Jump to content

Vårt største problem


Torstein182

Recommended Posts

Det har vore mange gode diskusjonar på forumet i det siste, og midt inne i diskusjonane om Almunia og midtbanen vår så dukkar dette høgst aktuelle temaet ein sjelden gang opp. Eg vel å lage denne tråden no, i staden for rett etter kampen mot Villa, der den sannsynlegvis ville drukna i mengden, akkurat som innlegget mitt i kamptråden gjorde.

 

Mykje er gale med både Arsenal og Wenger for tida, men ingenting er så gale som sjølve hjartet i laget, nemlig midtstopparane våre.

 

Wenger er veldig ofte god på spelarmarkedet, og å finne stjerner framover på banen er hans varemerke. Bakover har det derimot ikkje alltid vore like rosenraudt. Eg tør faktisk påstå at me har ikkje hatt ein skikkelig god stoppar sidan Campbell for alvor byrja å slite med skader, i 04/05 sesongen.

 

For flopplista til Wenger er desverre lang på denne posisjonen: Luzhny (riktignok først og framst back, men fekk for mange kampar som stoppar) Grondin, Stepanovs, Tavlaridis, Vivas, Cygan osv

 

I 05/06 sesongen fekk me for alvor kjenne korleis det var uten leiarskikkelsen Campbell bak der, som var blitt ustabil både på eine og andre fronten. Og fram til me storspelte i CL lakk me som ei sil bakover. Det var riktignok mange skader inne i biletet, men det er Wenger sin feil at me ikkje hadde tilstrekkelig deknikng.

 

Så kom Gallas sesongen etter, og alle trudde Toure skulle finne tilbake til storformen, og at ligagullet var innnan rekkevidde. Men Gallas har langt ifrå vist seg som den signeringa me hadde håpa på, og han har vore direkte skyld i uhorveleg mange baklengsmål både i fjor og i år. Den store hurtigheten som han var kjent for er borte, og igjen står ein særs middelmådig stoppar på gal side av tredveåra.

 

Toure er min personlige favoritt i klubben, men det nytter ikkje lenger å framheve entusiasmen og spelegleden. Mannen er rett og slett ikkje god nok til å spele stoppar på dette nivået. Klareringsheadingane går alltid rett opp i lufta, noko som fører til livsfarlige situasjonar. Han tapar ekstremt mange duellar inne i boksen, og posisjoneringa er ofte til å grine av. Men han duger utmerka som backup og på backen.

 

Så har me då Mikael Silvestre. Ein tru tjenar for United som holdt eit brukande nivå i sine glansdagar, men det er berre å innsjå at dei er forbi. To alvorlege kneskader på rad gjorde at United innsåg at mannen aldri kom tilbake til gammal standard, og på slutten var han avskilta som stoppar, og tredjevalg på venstrebacken. For det er ganske ekstremt at ein som er milevis unna førstelagsfotball ein stad, går til ein HOVUDKONKURENT og blir fast. Det skal ikkje skje, og det bør ikkje skje. For Silvestre er faktisk så langt i frå løysinga på stopparplassen, at Wenger må vere sveiseblind. Eg slaktar ikkje sjølve kjøpet av Silvestre, då eg trudde han skulle vere backup for Clichy og 4/5 valg som stoppar, men rett inn i laget er tragisk.

 

For når ein ser på stopparane våre denne sesongen:

 

Gallas (1.82) Toure (1.83) Silvestre (1.84) Djourou (1.91) og Song 1.83) Så er den ekstremt lave høgden ein gjengongar. Me har rett og slett ikkje ein stoppar som er sterk nok i lufta til å rydde unna det som kjem av lange ballar. Djourou kan vere ei løysing, men han får aldri spele uansett, så det får me ikkje vete. Men det skal seiast at han var langt frå imponerande i Birmingham når han var på utlån der, og eg trur desverre ikkje at han kjem til å bli det heller.

 

Kven her inne er ikkje lei av å sjå middelmådigheitar som Cousin, Kevin Davis, Mark Viduka osv herje mot Arsenal fordi dei får fritt spelerom i lufta? Kor mange idiotiske poeng har me ikkje tapt dei siste åra på duellar inne i boksen? Ein kan snakke mykje om defensiv organisering, men når alt kjem til alt så er duellane inne i boksen eit oppgjer mellom to mann, og ikkje kor godt organisert ein er.

 

Chelsea og United har dei to beste stopparpara i PL, og sannsynlegvis også i resten av verda. Dei har blitt nummer 1 og 2 dei siste tre sesongane, og det som frarøva oss gullet i fjor var rett og slett kvalitet på stopparplassen. Me kan skrive side opp og side ned om både Almunia og midtbanen, men så lenge me har stopparar som tapar samtlige duellar vinner me uansett ikkje fotballkampar.

