Jump to content

Emirates Stadium


Sindre

Recommended Posts

Emirates Stadium ser helt utrolig ut og det er sikkert bra for økonomien og sånn.. Men allikevel.. Kommer til å savne Highbury veldig.. Highbury er så mye mer enn en fotballstadio.. Hver gang jeg har vært på THOF så er det et eller annet spesielt,noe jeg kommer til å savne vanvittig.. Har alltid sagt det og kommer alltid til å si det; Highbury er Englands fineste og mest intime stadioanlegg.. Og en ting jeg bet meg ekstra fast i på søndag mot Pool var at den alltid så grønne og strøkne matta på Highbury skal kjøres ned av store maskiner og få leiligheter over seg. Det er nesten en skam..

 

Jeg gleder meg veldig til å se den nye stadionen men det overgår likevel ikke savnet jeg kommer til å føle når jeg går forbi Highbury.. Uansett hva folk måtte mene så står jeg på mitt: Emirates kommer aldri til å erstatte Highbury.. Ikke for meg hvertfall!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 588
  • Created
  • Last Reply

Var så heldig å komme inn på Emirates da jeg var nede for å se Arsenal-Bolton. Det blir et sinnsykt annlegg. Banen blir ikke mer enn 5 meter lengre og 2 meter breiere om jeg ikke tar helt feil. Og noe av det beste med stadion er at selv om det er stor kapasitet og et stort bygg er det fortsatt ganske intimt. Det har blitt fokusert mye på at man skal ha god utsikt fra alle plasser.

 

 

For min del må eg sei at eg likar dårleg at Arsenal's nye stadionanlegg er "sinnsykt". Er du sikker på at du ikkje gjekk i feil retning, og havna på White Hart Lane eller Stamford Bridge i staden? :)

 

Det er jo et sinnsykt flott annlegg. Stamford Brua og WHL er ikke sinnsyke...

Link to comment
Share on other sites

Og en ting jeg bet meg ekstra fast i på søndag mot Pool var at den alltid så grønne og strøkne matta på Highbury skal kjøres ned av store maskiner og få leiligheter over seg. Det er nesten en skam..

 

 

Ja Highbury matten er jo sikkert den aller beste i verden til dags dato, akkurat som skøytesportens ishall i Salt Lake City. Stemmer det at banemesteren blir med til Emirates?

Link to comment
Share on other sites

Og en ting jeg bet meg ekstra fast i på søndag mot Pool var at den alltid så grønne og strøkne matta på Highbury skal kjøres ned av store maskiner og få leiligheter over seg. Det er nesten en skam..

 

 

Ja Highbury matten er jo sikkert den aller beste i verden til dags dato, akkurat som skøytesportens ishall i Salt Lake City. Stemmer det at banemesteren blir med til Emirates?

Gress matta skal høvles opp og flyttes til Emirates Stadium og banemesteren på Highbury blir nok med på flytte lasset :D

Link to comment
Share on other sites

Og en ting jeg bet meg ekstra fast i på søndag mot Pool var at den alltid så grønne og strøkne matta på Highbury skal kjøres ned av store maskiner og få leiligheter over seg. Det er nesten en skam..

 

 

Ja Highbury matten er jo sikkert den aller beste i verden til dags dato, akkurat som skøytesportens ishall i Salt Lake City. Stemmer det at banemesteren blir med til Emirates?

 

Den flotte Highbury-matta skal da vitterlig bli omgjort til en park.

Link to comment
Share on other sites

Og en ting jeg bet meg ekstra fast i på søndag mot Pool var at den alltid så grønne og strøkne matta på Highbury skal kjøres ned av store maskiner og få leiligheter over seg. Det er nesten en skam..

 

 

Ja Highbury matten er jo sikkert den aller beste i verden til dags dato, akkurat som skøytesportens ishall i Salt Lake City. Stemmer det at banemesteren blir med til Emirates?

 

Den flotte Highbury-matta skal da vitterlig bli omgjort til en park.

 

 

Jupp selve matten skal bli park.

 

Når det gjelder banemesteren så følger han vel med på lasset skulle jeg tro.

 

Ellers kan man nå snart by på deler av matten iflg Arsenals hjemmesider:

 

Next Auction

April 2006

The Pitch (Online)

The hallowed Highbury turf is one of the best kept football pitches in the world. It is also one of the oldest pitches in the country, having not been re-laid since the 1980s. Many memorable moments have been created on this famous turf and we will be offering you the opportunity to get your hands on limited edition plots of the Highbury pitch.

Link to comment
Share on other sites

Var så heldig å komme inn på Emirates da jeg var nede for å se Arsenal-Bolton. Det blir et sinnsykt annlegg. Banen blir ikke mer enn 5 meter lengre og 2 meter breiere om jeg ikke tar helt feil. Og noe av det beste med stadion er at selv om det er stor kapasitet og et stort bygg er det fortsatt ganske intimt. Det har blitt fokusert mye på at man skal ha god utsikt fra alle plasser.

