Jump to content

Emirates Stadium


Sindre

Recommended Posts

Forøvrig; av de arenaene du nevnte så ser jeg at kun er Guizeppe Meazza som har det på "agendaen". Hvor er resten?

 

VG-artikkelen vart skrive i 2004. Og fortsatt er det natugras på Giuseppe/San Siro..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 588
  • Created
  • Last Reply

Forøvrig; av de arenaene du nevnte så ser jeg at kun er Guizeppe Meazza som har det på "agendaen". Hvor er resten?

 

VG-artikkelen vart skrive i 2004. Og fortsatt er det natugras på Giuseppe/San Siro..

Ja, jeg vet det. Så du matchen i går da Milan spilte mot OL, kunne du jo med dine egne øyne se hvilken tilstand matta var i. Ikke rart det skal legges kunstgress der. Selv på en stadion som Castelao skal det legges kunstgress.

Link to comment
Share on other sites

Chaz: Har du noen linker om Highbury sin arkitektoniske stil? Hadde vært gøy å lese.

 

Dårlig med linker egentlig, Wurku. Det du bør gjøre er å gå til anskaffelse av Simon Inglis`s Stadion-bibel". Her har du en oversikt over bøkene hans:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Inglis

 

Var innom BOF og The Gunner's, begge stedene var for mørke og dystre etter min smak, så tror neppe jeg blir å finne der i fremtiden. Derimot skal ett av etablissementene inne i selve komplekset hete GoonerInn, og etter konseptet blir det en mellomting mellom restaurant og pøbb. Vi kan jo treffes der, Chaz, men jeg vet ikke om innredningen vil suite deg, blir vel neppe lik den på de to forannevnte, men prinsipper er jo til for å brytes, ikke sant Chaz ? :P

Hvordan kan du så bombastisk påstå at Asburton ikke vil få samme plass i hjertene på supporterne som gammelstadion gjorde ? Tror du supportere er dårliger fordi de er født på åtti og nitti-tallet i stedet for på femtitallet ?

Det kan godt hende jeg leste om kunstgress på papir isf. på nettet, i alle fall sto det svart på hvitt for minst ett år siden. Rart ingen av dere har fått det med dere.

 

Jeg har ikke, noen steder, bombastisk hevdet at AG etterhvert ikke vil få samme plass i hjertene til oss Goonere. Det må du i så fall vise meg hvor jeg har skrevet.

 

Og du; ikke tillegg meg hverken smaker eller meninger jeg nødvendigvis ikke har;

...men jeg vet ikke om innredningen vil suite deg, blir vel neppe lik den på de to forannevnte...

 

Ikke bruker jeg hatt, ei heller sixpence og minimalistisk innredning i de rette omgivelsene setter jeg stor pris på. På samme måten som jeg setter pris på Art-Deco fra 30 tallet. En av de utvilsomt mest myteomspunne og spennende arkitektonier verden har sett i moderne tid.

 

Og nei, en 49 årig supporter er hverken bedre eller dårligere enn en 15 eller 20 åring. Den eneste forskjellen er nok at 49 åringen har litt mer erfaring å dra med seg. Og erfaring er som kjent ikke den mest tåpelige ballasten man kan ha med i bagasjen......

 

 

 

Ja, jeg vet det. Så du matchen i går da Milan spilte mot OL, kunne du jo med dine egne øyne se hvilken tilstand matta var i. Ikke rart det skal legges kunstgress der. Selv på en stadion som Castelao skal det legges kunstgress.

 

Gi beskjed når kunstgresset er lagt på Guizeppe Meazza, GoonerInn. Jeg tror muligens det tar litt tid....

 

Men for all del, ikke tolk meg dithen at jeg på generelt grunnlag er mot kunstgress for det er jeg nemlig ikke. Ref. kunstgress tråden.

Link to comment
Share on other sites

Gi beskjed når kunstgresset er lagt på Guizeppe Meazza, GoonerInn. Jeg tror muligens det tar litt tid....

Det skal jeg, og det tar nok ikke så lang tid, for den som venter på no godt venter ikke forgjeves. Tar nok ikke så lang tid før en finner kunstgress også på de alle PL-arenaer, inkludert The Stadium of Emirates.

Good luck med mimringen på BOF :P

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet det. Så du matchen i går da Milan spilte mot OL, kunne du jo med dine egne øyne se hvilken tilstand matta var i. Ikke rart det skal legges kunstgress der. Selv på en stadion som Castelao skal det legges kunstgress.