 

Om ein f.eks ser på det andre målet til Villa forrige kamp, så er det klart at Almunia ikkje gjer som han skal, men med f.eks Ricardo Carvalho bak der hadde ALDRI Agbonlahor fått lov til å springe på den måten. Carvalho hadde meid han så hardt i bakken at han aldri hadde turt å prøve på det same igjen. Det hadde ikkje blitt frispark ein gong. Men når våre kjære kaptein Gallas er ute i same situasjon så stoler han på farta han ikkje lenger har, mot ein av PL's raskaste. Ikkje så veldig lurt at det gjer noko

 

Det er rett og slett vondt å sjå på det som blir utøvd i dei bakre rekker for tida og eg håper Wenger får opp augene og kjøper minst ein klassestoppar til sommaren, viss ikkje kan me bare gløyme å vinne titlar i tida som kjem

Link to comment
Share on other sites

Hei torstein182

Takk for et flott, velskrevet innlegg. Jeg er litt enig med deg og litt uenig med deg.

 

Jeg kan starte med det jeg er enig med deg i.

Jeg er enig i at våre midtstoppere ikke presterer godt nok.

Jeg er svært enig (går det an å si det?) med deg i at Wengers styrke på transfersiden ligger i kjøp av offensive spillere (og finne uslepne diamanter), og svakhet på det defensive inkl. keeperplassen.

Personlig hadde jeg litt sansen for Luzhny der han travet oppover kanten uten et snev av teknikk :-).

 

Når det gjelder våre nåværende midtstoppere er jeg ikke helt enig med deg lenger.

Spiller for spiller er Gallas, Toure og Silvestre alle meget gode. Problemet er å finne den duoen som passer sammen.

 

Gallas er en spillende midtstopper. Han er ofte med opp i angrep og har en svært god offensiv spilleforståelse kontra andre. Jeg liker også hans vinnervilje, og evne til å være først på returer i begge ender av banen. Av de spillerne vi har i dag er han nok det minst dårlige kapteinsemnet. andre kandidater er Adebayor som er en vims, Van Persie som har disiplinærproblemer og Fabregas som er venneløs (mistet Hleb, Flamini og Senderos. Fikk ikke Villa eller Alonso) og for tiden ganske dårlig. Dessuten tror jeg han forsvinner innen 10 måneder.

Det positive med gallas er at han spiller "the Arsenal way". Altså mener jeg at han kommer til sin rett der vi har raske kontringer og holder høyt tempo på ballen. Slik spiller vi desverre ikke i dag.

Toure, alles kjæledegge. Toure spiller glimrende med en sjef ala Campbell ved siden av seg. Pr. idag har vi ingen slik sjef og spesielt når Kolo skal være dirigenten i forsvaret går det svært dårlig.

Silvestre er en spiller som bidrar mer på corner for og er mer en no nonsense spiller som gjerne klarer ballen unna framfor å spille seg ut slik Gallas ville ha gjort. Og for å være helt ærlig så spiller det ingen rolle hvilket valg han var i en annen klubb, så lenge han er god nok når han spiller for oss.

Jeg synes samarbeidet mellom Silvestre og Gallas er greit. Langs bakken slipper de lite gjennom. Det er verre i luftrommet som du så riktig påpeker.

 

Ang. luftrommet. Der har vi i en årrekke vært svært bortkjemte med keepere som er svært gode i feltet. Seaman var sikkerheten selv og Lehmann kjenner jo alle til. disse gav midtstopperne mye hjelp. Den hjelpen er nå helt fraværende. Jeg skal ikke bidra til å gjøre dette til nok en keepertråd, men føler at dette må påpekes. Hvis du ser tilbake på de målene vi har sluppet inn i år, så vil du se at svært mange av disse har kommet på innlegg/innkast som har vært i luftrommet til keeper, altså innenfor ca 10 meter fra mål. Tenk deg alle disse situasjonene med Mad Jens istedet for Almunia der?

Jeg tror mye av løsningen ligger der og jeg tror ikke Wenger kommer til å kjøpe inn forsterkninger på midtstopperplass. Det er en av svært får steder han faktisk forsterket i sommer, og jeg tror han (med rette) mener at Gallas, Silvestre, Kolo, Djourou (senderos og evt. Song holder mål.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Hør hør! Veldig enig her. Og det er ingen tvil om at vi mangler denne krigeren eller klassespilleren om du vil i forsvar. Det er jo helt på tryne at en som ikke en gang er på benken i manure får komme rett inn og blir vår beste midtstopper. Og det sier vel så mye om Wenger som det gjør om resten av midtstopperne våre. Wenger hentet jo tross alt inn Silvestre først og fremst som backup...

