Jump to content

2010.08.21 Blackpool H


Arsenalboy93

Recommended Posts

Mye er allerede skrevet i tråden, så blir nok ikke noe oppsiktsvekkende som kommer fra meg.

 

Vi spiller meget god fotball i store deler av kampen. Ballen går raskt i lengderetning, flere løp samtidig, ballen går raskt fra mann til mann, og det virker som om det var flere spillere som virkelig var sultne på å vise seg frem.

 

Nå spilte vi mot et lag som lot oss få rom, og det ble enda mer tydelig når de ble 10mann. Det røde kortet forsvarer jeg, men burde nok blitt blåst frispark på 16.5meter fra mål.

 

Almunia og forsvarsrekka jobber bra sammen som en enhet, selv om det var lite å gjøre. En meget stor sjanse fikk Blackpool ved et innlegg i 1.omgang, men heldigvis gikk headingen utenfor. Noe svak markering i den situasjonen, men resten av kampen får de en tommel opp.

 

Diaby:

Et pent mål, og har også noen utrolige vendinger med mann i ryggen. Det som er problemet til Diaby, er at han er for ujevn i kamper. Han gjør noen enkle feil, som ender med balltap. Må bli flinkere til å la ballen gå raskere til medspillere, og ikke alltid spille på den hårfine risikoen. Igår ble det ikke straffet, men det gjør det mot bedre lag. Får han luket vekk noe av dette, så er han som jeg har sagt det før: en klassespiller.

 

Arshavin:

Mye bedre kamp av Arshavin igår, enn Pool kampen. Han fikk det lille "rommet" jeg snakket om før kampen, og dette passer vår russer mye bedre. Jobber bra, og skaper mye med og uten ball. Det er slik vi vil og skal se Arshavin utover sesongen, en spilleglad artist.

 

Rosicky:

Tar av meg hatten, for "mozart" imponerer meg. Jeg skal innrømme, at jeg trodde han var ferdig på dette nivået. De siste par sesongene, så har han spilt et spill hvor han ikke har sluppet seg løs på det offensive planet. Han har tatt sikre valg i spillets faser, men dette kan han selvfølgelig forsvares med alle sine skader og den selvtillitten det gjør.

I går (som sist kamp) er han tilbake slik han er som best. Han ser offensive muligheter selv, og ikke minst for medspillere. Timingen på sine løp, på sine gjennombruddspasniner, og sin spillerglede er herlig å se på. En skadefri Rosicky i denne formen, er jo en forsterkning fra sist sesong.

 

Walcott:

Endelig har Walcott fått vært skadefri over tid, og det viser seg. Har vært kritisert for at han aldri blir noe, men jeg har støttet Theo fra dag 1. Om han holder seg skadefri, så vil vi se en helt annen spiller enn den som hadde høye skuldre i avslutningsøyeblikkene, og med minimal selvtillitt.

Han brukte sine kvaliteter på en god måte i gårsdagens kamp. Ser muligheter i rom, plasserer seg slik at han kan spilles på, og tør å utfordre rommet med 100% fokus.

Jobber også meget bra bakover på banen, og høyresiden igår var rett og slett klasse ,både offensivt og defensivt.

MoM.

 

Wilshere:

Hva skal man si?

For et talent vi har, og han er absolutt moden nok til å få spille jevnlig denne sesongen. Har vokst mye det siste året, og han vil bare vokse å vokse. Jobber bra både offensivt og defensivt, tør å utfordre, og er flink til å lese spillet. Rett og slett imponert over denne lille guttungen.

 

Chamakh:

Virker som et knallkjøp.

Jobber meget bra både offensivt og defensivt, og fremstår som en spiss med meget god arbeidsmoral. Er flink til å lukte muligheter, og kommer seg derfor også til flere store sjanser. En meget god keeper, gjør at han ikke står med hattrick etter sin første hjemmekamp.

Kommer til å gi oss gode kort på hodestyrken, så får man håpe innleggskvaliteten blir litt bedre.

 

Laget virker mye bedre enn sist sesong, og bredden er også betraktelig bedre. Theo og Rosicky har fått en god pre season, og de står frem som mye lettere, klokere, og bedre enn sist sesong. Dette blir nesten som to helt nye signeringer, så får man banke i bordet å håpe de skal slippe å få flere skader.

