Jump to content

Cesc Fabregas


Gaston

Recommended Posts

  • Replies 3.6k
  • Created
  • Last Reply

Analyse av "Cesc's Impact at Arsenal".

 

Interessant lesning.

Som mange andre sikkert også har blitt har jeg blitt veldig skuffet over hvordan Fabregas har spilt i år. Jeg tror ikke det har noe med motivasjonen hans å gjøre, ingenting med Barcelona å gjøre, jeg tror rett og slett ikke han kom i ordentlig form etter VM. Så fikk han de problemene med hamstringen og de tror jeg har hemmet ham siden.

Så langt i år har vi spilt med en femmer på midtbanen med Wilshere og Song (stort sett) bak de tre andre. Wilshere og Song har likevel ikke vært sittende midtbanespillere, men mer boks-til-boks-spillere. En av dem har alltid gått med i angrep og det tror jeg har ødelagt litt av flyten. Sånn jeg ser det bør Diaby og Song være soleklare førstevalg i toeren bak Fabregas. Disse tre utfyller hverandre så godt at de kan kjøre over stort sett hvilken som helst midtbane. I dem har vi teknikk, styrke og dynamikk i Diaby, kreativitet og distanseskudd i Fabregas og defensiv 'smartness' og taklingsstyrke i Song.

Hvis disse tre skal utgjøre trekanten på midten, noe jeg mener de skal gjøre, er det viktig at de har klare rollefordelinger. Etter min mening bør Song ha den dype ankerrollen, Diaby spille boks-til-boks-rollen og Cesc i den helt frie offensive rollen uten store defensive ansvar.

Jeg tror det var i hjemmekampen mot Birmingham (rett på meg hvis jeg tar feil) at Diaby spilte i 'Cesc-rollen'. Det ga meg egentlig ganske mange svar. Diaby var veldig flink til å hele tiden være fri og fikk ballen mye, med sin teknikk og sitt driv kunne han med letthet passere et pressledd, men da han kom til den siste tredjedelen falt han helt igjennom. Han er ikke god nok til å slå de avgjørende pasningene eller avslutte fra distanse til å ha den rollen. Det er derfor det er så viktig at han har Cesc foran seg. Cesc er så god i de situasjonene at Diaby bra kan overlate ballen til ham og så heller prøve å komme på dype løp og komme seg på enden av et innlegg eller en stikker. Så må Song ligge bak de to og gi oss gode muligheter til å spille støttepasninger og vri spillet.

Cesc er best i en mest mulig fri, offensiv midtbanerolle, der han involverer seg mest mulig i spillet og kommer seg til posisjoner der han kan spille stikkere og komme til avslutninger.

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesning.

Som mange andre sikkert også har blitt har jeg blitt veldig skuffet over hvordan Fabregas har spilt i år. Jeg tror ikke det har noe med motivasjonen hans å gjøre, ingenting med Barcelona å gjøre, jeg tror rett og slett ikke han kom i ordentlig form etter VM. Så fikk han de problemene med hamstringen og de tror jeg har hemmet ham siden.

Så langt i år har vi spilt med en femmer på midtbanen med Wilshere og Song (stort sett) bak de tre andre. Wilshere og Song har likevel ikke vært sittende midtbanespillere, men mer boks-til-boks-spillere. En av dem har alltid gått med i angrep og det tror jeg har ødelagt litt av flyten. Sånn jeg ser det bør Diaby og Song være soleklare førstevalg i toeren bak Fabregas. Disse tre utfyller hverandre så godt at de kan kjøre over stort sett hvilken som helst midtbane. I dem har vi teknikk, styrke og dynamikk i Diaby, kreativitet og distanseskudd i Fabregas og defensiv 'smartness' og taklingsstyrke i Song.

Hvis disse tre skal utgjøre trekanten på midten, noe jeg mener de skal gjøre, er det viktig at de har klare rollefordelinger. Etter min mening bør Song ha den dype ankerrollen, Diaby spille boks-til-boks-rollen og Cesc i den helt frie offensive rollen uten store defensive ansvar.

Jeg tror det var i hjemmekampen mot Birmingham (rett på meg hvis jeg tar feil) at Diaby spilte i 'Cesc-rollen'. Det ga meg egentlig ganske mange svar. Diaby var veldig flink til å hele tiden være fri og fikk ballen mye, med sin teknikk og sitt driv kunne han med letthet passere et pressledd, men da han kom til den siste tredjedelen falt han helt igjennom. Han er ikke god nok til å slå de avgjørende pasningene eller avslutte fra distanse til å ha den rollen. Det er derfor det er så viktig at han har Cesc foran seg. Cesc er så god i de situasjonene at Diaby bra kan overlate ballen til ham og så heller prøve å komme på dype løp og komme seg på enden av et innlegg eller en stikker. Så må Song ligge bak de to og gi oss gode muligheter til å spille støttepasninger og vri spillet.

Cesc er best i en mest mulig fri, offensiv midtbanerolle, der han involverer seg mest mulig i spillet og kommer seg til posisjoner der han kan spille stikkere og komme til avslutninger.

