Jump to content

2016.01.24 Chelsea


Polljen

Recommended Posts

Dette var kampen der vi skulle vise at vi har det som skal til for å vinne dette, så dummer vår mest erfarne spiller seg regelrett ut...

 

Dette er slett ikke kroken på noen dør for å vinne tittelen, men vi gjør det som vanlig vanskelig for oss selv. Som vanlig...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Chelsea er rett og slett ræva i dag, men det holder mot Arsenal det. Vi klarer jo faen ikke å score mål.

 

Lyspunktet i dag er Alexis. Bellerin er også god. Monreal minus en liten blemme hvor han ikke var raskt nok oppi Ivanovic var også veldig god.

 

Ramsey og Flamini er et katastrofepar. Klarer ikke Elneny å danke ut en av de så skjønner jeg ikke vitsen med å kjøpe han.

Ellers er også Campbell > Walcott på begge kanter. Walcott klarer kun å spille spiss som jeg har nevnt tidligere. Etter Giroud ble tatt av etter Mertesacker sitt røde kort så var han en liten periode alene på topp. Var faktisk den eneste perioden i kampen hvor han så brukbar ut. Etter han gikk ned på venstre igjen fikk han til nada. Det samme på høyre.

 

Vi hadde fortjent et poeng i dag forøvrig, men herregud som vi ødelegger for oss selv.

 

Edit:

 

Laget jeg vil se i neste kamp forøvrig: (Hvis Rosicky er tilgjengelig selvfølgelig. Spilte jo U21 kamp her om dagen hvertfall.)

 

Cech

Bellerin - Gabriel - Koscielny - Monreal

Elneny - Rosicky

Campbell - Özil - Alexis

Giroud

Walcott, Ramsey og Flamini fortjener alle benken. De var virkelig tragiske i dag. Og minus Flamini (som har vært grei i en periode) så har de to andre gutta vært pissdårlige i en god periode nå. Walcott har ikke prestert noe siden han scoret mot City for et par måneder siden. Det er ikke godt nok!

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ikke så mye å skrive om denne kampen, men det er snart på tide at Wenger tar tak i alle de unødvendige og ofte uprovoserte balltapene som Arsenal viser i kamp etter kamp.

 

-----------------

 

Vi er egentlig heldige denne helgen i og med at vår antatt største rival (CIty) også avgir poeng, og siden femtelaget (United) også roter seg bort så er heldigvis veien til å falle ut av topp fire fremdeles et stykke unna.

Link to comment
Share on other sites

 

Laget jeg vil se i neste kamp forøvrig:

 

Cech

Bellerin - Gabriel - Koscielny - Monreal

Elneny - Rosicky

Campbell - Özil - Alexis

Giroud

Walcott, Ramsey og Flamini fortjener alle benken. De var virkelig tragiske i dag. Og minus Flamini (som har vært grei i en periode) så har de to andre gutta vært pissdårlige i en god periode nå. Walcott har ikke prestert noe siden han scoret mot City for et par måneder siden. Det er ikke godt nok!

 

Jeg er ikke så uenig i ditt uttak (er dog usikker på Rosicky), men p.g.a. av motstander og spilleprogram den uken så bør kanskje en spiller eller to få hvile, antar også at Ospina står i mål.

 

Neste kamp er mot Burnley i FA-cupen og selv om det er et lag høyt i Championship så vil jeg vurdere å "hvile" ett par spillere til.

Etter den kampen (på lørdag) så skal vi i ligaen møte Southampton (på tirsdag) og Bournemouth påfølgende søndag.

 

Mitt forslag til de elleve som skal starte mot Burnley venter jeg dog med til kamptråden som blir laget onsdag/torsdag :proud:

Link to comment
Share on other sites

3 poeng tapt mot en av lagene som "alltid" slår oss. Gabriel inn for Mertesacker bør ikke bli et stort tap, brasilianeren gjør det alltid bra for oss.