 

Høres betryggende ut at det fortsatt blir en intim hjemmebane Arsenal skal ha.

 

Ellers blir selve gressmatten 8 meter lenger og 6 meter bredere iflg Arsenals - Emirates sider

 

Size of the grass area will be 113m by 76m. Compared to 105m by 70m at Highbury

Godt å konstatere at matta blir av normal størrelse, er lei av å høre at Highbury blir kalt for The Stamp.

Endelig får vi en stadion vi kan være stolte av. Gleder meg vanvittig til å besøker Emirat. :D

Link to comment
Share on other sites

For å sikre seg at det ikke blir en "sjokkovergang" å spille fotball på en større bane, har Arsenal allerede for lenge siden dimensjonert treningsbanene sine etter den nye banestørrelsen, for å venne seg til størrelsen.

 

Når det gjelder banedekket, så skal det sys enkelte kunstgresstrå inn imellom det vanlige gresset, for å sikre holdbarheten på gressteppet. På Ashburton vil det fra naturens side bli langt vanskeligere forhold å gro ordentlig gress. Dekket der gresset skal gro vil bestå av 97% sand og kun 3% organisk materiale, mens det på Highbury kun var 70% sand, noe som er med på å forklare det glimrende gressteppet på Highbury.

 

For å kompensere for dette, samt det faktum at lysforholdene ikke vil bli like gode på Ashburton Grove, har Arsenal kjøpt inn i alt ti "lyskastere", vogner med lange "vinger" på hver side. På disse vingene er det tett i tett med lys som skal få gresset til gro bedre. Disse vil stå på stort sett hele dagen vår og høst og døgnet rundt om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Siden det var stilt spørsmål tidligere her om hva som skal skje med matten på Highbury m.m. så kan jo man gå inn på hjemmesiden som Arsenal har fått i stand rundt The Stadium - Highbury Square.

 

Der kan man lese om leilighetene, og om selve parken som er designet av landskapsarkitekt Christopher Bradley-Hole. Der finner man også flotte illutstrasjoner omkring prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Godt å konstatere at matta blir av normal størrelse, er lei av å høre at Highbury blir kalt for The Stamp.

Endelig får vi en stadion vi kan være stolte av. Gleder meg vanvittig til å besøker Emirat. :D

 

Er du ikke stolt av Highbury, GoonerInn?

Link to comment
Share on other sites

Godt å konstatere at matta blir av normal størrelse, er lei av å høre at Highbury blir kalt for The Stamp.

Endelig får vi en stadion vi kan være stolte av. Gleder meg vanvittig til å besøker Emirat. ;)

 

Er du ikke stolt av Highbury, GoonerInn?

 

Endelig en stadion vi kan være stolte av? :D

 

Er pokker så stolt av Highbury, selv om matta er liten, og om den blir kalt for The Stamp!

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis det er en bane det er grunn til å være stolt over så må det jo være Highbury, selv om matta er den minste i PL. Veldig merkelig formulering å antyde noe annet. Og selv om jeg ser frem til den nye banen, så er det jo så mange ting vi kommer til savne med Highbury. Og kommer gressmatta til å bli like bra, selv om banemesteren blir med på flyttelasset? Er ikke sikker på at forutsetningene for en strøken matte er like god på Emirates...

Link to comment
Share on other sites

Så vidt eg forstod under mi omvisning på Highbury, så var Highbury berre ein meter kortare enn Anfield. Trass alt ikkje astronomisk forskjell. Nokon må ha den minste bana også.

 

Føresetnadane for ei like bra matte på Emirates er nok ikkje tilstades, men trur likevel vi slepp tilstandar som dei på Ullevål, eller Stamford Bridge for den saks skuld.

Link to comment
Share on other sites

Og en ting jeg bet meg ekstra fast i på søndag mot Pool var at den alltid så grønne og strøkne matta på Highbury skal kjøres ned av store maskiner og få leiligheter over seg. Det er nesten en skam..

 

 

Ja Highbury matten er jo sikkert den aller beste i verden til dags dato, akkurat som skøytesportens ishall i Salt Lake City. Stemmer det at banemesteren blir med til Emirates?

 

Den flotte Highbury-matta skal da vitterlig bli omgjort til en park.

På Highburymatta skal det aldeles ikke bygges boliger selvom utbyggeren instisterte på å anlegge boliger der også, med påstand om at hvis ikke, ville souvernierjegere komme å rappe jorda. Ser nå at utbyggeren delvis kunne ha rett i dette siden klubben nå selger ut jorda stykkvis til souvernirsamlere. Bedre det enn å la røvere fra hele verden komme å grave i parkanlegget til "The Stadium". Noen som vet hva kiloprisen på

jorda vil bli. Kunne ikke se noe om dette i linken ?

