Jump to content

Keeperhjørnet


Ben Elfen

Recommended Posts

Grunnen til at jeg oppretter en slik tråd er fordi det var så mange som klaget over at alle kamptrådene ble keepertråder i fjor.

Jeg velger derfor denne tråden til å skrive mine tanker om prestasjonene til våre keepere, og så lar vi kamptråden være kamptråd.

Alle er selvsagt velkomne med innspill, og jeg kommer til å oppdatere denne tråden etter hver kamp jeg ser med Arsenal (det er stort sett alle kamper).

I tillegg til våre egne keepere kommer jeg innimellom å kommentere motstanderens keeper i gitte situasjoner.

 

Da starter jeg med Barnet Arsenal kampen.

denne kampen så jeg på en stream med svært dårlig kvalitet.

Min vurdering er at Almunia fortsatt er passiv i feltet, men målet i mot er utagbart (selv for bedre keepere enn Almunia).

Mannone har en svært tam utrustning på sitt mål imot og får stor del av skylden for det.

almunia = ok-

Mannone= dårlig.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Jeg så ikke sist kamp men jeg så høydepunktene.

 

Målet imot er patetisk, og svært nonchalant av Almunia. Men han spilte sikkert skjorta av motstanderne i resten av kampen.

 

Karakter : Stryk

 

BE

 

Almunia ble som rett og rimlig er byttet ut ved pause. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg så ikke sist kamp men jeg så høydepunktene.

 

Målet imot er patetisk, og svært nonchalant av Almunia. Men han spilte sikkert skjorta av motstanderne i resten av kampen.

 

Karakter : Stryk

 

BE

 

Almunia ble som rett og rimlig er byttet ut ved pause. :P

 

Det hadde han vel blitt om han så hadde reddet 500 100% sjanser :)

 

Men målet imot er latterlig. Han har vel ett par redninger med intet mer.. ikke direkte bra nei...

Link to comment
Share on other sites

Sir John: morsomt :-)

 

Over til faktum. At han driter seg ut i en helt ubetydelig kamp er for meg likegyldig og jeg har jo ofte sagt at det ikke nødvendigvis er slike tabber som skiller en god keeper fra en dårlig (mens forsvarerne til almunia hele tiden har sagt at han er bedre enn Lehmann nettopp fordi han ikke gjør slike tabber).

 

Jeg vektlegger ikke disse kampene veldig mye men disse gir også så klart en liten pekepinn. De aller fleste på dette forumet her vet at jeg rangerer Fabianski høyere enn almunia, og Fabianski viste i fjor at han i kampene han spilte godt viste at han er blant verdens beste, mens han i andre kamper viste at han ikke taklet presset. I kampen mot Liverpool så viste han litt av sine begge sider. Alt fra fantastiske redninger til høyst middelmådige vurderinger.

 

Jeg tror det Fabianski trenger mest av alt er å få stå i mål i kamper med lite betydning og i kamper mot dårlig motstand slik at han får opp selvtillitten samtidig som han får kamperfaring. Derfor håper jeg wenger gir gutten en del sjanser til å prøve seg i preseason.

Jeg skal jo over på Emirates cup og håper jeg får se Fabianski spille da.

 

Jeg mener keeperplassen er åpen og krysser fingrene for at Fabianski starter i serieåpningen (men jeg tviler på at det skjer)

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Akkurat i øyeblikket er Fabianski skadet, men han forventes å bli klar til Emirates Cup. Da får du nok se han. Mot Everton står Almunia.

 

Ellers vil jeg si at jeg følger deg langt på vei i din vurdering av Almunia, men det har du sikkert forstått allerede. Når det gjelder din begeistring for Fabianski er jeg kanskje litt mer avventende, men jeg er enig i at Fabianski har egenskapene til å ha en avgjørende betydning på et kamputfall (i positiv retning). Almunia har det ikke, men er likevel pr. nå et billigere alternativ i poengøyemed enn Fabianski. Spørsmålet er hvordan en får matchet Fabianski uten å blø poeng. Kanskje han burde vært utlånt?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat i øyeblikket er Fabianski skadet, men han forventes å bli klar til Emirates Cup. Da får du nok se han. Mot Everton står Almunia.

