Jump to content

Troen på ligagull


Bergkamp88

Recommended Posts

Troen på gull

 

Vi goonere kunne knapt fått en bedre ligastart. 10 poeng av 12 mulige er meget bra og samtidig ser vi at Manu og Chelsea allerede har tapt. For ikke å snakke om Scum! :-| siktes inn mot høytidsdagen St.Totteringhamsday allerede :P Vi er helt der oppe vi ønsker å være og man kan knapt vente på neste kamp. Første kamp ifjor ble U mot Villa hjemme, deretter fulgte et tap mot City borte og så U igjen mot Boro hjemme. Allerede da var vi 7 poeng på United. Riktignok reiste vi oss med seier på Old Trafford, men som alle vet fortsatte de dårlige resultatene. Jeg elsker å se Arsenal uansett, men når vi var totalt ute av gullkampen allerede i oktober, og man visste at nå skulle vi "bare" kjempe om CL-plass, ja så er jo ikke spenningen og lidenskapen så intens som den er når vi er med å kjempe om gullet. Bare å innse at vi har blitt litt bortskjemte under wenger.

 

-Ord vi nå hører mye er ; "desire", "team spirit", "togetherness", "commitment" etc

her har har wenger virkelig gjort noe utrolig viktig. - Vår gigant, vår kaptein, tidenes arsenal-målscorer forlot oss i sommer og wenger har, briljant som han er, valgt å fokusere voldsomt mye på lagmoralen. Første gang han har hatt mulighet til det...? Vi skal jobbe for hverandre og kjempe sammen. Og jeg ser tydelig forskjell fra forrige sesong. I bortekampen mot Bl.burn kriget gutta som helter og var ikke redd for å gi en trøkk. Spesielt synlig er det kanskje å se hos Rosicky og Hleb, synes jeg. Begge disse to, spesielt Hleb har tatt seg opp, og nå hopper han opp i dueller og sklitakler og alt - herlig!

 

Må ærlig innrømme at jeg før sesongen hadde nokså minimal tro på gull. United hadde, bare å innrømme, en voldsomt god sesong ifjor og vant gullet fortjent. Likevel bestemte Ferguson på å bruke mange mange millioner pund på ytterligere forsterkninger. Chelsea vant ligaen to sesonger på rad før United, og var noe uheldige ifjor med skader på nøkkelspillere ( men ikke værre enn oss! ) som gjorde at det ble tøft med 3 gull på rad. Det som nå har gitt meg mer gullhåp for vårt vedkommende er ikke bare at begge har tapt allerede noen poeng, men måten de har spilt på. United uten Rooney og Ronaldo er nesten ikke til å kjenne igjen! Før var United et mye mer kollektivt lag, men nå er de åpenlyst veldig avhengige av disse to. Jeg har sett de to siste kampene deres og det flatterende for dem at de står igjen med 6 poeng etter disse to kampene. I den første kampen, hjemme mot spurs, var det Tottenham som hadde størst og flest sjanser og kunne fort stukket av med seieren. United var veldig tamme og var langt under vanlig standard. Nå er det jo nettopp dette som kjennetegner mestere - at de vinner også på dårlige dager, men føler at der er litt annerledes i dette tilfellet. Litt vanskelig å sette ord på. Når det gjelder Chelsea er det jo ikke noe nytt at de spiller dårlig, men likevel rasker med seg alle poengene. Men jeg synes det er ganske tydelig at de ikke er like sterke som før.

 

Vi har som sagt fått en kjempestart, men vi skal huske på at 3 av de 4 kampene har vært på hjemmebane... Ifjor tapte vi vell noe sånt som 8 kamper på bortebane. Det blir garantert ikke like mange denne sesongen, det føler jeg meg ganske sikker på. Men jeg er overbevevist om at det er prestasjonene på bortebane som avgjør hvor lenge vi henger med i toppen. Jeg nevnte at vi har bedret oss på "fighting-spiriten" og det er veldig lovende, men noe det ser ut som vi fortsatt sliter veldig med, er dødball imot. Det blir nesten alltid farlig! Og dette har vi i stor grad blitt straffa for og kommer også til å bli det med mindre vi forbedrer oss her.

 

Selvfølgelig skal vi ikke glemme Liverpool som er på tabell-topp. Jeg håpte så inderlig på at Torres skulle bruke lang tid på å tilvenne seg engelsk fotball, men det har han ikke og med Torres på topp har Liverpool fått inn en ny dimensjon og en klassespiller.

