Jump to content

2015.03.14 West Ham United


Polljen

Recommended Posts

Arsenal arsenal.png?2012-13 westhamunited.png?2012-13 West Ham United

Lørdag 14. mars 2015, kl. 16:00, Emirates Stadium

Premier League

Kampen vises direkte på TV2 Sport Premium/Sumo

(Av praktiske grunner så må jeg dessverre starte denne tråden vel tidlig i forhold til kampdag, så alle oppdateringer når det gjelder skadesituasjon er ikke klar på dette tidspunktet)

Denne kampen etterfølges av to vanskelige bortekamper, Monaco (tirsdag) og Newcastle (lørdag), så enkelte nøkkelspillere burde kanskje få hvile litt.

OX gikk ut med skade (strekk) mot United og jeg antar at han blir ute noen kamper fremover, ellers så tviler jeg på at det er noen store endringer når det gjelder tilgjengelige spillere.

West Ham er ikke en enkel motstander, men de har hatt en dalende formkurve etter en strålende start på sesongen så vi bør ha et godt nok lag selv om enkelte spillere hviles.

(her velger jeg å "hvile" spillere som Per, Cazorla, Sanchez og Giroud)

Hvem skal så starte kampen? Tja jeg bommer nok som vanlig, men her er ett forslag:

Ospina

Bellerin - Chambers - Kos - Monreal

Ramsey - Coq

Walcott - Özil - Rosicky

Welbeck

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

 

OX gikk ut med skade (strekk) mot United og jeg antar at han blir ute noen kamper fremover, ellers så tviler jeg på at det er noen store endringer når det gjelder tilgjengelige spillere.

 

Ox skal være ute en måned så går altså glipp av både returen mot Monaco og kampen mot Liverpool. Ellers skal Wilshere være tilbake i troppen, men er vel lite trolig at han starter. Synd, men blir vanskelig å få plass til Santi med Ramsey tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Ox skal være ute en måned så går altså glipp av både returen mot Monaco og kampen mot Liverpool. Ellers skal Wilshere være tilbake i troppen, men er vel lite trolig at han starter. Synd, men blir vanskelig å få plass til Santi med Ramsey tilbake.

Santi har vært vår beste spiller siden jul, at han skal starte på bekostning av ramsey er det ikke en eneste tvil om, med mindre wenger vil spare han til Monaco.

Link to comment
Share on other sites

 

Ospina

Bellerin - Chambers - Kos - Monreal

Ramsey - Coq

Walcott - Özil - Rosicky

Welbeck

 

 

Tipper Per starter istedenfor Chambers og at Theo ikke får starte (Tipper Welbeck på kant og Giroud på topp) ellers mener jeg laget ser greit ut.

Link to comment
Share on other sites

Santi har vært vår beste spiller etter jul ja, jeg forstår ikke helt hvorfor en rusten og til nå dårlig Ramsey skal rett inn og ta plassen hans. Det er helt fint at de avlaster hverandre der feks Ramsey spiller siste 20-30 i enkelte kamper, men for meg er det ingen tvil: Vi må ha vår fotraske brilliant på midten. Han har spillt bra sammen med Coq også.

 

Ospina

Bellerin - Per - Kos - Gibbs

Santi - Coq

Walcott - Özil - Sanchez

Giroud

Link to comment
Share on other sites

Vil helst se Santi selv. Synes bare det virker som at Wenger gir Ramsey/Wilshere førstepri så fort de er skadefrie..

 

Dette har vel handlet om at Santi aldri har blitt ansett som et reellt alternativ i den rollen, før denne sesongen. Jeg er imidlertid enig i at Wenger tidligere i for stor grad har dyttet begge to inn i samme ellever, de få gangene begge har vært skadefrie. Særlig Wilshere føler jeg ikke har funnet en definert rolle i Arsenal, etter kjempesesongen hans i 2010/11. Og jeg synes han ofte forstyrrer balansen på midten når han spiller, ved å gjøre feil valg med ball. Veldig ofte løper han inn i blindgater, og prøver å tråkle seg gjennom trange områder. Han virker i det hele tatt utålmodig. Her er ligger vel den største forskjellen på ham og Santi. Sistnevnte gjør kloke valg med ball og beveger seg inn i de rette rommene. I tillegg er han mer disiplinert defensivt, selv om han mangler litt på fysikken for å mestre denne rollen på det nivået Wilshere har potensial til å gjøre.

 

Litt avsporing, men en interessant debatt.

Link to comment
Share on other sites

Santi har vært vår beste spiller etter jul ja, jeg forstår ikke helt hvorfor en rusten og til nå dårlig Ramsey skal rett inn og ta plassen hans.