 

Såg ikkje matchen i går nei. Men eg veit kva stand det blir på grasmatta på San Siro etter x antall matchar/månadar. Det er difor dei bytter grasmatte ofte. Men dei har då ikkje bestemt at dei skal legge kunstgras der?

Forresten har eg høyrt rykter om at både Inter og Milan har planar om å flytte ut av stadionet.

 

Kunstgras på The Grove trur eg det blir lenge til me ser. Vertfall om me skal tru det gartner og utvikler av grasmatta har uttalt nylig.

Link to comment
Share on other sites

Satan for en fasade, eneste aberet at denne araberbokstaven pluss at Emirates i liten skrift burde ha vært byttet ut med kun kanonen som på det andre bildet. Stilfullt. Bokstavene har jo riktig farve også, håper bare setefargen er den samme røde og ikke denne gusjerøde vi har på våre fornemme drakter i år.

Detta var litt annen fasade enn den gammelstadionen har. Nå er jeg stolt av stadionen min og kan gå med hevet hode når jeg treffer Manchester Utd. fans på gata. :(

 

Formuleringer i kursiv redigert fra første person flertall til første person entall.

Skal vi la være å bite på flere av disse forsøkene på å skape temperatur og krangel nå?

 

Mod

Link to comment
Share on other sites

GoonerInn: Klarar du ikkje gå med heva hovud når du møter ManU-fans? Old Trafford er til opplysing den latterlegaste fotballarenaen ever - iallfall arkitektonisk. Du burde ikkje berre sjå ManU-fansen inn i augene, du skal vinne stirrekonkurransen.

Link to comment
Share on other sites

GoonerInn: Klarar du ikkje gå med heva hovud når du møter ManU-fans? Old Trafford er til opplysing den latterlegaste fotballarenaen ever - iallfall arkitektonisk. Du burde ikkje berre sjå ManU-fansen inn i augene, du skal vinne stirrekonkurransen.

 

Og dette kommer fra en Tottenham supporter. En solid tankekors for den godeste GoonerInn. Thank yoy, bj! :)

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i London i helgen og så kampen mot Aston Villa (5-0). Det var faktisk min første tur til Highbury så det var litt av en opplevelse. Garantert en av de beste dagene i mitt liv. For en stemning både før kamp, under selve kampen, og ikke minst etter kampen. Jeg satt på North Bank rett bak målet ilag med en kamerat. Vi sang som gale under hele kampen og etter kampen. Selv om jeg ikke har vært på stadionet mer enn denne ene gangen, så har det alltid vært noe spesielt med å se kamper på tv fra Highbury. Jeg føler at det er noe "magisk" med hele anlegget som får laget til å gi oss det lille ekstra. Om det er den fine atmosfæren eller det sinnsyke gressteppet skal jeg ikke si noe om, men noe er det. Jeg håper dette "magiske" vil bringes videre til Emirates. Var borte og tok noen bilder, og anlegget virker helt utrolig. Jeg tror jeg vil få mange gode minner fra Emirates stadium i årene framover. Uansett! Etter kampene er det bare å ta turen til Gunners Pub! Der er stemningen like god som på North Bank :)

 

Hilsen Inge

Link to comment
Share on other sites

Det står i skrivande stund fire kampar att å spele på Arsenal Stadium, Highbury. Den tredje siste av dei vert

ein semi-finale i Champions League. Det ligg ein tung symbolikk her når Arsenal er så nær ein finaleplass, og har sjansen til nok ein gong å kunne kalle seg Europas beste. Forrige gong det hendte var på 1930-talet, der Arsenal var den dominerande klubben. Ingen over, ingen ved sida.

Men det manglar eit trofe i premieskapa på Highbury. Europa-cup eksisterte ikkje den gongen, og Arsenal fekk aldri noko synleg prov på sin totale dominans. Det ville vore så til dei grader passande om Champions League trofeet kunne bli henta heim til Highbury, The Home of Football, i denne siste sesongen. Det fortener Highbury, og det ville vore ein fantastisk avslutning på ein æra.

 

Ein vinterdag i 1926 stod Herbert Chapman på Highbury saman med sin våpendragar Tom Whittaker og proklamerte fylgjande: "I am going to make this the greatest club ground in the world." (Stadionanlegget var på denne tida heilt ulikt det me kjenner i dag). Og han heldt ord. De som synest dagens Highbury er stakkarsleg, skal vite at det nye Highbury vart unikt, både når det gjaldt fasilitetar og arkitektur. Då bygginga var ferdig i 1936 hadde Arsenal ein bane som matcha klubbens posisjon i fotballverda.