Vi har 2 poeng på siste 3 og må begynne å skjerpe oss, nå er det på tide med et "enklere" kampprogram igjen og med Alexis tilbake er vi klart styrket.

Coquelin er også tilbake i full trening, jeg mistet troen på seriegull når vi spilte uavgjort mot Stoke, men City snubler også og vi har snart tilbake våre viktigste så det er klart det er mulig.

 

Forøvrig hadde Ox et greit innhopp i dag, i det siste har han spilt så dårlig at jeg har vurdert å slå på temaet til Benny Hill når han har spilt, men i dag gjorde han mye bra.

Syns også kritikken mot Theo er noe ufortjent, han hadde ingen god kamp, men fikk ekstremt vanskelige forhold og lite å jobbe med.

Syns Flamini var dårlig i dag, snur ræva til og lar Chelsea passere, unødvendig gult kort får han også.

 

I dag føler jeg gutta var litt for "på", Koscielny spilte bra, men kunne fort laget straffe mens Mertesacker gjorde feil når han gikk for å hindre baklengs og tok rødt (det var tid nok til å ta igjen selv om de hadde scoret, men når vi var 10 ble det vanskeligere).

Link to comment
Share on other sites

Utrolig skuffende forestilling, Mertesacker viser igjen at farten ikke er helt på topp, merkelig at han 1/10-del før han takler vender hodet bort og ser på linjemannen... Gabriel hadde vel løpt opp Costa lett. Er jo ikke tvil om at Mertesacker er vårt svake punkt i forsvar og mange som legger opp spillet rundt han og den vake farten hans.

 

Ellers er jo det offensive spillet til Arsenal tannløst for tiden, bevegelsene til spillerne stemmer ikke sammen og vi er jo totalt ufarlige framover. Får håpe at med Sanchez tilbake at vi kan finne tilbake til litt god og stabil form at vi kan plukke noen poeng, vier jo heldigvis ikke hektet av i tetkampen selv om vi taper. Her jo helt kokos denne sesongenm ed tanke på tabellsituasjonen...

Link to comment
Share on other sites

Tja. Første kortet til Mertesacker på 57 kamper eller noe.

 

Syntes personlig han er vår beste midtstopper fortsatt jeg. Gjør ekstremt få feil og er som regel alltid veldig solid. Midtbanen vår feilet han totalt i går med absolutt null press på ballfører og dårlig posisjonering. At Wenger med en slik midtbane velger å starte Mertesacker var kanskje et feilvalg, men generelt sett så er det ekstremt få feil denne mannen gjør.

 

At han blir uthengt på denne måten etter en feil er i mine øyne latterlig. I motsetning til Koscielny (eller alles nye favoritt Gabriel) som konstant gjør idiotiske feil, men som blir tilgitt før dagen er omme. Senest mot Stoke hvis noen vil bli minnet på det?

 

Mertesacker har vært vår beste midtstopper siden han kom i 2011. Og da som nå så sa folk at han ikke var god nok. Han var for treig og keitete. Ikke klarte han tempoet i England heller. Merkelig det mtp. at forsvaret vårt med han er betydelig mer solid enn uten han. For å ikke snakke om evnen hans til å spille ut fra de bakre rekkene.

 

Jeg er glad BFG får hvile i neste kamp da han har spilt mye denne sesongen, men jeg forventer at han leder laget ut igjen til neste PL kamp. Pdd. så er vi et langt bedre lag med han på banen enn uten.

 

Edit:

 

https://twitter.com/LGAmbrose/status/691672756887359488

 

Ta en titt på hvorfor jeg var så forbanna oppgitt over midtbanen i går og særlig da Flamini. Ekstremt dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo dessverre ikke hatt en fungerende midtbane på mange uker. Savnet etter Cazorla og Coquelin er gedigent. Konstellasjonen med Ramsey og Flamini fungerer rett og slett ikke i det hele tatt. Jeg håper Wenger bruker helgen til å prøve seg frem med en Coq/Rosicky/Elneny sammensetning, og rett og slett plasserer Ramsey på benken i en periode. Pr nå er ikke Ramsey i nærheten av en skadefri(haha, ja den gang det skjer) førsteelver i Arsenal. Og Le Coq, herregud så godt det skal bli å få han tilbake...