 

Nå er ikke Blackpool det beste laget vi vil møte denne sesongen, og 3 poeng var forventet på hjemmebane. Likevel synes jeg det var imponerende, at vi klarer å spille så mye av vårt eget spill i store deler av kampen. Nå har vi klart oss med 4poeng på to helt forskjellige kamptyper, og vi har imponert sålangt.

Fabregas og Persie trenger nok et par uker før vi virkelig kan regne med storspill fra disse to gigantene, så vi har mer i vente.

 

Nei, dette var en meget sterk åpning av Arsenal, og det viser at vi har en meget sterk bredde i store deler av laget.

4 poeng, 7-1 i målforskjell, og snart er Song, Fabregas, og Persie iform :)

 

Siste ryktene fra London er nå at de vil teste ut "Spice Up Your Life" fra 1997, med Spice Girls før kampstart. :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Bra oppsummert Vieira04! Den ene linjen din oppsummerte kampen bra:

Ballen går raskt i lengderetning, flere løp samtidig, ballen går raskt fra mann til mann, og det virker som om det var flere spillere som virkelig var sultne på å vise seg frem.

 

Flere ganger har jeg irritert meg over at vi ikke har utnyttet mulighetene til å flytte ballen raskt i lengderetningen når vi har hatt sjansen. Ikke nødvendigvis kontringer, men også raske frispark på midtbanen og lignende. Almunia skal ha skryt for dette også! Nå er det så klart slik at noen klubber er flinke til å nettopp stoppe raske frispark (f.eks. Fletcher som endelig ser til å bli straffet for det), men vi bør prøve på å peise på i lengderetningen når vi har muligheten til det. Trioen på topp er meget rask, og med dem på fart er det virkelig få som klarer å føle meg. Selv om det må sies at Arshavin ikke orker å storme på kontringer hele tiden. Labbet bak de andre de siste 10 minuttene av førsteomgangen lot jeg merke til. Likevel gjør han veldig mye bra når han først får ballen og gjør dermed en knallkamp i mine øyne.

 

Nå er jeg spent på om Walcott kan opprettholde formen. Greit nok at noen av avgjørelsene ikke alltid var like bra, men sett kampen under ett gjorde han en veldig god kamp han også. Særlig var han flink til å komme seg unna mannen sin, drible seg forbi et oar mann og levere en fin stikker. Nå frykter jeg at andre forsvarsspillere kommer til å gå veldig hardt opp i kroppen på han slik at han ikke skal få snudd seg. Vi får håpe at dommeren beskytter han.

 

Avslutningsvis vil jeg bare nevne at denne kampen ganske sannsynlig kommer til å føre til at dårligere lag parkerer bussen foran målet. Gir man oss rom på hjemmebane blir man spist levende, særlig når Walcott er i toppform. I neste kamp venter Blackburn. Klarer RvP å opprettholde sine gode statistikk for det hardtaklende laget?

Link to comment
Share on other sites

En annen ting Magnus87, er jo at ballen igår også gikk raskt fra side til side, og ikke bare i lengderetningen.

Dette er også viktig, med tanke på å strekke ut forsvarsleddet og åpne opp rommene med geniale pasninger fra Fabregas,Nasri, og som igår; Rosicky.

Når vi har en Chamakh på topp som jobber i de rommene, samt en Theo og Arshavin på vei fra kanten og innover i banen, så kan det bli meget gøy utover sesongen.

 

Bussen har jo som oftest stått utenfor målstreken de siste årene, så det vil ikke bli et nytt taktisk grep fra motstanderlagene på Emirates. Nå har vi vel aldri hatt så mange forskjellige spillertyper på det offensive planet enn tidligere, så jeg synes det ser meget lovende ut.

Link to comment
Share on other sites

Sant det du sier der. Viktig å snu spillet fort nok og skape bredde i spillet. Håper angrepsspillet fortsetter slik det gjorde i går. Vi kommer nok ikke til å oppleve så mange kamper der så mange spillere i god form samtidig. Men så lenge rytmen og bevegelsene fra i dag fortsetter bør vi være fornøyde.

 

Bussen kommer til å være parkert foran målet mot visse laget uansett. Men jeg tenke på lag som f.eks. Wolves, Newcastle og WBA kommer til å være mer forsiktige når de ser hva som skjer om man etterlater seg for mye rom.

