Jump to content

Anfield 89


piscator

Recommended Posts

Leser i mainummeret av 'FourFourTwo' at den vakre maikvelden på Anfield for snart 16 år siden er kåret til tidenes avslutning av en ligasesong, naturlig nok. I bladet er det en glimrende femsiders artikkel om denne store kvelden, med gjensyn med gamle helter som Alan Smith og Michael 'its up for grabs now' Thomas. Får vi noen gang oppleve noe som topper dette, ja er det i det hele tatt mulig?

Link to comment
Share on other sites

Leser i mainummeret av 'FourFourTwo' at den vakre maikvelden på Anfield for snart 16 år siden er kåret til tidenes avslutning av en ligasesong, naturlig nok. I bladet er det en glimrende femsiders artikkel om denne store kvelden, med gjensyn med gamle helter som Alan Smith og Michael 'its up for grabs now' Thomas. Får vi noen gang oppleve noe som topper dette, ja er det i det hele tatt mulig?

7695[/snapback]

 

hadde vært deilig å gjort det samme på Stamford Bridge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke man kommer til å oppleve en slik situasjon igjen i min tid som fotballsupporter. En ting er om ligagullet blir avgjort i siste serierunde. Men oddsen for at de 2 lagene som kjemper om ligagullet skal møtes i siste serierunde, blir vel høy tror jeg. Det er veldig mye som skal klaffe for at noe slikt skal skje.

 

Det nærmeste man har kommet en lignende situasjon, er vel ligaavslutningen 98/99, bare at da spillte ikke United og Arsenal mot hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Nostalgi på høyt plan dette her! Anfield 1989 var ekstremt godt regissert! Det skal vel være nærmest umulig å kopiere den bedriften. Utgangspunktet før kampen var ikke særlig lyst, med tanke på Liverpool sin imponerende statistikk på hjemmebane. Men George Graham og hans disipler hadde andre planer.

 

88/89 sesongen var for meg starten på mange gode Arsenal-år! Tror jeg med dette blir nødt til å kjøre en reprise på sesongvideoen fra denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel en serieavslutning i Tyskland for et par år siden, da Bayern Munchen avgjorde mot Schalke i siste kamp, som de også kjempe med om mesterskapet. Tror resultatet ble 4-3 til slutt etter en Bayern-scoring på overtid... Vil påstå at det er temmelig drøyt det også :D

Link to comment
Share on other sites

Det var vel en serieavslutning i Tyskland for et par år siden, da Bayern Munchen avgjorde mot Schalke i siste kamp, som de også kjempe med om mesterskapet. Tror resultatet ble 4-3 til slutt etter en Bayern-scoring på overtid... Vil påstå at det er temmelig drøyt det også :)

7746[/snapback]

 

Sikkert riktig, men vil allikevel påstå at Anfield 89 var bedre regissert.

 

Bayern har vært et stabilt storlag i en mannsalder, og hadde favorittstempelet på seg. Slik var ikke tilfellet med Arsenal, som var underdogs. Liverpool hadde herjet gjennom hele 80-tallet og hadde en imponerende hjemmestatistikk, mens Arsenal var et friskt pust på fotballøya. Om jeg ikke husker feil, så hadde ikke Liverpool tapt med to mål på hjemmebane de siste fire sesongene. Videre måtte Arsenal vinne med to mål. På den måten fikk begge lagene lik målforskjell, men Arsenal hadde scoret flere mål. Noe jeg har glemt?

 

Tabellen ble slik:

Arsenal 38 22 10 6 73-36 (+37) 76 poeng

Liverpool 38 22 10 6 65-28 (+37) 76 poeng

 

Alfred Hitchcock kunne neppe ha gjort det bedre!!

 

 

Gunning for glory!

Link to comment
Share on other sites

Som RBK-supporter (også), kan jeg nevne at vi hadde en tilsvarende, men betydelig mindre dramatisk (ettersom VIF spilte mot Stabæk, RBK mot Lyn) avslutning - eller iaf resultat - av Tippeligaen i fjor. Berre var ikke langt unna å bli VIFs Michael Thomas da... Men med hjertet tungt inne i begge de nevnte serieavslutninger kan jeg med hånden på samme hjerte si at Anfield 89 definitivt var størst! Og jeg tror ikke noen får oppleve en tøffere serieavslutning noensinne. Det eneste som kunne toppet dette var om det skjedde på Shite Hart Lane med et annet lag enn Liverpool... Eller, nei. Anfield 89 var perfekt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Noen som har kommentarene fra BBC (eller hvilken kanal det var) i sluttminuttet av denne kampen i tekstformat? Skulle gjerne hatt den, men finner den ikke på nettet.

 

Tja, muligens ikke helt ordrett:

 

"Thomas is charging through from midfield... Its up for grabs now... THOMAS!!! Right at the end, what an unbelievable climax to the season"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 10 years later...
On ‎5‎/‎26‎/‎2019 at 7:19 AM, piscator said:

Anfield 89, og Michael Thomas. 30 år siden i dag... det er kanskje det mest utrolige; hvor har alle årene blitt av? 

For mitt vedkommende er svaret dessverre rundt magen 🙂

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...