Link to comment
Share on other sites

At han blir uthengt på denne måten etter en feil er i mine øyne latterlig. I motsetning til Koscielny (eller alles nye favoritt Gabriel) som konstant gjør idiotiske feil, men som blir tilgitt før dagen er omme. Senest mot Stoke hvis noen vil bli minnet på det?

Tja, vanligvis er jeg fan av stoppertypen som ikke gjør feil kontra de som er raske og sterke nok til å rydde opp igjen etter seg selv, men med AW som manager kommer vi så og si aldri til å gå til kamper med lavt tempo og dyp forsvarsfirer mener jeg at farten vil kompensere for en del av forståelsen. Når Coquelin er ute i tillegg sliter han naturlig nok mer i spillet, med tanke på at Coquelin ofte dekker inn til Bellerin og at de to sammen gjør at svakheten med Mertesackers fart ofte blir dekket mer over.

 

Mertesacker er definitivt en strålende stopper, men han har svakheter og når resten av laget ikke klarer å dekke hans svakheter (Som du halvveis påpeker, første bud er at noen må presse ballfører) vil han falle gjennom. Kan på ingen måte laste han for tapet, han tok en beslutning om at det beste var å prøve på en takling, feilvurderte og fikk rødt kort på et ugunstig tidspunkt (er det 0-0 og 85. minutt ville det vært en bedre avgjørelse).

 

Gabriel er heller ikke noen komplett stopper og er enda ikke overbevist om at han er den perfekte makkeren til Koscielny (som forøvrig har igjen 3-4 år på toppnivå før farta forsvinner, 85% av stopperspillet hans er basert på å løpe opp farer og å bryte motstandernes oppspill, han har ikke fotballhjernen til Per). Har også forståelse for at AW valgte Mertesacker til kampen mot Costa, uavhengig av hvordan han så for seg at kampbildet ville bli.

 

Med Mertesacker/Terry/Vidic forsvinner de siste virkelige stoppertitanene, de var aldri raske og aldri ekstremt bra tekniske, men de ledet lagene sine på en eksemplarisk måte og leste spillet som ingen andre. I en fotballverden da de beste lagene er avhengig av å ha fart over hele bana for å opprettholde det høye presset tror jeg denne rollen vil "dø ut" slik som "måltyv-rollen" gjorde.

 

Kritikken min har heller aldri vært mot Mertesacker som gjør det helt utrolig ut i fra forutsetningene, men når man ser på hvordan topplagene i Europa spiller (og hvordan vi selv spilte når vi var et av de, med Sol og Kolo som stoppepar) er det få av dem som har plass til en "treig" stopper. (Pique er vel eneste unntaket fra de klubbene jeg regner som topp 4 i verden).

Jeg tror ikke vi kommer til å vinne et seriemesterskap med Mertesacker som fast stopper, ikke fordi jeg mener han er noe annet enn en strålende forsvarsspiller, men fordi måten vi spiller på er ekstremt ugunstig i forhold til hans kvaliteter. Har vel skrevet dette et par ganger tidligere her; men Mertesacker hadde passet ekstremt bra i et Mourinho-system der lagene ofte ligger dypere og setter inn presset lavere i banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes på ingen måte at Gabriel har gjort seg bort, når han lærer seg kommunikasjon på engelsk blir han bedre. Synes han imponerer selv om han kun spiller sporadisk, noe som er svært vanskelig.

 

Mot Chelsea var han og kos en dobbel dose brutalitet og fart. Derfor mener jeg han burde spilles inn i laget fremover. Problemet til per bortsett fra farten er at han er så ufattelig passiv og lite aggressiv, noe som har ført til uhorvelige mye avslutninger i mot.

Til tider er han veldig bra, ekstremt posisjonsterk. Men jeg grøsser med tanke på han mot neymar og co..