Jeg er helt enig når det gjelder vurderingen av Santi v Ramsey, når jeg valgte "å sette ut" Santi Cazorla så er det som sagt kun begrunnet i de to tøffe påfølgende bortekampene og hvis nøkkelspillere skal hviles så er dette kampen å gjøre det i. Det samme gjelder de andre jeg har "satt ut" :-)
Link to comment
Share on other sites

Det er to forskjellige løsninger jeg kunne tenkt meg fremover på banen. Ellers vil jeg si Ospina og forsvaret er bankers. Coq og Santi skal selvfølgelig starte sammen om ikke Wenger ser på trening at en av dem kan trenge en liten pause.

 

Alt. 1;

Welbeck-Özil-Sanchez

Giroud

 

Alt. 2;

Ramsey-Özil-Sanchez

Welbeck

Link to comment
Share on other sites

Vil absolutt ikke se Ramsey på kanten. Nei, nei og atter nei. Husker hvordan selvtilliten hans bare dalte sist gang. Vil ikke se det igjen.

 

Ser gjerne dette laget her selv:

 

Ospina

Bellerin - Chambers - Koscielny - Monreal

Coquelin - Ramsey

Walcott - Cazorla - Alexis

Giroud

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg høres ut som et veldig naivt argument Stefan. At det liksom skulle være kun det at han ble plassert på vingen som gjorde at han mistet selvtilliten. Det var uten tvil flere faktorer som spilte inn. Feks skadesituasjonen, dårlig flyt/form på laget, motstandere, antall kamper osv. At han skal miste alt av selvtillit av å få et par kamper på vingen nå som vi har en ganske bra resultatrekke tror jeg ingenting på. At han trenger kamptrening er også ganske klart og jeg tror det vil kunne hjelpe ham, uten å ødelegge rytmen i laget, å la han få en kamp eller to på vingen før han får sjansen sentralt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg høres ut som et veldig naivt argument Stefan. At det liksom skulle være kun det at han ble plassert på vingen som gjorde at han mistet selvtilliten. Det var uten tvil flere faktorer som spilte inn. Feks skadesituasjonen, dårlig flyt/form på laget, motstandere, antall kamper osv. At han skal miste alt av selvtillit av å få et par kamper på vingen nå som vi har en ganske bra resultatrekke tror jeg ingenting på. At han trenger kamptrening er også ganske klart og jeg tror det vil kunne hjelpe ham, uten å ødelegge rytmen i laget, å la han få en kamp eller to på vingen før han får sjansen sentralt igjen.

 

Han ble plassert på vingen etter å ha vist god form i starten av sesongen i 2012/13 sesongen. Deretter så fikk han et par-tre kamper til på kanten før han kom i en helt katastrofalt dårlig form. Han slet ikke med skader i den perioden heller så at det skyldtes skader stemmer ikke. Han hadde en god kamp mot City på kanten og et godt innhopp mot Marseille i den påfølgende kampen hvor han scoret et mål før det sa stopp. Etter dette så var omtrent alt han gjorde feil og selvtilliten hans var på null.

Glemmer aldri den kampen mot Everton når han fikk sjansen sentralt og mistet ballen sikkert 10 ganger inne på egen banehalvdel i første omgang alene. Tok han rundt 3 måneder å få bygd opp selvtillit igjen etter dette og før han startet igjen mot West Ham når Arteta var utilgjengelig. Siden da har ikke Ramsey spilt på kanten. Og det i mine øyne av god grunn.

 

Ellers syntes jeg det er litt ironisk at du kaller det naivt av meg å tro at Ramsey kanskje vil få en knekk av å bli plassert ute på kanten igjen, men samtidig så tror du at det ikke vil ødelegge rytmen i laget av å ha Ramsey på kanten. Er en ganske vesentlig forskjell å ha en sentral midtbanespiller ute på kanten kontra spillere som Özil, Sanchez, Walcott og Chamberlain. Det ville nok gjort ting ganske så annerledes for balansen i laget.

 

Jeg har ingen problemer med å tro at Ramsey er såpass dyktig at han fint klarer å spille på sentral midtbane hjemme mot West Ham uten å ødelegge rytmen i laget. Skulle tro at han hadde vært ute lenge når du prater om å plassere han på kanten i noen kamper for å bygge opp kamptrening. Han kom inn etter 51 minutter mot United på mandag og holdt helt klart nivået da. Så skjønner virkelig ikke problemstillingen ved å la han spille sentralt hvor han helt klart er best.