 

Ellers vil jeg si at jeg følger deg langt på vei i din vurdering av Almunia, men det har du sikkert forstått allerede. Når det gjelder din begeistring for Fabianski er jeg kanskje litt mer avventende, men jeg er enig i at Fabianski har egenskapene til å ha en avgjørende betydning på et kamputfall (i positiv retning). Almunia har det ikke, men er likevel pr. nå et billigere alternativ i poengøyemed enn Fabianski. Spørsmålet er hvordan en får matchet Fabianski uten å blø poeng. Kanskje han burde vært utlånt?

 

Liga og Fa cup er jo god matching. men om han kunne få noen antatt lette kamper i serien også så hadde jeg vært fornøyd. Kanskje ca 15 kamper (inkl. cupene) i år så er han klar for fullt neste år.

Jeg vet at vi tenker i samme baner vedr. Almunia og jeg tror vi tenker ganske likt vedr. Fabianski også. Jeg føler vel kanskje at han er litt nærmere ett ferdig produkt enn det du mener han er, men det vil uansett tiden vise.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Szombathelyi H.

1. omgang Vito Mannone

2. omgang Wojciech Szczesny

 

Tar forbehold om dårlig stream.

 

Mannone hadde et par tvilsomme utrustninger og en meget svak klarering som gikk rett i angriper og ut. Den kunne like gjerne ha gått i mål.

Alt i alt hadde han lite å gjøre og det lille han gjorde, var ikke imponerende.

 

Karakter: dårlig.

 

Szczesny hadde ikke stort å gjøre han heller. Han hadde en dobbelredning der redning to var bra. Jeg synes ikke han gjør en god nok jobb på det første skuddet, og det er hans svake retur som legger opp til at de får en dobbelsjanse, men nå reddet jo guttungen skudd 2 også.

Hadde en tv redning på frispark minuttene senere. Dette er ingen stor redning (almunia hadde nok tatt den fast men det er fordi han plasserer seg selv bak muren) men likevel er det betryggende at han er med på notene.

 

Karakter: godkjendt.

 

Motstanderens keeper i 1. omgang var svært dårlig

 

BE

Link to comment
Share on other sites

synes Szczesny hadde en kanonkamp jeg, hadde en dårlig retur som han gjore opp for, og en kanon reddning på et frispark, synes han virker bedre en mannone

Jeg har sett alt for lite av Mannone til å dømme han nord og ned, men det lille jeg har sett har ikke imponert meg desverre. Jeg hadde nemlig veldig trua på ham, etter at helmik'n som følger reservelaget tett gav ham svært gode skussmål i fjor.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

synes Szczesny hadde en kanonkamp jeg, hadde en dårlig retur som han gjore opp for, og en kanon reddning på et frispark, synes han virker bedre en mannone

Jeg har sett alt for lite av Mannone til å dømme han nord og ned, men det lille jeg har sett har ikke imponert meg desverre. Jeg hadde nemlig veldig trua på ham, etter at helmik'n som følger reservelaget tett gav ham svært gode skussmål i fjor.

 

BE

 

Det var vel i forfjor han gjorde en kanonsesong for reservelaget, om jeg ikke tar helt feil. Da hadde jeg stor tro på gutten, men han har desverre ikke fortsatt utviklingen i de baner jeg spådde ham å gjøre. Har heller ikke blitt imponert av ham i pre season i år, og han er allerede i 20-års alderen. Som keeper har man selvsagt enda flere år å utvikle seg på, men hvis vi skal vente lenge på en ny keeper er det nok bedre å se til Szczesny (selv om jeg personlig ikke har sett mye av ham).

Link to comment
Share on other sites

synes Szczesny hadde en kanonkamp jeg, hadde en dårlig retur som han gjore opp for, og en kanon reddning på et frispark, synes han virker bedre en mannone

Jeg har sett alt for lite av Mannone til å dømme han nord og ned, men det lille jeg har sett har ikke imponert meg desverre. Jeg hadde nemlig veldig trua på ham, etter at helmik'n som følger reservelaget tett gav ham svært gode skussmål i fjor.