Når det gjelder spørsmålet om å være stolt av Highbury, vil jeg svare at dersom jeg hadde vært født i 1939 i stedet for 1989, ville jeg har vært stolt av Highbury for tredve år siden da vi var en middelmådig klubb. Har bare vært èn gang på Highbury for vel ett år siden sammen med fatter'n, og jeg må ærlig talt inrømme at jeg hadde forventet meg mer av en stadion som en klubb av Arsenals kaliber disponerer. Det var trangt å komme både inn og ut av tribunene, dassene var små og trange og souvernirsjappa var så knøttliten og trang at man måtte ut for å kunne snu seg rundt. Fasilitetene blir nok adskilleg bedre på det nye Emiratstadionet, og jeg har allerede begynt å sette av 500 kr pr. mnd. til å kunne dra over til neste sesong. Gleder meg enormt til en ny og mere moderne stadion :D

Link to comment
Share on other sites

 

Det var trangt å komme både inn og ut av tribunene, dassene var små og trange og souvernirsjappa var så knøttliten og trang at man måtte ut for å kunne snu seg rundt. Fasilitetene blir nok adskilleg bedre på det nye Emiratstadionet, og jeg har allerede begynt å sette av 500 kr pr. mnd. til å kunne dra over til neste sesong. Gleder meg enormt til en ny og mere moderne stadion :)

 

Drar du på stadion for å drite eller for å sjå fotball? For Anal-fans skal Highbury vere legendarisk og flyttinga skal vere fylt med vemod og sorg, samt stoltheit over det nye stadionet. Det er iallfall slik eg ville følt det om vi måtte flytte frå the Lane. Det håpar eg ikkje skjer, men om det skulle skje, måtte det nye stadionet bli så nærme som araberarenaen er frå the Library :)

Link to comment
Share on other sites

For Anal-fans skal Highbury vere legendarisk og flyttinga skal vere fylt med vemod og sorg, samt stoltheit over det nye stadionet. Det er iallfall slik eg ville følt det om vi måtte flytte frå the Lane. Det håpar eg ikkje skjer, men om det skulle skje, måtte det nye stadionet bli så nærme som araberarenaen er frå the Library :)

 

De fleste Arsenal-supportere føler nok vemod og sorg, samt stolthet over det nye stadionet.

 

Selv om Arsenal opprinnelig var en klubb fra sør i London, så vil på en måte Islington og Highbury alltid være regnet som hjemmet vårt.

 

Derfor er det veldig flott at Emirates blir bygget såpass nært Highbury, slik at man kan frekventere de samme pubene man alltid har gjort, og beskue det som engang var Englands flotteste og mest æreverdige stadion :)

 

En annen ting som gjør sorgen lettere å bære, er at Highbury vil alltid være der, selv om det blir omgjort til leiligheter. Fasaden på East Stand er jo fredet, så den kan de ikke gjøre noe med. Det er alt for mange æreverdige stadion som har blitt jevnet med jorden etter at klubber har bygget ny stadion.

Link to comment
Share on other sites

Merker mer og mer hvordan sorgen over å forlate Highbury bygger seg opp i meg. Det har liksom hele tida vært 3 år, 2 år og en hel sesong igjen å spille på THOF.

Reiste over sist november for å ta ett siste farvel. Det gikk greit sånn følelsesmessig. Det er først nå sjokket begynner å gå opp for meg.

 

Det har blitt en del turer til Highbury. Første gang i 1980. Avlyst kamp mot Middlesbr. Siden den gang for 26 år siden har Higbury blitt frekventert nesten årlig.

 

Jeg også trøster meg med at puber, gatebildet og menneskene vil være det samme. Ja, til og med fasaden til hovedtribuna. Men det greier ikke å døyve smertene ved ALDRI mer å skulle gå igjennom telleapparatene og se en fotballkamp på Highbury. Verdens mest inbydende gressmatte, intime tribuneseksjoner, den spesielle Higbury atmosfæren. For atmosfæren på Higbury er spesiell til tross for den av og til fortjente "library" betegnelsen.

 

Det er til å grine over at det nå går mot slutten. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig tenkt å ta turen over for å oppleve Highbury for første og siste gang denne sesongen, men pga uforsette problemer så ble det aldri tid og rom.

 

Men for all del, Highbury vil vel alltid være spesiell for meg, på tross av at alt jeg har sett har vært igjennom TV eller bilder. Det er trist å tenke på at jeg aldri får oppleve denne stadionen i levende live, men forhåpentligvis vil jeg få mange gode opplevelser på Emirates.

Link to comment
Share on other sites

Det blir antagelig bergkamp kampen

 

AG skal sansynligvis først åpnes med en kapasitet på 20000, dernest 40000, for så å bli spilt på med full kapasitet. En sansynlig motstander til den første matchen er Barnet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...