Jump to content

Tidlig oppsummering av sesongen 08/09


1Bergkamp0

Recommended Posts

Da var vi ute av CL igjen og vårt siste seiershåp for sesongen er over, strandet på en 4.plass i ligaen, ingen som utmerker seg på toppscorerlistene og enda en sesong hvor de røde djevlene knuser oss all-over. Noen supportere har ytret ønske om et managerbytte til en manager som henter inn større stjerner istedenfor å utvikle talenter, noe jeg er sterkt uenig i da jeg heller kan nyte seriegull etter seriegull om 5-10 år, hvis ikke alle talentene blir solgt når de oppnår status som verdensstjerner da såklart. Jeg sier bare ’In Arsene we trust’.

 

Året kort summert:

I år var Premier League preget av for mye opp og ned for Arsenal og lag som Sunderland og Stoke fant ut at ved å legge 10 mann i forsvar på egen banehalvdel ville de hvertfall få et poeng for så å flakse seg til tre poeng, skal vi noensinne ta et seriegull igjen må vi snu den trenden.

 

Så, hvordan snu trenden?

For å snu trenden må vi skyte mer synes jeg, det som altfor ofte skjer med Arsenal er at vi sentrer og sentrer ballen til vi er på rundt 16-meteren og så stopper det opp, løp og pasning stemmer sjelden og slikt blir det lite mål av, mot Manu i dag(teoretisk sett i går..) hadde de vel over 10 skudd mer enn oss, mange avfyrt av klysa Ronaldo som også scoret to, noe som bare bekrefter min påstand om at for å score mål må man skyte. Heldigvis har vi fått inn en russer som ikke er redd for å skyte, Andrei Arshavin har allerede vist seg å bli en nøkkelspiller for Arsenal og allerede scoret en del mål. Ellers har vi jo Rosicky ute, håper han en gang kommer tilbake men ser ikke slik ut, som har vidunderlige langskudd. Cesc kan skyte, Nasri har flotte langskudd, RvP har jo kanonskudd, Diaby og Denilson kan også skyte til tider, så hvorfor skyter vi 10 ganger mindre enn United?

 

Tenker å skrive litt her om hva Arsenal besto av i sesongen 08/09, for å bli seriemester burde vi ha over 8/10 i alle ledd.

 

Kaptein: 9/10 (Begrunnelse: klassespiller med stor innflytelse i spillergruppen)

Vi har vel hatt 10 forskjellige kapteiner denne sesongen, men har vel endt opp på Cesc Fabregas, som er vår største stjerne og juvel.

 

Keeperene: 7/10(Begrunnelse: 1.keeper kunne vært bedre, litt ustabil 2. keeper.)

I mål denne sesongen satset vi igjen på Almunia og med unntak av kampen mot Tottenham har han ikke skuffet noe særlig, han kommer aldri til å bli like god som når Lehmann var på toppen, men er en stabil keeper som ikke ofte stjeler overskriftene(positivt eller negativt) På benken hadde vi Fabianski som vi merket ikke var noen Almunia da han fikk ansvaret til Almunia ble frisk etter første kamp mot Villarreal, hvor Fabianski visstnok var strålende(Fikk ikke sett kampen, så høydepunkter, leste alle innlegg her.)

Som 3.valg hadde vi Mannone som jeg ikke har sett noe av noen gang, men etter hva jeg har hørt er han lovende og en for fremtiden.

Tips: Kjøp/Salg? Fornøyd med lagdelen, men hadde ikke hatt noe imot å få inn en keeper som Akinfeev.

 

Backene: 7/10

På backene kjører vi normalt Sagna og Clichy, og mange vet nok at jeg er en stor fan av de to, men backene våre har vært skadeutsatte i år, noe som spesielt har hjulpet Gibbs frem i lyset, men også gitt Eboue litt mer spilletid. Da jeg fikk TGP her om dagen oppdaget jeg noe oppsiktsvekkende, våre A-lags backer står bokført med 0 assists for sesongen, for to backer som løper så mye opp og ned som de to er utrolig, noe som betyr at vi må jobbe med innlegg fra backene, overlapene vi kjører er noe av det jeg liker best ved vår spillestil. En del innslupne mål har også kommet ved feil spesielt av min favorittspiller Gael Clichy.

