Jump to content

Afrikamesterskapet.


roger_rabbit74

Recommended Posts

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Var det ghana som vant sist? husker at Elfenbenskysten kom langt sist gang. Noen som har info om plasseringene forrige mesterskap?

 

Var vell Egypt som vant sist gang :D

Link to comment
Share on other sites

Var det ghana som vant sist? husker at Elfenbenskysten kom langt sist gang. Noen som har info om plasseringene forrige mesterskap?

 

Vertene Egypt vant mot Elfenbenskysten på straffesparkkonkurranse i finalen. Det ble 0-0, etter at Egypt brant straffe i ekstraomgangene. Dermed ble det straffespark. Kolo satte sin, men bl.a Drogba misset sin, og Egypt vant 4-2 til slutt.

 

Nigeria slo Senegal 1-0 i bronsefinalen.

Link to comment
Share on other sites

Var det ghana som vant sist? husker at Elfenbenskysten kom langt sist gang. Noen som har info om plasseringene forrige mesterskap?

 

Vertene Egypt vant mot Elfenbenskysten på straffesparkkonkurranse i finalen. Det ble 0-0, etter at Egypt brant straffe i ekstraomgangene. Dermed ble det straffespark. Kolo satte sin, men bl.a Drogba misset sin, og Egypt vant 4-2 til slutt.

 

Nigeria slo Senegal 1-0 i bronsefinalen.

Må ikke glemme at også Eboue scoret på sin straffe! :D

 

Bare Arsenal-spillere som scoret for Elfenbenskysten i straffekonken.

Link to comment
Share on other sites

Var det ghana som vant sist? husker at Elfenbenskysten kom langt sist gang. Noen som har info om plasseringene forrige mesterskap?

 

Vertene Egypt vant mot Elfenbenskysten på straffesparkkonkurranse i finalen. Det ble 0-0, etter at Egypt brant straffe i ekstraomgangene. Dermed ble det straffespark. Kolo satte sin, men bl.a Drogba misset sin, og Egypt vant 4-2 til slutt.

 

Nigeria slo Senegal 1-0 i bronsefinalen.

Må ikke glemme at også Eboue scoret på sin straffe! :P

 

Bare Arsenal-spillere som scoret for Elfenbenskysten i straffekonken.

Syk bra odds på unibet på vinnerspillet av AM. Egypt har 20 i odds. Egypt har vell vunnet de siste 2 årene right? mener de sa det da jeg såg mesterskapet sist.

Link to comment
Share on other sites

Var det ghana som vant sist? husker at Elfenbenskysten kom langt sist gang. Noen som har info om plasseringene forrige mesterskap?

 

Vertene Egypt vant mot Elfenbenskysten på straffesparkkonkurranse i finalen. Det ble 0-0, etter at Egypt brant straffe i ekstraomgangene. Dermed ble det straffespark. Kolo satte sin, men bl.a Drogba misset sin, og Egypt vant 4-2 til slutt.

 

Nigeria slo Senegal 1-0 i bronsefinalen.

Må ikke glemme at også Eboue scoret på sin straffe! :P

 

Bare Arsenal-spillere som scoret for Elfenbenskysten i straffekonken.

Syk bra odds på unibet på vinnerspillet av AM. Egypt har 20 i odds. Egypt har vell vunnet de siste 2 årene right? mener de sa det da jeg såg mesterskapet sist.

 

 

Tunisia vant i 2004. Altså har ikke Egypt vunnet de to siste gangene.

 

Forøvrig synes jeg oddsen er rett og rimelig for Egypt. Selv om de vant i for-fjor så betyr ikke det at det at de en gang trenger å være blandt favorittene i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var de første gruppekampene i årets Afrikamesterskap unnagjort, og som jeg har lovet, vil jeg oppdatere litt fra mesterskapet, og spesielt våre egne spillere.

 

Slik står gruppene etter en kamp for hver av lagene:

 

GRUPPE A:

1. Morocco - 3

2. Ghana - 3

3. Guinea - 0

4. Namibia - 0

 

Foreløpig har det ikke skjedd noen store overraskelser i denne gruppa. De to favorittene i denne gruppa vant, og veien til de Guinea og Namibia virker veldig lang. Her har vi heller ingen spillere selv, men det er flere fra Premier League som spiller for vertene Ghana. En av dem er Portsmouths Muntari, som avverget en flause i åpningskampen for Ghana mot Guinea, da han scoret et praktmål på overtid.

 

GRUPPE B:

1. Mali - 3

2. Elfenbenskysten - 3

3. Nigeria - 0

4. Benin - 0

 

Den største overraskelsen her er vel at Nigeria slik det står nå, ikke ligger an til å komme seg videre i mesterskapet. Men det er følgene man må ta når to av forhåndsfavorittene til å vinne hele mesterskapet må møtes i åpningskampen. At Mali slår Benin er vel ingen overraskelse, og dette er jo dødens gruppe, så lille Benin kan vel så godt som pakke sekkene sine allerede. Her har vi våre første Arsenalspillere i mesterskapet.