Link to comment
Share on other sites

 

At han blir uthengt på denne måten etter en feil er i mine øyne latterlig. I motsetning til Koscielny (eller alles nye favoritt Gabriel) som konstant gjør idiotiske feil, men som blir tilgitt før dagen er omme. Senest mot Stoke hvis noen vil bli minnet på det?

 

 

At Per blir uthengt p.g.a. EN feil er en beskrivelse jeg er uenig i (jeg er vel uenig i at han blir uthengt idet hele tatt).

 

Joda, det er nok flere av oss som kritiserer Per for taklingen og "vurderingen" han gjorde i den situasjonen og det er også riktig at flere av oss påpeker områder der vi mener han har sine svakheter, men jeg synes ikke det er større grunn til å kalle det en uthenging en de kommentarene som kommer mot en del andre spillere (også av de her som "forsvarer" Per).

 

Jeg er helt enig med deg i at også Kos (fremdeles) gjør idiotiske feil og sett gjennom "Arsenal-karrieren" så har nok Kos gjort flere og mer "idiotiske" feil enn Per. Personlig så kan jeg ikke se at vi har vanskeligere med å tilgi Per enn Kos sånn generelt, men det blir feil å eventuelt bruke konkret kritikk av Per sine kvaliteter (som f.eks. fart) som et eksempel på "manglende tilgivelse". Det har jo kommet noen ganske sterke gloser mot Kos gjennom hans tid i klubben også. Sterk kritikk mot enkeltspillere er noe som kommer fra de fleste av oss (også fra deg Stefan) og det er mye av den kritikken som kommer fra flere (også fra deg) som jeg er fullstendig enig i og der ordlyden er sterkere enn den som kommer mot Per. Er det også "uthenging"? Nei ikke pr min definisjon. Jeg har nok også mine "favorittspillere" i Arsenal, men selv om de i enkelte tilfeller får harde ord mot seg (der jeg av og til er uenig i kritikken) så skal det mye til før jeg vil påstå at de blir uthengt.

 

Når det gjelder Per v Gabriel så er det godt mulig at vår nye stopper kanskje ikke er like god som vår aldrende BFG, men vi har egentlig ikke fått sett så altfor mye av Gabriel og har han spilt så har det ofte vært sammen med Per. Vi får vel nå se i de kommende tre kampene om hvordan Gabriel fungerer sammen med vår franske stopper.

 

Når Per etterhvert må gi fra seg rollen som et førstevalg, uavhengig om det er etter denne sesongen (som undertegnede har ønsket i flere innlegg) eller om han holder koken som et førstevalg ennå lenger, så må vi ha et godt alternativ klar til å ta over når det skjer. Om det er Gabriel får tiden vise, men vi trenger å se mer av han sammen med Kos i midtforsvaret før det kan besvares. Jeg er ikke fremmed for at vi kanskje bør hente inn en ny solid midtstopper til å erstatte Mertesacker.

 

Jeg ser ikke noen grunn til ikke å forsatt komme med kritiske kommentarer til Per, akkurat som til enhver annen spiller, der jeg mener det er riktig (selv om jeg aksepterer at min fotballfaglige bakgrunn kanskje står tilbake for enkelte andre). Men jeg klarer ikke å se at de kommentarene som har kommet her på forumet mot Per etter denne kampen er å "henge" ut vår tyske sympatiske midtstopper.

Link to comment
Share on other sites

 

At Per blir uthengt p.g.a. EN feil er en beskrivelse jeg er uenig i (jeg er vel uenig i at han blir uthengt idet hele tatt).

 

Joda, det er nok flere av oss som kritiserer Per for taklingen og "vurderingen" han gjorde i den situasjonen og det er også riktig at flere av oss påpeker områder der vi mener han har sine svakheter, men jeg synes ikke det er større grunn til å kalle det en uthenging en de kommentarene som kommer mot en del andre spillere (også av de her som "forsvarer" Per).