Gallas var god med Terry. Kolo var god med Sol eller Senderos(tenker på da vi gikk denne enorme rekken i CL med 0 baklengs før vi røyk i finalen). Og hvem var krigeren i de parkombinasjonene? Ikke Kolo eller Gallas iallefall.

 

Likevel, etter at skuffelsen etter Villa-tapet har lagt seg sånn noenlunde velger jeg å se fremover og støtte Wenger igjen. Han er sta, men han er ikke dum. Stoler på at han finner en løsning på problemene vi har nå blant spillerne.

 

Wenger knows!

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye som sies om våre forsvarsproblemer her.

 

Jeg mener at suksess i fotball alltid starter med et godt forsvar og har man ikke det vinner man lite til slutt.

Vi spiller en type fotball som passer bedre i Champions League enn i PL og det ga oss til slutt en finale i CL.

Da skal det sies at vi hadde Campbell i forsvar og etter han forsvant har det gått bare nedover syns jeg.

 

Som ben elfen sier så er ikke Gallas, Toure og Silvestre dårlige spillere, men det var det der med samarbeid da..

Litt av problemet er at nesten alle stopperne vi har er ganske like spillertyper. Rundt 1.80, forholdsvis hurtig, ganske bra teknisk, men brilierer ikke akkurat i duellene. Spesielt hodedueller. Senderos var rake motsetningen, men er ikke god nok. At Gallas blir løpt fra av Agbonlahor var kanskje ikke overraskende, men både han og Toure sliter med å komme tett nok opp i spillerne og blir ofte fintet bort. Samtidig har det vært alt for mye ball watching de siste sesongene, men det har heldigvis blitt litt mindre av det nå.

Jeg mener Djourou er stopperen med størst potensiale, men han får for få sjanser. Kanskje han ikke imponerte i Birmingham, men jeg tror han kan spille seg opp i Arsenal. Han blir vel 3. valg enn så lenge.

Toure vet vi hvor vi har og med en ledertype og bedre stopper enn Gallas ved sin side tror jeg han kan blomstre igjen. Gallas har evnen til å være viktig offensivt i en del kamper, men forsvarsmessig syns jeg ikke han lenger er god nok rett og slett. Problemet er at han er kaptein, noe som ikke er hans beste egenskap og har i tillegg klippekort.

 

Problemet til Wenger er at har en oppfatning om at forsvaret vårt er så bra. Ja, vi har gode backer, men på stopperplass er det mye skurr. Et par kamper med null baklengs og vi har visst plutselig et strålende forsvar. Men han glemmer dette er mot lag som kanskje ikke angriper oss noe særlig. Vi slo Manure 2-1 på Emirates, men det glemmes hvor mange 100%-sjanser de egentlig sløste bort i den kampen.

Og når baklengsmålene og tapene kommer hører vi jo uttalige ganger i intervju fra Wenger om: "We made som mistakes at the back" og "lacked a little bit experience".. ja, så gjør noe med det og hent noen så vi unngår disse feilene da!

 

Jeg skal ikke prøve å plukke ut spillere som kunne vært aktuelle å kjøpe for når sant sies så er det ikke såå mange aktuelle stoppere med erfaring å velge i der ute. De beste er ofte etablert i andre storklubber, men da har de tydeligvis gjort en mye bedre jobb med å finne de rette spillerne.

Men når det kommer til januar har jeg liten tro på at Wenger har planer om å forsterke forsvaret i det hele tatt.

 

Det bør også nevnes at så lenge vi ikke har en skikkelig jordfreser og ballvinner på midtbanen vil også forsvaret lide av det. Fabregas må ofte ta mer defensive oppgaver fordi Denilson ikke har de egenskapene en defensiv midtbanespiller bør ha og sliter med å dominere midtbanen.

 

Så litt om keepersituasjon, uten å dra det noe langt fordi det er diskutert ihjæl her.

Jeg mener vi ikke har hatt en skikkelig god keeper siden Seaman, men han var også ofte bortskjemt med en strålende forsvarsfirer foran seg. Lehmann var god til tider, men ikke så dominant i feltet som flere skal ha det til. Gode utrusninger og bærturer var vel ca. 50/50 fordelt og skapte mye glede, men også mye hjerteproblemer for en hver Arsenal-supporter til tider. Jeg mener faktisk det er lite forskjell på Lehmann og Almunia bortsett fra at Almunia er en langt mer rolig keepertype. Kanskje for rolig til tider.

Fabianski virker litt for ivrig når han får sjansen og gambler vel mye, men har potensialet til å bli god. Er veldig god på igangsettinger.