Helt enig med deg. Diaby-Song-Fabregas i form er en uhyre god midtbane, dersom rollefordelingen er tydelig. De har fått anledningen til å vise hva de kan i samarbeid, og jeg er meget spent på hva Diaby kan bidra med resten av sesongen (om ankelen holder).

Link to comment
Share on other sites

Etter dagens kamp innser jeg at ingen på laget har denne mannens kvaliteter. Han gjør det så enkelt. Skal sies at han fortsatt ikke er 100% i form, men savner distanseskuddene hans(egentlig hele laget).

 

Edit: etter dagens gule kort spiller han ikke på onsdag mot Wigan.. Like greit det.

Link to comment
Share on other sites

etter dagens gule kort spiller han ikke på onsdag mot Wigan.. Like greit det.

 

Enig i at det var god timing. Og det minnet meg om at Fabregas for et par år siden pådro seg et gult kort med vilje for å kunne stå over en spesifikk kamp. B) Han er ikke den eneste som har gjort det, men jeg husker det var komisk hvor tydelig det var at det var planlagt.

 

Gode tider - akkurat som i dag.

Link to comment
Share on other sites

Han sier i intervju i dag på TV2-sendinga at dette er den beste ligaen, hvor alle kamper er vanskelige.

Jeg tror at det vil være en nedtur for han å spille i Spania.

Snart er han ikke lenger så ung og lovende og interessen avtar.

Jeg håper han blir en legende i Arsenal.

En helt er han jo naturligvis allerede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper han blir en legende i Arsenal.

En helt er han jo naturligvis allerede.

Han er så definitivt en helt! Var nylig inne på Arsenal.com Database og så de spillererne han har passert når det gjelder antall kamper. Jeg nevner i fleng: Alan Sunderland, Terry Neill, David Rocastle, Joe Mercer, Leslie Compton, Alex James... Om en måneds tid har han også passert Ian Wright og Robert Pires. Om han ikke er en legende allerede nå, så er det ikke annet enn et trofee eller et par trofaste sesonger til, som vil gjøre ham til en av de aller største i Arsenals historie. For en mann!

Link to comment
Share on other sites

Han sier i intervju i dag på TV2-sendinga at dette er den beste ligaen, hvor alle kamper er vanskelige.

Jeg tror at det vil være en nedtur for han å spille i Spania.

Snart er han ikke lenger så ung og lovende og interessen avtar.

Jeg håper han blir en legende i Arsenal.

En helt er han jo naturligvis allerede.

 

 

Så også dette intervjuet. Og det er ingen tvil om at Premier League er den beste ligaen i verden. Har forhåpninger om at Cesc vil bli mye av samme grunnen. Å spille 2 spennende kamper i året borte og hjemme mot Real Madrid kan ikke by på det samme som 38 kamper der alle lag kan vinne, med den intensiteten og spenningen som Premier Leauge byr på hvert år er ikke i nærheten av La Liga. Akkurat det tror jeg flere og flere av de store fotballspillerne i verden ser. Og denne sesongen er Arsenal med for fullt om tittelen...

Link to comment
Share on other sites

Så også dette intervjuet. Og det er ingen tvil om at Premier League er den beste ligaen i verden. Har forhåpninger om at Cesc vil bli mye av samme grunnen. Å spille 2 spennende kamper i året borte og hjemme mot Real Madrid kan ikke by på det samme som 38 kamper der alle lag kan vinne, med den intensiteten og spenningen som Premier Leauge byr på hvert år er ikke i nærheten av La Liga. Akkurat det tror jeg flere og flere av de store fotballspillerne i verden ser. Og denne sesongen er Arsenal med for fullt om tittelen...

 

For all del, men man må ikke glemme at Fabregas er oppvokst og har sine røtter i Barcelona på flere områder. Det er hans klubb fra tidlig alder, det er hans hjemby, det er der familien bor, og det er klart at det er naturlig at han ønsker å spille for den klubben som betyr aller mest i hjertet engang i fremtiden.

Han elsker Arsenal, men jeg respekterer at han har en annen klubb som har større plass i hjertet pga disse faktorene. Dette har han aldri lagt skjul på, og han vil ikke skuffe meg den dagen han drar for å fullføre sin karriere med den drakta på.

Link to comment
Share on other sites

Lurer egentlig på hva denne mannen tenker nå?

5 år, det er snakk om HELE 5 år uten noe pokal for en så god spiller som spanjolen! Hadde jeg vært han hadde jeg reist til Barca for lengst... Kan skjønne Henry nå..

Stakkars spiller!

 

Ja, at han gidder.. Blir så latterlig oppgitt av den mannen. I dag tok han kaka.

