Jump to content

Medaljekampen PL 2014-15


termax

Medalje?  

20 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Rett før serien starter har bookmakerne (egentlig gamblerne) gjort Chelsea til favoritt.

 

3,00 Chelsea

3,60 Man City

6,00 Man Utd

7,50 Arsenal

13,00 Liverpool

67,00 Tottenham

151 Everton

1000+ Øvrige

 

Arsenal karret til seg 79 poeng forrige sesong, og for første gang i historien holdt den poengsummen kun til en fjerdeplass. De aller fleste mener vi har en sterkere stall i år, og forhåpentligvis vil vi få ennå flere poeng i kommende sesong. Da bør vi vel være heeelt oppi der...?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

selv om vi har en sterkere stall betyr ikke et automatisk flere poeng, fordi det som betyr noe er hvor sterke man er relativt til motstanderne. ManU blit nok vesentlig bedre enn i fjor, men anser ikke de som en av de fremste gullkandidatene. Chelsea er favoritt foran ManC og Arsenal. Liverpool skal nok slite for å hevde seg helt i teten denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Gullet går nok til et "blåfarget" lag og de "røde" lagene vil i utgangspunktet ta posisjonene fra tre til fem. Med utgangspunkt i stallene pr 16. august så anser jeg Arsenal som "favoritt" til tredjeplassen, men jeg er meget usikker på hva United vil få inn av (nøkkel)spillere de to kommende ukene og hva managerskiftet vil gjøre både på godt og vondt i den klubben.

 

1/2 - Chelsea / City

3/4/5 - Arsenal /Pool/United

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Etter det forsmedelige resultatet på lørdag så er konkurransen blitt enda større når det gjelder neste sesongs CL-plasser.

Det er fremdeles mulig å kapre både 3. og 4. plassen, der det bare er tre poeng til Southampton og to poeng opptil United. Selv om det "bare" er syv poeng fram til City på 2. plass så er nok realiteten at den posisjonen er uoppnåelig. Chelsea på første er fjorten poeng og en stor målforskjell foran oss. Nærmest over oss på tabellen er tottene med ett poeng mer og en mye dårligere målforskjell enn oss. De nærmeste bak oss er Liverpool og West Ham, henholdsvis tre og fem poeng bak og begge har mye dårligere målforskjell.

 

Av de nevnte lagene så skal vi i vinter/vår møte United, Liverpool, og West Ham i det som kan kalles "seks poengs"-kamper, og vi har også en kamp mot Chelsea. United møter vi borte, og med Arsenals overdrevne respekt for United på Old Trafford så forventer jeg få/ingen poeng i den kampen. Chelsea sliter vi ofte en del med så får vi ett poeng på den hjemmekamper så er det en bonus.

Liverpool og West Ham bør vi slå hjemme for å henge med i CL-racet.

 

De resterende kampene er mot såkalte "dårligere" lag der vi egentlig bør ha bortimot full pott: Leicester (H), Crystal Palace (B.), Everton (H), QPR (B.), Newcastle (B.), Burnley (B.), Sunderland (H), Hull (B.), Swansea (H) og West Brom (H).

 

Vi kommer sannsynligvis til å gå på en blemme eller to mot disse lagene, men våre rivaler til CL-plassene vil nok også avgi poeng, så jeg tipper at det kommer til å bli relativt tett når det gjelder 3. og 4. plassen når vi kommer til siste serierunde 24. mai.

 

Edit:

Allerede de kommende dagene får vi to "sekspoengs"-kamper mellom våre rivaler. Pool -Tottene på tirsdag og Southampton - West Ham på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare så synd at det virker som vi må kjempe med nebb og klør om 4plasser hvert bidige år, uansett hvor mye nivået i ligaen faller. Iår burde vi vært ganske klart forran "røkla", dog litt bak Chelsea. Men det virker som man alltid skal rote seg inn i ett rotterace for å kapre enn 4 plass som kun har betydning pga CL.

 

Som Wenger selv sier:

“Every year we have been under threat until the last game,” he said. “Every year we’ve managed to do it. We have a good opportunity to show that we have the strength to deal with that pressure and that we have the quality - I’m completely convinced we have the quality.

 

Tror han har rett jeg, med at vi nok en gang karrer til oss 4 plass. Men problemet er at det ikke er godt nok

Link to comment
Share on other sites

Det er bare så synd at det virker som vi må kjempe med nebb og klør om 4plasser hvert bidige år, uansett hvor mye nivået i ligaen faller. Iår burde vi vært ganske klart forran "røkla", dog litt bak Chelsea. Men det virker som man alltid skal rote seg inn i ett rotterace for å kapre enn 4 plass som kun har betydning pga CL.