Uansett er det vel større sjanse for at Wenger slipper til Fabianski før det blir kjøpt inn en ny keeper.

Link to comment
Share on other sites

Djourou kan vere ei løysing, men han får aldri spele uansett, så det får me ikkje vete. Men det skal seiast at han var langt frå imponerande i Birmingham når han var på utlån der, og eg trur desverre ikkje at han kjem til å bli det heller.

 

Djourou har startet 6 kamper totalt denne sesongen, og vi har faktisk en imponerende statistikk der han spiller fra start. Arsenal har faktisk ikke sluppet inn mål på disse 6 kampene.

Link to comment
Share on other sites

Djourou kan vere ei løysing, men han får aldri spele uansett, så det får me ikkje vete. Men det skal seiast at han var langt frå imponerande i Birmingham når han var på utlån der, og eg trur desverre ikkje at han kjem til å bli det heller.

 

Djourou har startet 6 kamper totalt denne sesongen, og vi har faktisk en imponerende statistikk der han spiller fra start. Arsenal har faktisk ikke sluppet inn mål på disse 6 kampene.

 

i flg. Denne linken så har han startet 4 og kommet inn som innbytter i to av kampene.

 

BE

 

Edit: Skal vi først legge statistikk til grunn bør man også påpeke at Fabianski har holdt nullen i alle kamper han har startet i år. Han slapp riktignok inn ett mål mot Man U da han kan inn som innbytter.

Link to comment
Share on other sites

Djourou kan vere ei løysing, men han får aldri spele uansett, så det får me ikkje vete. Men det skal seiast at han var langt frå imponerande i Birmingham når han var på utlån der, og eg trur desverre ikkje at han kjem til å bli det heller.

 

Djourou har startet 6 kamper totalt denne sesongen, og vi har faktisk en imponerende statistikk der han spiller fra start. Arsenal har faktisk ikke sluppet inn mål på disse 6 kampene.

 

i flg. Denne linken så har han startet 4 og kommet inn som innbytter i to av kampene.

 

BE

 

Edit: Skal vi først legge statistikk til grunn bør man også påpeke at Fabianski har holdt nullen i alle kamper han har startet i år. Han slapp riktignok inn ett mål mot Man U da han kan inn som innbytter.

 

Og i to av de tre kampene han har holdt nullen, så har Djourou spillt fra start. Så kanskje det betyr at det ikke har så mye å si hvem som står i mål, så lenge Djourou spiller :(

Link to comment
Share on other sites

Djourou kan vere ei løysing, men han får aldri spele uansett, så det får me ikkje vete. Men det skal seiast at han var langt frå imponerande i Birmingham når han var på utlån der, og eg trur desverre ikkje at han kjem til å bli det heller.

 

Djourou har startet 6 kamper totalt denne sesongen, og vi har faktisk en imponerende statistikk der han spiller fra start. Arsenal har faktisk ikke sluppet inn mål på disse 6 kampene.

 

i flg. Denne linken så har han startet 4 og kommet inn som innbytter i to av kampene.

 

BE

 

Edit: Skal vi først legge statistikk til grunn bør man også påpeke at Fabianski har holdt nullen i alle kamper han har startet i år. Han slapp riktignok inn ett mål mot Man U da han kan inn som innbytter.

 

Og i to av de tre kampene han har holdt nullen, så har Djourou spillt fra start. Så kanskje det betyr at det ikke har så mye å si hvem som står i mål, så lenge Djourou spiller :(

Ja det var AKKURAT det jeg skulle fram til

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Djourou kan vere ei løysing, men han får aldri spele uansett, så det får me ikkje vete. Men det skal seiast at han var langt frå imponerande i Birmingham når han var på utlån der, og eg trur desverre ikkje at han kjem til å bli det heller.

 

Djourou har startet 6 kamper totalt denne sesongen, og vi har faktisk en imponerende statistikk der han spiller fra start. Arsenal har faktisk ikke sluppet inn mål på disse 6 kampene.

 

i flg. Denne linken så har han startet 4 og kommet inn som innbytter i to av kampene.

 

BE

 

Edit: Skal vi først legge statistikk til grunn bør man også påpeke at Fabianski har holdt nullen i alle kamper han har startet i år. Han slapp riktignok inn ett mål mot Man U da han kan inn som innbytter.

 

Og i to av de tre kampene han har holdt nullen, så har Djourou spillt fra start. Så kanskje det betyr at det ikke har så mye å si hvem som står i mål, så lenge Djourou spiller :(

Ja det var AKKURAT det jeg skulle fram til

 

BE

 

Jeg fant faktisk ut nå at Djourou har spillt i alle tre kampene Fabianski har stått i mål.