 

 

Hva tror alle dere på forumet om gullsjansene? Er det vårt år? gjerne med begrunnelse. Det ville vært sensasjonelt å vinne PL med den unge troppen vi har idag! Det blir vanvittig tøft og det burde jo egentlig ikke gå med det ungelaget vi har. Jeg er fornøyd om vi klarer å henge med chelsea og united, så for vi heller ta gullet neste år og året etter der og... :blink: Her er noen punkter jeg mener må til for at vi evt skal klare det :

 

- borteformen. på hjemmebane tror jeg vi vil ha en form som er tilnærmet en ligavinner verdig. så får vi se hvordan vi klarer oss i de tøffe bortekampene opp i nord...

-sesongen til de andre topplagene. tror ikke vi klarer å følge hvis en eller to har en knallsesong ala united sin ifjor

- dødball imot - må forbedres

- effektiviteten - klarer vi å omsette sjansene bedre enn i fjor? en nødvendighet

- skader. får vi langtidsskader på cesc, kolo,robin blir det tøft...

 

PL-gull eller CL-revansje? For meg uten tvil PL. Et lite tilleggs spm

 

In Arsenal we believe!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må inrømme at jeg osså har latt meg friste til å tenke i samme baner, men sesongen er veeeldig lang, og vi har ikke engang spilt ferdig en brøkdel av kampene. Men ti av tolv poeng og en solid 5-0 seier mot Sparta Praha over to oppgjør lar seg høre, og ser man bort ifra Lehmanns tabber og et flaksemål av Kanu har vi ikke sluppet inn noen mål. Og jeg tror det er mange av den typen mål som vi har ftt imot oss vi må unngå. Man vinner ikke Premier League om målvakten ene og alene skal gi bort poeng, og den kvota vil jeg nesten si er brukt opp for hele sesongen allerede. I tillegg til defensive dødballer som du nevner, selv om vi har holdt tett bakover, også på defensive dødballer, så langt. På andre siden av banen likner det litt på det vi tidligere har sett, men forskjellen er at vi ser ut til å kunne avgjøre i vårt favør i mye større grad enn tidligere. Jeg sitter med en følelse av at de tre første seriekampene nesten er kopier av de tre første kampene i fjor, forskjellen er at Fulhamkampen endte 2-1 i stede for 1-1, vi tok med oss ett poeng fra Ewood i stede for å reise hjem med et 1-0 tap, og vi avgjør igjen mot City, og tar tre poeng i stede for ett. Om vi fortsetter å avgjøre kamper slik vi har gjort til nå, da er jeg positiv.

 

Skader er helt klart noe som har plaget oss de to seneste sesongene, og mye er gjort om vi klarer å holde en så og si skadefri tropp gjennom store deler av sesongen. Og da spesielt Kolo Toure, Cesc Fabregas og Robin van Persie som jeg ser på som de tre nøkkelspillerene denne sesongen. Vi har enda ikke kunne stille med toppa lag i en eneste kamp denne sesongen, men jeg føler at det fort kan komme til å skje, kanskje allerede neste kamp. Så spørs det da, klarer vi å behode en skadefri tropp når vi først har alle mann tilgjenglig?

 

 

Jeg er enig med det du skriver her, og vi må bare fortsette å trykke på. Vi har kommet godt i gang, og for første gang siden i 2004/2005 sesongen kan vi forhåpentilgvis være med å kjempe om gullet til langt uti sesongen, kanskje til og med helt inn? Men om laget har den nødvendige kvaliteten som skal til gjenstår å se. Jeg tror vi har det, men at det er stabiliteten det går på. Vi har, som du nevner, et lag som i mye større grad enn tidligere kjemper for hverandre, og det er flere spillere som tar ansvar. Og det liker jeg! Dette laget vi har i år er utrolig spennende, og jeg gleder meg til å følge gutta ut over i sesongen. Jeg er sikker på at vi har den sterkeste stallen siden 04/05, og med litt stang inn kommer vi nok til å røske med oss minst ett trofè i år tipper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Å vinne ligaen er kanskje i meste laget, men er vi innenfor "striking distance" hele veien vil sesongen være en ubetinget suksess. En ting er i alle fall sikkert, laget er langt bedre enn hva alle mulige forståsegpåere aner. Skulle Wenger ta trofeet i år vil det være den største managerprestasjon noensinne. Hverken mer eller mindre.

