Jump to content

Sesongen 2011/12


bergkampje

Recommended Posts

  • Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Syntes Mertesacker har tatt seg opp, men jeg syntes fortsatt han er for veik tross størrelsen. F.eks. i kampen mot City når han taper duellen mot Balotelli på fem meter som fører til en utrolig god redning fra Szczesny.

 

Som Sir John (tror jeg det var hvertfall!) sa en gang tidligere her: Mertesacker er mye bein og lite kropp og til tross for størrelsen er det ikke mye styrke i denne store karen.

Link to comment
Share on other sites

You got it right, men Per er relativt smart. Det er ikke uten grunn mannen har 70-80 landskamper for gigantnasjonen Tyskland.

 

Jepp. Det er han helt klart. De svake punktene til Mertesacker er fysikken (forhåpentligvis kan han bygge opp dette litt mer) og tempoet, men heldigvis har Wenger skjønt at store bakrom er uegnet for Per og har ENDELIG sørget for at laget ligger litt dypere enn det vi gjorde tidligere i sesongen og samtlige sesonger siden Wenger tok over som manager for Arsenal. Dette har ført til at Mertesacker har klart å tilpasse seg Arsenal og Premier League temmelig bra. Ikke nok med at det har hjulpet Per også, men samtidig har det ført til at laget generelt sett er mer kontringssterke enn tidligere (ikke at vi utnytter det godt nok!) og tidvis før større bakrom enn når vi lå med en vanvittig høy forsvarslinje.

 

Mertesacker kan nok bli en veldig god midtstopper for oss om han blir bittelitt tøffere i duellspillet og når han er helt tilpasset til England. Såfremt dog ikke Wenger bestemmer seg for å spille med en forsvarslinje som oftest står på halvsirkelen :P

Link to comment
Share on other sites

 

Jepp. Det er han helt klart. De svake punktene til Mertesacker er fysikken (forhåpentligvis kan han bygge opp dette litt mer) og tempoet, men heldigvis har Wenger skjønt at store bakrom er uegnet for Per og har ENDELIG sørget for at laget ligger litt dypere enn det vi gjorde tidligere i sesongen og samtlige sesonger siden Wenger tok over som manager for Arsenal. Dette har ført til at Mertesacker har klart å tilpasse seg Arsenal og Premier League temmelig bra. Ikke nok med at det har hjulpet Per også, men samtidig har det ført til at laget generelt sett er mer kontringssterke enn tidligere (ikke at vi utnytter det godt nok!) og tidvis før større bakrom enn når vi lå med en vanvittig høy forsvarslinje.

 

Mertesacker kan nok bli en veldig god midtstopper for oss om han blir bittelitt tøffere i duellspillet og når han er helt tilpasset til England. Såfremt dog ikke Wenger bestemmer seg for å spille med en forsvarslinje som oftest står på halvsirkelen :P

 

 

Enig i dette. At laget liggere dypere er helt klart en nøkkelfaktor til hvorfor vi fremstår bedre defensivt. Tror også Arteta har betydd en god del ifht det defensive. Her er han mange steg over Fabregas og danner sammen med Song og forsvaret en solid enhet. Ramsey synes jeg gjør mye rart defensivt (og offensivt) og jeg er av den oppfatning at mye av løpingen hans er av det unødvendige slaget. (I tillegg har det hjulpet bra at Gervinho blir valgt fremfor AA. Ivorianeren fortjener skryt for sin helhjertede innsats defensivt)

 

"You win some and you lose some" med byttet Fabregas - Arteta. Men jeg mener hvertfall at vi har kommet styrket ut av det på det defensive. Hvis Wenger da hadde hentet noe krutt fremover + at vi får Wilshere tilbake, kunne/kan det her bli veldig bra. Og jeg tror det trengs for å holde på van Persie... :-|

 

For å komme tilbake til Per så tar jeg meg selv, i ettertid, for å være litt for streng med vår tysker. Han har gjort en del rart, men jeg tror klokskapen hans i forsvaret betyr mer enn hva som ofte er synlig. Som nevnt ovenfor, det er en grunn til at han har ca 80 landskamper for Tyskland.. Likevel håper jeg på enda mer!;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tottenham og Liverpool med uavgjort på hjemmebane i dag mot henholdsvis Wolves og Stoke, ikke akkurat disse kampene de har råd til å miste poeng i hvis de skal kjempe om pokaler/topp 4 plass.