Ved litt jobbing med innleggene kommer disse backene garantert opp i toppen av assist lista i Premier League og de får 9/10 neste sesong

Tips: Kjøp/Salg? Vil helst beholde det vi har her pluss at vi får igjen Traore neste sesong

 

Stoppere: 6/10

Bestående av Toure, Gallas, Djourou og Silvestre. Kan godt ta det negative først, mye rot i forsvaret, spesielt med Gallas som fortjent mister kapteinsbindet, har krangler med Toure og ikke klarer å samarbeide med han første halvdel av sesongen for så å bli skadd. Silvestre er vel et kjøp mange setter på linje med kjøpet av Jeffers, selv synes jeg Silvestre har vært helt grei, var veldig god mot Manu i første kamp. Djourou, kom inn som et friskt pust midt under Toure-Gallas affæren og gjør det greit, litt ut og inn av laget siden det virker som om Wenger setter midtstopperne likt så lenge enten Gallas eller Toure får spille hver kamp. Toure, hva kan man si? Jeg elsker han i Arsenal-drakta, men etter Afrika mesterskapet i fjor har han ikke vært så god som vi er vant til. Toure er den ene midtstopperen jeg føler vi må beholde, mye fordi han er en av de som nesten alle på Arsenal elsker(Alle untatt Gallas?)

Tips: Kjøp/Salg? Ville gjerne hatt inn en høy midtstopper i verdensklasse(usikker på Senderos sitt nivå når han kommer tilbake..) For eksempel: Hangeland eller Mertesacker hadde passet fint.

 

Midtbanespillere: 8/10

Vår beste lagdel? Mangler kanskje mer defensiv kraft heldigvis har Song har forbedret seg veldig og er nå en del av det laget de fleste Arsenal supportere vil ha satt opp til hver kamp. Denilson er pasningssikker til vanlig, men har noen feilpasninger som kan være fatale, særlig nær egen 16-meter. Diaby, vår minst stabile spiller går fra briliant til elendig i løpet av sekunder, men gutten kan, både defensivt og offensivt. Eboue, en av våre hardest kritiserte spillere spiller greit og kan bekle alle roller i forsvar og på midtbanen. Arshavin, teknisk brilliant, pasningssikker, målscorer, kan alt det offensive og med Nasri på andre siden av midtbanen(dessverre litt mer ustabil) begge sidemidtbanespillerne (Arsha og Nasri har vært veldig gode denne sesongen med mange mål og assists). Fabregas, hva kan man si? En del skadd denne sesongen, men viser når han er skadefri at han er en verdensklassespiller. Vi har også en del talenter som får lite spilletid men viser sitt potensiale i årets sesong: Ramsey, Wilshere, Merida og Randall. Rosicky sesong ødelagt pga skader.

Kjøp/Salg? I så fall en defensiv midtbanespiller a la Veloso..

 

Spisser: 7/10

For å vinne serien må vi score mål. Adebayor viser seg ikke fra samme siden i fjor og daffer nå rundt på banen til tross for at han får gode penger, men det vi elsker med Ade er når han gjør det fantastiske, som mot Villarreal. Nicklas Bendtner er vår unge danske som berger en del poeng for oss, spesielt i Januar hvor han avgjør kampene ved å løpe inn i boksen og få innlegg fra andre vingen, mye delte meninger om han. Theo Walcott, enda en spiller som får sesongen ødelagt av skader, starter sesongen bra med bla hattrick for England før han blir skadd, da han kom tilbake fra skade var han igjen god, eneste gutten mangler litt på er muskler og stabilitet. RvP toppscorer som egentlig liker seg best litt under spissene, har også flest assists på Arsenal i år og viser hvor viktig han egentlig er. Vela viser hvor god han kan være når han kommer innpå men blir fortsatt matchet forsiktig. Dudu kommer også tilbake og viser seg frem i kampen mot Birmingham, men er en del uheldig med skader han også.

Neste år kan nok denne delen sikte seg opp et hakk, pga Dudu tilbake og at Vela sannsynligvis får mer spilletid.

Kjøp/Salg? Gjør ikke meg noe om vi selger Ade og får inn Villa, men synes det går greit når vi får igjen dudu.

 

Lag totalt: 7.5, med litt tur og mindre skader kunne vi gått for gull i år, men med en tynn stall og reserver som Silvestre ble det for tynt.

 

Taktikken i år, synes taktikken i år til tider sitter dårlig, vi får ikke til å spille med oppspillspunkt så synes ikke vi burde gjøre det. Viktig for oss å få til å skyte mer.

 

Selv om jeg synes sesongen for oss så å si er over blir det viktig for meg å få ’hevn’ over Chelski og manu… Så hopper på knuseseiere i de kampene!

 

Noen andre som har noen synspunkter angående lagets sesong?

