Jump to content

Emirates Stadium


Sindre

Recommended Posts

Fokuserer man for mye på fortiden evner man ikke se fremover i det hele tatt..........

 

Men seriøst. Når var det Highbury var denne arkitektoniske perlen, en stadion til etterfølgelse. Stadion alle så opp til og beundret. Den mest kjente stadion i verden etter Wembley........... Jeg mistenker nemlig dette til kun å gjelde de med tilhørighet rundt Highbury. Og skal vi tilbake til 30-årene er det rett og slett ikke av interesse.

 

Alle gamle arenaer har sjarm og historie. Hva er det som gjør highbury så spesiell og annerledes enn alle de andre. Og ikke be meg lese en bok.

 

Når har vi som viser vår nesegruse beundring gitt uttrykk for at vi ikke evner å se fremover? Jeg tror alle innser at Highbury er gått ut på dato, men det betyr ikke at man ikke evner å forstå Highburys historiske posisjon, en posisjon som har vart helt opp til vår tid.

 

Highbury har blitt betraktet som et av de flotteste fotballanleggene, ikke bare i England, men i hele verden i snart 70 år, siden East og West stand så dagens lys. Og dette er ikke bare et syn Arsenal-supportere har forfektet, men også ledende "nøytrale" fotballfolk, journalister, arkitekter og stadionguruer, som for eksempel Simon Inglis (se min signatur). Og hvis du ikke tror på Chaz og meg, så må du nok pent lese ei bok eller to dersom du skal få full klarhet i dette. Og hva er det som gør Highbury så spesiell? Kan jo trekke frem noen faktorer;

 

* Symmetri, der East og West stand er tilnærmet speilbilder av hverandre. Arkitektonisk harmoni.

* Fasilitetene som var av en helt annen verden enn det alle andre klubber kunne stille opp med den gang anlegget ble bygget. Og dette har faktisk vært tilfelle helt opp til vår egen tid. Det er først de 10-15 siste årene, og da især overgangen til bare sitteplasser, at utviklingen har løpt fra anlegget.

* Men anlegget er fortsatt like flott å se på, og klubbens stil og bevissthet (marmorhallen, utsmykninger på fasadene osv) har bidratt til denne auraen anlegget omgir seg med. Og selv om dette naturligvis ikke har direkte påvirket det sportslige, så har det vært med å sementere et inntrykk av en kvalitetsbevisst klubb, som stiler litt høyere enn "allmuen".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 588
  • Created
  • Last Reply

Når har vi som viser vår nesegruse beundring gitt uttrykk for at vi ikke evner å se fremover?

Det har du aldri gjort.

Forstår ikke helt hvorfor du stiller det spørsmålet.

 

EDIT: Tror jeg skjønner det nå. På grunn av setningen jeg skrev? For å si det slik, jeg tar det ikke personlig, og tror ikke du mener at jeg ikke kan forstå fremtiden, selv om jeg tror du mener jeg ikke forstår fortiden.

 

Skjønner du hvor jeg vil?

 

Var kun et forsøk på å forfatte et en like tom setning, som du i starten hyllet.

Link to comment
Share on other sites

Bare litt kjappe "test" spørsmål: Når var det sist over 50000 på Highbury? Og når var det sist over 60000? Vær så snill å svare på disse to spørsmålene. Kapasiteten har ikke ALLTID vært drøye 38000, vettu!

Neimen det har du jo fortalt meg tidligere, Chaz. Det var jo for 37 år siden, eneste gangen vi har spilt finale i Europa. Jeg husker da litt. :D

Over 60000? Vet ikke, men hvis jeg må tippe sier jeg 1945, i gledesrusen etter at krigen var slutt.

Link to comment
Share on other sites

Bare litt kjappe "test" spørsmål: Når var det sist over 50000 på Highbury? Og når var det sist over 60000? Vær så snill å svare på disse to spørsmålene. Kapasiteten har ikke ALLTID vært drøye 38000, vettu!

Neimen det har du jo fortalt meg tidligere, Chaz. Det var jo for 37 år siden, eneste gangen vi har spilt finale i Europa. Jeg husker da litt. :D

Over 60000? Vet ikke, men hvis jeg må tippe sier jeg 1945, i gledesrusen etter at krigen var slutt.

 

Nei, det har jeg ikke fortalt deg. Den gangen sa jeg tilskuertallet i Fairs Cup finalen. Intet annet. Det har vært 60000 etter denne. Og det har vært over 50000 LENGE ETTER DET IGJEN!

Link to comment
Share on other sites

Guest Diaby

Jeg gleder meg stort til å sette mine føtter på Emerates, men det er ikke utenkelig at vi bruker noen kamper og måneder på å innse at dette er vårt nye hjem.

 

Highbury vill alltid være noe helt spesielt for meg, Highbury er Highbury, ferdig med det. Jeg er stolt over å si at jeg har vært på Highbury, Englands mest fantastiske fotballstadion.

Link to comment
Share on other sites

Bare litt kjappe "test" spørsmål: Når var det sist over 50000 på Highbury? Og når var det sist over 60000? Vær så snill å svare på disse to spørsmålene. Kapasiteten har ikke ALLTID vært drøye 38000, vettu!

Neimen det har du jo fortalt meg tidligere, Chaz. Det var jo for 37 år siden, eneste gangen vi har spilt finale i Europa. Jeg husker da litt. :D

Over 60000? Vet ikke, men hvis jeg må tippe sier jeg 1945, i gledesrusen etter at krigen var slutt.