Link to comment
Share on other sites

Sant det du sier der. Viktig å snu spillet fort nok og skape bredde i spillet. Håper angrepsspillet fortsetter slik det gjorde i går. Vi kommer nok ikke til å oppleve så mange kamper der så mange spillere i god form samtidig. Men så lenge rytmen og bevegelsene fra i dag fortsetter bør vi være fornøyde.

 

Bussen kommer til å være parkert foran målet mot visse laget uansett. Men jeg tenke på lag som f.eks. Wolves, Newcastle og WBA kommer til å være mer forsiktige når de ser hva som skjer om man etterlater seg for mye rom.

 

 

Hva mener du, kommer vi ikke til å oppleve så mange kamper der så mange spillere er i god form samtidig??

Jeg tror du tar veldig feil der, dette er bare begynnelsen, denne sesongen blir konge, men selvfølgelig med et forbehold, skader...

Hvis vi holder skade-situasjonen på nivå med manu og chelsky kommer vi nok til å vinne denne sesongen, på samme måte som vi ville gjort det i fjor om vi hadde hatt en normal skade-situasjon.

Wenger pratet om manglende gjennombruddsløping i første kamp mot pool, helt tydelig at dette var noe gutta hadde jobbet med på trening denne uka, vi penetrerte dem fra alle mulige vinkler :P

The future`s so bright, I gotta wear shades

Link to comment
Share on other sites

Det er de samme mentale mekanismene som gjør at vi alt for sjelden har klart å drepe kamper.

 

helt klart, selv om det ikke er noen grunn til å slite seg ut på stillingen 5-0, går det an å opptre litt mer målrettet. Naturligvis viktig å unngå skader, men det ser ut som Arsenal har et "holdningsproblem", og at dette også synes i mer jevne kamper som man sliter med å avgjøre.

 

Men i denne ene kampen ble jo ikke det hovedsaken som du skriver Sir John. Bra kamp, selv om de kom veldig lett til det. Sånn blir det neppe i fortsettelsen. For øvrig synd at dommeren blåste i stykker kampen på 1-0. Mulig han bare fulgte boka, og jeg skjønner at dommeren, som skal ta avgjørelsen på et brøkdel av et sekund, ikke får med seg om forseelsen er utenfor eller inni boksen. Men i slike tvilstilfeller burde kanskje det vært trukket utenfor, forutsatt at dette gjøres konsekvent? Når det er sagt, selv om tacklingen ble satt inn utenfor, kan det på reprisen se ut som han først er borti Chamakh etter at de har sklidd innenfor. Sånn sett var det kanskje riktig å dømme straffe? Vanskelig denne. Men regelen om dobbeltstraff (straffe/rødt kort) burde uansett revurderes.

Link to comment
Share on other sites

helt klart, selv om det ikke er noen grunn til å slite seg ut på stillingen 5-0, går det an å opptre litt mer målrettet. Naturligvis viktig å unngå skader, men det ser ut som Arsenal har et "holdningsproblem", og at dette også synes i mer jevne kamper som man sliter med å avgjøre.

 

Men i denne ene kampen ble jo ikke det hovedsaken som du skriver Sir John. Bra kamp, selv om de kom veldig lett til det. Sånn blir det neppe i fortsettelsen. For øvrig synd at dommeren blåste i stykker kampen på 1-0. Mulig han bare fulgte boka, og jeg skjønner at dommeren, som skal ta avgjørelsen på et brøkdel av et sekund, ikke får med seg om forseelsen er utenfor eller inni boksen. Men i slike tvilstilfeller burde kanskje det vært trukket utenfor, forutsatt at dette gjøres konsekvent? Når det er sagt, selv om tacklingen ble satt inn utenfor, kan det på reprisen se ut som han først er borti Chamakh etter at de har sklidd innenfor. Sånn sett var det kanskje riktig å dømme straffe? Vanskelig denne. Men regelen om dobbeltstraff (straffe/rødt kort) burde uansett revurderes.

 

Tja, jeg er litt uenig i dette med "holdningsproblemer". Vi scoret enormt mange mål de siste 25minuttene sist sesong, og mange av de kom også i jevne og tette kamper.