Link to comment
Share on other sites

Tror vi kan trekke en konklusjon ut fra dette innlegget og det er at vi javnt over ikke er gode nok med dagens tropp. Vår beste start 11'er i toppform kan slå alle i verden på en god dag. Men med mange skader, formsvikt blir vi litt for dårlige rett og slett. Hvis vi skal ut å handle i sommer mener jeg vi bør kjøpe en ny stopper og def midtbane. Kunne godt tenkt meg Cahill fra Bolton eller Hangeland der bak. På midten kunne jeg tenkt meg Toure/Barry/Veloso/Cana eller kanskje Blaise Matuidi. Syns ikke Song skal være vår ledende def midtbane enda. Men det aller viktigste blir å holde på det laget vi har. Dette tror jeg vi kan klare denne sesongen. Gleder meg allerede til ny sesong :)

 

COME ON YOU ARSENAL :D !!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns de siste kampene mot Man Utd og Chelsea har overskygget en del.

 

Vi rotet bort mange tåpelige poeng i starten av sesongen, men dette er noe vi allerede har forbedret. Før kampen mot Chelsea hadde vi en lang rekke uten tap og det er viktig at vi husker på det. Wenger klarte faktisk å forbedre oss vesentlig fra starten av sesongen og det resulterte i at vi faktisk sikret 4.plassen som vi lenge var i tvil om at vi skulle klare, vi kom til semifinalen i FA cupen og til semifinalen i CL.

 

At vi taper i de avgjørende kampene får så være, men vi gjør det faktisk mot noen av de beste fotball-lagene i verden. Derfor syns jeg ikke vi skal svartmale dette bildet altfor mye. Hvis vi skal sitte her og svartmale oss selv etter en slik sesong, så hva skal Real Madrid f.eks gjøre da? En klubb med større transfer-budsjett og vesentlig flere "store stjerner" enn det vi har men de har ikke nådd like langt som vi har gjort. Hadde jeg vært RM fan så hadde jeg vel vært mer misfornøyd med en slik sesong som de har hatt, enn det vi faktisk har prestert. Bare for å ta et eksempel.

 

Noen kjøp håper jeg det kommer i sommer, men føler ikke at vi trenger så fryktelig mange. Det som blir viktig er å skaffe oss en bredere tropp slik at vi vil tåle å få flere skader, suspensjoner og dalende formkurver på noen spillere, uten at vi skal falle sammen.

 

Jeg ser for meg et slikt lag neste sesong:

 

Almunia (Fabianski)

 

Sagna (Eboue), Toure (Djourou), Gallas (ny stopper som kan gi Gallas og Toure større kamp om den faste plassen), Clichy (Gibbs).

 

I tillegg håper jeg vi henter tilbake Senderos fra Milan og beholder Silvestre i klubben. Det er viktig med bredde og derfor syns jeg det blir helt feil å selge noen nå.

 

Walcott (Nasri), Fabregas (Denilson), Song (Diaby), Arshavin (Traore)

 

Midtbanen er litt vanskelig å sette sammen. På kantene er vi godt oppdekket. Spørsmålet blir den sentrale midtbanen og der ser jeg gjerne en ny spiller inn med erfaring og tyngde som gjør at Fabregas kan slippe seg mer løs. Allikevel føler jeg det er viktig at Denilson, Song og Diaby får bli i klubben og får mer tid på seg. Song har tatt mange skritt fremover i år og kan fortsette der neste år, men igjen tror jeg det blir viktig å få inn nytt blod som gir disse kamp om å prestere enda høyere hvis de skal klare å tilrive seg en fast plass. Og fortsatt er det viktig med bredde som gjør at vi har spillere som kan steppe inn når behovet kommer. Selv om Song, Denilson og Diaby er veldig på og av, så har de skaffet seg verdifull erfaring fra storkamper både i PL og CL som blir viktig å ha med fremover.

 

På topp er fortsatt mine førstevalg RVP og Adebayor, men dette begynner å bli veldig åpent. Jeg føler ikke at det er behov for å hente inn spillere på denne plassen hvis Adebayor velger å bli. Offensivt er det såpass mange alternativer. RVP og Adebayor vet vi hva står for hvis de klarer å komme opp mot sitt beste igjen, ellers er det ingen selvfølge at de beholder en fast plass på topp. Vela har fått en rolig første sesong i klubben, noe jeg tror kan være positivt for han slik at han finner seg ordentlig tilrette. Fra og med neste sesong tror jeg vi får se mer av han. I tillegg er forhåpentligvis Eduardo klar fra skade igjen og han er helt klart en kandidat til å utfordre RVP og Adebayor. Bendtner har også tatt steg fremover i år. Han skaper veldig mye, og det blir viktig å få han og laget rundt han til å benytte seg enda mer av dette og ta vare på de mulighetene han klarer å skape.

 

Utenom de vanlige spissene, så har vi Walcott og Arshavin som kan spille på topp ved behov. Arshavin bør brukes som bindelegg mellom midtbane og angrep i stedet for Fabregas i de kampene vi spiller med en ren spiss. Arshavin skaper mer på egenhånd enn Fabregas skaper akkurat i den fasen av angrepene.