Link to comment
Share on other sites

ingen spillere er større enn klubben. hvis han bestemmer seg tidlig i sommer for å fortsette bør han kontakte Barca og be de dra til helvete hele gjengen, eller så kan han jo bare gjemme seg og håpe at han blir solgt. hvis han gjør det sistnevnte skal vi ihvertfall ha MINST 60 mill pund! og Nasri er en super erstatter for cesc, så det er ingen krise hvis han skulle være pingle og dra til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Man ser helt klart at vi ser ut som et annerledes lag når Cesc er ute på banen. Nasri, Cesc, Song,RvP og Wilshere til tider har alle sammen en god forståelse for hverandre.

 

Forsvinner Cesc burde Nasri få ta over rollen sentralt, men da må vi få inn en skikkelig erstatter på kanten eller sentralt. Arshavin kunne nok tatt over sentralt i teorien, men han er for ustabil over en hel sesong.

 

Klarer heller ikke å se at vi kan klare å hente inn en spiller som gjør hva Cesc gjør for oss, men hvis han ikke vil bli i klubben så er det sunnere for oss å få han vekk enn det er å ha han her. Dog tviler jeg på at det blir tilfellet. Etter Chelsea kampen så uttalte jo Cesc hvor mye han elsket å spille i Premier League fordi hver eneste kamp var vanskelig og man kunne se Cesc sin affeksjon for klubben etter Nasri scoret mål nummer to.

 

Barcelona kan bare holde de skitne stygge pølsefingrene sine unna vår kaptein!

Link to comment
Share on other sites

ingen spillere er større enn klubben. hvis han bestemmer seg tidlig i sommer for å fortsette bør han kontakte Barca og be de dra til helvete hele gjengen, eller så kan han jo bare gjemme seg og håpe at han blir solgt. hvis han gjør det sistnevnte skal vi ihvertfall ha MINST 60 mill pund! og Nasri er en super erstatter for cesc, så det er ingen krise hvis han skulle være pingle og dra til sommeren.

 

Helt enig med deg. Det viktigste i denne saken er at Cesc er klar på hva han vil. Cesc er vår kaptein og vår store stjerne. Han er selve frontmannen i denne Arsenalgenerasjonen og veldig viktig for oss. Hvis det blir sådd tvil om hva som kommer til å skje til sommeren og ingen vet helt hva som skjer kan det bli en voldsom uro og misnøye i troppen.

Jeg er stygt redd for at Cesc ønsker seg til Katalonia i sommeren, men hvis vi vinner noe stort (PL/CL/FA og Ligacupen) kan det være han setter det på vent i noen år til. Hvis han likevel er helt klar på at han vil vekk og setter seg på bakbeina må han selges. Som du sier er ingen spiller større enn klubben.

Men. Hvis Barca tror de kan få Cesc får 30 mill pund kan de egentlig bare dra til helvete. Vi skal ikke selge vår kaptein, vår stjerne og vår beste spiller for lommerusk (ja, i denne sammenhengen er £30 mill lommerusk). Jeg synes alle bud under £50 mill må avslås på direkten, og hvis de ikke vil høyere enn det så skjønner kanskje Cesc at de ikke er så interesserte, og slår seg til ro i London.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Cesc velger å dra til Barca tror jeg karrieren hans tar slutt da. Han får ikke plass på midtbanen der..

 

Tror ikke jeg heller, men han BØR få en plass der. Men tviler på at de bytter ut noen av de spillerne de har, selv om det kommer til og være latterlig å benke Cesc for noen av de.

Link to comment
Share on other sites

Syns du virkelig det?

 

Så lenge han er så tydelig som han er på å gå til Barce "en eller annen gang" så vet vi at dette egentlig betyr så fort som mulig. Han har spilt et par kamper som er bra denne sesongen, ellers så har han spilt langt under pari. Hvis han fortsetter å spille slik ut sesongen, så skal jeg kanskje dvele litt ved salget... Men jeg tror ikke han vil holde nivået oppe fordi hodet hans ligger i spania og ikke i england.

 

Selg han når sesongen er ferdig - Nasri tar fint hans rolle - og vi har folk til å ta de andre plassene. Både gamle travere og yngre skyts.

Link to comment
Share on other sites

Dersom Cesc fortsetter å spille slik han har gjort de to siste kampene nå er det ikke tvil om at han bør blir i klubben så lenge som mulig. Sesongen hans har vært sterkt preget av sommerens VM-sluttspill og skadeproblemer. Jeg har en sterk følelse av at Cesc hadde storspilt for oss om han hadde fått ferie i sommer. Cesc bør også innse at Xavi, Iniesta og Busquets vil være prioritert for han. I Barcelona er det fullt mulig å benke Cesc. Han er nok tiltenkt som back-up, og langsiktig arvtager for Xavi. Cesc hadde gjort lurt i å ta en titt på tidligere Arsenalspillere som har gått til Barca og sett hvor mye spilletid de har fått (Hleb, Petit, Overmars, Sylvinhio osv). Cesc er riktignok bedre spillere enn de nevnte, men jeg aner at noe av det samme vil skje i hans tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Noen som la merke til fabregas-feiringen i går? han laget en T og kysset den!

noen som vet hva den skulle bety? siste jeg så som gjorde den feiringen var thierry så var kanskje det han mente?

 

ellers så hadde jo Nasri en fin en :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...