 

Jeg er helt enig med deg i at også Kos (fremdeles) gjør idiotiske feil og sett gjennom "Arsenal-karrieren" så har nok Kos gjort flere og mer "idiotiske" feil enn Per. Personlig så kan jeg ikke se at vi har vanskeligere med å tilgi Per enn Kos sånn generelt, men det blir feil å eventuelt bruke konkret kritikk av Per sine kvaliteter (som f.eks. fart) som et eksempel på "manglende tilgivelse". Det har jo kommet noen ganske sterke gloser mot Kos gjennom hans tid i klubben også. Sterk kritikk mot enkeltspillere er noe som kommer fra de fleste av oss (også fra deg Stefan) og det er mye av den kritikken som kommer fra flere (også fra deg) som jeg er fullstendig enig i og der ordlyden er sterkere enn den som kommer mot Per. Er det også "uthenging"? Nei ikke pr min definisjon. Jeg har nok også mine "favorittspillere" i Arsenal, men selv om de i enkelte tilfeller får harde ord mot seg (der jeg av og til er uenig i kritikken) så skal det mye til før jeg vil påstå at de blir uthengt.

 

Når det gjelder Per v Gabriel så er det godt mulig at vår nye stopper kanskje ikke er like god som vår aldrende BFG, men vi har egentlig ikke fått sett så altfor mye av Gabriel og har han spilt så har det ofte vært sammen med Per. Vi får vel nå se i de kommende tre kampene om hvordan Gabriel fungerer sammen med vår franske stopper.

 

Når Per etterhvert må gi fra seg rollen som et førstevalg, uavhengig om det er etter denne sesongen (som undertegnede har ønsket i flere innlegg) eller om han holder koken som et førstevalg ennå lenger, så må vi ha et godt alternativ klar til å ta over når det skjer. Om det er Gabriel får tiden vise, men vi trenger å se mer av han sammen med Kos i midtforsvaret før det kan besvares. Jeg er ikke fremmed for at vi kanskje bør hente inn en ny solid midtstopper til å erstatte Mertesacker.

 

Jeg ser ikke noen grunn til ikke å forsatt komme med kritiske kommentarer til Per, akkurat som til enhver annen spiller, der jeg mener det er riktig (selv om jeg aksepterer at min fotballfaglige bakgrunn kanskje står tilbake for enkelte andre). Men jeg klarer ikke å se at de kommentarene som har kommet her på forumet mot Per etter denne kampen er å "henge" ut vår tyske sympatiske midtstopper.

 

Spot on!

Link to comment
Share on other sites

Tja. Første kortet til Mertesacker på 57 kamper eller noe.

 

Syntes personlig han er vår beste midtstopper fortsatt jeg. Gjør ekstremt få feil og er som regel alltid veldig solid. Midtbanen vår feilet han totalt i går med absolutt null press på ballfører og dårlig posisjonering. At Wenger med en slik midtbane velger å starte Mertesacker var kanskje et feilvalg, men generelt sett så er det ekstremt få feil denne mannen gjør.

 

At han blir uthengt på denne måten etter en feil er i mine øyne latterlig. I motsetning til Koscielny (eller alles nye favoritt Gabriel) som konstant gjør idiotiske feil, men som blir tilgitt før dagen er omme. Senest mot Stoke hvis noen vil bli minnet på det?

 

Mertesacker har vært vår beste midtstopper siden han kom i 2011. Og da som nå så sa folk at han ikke var god nok. Han var for treig og keitete. Ikke klarte han tempoet i England heller. Merkelig det mtp. at forsvaret vårt med han er betydelig mer solid enn uten han. For å ikke snakke om evnen hans til å spille ut fra de bakre rekkene.

 

Jeg er glad BFG får hvile i neste kamp da han har spilt mye denne sesongen, men jeg forventer at han leder laget ut igjen til neste PL kamp. Pdd. så er vi et langt bedre lag med han på banen enn uten.

