Jump to content

Keeperhjørnet


Ben Elfen

Recommended Posts

Neste situasjon er denne. Her gjør han alt feil og det er selvsagt ikke noe frispark til keeper. Jeg forklarer mer om hvordan en keeper skal opptre i slike situasjoner i Ben elfens keeperskole.

 

 

Synes det er gode og artige analyser du har av Almunia, men akkurat på denne er jeg litt usikker. Jeg mener Almunia står helt riktig plassert før innlegget kommer, og innlegget kommer med en såpass høy bue at han ikke har mulighet til å angripe innlegget noe annet sted. Ut fra posisjonen han har i det innlegget går, har han i mine øyne aldri noen mulighet til å komme høyere enn Kaboul i den situasjonen (som for øvrig kommer imponerende høyt).

 

Slik jeg ser situasjonen er eneste muligheten Almunia har til å gjøre noe med situasjonen å sperre rommet foran Kaboul, slik at han vinner frisparket når Kaboul kommer flygende.

 

Synes kritikken likefullt kan rettes mot forsvaret vårt, som lar en motspiller få gå opp så upresset i egen femmeter...

 

Jeg støtter dere begge her:

-Almunia er passiv og orienterer seg ikke. Han bør vite at det kommer en spiller i stor fart bakfra og plassere seg deretter. Han virker sløv og uintr, står bom stille og venter. Hadde han visst at Kaboul kom kunne han lett tatt et skritt ut og fått frispark. Nå er Kaboul i luften først og det er Almunia som hopper i kroppen på førstnevnte. I tillegg prøver han å fange ballen i stedet for å bokse. Viter om at han ikke har registrert at han vil bli presset. I mine øyne er ikke dette et angrep på keeper. Ikke bra, sløvt av Almunia.

-Forsvaret skal ha like mye skjenn: Både Diaby og Gallas bør sperre Kaboul slik at han ikke kan ta 10 meter fart for deretter å ta sats helt uhindret.

 

Konklusjon: Dårlig konsentrasjon og dårlig samarbeid mellom keeper og spillere. Helt unødvendig scoring i mot.

 

PS: Målsituasjonen burde aldri oppstått for på hjørnesparket som går gjennom feltet løper Kaboul ned Gallas og vi blir snytt for et soleklart frispark før ballen blir slått tilbake i feltet.

Dersomatte hvisomatte osv osv.. :D

 

Veldig uenig RP7. Det er kun Almunias feil, ikke forsvarets. Han rygger langt tilbake og Kaboul hopper inn foran han, visstnok hopper han høyt men legg merke til at han er godt på vei i det han treffer ballen. Ballen var ikke høyt i luften og keeper skulle vært minst en meter lenger fram og plukket, ikke bokset ballen.

 

Selvfølgelig skal forsvaret la keeper gå rolig ut og enkelt plukke ned ballen. At Almunia ikke gjør det er ene og alene hans feil.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Neste situasjon er denne. Her gjør han alt feil og det er selvsagt ikke noe frispark til keeper. Jeg forklarer mer om hvordan en keeper skal opptre i slike situasjoner i Ben elfens keeperskole.

 

 

Synes det er gode og artige analyser du har av Almunia, men akkurat på denne er jeg litt usikker. Jeg mener Almunia står helt riktig plassert før innlegget kommer, og innlegget kommer med en såpass høy bue at han ikke har mulighet til å angripe innlegget noe annet sted. Ut fra posisjonen han har i det innlegget går, har han i mine øyne aldri noen mulighet til å komme høyere enn Kaboul i den situasjonen (som for øvrig kommer imponerende høyt).

 

Slik jeg ser situasjonen er eneste muligheten Almunia har til å gjøre noe med situasjonen å sperre rommet foran Kaboul, slik at han vinner frisparket når Kaboul kommer flygende.

 

Synes kritikken likefullt kan rettes mot forsvaret vårt, som lar en motspiller få gå opp så upresset i egen femmeter...