 

Det eneste som er sikkert er at vi på ett eller annet tidspunkt underveis vil møte motgang. Håpet er at det blir sjeldnere og over kortere tidsrom enn hva tilfellet var i fjor. That's progress!!

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke sveve for høyt oppe. Vi har gjort det bra hittil, men Portsmouth, Fulham, City hjemme og Blackburn borte er ikke det verste kampprogrammet (selv om jeg tror Blackburn blir veldig bra i år). Ser en på poengfangsten i disse kampene i fjor ga det også 10 av 12 poeng. Men jeg er for all del enig i at det er en meget bra start.

Link to comment
Share on other sites

Ok,vi har gjort det bra så lankt, men vi har mange kamper igjen, vi har enda ikke møtt pool, manU, chelski eller spurs enda så er for tidlig å snakke om å ta liga gullet, men sefølgelig er det i tankene ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er alt for tidlig å snakke om ligagull. Sa før sesongen at topp 4 var målet, og meiner ennå det! Alt bedre er ein bonus! Og at laget begynner å fungere er knall, men vil ikkje snakke om gull!!! La oss ta ein kamp av gangen. Oktober og November er ikkje begynt ennå, og det er ikkje akkurat Arsenals beste tid av året...

Link to comment
Share on other sites

Å vinne ligaen er kanskje i meste laget, men er vi innenfor "striking distance" hele veien vil sesongen være en ubetinget suksess. En ting er i alle fall sikkert, laget er langt bedre enn hva alle mulige forståsegpåere aner. Skulle Wenger ta trofeet i år vil det være den største managerprestasjon noensinne. Hverken mer eller mindre.

 

Det eneste som er sikkert er at vi på ett eller annet tidspunkt underveis vil møte motgang. Håpet er at det blir sjeldnere og over kortere tidsrom enn hva tilfellet var i fjor. That's progress!!

 

Ja, like lite som det har vært noen grunn til å krisemaksimere, slik mange har gjort gjentatte ganger de siste par årene, er det ingen grunn til å ta av nå. Det er som sagt alt for tidlig å si hvor langt dette holder, og som du er inne på Sir John, vil man trolig møte motgang også denne sesongen. Men laget er som dui skriver bedre enn hva pessimistene hevder, selv om det vil være en enorm prestasjon dersom man går hele veien og vinner. Men troen har jeg. Den har jeg hatt hele tiden! For uten tro er man ihvertfall sjanseløse! ;) Det handler om å balansere troen på en nøktern og edruelig måte, innenfor hva som er realistisk. I Arsenals tilfelle er det jo faktisk realistisk med ligagull, selv om man skal ha en del flyt for å vinne, i Tottenhams tilfelle handler det mest om naive og urealistiske drømmer....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at alt annet enn 1. eller 2. plass i år vil være en gedigen nedtur!!

Når vi nå har hatt 2 dårlige sesonger.

Arsenal er bare helt nødt til å prestere i år, hvis ikke kan vi ikke bare skylde på at vi har potensialet eller

vente til neste sesong........

Arsenal er et lag med vinnerkultur, vi må ikke glemme det!!

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at mange her ikke skjønte meninga med topicen.. Dette var ikke et innlegg som sa; Yess vi har vunnet tre av de fire første - nå tar vi seriegull ! Jeg kalte innlegget troa på seriegull for å ytre mine meninger rundt min tro på det og for å høre litt hva andre hadde å si. Jeg sa at jeg var fornøyd hvis vi klarer å henge med teten nokså lenge og ikke havner 20 poeng bak til slutt.

 

Jeg er både realistist og optimistisk i forhold til det å vinne PL. Realistisk på den måten at jeg vet vi har et veldig ungt lag og en forholdsvis ganske urutinert tropp, derfor blir jeg ikke voldsomt skuffa om vi ikke blir nr1 eller nr 2. Optimistisk på grunn av vår gode sesongstart og den noe svakere enn vanlig fra chelsea og manu. Ifjor havnet vi, hva var det, 19?21? poeng bak united og da hadde de en kanon-sesong samtidig som vi hadde en dårlig en med intern uro, stoore skadeproblemer og enda mer urutinerte spillere enn i år.