 

I tillegg blir det spennende å se om Rosicky kommer tilbake. Gjør han det vil vi få enda større bredde på kantene og større mulighet for å rulere slik at vi kan unngå en del slitasje skader på spillerne våre.

 

Sesongen har vært skuffende ettersom vi ikke vinner trofeer, men allikevel ble den mer positiv enn ventet midt i sesongen. Vi sikret 4.plassen som vi fort kunne rotet bort. Vi kom til semifinalen i FA cupen og Champions League, hvor vi taper mot lag som per dags dato ligger en hylle over oss, men allikevel syns jeg det er viktig å se positivt på ting også. Spillerne er fortsatt unge, de har fått enda mer erfaring og de har bare blitt enda mer sultne på trofeer. En god sommer nå uten EM og VM som gir Wenger litt mer arbeidsro med troppen, samt noen positive forsterkninger så ser jeg positivt på neste sesong.

 

At vi er en utfordrer i toppen er det ingen tvil om, men om vi klarer å nå helt opp blir vanskelig å spå. Vi kan klare det, men enkelt blir det ikke med tanke på de vi sloss mot. Neste sesong blir det ytterst viktig at spillet sitter fra første kamp. Vi kan ikke rote bort poeng i starten av sesongen, så det blir livsviktig å dra med seg flest mulig poeng de første 10-15 kampene skal vi klare å være med helt der oppe og kjempe om gullet. :)

 

Edit: En annen ting, selv om det avkreftes på Arsenal.com i dag at Pat Rice skal gi seg i sommer så kunne jeg tenkt meg en assistent til inn i trener-teamet. Jeg tror at Martin Keown inn i en rolle ved siden av Pat Rice kunne vært positivt. Det er litt vanskelig å bedømme trener-teamet ettersom det ikke er mye man ser av hva de tilfører på trening, men det er den litt "crazy" Keown med hans vinnervilje jeg gjerne skulle sett ved siden av Rice og Wenger. Tror det kunne gitt spillerne et ordentlig push i baken, og kanskje vært en læringsperiode for Keown slik at han kunne tatt over etter Rice den dagen han faktisk gir seg. Bare en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange bra poenger her. Og om Adebayor klarer å vise at han vil kjempe for oss de to siste kampene av sesongen, og i Pre-season bør han beholdes.

 

En Keown inn tror jeg kan gjøre veldig godt for forsvaret vårt om han får lov til å ta seg av dette. Vi så jo hva som skjedde i sesongen da vi gikk til finalen i CL og hadde Keown som defensiv trener. Vi slapp inn veldig få mål. Et godt forsvar er noe jeg mener er viktig når vi spiller så offensivt som vi som oftest gjør. Da har vi noe å støtte oss på om det skulle være en dårlig dag foran motstanderens mål. Er veldig sikker på at om vi hadde scoret først mot både Chelskij og Manure i de to foregående kampene at vi hadde hatt store sjanser på både CL-gull og 3. plass i serien.

Link to comment
Share on other sites

Rått, brutalt og spissformulert er vårt store problem foran begge mål der spillere som skal være støttepilarer for laget er milevis unna den kvalitet de vi ønsker å konkurrere mot bestitter. Vi har kaos i ene enden og koma i den andre. Vi har ingen klovn i mål, men vi har et vacuum på 5 meter. Da har jeg nevnt 2 posisjoner som skriker etter forsterkninger og ymtet om en 3. dersom det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi kan selge Gallas, Adebayor, Denilson og\eller Diaby for å generere mer penger til solide forsterkninger. Raul Albiol, Jeremy Toulalan og David Villa kunne vært noen å hente inn istedet. Grunnen til at jeg tror vi kan selge Diaby og\eller Diaby, er at vi har unge "up coming men" som kan være backup spillere til de selv er moden nok. Kan egentlig også se for meg at Diaby får en make it or break it sesong som fast makker til Fabregas. Noe som kanskje Senderos hadde fortjent, en make it or break it sesong som fast makker til Toure.

 

Med ovenfornevnte spillerkjøp, så ville vi kanskje hatt en startoppstilling som denne: nam nam

 

David Villa

 

Samir Nasri - Andrey Arshavin - Robin van Persie

 

Francesc Fabregas - Jeremy Toulalan

 

Gael Clichy - Raul Albiol - Kolo Toure - Bacary Sagna

 

Manuel Almunia

 

 

 

Det blir kanskje litt vel mye synsing og ønsking, men men.