 

Tror nok du misforsto poenget mitt Ben Elfen. Når jeg skrev at det kanskje ikke har så mye å si hvem som står i mål, så var ikke det ett tegn på at jeg ønsker Fabianski i mål. Jeg vil fortsatt ha Almunia i mål. Poenget mitt var at det kanskje har mer å si hvem som spiller i forsvar, enn du har gitt inntrykk av tidligere. (ordla meg kanskje litt feil i forrige innlegg)

Link to comment
Share on other sites

Djourou kan vere ei løysing, men han får aldri spele uansett, så det får me ikkje vete. Men det skal seiast at han var langt frå imponerande i Birmingham når han var på utlån der, og eg trur desverre ikkje at han kjem til å bli det heller.

 

Djourou har startet 6 kamper totalt denne sesongen, og vi har faktisk en imponerende statistikk der han spiller fra start. Arsenal har faktisk ikke sluppet inn mål på disse 6 kampene.

 

i flg. Denne linken så har han startet 4 og kommet inn som innbytter i to av kampene.

 

BE

 

Edit: Skal vi først legge statistikk til grunn bør man også påpeke at Fabianski har holdt nullen i alle kamper han har startet i år. Han slapp riktignok inn ett mål mot Man U da han kan inn som innbytter.

 

Og i to av de tre kampene han har holdt nullen, så har Djourou spillt fra start. Så kanskje det betyr at det ikke har så mye å si hvem som står i mål, så lenge Djourou spiller :(

Ja det var AKKURAT det jeg skulle fram til

 

BE

 

Jeg fant faktisk ut nå at Djourou har spillt i alle tre kampene Fabianski har stått i mål.

 

Tror nok du misforsto poenget mitt Ben Elfen. Når jeg skrev at det kanskje ikke har så mye å si hvem som står i mål, så var ikke det ett tegn på at jeg ønsker Fabianski i mål. Jeg vil fortsatt ha Almunia i mål. Poenget mitt var at det kanskje har mer å si hvem som spiller i forsvar, enn du har gitt inntrykk av tidligere. (ordla meg kanskje litt feil i forrige innlegg)

Jo, jeg skjønte det og svaret var av den ironiske typen. Siden jeg ikke ønsker at dette skal bli en ny keepertråd så lar jeg det bli med dette i denne omgang.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det hadde vi 4 problemer som omhandler hele sentrallinja. Noe som gjør det til et kjempeproblem. Etter mitt syn er ett av dem reparert sånn noenlunde på kort sikt i og med at Toure (=kaos) er erstattet med Silvestre som etter min mening er en no-nonsence forvarer som gir oss et lite pusteron her. Dessuten har vi både Djourou og Song som gjør repsektable prestasjoner når de blir satt til det.

 

Så har vi en keeper som er middels. Vi kan ikke starte neste sesong med Almunia i mål. Vi må få balansert midtbanen med en spiller med dertil egnede defensive kvaliteter. Song/Djourou kunne kanskje gjort jobben? Vi må i alle fall kutte kombinasjonen Fabregas/Denilson etter min mening. Så har vi dette med å drepe kamper da. En spiller som kliner ballen i mål på den ene sjansen han får. Det gjør ikke Adebayor desverre. Han scorer masse mål, men er ingen måltyv likevel. Adebayor er stjerne i medgang og anomym i motgang.

 

Så i januar: Defensiv midtbane og spiss. På CM hadde jeg gått for Barry og Huntelaar.

Til sommeren: Ny keeper. På CM hadde jeg sprengt banken for å få fatt i den beste som finnes, Buffon.

Hvis det da er midler igjen så, midtstopper.

 

Forøvrig er det etter min mening sørgelig at Woodgate spiller i Spurs og Anelka i Chelsea. Begge var mer enn interresert i å komme til Arsenal og begge hadde vært klinkeklare førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er det etter min mening sørgelig at Woodgate spiller i Spurs og Anelka i Chelsea. Begge var mer enn interresert i å komme til Arsenal og begge hadde vært klinkeklare førstevalg.

 

Problemet med disse, er at de koster penger. Og det er ikke til å legge skjul på at Wenger mer enn gjerne splasher ut store summer for spillere som er up and coming. Men når det kommer til etablerte spillere som kan løfte laget, og faktisk være forskjellen på gull og ikke gull, så er han plutselig ikke villig til å betale ei krone. Det hjalp heller ikke at Anelka har spillt i Arsenal tidligere. Det kan jo tross alt være farlig å hente en spiller som faktisk har vist at han takler å spille i store klubber.