 

Jeg er ganske overbevist om at ingen av topplagene kommer til nå den poengsummen united hadde ifjor. samtidig TROR jeg vi kommer til å få en bedre en, og da er det plutselig spennende regning.

 

Men, som mange sier, det er fortsatt veldig tidlig...

Link to comment
Share on other sites

Er fornøyd om vi klarer championsleague plass i år,tror laget trenger etpar sesonger før di er klar for gullet.

Tror også at serien blir jevnere denne sesongen,er flere lag som er i stand til å ta poeng mot topplagene.

Artig at vi har fått en god start,håper bare vi slipper unna mye skader,spesielt i perioden med afrika mesterskap.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt så utrolig mange ganger før, så har laget fått en utrolig god moral. De kjemper for hverandre og det er god bevegelse i laget. Det offensive synes jeg egentlig er ganske likt som ifjor. Den eneste forskjellen er at vi scorer det éne viktige målet som gir oss 3 poeng istedenfor et kjedelig poengtap. Det er også det største tegnet på meestere: De har marginene på sin side og vinner på en dårlig dag. Selv om ikke Lehmann har hatt marginene på sin side, har derimot midtbanen gjort det bra offensivt. Veldig lovende. Nå venter vi bare på at spissene også skal begynne å putte. Forsvaret vårt synes jeg er utrolig solid!

 

Jeg sier det samme som jeg har nevnt her på forumet og til alle mine venner: Topp 4 kommer til å bli avgjort på skader. Dersom Chelsea ikke hadde hatt så mange skader på sentrale spillere, hadde de vunnet ligaen. Dersom Ronaldo hadde de aldri vunnet ligaen. Det viktgiste for oss blir derfor å holde oss skadefrie. Hvordan skal vi klare det? Ta igjen hardt på lag som spiller stygt mot oss, for da slutter de med grisetaklingene når de skjønner at det ikke hjelper med det grisespillet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvorfor skal ikke vi kunne vinne ligaen.

Vi spiller for tiden kjempefotball, mer enn nok til tittel. Hvorfor skal vi plutselig slutte med det? Kanskje for noen kamper, men vi legger ikke potensialet vårt helt vekk, vil jeg tro.

For meg virker det som om den mentale forventningen om at de svake lagene tar så mye poeng fra oss, er overvunnet. Spillerne har en selvtillitt de ikke fremsto med i fjor. De kjører over de svakere lagene med en overbvisning om egne ferdigheter som viktigste bestanddel.

Et tankeeksperiment; Vi må ha for eksempel 90 poeng for å vinne. Det vil si at vi kan tape 24 poeng. Vi har tapt 2, som vi jo absolutt heller ikke skulle tapt. Vi kan tape 22 poeng til. vi kan tape og vinne mot de tre andre "store". Da taper vi 9 poeng til og har tapt 13 til sammen. Vi må forvente poengtap i vanskelige bortekamper som mot Blackburn, West Ham, Everton og Tottenham. Da er vi oppe i 17 tapte poeng, vi har jo allerede spilt to av disse kampene. Ennå kan vi ha råd til å tape flere poeng og bli mestre.

Så konklusjonen min etter dette noe tankespinnende resonnement er at selvfølgelig kan vi vinne serien. Og den viktigste ingrediensen er guttas egen opplevelse av faktisk overlegenhet i forhold til de svakere lagene, tror jeg.

Men svaret får vi i mai.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal ikke vi kunne vinne ligaen.

Vi spiller for tiden kjempefotball, mer enn nok til tittel. Hvorfor skal vi plutselig slutte med det? Kanskje for noen kamper, men vi legger ikke potensialet vårt helt vekk, vil jeg tro.

For meg virker det som om den mentale forventningen om at de svake lagene tar så mye poeng fra oss, er overvunnet. Spillerne har en selvtillitt de ikke fremsto med i fjor. De kjører over de svakere lagene med en overbvisning om egne ferdigheter som viktigste bestanddel.

Et tankeeksperiment; Vi må ha for eksempel 90 poeng for å vinne. Det vil si at vi kan tape 24 poeng. Vi har tapt 2, som vi jo absolutt heller ikke skulle tapt. Vi kan tape 22 poeng til. vi kan tape og vinne mot de tre andre "store". Da taper vi 9 poeng til og har tapt 13 til sammen. Vi må forvente poengtap i vanskelige bortekamper som mot Blackburn, West Ham, Everton og Tottenham. Da er vi oppe i 17 tapte poeng, vi har jo allerede spilt to av disse kampene. Ennå kan vi ha råd til å tape flere poeng og bli mestre.