 

Chelsea vant 1-0 mot Sunderland etter en kamp som kanskje burde hatt minst 2 straffer...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var snart januar unnagjort og vi står med 3 tap på 3 kamper i ligaen. Vanvittig surt med tanke på at lagene rundt oss på tabellen også har feilet i denne periode, med 9 poeng kunne vi vært oppe på 4. plassen, kun 1 poeng bak Tottene, og 4 poeng foran Chelsea. Ikke bare hadde vi vært godt plassert i forhold til topp 4, vi hadde også hatt Manchester lagene innenfor rekkevidde.

I stedet er vi nå 5 poeng bak Chelsea, 10 bak Tottenham og 18 poeng bak Manchester City, mens Newcastle er a poeng med oss og Liverpool kun 1 poeng bak.

Det begynner med andre ord virkelig å spøke for topp 4 plassering og CL kvalikk i år, men vi har nok av nøkkelkamper å avgjøre til vår fordel enda, 26. februar tar vi imot Tottene på hjemmebane, før Liverpool venter på Anfield 3. mars, 10. mars tar vi i mot Newcastle og 21. april kommer Chelsea på besøk på Emirates. Alle disse blir must win kamper, noe også alle andre kamper mot de ”mindre” lagene blir. Vi har satt oss i en posisjon der hvert eneste poengtap er kritisk.

 

For å se lyst på det hele er de fleste av nøkkelkampene hjemmematcher, vi har forhåpentligvis ”allerede” til Tottenham kampen flere viktige spillere tilbake etter skade og kan igjen (om vi ikke får flere nye skader) stille med ett mer eller mindre toppet mannskap. Wilshere, Sagna, Gibbs/Santos og ikke minst Arteta som har vært ute i noen kamper vil garantert heve nivået vårt flere hakk. Kanskje dette blir sesongen da vi skal avslutte sterkt, mens flere av konkurrentene får tøffe måneder i mars – april.

 

Ja, i øyeblikket ser det mørkt ut, men heldigvis kan mye snu på få kamper i fotball. Enn så lenge har jeg troa på at vi klarer topp 4.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

The pundits predict - Who are the experts tipping for glory this season?

 

Mye rare tips fra disse såkalte "ekspertene". Arsenal på 4-5 plass på dette tidspunktet var ikke så ute å kjøre da både Nasri og Cesc var på vei ut og vi ikke hadde hentet inn Mertesacker, Arteta, Santos og Park, MEN; alle de som trodde at Liverpool kom til å gjøre det bra var helt ute å kjøre helt fra starten av. Var vel bare Le Tissier som klarte å se at Liverpool hadde gjort mange dårlige kjøp, men bortsett fra det så var han ikke akkurat mye å skryte av han heller.

Link to comment
Share on other sites

Ikke mange kampene igjen, og for en sesong det har vært! Fra asken til ilden, eller andre veien rundt?

 

Syns kampen hjemme Spurs hjemme summerer opp sesongen vår greit. Elendig start, dårlig stemning, et høyflyvende Spurslag og mye skadefryd før vi jevner ut det verste halvveis og så vi viser karakter og styrke i andre halvdel og drar i fra dem når det nærmer seg slutten.

Link to comment
Share on other sites

Phil Thompson:

Second: Chelsea

Third: Liverpool

Fourth: Man City

Fifth: Arsenal (assuming Fabregas and Nasri leave)

Bottom three: QPR, Swansea, Wigan (but Newcastle will be in the mix)

Top scorer: Javier Hernandez

Best buy: Charlie Adam could be a bargain

Ingen av ekspertene tippa VP som topscorer heller, Merson var kanskje mest på jordet av alle. Jaja, det som er skummelt med å uttale seg før sesongstart!

Link to comment
Share on other sites

Phil Thompson er jo helt ute å kjøre når Liverpool er nevnt. Sier litt når han faktisk mener at Charlie Adam kan være årets kjøp. Fyren var mr. Average i Blackpool også og det så de fleste av oss som ikke er "eksperter" engang. Det samme gjaldt Henderson og Downing også.

 

Når det gjelder at ingen som tippet van Persie som toppscorer så var det vel kun fordi ingen regnet med han ville holde seg skadefri. Så kan skjønne den.. historikken til van Persie på det punktet er ikke akkurat hans beste venn dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...