Jump to content

2019.04.07 Everton (B)


Polljen

Recommended Posts

Everton    crest  Everton   v    Arsenal arsenal.png?2016-2017    
Søndag 7. april 2019, kl 15:05, Goodison Park
Premier League, 33. serierunde 
(dette er Arsenals 32. kamp denne sesongen. siden møtet med Wolves i 31. serierunde er utsatt til 24. april grunnet FA-cup)

Kampen vises direkte på TV2 Sport Premium / Sumo

 

Foruten våre tre langtidsskadde spillere så er dette den siste kampen der Torreira er suspendert etter det røde kortet mot Tottenham.
Kos og Xhaka spilte ikke mot Newcastle, Ramsey måtte gå av banen sent i kampen grunnet krampe. Slik jeg tolker signalene fra Arsenal så er sannsynligvis alle tre klare mot Everton.

Vår motstander Everton har tre seire, en uavgjort og ett tap på sine siste fem kamper, deriblant seier over Chelsea og uavgjort mot Liverpool. Arsenal har fire seire og en uavgjort på sine siste fem.

Arsenal viser lovende for for tiden og det er gode grunner for å være optimistisk i forkant av møtet med Everton. Dog er det en statistikk som våre spillere trenger å "ta livet av" nå i sesonginnspurten.
Arsenal har vist en fantastisk hjemmeform denne sesongen med 14 seire, to uavgjorte og ett tap, målforskjellen er på +27. Arsenal er det tredje beste hjemmelaget med snittpoeng på 2.59. Liverpool med 2.75 og Man City med 2.81 snittpoeng ligger foran oss.

Borte derimot så er statistikken mye dårligere. fem seire, fire uavgjorte og fem tap, men minus en i målforskjell sier sitt når det gjelder borteformen. På "bortetabellen" ligger Arsenal pr dato på en 6. plass sett ut fra sine 1.36 snittpoeng (men på tiendeplass sett i antall poeng). Jeg kan også ta med at vi ikke direkte har imponert borte heller i EL, men derimot gjort det meste av jobben hjemme.
Årsaken til at jeg tar frem bortestatistikken er at fem av våre syv resterende kamper i PL denne sesongen skal spilles på bortebane og slik jeg vurderer det så er det også på bortebane vi møter de vanskeligste motstanderne (Everton, Watford, Wolves og Leicester i tillegg til Burnley). Hjemme har vi igjen CP og Brighton som jeg anser som kanskje de "letteste" motstanderne av de vi har igjen.

Når det gjelder backrekken så ser jeg ingen grunn til å gå bort fra trestoppersystemet, noen mener kanskje at dette er et mer defensivt system enn firebackslinjen, jeg er uenig og mener det motsatte i vårt tilfelle. Ikke minst Kolasinac kommer mer til sin rett i et slikt system og jeg ser dette som er mer offensivt system slik Arsenal spiller det.

Når det gjelder laget som bør starte så mener jeg at det sier seg selv og det vil i hovedsak være det samme som har spilt de siste kampene. Jeg tar med "alternative" spillere siden det er tre som potensielt er litt usikre.
 

Leno
Koscielny (Mustafi) - Sokratis - Monreal
AMN     -   Xhaka (Matteo) - Ramsey (Matteo)  -     Kolasinac
Özil
Aubamayang - Lacazette

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

54 minutes ago, Marius- said:

Er ikke torreira bedre enn Matteo? 

Som jeg skrev langt oppe i min innledning så er Torreira suspendert i denne kampen. Som du muligens husker 😜 så pådro Torreira seg et direkte rødt kort mot tottene og selv om det er lenge siden den kampen ble spilt så har vi p.g.a. landslagspausen kun spilt to PL-kamper siden den gang. Torreira er tilbake mot Napoli på torsdag (om en uke) og mot Watford i PL den påfølgende mandag.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke for mye Poljen, stå på. Håper Kos er klar. Mustafi roter det til alt for ofte og har gjort det over lang til. Har han noen framtid hos oss ?, av det jeg har sett så mener jeg nei. Skadefri Kos og Sok holder meget høyt nivå. Utrolig fart i begge 2.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Ben Elfen said:

Nå får vi se om Unai tar til vettet og starter Özil i en bortekamp. Dersom han ikke fjør det og vi taper lover jeg å gå berserk her inne

Derimot om han starter og vi taper, mens han spiller dritt skal du vel ikke si ett kvekk ;)

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Marius- said:

Derimot om han starter og vi taper, mens han spiller dritt skal du vel ikke si ett kvekk ;)

Ikke om situasjonen rundt ham dersom han spiller bra. Det har du helt rett i. Selv du som er en svoren anti BE må vel innrømme at vi har tatt oss betraktelig opp etter at Uani skjønte at han hadde driti på leggen og hentet Özil tilbake i varmen?

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at Øzil har spilt seg opp etter en lengre periode hvor han ble plassert på benk. Det var vel egentlig velfortjent for i en periode var han langt unna det vi vet han kan prestere. Sånn var det mer eller  mindre i de to siste sesongene under Wenger også , men Wenger ga Øzil klippekort.  I den perioden som kommer nå så får vi tøffe kamper. Det betyr at alle må brette opp ermene. Gjør vi ikke det mot Everton , Watford , Wolve etc så er det stor sannsynlighet for at vi taper de kampene. 

Da gjenstår det å se om Emery stoler på Øzil i så måte. 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...