 

Kolo Toure:

Toure gjorde en god åpningskamp, og hadde, sammen med Meite, god kontroll på angrepet til Nigeria, som består av Kanu, Martins, Utaka og Yakubu. Han viser at han bør savnes i London, spesielt med disse skadeproblemene som har oppstått etter at han reiste. Vi fikk jo se at Gallas heller ikke fungerte uten ivorianeren ved sin side. Det er vanskelig å dømme en midtstopper i dette oppgjøret, da Elfenbenskysten dominerte banespillet, uten å komme til store sjanser. Men litt av æren for at Martins og Kanu spesielt, gjorde dårlige kamper, tror jeg kan ha mye å si med storebror Toures gode innsats, selv om han ikke gjorde de store tingene.

 

Emmanuel Eboue:

Gjorde ingenting som gjorde meg imponert. Det var ingenting i kampen mot Nigeria som skulle tilsi at han spilte mot en av Europas, og verdens beste klubber til daglig. I tillegg fortsatte han sin evinnelige syting og klaging hver gang dommeren gjør en avgjørelse mot ham, i tillegg til å filme en del. Ser lite i Eboue som kan få ham til å bli en spiller i verdensklasse. Det viser han her.

 

GRUPPE C:

1. Zambia - 3

2. Egypt - 3

3. Kamerun - 0

4. Sudan - 0

 

Egypt er uheldige som ikke ligger på topp i gruppa. De gjorde jo en enorm kamp mot Kamerun. Anført av Mohamed Zidan, ledet de 3-0 til pause, mot en av favorittene. Med flere spillere skadet, som for eksempel 'Boros Mido, lå ikke Egypt an til å kunne forsvare sin tittel fra forrige mesterskap. Men nå ser de ut til å være et av de sterkeste lagene. Dog ble det ikke et så knusende resultat mot Kamerun som det så ut til å kunne bli, etter at en av våre menn i mesterskapet ble sendt på banen etter pause. Alex Song endret nemlig kampbildet.

 

Alexandre Song:

Som nevnt fikk ikke Song starte kampen mot Egypt. Jeg så i første omgang at Kamerun manglet et anker på midten, noe som gjorde at Egypt knuste dem 3-0 i første omgang. Da jeg så at Song kom innpå i pausen, tenkte jeg at vi skulle få se en litt ny kamp. Det gjorde vi. Song gjorde en strålende kamp, med mange gode involveringer og pasninger offensivt, i tillegg til å binde opp en del av angriperne til Egypt bakover. Etter dette, pluss at Egypt selvsagt la seg litt bakpå med den komfortable ledelsen, vant faktisk Kamerun andre omgang 2-1, etter to mål av Eto'o. Begynner å få mer og mer tro på Song. Tror han kan ha en fremtid i Arsenal.

 

GRUPPE D:

1. Tunisia - 1

2. Senegal - 1

3. Sør Afrika - 1

4. Angola - 1

 

Her har vi den helt klart jevneste gruppen i mesterskapet. Ikke bare sier jeg det på grunn av at alle lagene faktisk står med lik poengsum, men på grunn av at det er vanskelig å skille kvaliteten på lagene, da de er veldig like. Den største favoritten er vel Senegal i denne gruppa, og etter det, Tunisia. Oppgjøret dem i mellom endte 2-2 i går. Sør Afrika, uten Benni McCarthy, holdt også Angola, med Uniteds nye spiller Manucho, til 1-1. Sør Afrika er vel det antatt dårligste laget i denne pulja. Ellers er det lite å nevne med Arsenalspillere her.

 

RUNDENS LAG:

K. Camara (GUI)

N. Geremi (KAM) :: S. Diawara (SEN) :: A. Bikey (KAM) :: A. Fathi (EGY)

T. Sektioui (MAR) :: A. Song (KAM) :: S. Muntari (GHA) :: H. Diouf (SEN)

M. Zidan (EGY) :: S. Alloudi (MAR)

 

Som dere ser, kommer jeg etter hver runde til å sette opp et "rundens lag". Jeg venter litt med å skrive lengre om andre spillere enn vår egne, siden ting så fort kan endre seg. Nå kommer nok den ene spissen jeg skrev opp, Soufiane Alloudi, til å være skadet resten av mesterskapet, og han er verdt å nevnes. Han scoret hattrick i kampen mot Naimibia i den første kamen til Marokko. Ellers er et få som er Arsenalemner her. Mohamed Zidan imponerte stort mot Kamerun, og er vel den i dette mesterskapet som jeg helst, hvis noen, jeg ville sett i Arsenal. Han scorte altså to praktmål mot Alexandre Song & Co. Jeg ble skuffet når jeg så alderen hans, for han ser jo ut som om han knapt har fylt de 20, men han er altså 26 år gammel. Derfor ligger vel neppe Wenger langflat etter ham. Forøvrig er han den ene av to Marokkospillere som spiller i Europa. Han spiller for Hamburger SV i Tyskland.