 

BE

 

Det var vel i forfjor han gjorde en kanonsesong for reservelaget, om jeg ikke tar helt feil. Da hadde jeg stor tro på gutten, men han har desverre ikke fortsatt utviklingen i de baner jeg spådde ham å gjøre. Har heller ikke blitt imponert av ham i pre season i år, og han er allerede i 20-års alderen. Som keeper har man selvsagt enda flere år å utvikle seg på, men hvis vi skal vente lenge på en ny keeper er det nok bedre å se til Szczesny (selv om jeg personlig ikke har sett mye av ham).

 

Ok da var det forifjor. beklager det. Synd han ikke har fått den utvilkingen som vi ønsket.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

tror nok at Szczesny er et større talent, kom vel til klubben som 16 åring, og hadde allerede da debutert på førstelaget der han spilte..

 

blir litt synsing dette men har en feeling på at Szczesny kommer til og bli en kanonkeeper

Link to comment
Share on other sites

tror nok at Szczesny er et større talent, kom vel til klubben som 16 åring, og hadde allerede da debutert på førstelaget der han spilte..

 

blir litt synsing dette men har en feeling på at Szczesny kommer til og bli en kanonkeeper

 

Det er slettes ikke utenkelig, og ingenting hadde vært hyggeligere enn om neste keeperstjerna kom fra egne rekker.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Det er slettes ikke utenkelig, og ingenting hadde vært hyggeligere enn om neste keeperstjerna kom fra egne rekker.

 

Akkurat det er ikke hverdagskost i Arsenal.

 

Bob Wilson kan kanskje sånn halvveis komme i den kategorien. Selv om han kom fra Wolves i sin tid var det vel i Arsenal han gjorde sin A-lagsdebut.

Jim Furnell stod før Wilson og han kom fra Liverpool. Etter Wilson det er det heller ingen.

Jimmy Rimmer ble kjøpt fra Manchester United.

Pat Jennings ble som kjent kjøpt fra Spurs (bargain of the century).

George Wood ble kjøpt fra Everton.

John Lukic ble kjøpt fra Leeds.

David Seaman ble kjøpt fra QPR.

Jens Lehmann kom fra Borussia Dortmund og

Manuel Almunia ble funnet på et loppemarked hos Celta Vigo.

Link to comment
Share on other sites

Det er slettes ikke utenkelig, og ingenting hadde vært hyggeligere enn om neste keeperstjerna kom fra egne rekker.

 

Akkurat det er ikke hverdagskost i Arsenal.

 

Bob Wilson kan kanskje sånn halvveis komme i den kategorien. Selv om han kom fra Wolves i sin tid var det vel i Arsenal han gjorde sin A-lagsdebut.

Jim Furnell stod før Wilson og han kom fra Liverpool. Etter Wilson det er det heller ingen.

Jimmy Rimmer ble kjøpt fra Manchester United.

Pat Jennings ble som kjent kjøpt fra Spurs (bargain of the century).

George Wood ble kjøpt fra Everton.

John Lukic ble kjøpt fra Leeds.

David Seaman ble kjøpt fra QPR.

Jens Lehmann kom fra Borussia Dortmund og

Manuel Almunia ble funnet på et loppemarked hos Celta Vigo.

 

Nei det er ikke hverdagskost for Arsenal. Det er heller ikke hverdagskost av Arsenal å kjøpe keepere på loppemarked.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Det er slettes ikke utenkelig, og ingenting hadde vært hyggeligere enn om neste keeperstjerna kom fra egne rekker.

 

Akkurat det er ikke hverdagskost i Arsenal.

 

Bob Wilson kan kanskje sånn halvveis komme i den kategorien. Selv om han kom fra Wolves i sin tid var det vel i Arsenal han gjorde sin A-lagsdebut.

Jim Furnell stod før Wilson og han kom fra Liverpool. Etter Wilson det er det heller ingen.

Jimmy Rimmer ble kjøpt fra Manchester United.

Pat Jennings ble som kjent kjøpt fra Spurs (bargain of the century).

George Wood ble kjøpt fra Everton.

John Lukic ble kjøpt fra Leeds.

David Seaman ble kjøpt fra QPR.