Leder vi som på lørdag, så er det ikke lett å tråkke på videre. Man bremser automatisk av, for at man skal spare krefter når det virkelig trengs og det går litt mer over til "trening". Dette har man sikkert erfart selv også, for de som har spilt litt fotball.

Likevel, så skapte vi jo flere gode sjanser selv etter 5-0, så det var jo ikke helt stopp.

 

Inn kom Fabregas, Persie, og Vela, og dette skapte litt urytme i laget ganske tidlig i 2.omgang. Ikke nødvendigvis dårligere, men tre bytter på kort tid kan påvirke noe med flyten og den kamp-fasen man var inni.

Likevel er det sjelden man ser et lag høvle over en motstander over 90minutter, så jeg ser ikke dette som et problem i det hele tatt. Vi har vært noe uheldig med lite uttelling på sjanser de siste sesongene i enkelte faser, men dette ser jeg ikke som et holdningsproblem.

Muligens er man noe mer "off" i kroppen og hodet på 5-0, som gjør at man kanskje er noe mer avslappet i avslutningsøyeblikk, enn om det stod 0-0. Man er kanskje ikke 100% på hugget, men dette føler jeg ikke er noe problem som kun gjelder Arsenal. Dette er vel et naturlig "problem" for alle spillere?

 

Vi har som mange andre storklubber, fått mål imot når det nærmer seg slutten, se bare på Utd igår. De var et straffespark unna 3-1, men likevel ender det 2-2 kun sekunder før slutt.

 

For meg er Chamakh situasjonen utenfor, men rødt kort er og skal det være.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du, kommer vi ikke til å oppleve så mange kamper der så mange spillere er i god form samtidig??

Jeg tror du tar veldig feil der, dette er bare begynnelsen, denne sesongen blir konge, men selvfølgelig med et forbehold, skader...

Hvis vi holder skade-situasjonen på nivå med manu og chelsky kommer vi nok til å vinne denne sesongen, på samme måte som vi ville gjort det i fjor om vi hadde hatt en normal skade-situasjon.

Wenger pratet om manglende gjennombruddsløping i første kamp mot pool, helt tydelig at dette var noe gutta hadde jobbet med på trening denne uka, vi penetrerte dem fra alle mulige vinkler :P

The future`s so bright, I gotta wear shades

De siste sesongene har det ikke skjedd at så å si våre offensive spillere har vært i god form samtidig over en lengre periode. Ja, kanskje i enkeltkamper der alt sitter veldig bra. Men over lang tid? Dessverre. Mange presterer på det jevne, men det er sjelden mer en en/to som gjør det veldig bra over tid. Fab var uten tvil den store bidragsyteren i fjor, van Persie også i starten av sesongen. Arshavin den siste halvdelen av sesongen før. Ade var denne personen i 07/08-sesongen. I lørdagens kamp var det mange spillere som virket å være i god form. Kanskje jeg så meg blind på deg med tanke på at vi spilte mot Blackppol med en mann mere, men jeg likte i alle fall det jeg så. Så klart vil vi klare oss bedre uten skader, men det er like sikkert at vi får mye skader som at Man U kommer til å få mange heldige mål i løpet av sesongen.

 

Forøvirg bør du passe på ordbruken din her på forumet! "Vi penetrerte dem fra alle mulige vinkler," gir stygge bilder i hodet mitt ;)

Link to comment
Share on other sites

helt klart, selv om det ikke er noen grunn til å slite seg ut på stillingen 5-0, går det an å opptre litt mer målrettet. Naturligvis viktig å unngå skader, men det ser ut som Arsenal har et "holdningsproblem", og at dette også synes i mer jevne kamper som man sliter med å avgjøre.

 

Men i denne ene kampen ble jo ikke det hovedsaken som du skriver Sir John. Bra kamp, selv om de kom veldig lett til det. Sånn blir det neppe i fortsettelsen. For øvrig synd at dommeren blåste i stykker kampen på 1-0. Mulig han bare fulgte boka, og jeg skjønner at dommeren, som skal ta avgjørelsen på et brøkdel av et sekund, ikke får med seg om forseelsen er utenfor eller inni boksen. Men i slike tvilstilfeller burde kanskje det vært trukket utenfor, forutsatt at dette gjøres konsekvent? Når det er sagt, selv om tacklingen ble satt inn utenfor, kan det på reprisen se ut som han først er borti Chamakh etter at de har sklidd innenfor. Sånn sett var det kanskje riktig å dømme straffe? Vanskelig denne. Men regelen om dobbeltstraff (straffe/rødt kort) burde uansett revurderes.