 

Håper noen kan dra nytte av dette. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fint sammendrag, Helmik'n ;). Leit å høre at Eboue skuffet, men det varmet at Song gjorde det bra. Han har fått mye pepper her på forumet, og viser grunnen til at Wenger er trener på laget og ikke de andre besserwisserne.

 

Sammendrag fra kampene vises på footytube.com ! Målet til Kaboul var nydelig. Ellers veldig morsomt å se afrikanske supportere på tribunen. Skulle nesten fått importert noen opp til Emirates slik at vi fikk noen afrikanske trommer og liv på tribunen :)

Link to comment
Share on other sites

Kolo Toure av på båre rett før pause i oppgjøret mellom Elfenbenkysten og Benin. Selv om det skjedde på overtid av overtid før halvspilt kamp valgte Elfenbenkysten å bytte ut Toure umiddelbart. Det kan tyde på noe styggere enn om byttet hadde skjedd etter pause, da fysioene hadde fått sett skaden an.

 

Tror det må ha vært en strekk. Ingen motspillere var nær ham, og han holdt en ispose til lysken da han ble båret av.

 

Skumle nyheter, og jeg skal komme med videre oppdateringer etter kampen, eller så snart jeg vet noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Kolo Toure av på båre rett før pause i oppgjøret mellom Elfenbenkysten og Benin. Selv om det skjedde på overtid av overtid før halvspilt kamp valgte Elfenbenkysten å bytte ut Toure umiddelbart. Det kan tyde på noe styggere enn om byttet hadde skjedd etter pause, da fysioene hadde fått sett skaden an.

 

Tror det må ha vært en strekk. Ingen motspillere var nær ham, og han holdt en ispose til lysken da han ble båret av.

 

Skumle nyheter, og jeg skal komme med videre oppdateringer etter kampen, eller så snart jeg vet noe mer.

Hørte de sa de i går også. Da elfenbenkysten spilte mot Benin. Sitat fra kommentator i det en eller annen blir skadet: "Ja, det er ikke bra for elfenbenkysten dette her. Har jo Toure ute allerede." :blink:

Link to comment
Share on other sites

Må også nevnes at det er veldig synd vi aldri fikk lillebror Toure. Han er en fryktelig god spiller. En ganske så komplett midtbanespiller. Stor, sterk, smart og et skikkelig skuddbein. Har også et skikkelig driv med ballen når han setter igang. Mener også at han har vært en av Barcelonas beste hittil også, og det sier ikke så lite.

Link to comment
Share on other sites

Da var også andre runden fullført, og den tredje og siste runden av gruppespillet er satt i gang. Jeg skal ikke kommentere den runden som allerede er startet, fordi jeg tar den senere.

 

Slik står gruppene etter to kamper for hvert av lagene:

 

GRUPPE A:

1. Ghana - 6

2. Marokko - 3

3. Guinea - 3

4. Namibia - 0

 

Siden sist, har denne gruppen endret seg litt, ettersom Guinea har tatt igjen Marokko med tre poeng. Og ettersom Marokko møter forhåndsfavorittene i gruppen, og vertene, Ghana, er det nå faktisk Guinea, som møter Namibia i den siste kampen i gruppespillet, som er favoritter til å ta seg videre sammen med Ghana. Ghana selv ser ut til å klare seg greit, og trenger kun ett poeng mot Marokko i neste runde.

 

GRUPPE B:

1. Elfenbenskysten - 6

2. Mali - 4

3. Nigeria - 1

4. Benin - 0

 

Nigeria sliter virkelig nå. På forhånd trodde jeg vi kanskje kunne komme til å se Elfenbenskysten mot Nigeria i finalen, men slik det ser ut nå, er det ikke engang sikkert at Nigeria tar seg videre fra gruppespillet. Om Mali tar poeng mot Elfenbenskysten, er Nigeria ute av mesterskapet. Nigeria på sin side, må vinne mot Benin, noe som i utgangspunktet skal være enkelt nok. Taper Mali mot Elfenbenskysten, og Nigeria vinner med et par mål mot Benin, tar de seg videre på målforskjell. Så den siste runden i denne gruppa vil være meget skjebnesvanger. Elfenbenskysten er jo allerede videre uansett utfall av de to kampene i siste runde.