Jens Lehmann kom fra Borussia Dortmund og

Manuel Almunia ble funnet på et loppemarked hos Celta Vigo.

 

Nei det er ikke hverdagskost for Arsenal. Det er heller ikke hverdagskost av Arsenal å kjøpe keepere på loppemarked.

 

BE

 

Eller hente avdanka midtstoppere fra United. Takke meg til loppemarked i Celta Vigo da...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Everton B

 

Almunia, startet med litt slurv på tilbakespill da han blant annet sendte en ball ut til innkast upresset. Han virket rett og slett nervøs. Det skal sies at han spilte seg opp utover kampen. Everton var svært tafatte i feltet og gav Almunia gode arbeidsvilkår i feltet. Almuinia klarte denne jobben langt bedre enn han noensinne tidligere har klart og det skal han ha skryt for, men likevel så gjør han en stor feil på en corner der han gjør som han "pleier" at han løper ut og rygger tilbake. Dette fører til at han står på hælene og er sjanseløs på alt annet enn det som kommer rett på ham, i denne kampen ble han reddet av Denilson på strek.

I denne kampen skal han også ha en stor pluss for målgivende og flere raske igangsettinger, ikke alle igangsettinger var like bra men jeg liker at han prøver. På målet i mot gjorde han ingen feil, men redningen som han gav retur på var heller ikke fantastisk. Det er en som en keeper bør redde, og det gjorde han og det er jo bra.

 

+ for målgivende

+ for å være aktiv i feltet

+ for å forsøke raske(re) igangsettinger

 

- for situasjonen der denilson reddet på strek.

 

Karakter: bra

 

BE

 

Edit: Jeg slenger min teori her:

 

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor Almunia plutselig skulle spille offensivt, slik en moderne keeper gjør. Kan det være tilfeldig? Neppe.

min teori er som følger. Jeg tror ikke han var noe klart førstevalg før sesongen da Fabianski (ja jeg vet han er skadet) pustet han i nakken. Og jeg tror han har fått klar beskjed om å spille mer offensivt for å beholde sin plass i buret. De neste kampene vil vise om dette var et blaff eller om det faktisk er en endring på gang.

Link to comment
Share on other sites

Meget god og saklig oppsummering BE.

 

Jeg vil legge til et lite punkt til:

 

+ for god kommunikasjon med forsvarsspillerene ved flere anledninger. Tidligere har vi sett nøling enten fra forsvarer eller Almunia i enkelte situasjoner, mot Everton virker det som de fordeler arbeidsoppgavene godt og vi fikk ingen farlige situasjoner hvor både keeper og forsvarer tror den andre skal ordne opp.

Link to comment
Share on other sites

Meget god og saklig oppsummering BE.

 

Jeg vil legge til et lite punkt til:

 

+ for god kommunikasjon med forsvarsspillerene ved flere anledninger. Tidligere har vi sett nøling enten fra forsvarer eller Almunia i enkelte situasjoner, mot Everton virker det som de fordeler arbeidsoppgavene godt og vi fikk ingen farlige situasjoner hvor både keeper og forsvarer tror den andre skal ordne opp.

 

Godt poeng RP7. Han skal ha for at kommunikasjonen har blitt sterkt forbedret. Dog skal det sies at kommunikasjonen mellom keeper og forsvar skal være bra, med Almunia har det generelt vært dårlig, så det er hyggelig at han har forbedreet dette også.

 

Celtic B

 

I dag ble ikke Almunia satt på prøve i det hele tatt.

Han hadde en situasjon der han var utenfor 16 meteren hvor han lot ballen sprette en gang for mye og det endte med en litt ukontrollert klarering. I tillegg mener jeg, uten å ha fått sett flere repriser at det var ett lavt innlegg i første omgang som han burde ha tatt. Det endte med at det gikk rett gjennom og til 5 meter men jeg mistenker han for p ikke ha full kontroll det.

Kommunikasjonen med forsvaret fungerte også meget godt i denne kampen.

 

Ingne plusser, minuser eller karakter da han rett og slett var for lite involvert.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Portsmouth H

 

I denne kampen hadde Almunia svært lite å gjøre.