 

Jeg støtter dere begge her:

-Almunia er passiv og orienterer seg ikke. Han bør vite at det kommer en spiller i stor fart bakfra og plassere seg deretter. Han virker sløv og uintr, står bom stille og venter. Hadde han visst at Kaboul kom kunne han lett tatt et skritt ut og fått frispark. Nå er Kaboul i luften først og det er Almunia som hopper i kroppen på førstnevnte. I tillegg prøver han å fange ballen i stedet for å bokse. Viter om at han ikke har registrert at han vil bli presset. I mine øyne er ikke dette et angrep på keeper. Ikke bra, sløvt av Almunia.

-Forsvaret skal ha like mye skjenn: Både Diaby og Gallas bør sperre Kaboul slik at han ikke kan ta 10 meter fart for deretter å ta sats helt uhindret.

 

Konklusjon: Dårlig konsentrasjon og dårlig samarbeid mellom keeper og spillere. Helt unødvendig scoring i mot.

 

PS: Målsituasjonen burde aldri oppstått for på hjørnesparket som går gjennom feltet løper Kaboul ned Gallas og vi blir snytt for et soleklart frispark før ballen blir slått tilbake i feltet.

Dersomatte hvisomatte osv osv.. :D

 

Veldig uenig RP7. Det er kun Almunias feil, ikke forsvarets. Han rygger langt tilbake og Kaboul hopper inn foran han, visstnok hopper han høyt men legg merke til at han er godt på vei i det han treffer ballen. Ballen var ikke høyt i luften og keeper skulle vært minst en meter lenger fram og plukket, ikke bokset ballen.

 

Selvfølgelig skal forsvaret la keeper gå rolig ut og enkelt plukke ned ballen. At Almunia ikke gjør det er ene og alene hans feil.

 

Som jeg sa så er det en feilvurdering og sløvt av Almunia, noe du virker enig i.

Men, det kan ikke unnskylde forsvarsspillerene. De har en jobb å gjøre uansett hva keeper skal foreta seg. Diaby og Gallas er like sløve som Almunia. I feltet skal forsvarere sperre ned angripere hele tiden slik at de ikke får mulighet til å gå opp på denne måten. Så kan keeper rolig og kontrollert hente ned denne type innlegg.

Sperrer man ikke ned angriperene vil keeper lett tape de fleste slike dueller.

Link to comment
Share on other sites

Celtic H

 

Almunia hadde svært lite å gjøre. Er ute og bokser i en duell. Det er sjelden kost. Sjanseløs på målet i mot, men han hadde en stygg feilvurdering i denne kampen også. Heldivgis slapp han unna da motstanderen ble avblåst for en hårfin offside. refser nevnte det i kamptråden også. Det er en situasjon der ballen blir spilt på tvers i feltet i 1. omgang. Almunia kaster seg til høyre for seg selv, men han bør kaste seg fram og bryte ballen foran angriperen. Det var dårlig av ham der.

 

Konklusjon:

0 redninger

1 utboksning

1 stygg feil

 

Karakter: vanskelig å gi men jeg gir han en sterk svak, altså svak +

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Manchester United B

 

Da jeg kun har sett høydepunkter fra kampen er det vanskelig å gi en ordentlig vurdering av Almunia, så jeg blir nødt til å melde pass. Hadde satt pris på om det var noen andre som kom med vurdering i denne kampen.

 

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Manchester United B

 

Da jeg kun har sett høydepunkter fra kampen er det vanskelig å gi en ordentlig vurdering av Almunia, så jeg blir nødt til å melde pass. Hadde satt pris på om det var noen andre som kom med vurdering i denne kampen.

 

 

BE

 

Som i de andre innledende kampene er han på flere bærturer i feltet og spiller generelt sett svakt. Var alene skyld i tapet på Old Trafford.

Link to comment
Share on other sites

Var alene skyld i tapet på Old Trafford.

 

Vedt at dette strider mot reglene her inne, men det der en komplett latterlig og patetisk kommentar Anabole.

