Jump to content

Medaljekampen PL 2014-15


termax

Medalje?  

20 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

 

Arsenal need to buy four players, they need that spine. They need a goalkeeper, they still need a centre- back, they still need a holding midfielder and, I’m afraid, they need a top, top-quality striker in order to win this league again.

Thierry Henry

Hentet fra en kommentar som Henry har på Sky Sports

Jeg er vel egentlig mye enig i det Henry skriver, og selv om det er mye positivt å si om Giroud så tror også jeg at vi trenger en "bedre" spiss skal vi være gode nok til å vinne Ligaen og for å komme lenger i (vinne) Champions League.

I prinsippet er jeg enig i de andre posisjonene han nevner. Bakerst så mener jeg polakken må ut, men om målet er å henter en førstemålvakt eller en "god nr. 2" bak Ospina klarer jeg ikke helt å bestemme meg for ennå ;D.

Henry nevner en stopper (centre-back) og selv om vi har Gabriel og Chambers i "reserve" og en aldrende Per med sin lange fot, så hadde det ideelt sett vært best med en enda bedre (langsiktig) makker til Kos.

Den siste posisjonen "holding midfielder" som vel er etter min definisjon bortimot det samme som en "defensive midfielder", er jeg også enig i. Coq gjør en god jobb (og kan godt bli førstevalger også neste sesong), men jeg mener at alternativene er for dårlige og at vi trenger en spiller til som kan dekke denne oppgaven. Gjerne en litt annerledes type som kan spille sammen med Coq.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

I call this pisspreik.

Vi trenger en backup på defensiv midtbane that's it.

 

BE

I tillegg trenger vi en spiss med større fart enn Giroud. Altså, en som Welbeck, men som kan avslutte i tillegg. Jeg forventet ikke stort av Welbeck når han kom, men til tross for lave forventninger så har han skuffet.

Link to comment
Share on other sites

I call this pisspreik.

Vi trenger en backup på defensiv midtbane that's it.

 

BE

Joda Pisspreik er jeg nok dyktig til, men er du Ben Elfen virkelig uenig i den delen av "pisspreiket" (mitt) som går ut på å skifte ut polakken? Uten om det så står jeg absolutt fast på det meste av pisspreiket som jeg og Henry kommer med, dog er midtstopperplassen den posisjonen jeg prioriterer lavest av de som er nevnt. Når det gjelder Giroud så er han en brukbar spiller han, men "komplett" er han ikke og hvilke gode alternativer har vi der fremme??

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer til og med eg, som er den evige optimisten, med ein falitterklæring; vi vinn ikkje ligaen i år dessverre. Hadde vi klart å vinne mot Chelsea og hadde QPR og/eller United klart å ta noen poeng som eg håpte og faktisk hadde tru på på forhånd ville eg fortsatt sagt vi var i gamet, men no ikkje sjans i havet.

Er Cech tilgjengelig på markedet til sommeren er det bare å handle, selv om Ospina ikkje har gjort seg bort på noko vis til nå. Føler vel likevel at han ikkje er den matchvinnende typen De Gea har vist seg å være i denne sesongen for United. Det har Cech vist seg å være tidlegare for Chelsea. Ospina kan være backup og cupkeeper til han får litt mer "samplesize" å vise til. Cech er for så vidt ein aldrande type på 32 år. Ospina er 27 år, men føler han er enda litt uprøvd over tid på topp toppnivå.

Korleis blir det med ein holding midfielder til? Kjøper man f.eks Schneiderlin er det ikkje plass til han og Coquelin samtidig. Er det ikkje lett for at ein blir fort misfornøyd med tilværelsen? Man roterer klart, men det er ein som blir å foretrekke uansett og vil sådan spele mest. Eg har veldig lyst å la Coquelin ta steget fullt ut no. Han har ein kjempestatistikk på sin side og laget har verkeleg prestert betre med han i laget.

Eg er einig i at vi gjerne treng ein midtstopper til, eg har nok litt motsatt syn på Gabriel enn det som har skint gjennom på forumet. Tykkjer ikkje han har gjort seg bort, men usikker på om han er anna enn ein backup. Per er aldrande og treig, Koscielny har verkeleg vokst i Arsenal. Likte ikkje han så godt i starten av karriera. Chambers har enno noko meir å vise.