 

Siden jeg ikke ønsker at dette skal bli en ny keepertråd så lar jeg det bli med dette i denne omgang.

 

BE

 

Dersom du ikke ønsker diskusjonen rundt keepersituasjonen, eller ønsker at det skal bli en ny keepertråd, så må du slutte å nevne keeper i envher situasjon :(

Link to comment
Share on other sites

 

Så i januar: Defensiv midtbane og spiss. På CM hadde jeg gått for Barry og Huntelaar.

Til sommeren: Ny keeper. På CM hadde jeg sprengt banken for å få fatt i den beste som finnes, Buffon.

Hvis det da er midler igjen så, midtstopper.

 

Forøvrig er det etter min mening sørgelig at Woodgate spiller i Spurs og Anelka i Chelsea. Begge var mer enn interresert i å komme til Arsenal og begge hadde vært klinkeklare førstevalg.

 

Så er spørsmålet om det er mogleg å hente ei stjerne som Buffon? Han er nok litt for glad i klubben sin tippar eg.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det hadde vi 4 problemer som omhandler hele sentrallinja. Noe som gjør det til et kjempeproblem. Etter mitt syn er ett av dem reparert sånn noenlunde på kort sikt i og med at Toure (=kaos) er erstattet med Silvestre som etter min mening er en no-nonsence forvarer som gir oss et lite pusteron her. Dessuten har vi både Djourou og Song som gjør repsektable prestasjoner når de blir satt til det.

 

Så har vi en keeper som er middels. Vi kan ikke starte neste sesong med Almunia i mål. Vi må få balansert midtbanen med en spiller med dertil egnede defensive kvaliteter. Song/Djourou kunne kanskje gjort jobben? Vi må i alle fall kutte kombinasjonen Fabregas/Denilson etter min mening. Så har vi dette med å drepe kamper da. En spiller som kliner ballen i mål på den ene sjansen han får. Det gjør ikke Adebayor desverre. Han scorer masse mål, men er ingen måltyv likevel. Adebayor er stjerne i medgang og anomym i motgang.

 

Så i januar: Defensiv midtbane og spiss. På CM hadde jeg gått for Barry og Huntelaar.

Til sommeren: Ny keeper. På CM hadde jeg sprengt banken for å få fatt i den beste som finnes, Buffon.

Hvis det da er midler igjen så, midtstopper.

 

Forøvrig er det etter min mening sørgelig at Woodgate spiller i Spurs og Anelka i Chelsea. Begge var mer enn interresert i å komme til Arsenal og begge hadde vært klinkeklare førstevalg.

 

Enig med det meste du skriver her Sir John. Arsenal har egentlig problemer på de fleste plassene. Å tette midtforsvaret er kanskje viktigst, men jeg mener det er vel så viktig med en ny sentral defensiv midtbanespiller som kan avlaste Cesc. Dette påpekte vi jo allerede før sesongstart. Denilson har ikke det som skal til, og Diaby har heller ikke stått fram når han har fått sjansen. Han er heller bedre egnet i Cesc-rollen, altså mer offensivt orientert. Og selv om det er mye å sette fingrene på defensivt, laget sliter vel så mye offensivt for tiden. Adebayor er som du sier en medgangsspiller, Bendtner tviler jeg på om er god nok når det kommer til stykket, og selv om RvP har vært på gang igjen i høst, har han fortsatt et stykke igjen til nivået før han ble skadet. Når Eduardo kommer tilbake må vi nok også regne med at han trenger tid før han eventuelt er tilbake for fullt. Han kan vi kanskje først regne med fra og med neste sesong? Vela bør ihvertfall få flere sjanser nå som Walcott er ute, og kanskje han kan bidra til å løfte laget offensivt på sikt?

Link to comment
Share on other sites

Midtstopperproblemene har også blitt utrolig merkbare når vi mangler en god defensiv midtbanespiller.

Det aller største problemet i laget er at det mangler en leder baki der.

Personlig har jeg etterlyst Djorou sin duell- og hodestyrke lenge.

Men vi mangler fortsatt en leder en fighter som kan piske lagkameratene sine til topps.

Det har vi ikke i klubben idag. >>Midtstopper og defensiv midtbanespiller er det vi trenger mest nå.

 

Hva som er skjedd med Toure som var en av de beste stopperne i PL sammen med Campbell er også rart.

 

Ellers er jeg enig i at Anelka og Woodgate hadde vært førstevalg i klubben.

Link to comment
Share on other sites

 

Så i januar: Defensiv midtbane og spiss. På CM hadde jeg gått for Barry og Huntelaar.

Til sommeren: Ny keeper. På CM hadde jeg sprengt banken for å få fatt i den beste som finnes, Buffon.