 

Å legge skylden på Almunia for tapet på Old Trafford er ikke bare latterlig, det er også komplett feil. Da kan man like så god legge skylden på de offensive spillerne våre som bare maktet å score 1 mål, til tross for mange store sjanser.

 

Man vinner som ett lag, og man taper som ett lag

Link to comment
Share on other sites

Var alene skyld i tapet på Old Trafford.

 

Vedt at dette strider mot reglene her inne, men det der en komplett latterlig og patetisk kommentar Anabole.

 

Å legge skylden på Almunia for tapet på Old Trafford er ikke bare latterlig, det er også komplett feil. Da kan man like så god legge skylden på de offensive spillerne våre som bare maktet å score 1 mål, til tross for mange store sjanser.

 

Man vinner som ett lag, og man taper som ett lag

Enig at det blir feil å klandre han alene for tapet.

Skal man klandre noen kan man liksågodt klandre alle som skal klandres: Almunia, Diaby, vPersie, Clichy, dommern, Eboue osv

Link to comment
Share on other sites

Var alene skyld i tapet på Old Trafford.

 

Vedt at dette strider mot reglene her inne, men det der en komplett latterlig og patetisk kommentar Anabole.

 

Å legge skylden på Almunia for tapet på Old Trafford er ikke bare latterlig, det er også komplett feil. Da kan man like så god legge skylden på de offensive spillerne våre som bare maktet å score 1 mål, til tross for mange store sjanser.

 

Man vinner som ett lag, og man taper som ett lag

Enig at det blir feil å klandre han alene for tapet.

Skal man klandre noen kan man liksågodt klandre alle som skal klandres: Almunia, Diaby, vPersie, Clichy, dommern, Eboue osv

 

Ja det er sjelden det skjer - at jeg er enig med Raven... :P - men det er tilfelle nå..

 

Almunia var svark ved noen anledninger - men likeså var RvP, Arshavin, Clichy, Diaby og Denilson. Arshavin scora målet men anna enn det var det lite å se av ham

Link to comment
Share on other sites

Å være keeper er en uriaspost fordi konsekvensene av feil er skjebnesvangre. Akkurat derfor er det så forbannet viktig at en har en keeper over gjennomsnittet, minst.

 

Almunia var svært så involvert i begge baklengsmålene. På den første ruser han unødvendig ut i en i utgangspunktet relativt ufarlig situasjon. Bommer grovt og klarer ikke å trekke seg. Straffe og 1-1. Diaby scorer et klasseselvmål, men Almunia er passiv. Dette er nedfallsfrukt på egen 5-meter, men Almunia tar ikke kommando i eget felt. Brent barn lukter ille, og Almunia hadde sikkert friskt i minne en og annen manøver der han ender opp i ingenmannsland på dødballer i første omgang. Til alt hell vinner Gallas/Vermaelen duellene, så feilvurderingene forblir anonyme.

 

Når Arsenal mot slutten kjører på stor risiko gjør Almunia et par gode redninger på kontrastøt fra United. Det er typiske situasjoner som Almunia behersker godt.

 

Vi vinner og taper som et lag, men skal en utpeke det svakeste ledd i denne kampen så trekker Almunia helt klart det korteste strået.

 

I min bok er det stryk holdt opp mot det jeg forventer av en Arsenalkeeper.

Link to comment
Share on other sites

Vi vinner og taper som et lag, men skal en utpeke det svakeste ledd i denne kampen så trekker Almunia helt klart det korteste strået.

 

Det er forskjell på å være det svakeste ledd, og det å få ene og alene skylden for ett tap. Hva med de offensive spillerne våre som makter å score bare 1 mål da? Skal ikke de ta sin del av skylden? Det var jo tross alt mer enn nok sjanser til å score flere mål, uten at vi greier å benytte disse.

 

Hvorfor er det slik at ved ett tap, så er det bestandig keeper og forsvar som blir offer for såkalte "eksperter" rundt omkring, mens når laget vinner, så er det de offensive spillerne som får skryt?

 

Og en annen ting. Hvorfor er det slik at vi til envher tid skal prøve å finne noen å legge skylden på?