Link to comment
Share on other sites

Enig med Henry, dersom Welbeck blir igjen etter trening og øver på avslutninger kan han bli en god spiss, men da trenger vi en god ving eller en break-through season fra Gnabry/Campbell, eventuelt at Walcott blir mer hardtarbeidende og kommer i skikkelig matchform igjen.

Liker Pedro veldig godt og om Walcott går hadde jeg ikke sagt nei takk til Pedro, om han kom til en fornuftig pris selvfølgelig.

 

På DM trenger vi en spiller som kan kjempe mot Coquelin, ikke en statisk DM som Mikel eller Carvalho (Som jeg hadde fryktelig lyst på før.) men en som er flink til å holde seg bevegelig og kan dekke rom. Gonalons er et meget godt atlernativ, men blir nok vanskelig å få kloa i.

 

På stopperplass mener jeg Mertesacker, i likhet med Walcott, passer dårlig med måten resten av laget blir satt opp. For et lag som nå virker å ville presse høyt blir vi svekket offensivt av at vi ikke kan stå høyere med linja. Mertesacker, som hadde passet perfekt til Mourinhos tilnærming, blir derfor en svakhet i laget.

 

Stopperplass er en vanskelig ting å forsterke om dagen og bare i PL ser hvertfall United og Liverpool også etter stoppere, mens City og Chelsea kanskje tar seg en tur på markedet. (Chelsea fordi Ivanovic og Terry snart må begynne å vise svakhetstegn og City fordi Demichelis blir eldre og Mangala og Kompany blir for like og tar for store risikoer i spillet)

Otamendi og Laporte er to alternativer som ville kostet mer, men som ville gått rett innpå laget og kunne spilt for oss i ti år. Hadde vært fantastisk å ha en bærebjelke der bak å bygge på som hadde "alt".

 

Ellers ble jeg veldig imponert av Abdennour når vi spilte mot Monaco, men han slet visst en del mer når de skulle stå høyt og spille offensivt tidligere i år, så kanskje ikke rett spiller for oss.. Virker dog som en typisk "tøff" PL-stopper á la Vidic/Terry som gjerne blokkerer med nesa. (I tillegg til Mertesackers temposvakhet stiller jeg også spørsmålstegn til motet hans, snur fort ræva til og mangler litt tøffhet)

 

Linkes også til Perrin og Moreno i blant uten at jeg kjenner stort til disse, Dortmund-stopperne nevnes også i blant, men pdd. er jeg svært usikker på alle 3.

 

 

På keeperplassen er det vel bare å regne med at Wojciech forlater klubben, vi etterlyste noen som kunne gjøre han bedre ved å gi han kamp om plassen, men han virker bare mer usikker og ser ut til å ha gitt opp, farens uttalelser var også en skam. (Uten at jeg egentlig ønsker å dømme gutten på DET.) Dersom Cech eller Leno hadde vært mulig å lokke til Emirates hadde det vært ideelt.. (Minner dog om at Mou ikke ville selge oss BA fordi han anså oss som en ligagullkandidat når vi fikk Özil..)

 

 

Drømmesommeren:

Inn:

Leno (Cech - "budsjettløsning")

Laporte (Smell 40 millioner euro på bordet defensivt denne gangen, VÆRSÅSNILL!)

Gonalons (Viktig del av laget for Lyon og er vel en helt i byen, innser at den kan bli vanskelig..)

Pedro (Ser på han som en meget god spiller som fort kan bli billig i sommer, kan bli en transfer á la Cazorla, en spiller folk ikke egentlig verdsetter hvor god er og har et par gode år igjen) ((Tør ikke engang å drømme om Reus..))

 

Om vi heller vil kjøre Welbeck på ving (der jeg mener han har virket bedre enn på topp) mener jeg at Cavani, Higuain, Martinez og Huntelaar ikke lenger bør være aktuelle, tror ikke Mandzukic kan kombinere godt nok og jeg tror vi trenger en spiss med litt styrke, Benzema og en skadefri Jovetic er de eneste jeg kan komme på som virkelig kan sette fyr på laget her.. (Som er LITT realistiske hvertfall)

 

Min prioriteringsliste om jeg hadde bestemt:

1. Stopper. (Gabriel ustabil, Chambers har sitt å jobbe med og Mertesacker ikke rask nok eller tøff nok)

2. Ny DM (Backup funker det også om Coquelin fortsetter slik..)

3. Ny keeper (Gjerne en på nivå med eller over Ospina, men funker med backupløsningen her også.. Virker dog som om Ospina har lett for å gå ned og kan være lurt å ha noe bra i bakhånd)

4. Angriper (Koster fort litt og er fjerdevalget mitt fordi det vil være mer et "luksuskjøp" enn en virkelig nødvendighet, ønsker meg helst Depay/Reus/Pedro, men talenter som Iturbe på vingen eller Embolo på topp kan fort være et bedre valg (eventuelt enda yngre))

 

Det viktigste for meg nå er at vi får en balanse i spillet vårt, vi ønsker å ha en stall med stor fart, god teknikk og pasningsferdigheter, men som kan være aggressive i press, spillere som jobber hardt med og uten ball og kan gjøre det lille ekstra blir mer og mer viktig.

 

At en spiller som Rosicky som besitter dette vil få en ny kontrakt bør være en selvfølgelighet, har vel vært løse rykter om at han vil spille mer, men tror han også gjerne vil få en testemonial i klubben og han har også ferdigheter i klubben ingen andre har.

 

Ellers regner jeg med at Podolski, Ryo, WS, Diaby (evt. over på pay-as-you-play - mener fortsatt å bruke en plass på han er tull), Sanogo (Har Wenger plutselig snudd på sitt prinsipp om at de skal være nesten ferdigutviklet teknisk i midten av tenårene?) og Flamini sine dager i klubben er talte.

 

Er mer på gjerdet angående Arteta (Kan være nyttig å slenge på mot slutten av en kamp med pasningssikkerheten og den gode defensive posisjoneringen), Campbell (Står på det jeg sa i fjor om at vi burde solgt når verdien var inflatert, selv om han var litt Thierry Henry-light som unggutt) og Jenko (Som jeg liker og som elsker klubben, men som det er vanskelig å finne plass til for øyeblikket)

 

 

Alt i alt er det vanskelig å vurdere, Benik Afobe gikk fra å være et supertalent til å være en folk ikke lenger regnet med, en super start på sesongen førte til at han ble solgt til Wolves og plutselig er han regnet som et bra talent igjen, er vanskelig å lese av og til og plutselig kan Campbell, Gnabry, Sanogo eller Ryo være i superform neste sesong og involvere seg på A-laget.

(Kom i ettertid på at et mye bedre eksempel ville være eksemplet med Coquelin, men der har vi to i vår klubb bare fra årets sesong..)

 

 

Eller så kan det hende vi ser en Theo som løper beina av seg begge veier og leverer massevis av målpoeng.

Håper Wenger har bra kontroll i dagens meget uforutsigbare fotball.

Link to comment
Share on other sites

Er Cech tilgjengelig på markedet til sommeren er det bare å handle

Korleis blir det med ein holding midfielder til? Kjøper man f.eks Schneiderlin er det ikkje plass til han og Coquelin samtidig. Er det ikkje lett for at ein blir fort misfornøyd med tilværelsen? Man roterer klart, men det er ein som blir å foretrekke uansett og vil sådan spele mest. Eg har veldig lyst å la Coquelin ta steget fullt ut no. Han har ein kjempestatistikk på sin side og laget har verkeleg prestert betre med han i laget.

 

litt motsatt syn på Gabriel enn det som har skint gjennom på forumet.

Chambers har enno noko meir å vise.

Ganske enig i dette innlegget, mener Gabriel har et vanvittig råpotensiale, men "tør" ikke ta sjansen på å la han bli førstevalg med en gang og mener vi bør ha en klar spiller ved siden av Kosc, Chambers kan bli en meget bra stopper "en gang".

 

Tror ikke Coquelin har lagt på seg stjernenykker og mener det er sunt med to gode alternativer, har nå krysset av Schneiderlin fra listen med gode alternativer til posisjonen, mener han er litt for offensiv i hodet og må omskoleres, virker som Ramsey og Flamini er backup som DM nå og det holder ikke i mitt hode.