 

 

Når vi vinner en kamp i premier league 6-0 forteller det meg at vi er alt annet enn "lite målrettet".

Vi var derimot veldig løpsvillig og gjennombruddshissige, og når gutta har spilt en så gjennomført god kamp som på lørdag forteller det meg videre at de har blitt mer modne og rutinerte i løpet av sommeren, når de ikke løper på seg strekker på slutten av denne kampen.

De beste lagene anstrenger seg vanligvis bare slik at det er akkurat nok ;)

Link to comment
Share on other sites

men rødt kort er og skal det være

 

bevares, etter boka gjør ikke dommeren feil. Det jeg sier er at regelen burde vært revurdert. Det er ENORM forskjell på å takle en spiller i kamp om ballen, og å kynisk klippe ned en spiller som er alene gjennom, fordi man i det første tilfellet har en berettiget sjanse til å nå ballen. At han er bakerste mann burde altså være mindre relevant i seg selv, og derfor burde disse situasjonene gitt helt forskjellig straff, dommeren burde i hvertfall bli gitt litt friere tøyler til å bruke skjønn.

Link to comment
Share on other sites

Når vi vinner en kamp i premier league 6-0 forteller det meg at vi er alt annet enn "lite målrettet".

Vi var derimot veldig løpsvillig og gjennombruddshissige, og når gutta har spilt en så gjennomført god kamp som på lørdag forteller det meg videre at de har blitt mer modne og rutinerte i løpet av sommeren, når de ikke løper på seg strekker på slutten av denne kampen. De beste lagene anstrenger seg vanligvis bare slik at det er akkurat nok

 

Jo da, fremt til 5-0 og alle byttene var det løpsvillighet og gjennombruddshissighet, og kanskje var det byttene i seg selv som ødela flyten? Og jeg er også enig i at det er dumt å løpe på seg strekk når man leder 5-0. Sånn sett er det rutinert, og du har generelt sett rett i at de beste lagene ikke pleier å anstrenge seg mer enn nødvendig, det er bedre å vinne alle kampene 1-0 enn å vinne 5-0 i den ene kampen og tape i den neste... Det kan derfor hende Chelsea gjør seg selv en bjørnetjeneste med å spille for full guffe til the bitter end, hvis det er det de gjør da? kanskje Chelsea er så suverene at de i realiteten vinner 6-0 mot Wigan selv for halv maskin? I så fall er det kanskje ikke så realistisk å konkurrerre med Chelsea på målforskjell, og sånn sett er kanskje Arsenals tilnærming fornuftig?

 

Men det er jo også snakk om å benytte anledningen til å spille seg varm, å finne den rette "skarpheten" i avslutningene. Dette var en slik anledning. Særlig spissene må altså spille på seg nødvendig selvtillit. Den trenger man til de kampene hvor ett mål fra eller til er avgjørende, og hvor det er viktig å være effektive. Selv om det er mulig jeg tar feil, jeg klarer ikke helt å se at man finner en slik skarphet ved å jogge rundt og leke.

Link to comment
Share on other sites

Jo da, fremt til 5-0 og alle byttene var det løpsvillighet og gjennombruddshissighet, og kanskje var det byttene i seg selv som ødela flyten? Og jeg er også enig i at det er dumt å løpe på seg strekk når man leder 5-0. Sånn sett er det rutinert, og du har generelt sett rett i at de beste lagene ikke pleier å anstrenge seg mer enn nødvendig, det er bedre å vinne alle kampene 1-0 enn å vinne 5-0 i den ene kampen og tape i den neste... Det kan derfor hende Chelsea gjør seg selv en bjørnetjeneste med å spille for full guffe til the bitter end, hvis det er det de gjør da? kanskje Chelsea er så suverene at de i realiteten vinner 6-0 mot Wigan selv for halv maskin? I så fall er det kanskje ikke så realistisk å konkurrerre med Chelsea på målforskjell, og sånn sett er kanskje Arsenals tilnærming fornuftig?

