jeg kødden burde bli frigitt som Denilson ble.

Link to comment
Share on other sites

Old news?

 

Hvis Suarez leverer inn overgangssøknad så tipper jeg vi kan få han for rundt £45m. Problemet er bare at jeg neppe tror Wenger er villig. Samtidig tror jeg også at det kommer inn en annen klubb og snapper Suarez foran nesa på oss.

Link to comment
Share on other sites

Tror dere virkelig Wenger er så naiv? Jeg er overbevist om at Wenger har store planer når det gjelder spillerkjøp iløpet av August. Jeg bemerker meg at vannvittig mange her inne uttrykker stor frustrasjon på at ingen spillere er på plass pdd. Men på grunn av at vi har klart å beholde stammen i laget, uten å ha mistet en spiller av betydning, så mangler vi bare litt krydder. Det krydderet tror jeg forøvrig ikke vil ha noen problemer med å finne seg fort til rette i klubben. En litt rask og teknisk spiss sammen med en sterk og hurtig stopper, så er vi der! Vær tålmodige, det er fortsatt 1 måned igjen før vinduet stenger.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Madsis, men jeg vil påstå at du er rimelig naiv her. Ditto det samme med Wenger.

 

Skal nevne en god del spillere Wenger ikke erstattet med kvalitet eller ikke engang kjøpte inn erstatter for: Fabregas forlot klubben i 2011. Signalene var meget klare for at han kom til å forsvinne tidlig på sommeren. Det samme gjaldt Nasri. Hva skjedde? Ingen kvalitetserstatter kom inn for noen av de. Cazorla kom heldigvis i 2012, men hva med en skikkelig erstatter for Nasri? Eller hva med Song? Eller Flamini, Gilberto og Diarra før det? Eller enda lengre tilbake i tid med Vieira? Hva med Adebayor? Hva med Lehmann? Eller hva med Clichy? Han hentet inn en Santos han tydeligvis ikke hadde sett spille på overtid i august 2011. Endte opp med å punge ut for en ny venstreback i januar i år fordi Santos var langt unna det nivået som krevdes. Til og med Dennis Bergkamp ble ikke erstattet engang. I mine øyne markerte 2005 og utover tiden hvor Wenger for alvor begynte å gjøre endringer. I 3-4 år fra 2004/05 og utover så var dette nødvendig, men siden 2008 og utover har Wenger hatt tilstrekkelig med penger til å hente spillere inn. Allikevel har han ikke gjort det.

 

Jeg skal ramse opp de spillerene Wenger faktisk har erstattet med skikkelig kvalitet. Altså gjennom kjøp: Det er Lehmann for Seaman. Lauren for Dixon. Campbell for Adams. Sylvinho for Winterburn. Edu for Petit. Gilberto Silva for Edu. Pires for Overmars. Rosicky for Pires. Nasri for Rosicky. Henry for Anelka. Og til slutt så var det Vermaelen for Toure. Ser du et mønster her? Ser du hvor ofte Wenger faktisk hentet inn skikkelige spillere for de spillerene vi mistet kontra hva han gjør nå? Jeg kunne forøvrig også nevnt spillere som Touré og Koscielny, men de gikk ikke rett inn på laget som skikkelig kvalitetsspillere. De trengte noen år på seg. Resten av de andre her (med unntak av Pires muligens som trengte 5 måneder på seg) så styrket disse spillerene laget vårt fra dag 1. Istedet så ser vi ikke samme trenden fra Wenger lenger. Det er nesten aldri her og nå, men heller lenger frem og i realiteten aldri da de få kvalitetsspillerene vi har forsvinner innen den tid og vi må starte på nytt igjen før det samme skjer når tiden nesten er inne.

 

Siden den tid har det blitt hentet inn ekstremt lite kvalitet for de spillerene vi har solgt. Adebayor, Song, van Persie, Fabregas, van Persie og Nasri gjorde at klubben sopte inn masse penger på overgangssummer, men utrolig lite ble faktisk brukt på kvalitet. Van Persie ble erstattet av to middelmådigheter i Podolski og Giroud. Hvor de to kombinert ikke engang nådde opp til tallene han hadde. Cazorla har statistisk sett vært den beste erstatteren for noen i klubben på ekstremt lang tid, men vi måtte vente en sesong ekstra på han og fortsatt er han et stykke unna Cesc.

 

Sorry Madsis, men jeg skjønner ikke hvor du får optmismen din fra.

 

Have Arsenal spent any money yet? Sesongen nærmer seg med stormskritt.

Link to comment
Share on other sites

Den store forskjellen er at tidligere har vi mistet våre beste spillere, og har ikke klart å beholde stammen i laget. Men i år har derimot har ingen kvalitetspillere forsvunnet ut portene på Emirates, og vi kan dermed bygge videre på det tidvis lovende vi viste ifjor.
Etter alt som har blitt sagt av Wenger&Co i media, er det simpelthen umulig at det ikke blir kjøpt noen spillere. Jeg kan garantere at minst 2 spillere kommer inn.

Hvem er det vi trenger å erstatte i år?

Link to comment
Share on other sites

Den store forskjellen er at tidligere har vi mistet våre beste spillere, og har ikke klart å beholde stammen i laget. Men i år har derimot har ingen kvalitetspillere forsvunnet ut portene på Emirates, og vi kan dermed bygge videre på det tidvis lovende vi viste ifjor.

Etter alt som har blitt sagt av Wenger&Co i media, er det simpelthen umulig at det ikke blir kjøpt noen spillere. Jeg kan garantere at minst 2 spillere kommer inn.

 

Hvem er det vi trenger å erstatte i år?