Så konklusjonen min etter dette noe tankespinnende resonnement er at selvfølgelig kan vi vinne serien. Og den viktigste ingrediensen er guttas egen opplevelse av faktisk overlegenhet i forhold til de svakere lagene, tror jeg.

Men svaret får vi i mai.

Det viktigste for laget er uansett å la være å tenke på seriegull så tidlig i sesongen. Det viktigste er å ta én kamp av gangen, og satse på å vinne så mye som mulig. Først når vi er utpå vårparten, og ligger godt nok an, kan vi begynne å prate om seriegull.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke prate om seriegull før vi er sikret det, er typisk at vi går rundt å snakker om det og flyr opp i skyene.

 

Bare vent de svarte dagene kommer, utrolig nok :S

 

Selv holder jeg på å lette opp i skyene etter hvor deilig å god fotball Arsenal spiller for tiden, men ligagull har ikke komt i tanken min engang. Det skal den ikke før vi er så og sagt sikret ligagullet :)

Selv om jeg har utrolig lust å tenke på det så klarer jeg på en eller annen måte å ikke tenke på det ;)

Link to comment
Share on other sites

En måned igjen til "black november"... joda motgangen kommer nok. Vi har ett ungt lag og prestasjonene er nesten dømt til å variere gjennom sesongen. Realistisk sett blir det sansynligvis ikke noe ligagull allerede nå men større overraskelser har skjedd tidligere og det er slett ingen umulighet.

 

Sjøl tror jeg bortekampen mot Liverpool 28 oktober kan bli en viktig pekepinn for utfallet. Ikke det at ett tap i seg sjøl vil være avgjørende men snarere hvordan laget i tilfelle vil reagere på ett tap her. Neste oppgjør etter Liverpool er ManU hjemme og ett andre tap her vil være en meget stor prøvelse for vårt unge mannskap...

 

Uansett fy flate for ett utgangspunkt og så uhyre spennende... Jeg GLEDER meg :)

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje litt vel tidlig å begynne å snakke om ligagull?

 

Den gode starten viser at vi egentlig klarer oss godt uten Thierry Henry, tror faktisk tapet av Patrick Vieira var større. Men som det er med all fotball i verden, når en stjerne falmer så dukker det opp en ny og som skinner sterkere. skal man være etterpå klok så solgte vi godeste Henry ett år for sent.

 

Men Arsenal er ett spennende lag, egentlig litt rart at tvselskapene ikke er mer på hugget. Mer underholdende fotball er det vel ingen andre som spiller, Barca og Milan kan vel settes i samme kategori. Greit at andre klubber kanskje har en større supporterkrets enn det vi har, men det er jo alikavel ett solid overtall av "neutrale" som vil la seg underholde av god fotball.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tenkte jeg skulle dele mine meninger om prestasjonene våre i serien hittil, og litt om våre muligeter til seriegull.

 

Etter 20 spilte kamper leder vi serien med solide 47 poeng på 20 kamper, noe som er langt bedre enn forventet før sesongstart. Arsenal har i hele høst spilt god fotball, men likevel sitter jeg med følelsen av at vi bare går å venter på nedturen. Det ville vært utrolig om vi holdt helt inn, men jeg er negativ til det. Mange spådde at Arsenal skulle falle sammen i desembermåned, noe vi for såvidt har gjort, men vi fikk, til tross for at nivået på spillet har sunket betraktlig, en god poengfangst og det mot mange sterke motstandere, hvorav 5 av matchene var på bortebane. Og aller viktigst, vi ligger fortsatt på toppen av Premier League.

 

Vi har hatt en svært god hjemmeform, og plukket opp 28 av 30 mulige poeng. Borteformen har også vært bra, fem seire og fire uavgjorte, kun ett tap er fasiten etter 20 spilte kamper. Etter å ha slitt med skader i flere sesonger ser det nå ut til at situasjonen har roet seg, og de siste kampene har vi hatt nesten alle de faste tilgjenglig. Det har vist seg hvert eneste år at lag som unngår skader ofte vinner serien, noe Man Utd gjorde i fjor, og Chelsea året før der igjen. RvP er en skadeforfulgt spiller, også denne sesongen, i tillegg var Gallas ute endel kamper i begynnelsen av sesongen, men bortsett fra det og noen smeller på Cesc, Flamini og Hleb har vi hatt mange av de beste tilgjenglige hver kamp, og det viser seg å være avgjørende.