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på å være det svakeste ledd, og det å få ene og alene skylden for ett tap. Hva med de offensive spillerne våre som makter å score bare 1 mål da? Skal ikke de ta din del av skylden? Det var jo tross alt mer enn nok sjanser til å score flere mål, uten at vi greier å benytte disse.

 

Selvsagt. Et av kampens nøkkeløyeblikk var da van Persie IKKE scoret, men den enkeltspiller som har mest ansvar for at vi får to i sekken er keeper. Det betyr ikke at han har ansvaret alene for resultatet. Det sier seg selv. Vi bosser denne kampen i 80 av 90 minutter og er helt klart også for svake i avsluttningsfasen, men den spiller som i størst grad påvirket resultatet var Almunia. Å si noe annet blir som å si at Thomas Myhre reddet ett poeng for Viking i helga.

 

Og en annen ting. Hvorfor er det slik at vi til envher tid skal prøve å finne noen å legge skylden på?

 

Har ikke en dritt med skyld å gjøre. Dette er en profesjonell buisness, og en blir målt på prestasjoner. Slik både du og jeg blir det i arbeidslivet. Gjør vi en dårlig jobb så blir vi fortalt det. Kan ikke se noen grunn til at en fotballspiller som tjener like mye på en uke som mange gjør på et år skal være unntatt det.

Link to comment
Share on other sites

Var alene skyld i tapet på Old Trafford.

 

Vedt at dette strider mot reglene her inne, men det der en komplett latterlig og patetisk kommentar Anabole.

 

Å legge skylden på Almunia for tapet på Old Trafford er ikke bare latterlig, det er også komplett feil. Da kan man like så god legge skylden på de offensive spillerne våre som bare maktet å score 1 mål, til tross for mange store sjanser.

 

Man vinner som ett lag, og man taper som ett lag

 

Alle andre gjør en akseptabel jobb, Almunia gjør ikke det. Mål nr 1 har han 100% skyld i da han lager en straffe som er totalt unødvendig. Så scorer Diaby et selvmål som lett kunne ha vært unngått hvis Almunia hadde gjort jobben sin i feltet. Selvsagt håpløst av Diaby, men han hadde likevel en god dag på jobben alt sett under ett.

 

Man vinner som et lag og man taper som et lag, men noen ganger har enkeltspillere skyld i tapene, eller æren for en seier for den del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i prinsippet at man vinner og taper som et lag.

 

Almunia feilberegnet i straffesituasjonen og slapp United inn i kampen,MEN og det er et stort Men....Almunia gjør sitt beste for oss i kamp etter kamp. Wenger vurderer han som god nok.

Wenger uttaler også etter kampen at vi mangler rutine og erfaring og at det er grunnen til tapet.

For å sette ting litt på spissen så er den logiske slutning at Wenger ene og alene er årsaken til tapet,som ikke har gjort noe med dette ennå.

Iom at det er så populært på dette forumet å finne noen å skylde på etter en kamp.

Link to comment
Share on other sites

I den perfekte verden hadde vi hatt en keeper som tar alt. Greit, Almunia er kanskje ikke den beste keeperen i PL, og vi skulle helst hatt bedre. Men det finnes ingen bedre på markedet eller å få tak i rett og slett.

 

Regner med at du har full kontroll på hvem som er tilgjengelige på markedet! Tilgjengelighet er vel ganske relativt også i dagens fotball vil jeg tro....

Link to comment
Share on other sites

Manuel Almunia

Brad Fridel

Joe Hart

Paul Robinson

Jussi Jaaskelainen

Brian Jensen

Petr Cech

Tim Howard

Mark Schwarzer

Boaz Myhill

Pepe Reina

Shay Given

Edwin van der Sar

David James

Thomas Sørensen

Craig Gordon

Carlo Cudicini/Heurelo Gomez/what ever

Robert Green

Chris Kirkland

Wayne Hennessey

 

Dette er alle førstekeeperene i premier league. Forsøk å være nøytral og ranger dem innbyrdes. Hvor kommer Almunia i din rangering? Vær ærlig med deg selv !!