Link to comment
Share on other sites

@Stefan; Det var ikke nødvendigvis skader på Ramsey jeg tenkte på, men skader på andre offensive spillere som kunne gjort jobben lettere for ham.

Når vi har "alle" de offensive spillerne i relativt god form(med unntak av Ox og Walcott av forskjellige årsaker) vil det absolutt ikke få noe særlig å si for resten av laget. Litt selvfølgelig, siden han er en annen spillertype enn feks de to nevnte, men ikke nok til at jeg tror verken han eller laget vil ta skade av å la ham starte en eller to kamper der.

 

Selvfølgelig vil vi ha ham sentralt i lengden, men når Cazorla og Coq har spilt såpass bra sammen sentralt der vil det bety mer for balansen i laget å bryte opp de to, enn om en halvrusten spiller får et par kamper fra start på vingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ha lyst til å se Walcott-Özil-Alexis på banen samtidig for å se hvordan det fungerer, om det blir så hazard defensivt som mange frykter.

Jeg er helt klart for det, men å begynne å bruke de tre sammen mot United borte (spesielt med Alexis i dårlig form og Theo med lite kamptrening var jeg i mot).

Kunne kanskje gitt Theo noen minutter mot West Ham og kjørt inn alle tre mot Monaco..

Link to comment
Share on other sites

En ørliten oppdatering av skadeoppdateringen som ble gitt i startposten: (oppdaterte skadesituasjoner 13. mars på arsenal.com)

Flamini er i trening og kan kanskje være i troppen på Lørdag. Gabriel vil bli tilgjengelig i løpet av kommende uke. For Wilshere så går det fremover, men han er ennå ikke tilbake i trening. Arteta er i full trening og er sannsynligvis tilbake innen tre uker. OX er ute tre til fire uker.

 

Når det gjelder Debuchy, Diaby og Gnabry så er det ingen nye skadeoppdateringer.

 

Litt OT (kanskje) men Wenger opplyser at Bellerin vil bli tilbudt ny kontrakt, og på spørsmål om det vil ha virkning på Jenkinsons framtid i klubben er svaret: "At the moment in my head, no."

Link to comment
Share on other sites

Wilshere ble det sagt dager på, ikke uker. Klok av erfaring regnet jeg ett par uker noe som kan vise seg stemme (9 dager siden dette nå ble sagt). En sikkert ubetydelig notis for mange, men ofte er det fryktelig optimistiske prognoser som (litt for?) tidlig formidles ut, de pleier somregel aldri stemme.

Link to comment
Share on other sites

Wilshere ble det sagt dager på, ikke uker. Klok av erfaring regnet jeg ett par uker noe som kan vise seg stemme (9 dager siden dette nå ble sagt). En sikkert ubetydelig notis for mange, men ofte er det fryktelig optimistiske prognoser som (litt for?) tidlig formidles ut, de pleier somregel aldri stemme.

Jeg er enig i at mange prognoser er vel "positive" og at forskjellen mellom antatt fravær og reellt fravær spriker litt for ofte. Det er selvsagt ikke lett å spå hver enkelt skadetilfelle, og det hender også en sjelden gang at spillere er klare raskere enn det som var antatt, men jeg er enig i at mange av prognosene kunne vært litt mer "realistiske".

 

Når det gjelder Wilshere så tolker jeg det som at fraværet denne gangen nok er nærmere 3-4 uker enn ett par uker.

Sitat Wenger: "I don’t know how long it will be before he returns because we have to respect the progression of his training. The international break will come too soon for him."

 

Den internasjonale pausen starter etter kampen mot Newcastle om en uke, og kanskje er han klar til første kamp etter pausen 4. april, men jeg blir ikke forbauset om det går enda litt lenger tid,

Link to comment
Share on other sites

26 feb kom beskjeden om å fjerne ett par skruer i benet. Det skulle ikke være uker men ett par dager. Så sier Wenger 3 mars at igjen det var snakk om noen få dager. Nå er det tydeligvis lenger igjen, siden han ikke har vært klar siden, og ikke ser ut til å bli klar igjen med det første.

 

Noe rår man ikke over, men virker som sagt som man ofte er altfor optimistiske.

Link to comment
Share on other sites

@Arsenal: #Arsenal team to play West Ham: Ospina, Chambers, Mertesacker, Koscielny, Monreal, Coquelin, Ramsey, Walcott, Özil, Alexis, Giroud #AFCvWHU

 

 

Da ble det Ramsey rett inn, usikker på den gitt. Ellers ganske forventet, chambers inn for bellerin.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...