 

Skal vi oppsumere sesongen, så må vi kunne kalle det en fiasko ++ , for alt var ikke såre elendighet. Men som vanlig var det nesten og bare nesten, tror ikke vi skal ha for mange flere av disse sesongene, er redd vi begynner å miste de største profilene da. Og veien helt til topps blir lang, når vi skal starte på scratch annen hver sesong, for å spille inn erstattere for de vi mister.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig starter jeg hver eneste sesong med å si "i år, i ÅR vinner vi", men denne sesongen var jeg ikke like "sikker". Vi har et alt for ungt lag til å henge med gjennom hele sesongen, noe desember/januar/februar viste oss. I disse 3 månedene tapte vi noe enormt med poeng pga mange uavgjorte kamper som følge av formsvikt i alle lagdeler, men spesielt på topp og i forsvar. Midtbanen er, som de fleste har nevnt, vår sterkeste lagdel. Men med en snittalder på 22 år sier det seg selv at det skal holde tøft å vinne trofèer.

 

Jeg håper nå at ingen spillere av betydning forsvinner i sommer, og at vi kan få inn 1-2 spillere (deffensiv midtbane og forsvar). Jeg har tro på at Eduardo kan bli den målscoreren vi alle vet han kan være, og med han tilbake i tillegg til RvP, Bendtner, Vela og Adebayor så har vi 5 angrepsspillere i toppklasse. Dersom 1-2 har formsvikt, så har vi 3-4 andre som kan benyttes.

 

09/10 kan bli en MEGET spennende sesong for vår klubb!

 

PS: Hadde vært gøy om vi hadde vunnet borte mot ManU for å holde spenningen i PL en helg til (forutsatt at LFC vinner sin kamp). Jeg håper faktisk ManU vinner PL før LFC, for det er fantastisk gøy å si til LFC supporterne at de aldri har vunnet Premier League! :)

Link to comment
Share on other sites

Håper da virkelig vi finner noe bedre enn Toulalan...

 

Det gjør vi nok, men da koster det mye mer penger enn det virker vi har til å kjøpe spillere for.

Etter å ha fulgt med litt på fransk fotball, så synes jeg mannen har noen kvaliteter vi trenger, og om du baserer ditt syn på noen få landskamper i et mesterskap, som endte forferdelig for franskmennene, så er det kanskje litt tynt. Har egentlig ingen formening om hvor mye du har fulgt med, og det er forsåvidt ikke så viktig, men jeg mener at han godt kunne spilt for oss. Kunne forsåvidt tenkt meg Flamini tilbake om han var sånn noenlunde i samme slag som da han dro.

Link to comment
Share on other sites

Aller helst håper jeg vi går tilbake til å bruke 4-4-2 i så å si alle kamper vi spiller. Men jeg lurer på hvordan dette ville fungert:

 

Almunia

Sagna-Kolo/Gallas-Djourou(evt ny stopper)-Clichy/Gibbs

Denilson-Song

Cesc

Arshavin-Nasri

Ade/Nicklas/Eduardo

 

Da med Denilson og Song som 100% defensive midtbanespillere, Cesc som vanlig sentral midtbanespiller, Arshavin og Nasri som offensive midtbanespillere(Ikke vinger). Da må backene våre brukes mye mer som vingbacker for å komme rundt på kantene, og Arshavin og Nasri får frie roller. Tror faktisk det kunne gått mye bedre enn det har gjort med 4-5-1 hvor Cesc ligger som offensiv midtbanespiller og Arshavin-Nasri ligger bredt ute på vingene.

 

Wenger har jo aldri vært noe fan av vanlige vinger, så hvorfor ikke la de spillerne som vanligvis blir sett på som vinger få en mer fri offensiv rolle og la våre to defensive midtbanespillere ta seg av å hjelpe forsvaret både på backene og i midten, i tillegg til at Cesc igjen ligger litt foran dem og hjelper med defensiven og kan få ballene disse to vinner og deretter mate våre mer offensive spillere?

Link to comment
Share on other sites

Nå som sesongen så og si er over og man kan sette ting i litt perspektiv, så kan man ikke være så utrolig misfornøyd. Fjerdeplass i verdens hardeste liga og semi finale i verdens gjeveste klubbturnering samt semi finale i verdens eldste turnring. Det er ikke mange supportere forunt.

 

Jeg har selv vært MEGET kritisk til tider i år. Men sett i lys av de siste dagers hardkjør mot Wenger, så tror jeg heller det er på tide å stille seg bak mannen. Han har gjort og fremdeles gjør en formidabel jobb i vårt kjære Arsenal. At han ikke kjøper så mange dyre og etablerte stjerner tror jeg nok har en del med vår økonomi og gjøre. Og han tar støyten, han står alltid bak klubben.