Link to comment
Share on other sites

Manuel Almunia

Brad Fridel

Maik Taylor

Paul Robinson

Jussi Jaaskelainen

Brian Jensen

Petr Cech

Tim Howard

Mark Schwarzer

Boaz Myhill

Pepe Reina

Shay Given

Edwin van der Sar

David James

Thomas Sørensen

Craig Gordon

Carlo Cudicini

Robert Green

Chris Kirkland

Wayne Hennessey

 

Dette er alle førstekeeperene i premier league. Forsøk å være nøytral og ranger dem innbyrdes. Hvor kommer Almunia i din rangering? Vær ærlig med deg selv !!

Nå er listen din litt feil, for det er Joe Hart som er 1.keeper i Birmingham, ikke Taylor. Og i Spurs er Heurelo Gomez 1.keeper, ikke Cudicini. Men nok om det.

 

Vil si at denne rangeringen er sånn ca. korrekt:

 

Gruppe 1: Cech, Reina, Schwarzer, vdSar, Green, Given. Spillere som sjelden gjør feil, men som ofte gjør sinnsyke redninger.

 

Gruppe 2: Gomez, James, Friedel, Howard, Gordon. Keepere som kan gjøre store feil, men som også kan dra frem sinnsyke redninger.

 

Gruppe 3: Almunia, Kirkland, Robinson, Sørensen, Jaaskelainen, Jensen (kan være han er i gruppe 2, men må overbevise over lengre tid enn bare to-tre kamper i PL), Hart, Myhill, Hennesey. Dette er keepere som ikke nødvendigvis gjør stooore brølere, men som heller aldri leverer store redninger.

Link to comment
Share on other sites

Synd at Almunia vurderer feil og lager straffe,eller synes jeg han gjør en grei kamp.

Håper Almunia og resten av laget får en fin sesong,,jeg kommer uansett ikke til å slenge en masse drit om keeperen vår her inne,,det kan man overlate til alle de store keeper ekspertene som det tydeligvis florerer av her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Manuel Almunia

Brad Fridel

Maik Taylor

Paul Robinson

Jussi Jaaskelainen

Brian Jensen

Petr Cech

Tim Howard

Mark Schwarzer

Boaz Myhill

Pepe Reina

Shay Given

Edwin van der Sar

David James

Thomas Sørensen

Craig Gordon

Carlo Cudicini

Robert Green

Chris Kirkland

Wayne Hennessey

 

Dette er alle førstekeeperene i premier league. Forsøk å være nøytral og ranger dem innbyrdes. Hvor kommer Almunia i din rangering? Vær ærlig med deg selv !!

Nå er listen din litt feil, for det er Joe Hart som er 1.keeper i Birmingham, ikke Taylor. Og i Spurs er Heurelo Gomez 1.keeper, ikke Cudicini. Men nok om det.

 

Vil si at denne rangeringen er sånn ca. korrekt:

 

Gruppe 1: Cech, Reina, Schwarzer, vdSar, Green, Given. Spillere som sjelden gjør feil, men som ofte gjør sinnsyke redninger.

 

Gruppe 2: Gomez, James, Friedel, Howard, Gordon. Keepere som kan gjøre store feil, men som også kan dra frem sinnsyke redninger.

 

Gruppe 3: Almunia, Kirkland, Robinson, Sørensen, Jaaskelainen, Jensen (kan være han er i gruppe 2, men må overbevise over lengre tid enn bare to-tre kamper i PL), Hart, Myhill, Hennesey. Dette er keepere som ikke nødvendigvis gjør stooore brølere, men som heller aldri leverer store redninger.

 

Er du seriøs når du sette Schwarzer forran både James, Howard og Friedel ?

For det mener jeg er helt skivebom, de tre keeperne jeg nevnte der har utrolige kvaliteter. Schwarzer gjør ikke mange tabber, men han gjør heller ikke sinnsyke redninger ofte, noe alle de tre gjør hver eneste helg!