 

Kampen mot Wigan 7. Mai vert spesiell og vemodig. Men eg fell ingen tårer over Highbury. Alt har si tid, og Arsenal Stadium har tent klubben godt i over 90 år. Anlegget har med tida vorte lite funksjonelt og formålstenleg. Landskampar kan ikkje lengre spelast her, og ein Champions League finale er og utelukka.

Eg trur Herbert Chapman ville vore stolt om han hadde fått sett den nye stadionen som reiser seg i nabolaget. Stolt og betrygga over at klubben framleis har leiarar som evnar å være dristige og framsynte.

 

Eg trur det er uendeleg mykje viktigare med stabilitet og kontinuitet i styrerommet, enn at klubbens hovudkvarter flyttar nokre få hundre meter. La gå at styremedlemene konsekvent vert rekruttert frå samfunnets høgare lag (Hyacinth Bouquet ville nok kjent seg heime i dette selskapet). Viktigare er det at dette er folk som lever og andar for klubben. Ein Tottenham-fan skreiv ein gong på eit eller anna forum at han tykte Arsenal's viktigaste "spelar" var David Dein. Det kan ein forstå når ein sjølv må ta til takke med folk som Alan Sugar. Men han hadde eit viktig poeng, og eg trur han langt på veg hadde rett. Dein har stil og klasse i måten han representerer klubben på, og han representerer ein tradisjon som har gått i arv sidan Chapman's tid. Så får ein heller bære over med at nokon av og til trakkar i salaten. Som til dømes ved å kalle Arsenal's "bond"-kjøparar for dustar. Ikkje akkurat Peter Hill-Wood's mest gloriøse augneblink.

Likevel vil eg heller ha desse folka i klubben, enn at styrerommet vert invadert av grådige jappar og pengeflyttarar. Så sant ikkje klubbens økonomiske situasjon kjem ut av kontroll, vil det heller ikkje skje.

Måtte Arsenal aldri verte eit børsnotert selskap. Klubben er i ferd med å prove at det går fint an å skape ein europeisk toppklubb utan å gå på børs.

 

Highbury har si sjel og sin identitet. Men grunnen til det er fyrst og fremst at klubben stort sett er blitt styrt av dyktige folk, både økonomisk og sportsleg. Arsenal kunne i verste fall ha stagnert etter Chapman's død. Klubben kunne blitt som QPR eller Fulham, berre med eit flottare stadion. Noko å tenkje over for fjortisane på dette forumet. Utan Herbert Chapmans ankomst i 1925 ville det med all sannsynlegheit ikkje blitt nokon Arsene Wenger. Heller ingen Thierry Henry. Ingen ligameisterskap eller "the double". Ingen semi-finale i Champions League. Og verst av alt: Det er ikkje usannsynleg at de ville ha enda opp som Chelsea supportarar---.

 

Emirates Stadium vil med tida få si eiga sjel, og det kjem ei tid der dei færraste av oss kan tenkje seg å flytte attende til Highbury. Emirates vil bli min andre heim, akkurat som Highbury har vore det.

Arsenal er eit av dei store lyspunkta i livet mitt. Eg er stolt over å høyre til denne klubben. Stolt over å høyre til ein klubb som er like mykje ein institusjon som ein fotballklubb. Og eg er stolt over å høyre til ein klubb som til snart skal flytte til eit stadion med fasilitetar som knapt har sin make i fotballverda.

Heilt i Herbert Chapman's ånd.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra innlegg Good old Arsenal! ;) Helt klart at det er viktig for enhver klubb å se fremover, samtidig som man tar med seg de positive tingene videre, og lærer av sine feil (der har jo Tottenham en LAAANG vei å gå! :) ). Det var på tide å bygge ny bane, men selv om Emirates er et gedigent anlegg, og det mest fremtidsrettede på samme måte som Highbury var på 1930-tallet, og klubben sikkert kommer til å oppleve mange store øyeblikk også der, så tviler jeg sterkt på at den nye banen får den samme spesielle posisjonen som Highbury. Det er ikke alle typer historie som lar seg gjenskape! :) For øvrig er jeg helt enig at det ville vært en fantastisk symbolikk, og helt på sin plass om klubben klarte å jage det siste spøkelset ut av skapet, og endelig bringe den store Europacupen hjem den siste sesongen på Highbury! B)

Link to comment
Share on other sites

Good Old Arsenal: I salute you. Du har både fått med deg symbolikken, og ikke minst alt det som kjennetegner både Arsenal som klubb, det visjonære lederskapet klubben har, og ikke minst verdien av Highbury i seg selv.