 

Men det er jo også snakk om å benytte anledningen til å spille seg varm, å finne den rette "skarpheten" i avslutningene. Dette var en slik anledning. Særlig spissene må altså spille på seg nødvendig selvtillit. Den trenger man til de kampene hvor ett mål fra eller til er avgjørende, og hvor det er viktig å være effektive. Selv om det er mulig jeg tar feil, jeg klarer ikke helt å se at man finner en slik skarphet ved å jogge rundt og leke.

 

Det er absolutt realistisk å konkurrere med chelsky også på målforskjell, jeg minner om at begge lag vant

6-0 denne helgen, og at begge spilte for halv maskin det siste kvarteret, det har du nok rett i.

Slik spiller rutinerte lag som tidligere nevnt.

Når det gjelder å spille seg varm var det vel nettopp det vi gjorde, Theo ble som vi alle så, glovarm, Arshavin fikk åpnet sin målkonto for sesongen og det samme gjorde til slutt Chamakh, etter å ha bommet en del i første del av kampen, altså alle våre tre foran fikk puttet på mål og fikk nødvendig ro og selvtillit foran de kommende kampene, det er alltid godt å få putta det første målet for sesongen.

Når det gjelder van Persie hadde jeg, som deg, håpet at han skulle putte på et mot slutten av kampen, men jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss for selvtilliten til hverken ham eller Fabregas, dette er verdensstjerner som garantert kommer til å prege sesongen i Premier League 2010/11.

Jeg skjønner poenget ditt men av og til lønner det seg ganske enkelt å bare være fornøyde, særlig når man vinner 6-0 i PL mot et lag som i sin første kamp altså vant 4-0.

 

Ellers konstanterer jeg at de vanlige "syterne" og "klagerne" her inne på forumet glimrer med sitt fravær etter en slik kamp, men bare vent, det kommer nok en dag der vi taper igjen og da er de på pletten :D

Og ikke misforstå meg piscator, du er IKKE i denne kategorien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner poenget ditt men av og til lønner det seg ganske enkelt å bare være fornøyde, særlig når man vinner 6-0

 

for all del, jeg er strålende fornøyd med 6-0 seier, men uansett om man vinner eller taper forsøker jeg å se bak resultatene. Det innebærer at jeg sjelden tar av når man vinner stort, på samme måte som jeg ikke graver meg ned på tross av et tap. Og det var mye positivt å hente ut av seieren mot Blackpool, selv om det også var noen ting å sette fingeren på, som det alltid er, uten at man derved kan karakteriseres som negativ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjempefornøyd med resultatet. Det eneste man kan sette fingeren på er at formasjonen gikk litt i oppløsning etter at Cesc, RvP og Vela kom inn. Det virket som flere ville score selv på slutten, mer enn å spille seg fram til sjanser kollektivt. Det skjer ikke med Chelsea, selvom de også roer ned når de leder stort.

Link to comment
Share on other sites

for all del, jeg er strålende fornøyd med 6-0 seier, men uansett om man vinner eller taper forsøker jeg å se bak resultatene. Det innebærer at jeg sjelden tar av når man vinner stort, på samme måte som jeg ikke graver meg ned på tross av et tap. Og det var mye positivt å hente ut av seieren mot Blackpool, selv om det også var noen ting å sette fingeren på, som det alltid er, uten at man derved kan karakteriseres som negativ.

 

Her er jeg helt enig med deg, veldig viktig å se bak resultatet i alle kamper og være analyserende i så måte, men det må aldri ta bort gleden av å ha gjort en stor og god prestasjon.

Feiring er viktig i fotball som i arbeidslivet ellers når man presterer godt.

Min analyse av denne kampen viser at vi spilte en kjempekamp, fullførte den med stil og ga spilletid til våre gutter som for ikke lenge siden spilte VM-finale, noe som er utrolig viktig for fortsettelsen, så får vi heller leve med at noe av rytmen ble tatt ut av kampen.

Artig å høre Blackpools manager uttale etter kampen at "vi trodde ikke det gikk an å bevege seg så raskt med og uten ball", dønn ærlig den mannen :D

Link to comment
Share on other sites

bevares, etter boka gjør ikke dommeren feil. Det jeg sier er at regelen burde vært revurdert. Det er ENORM forskjell på å takle en spiller i kamp om ballen, og å kynisk klippe ned en spiller som er alene gjennom, fordi man i det første tilfellet har en berettiget sjanse til å nå ballen. At han er bakerste mann burde altså være mindre relevant i seg selv, og derfor burde disse situasjonene gitt helt forskjellig straff, dommeren burde i hvertfall bli gitt litt friere tøyler til å bruke skjønn.