Link to comment
Share on other sites

Manuel Almunia 6

Brad Fridel

Joe Hart

Paul Robinson

Jussi Jaaskelainen

Brian Jensen

Petr Cech 3

Tim Howard

Mark Schwarzer

Boaz Myhill

Pepe Reina 1

Shay Given 2

Edwin van der Sar 4

David James

Thomas Sørensen

Craig Gordon

Carlo Cudicini/Heurelo Gomez/what ever 5

Robert Green

Chris Kirkland

Wayne Hennessey

 

 

ble litt rotete. Men måtte gjøre det slik for å tenke meg gjennom. Gidder ikke rangere de som jeg finner svakere\mindre gode enn Almunia. Greit nok. Vi har langt ifra den værste keeperen i ligaen. Men skille fra topp 4 og resten er utrolig stort etter min mening. På den andre siden så synes jeg en som ikke står her, nemelig Ben Foster også er en bedre keeper og hadde kommet på 4 plass i min "kåring".

Jeg får vel pepper for ikke å mene Almunia er serien svakeste\blant de svakeste. For det er han ikke. Selv om jeg sikkert har sagt ting i kampens hete flere ganger. MEN jeg mener fortsatt han er for svak for ett lag som setter seg mål av og vinne store trofeer....

Link to comment
Share on other sites

Er du seriøs når du sette Schwarzer forran både James, Howard og Friedel ?

For det mener jeg er helt skivebom, de tre keeperne jeg nevnte der har utrolige kvaliteter. Schwarzer gjør ikke mange tabber, men han gjør heller ikke sinnsyke redninger ofte, noe alle de tre gjør hver eneste helg!

 

Schwarzer er definitivt bedre enn både James og Tim Howard. Usikker på Friedel, men han har ikke vært så sinnsyk god etter han dro fra Blackburn.

Link to comment
Share on other sites

Manuel Almunia

Brad Fridel

Maik Taylor

Paul Robinson

Jussi Jaaskelainen

Brian Jensen

Petr Cech

Tim Howard

Mark Schwarzer

Boaz Myhill

Pepe Reina

Shay Given

Edwin van der Sar

David James

Thomas Sørensen

Craig Gordon

Carlo Cudicini

Robert Green

Chris Kirkland

Wayne Hennessey

 

Dette er alle førstekeeperene i premier league. Forsøk å være nøytral og ranger dem innbyrdes. Hvor kommer Almunia i din rangering? Vær ærlig med deg selv !!

Nå er listen din litt feil, for det er Joe Hart som er 1.keeper i Birmingham, ikke Taylor. Og i Spurs er Heurelo Gomez 1.keeper, ikke Cudicini. Men nok om det.

 

Vil si at denne rangeringen er sånn ca. korrekt:

 

Gruppe 1: Cech, Reina, Schwarzer, vdSar, Green, Given. Spillere som sjelden gjør feil, men som ofte gjør sinnsyke redninger.

 

Gruppe 2: Gomez, James, Friedel, Howard, Gordon. Keepere som kan gjøre store feil, men som også kan dra frem sinnsyke redninger.

 

Gruppe 3: Almunia, Kirkland, Robinson, Sørensen, Jaaskelainen, Jensen (kan være han er i gruppe 2, men må overbevise over lengre tid enn bare to-tre kamper i PL), Hart, Myhill, Hennesey. Dette er keepere som ikke nødvendigvis gjør stooore brølere, men som heller aldri leverer store redninger.

 

Er du seriøs når du sette Schwarzer forran både James, Howard og Friedel ?

For det mener jeg er helt skivebom, de tre keeperne jeg nevnte der har utrolige kvaliteter. Schwarzer gjør ikke mange tabber, men han gjør heller ikke sinnsyke redninger ofte, noe alle de tre gjør hver eneste helg!

Hadde vi skrudd tiden tilbake et par år, hadde jeg nok vært enig med deg, men nå må du ikke tenke på alt de tre keeperne har gjort i fortiden. Pr nu er de ikke bedre enn Schwarzer. Alle de tre er på kraftig vei nedover.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...