Hvis det da er midler igjen så, midtstopper.

 

Forøvrig er det etter min mening sørgelig at Woodgate spiller i Spurs og Anelka i Chelsea. Begge var mer enn interresert i å komme til Arsenal og begge hadde vært klinkeklare førstevalg.

 

Så er spørsmålet om det er mogleg å hente ei stjerne som Buffon? Han er nok litt for glad i klubben sin tippar eg.

 

Det er vel mulig, men det vet en ikke før en har forsøkt. Den beste penger kan kjøpe da ....

 

Hva som er skjedd med Toure som var en av de beste stopperne i PL sammen med Campbell er også rart.

 

Det sier kanskje like mye om Campbell som om Toure? Tenker jeg da. Toure har i mine øyne alltid vært litt "suspekt", men han har reparert mye (nesten alt) med hurtighet og en vanvittig arbeidsmoral som er lett å bli fasinert av og glad i. Begge disse egenskapene synes jeg har gått feil vei, og igjen står da kroniske posisjoneringsproblemer og heller dårlig timing (spesielt i hodedueller). Summen av dette er kaosskapende. Jeg har sett Gallas som en tilsynelatende klovn heseblesende for å dekke rom Toure har forlatt litt for mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det seier nok desverre like mykje om Campbell som det gjer om Toure. Eg trur rett og slett ikkje alle er klar over kor god Campbell var for oss dei første tre sesongane. Dei tre resulterte i 2 ligagull og 2 FA cup titlar. Han regjerte i lufta, samtidig som han faktisk var veldig rask. Rett og slett ein komplett stoppar. Når me ikkje lenger har ein slik ein bak der, må me organisere oss betre. Dette har aldri Wenger klart, og no ser me resultatet.

 

Eg er uenig med deg Sir John i at me har fått eit pusterom med Silvestre. Han er rett og slett ikkje god nok. Han vinner ikkje nok duellar, han er treg, han er ikkje veldig god med ballen og imponerer i grunn på få felt. Han er sjølve eksempelet på middelmådig. Det er ein grunn til at det ikkje var auksjon då han var ferdig i United, men kun eit par tilbud fra middels klubbar i Frankrike, før då Wenger ut av intet kom på banen. Det er minimale skilnader på han og Toure i samla kvalitet, men Toure har i det minste ein ekstremeigenskap mtp fart. Silvestre er bare middelmådig. Om ein f.eks ser på måten han luntar umotivert heimover på 0-2 scoringa i helga blir eg berre forbanna. Ikkje for å forsvare Toure, men akkurat i den situasjonen kunne nok Toure kanskje ha fått stoppa Agbonlahor pga farten.

 

Me trenger kvalitet og det fort. Navn er ikkje så innteressant eigentleg, men spreng banken for f.eks Chiellini. Han er nok det beste me kan komme håpe no. Når det gjelder midtbanen så håper eg Wenger kjøper Jeremie Toulalan. Har vore ekstremt god for Lyon og speler fast for det franske landslaget. Han har eg faktisk eit realistisk håp om, i og med at han er fransk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi hatt en hodesterk og plasseringsdyktig DM og en offensiv keeper, ville nok ikke dette vært et problem med mindre hodesterke midtstoppere. Det jeg synes er merkelig er at vi slipper inn mye flere mål på dødballer i år kontra i fjor - Almunia, Toure og Gallas var førstevalget også da. I fjor var jeg sjelden redd for dødballene som kom inn. Sagna og Ade tok seg av mesterparten av disse.

 

Sammenligner man den bakre sentrallinjen vår med våre rivaler (Keeper, Midtstoppere og DM), er det liten tvil om at de andre storklubbene er bedre rustet. Det hjelper ikke å ha ligaens, og kanskje verdens beste backpar når de i midten ikke klare å forsvare seg.

 

Djourou har få svake kamper for oss, og jeg synes det er merkelig at han ikke har fått flere sjanser. Sveitseren har teknikk, fart OG hodestyrke, en sjelden kombinasjon. Han har en fantastisk fysikk, og med rutine er jeg sikker på at han kan bli en strålende spiller for oss. Wenger bør gi Djourou like mange sjanser som det Senderos til stadighet fikk. Gallas og Silvestre har ikke en lang fotballframtid, så det er viktig at de yngre stopperne får spilt seg skikkelig inn før de eldre trapper ned.

 

Fabianski fortjener også å få prøve seg. Litt nybegynnerfeil godtar jeg, det er hva han presterer enn en periode som betyr noe, noe jeg er helt sikker på at han vil klare ypperlig!