 

Men de har da visst forskjellige tilfeller. I de tilfeller man blir felt på vei utover i feltet, bort fra mål - så blir det ikke rødt. Er man på vei gjennom, med ball og vil få hva som kalles en "100%-sjanse" - så er det rødt.

 

Det synes jeg er helt rimelig siden målsjansen er større enn noen annen sjanse. Så får man heller ta det som en proffesional foul, og får minimalt med straff. Ref solskjær mot oss for en del år tilbake da han knepte Bergkamp alene gjennom mot den danse veggen.

Link to comment
Share on other sites

Det er rødt etter boka. Men man må bruke skjønn! Selfølgelig er det -idioti- å dømme rødt på det! Det er dobbel straff.

Det samme skjedde mot oss i CL finalen mot bar*a.

Latterligste jeg har noen gang sett og like latterlig at pool fikk rødt kort i mot seg nå!

Hvis det er rødt kort etter boka så er det rødt kort. Hva er poenget med regler hvis man skal tolke de basert på skjønn? Jeg er forsåvidt enig at dobbelstraff er unødvendig, men da må reglene endres. Hvis noen dommere plutselig ignorerer reglene så vil dømmingen bli alt for inkonsekvent.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rødt kort etter boka så er det rødt kort. Hva er poenget med regler hvis man skal tolke de basert på skjønn? Jeg er forsåvidt enig at dobbelstraff er unødvendig, men da må reglene endres. Hvis noen dommere plutselig ignorerer reglene så vil dømmingen bli alt for inkonsekvent.

Det står i dommerboka at det skal utøves skjønn. Altså man skal tolke situasjoner. Though det er klart at regelen burde endres slik at det ikke blir dobbelstraff.

Link to comment
Share on other sites

Det står i dommerboka at det skal utøves skjønn. Altså man skal tolke situasjoner. Though det er klart at regelen burde endres slik at det ikke blir dobbelstraff.

Det er riktig. Situasjonen skal tolkes, men hvis dommeren tolker det som en målsjanse så er dessverre regelen ganske klar.
Link to comment
Share on other sites

Vi er uansett enig om at regelen burde endres.

Jeg vil forresten berømme verdens beste fans, altså Blackpool tilhengerne! Jeg var på kampen og av alle mine kamper har jeg aldri vært med positiv til supporterne til det andre laget enn de jeg selv holder meg.

Jeg bryr meg ikke om hvem man holder med; Arsenal, manu, pool, leeds eller andre. Blackpool er overlegent det beste jeg har noen gang sett!

 

Under HELE kampen synger de "This is the best trip I have ever been on!" Ikke glem at de tapte 6-0! Innimellom så sang de på 5-0 "5-6 to blackpool" med en ironisk og morsom holdning og etter det ble 6-0 sang de "Give the Arsenal fans one more!"

 

Jeg håper virkelig at Blackpool holder seg oppe i PL!

Link to comment
Share on other sites

Vi er uansett enig om at regelen burde endres.

Jeg vil forresten berømme verdens beste fans, altså Blackpool tilhengerne! Jeg var på kampen og av alle mine kamper har jeg aldri vært med positiv til supporterne til det andre laget enn de jeg selv holder meg.

Jeg bryr meg ikke om hvem man holder med; Arsenal, manu, pool, leeds eller andre. Blackpool er overlegent det beste jeg har noen gang sett!

 

Under HELE kampen synger de "This is the best trip I have ever been on!" Ikke glem at de tapte 6-0! Innimellom så sang de på 5-0 "5-6 to blackpool" med en ironisk og morsom holdning og etter det ble 6-0 sang de "Give the Arsenal fans one more!"

 

Jeg håper virkelig at Blackpool holder seg oppe i PL!

Jeg lot merke til det samme da jeg så på streamen. Det er sjelden at bortetribunen er så fyllt opp - og ikke minst lager så mye liv. Tilhengerne har nok innstilt seg på at det blir en veldig hard sesong og nyter den dermed så lenge de kan. Naivt forsvarsspill kommer nok til å få klubben til å rykke ned selv om de viser bra spill til tider...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...