 

Nei, det har jeg ikke fortalt deg. Den gangen sa jeg tilskuertallet i Fairs Cup finalen. Intet annet. Det har vært 60000 etter denne. Og det har vært over 50000 LENGE ETTER DET IGJEN!

In disguise? Hva mener du med ? Velnok har vi tapt over en tredjedel av årets ligakamper, men å sammenligne oss med Tottenham for det, blir for dumt. :P

Link to comment
Share on other sites

Når har vi som viser vår nesegruse beundring gitt uttrykk for at vi ikke evner å se fremover?

Det har du aldri gjort.

Forstår ikke helt hvorfor du stiller det spørsmålet.

 

EDIT: Tror jeg skjønner det nå. På grunn av setningen jeg skrev? For å si det slik, jeg tar det ikke personlig, og tror ikke du mener at jeg ikke kan forstå fremtiden, selv om jeg tror du mener jeg ikke forstår fortiden.

 

Skjønner du hvor jeg vil?

 

Var kun et forsøk på å forfatte et en like tom setning, som du i starten hyllet.

 

Greit at du mener setningen var tom, selv om den faktisk inneholder en del "visdom" som mange burde ta til seg. Det er faktisk et problem på alle plan i dagens samfunn at man for lett glemmer historien, og ikke evner å lære av den. For det er faktisk mye å lære av historien, og det er jo nettopp våre tidligere erfaringer - kombinert med vår kreativitet og intelligens - som gir oss grunnlag til å stake ut kursen videre. Noe annet har vi jo ikke. Derfor virker det litt korttenkt å kaste vrak på historien slik mange later til å gjøre i dag.

 

Og for å holde meg mer spesifikt til denne tråden; de som "angriper" synspunktene til oss som forsøker å trekke opp de historiske linjene om Highburys betydning gir nettopp inntrykket av dette, og at de rett og slett ikke forstår - eller vil forstå - fortiden. Og det at vi her snakker om et tema som burde være samlende, og som det burde være nærmest naiv enighet om blant goonere, gjør det hele enda mer forunderlig.

 

Nå vet ikke jeg hvor gamle de er, de som gir uttykk for sin tvil om Highburys posisjon, men som nylig avsluttet "karriere" som tenåringsforelder, synes jeg å gjenkjenne et vanlig fenomen. Er dette den vanlige "generasjonskløften" en gang til? Når man forteller om noe som ligger noe tilbake i tid, så blir det uten videre avfeid, uansett hvor riktig eller sant det er. De vil ikke høre på foreldres og sine næres erfaringer, nærmest av prinsippielle grunner. Det er for så vidt sunt at man vil skape sin egen erfaring, og prøving og feiling er en viktig del av livets skole. Men det fins kanskje en grense? Derfor virker det litt frustrerende for oss gamle knarkene at faktaopplysninger som de yngre kanskje ikke har forutsetning for å forstå eller vite, og ment som en hjelp og et bakteppe slik at de yngre faktisk skal forstå og sette pris på, så "arrogant" blir avfeid. For å si det sånn; når jeg var yngre var jeg mye mer servil overfor, og hadde mye større respekt for kunnskapene og erfaringen til de som var eldre enn meg - på godt og vondt...! :D

 

Og til deg Optimus Prime; mine innlegg her er sjelden ment personlig. Jeg kjenner deg ikke. For alt jeg vet kan du skrive det du gjør bare for å provosere. Jeg angriper kun de holdningene, synspunktene og argumentene som kommer til syne i de enkelte innlegg. Når jeg her snakker om en generasjonskløft på et generelt grunnlag, mener jeg naturligvis ikke at du eller alle yngre nødvendigvis er slik - eller at det bare er de yngre som er kritisk til Highburys historiske rolle for den saks skyld (og hvis det er noen eldre som har slike holdninger så er det jo enda verre! :P ).

 

Men jeg står fast ved at det er SYND at noen sår tvil om Highburys posisjon, og at det tilsynelatende er lite ønske om å forstå fortiden. I denne saken burde vi goonere være rimelig unisone!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meget, meget luksuriøst. Har du peiling på kor på stadionet diamond cluben ligger? Executive boksane ligg vel midt på halfwayline på west stand.

Joda lusuriøs javel, men såpass må det være. Husk at Emirats er bygd for å møte krava som stilles fra slike holders. Her nytter det ikke med fish`n chips inntullet i avispapir. Nå leverer endelig klubben fasiliteter på lik linje med andre toppklubber i Europa. Slike krav må bare innfris siden pengefolket liker

det sånn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ashburton Grove er vel det mest passende navnet på folkemunne, selv om jeg personlig har vendt meg til Emirates Stadium! Highbury er Highbury som noen her korrekt påpeker og det ville være merkelig å bruke opp igjen navnet. Det er starten på en ny og større æra i Arsenal Football Club og det bør være tydelig.

Highbury er noe vi skal tenke tilbake på (med stor glede).

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over hadde jeg ett intrykk av at våre "brødre" i London omtalte vårt nye hjem for Emirates. Mulig jeg hørte feil eller at det ikke var representativt for flertallet.

 

Noen med andre erfaringer?

 

Som tidligere sagt håper jeg i allefall ikke at vi henger oss på det komersielle navnet. For meg vil det nok bli Ashburton.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sexy bilder ja...

 

Men stadionnavnet ved hovedinngangen med diger Emirates logo er vel det man kan kalle en skikkelig turn-off... :(

 

image066.jpg

 

Synes ikke at det er så aller verst jeg det merket. Kanskje litt for fancy, men det skader ikke så mye.

 

 

Ihvertfall en NYDELIG gressmatte!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...