 

Personlig er jeg pessemist med tanke på gullmuligheter, men jeg legger merke til at fler og fler begynner å snakke om sølvtøy i mai. Og det gjelder ikke bare dere forumbrukere, venner og andre bekjente, men også Arsenallegenden Martin Keown og United boss Alex Ferguson, som begge har uttalt seg om Arsenals gullmuligheter med positive fortegn. I tillegg er Wenger som alltids positiv. Vi har en god ellver, og en sterk benk. Når dominante spillere som Gilberto og Lehmann er satt ut av laget sier det litt om at vi har en bred stall, noe også reservelaget viser i ligacupen. Likevel tror jeg ikke det holder helt inn, dessverre. Jeg vil ikke argumentere det med noe spesielt, men jeg velger bare å kjøre en pesemistisk linje.

 

En ting som likevel er litt interessant er at vi "alltid" utlikner poengfangsten fra første halvdel av sesongen til den andre. Jeg fant dette på Arsenal-Mania, gidder ikke sjekke om det stemmer eller ikke, men velger å stole på fyren som postet dette:

* 01-02 - 36 (1st half) - 51 (2nd half) - title year

* 02-03 - 39 (1st half) - 39 (2nd half)

* 03-04 - 45 (1st half) - 45 (2nd half) - title year

* 04-05 - 41 (1st half) - 42 (2nd half)

* 05-06 - 33 (1st half) - 34 (2nd half)

* 06-07 - 33 (1st half) - 35 (2nd half)

Om vi også denne sesongen skulle utliknet poengfangsten fra første halvdel i andre haldel av sesongen vil vi ende opp med 88 poeng. Jeg tror det ville holdt til å ta bøtta. Men ingen av de andre fire store har foreløpig falt av lasset. Liverpool ligger dårligst ann etter å ha møtt alle topplaga hjemme og allerede ligger 10 poeng bak oss (dog med en kamp mindre spilt). Chelsea sliter med mange skader, og mister dessuten mange av sine beste til ANC. Likevel avskriver jeg ikke Chelsea. Ryktene sier at Grant skal shoppe i januar, og plutselig har de erstattet alle som mangler med skader med nye fjes. Likevel er det Man Utd jeg frykter kommer til å stikke av med gullet. De har masse kvalitet i laget, de har rutine og evnen til å kunne avgjøre på dårlige dager.

 

Avgjørelsen faller kanskje allerede nå de neste to-tre månedene. Helt frem til Chelseakampen i slutten av mars kommer mange kamper vi på papiret bør vinne, selv om det er ANC. Om vi greier å vinne de kampene vi skal vinne, og unngå tap mot de andre fire store begynner det å se svært lyst ut. For selv om jeg ikke tror vi kommer til å ta gull ser jeg jo at vi helt klart har en større sjans til å vinne PL enn på lenge.

 

 

Til slutt; ja jeg kjeder meg akkurat nå, så jeg tenkte å skrive et utfyllende innlegg her mens jeg går og venter på nyttårsaften. Eller får dere ha et riktig godt nyttår folkens!

Link to comment
Share on other sites

Likevel avskriver jeg ikke Chelsea. Ryktene sier at Grant skal shoppe i januar, og plutselig har de erstattet alle som mangler med skader med nye fjes.

Hvis Chelsea henter spillere med erfaring fra Premier League så kan de bli farlige, men hvis plutselig Ronaldinho skulle dukke opp så trenger nok han ca et halvt år på venne seg til England. Selvfølgelig; noen spillere trenger ikke tid, men de fleste gjør det. Så skulle Chelsea hente Modric for eksempel, så frykter ikke jeg de av den grunn.