Link to comment
Share on other sites

Arsenal kan komme til å legge inn et bud på Bayern München-kjempen Daniel van Buyten. (Daily Star)

Dette ville nok gjort underverker når det gjelder mange tapende hodedueller bak i forsvaret, og vil være genial å ha på både offensive og defensive cornere. Han er vel ikke mange centrimetre unna 2 meter.

 

Han er gammel og ikke av den raskeste typen, men jeg tror han og Toure ville funket veldig godt sammen. Van Buyten går i duellene, og de få gangene han taper løper Toure opp returen.

 

Håper det er noe i dette, men jeg tviler med Wenger ved roret. Måtte jeg ta feil.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal kan komme til å legge inn et bud på Bayern München-kjempen Daniel van Buyten. (Daily Star)

Dette ville nok gjort underverker når det gjelder mange tapende hodedueller bak i forsvaret, og vil være genial å ha på både offensive og defensive cornere. Han er vel ikke mange centrimetre unna 2 meter.

 

Han er gammel og ikke av den raskeste typen, men jeg tror han og Toure ville funket veldig godt sammen. Van Buyten går i duellene, og de få gangene han taper løper Toure opp returen.

 

Håper det er noe i dette, men jeg tviler med Wenger ved roret. Måtte jeg ta feil.

 

Akkurat den rollen du skisserer der Skropey passer ikke Toure til i det hele tatt. Der er Gallas mange hakk bedre

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende, men Van Buyten har fart på nivå med Senderos, og derfor må han spille med en rask makker. Gallas har mistet den farten Van Buyten trenger ved siden av seg. Jeg er overbevist om at Van Buyten/Toure ville blitt et stopperpar som kan holde til gull.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal kan komme til å legge inn et bud på Bayern München-kjempen Daniel van Buyten. (Daily Star)

Dette ville nok gjort underverker når det gjelder mange tapende hodedueller bak i forsvaret, og vil være genial å ha på både offensive og defensive cornere. Han er vel ikke mange centrimetre unna 2 meter.

 

Han er gammel og ikke av den raskeste typen, men jeg tror han og Toure ville funket veldig godt sammen. Van Buyten går i duellene, og de få gangene han taper løper Toure opp returen.

 

Håper det er noe i dette, men jeg tviler med Wenger ved roret. Måtte jeg ta feil.

 

Akkurat den rollen du skisserer der Skropey passer ikke Toure til i det hele tatt. Der er Gallas mange hakk bedre

 

BE

Vel... det var da denne rollen Kolo hadde både ved siden av Campbell og Senderos i henholdsvis både unbeatable sesongen vår og den utrolige CL-sesongen vi hadde hvor vi hadde 0 baklengs på flere kamper. I tillegg har Toure fortsatt farten inne, noe vi har sett ved flere anledninger at Gallas har mistet/fått redusert. Gallas er nok en bedre enkeltspiller enn det Kolo er, men så er det det med samarbeidet igjen da.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal kan komme til å legge inn et bud på Bayern München-kjempen Daniel van Buyten. (Daily Star)

Dette ville nok gjort underverker når det gjelder mange tapende hodedueller bak i forsvaret, og vil være genial å ha på både offensive og defensive cornere. Han er vel ikke mange centrimetre unna 2 meter.

 

Han er gammel og ikke av den raskeste typen, men jeg tror han og Toure ville funket veldig godt sammen. Van Buyten går i duellene, og de få gangene han taper løper Toure opp returen.

 

Håper det er noe i dette, men jeg tviler med Wenger ved roret. Måtte jeg ta feil.

 

Akkurat den rollen du skisserer der Skropey passer ikke Toure til i det hele tatt. Der er Gallas mange hakk bedre

 

BE

Vel... det var da denne rollen Kolo hadde både ved siden av Campbell og Senderos i henholdsvis både unbeatable sesongen vår og den utrolige CL-sesongen vi hadde hvor vi hadde 0 baklengs på flere kamper. I tillegg har Toure fortsatt farten inne, noe vi har sett ved flere anledninger at Gallas har mistet/fått redusert. Gallas er nok en bedre enkeltspiller enn det Kolo er, men så er det det med samarbeidet igjen da.

Mulig du har rett, men jeg personlig tror kolo er en langt vanskeligere spiller å samarbeide med enn Gallas

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å starte en ny keeperdiskusjon, men jeg syns ikke stopperne våre er vårt største problem.

 

De blir nesten aldri utspilt langs bakken og bidrar masse i angrep.

 

De fleste av målene vi slipper inn kommer fra langskudd (utenfor stoppernes område) eller på innlegg i hodedueller hvor keeper skulle vært og plukket ned ballen.

 

Jeg syns ikke vi har et stopperproblem, men et keeperproblem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...