 

 

Hvem trengte vi å erstatte i 2010 da? Vi mistet ingen av spillerene våre i stammen det året heller, men allikevel kom det ingen forsterkninger på tross av at vi hadde midler tilgjengelig?

 

I år så trenger vi som Nima sier å erstatte van Persie. Dette kunne vi gjort med Rooney, Suarez, Higuain eller muligens Jovetic eller Dzeko. Samtidig trenger vi fortsatt en erstatter for Nasri på venstrekanten eller en erstatter for Cazorla i midten hvis dytter han ut på kant. Song trenger også å erstattes.

 

Du får gjerne være optimistisk, men jeg må virkelig si at oddsen er i mot din optimisme dessverre. Håper selvfølgelig at du tar rikig og jeg tar feil, men alt jeg ser fra Arsenal, Wenger og Gazidis så langt virker å være akkurat i hop med hva jeg trodde kom til å skje i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Tror dere virkelig Wenger er så naiv? Jeg er overbevist om at Wenger har store planer når det gjelder spillerkjøp iløpet av August. Jeg bemerker meg at vannvittig mange her inne uttrykker stor frustrasjon på at ingen spillere er på plass pdd. Men på grunn av at vi har klart å beholde stammen i laget, uten å ha mistet en spiller av betydning, så mangler vi bare litt krydder. Det krydderet tror jeg forøvrig ikke vil ha noen problemer med å finne seg fort til rette i klubben. En litt rask og teknisk spiss sammen med en sterk og hurtig stopper, så er vi der! Vær tålmodige, det er fortsatt 1 måned igjen før vinduet stenger.

 

 

Når det gjelder Wengers naivitet, så er svaret enkelt og greit JA. Når det gjelder det faktum at det fortsatt er 1 måned igjen av overgangsvinduet, så vil jeg gjenta det jeg tidligere har skrevet om at jeg mener klubben burde ha sitt eget "uoffisielle" vindu 1. august. Det burde ikke være vanskelig for klubben å identifisere aktuelle spillere og gjennomføre forhandlinger i god tid før sesongstart. Selv om overgangsvinduet startet 1. juli så betyr det ikke at det må være stillstand i planlegging og forhandlinger før den tid. Joda, det er godt mulig at klubben har gjort en jobb der som vi ikke er klar over og ikke fått aksept i forhandlinger som er ukjente for oss, men klubben (Wenger) har innarbeidet seg en "uvane" der spillerkjøp i hovedsak (men noen ytterst få unntak) MÅ skje rett før vinduet stenger.

Men jeg håper virkelig at det er du som får rett når det gjelder din spådom om "En litt rask og teknisk spiss sammen med en sterk og hurtig stopper, så er vi der!"

 

 

Den store forskjellen er at tidligere har vi mistet våre beste spillere, og har ikke klart å beholde stammen i laget. Men i år har derimot har ingen kvalitetspillere forsvunnet ut portene på Emirates, og vi kan dermed bygge videre på det tidvis lovende vi viste ifjor.

Etter alt som har blitt sagt av Wenger&Co i media, er det simpelthen umulig at det ikke blir kjøpt noen spillere. Jeg kan garantere at minst 2 spillere kommer inn.

 

Hvem er det vi trenger å erstatte i år?

 

Hvem trenger vi å erstatte i år? Ikke så mange av årets avganger, men vi har dessverre et klart etterslep når det gjelder å erstatte avganger fra de foregående sesongene. Som du sier så har vi ikke mistet noen de som utgjør stammen i år, problemet er bare at den stammen har blitt merkbart svekket i de "salgsstormene" som har skjedd over noen tidligere sommervinduer.

Du garanterer at det kommer minst 2 spillere inn. Ja, vi har jo allerede fått inn Sanogo så at det kommer både en og to spillere til inn har du nok sikkert rett i. Men for meg så er det ikke kvantiteten som er viktigst, men derimot kvaliteten. Spørsmålet er om vi får inn to spillere som hever lagets kvalitet eller om vi får inn noen "panikkjøp" som fyller opp benk eller tribune.

Link to comment
Share on other sites

 

 

......men alt jeg ser fra Arsenal, Wenger og Gazidis så langt virker å være akkurat i hop med hva jeg trodde kom til å skje i sommer.

 

 

 

 

Det var selvsagt mange av oss som har "levd" med den frykten, grunnet tidligere erfaringer, men i år så trodde jeg virkelig at Knoll og Tott hadde innsett alvoret og lært av tidligere sesongers feil. Dessverre så har jeg nok vært noe naiv i inngangen til sommerens vindu.

Jeg lurer av og til på om at det ville ha vært bedre på lang sikt om vi ikke hadde klart fjerdeplassen sist sesong, kanskje hadde hadde alvoret gått opp for de som styrer klubben. (Neida, jeg ønsker ikke at tottene hadde tatt fjerdeplassen foran oss, jeg bare lurer på hvordan ledelsen hadde reagert hvis det hadde skjedd).

 

Link to comment
Share on other sites

Hadde store forhåpninger til sommeren og har fortsatt troen på at det kommer inn et par forsterkninger. Når det er sagt så har vi et veldig godt lag. Vi ble gradvis bedre utover i sesongen 12/13 og i 2013 var det vel kun United som sanket mer poeng enn oss. Det er ingen krise om det ikke kommer inn en haug med nye, men en signering av f.eks Suarez og Cesar ville i mine øyne løftet laget såpass at vi vil være et lag å regne med i alle turneringer.

Link to comment
Share on other sites

tipper Real kjøper Bale,så får spudz masse penger å kjøper seg en bra spiss(suarez)

 

 

Hvorfor i alle dager skulle Suarez flytte til Spurs? Skal heller ikke se bort i fra at pengene Spurs eventuelt får for Bale går rett inn i budsjettet deres for ny stadion

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...