 

Dog en liten saksopplysning til slutt; Arsenal ER børsnotert, på den heller ukjente OFEX listen. Og verdien på aksjene ligger nå på £ 5100+. En meget solid vekst. Det innebærer forøvrig at Arsenal som klubb nå er verdsatt til solide £ 317 311 800. En solid økning fra den gangen David Dein kjøpte seg inn i klubben. Da betalte han £ 300 000 for 1/6 av klubbens aksjer. Den gangen var altså klubben verdsatt til knappe £ 2 000 000.

Link to comment
Share on other sites

Emirates Stadium vil med tida få si eiga sjel, og det kjem ei tid der dei færraste av oss kan tenkje seg å flytte attende til Highbury.

Som jeg skulle ha sagt det selv :)

 

Ikke glem RESTEN av det Good Old Arsenal også skrev, GoonerInn.

Link to comment
Share on other sites

Emirates Stadium vil med tida få si eiga sjel, og det kjem ei tid der dei færraste av oss kan tenkje seg å flytte attende til Highbury.

Som jeg skulle ha sagt det selv :)

 

Ikke glem RESTEN av det Good Old Arsenal også skrev, GoonerInn.

Leser bare det som er vestentlig i innlegga skjønner u' :)

Forresten står du ved invitasjonen om et glass eller to til neste sesong på Emiratess,

så kan vi diskuterer bl.a. viktigheta av å ha en funksjonell stadion.

Har spurt om dette før, men har ennå ikke fått svar fra deg ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar gladelig en øl ved en passende anledning, jeg. Og jeg har ingen problemer med å debatere funskjonalitet. Og nåtidens krav til komfort og tilskuerkapasitet. Men da håper jeg at du er i modus til å få en innføring i viktigheten av historie, arkitektoni, symbolikk og ikke minst Highbury`s bidrag til engelsk og internasjonal fotball. Rett og slett historien om et av de mest sjeldne og betydningsfulle byggverk innen fotballen.

Link to comment
Share on other sites

Det som er et faktum Piscator, er at en av de viktigste årsakene til Arsenal som klubb faktisk talt er der klubben er i dag, i toppen av engelsk OG europeisk fotball, som en meget respektert og meritert klubb, er Highbury og auraen omkring vår hjemmearena i 93 år. Det er viktig å huske, og ikke minst forstå dette fakta. Highbury, slik banen fremstod etter ombyggingen på 30 tallet, var langt på vei katalysatoren for Arsenal`s rykte og renomè. Highbury & Arsenal er synonymt med stil, kvalitet, integritet og suksess.

 

Highbury som arena, og verdien av Highbury som symbol, må ALDRI undervurderes.

Link to comment
Share on other sites

Det som er et faktum Piscator, er at en av de viktigste årsakene til Arsenal som klubb faktisk talt er der klubben er i dag, i toppen av engelsk OG europeisk fotball, som en meget respektert og meritert klubb, er Highbury og auraen omkring vår hjemmearena i 93 år. Det er viktig å huske, og ikke minst forstå dette fakta. Highbury, slik banen fremstod etter ombyggingen på 30 tallet, var langt på vei katalysatoren for Arsenal`s rykte og renomè. Highbury & Arsenal er synonymt med stil, kvalitet, integritet og suksess.

 

Highbury som arena, og verdien av Highbury som symbol, må ALDRI undervurderes.

 

Naturligvis er jeg da helt enig i det du her skriver Chaz, men når jeg skriver at det ene ikke utelukker det andre så mener jeg at selv om man er klar over dette, og evner å sette Highburys rolle og betydning i det rette lyset, så betyr ikke dette at man IKKE evner å se at klubben må ta nye steg inn i fremtiden, eller at man ikke innser at nye tider stiller nye krav til komfort etc. For det er jo den type retorikk mange benytter seg av når de kritiserer oss gamle nostalgiske og vemodige "knarker", og beskylder oss for å være bakstreverske!

Link to comment
Share on other sites

Klubbene skaper historie, og historien former klubbene.

Det er greit å ha egne meninger, men det viktig å vite hvorfor ting skjer.

 

Forstår man ikke historien, kan man heller ikke forstå framtiden.

 

Hilsen Nilsen

Link to comment
Share on other sites

Klubbene skaper historie, og historien former klubbene.

Det er greit å ha egne meninger, men det viktig å vite hvorfor ting skjer.

 

Forstår man ikke historien, kan man heller ikke forstå framtiden.

 

Hilsen Nilsen

 

Hilsen Nilsen, you`re my man! :angry:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...