Han reddet noen skudd på en betryggende måte mens han ved 2 tilfeller gjorde feil i feltarbeidet.

Den ene var på en corner i mot i det ca 20. minutt. Der er han totalt på bærtur og målet er helt åpent. Heldigvis for oss så klarer Eduardo å heade ballen ut slik at det ikke blir farlig og dermed merker stort sett ingen at Almunia var på bærtur. (Jeg anbefaler alle pro Almunia å følge med på denne situasjonen dersom dere skal se kampen en gang til).

 

Neste situasjon er denne. Her gjør han alt feil og det er selvsagt ikke noe frispark til keeper. Jeg forklarer mer om hvordan en keeper skal opptre i slike situasjoner i Ben elfens keeperskole.

 

Karakter: Stryk

 

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Neste situasjon er denne. Her gjør han alt feil og det er selvsagt ikke noe frispark til keeper. Jeg forklarer mer om hvordan en keeper skal opptre i slike situasjoner i Ben elfens keeperskole.

 

 

Synes det er gode og artige analyser du har av Almunia, men akkurat på denne er jeg litt usikker. Jeg mener Almunia står helt riktig plassert før innlegget kommer, og innlegget kommer med en såpass høy bue at han ikke har mulighet til å angripe innlegget noe annet sted. Ut fra posisjonen han har i det innlegget går, har han i mine øyne aldri noen mulighet til å komme høyere enn Kaboul i den situasjonen (som for øvrig kommer imponerende høyt).

 

Slik jeg ser situasjonen er eneste muligheten Almunia har til å gjøre noe med situasjonen å sperre rommet foran Kaboul, slik at han vinner frisparket når Kaboul kommer flygende.

 

Synes kritikken likefullt kan rettes mot forsvaret vårt, som lar en motspiller få gå opp så upresset i egen femmeter...

Link to comment
Share on other sites

Neste situasjon er denne. Her gjør han alt feil og det er selvsagt ikke noe frispark til keeper. Jeg forklarer mer om hvordan en keeper skal opptre i slike situasjoner i Ben elfens keeperskole.

 

 

Synes det er gode og artige analyser du har av Almunia, men akkurat på denne er jeg litt usikker. Jeg mener Almunia står helt riktig plassert før innlegget kommer, og innlegget kommer med en såpass høy bue at han ikke har mulighet til å angripe innlegget noe annet sted. Ut fra posisjonen han har i det innlegget går, har han i mine øyne aldri noen mulighet til å komme høyere enn Kaboul i den situasjonen (som for øvrig kommer imponerende høyt).

 

Slik jeg ser situasjonen er eneste muligheten Almunia har til å gjøre noe med situasjonen å sperre rommet foran Kaboul, slik at han vinner frisparket når Kaboul kommer flygende.

 

Synes kritikken likefullt kan rettes mot forsvaret vårt, som lar en motspiller få gå opp så upresset i egen femmeter...

 

Jeg støtter dere begge her:

-Almunia er passiv og orienterer seg ikke. Han bør vite at det kommer en spiller i stor fart bakfra og plassere seg deretter. Han virker sløv og uintr, står bom stille og venter. Hadde han visst at Kaboul kom kunne han lett tatt et skritt ut og fått frispark. Nå er Kaboul i luften først og det er Almunia som hopper i kroppen på førstnevnte. I tillegg prøver han å fange ballen i stedet for å bokse. Viter om at han ikke har registrert at han vil bli presset. I mine øyne er ikke dette et angrep på keeper. Ikke bra, sløvt av Almunia.

-Forsvaret skal ha like mye skjenn: Både Diaby og Gallas bør sperre Kaboul slik at han ikke kan ta 10 meter fart for deretter å ta sats helt uhindret.

 

Konklusjon: Dårlig konsentrasjon og dårlig samarbeid mellom keeper og spillere. Helt unødvendig scoring i mot.

 

PS: Målsituasjonen burde aldri oppstått for på hjørnesparket som går gjennom feltet løper Kaboul ned Gallas og vi blir snytt for et soleklart frispark før ballen blir slått tilbake i feltet.

Dersomatte hvisomatte osv osv.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...