 

Edit:

 

https://twitter.com/LGAmbrose/status/691672756887359488

 

Ta en titt på hvorfor jeg var så forbanna oppgitt over midtbanen i går og særlig da Flamini. Ekstremt dårlig.

Dette er et veldig godt innlegg Stefan, men jeg syns du tar litt feil på et område.

 

Du antyder at Mertesacker, som er vår klart beste stopper, ikke burde spille kampen med tanke på midtbanen vi stilte med. Der er vi uenige. En frisk Mertesacker skal starte for oss. Han blir ikke bare sviktet av midtbanen når det ender med utvisning, men det verste "sviket" står Koscielny får. Nær sagt som vanlig. Det er kun en Chelseaspiller på topp og Koscielny klarer å oppheve offsiden med flere meter. Det er bare sørgelig å se på.

 

Gabriel får jo mye skryt her på forumet. Fint det, jeg liker han og tror og håper han utkonkurrerer Koscielny i nær framtid. Men, når Chelsea scorer, så sover han. Det var bare trist å se han der.

 

Koscielny, manges yndling, burde ha fått straffe mot seg når han takler Fabregas. Jeg syns han gjør stygge feil i kamp etter kamp og jeg håper virkelig at Wenger benker han hvis han fortsetter sånn. En stopper som sprer usikkerhet i kamp etter kamp skal benkes. Nå minner Koscielny meg mer og mer om Kolo Toure. Masse fart og action, men små eller store tabber hver eneste kamp. Mellom tabbene så ser de virkelig gode ut, begge to...

Link to comment
Share on other sites

 

Mitt tilsvar går ikke så mye på det som skjedde mot Chelsea på søndag, men går mer på mitt subjektive inntrykk over tid.

 

Jeg er helt enig i at Koscielny gjør feil og kanskje for mange av de. Jeg er også enig i at Gabriel har gjort feil i enkelte av de kampene han har fått spilt. Men jeg synes du er noe "unyansert" i din kommentar når du kritiserer, Kos, Gabriel og midtbanen, men samtidig tilsynelatende ikke finner noen grunn til å nevne at Mertesacker også gjør sine feil til tider.

 

Hvis vi hadde analysert tabbene som er gjort av vårt midtforsvar gjennom tid så er jeg overbevist om at alle våre midtstoppere har gjort "fatale" feil (inklusive Mertesacker) som har tapt poeng eller kamper for Arsenal.

 

Når det gjelder Gabriel så er jeg nok en av de som ønsker å se mer av Gabriel. Dette skyldes flere grunner, men først og fremst siden vi har tre relativt gode midtstoppere og med et relativt hardt kampprogram så mener jeg at en viss rotering vil være forebyggende enkelte av de skadeproblemene vi har hatt. For meg er det viktig å ha tre gode midtstoppere og det betinger at også "backupen" får kamptrening. Jeg er enig i at Gabriel må ta noe av ansvaret for Chelsea sitt mål, men igjen så mener jeg at kamptrening er et godt utgangspunkt for å gjøre en bedre jobb, Når det gjelder Gabriels fremtid og om han er den som skal bli en av de "faste" stopperne på sikt så kan han kanskje det, men det får tiden vise. Uansett så ønsker jeg å se mer av Gabriels potensiale.

 

Jeg skal selvsagt innrømme at jeg nok er en av de som ikke er like imponert av det Mertesacker viser eller hans potensiale i kommende sesonger, som det du gjør, men det betyr selvsagt ikke at jeg mener at han er "elendig" og de to andre er "fantastiske"

Link to comment
Share on other sites

Tror de fleste er enige i at Kos er vår beste stopper med høyeste nivå p.d.d. At han også gjør feil viser seg godt på banen.

Bak Kos har vi en Gabriel som ikke har fått spille fast og dermed ikke fått vist seg frem ennå. Vi har en Per som ikke har alderen på sin side, og som til tross for elendig fart posisjonerer seg godt. Bak disse 3 er det skralle saker. I sommer bør vi ha en god midtstopper inn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...