Ser vi på hans første år i klubben og før Emirates var en realitet så hentet han en del dyre spillere, Overmars, Henry, Pires, Wiltord, Reyes osv. Det er klart at med en slik invistering så er det ikke rom for og øse ut slike summer. Kjernen er at klubben skal ha en sunn økonomi og ikke "ta en leeds". Hadde han hatt ubegrenset midler så haddde nok stallen sett litt anerledes ut.

På den andre siden, så vil trofeer og resultater smake så utrolig mye bedre hvis vi klarer det på denne måten og ikke på chelsea, united eller pool sin måte med å spy ut million beløp år etter år. I fjor så var vi i grunnen bare en borteseier mot united ifra og vinne gull. Og den kampen ledet vi også. Og for min del, det hadde vært det beste gullet av de alle hvis det hadde holdt helt inn.

 

Hva forskjellen fra dagens lag og det fra 98, 02 og 04 er slik jeg ser det: masse fart fremover. I 98 hadde vi Anelka (og til dels Ian wright) i 02 og 04 hadde vi Henry. Samt vinger som Overmars, Pires og Ljungberg.

Vi hadde masse muskler på midten i form av Vieira, Petit, gilberto. Vi hadde beinharde stoppere; Adams, Keown, Campbell. Og bunnsolide keepere, Seaman og Lehmann. Og ike minst vi hadde Dennis Bergkamp. Veldig mange av disse typene finner vi ikke i dagens stall. Og da blir spillet forandret.

 

Men potensialet er utvilsomt der, og med ett par tre gode tilvekste så kan det bli veldig bra.

slik jeg ser det så trenger vi en matchvinnende keeper, en Vidic type bak, en flamini type på midten og en spiss med masse fart. Og ikke minst beholde de viktigste spillerne i dagens stall.

 

Mye er sagt om Adebayor, men denne sesongen så synes jeg han har virket veldig umotivert. Tror nok vi skulle solgt ifjor da vi kunne fått veldig mye penger for han. Men nå ser det ut som vi gjøre denne samme "feilen" som med Henry. Selger ett år for seint og får halvert summen som vi kunne ha fått.

 

Uansett, mange fans hadde gitt hva som helst for og være i våre sko, og bare se på united. de gikk tre sesonger uten å vinne ett trofe. Vi har nå gått fire sesonger, og det begynner selvsagt og bli på tide med at dette generasjonsskifte tar form, og vi går fra og være veldig talentfulle til og bli seriøse utfordrere. Selv om vi har masse unge nå så har de spilt såpass lenge at de er etablerte nå.

 

Gleder meg allerede til neste sesong, og mitt "sesongforesett" skal være at jeg stiller meg bak klubben, manager og spillere uansett. For en ting har jeg lært av denne sesongen, og det er at det kan være pinlig og være supporter når man ser tilbake på hva man har sagt og gjort. Selvsagt kommer det til og være kamper og perioder hvor jeg kommer til og være "helt ute" og kjefte og smelle og sikkert bli veldig usaklig. Men etter alt som har skjedd de siste dager så skal jeg gjøre mitt ypperste for alltid og støtte klubben,manager og spillere. Det eneste jeg forlanger er full skjerpings og 100% innsats. Gir de meg det så kan jeg ikke klage uansett.

 

Og med mine ønsker for neste sesong og hvis vi får de spillerene(typene) jeg ønsker meg så tror jeg virkelig det kan bli bra.

 

Håper neste års stall inneholder noe sånnt som dette:

 

Ny Keeper (Fabianski)

 

Sagna\ Kolo (Gallas)\ Ny stopper( Djorou\Senderos) Clichy(Gibbs)

 

Walcott\ Fabregas(Diaby)\ Ny Def Mid(Song) Arshavin(Nasri)

 

Van Persie(Vela)\ Ny spiss(Bendtner)

 

Manager: A. Wenger.

 

Spillere som for min del kan bli solgt og skaffe litt mer transfer midler og frigjøre lønn er:

 

Adebayor, Almunia, Denilson, Silvestre

 

 

Ser frem mot en rød og hvit 09\10 sesong.

 

Arsenal Fc By Far The Greatest Team The World Has Ever Seen...

Link to comment
Share on other sites

...

Men potensialet er utvilsomt der, og med ett par tre gode tilvekste så kan det bli veldig bra.

slik jeg ser det så trenger vi en matchvinnende keeper, en Vidic type bak, en flamini type på midten og en spiss med masse fart. Og ikke minst beholde de viktigste spillerne i dagens stall.

...

Potensialet er der, uten tvil. Den viktigste tilveksten vi kan skaffe oss er en Vidic/Carra/Terry-type der bak. Walcott mener jeg nå kan flyttes frem som spiss hvor han vil kunne få utnytta farten sin i bakrom enda bedre. Samtidig som at Cesc spiller litt lenger bak på banen. Da vil vi kunne få superpasninger fra Cesc, mens Walcott løper fra de aller fleste uten ball i beina.