 

Ospina virker også litt fragil og blir fort liggende nede etter en duell, om han er pinglete eller har lett for å bli skadet vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Må jo sies at det er svert få spisser på markedet som blir en KLART forbedring til Giroud. Kanksje Higuain vil gå etter sesongen..? Ser på Welbeck som en veldig halvveis-signering som måtte inn pga skaden til Giroud. Hvis ingen "Top-top quality" er mulig å oppdrive ser jeg heller at vi punger ut med det som skal til for en av de aller, aller beste talentene der ute som kan tilpasse seg i en rolig rotasjon. Vanskelig å si hvem det skulle vært, men en type Vietto eller Dybala som vi er linket mot kunne blitt bra med litt mer langsynte briller.

 

Holding midfielder er jeg litt i samme oppfatning. Vil heller ha inn en Kondogbia/Carvalho som begge har vært linket. En ung spiller med topp potensial, men fremdeles er god nok til å avlaste Coq hadde jeg sett som den perfekte signeringen der. Vil gjerne ha en med både høyde og fysikk som til de nevnte.

 

På stopper er det jeg har sett av Gabriel vært solid. Ikke mange som setter den taklingenpå Lukaku i debuten. Tror gutten kan bli klasse! Er enig i at svakhetene til Per blir tydeligere og tydeligere så her ser jeg evnt en som kan gå rett inn i forsterke, uten at vi har vært linket til mye der. Enig i det om at det kan bli svært vanskelig å få en stopper til en fornyftig pris siden alle kjøpelagene er på utkikk etter erstattere, da holder nok fort Wenger igjen.. Kan også være at Chambers ser at køen på RB blir litt vel lang med både Bellerin og Debuchy foran han på listen. Tror han også på sikt kunne blitt en bra CB.

På keeperplassen har jeg gitt opp WS helt. Liker hverken nivået han holder eller holdningene. Du røyker ikke etter kamp som toppidrettsutdøver. Og ihvertfall ikke etter det han har vist i mål denne sesongen. Ser gjerne at han blir solgt og da må en erstatter inn. Drømmesigneringen hadde vært Lloris! Har jo sagt at han krever CL-spill neste sesong og vil fortsette i PL. Slik jeg ser det er det kun Man Utd, hvis De Gea blir solgt som kan være aktuell der. City må vel satse på Hart siden han er engelsk og i Chelsea vil han ikke få spille. Hadde fått legendestatus med en DeGea-sesong som hadde ført til seriegull hos oss, en ny Sol Campbell :)
Liker veldig godt linken til Pedro. Gutten har de holdningene Walcott mangler. Jobber vel hardest på hele Barca de gangene han får muligheten. Blir jo som å spille med 2x Alexis som førsteforsvarere. Uavhengig om Walcott går skulle jeg gjerne sett en ny ving inn som kan gå rett inn i startelveren. Altså bedre enn både Walcott og Ex. Det gir også Gnabry og Cambell mulighet til å dra på lån og spille fast.

Kan vel ikke håpe på alt, men med Kondogbia, Lloris og en spiss til er vi definitivt med å sloss om gullet neste år! Evnt bare kjøre Wenger Galactico light på en klassespiss så er vel mye gjort.
Link to comment
Share on other sites

Pisspreiket var rettet mot artikkelen, ikke mot deg Pål. Beklager at det ikke kom klart nok frem.

 

BE

For det første så tok jeg meg på ingen måte nær av "betegnelsen" (men siden jeg tross alt lang på vei er enig i artikkelen, så har den jo en viss relevanse mot det jeg skrev ;D ), og for den andre så er det Per og ikke Pål :P

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er så dristig at jeg vil påstå at vi hadde vært ligaledere om vi hadde vært litt mer effektive foran mål, sluppet inn litt færre mål og tatt litt flere poeng i de kampene der vi fikk 0 eller 1 poeng..... ;D

Jeg er helt enig i at vi kunne vært svært nær Chelsea (og som du skriver kanskje foran) "hvis om atte ..........".

 

Selv om jeg mener vi trenger en ny "bedre" spiss (ikke istedet for, men i tillegg til Giroud) til sommeren, så er det langt på nær hos Giroud skylda ligger for den manglende effektiviteten. Ett av mine ankepunkt mot måten Arsenal spiller på og som dermed Wenger er "medskyldig i" er den manglende bruken av bredde. Arsenals offensive midtbane (og de såkalte vingene) har de siste sesongene hatt en tendens til å klumpe seg sammen foran mål og det gjør at motstanders forsvar til tider har det ganske lett når de forsvarer seg. Jeg mener (og har ment) at vi langt på vei har det mannskapet vi trenger i de posisjonene hvis bare laget hadde utnyttet den farten og kompetansen som ligger i mange av spillerne og hadde spilt litt mer "ukomplisert" i angrep.