 

Ellers var det et veldig bra innlegg, Gullik! Jeg er i likhet med deg, pessemistisk angående sølvtøy.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at et seriegull blir mer og mer realistisk etter hvert vi nermer oss, og mye tyder på at kanskje gullet ikke blir avgjort før kanskje den aller siste ligarunden! Jeg tok derfor og kikket litt på fixures, og her er listen over de 6 siste serierundene:

 

(sist på listen = siste kamp)

(H/B= hjemme/bortekamper, eks, vi spiller Hjemme mot Liverpool)

 

Arsenal:

 

Liverpool (H)

Manchester United (B)

Reading (H)

Derby (B)

Everton (H)

Sunderland (B)

 

Man United:

 

Middlesbrough (B)

Arsenal (H)

Blackburn (B)

Chelsea (B)

West Ham (H)

Wigan (B)

 

Chelsea:

 

Manchester City (B)

Wigan (H)

Everton (B)

Manchester United (H)

Newcastle (B)

Bolton (H)

 

Liverpool:

 

Arsenal (B)

Blackburn (H)

Fulham (B)

Birmingham (B)

Manchester City (H)

Tottenham (B)

 

Hva tror dere om programmet? Jeg synes det ser overkommelig ut for vår vel. Samtlige av de fire store laga møter hverandre i en eller flere kamper. Ser vi på de 4 siste kampene, mener jeg vi og kanskje Liverpool har de "letteste" kampene...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvorfor skal ikke vi kunne vinne ligaen.

Vi spiller for tiden kjempefotball, mer enn nok til tittel. Hvorfor skal vi plutselig slutte med det? Kanskje for noen kamper, men vi legger ikke potensialet vårt helt vekk, vil jeg tro.

For meg virker det som om den mentale forventningen om at de svake lagene tar så mye poeng fra oss, er overvunnet. Spillerne har en selvtillitt de ikke fremsto med i fjor. De kjører over de svakere lagene med en overbvisning om egne ferdigheter som viktigste bestanddel.

Et tankeeksperiment; Vi må ha for eksempel 90 poeng for å vinne. Det vil si at vi kan tape 24 poeng. Vi har tapt 2, som vi jo absolutt heller ikke skulle tapt. Vi kan tape 22 poeng til. vi kan tape og vinne mot de tre andre "store". Da taper vi 9 poeng til og har tapt 13 til sammen. Vi må forvente poengtap i vanskelige bortekamper som mot Blackburn, West Ham, Everton og Tottenham. Da er vi oppe i 17 tapte poeng, vi har jo allerede spilt to av disse kampene. Ennå kan vi ha råd til å tape flere poeng og bli mestre.

Så konklusjonen min etter dette noe tankespinnende resonnement er at selvfølgelig kan vi vinne serien. Og den viktigste ingrediensen er guttas egen opplevelse av faktisk overlegenhet i forhold til de svakere lagene, tror jeg.

Men svaret får vi i mai.

 

Quoter her meg selv. Selvopptatt ja, men litt artig å ta en runde på dette akkurat nå, syntes jeg.

Vi har 63 poeng på 26 kamper.

Det er 36 mulige poeng igjen. Maks av det vi kan få er 99 poeng.

Tap for Chelsea og Manu som er mulig, vil gi oss 93 poeng tilbake.

Skal vi få 90 poeng som jeg dengang tidlig i september anså som tilstrekkelig for gull og som jeg fortsatt tror vil være nok, kan vi enda tape tre poeng.

 

Kampene vi har igjen i tillegg til ovenstående er følgende:

Birmingham B

Aston Villa H

Wigan B

Middlesborough H

Bolton B

Liverpool H

Reading H

Derby B

Everton H

Sunderland B

 

Her kan vi tåle tre uavgjorte eller et tap til. Tror de avgjørende kampene her vil være mot Liverpool og kanskje også mot Sunderland, i en serierunde som kan komme til å avgjøre mye.

Så jeg har lyst til å spre litt optimisme: Dette er da fullt mulig.

 

Og det er heller ikke sikkert vi vil tape begge eller noen av bortekampene mot de to andre store. Og de må begge (de to andre store) spille rimelig feilfritt, i tillegg til å slå oss.

Ja - så troen min er stor.

Link to comment
Share on other sites

Dersom vi skulle vinne Premier League f.eks i en av kampene før siste hjemmekamp mot Everton, kommer vi da til å løfte trofeet på Emirates i denne kampen?

 

Eller hvis skulle vinne Premier League etter seier mot Everton, kommer vi da til å løfte trofeet samme dagen på Emirates?

 

Skal over på Everton-kampen, så hadde vært greit å vite det :)

 

Takker for evt svar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...