 

Song håper jeg fortsetter utviklingen og kan bli en defensiv midtbanespiller i verdensklasse, men Denilson tror jeg dessverre ikke kommer til å bli noe nevneverdig bedre enn det han nå er. Denilson jobber veldig bra og har en veldig god løpskapasitet. Dessverre tror jeg han blir for lett. Vi trenger en som kan takle og motspillerne er "redde" for.

Her har Song iallefall musklene, posisjonering og også andre kvaliteter som gjør ham til en potensiell defensiv midtbanespiller i verdensklasse. Der ser jeg ikke Denilson.

 

Men som sagt, det viktigste blir å beholde nøkkelspillerne i dagens stall. Sentrallinja blir vel Kolo/Gallas-Cesc-RvP??

 

Håper, om Adebayor blir, at han skjerper seg såpass at han finner tilbake til formen han hadde i fjor... Da er han en fryktet spiss for de fleste forsvar.

Link to comment
Share on other sites

Noe stats fra årets sesong:

 

19% – of the goals Arsenal conceded came from outside the box – the highest proportion in the top flight. Liten tvil om at midtbanen ikke har vært god nok til å presse spillere utenfor 16-meteren. Sier denne statistikken også noe om keeperspillet? Vi "vant" denne statistikken i fjor også om jeg ikke tar helt feil.

 

4 – Andrey Arshavin was the first player to score four goals in a Premier League and not end on the winning side. Takk til forsvaret.

 

141 – Arsenal caught more opponents offside than any other team. Ikke overaskende at vi vinner denne statistikken, da vi har en høy forsvarslinje.

 

Vi hadde 12 uavgjorte - 5 av disse kampene scorte vi ikke! Det er minst 10 poeng tapt! Kun Newcastle hadde flere uavgjorte med 13.

 

Adebayor var IKKE spilleren som kom flest ganger i offisde. Cisse vant den prisen. Tror dog at Ade kanskje har flere offisdes pr. minutt.

 

Det stod ikke noe om antall stangskudd, men jeg tror nok vi topper den i år også. van Persie har over 15 i treverket i år!

Link to comment
Share on other sites

Noe stats fra årets sesong:

 

19% – of the goals Arsenal conceded came from outside the box – the highest proportion in the top flight. Liten tvil om at midtbanen ikke har vært god nok til å presse spillere utenfor 16-meteren. Sier denne statistikken også noe om keeperspillet? Vi "vant" denne statistikken i fjor også om jeg ikke tar helt feil.

 

4 – Andrey Arshavin was the first player to score four goals in a Premier League and not end on the winning side. Takk til forsvaret.

 

141 – Arsenal caught more opponents offside than any other team. Ikke overaskende at vi vinner denne statistikken, da vi har en høy forsvarslinje.

 

Vi hadde 12 uavgjorte - 5 av disse kampene scorte vi ikke! Det er minst 10 poeng tapt! Kun Newcastle hadde flere uavgjorte med 13.

 

Adebayor var IKKE spilleren som kom flest ganger i offisde. Cisse vant den prisen. Tror dog at Ade kanskje har flere offisdes pr. minutt.

 

Det stod ikke noe om antall stangskudd, men jeg tror nok vi topper den i år også. van Persie har over 15 i treverket i år!

Er det sant at RvPersie har smelt 15 stk i treverket?!

Link to comment
Share on other sites

Kort vurdering av hver enkelt spiller:

 

1 Manuel Almunia: Gjør få store tabber, og glimter ogsåå til tider med gode redninger. Har blitt myue bedre, men fortsatt ikke i klasse med resten av topp 4-keeperne. 7

 

2 Abou Diaby: Hadde noen kamper der han var fantastisk, men hadde også et flertall der han var middels eller under middels. Stabilitet er nøkkelordet hans før neste sesong, og å slå kula (til medspiller) i tide. 5

 

3 Bacary Sagna: Har som regel god kontroll bakover, men har slitt mer offensivt. Blir ofte veldig lett å lese spillet hans, samtidig som innleggene hans har blitt svakere enn i 07/08. 6

 

4 Francesc Fabregas: Slet litt i starten av sesongen, og var på vei til gamle jeg da han ble skadet. Kom tilbake etter skaden, og var en viktig del av at Arsenal sikret 4. plassen. 7

 

5 Kolo Toure: Før jul var han veldig upatent og klossete, men har som resten av laget løftet seg etter jul. Har fortsatt litt igjen før han er helt tilbake der han skal være. 7

 

7 Tomas Rosicky: For få kamper

 

8 Samir Nasri: Har i debutsesongen omtrent vært den fasteste på laget, og har klart overgangen til PL. Spiller jevnt på et høyt nivå og har hatt noen viktige scoringer. Vil allikevel se litt flere scoringer av unggutten neste sesong. 8