Link to comment
Share on other sites

 

Korleis blir det med ein holding midfielder til? Kjøper man f.eks Schneiderlin er det ikkje plass til han og Coquelin samtidig. Er det ikkje lett for at ein blir fort misfornøyd med tilværelsen? Man roterer klart, men det er ein som blir å foretrekke uansett og vil sådan spele mest. Eg har veldig lyst å la Coquelin ta steget fullt ut no. Han har ein kjempestatistikk på sin side og laget har verkeleg prestert betre med han i laget.

 

 

Jeg er helt enig når det gjelder Coq, problemet for meg er hvem vi har hvis/når Coq er ute p.g.a. skader eller suspensjoner. For meg er Flamini uaktuell, Arteta kan fungere i enkelte kamper men for meg så er hans tid i den posisjonen omme og da står vi igjen med en Diaby som (hvis han får ny "pay as you play"-kontrakt) kan steppe inn hvis han er frisk eller Ramsey/Wilshere som kan fungere ved siden av en DM men ikke som "the DM" etter mitt syn.

 

Jeg mener klart at vi må ha inn en ny spiller som kan bekle denne rollen bedre enn de backupene vi har til Coq i dag.

Link to comment
Share on other sites

er det ikke konkurranse om plassene man må ha da for å utvikle spillerne og at laget også skal bli bedre? Tenker at vi ikke kan godta å ha et soleklart førstevalg og så vite at vi har en dårligere spiller på benken hvis det skulle bli skader. Det må være sånn at man hele tiden er på utkikk etter en spiller som man tror kan gjøre det bedre enn den man har!

Link to comment
Share on other sites

er det ikke konkurranse om plassene man må ha da for å utvikle spillerne og at laget også skal bli bedre? Tenker at vi ikke kan godta å ha et soleklart førstevalg og så vite at vi har en dårligere spiller på benken hvis det skulle bli skader. Det må være sånn at man hele tiden er på utkikk etter en spiller som man tror kan gjøre det bedre enn den man har!

Du har mye rett i at det kan ikke være betydelig kvalitetsforskjell på førstevalg og "backup", men samtidig så finnes det enkelte spillere i fotballverden som er så "enestående" at det ikke er mulig å ha en spiller som er omtrent like god som skal bekle benken (dette gjelder selvsagt bare ett fåtall spillere).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I tillegg til bronsjemedaljen i ligaen (hvis det deles ut medaljer da?) så har det blitt et par "Utmerkelser" til, nå ved sesongslutt.

 

Fansen i engelsk fotball har stemt fram Alexis Sanchez som "PFA Fans' Player of the Year". ("Player of the Year"-titlene stemt frem av spillerne og av fotballjournalistene ble tildelt Eden Hazard)

Jack Wilshere sitt mål mot WBA fikk utmerkelsen "Match of the Day's 'Goal of the season' " (til stor ergrelse for Stokefansen som mente Charlie Adam burde hatt denne tittelen for målet mot Chelsea"

 

Når så avisen "London Evening Standard" setter opp sitt Londonlag for sesongen så inneholder det fem fra Arsenal og fire fra Chelsea (pluss en hver fra tottene og West Ham)

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til bronsjemedaljen i ligaen (hvis det deles ut medaljer da?) så har det blitt et par "Utmerkelser" til, nå ved sesongslutt.

 

Fansen i engelsk fotball har stemt fram Alexis Sanchez som "PFA Fans' Player of the Year". ("Player of the Year"-titlene stemt frem av spillerne og av fotballjournalistene ble tildelt Eden Hazard)

Jack Wilshere sitt mål mot WBA fikk utmerkelsen "Match of the Day's 'Goal of the season' " (til stor ergrelse for Stokefansen som mente Charlie Adam burde hatt denne tittelen for målet mot Chelsea"

 

Når så avisen "London Evening Standard" setter opp sitt Londonlag for sesongen så inneholder det fem fra Arsenal og fire fra Chelsea (pluss en hver fra tottene og West Ham)

 

 

Hyggelig å se at Monreal og Koscielny får litt av den anerkjennelsen de fortjener.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...