 

Kolo Toure:

Begynte meget bra mot Benin, men måtte etter hvert ut skadet. Han og Meite fikk riktignok lite motstand på det defensive, men Kolo klarte seg meget bra, og var en del med fremover. Blandt annet satte han opp et mål til lillebror Yaya Toure, etter herlig teknikk ute på kanten, og et lavt og godt innlegg. Men dette ble selvsagt overskygget av at han måtte av på båre rett før pause, etter hva som så ut som en stygg skade.

 

Emmanuel Eboue:

Imponerer meg fremdeles ikke. Hadde vel ballen et par ganger i løpet av kampen. Synd å si det, men her skuffer han fryktelig, og fortjener knapt en plass på landslaget her i de siste kampene i mesterskapet, og slett ikke noen plass i Arsenal.

 

GRUPPE C:

1. Egypt - 6

2. Kamerun - 3

3. Zambia - 3

4. Sudan - 0

 

Her ser det meget komfortabelt ut for Egypt, selv om de kan ryke ut om de taper for Zambia i den siste kampen i gruppespillet. Kamerun har en relativt enkel kamp mot Sudan, så favorittene til å ta seg videre er vel også forhåndsfavorittene. Allikevel kan jo Zambia overraske, men jeg tviler personlig på det. Tror faktisk Egypt etter hvert bygger seg opp til å være en god kandidat til å kunne vinne hele mesterskapet, og forsvare tittelen sin fra Afrikamesterskapet 2006.

 

Alexandre Song:

Song fortsetter å imponere. Gjorde en meget god innsats i kampen mot Zambia. Kampen endte jo hele 5-1 til Zambia, men bak resultatet var det en laber forestilling fra Kamerun. Og her var faktisk Song en av de beste. Mot slutten av kampen droppet Kamerun å jobbe, med unntak av èn spiller: Alexandre Song. Han jobbet, presset og sto på. I tillegg viste han god pasningsfot og godt overblikk i banespillet. Herlig å se denne mannen gjøre det bra. Liker personen Song, og etter hvert begynner jeg også å like spilleren.

 

GRUPPE D:

1. Tunisia - 4

2. Angola - 4

3. Senegal - 1

4. Sør Afrika - 1

 

En meget spennende gruppen. Faktisk den eneste gruppen hvor hvilket som helst av lagene fremdeles kan gå videre. Men Senegal mistet jo trener Henryk Kasperczak, som resignerte etter den dårlige kampen mot Angola, hvor forøvrig Uniteds nye signing, Manucho scorte to mål. Derfor kan det se vanskelig ut for Senegal å ta seg videre, da de nå kun har en eks-assistenttrener å støtte seg til nå. Jeg holder nåværende gruppeleder Tunisia for å være favoritt her, sammen med Angola, som ligger a-poeng med dem. Sør Afrika virker meget harmløse, og var helt forferdelige defensivt mot Tunisia, til tross for pent offensivt spill til tider.

 

RUNDENS LAG:

El-Hadary (EGY)

T. Masiela (S.AF) :: R. Jaidi (TUN) :: R. Song (KAM) :: T. Taiwo (NIG)

C. Katongo (ZAM) :: P. Feindouno (GUI) :: Y. Toure (ELF) :: F. Mansare (GUI)

J. Agogo (GHA) :: Flavio (ANG)

 

De som imponerte mest denne runden var Nottingham Forestspissen Junior Agogo, og Toulousevingen Fode Mansare. Agogo spilte også meget godt i den første kampen for Ghana, men mot Namibia var han meget bra, til tross for litt halvhjertet innsats fra Ghanalaget generelt. Han har meget god fysikk, og virker giftig på topp. Blir meget overrasket om han ikke havner i et av de "middelmådige" lagene i Premier League før neste sesong er omme. Fode Mansare er en jeg faktisk ville sett i Arsenal. Meget bra driv, og god fysikk. I tillegg har han prikklik sveis som Sagna, bare som en liten kuriositet. Er ikke veldig målfarlig, men jeg tror han kunne vært en god signing for Arsenal, som backup på spiss eller vingplass. Han er dog 26 år gammel, så siden Wenger ikke har snust på ham allerede, så tviler jeg på at han kommer, men han er verdt å sjekke ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Egypt leder nå 3-1 over Elfenbenskysten i den andre semifinalen. Den første endte 1-0 til Kamerun over Ghana, og det ser ut som om det blir Egypt-Kamerun i finalen nå.

 

Hyggelig for Song, som visstnok har gjort et veldig bra mesterskap så langt

Link to comment
Share on other sites

Ble jo en bra kamp mellom Ben Elfen og Egypt. Jeg er 99% sikker på at Egypt vinner igjen i finalen. Har satt noen hundre lapper hos Unibet på at Egypt vinner. Til utrolige 20 i odds!!, så det kan bli noen tusenlapper :blink:

 

20 i odds? Seriøst?? På expekt.com er det 2,25 i odds.

Eller hva slags system-spill satser du på? :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...