 

9 Eduardo: Har spilt lite grunnet skade, og er derfor vanskelig å vurdere. Likevel sier 4 kamper(2 fra start) og 3 mål, sier litt om hvilken måltyv han er. Med flere kamper hadde han fått høyere rating. 6

 

10 William Gallas: Bråkebøtta er "dessverre" per dags dato stallens beste stopper. Har etterhvert også blitt bedre i samarbeidet med Toure. Ville vi vært i minst 1 finale uten han skadet? 7

 

11 Robin Van Persie: Den Arsenal-spilleren med flest mål og assist i år. Har vært lite skadet og viser seg som den klassespilleren vi har ventet på at han skal bli. Har slitt litt i samarbeidet med Adebayor, og trives heller ikke som alenespiss. Kanskje enda bedre neste sesong med Eduardo som makker. 9

 

12 Carlos Vela: Har ikke fått veldig mye spilletid i første sesong i Arsenal. Har likevel fått vist seg endel i Ligacupen og noen innhopp. Viser seg som et stort talent, som det burde satses videre på. 6

 

14 Theo Walcott: Hadde et langt skadeavbrekk midt i sesongen, men har vært god både før og etter skaden. Viser seg å være mer fotballsmart i år, men kunne ønsket meg flere mål fra han. 7

 

15 Denilson: Har vært en nokså fast inventar på årets lag. Til tross for dette storspilleren han skjelden, og har ikke klart å ta over for Flamini. Må uannsett gi creds for jobbingen hans, og han er fortsatt ung. 6

 

16 Aaron Ramsey: Det var knyttet store forventninger til han fra dag en, men har ikke stått til forventningene. Skal ikke gi opp en 18-åringen, men må sies å være en liten skuffelse. 5

 

17 Alex Song: Spilt bra både som stopper og midtstopper, og har tatt store steg fra fjoråret. Blir vanskelig å velge i hvilken posisjon han skal satses på, for han er nesten god nok til å være 1.valg i begge. 7

 

18 Mikael Silvestre: Snaut 10 millioner kroner og erfaren midtstopper, hørtes som musikk i mine ører, men det har etterhvert blitt klart hvorfor ManU kvittet seg med ham. Langt ifra gammel standard. 5

 

19 Jack Wilshere: Scoret som 16-åring sitt første mål på øverste nivå. Var en fast inventar på Ligacup-laget, og toppet det hele med å bli MoM i kampen mot Wigan der han ikke kunne motta champagnen. 7

 

20: Johann Djourou: Har vært den stopperen som har vært nærmest å utfordre Toure/Gallas. Mangler likevel litt før han er på det nivået, selv om han utfyller Gallas/Toure bedre enn de utfyler hverandre. 6

 

21 Lukasz Fabianski: Har hverken bekreftet eller avkreftet sin stilling som et stort keepertalent. Er som oftest god, men er ofte litt på bærtur. Er uerfaren, men burde snart begynne å imponere. 6

 

22 Gael Clichy: Har kun vært en skygge av seg selv denne sesongen. Er vimsete og ubeslutsom, samtidig som innlegge har blitt vesentlig dårligere. Men vi vet at potensialet er stort. 5

 

23 Andrej Arsjavin: Ville vært årets spiller med flere kamper. Har i den tiden han har vært i Arsenal, vært fenomenal. Har blikket for spillet, skuddet, rykket og teknikken, og har fortsatt ikke fått spille fast i sin yndlingsposisjon. Kunne Arsenal nådd lengre med han i CL? 8 (9 med flere kamper)

 

24 Vito Mannone: For få kamper

 

25: Emmanuel Adebayor: Har blitt en usympatisk, selvhøytidlig verdensstjerne som ikke jobber noe for laget. Likevel sier scoringsstatistikken (30 kamper, 16 mål) sitt om hvor god han kan være. 6

 

26 Nicklas Bendtner: Har hatt et aldri så lite gjennombrudd denne sesongen. Har scoret noen viktige mål og er alltid en trussel for motstanderne. Setter alltid fart med ballen, og vil alltid skape noe. 7

 

27 Emmanuel Eboue: Startet sesongen bra, men fikk en knekk med skaden og det påfølgende comebacket mot Wigan. Har løftet seg etter dette og har vært god i slutten av sesongen. Fører ballen veldig bra. 7

 

28 Amaury Bischoff: For få kamper

 

40 Kieran Gibbs: Viser seg som et stort backtalent, og har omtrent vært bedre enn Clichy denne sesongen. Er likevel fortsatt ung og urutinert, og hadde et forferdelig uhell mot ManU i CL. 6

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...