 

Som Wenger selv sier:

“Every year we have been under threat until the last game,” he said. “Every year we’ve managed to do it. We have a good opportunity to show that we have the strength to deal with that pressure and that we have the quality - I’m completely convinced we have the quality.

 

Tror han har rett jeg, med at vi nok en gang karrer til oss 4 plass. Men problemet er at det ikke er godt nok

Jeg er enig med deg, men frykten er at "de høye herrer" nok engang er fornøyd med en 4. plass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev ikke 6,0 fot, din slask.

 

BE

 

Nei, men du skrev heller ikke at du var 6 fot + heller gamlefar. Så du ba om å bli kverulert litt med! ;)

 

Når vi først er i gang med kveruleringen:

30,48 * 6=182,88

 

Søren heller. Akkurat som mattelæreren min pleide å si.. "du må vise hvordan du tenkte og sette det opp!". Jeg var bare så opptatt av å finne ut det rette svaret jeg vet du! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

1 poeng unna andreplassen nå. Litt frusterende at vi ikke hadde en litt bedre periode i høst. Da hadde vi virkelig vært i god posisjon til å ta ligaen tenker jeg, men etter den katastrofestarten vi hadde så ville andreplass i ligaen vært veldig veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Vi har nok vært særdeles skeptiske til det Wenger og laget hans har levert spillemessig i mange kamper denne sesongen, og det med rette slik jeg ser det. Men når man ser hvordan et lag som City, med sitt overbetalte stjernegalleri som kan stille to separate lag som 90% av lagene i PL ville være misunnelige over, har "tapt seg" utover sesongen så begynner jeg nesten (men bare nesten) å revurdere min holdning til professoren.

 

Vi er nær andreplassen men vi er også nær femteplassen, det positive denne helgen er tross alt at flere av våre rivaler til topp fire vil tape poeng (i tillegg til City) når det i morgen er to oppgjør som er mellom lag som er reelle utfordrere til topp fire. Det kan bli en særdeles hyggelig helg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hr tidligere sagt at "spillet" i hver enkelt kamp er viktigere for meg enn den endelige tabellplasseringen, og det mener jeg fremdeles. Men siden vi nå har unnagjort omtrent 75% av sesongen så er det mulig å spekulere litt om poengfangsten i de siste ni serierundene (10 for Chelsea) og de "endelige" tabellplasseringene.

 

At Chelsea vinner ligaen tar jeg for gitt .. Bak Chelsea anser jeg at det er fire lag som kjemper om tre CL-plasser neste sesong. Det er to andre potensielle kandidater, Tottenham og Southampton, men jeg har ingen tro på at de kan havne topp fire når serien avsluttes 24. mai.

 

Jeg lar være å "overanalysere" hver kamp og gir alle lagene full pott i alle kamper som ikke er mot de nåværende topp fem. Selvsagt kommer ett eller flere av lagene til å gå på en eller flere "bomber" som vil endre prognosene, men hvor de eventuelt kommer vil jeg ikke tippe nå.

Det er mange innbyrdes kamper (blant topp 5) igjen som nok vil være avgjørende for tabellplasseringen, så her er mine tips: (og kanskje er de vel optimistiske på Arsenals vegne)

 

1. Chelsea. Sluttsum 92 poeng. Spiller uavgjort borte mot Arsenal ellers full pott. 28 nye poeng i tillegg til de 64 de har.

2. Manchester City. Sluttsum 83 poeng. Møter United borte (uavgjort) ellers full pott og tar 25 poeng til i tillegg til de 58 de har.

3. Arsenal. Sluttsum 80 poeng. Møter Pool hjemme (3 poeng), Chelsea hjemme (1 poeng) og United borte (1 poeng) ellers full pott og tar 23 poeng i tillegg til de 57 de har.

4. Manchester United. Sluttsum 74 poeng. Møter Pool borte (1 poeng), City hjemme (1 poeng), Chelsea borte (0 poeng) og Arsenal hjemme (1 poeng) og ellers full pott. 18 nye poeng i tillegg til 56.

5. Liverpool. Sluttsum 73 poeng. Møter United hjemme (1 poeng), Arsenal borte (0 poeng) og Chelsea borte (0 poeng) ellers full pott. 19 nye poeng i tillegg til 54.

 

Som sagt så tror jeg at det er de innbyrdes oppgjørene som kommer til å bli avgjørende og her er United mest sårbare når de skal møte alle de fire andre, mens City kun har ett innbyrdes oppgjør.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...